Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 7

Servereistä.. Pätki melkolailla eilen ja tänäänkin pari kertaa pykinyt. Tiedä sitten johtuuko omista piuhoista.. Ymmärrettävää kuitenkin näin alussa.

Kokonaisuudessaan kova suoritus PoDi:lta!
Koskahan alkoivat tekemään tätä? Merkillistä ja ennenkuulumatonta, että saivat luvattuna ajankohtana asiakkaille. Onkohan aihio ollut pöytälaatikossa jo ennen GT Sportia?
Pidän aika todennäköisenä että näitä kahta Sporttia ja 7 on jonkin matkaa kehitetty yhtä aikaa.

Ei tämä muuten ois ollu mahdollista.
 
Nonnii, tässä tulee minun näkemys arvostelu tästä pelistä, cafe tasoon 18 suhteutettuna. Kirjoitusvirheitä voi olla paljon, en jaksa wordin kautta kierrättää ja paljon tuli kännykällä kirjoiteltua.. Kaz fanit voi tämän varmaan ohittaa ja muut ottaa kaffeeta ennen lukemista.

GT1,2,3 oli aikanaan jotain erinomaista, sai ajaa ns. monipuolisia tehdasvalmisteisia autoja, viritellä niitä ja ajaminen oli hauskaa ja silti realistis tyylistä.
Sama jatkui sitten Forza Motorsporttien parissa (n. FM3,4,5,7, FH1,3,4,5) ajotuntuma kehittyi ja autovalikoima monipuolistui huikeasti vuosien vieriessä, mukaan tuli jänniä, erikoisia, legendaarisia, mielenkiintoisia autoja mukaan joita oli kiva ajaa. FM sarjassa ajotuntuma huipentui sellaiseksi että auto tuntui menevän juuri niinkuin sen ajatteli ja jotain työtäkin joutui sopivasti tekemään. Renkaissa tuntui olevan juuri sellainen pito kun oikeastikin olisi esim paikaltaan lähtiessä kiihdytyksessä oli, renkaat piirsi viivaa eläväisesti, toinen takanen erottui toisesta sattuman, kääntäasteen, perälukon jne mukaan, nelivedossa kaikilla 4 renkaalla oli oma itsenäinen tahtotila, auto ja tehoriippuvainen viivan piirto kyky, samoin ajaessa näki heti mikä rengas on pidon ulkopuolella, se kommentoitui asfalttiin näkyvästi ja samoin ohjaimessa tuntui vetävien pyörien sutimisen kaasu triggerissä ja sama jarru triggerissä jos pito alkoi hävitä. ns. aidon oloinen simcade tavallisilla ja erikoisilla autoilla oli saavuttanut sen hetkisen huipputilansa.

Pleikka puolella taasen oli tyhjyys sieltä ps4 alkuajoista kyseisen peligenren osalta. Gran turismo Kaz pyöritteli lillukanvarsia vuositolkulla ja sai pykäistyä heikohkon GTS:n jossa keskityttiin kliiniseen rataajoon. Alussa ei oikein mikään toiminut loogisesti ja se tarjoisi ns. yksinpeli kokemusta ja toimivaa padi ohjausta vasta pitkän tovin jälkeen.

Noin autojen suhteen olen autoilun "rakastaja", autoja on ollut monenlaisia ajokortin saamisen jälkeen ja joskus siellä varmaan -88..90 hujakoilla oli jenkkiauto joka siihen aikaa oli ihan rivakka, ei mikään superi mutta 300hp oli siihen aikaan jotain.. noh autoilu on mennyt eteenpäin ja autokiinnostukset on muuttaneet muotoaan sen mitälie 20 auton historian aikana. Ymmärrän autoista medium tasolla pitkästi kaiken ja pystyn likaamaan käteni moottoria myöden, eli viilaus ja viritys ei ole tuntematonta. Mikään rata-ajaja en ole vaikka tajuan auton normaali ja äärikäytöstä kohtuullisesti.

No sitten nykyhetkeen..
Nyt Kaz on haavekuvien mukaan palannut juurilleen ja tuottanut täysverisen Gran Turismo kokemuksen, GT7. Mutta onko? Onko tämä se "Real DRIVING Simulator", vai "Real RACING simulator" vai "Autoharrastajan tai fanin unelmapaketti", ja mitä se tarkoittaakaan? Ehkä se selviää lopussa..

Kuten näette, oma vaatimustaso GranTurismo & Forza sarjalle ei pieni joten käydääpäs läpi mitä ihmettä olenkaan löytänyt GT7:sta mikä närästää ns. hukatun potentiaalin takia.

Cafe vedetty 18 tasolle ja nyt koettu mitäänsanomattomat etuvedot, omituiset nelivedot ja hallitsemattomat takatuupparit n. 460hp asti.

Ihan alkuun, asennuksen kestäessä tarjolla oli musiikki timetrial, en ymmärtänyt kyllä yhtään miksi se ei vaan ole jyvitetty timetrial kun se oli sitä, musiikki etenee kellon mukaan, saat lisäaikaa kun pääset seuraavalle radan etapille.. se siitä, tämä oli ilmeisesti vaan joku latausruutu.

Peli lataantui lopulta, ja eikös mitä, joku hämärä historia filmi alkoi pyöriä eikä sitä saanut skipattua -> kahvia keittämään ja kun tuo valmistui niin onneksi asetuksista sai moisen hirvityksen pois tai skipattavaksi. Joo, ei juuri kiinnosta miten Einstain liittyi autoiluun tms.

Tuossa musikaalissa iski tietty silmille se että taka/chase kamera oli tyritty taas kerran. On olemassa ns. teollinen standardi tuolle miten sen pitää toimia ja joustaa, millä korkeudella ja etäisyydellä sen pitää vaan olla vakiintuneesti mutta ei, Kaz ei näemmä pelaa padilla ja chase kameralla, muuta selitystä tuohon ei vaan ole. Tällä Kaz kamera tyylillä auton toiminnan hahmotus on murto osa siitä mitä se voi olla ja siksikin monien vähänkin tehokkaiden autojen ajamisesta ei tahdo tulla mitään kun kamera ei anna auton kertoa sen tilasta.

Musiikit on niin karseita pimputuksia että heiti meni volumet minimille. Ei tosin olisi ollut väliä vaikka olisi olleet parempia, haluan autopeleissä kuunnella vain sitä ajamisen ääntä.
Pienellä katsauksella autojen äänet on kuuluvat mutta luokkaa ok, ei tule tunnetta että kuuntelisi oikean auton ääniä.

Valikkorakenteen ja toimintatavan osalta onhan tämä ihan karsee edelleen, kaikki on työlästä ja epäsopivaa padilla liikkumiseen.

Sitten alkaakin ns puhuvien päiden teatteri.. henk koht en ymmärrä miksi pelin toimintoja pitää yrittää "henkilöittää" ja nämäkin sitten suoltaa ns. "ei autoharrastajan/autoista tykkääjän" tekstejä jotka on suunnattu totaalisen nyypille, mikä on FF ja mikä on FR jne.. kaikki tuommoinen pitäisi olla skipattavissa ja onhan se kun asetuksista käy laittamassa, ympyrä ohittaa höpö höpö jutut. Saa ne olla uutena tuleville päällä jos haluaa mutta itteä nuo vain ärsytti tarpeettomuudellaan. Jokainen noista puhuvista päistä yrittää olla muka kaveria.. "Hei, olen se jonka autolla ajoit ajokortti kokeessa".. Joo läpinät ja kaveeraamiset kiinnostaa yhtä paljon kun FH4&5 avatarin ulkonäkö tai voittotanssit.

Sitten kun pääsee sinne cafeen ja ajaa niitä esim tuohon 16 tasolle asti niin sieltähän se näkyy selvästi että tässä on ihan sama yksinpelin pohja kuin GTS:ssä, ajokortti, circuits, missions. Plus tietty välillä käydään ottamassa kuva autosta kun cafe näin pakottaa.

Mitä muuta siellä on tarjolla:

Käytettyjen autojen kauppa
jossa ei ole edes hinta sorttausta..
Virityspalikka kauppa.. joka on muuten varsin torso vaikka muuta on mainostettu. Osia on todella pieni valikoima ja tietty tuo ihme jaottelu jonkun "viritys asteen" mukaan ei mahdollista esim jarru tai jousituksen vertailua on jotenkin käsittämätöntä. Lisäksi moottorin viritys osissa ilmoitetaan vain teho ja vääntö lisäys eikä koko teho tai vääntökäyrää mutta tuskinpa sillä on väliäkään, viritys tapahtuu yksinkertaisella numeropelillä ostat vaan osan joka antaa 5hp ihan sama mitä kuvassa on. Teho ja vääntökäyriä pääset katselemaan vasta kun "säädät" niitä osia autoosi. Minusta tapa jossa jo osia ostaessa näet kaiken vaikutuksen auton moniin osa-alueisiin olisi paljon toimivampi. Mainostukset "tuunaamisesta" ilmeisesti tarkoittaa että voit vaihtaa 300 erilaista takasiiven sivuosaa.. huh huh.
Sellaista auton alustaan keskittyvää nippeli säätöä sitten on kuten varmaan GTS:ssäkin oli.

Uusien autojen kauppa, sama vanha GTS kökkö ja hidas klik, klik, klik, klik, syvemmälle sukeltava mekanismi että pääsee jonkun merkin taakse eri malleja katsomaan. Jos haluaisit etsiä sinulle sopivimman 4-vedon kaikista autoista niin "computer says no" eli ei voi mitenkään hakea tai suodatella haluamaasi autoa tyyppi tai tyyli tai yhtään minkään kriteerin mukaan. Siinäpä sitten käyt kaikki merkit hitaalla menulla läpi ja kirjoitat ruutuvihkoon arvoja eri valmistajien malleista jos haluat jotain sopivaa etsiskellä. No toisaalta eri mallejahan ei ole kauheaa määrää joten sinällään tehtävä voi onnistua. Valikoima on suorastaan heikko, ne muutamat kliseet löytyy, civikit, tietyt nissanit, subarulta "legendat" ja ameriikan puolelta corvette, musse ja camaro.. noin karrikoituna, juuri ne mitkä on olleet jo ikuisia aikoja ja jotka kaluttu loppuun karrikoidusti joka pelissä 25v aikana. Auto valikoiman mielekkyys ja erikoisuudet on hyvin heikolla tolalla. Tämä iski jo silmiin kun Forzailusta siirtyi hetkeksi GTS:ää pelailemaan aikanaan. Numeerisesti on yli 400 mutta ns. samat kliseiset naamat toistuu liikaa ja hirmu iso osa sitten niitä kisa-autoja jotka ei itseä kiinnosta eikä ole minusta sitä alkuperäistä "Gran Turismo fiilistä mikä minulla 1,2,3 osien aikaan jäi mielikuvaksi.

Jos tätä nyt yrittää hahmottaa mainostetun autojen keräilyn mukaan niin ei kyllä aukene että millä ihmeellä tästä saa keräily pelin, iso osa autoista on kalliita, että juu, saat ehkä jokun parin miltsin säästettyä kun pelaat viikon ja saat yhden auton mutta että keräily, se ei ole tämän pelin juttu oikeasti kuten ei ollut GTS:ssäkään jossa sama kalliiden autojen syndrooma suhteessa kisoissa tienattuun rahaan. Cafe urana aikana tulee varmaan "perus lajitelmaa" mutta en keksi tässä ansainta tapaa millä pelissä voisi olla auto massan "keräilijä".

Dualsense ohjain hyödyntäminen, heikko sanoisin minä, tärinöitä tuntuu ohjaimessa mutta tärkeimmät eli kaasutuksessa ja jarrutuksessa pidon menetyksen kertominen liipasin näppäimille on 0 tai liki olematon. Mikä on todella outoa kun tämä toimi aika hyvin jo xbox ohjaimella jossa oli vain liipasimien täristys, ei force feedbackiä. Nyt Dualsensessä kaasu ja jarru ovat vaan tahmeita mutta palautetta ei tule. Rungon tärinä ok mutta ei anna sen kummempaa vastetta kuin ennenkään perus tärinät. Tokio highwayllä ilmeisesti laattamainen tien rakenne tuntuu taas liikaakin, eli ei suhteessa muuhun tuntumaan.

Ajomalli, tuntuu että on menty taas sinne GTS alkupäähän jossa padi ohjaus oli mahdoton ilman sutimisen esto ja ehkä ilman ajonvakautusta. Etuvetoisilla ajelee ihan kelpoisesti, pystyy kuten oikeastikin jarruttamaan ja kääntämään abs jarrut päällä mutta sitten kun lähdetään nelivetoihin niin alkaa ilmetä ihmeellistä käytöstä.. voi toki olla että joku vanha audi TT on oikeasti noin mutta epäilen, auton saa spinnaamaan ihan pelkällä abs jarrutuksella ja kääntämisellä. Niin nelivetoja kuin varsinkin takavetoja vaivaa se alun GTS syndooma eli peräpään pidon menetystä ei edellä mitään tuntumaa ohjaimessa tai kuvassa, alkavan rengas vinkunan jälkeen auto lähtee luisuun ja ohjaimella on todella vaikea saada sitä korjattua. En ole kokeillut driftausta auton normi asetuksilla mutta veikkaan että ei juuri onnistu hallitut revittelyt. Käytös on siis liian äkkinäinen ja takaveto autoja joutuu ajamaan ihan ylivarovaisesti suhteutettuna pelin historiaan tai kilpailijoihin kuten Forza tai edes GTS. Tästä seuraa tuon rautakankimaisen takakameran kanssa että ajamisen ei ole kivaa ja hauskaa oikealla tavalla vaan puurtamista ajomallin ja kontrollien heikkouden kanssa.

Sitten nippu outouksia ja hassuuksia mihin olen törmännyt:
- Yhtään replaytä en ole kisoista katsonut vieläkään.
- Cafe urassa meno torppaa aika ajoin tylsiin pakollisiin ajokortti kisoihin
- Viri kaupassa tyhmiä käytettävyys ominaisuuksia, näet että ostettavana on vaikka painon vähennys v2, voi painaa osta nappia ja vasta sitten tulee ilmoitus että v1 pitää olla ostettuna.
- Sadesään pakolliset kisat tylsyyden huippu, näkyvyys ja pito ihan kuralla, ajamisen mielekkyys ja hauskuus 0
- Tokio highway kisassa saa joissain pyörähdys tilanteissa aidan taakse. ja vaikka kisassa kuinka törmäili seiniin ja autoihin niin tuli "clean racing bonus" :-D
- Tip, Pelissä ei omaa HDR säätöä varsinaisesti, kannattaa säätää se ps5 systeemi säätö oikein.
- Tähänkin asti olleissa kisoissa ei ole oikein edes PP rajoitteita, on vaan joku suositus PP550 mutta ei rajoitusta.. jotensakin outoa että autoa pumppaamalla saat helpot kisat.
- Tatista kameran pyörittely chase kameralla, ei onnistu (edeleenkään..vs. GTS), vain taakse voi katsoa.
- Raytracing jouti pois melko heti, ei juuri hyötyä kuin ehkä valokuvaus toiminnassa.
- Jos menet kisaan missä on PP raja (joku mini kisa oli cafeen ulkopuolella) niin säädöissä ei pääse ottamaan painonpudotusta pois että saisi pisteet riittävän alas. En tiedä saako tallissa tms sitten? Pakoputkien jne vakiointi onnistuu ennen kisaakin.
- Kisoissa ei näe kisaajien PP tasoa (ennen kisaa), ehkä ovat sitten kisan default tasolla kaikki..
- Ympyrä tai back logiikka ei aina toimi, sillä ei pääse "nuoleksi punaisen napin päälle" kaikissa tilanteissa.
- Tarroitukset ja valokuvat on joo vuosikymmenen aikana nähty ja koettu, ei enää kiehdo nuokaan tässä.

Positiivisia puolia löysin pari, välillä pelikuva on hieno, (mutta välillä sarjakuvamaisen lattea. ps3 tyyliä jopa) Kuva varsin rauhallinen, aliasointi välkettä näkyy melko vähän.
Latausajat on nopeita (mutta sen päälle valikot tekee liikkumisen eri osioiden välillä hitaaksi)

Niin, onko tämä se "Real DRIVING Simulator", vai "Real RACING simulator" vai "Autoharrastajan tai fanin unelmapaketti",.. ei, tämä tuntuu olevan jakomielitautinen joka haluaa ihan nyypätkin peliin ja antaa sitten paljon "palstatilaa" mutta samalla yrittää vaikealla ajomallillaan jotain muuta, ei ole oikein "driving" eikä "racing", yksinpeliin ei ole oikein keksitty mitään wow efektiä vaan vanhat GTS yksinpelin osat on vaan kuratoitu palkintojen kera cafe moodiksi tähän.

En voi suositella tässä tilassa olevaa GT7:aa juuri kellekkään, ne jotka empii, ottakaa suosiolla GTS 10€ jostain, siinä on pitkälti kaikki samaa ja ajettavuus pädillä parempi.
En usko että jaksan kahlata itse tätä peliä kovinkaan paljon pidemmälle tämän takaveto autojen hervottomuuden ja takakameran takia, pelaaminen tai ajaminenkaan ei vaan ole mukavaa ja mielenkiintoista. Minusta kehittäjä Kaz on vaan juuttunut visioonsa ja ei ole antanut Gran Turismon kasvaa kuten pelille olisi GT1,2,3 historian ja kilpailijoiden suhteen oikeus ollut.
 
Tuon ylläolevan teksin jälkeen tuli sellainen olo että teinköhän väärän päätöksen kun revin pelin muoveista ja nyt on asentumassa. Jotenki hirvittää jos tää onki pettymys. Varsinki kun mun omat vaatimukset on aika alhaalla. Mutta haluan kokeilla ja tehdä omat johtopäätökset. 65min vielä ja sitten pääsee testaamaan
 
Tiivistys: paska peli t. Jogi-karhu :)

Ei vaan. Mielipiteitä mahtuu monenlaisia ja muutamassa kohdassa kriittiiki jopa osuu kohteeseen hyvin. Sillä ei myöskään GT7 ole täydellinen peli, kuten ei mikään peli. Moni negatiivinen kohta sun viestissä kyllä vähän huuhaata ja osassa sitten vaan haetaan jotain muuta peliä kuin Gran Turismoa.

Gran Turismo 7:lla on yhtenäisyyksiä RDR2 suhteen siinä, että se on aika tarkkaan luotu omalla visiolla ja sitä ei ole edes yritetty tehdä kaikille. Loistava tuote sinäänsä, mutta herättää myös voimakkaan vasta reaktion.

Omalle kohdalle pelin visio osuu hyvin. Puhuvat päät, tunnelma, autojen keräilyssä matka tärkeintä ei se määränpää. Ensimmäistä kertaa ikinä missään autopelissä jopa noilla hitailla etuvetoisilla on mielenkiintoista ajaa ja oikeasti tekee mieli kokeilla lähes kaikkia autoja, eikä vain kerätä niihin pölyä tallissa. Pahin ongelma toistaiseksi GT 7 parissa on ollut se, että lähes puolet ajasta kuluu replayin katsomisiin.

Veikkaisin, että monikaan ei kuitenkaan pidä GT7 minään ihmeellisenä next-gen kokemuksena. Itselle se on kyllä juuri siitä ja vielä aivan heittämällä muihin PS5 peleihin verrattuna. Näyttävä peli, Ray-tracing heijastukset, autojen yksityiskohdat, 3D Audio, Dual Sensen ominaisuudet, nopeat latausajat, pitkälle viedyt ajofysiikat ja viimeisen päälle hiottu kokonaisuus.

Sitten vaan toivotaan, että palautetta kuunnellaan ja peli saisi jälkikäteen vielä ominaisuuksia. Kuten vaikkapa Dash Cam ja se parempi ulko kamera. Kenties myös Sport-mode kaipaa lisää parannuksia, siihen moni pelaaja odotti enemmän muutoksia.
 
Nyt on sitten mestareiden vertailua eri sukupolvien välillä ja erot on paikoitellen aika isot.

Juu tämän kanssa ero on jo sitä luokkaa, että alkaa kummasti ps5:n osto houkuttaa.
Siinä missä horizon forbidden west tarjoaa ps5:lla lähinnä sammalta ja pikkasen lisää kasvustoa niin tässä puuttuu melkein puolet metsästä trial mountainissa.
Sitten on tietenkin ne latausajat. PS5 lataa 1-3 sekuntia ja ps4 pro 37 sekuntia.

Heitin itsekin tämän tänään verkkiksestä tilaukseen kun sielläkin maksoi vain 45e.
Ei tässä silti mikään kiire ole pelaamaan ja meinaankin ensin pelata ne perkeleen snowrunnerin year one dlc:t loppuun ja vasta sitten siirryn tähän.
Kaiken sen mudassa ja lumessa rämpimisen ja kiroilun jälkeen ne aloitus autotkin tuntuu parhaalta ikinä :D

Ja jos tässä odotellessa tulisi myös pari päivitystä korjaamaan ongelmia.
Gtplanetin puolelta löytyy jo useampi tyyppi joilla on just sopivasti yhteys pätkäissyt kun on ollut lunastamassa niitä gt cafe palkintoja ja sen seurauksena palkinnot on saatu, mutta sitä listaa ei voi enää vaihtaa uuteen.
Joku oli jo koko pelinkin asentanut uudelleen eikä mitään apua joten kai ne sitten vaan joutuu odottelemaan päivitystä.
Varsin ihana tuo always online päätös.

Lisäksi ajo fysiikka keskustelussa monet on huomanneet, että padilla ja ratilla on aika eri ajettavuus ja peli onkin padilla reippaasti helpompi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nuo lataukset alkaa häiritsemään PS4:llä, aina voi laittaa pelin SSD:lle. En tuossa Digital Foundryn vertailussakaan löytänyt mitään varsinaisesti huolestuttavaa, miksi vanhan sukupolven pleikkarilla ei selviäisi.
 
Lisäksi ajo fysiikka keskustelussa monet on huomanneet, että padilla ja ratilla on aika eri ajettavuus ja peli onkin padilla reippaasti helpompi.
Heh, gtplanet jossain keskustelussa oli huomioita rattiporukalta että (takaveto?)autoissa etupää kuin asfaltilla ja perä on kuin jäällä ja lähtee kaarteessa luisuun jos edes hönkäisee kaasuun.. ihan samaa fiilistä padillakin.
Monessa youtube videossa porukat ajaa vakauden hallinta ja/tai luistonesto päällä.. helppoahan se sitten on mutta ei muistuta enää pelejä minkä tämän genren edustajan pitäs olla.
 
Tiivistys: paska peli t. Jogi-karhu :)

Ei vaan. Mielipiteitä mahtuu monenlaisia ja muutamassa kohdassa kriittiiki jopa osuu kohteeseen hyvin. Sillä ei myöskään GT7 ole täydellinen peli, kuten ei mikään peli. Moni negatiivinen kohta sun viestissä kyllä vähän huuhaata ja osassa sitten vaan haetaan jotain muuta peliä kuin Gran Turismoa.

Gran Turismo 7:lla on yhtenäisyyksiä RDR2 suhteen siinä, että se on aika tarkkaan luotu omalla visiolla ja sitä ei ole edes yritetty tehdä kaikille. Loistava tuote sinäänsä, mutta herättää myös voimakkaan vasta reaktion.

Omalle kohdalle pelin visio osuu hyvin. Puhuvat päät, tunnelma, autojen keräilyssä matka tärkeintä ei se määränpää. Ensimmäistä kertaa ikinä missään autopelissä jopa noilla hitailla etuvetoisilla on mielenkiintoista ajaa ja oikeasti tekee mieli kokeilla lähes kaikkia autoja, eikä vain kerätä niihin pölyä tallissa. Pahin ongelma toistaiseksi GT 7 parissa on ollut se, että lähes puolet ajasta kuluu replayin katsomisiin.

Veikkaisin, että monikaan ei kuitenkaan pidä GT7 minään ihmeellisenä next-gen kokemuksena. Itselle se on kyllä juuri siitä ja vielä aivan heittämällä muihin PS5 peleihin verrattuna. Näyttävä peli, Ray-tracing heijastukset, autojen yksityiskohdat, 3D Audio, Dual Sensen ominaisuudet, nopeat latausajat, pitkälle viedyt ajofysiikat ja viimeisen päälle hiottu kokonaisuus.

Sitten vaan toivotaan, että palautetta kuunnellaan ja peli saisi jälkikäteen vielä ominaisuuksia. Kuten vaikkapa Dash Cam ja se parempi ulko kamera. Kenties myös Sport-mode kaipaa lisää parannuksia, siihen moni pelaaja odotti enemmän muutoksia.
Sport-mode ei ole vielä kunnolla päällä. Olikohan 14. päivä kun alkaa vähän paremmat daylyt pyöriä.

Omasta mielestä GTS oli aina helpoo padilla/ratilla, tämä uusi 7 on hyvä askel haastavampaan suuntaan ja ajaminen on oikeasti hauskaa.
 
Sport-mode ei ole vielä kunnolla päällä. Olikohan 14. päivä kun alkaa vähän paremmat daylyt pyöriä.

Omasta mielestä GTS oli aina helpoo padilla/ratilla, tämä uusi 7 on hyvä askel haastavampaan suuntaan ja ajaminen on oikeasti hauskaa.
En tiedä mitä odotuksia joillain oli mutta imo tämä on ratilla todella hyvä ajaa.
 
Nyt kun itsellä on pari tuntia takana niin ihan hyvältä alku vaikuttaa. Itse pelaan PS4 ja padilla :D

Ensimmäinen lisenssi suoritettu (9 hopeaa ja 1 pronssi)

Toivottavasti mikään kisa ei ole sidottu kultaisesti suoritettuun lisenssiin koska tiedän että mun taito ei tule koskaan riittämään siihen, että ajaisin kaikki kultaiseksi :D
 
Nyt kun itsellä on pari tuntia takana niin ihan hyvältä alku vaikuttaa. Itse pelaan PS4 ja padilla :D

Ensimmäinen lisenssi suoritettu (9 hopeaa ja 1 pronssi)

Toivottavasti mikään kisa ei ole sidottu kultaisesti suoritettuun lisenssiin koska tiedän että mun taito ei tule koskaan riittämään siihen, että ajaisin kaikki kultaiseksi :D
Tuskin on, kunhan läpäisee lisenssit, niin riittää, kulta tuo vain enemmän palkinto-autoja ja kisojen vaikeusastetta voi ihan hyvin säätää oman auton viritystasolla.

Itte olen ajellut lisenssit kullalle, ilman apuja ja kisat suosituksen alle olevalla pp:llä, jolloin saa kai vähän isomman raha-potin, mutta on hyvä, että jokainen saa valita yksinpelissä vapaasti avut ja miten viritetyllä autolla ajaa kisat.

Omasta mielestä on myös hyvä, ettei heti pääse ajamaan onlineen, karsii varmasti sieltä pahimmat törttöilijät, kun joutuu ensin paneutumaan peliin.

Pääasiassa GT7 on kahden illan ajeluilla, ei täydellinen, mutta selkee positiivinen yllätys. Tuttu GT, riittävillä uudistuksilla ja mikä tärkeintä ajaminen on erittäin mielekästä, verrattuna GTS:n vähän tylsään ajomalliin.

Iso plussa vielä dynaamisesta säästä ja vuorokauden ajasta, näillä fysiikoilla ja graffoilla, 20 autoa radalla, uskomaton suoritus ainakin PS4 Pro:lla.

Tämä tekee muutamat asiat paremmin kuin muut pleikkarin ajopelit, niin ennemmin keskityn niihin positiivisiin asioihin, sekä nautin ajamisesta, kuin etsin kriittisesti vikoja ja olen pettynyt.

Ps. Ehkä nyt on perusteltua hommata PS5
 
Viimeksi muokattu:
Heh, gtplanet jossain keskustelussa oli huomioita rattiporukalta että (takaveto?)autoissa etupää kuin asfaltilla ja perä on kuin jäällä ja lähtee kaarteessa luisuun jos edes hönkäisee kaasuun.. ihan samaa fiilistä padillakin.
Monessa youtube videossa porukat ajaa vakauden hallinta ja/tai luistonesto päällä.. helppoahan se sitten on mutta ei muistuta enää pelejä minkä tämän genren edustajan pitäs olla.
Joo, vähän erikoisesti lähtee isommissa vauhdeissa perä alta takavedoilla, mutta muuten ajotuntuma ratilla ollut ihan positiivinen yllätys. Ratilla helpompi korjailla noita luisuja, padilla tuntuu aika hankalalta. Forzissa aina osattu tuo padiohjaus toteuttaa vähän paremmin, näissä menee helposti vähän kulmikkaaksi meno. Tottumiskysymys tietysti myös osaltaan. Tässä vaiheessa täytyy myös todeta, että vähemmän vielä kerennyt ajaa noilla varsinaisilla kilpa-autoilla ja slicks -renkailla. Gr. 4 Supralla slicksit alla meno oli tietysti paljon vakaampaa, jolloin toi takapään karkailu ei silleen häirinnyt, mitä comfort ja sport -nakeilla.

Pari iltaa nyt ajeltu, ja ihan positiivinen pakettihan toi on. Hyvin japanilainen tuotos tosin niin hyvässä kuin pahassa, mutta pelisarjan tunteville se ei liene yllätys. Vähän nihkeetä toi, että kaikki pitää pelaamalla avata (varsinkin radat). Näinä aikoina täytyy myös todeta, että miellyttävän bugiton tapaus ollut toistaiseksi.
 
Jokunen video tullut vastaan missä autot pomppaa jostain esteistä kummallisesti ja ajaessa on tullut vastaan kuin auto olisi ikäänkuin jousella kiinni tienpinnassa tietyissä nopeissa radan nousu/lasku kohdissa. onko kellään muistikuvaa onko mitään rataa missä auto ns. saisi vähän ilmaa alleen eli joku nyppylä? Tekisi mieli testailla..
 
Jokunen video tullut vastaan missä autot pomppaa jostain esteistä kummallisesti ja ajaessa on tullut vastaan kuin auto olisi ikäänkuin jousella kiinni tienpinnassa tietyissä nopeissa radan nousu/lasku kohdissa. onko kellään muistikuvaa onko mitään rataa missä auto ns. saisi vähän ilmaa alleen eli joku nyppylä? Tekisi mieli testailla..
Nordschleife tulee ekana mieleen. Alun syherön jälkeen tulee vauhti kohta ja siinä nopeemmat autot saattaa vähän käydä ilmassa ja myöhemmin radalla on vielä pari pomppusta kohtaa.
 
Ihan alkuun, asennuksen kestäessä tarjolla oli musiikki timetrial, en ymmärtänyt kyllä yhtään miksi se ei vaan ole jyvitetty timetrial kun se oli sitä, musiikki etenee kellon mukaan, saat lisäaikaa kun pääset seuraavalle radan etapille.. se siitä, tämä oli ilmeisesti vaan joku latausruutu.
Oli muuten niin outo pelimuoto ettei oo tosikaan, enkä ymmärrä miksi moinen pitää tälläsessä olla edes mukana, saati että alussa piti moinen vetää. Karseinta kuraa hetkeen. Mulla oli peli kyllä asennettuna, mutta en ainakaan osannut muuta tehdä kuin pelata tuota yhden kerran, jotta pääsi world mappiin.

Peli lataantui lopulta, ja eikös mitä, joku hämärä historia filmi alkoi pyöriä eikä sitä saanut skipattua -> kahvia keittämään ja kun tuo valmistui niin onneksi asetuksista sai moisen hirvityksen pois tai skipattavaksi. Joo, ei juuri kiinnosta miten Einstain liittyi autoiluun tms.
Tää oli sellanen mikä ois pitänyt yksinpelin loppuun tulla, sinällään hieno fiilistelyvideo, mutta ei siihen pisteeseen kun on ensin kärsvistelly musapelimuodon kanssa ja odottaa pelaamaan pääsyä.

Tuossa musikaalissa iski tietty silmille se että taka/chase kamera oli tyritty taas kerran. On olemassa ns. teollinen standardi tuolle miten sen pitää toimia ja joustaa, millä korkeudella ja etäisyydellä sen pitää vaan olla vakiintuneesti mutta ei, Kaz ei näemmä pelaa padilla ja chase kameralla, muuta selitystä tuohon ei vaan ole. Tällä Kaz kamera tyylillä auton toiminnan hahmotus on murto osa siitä mitä se voi olla ja siksikin monien vähänkin tehokkaiden autojen ajamisesta ei tahdo tulla mitään kun kamera ei anna auton kertoa sen tilasta.

Musiikit on niin karseita pimputuksia että heiti meni volumet minimille. Ei tosin olisi ollut väliä vaikka olisi olleet parempia, haluan autopeleissä kuunnella vain sitä ajamisen ääntä.
Pienellä katsauksella autojen äänet on kuuluvat mutta luokkaa ok, ei tule tunnetta että kuuntelisi oikean auton ääniä.
Takakamera on hirveintä mitä peleissä on nähty, eikä mitään oikeaa fovin säätöä ohjaamoonkaan. Musiikit tosiaan autopeleissä on turhinta mitä ny voi olla, pitäs kuunnella just moottorin ääniä jne. Arcade pelit erikseen.

Valikkorakenteen ja toimintatavan osalta onhan tämä ihan karsee edelleen, kaikki on työlästä ja epäsopivaa padilla liikkumiseen.
Kisa kun loppuu, joutuu painamaan 15 kertaa X, jotta pääset "päävalikkoon"..tai no okei, ratavalintaan. Sieltä päävalikkoon 3-4 painallusta lisää ja vielä pari lisää että pääset cafeen takaisin, vaikka jo ratavalintaan palatessa tulee teksti, että palaa kahvilaan.
Lisäksi jos painan esimerkiksi uusinnassa exit, kursori palautuu seuraavassa näkymässä replayn päälle, vaikka olen sieltä juuri halunnut poistua, ei suinkaan exitin päälle.
Cafessa kursori on oletuksena trophyjen jne päällä, eikä seuraavan menun päällä joka todennäköisin valinta olisi.
Muutoinkin hiiren kursori pädillä on ihan hirveää aina, joten en ymmärrä miksi on vapaa hiiri, eikä niin että menis valinnasta toiseen, vaikka onkin kursori.

Sitten alkaakin ns puhuvien päiden teatteri.. henk koht en ymmärrä miksi pelin toimintoja pitää yrittää "henkilöittää" ja nämäkin sitten suoltaa ns. "ei autoharrastajan/autoista tykkääjän" tekstejä jotka on suunnattu totaalisen nyypille, mikä on FF ja mikä on FR jne.. kaikki tuommoinen pitäisi olla skipattavissa ja onhan se kun asetuksista käy laittamassa, ympyrä ohittaa höpö höpö jutut. Saa ne olla uutena tuleville päällä jos haluaa mutta itteä nuo vain ärsytti tarpeettomuudellaan. Jokainen noista puhuvista päistä yrittää olla muka kaveria.. "Hei, olen se jonka autolla ajoit ajokortti kokeessa".. Joo läpinät ja kaveeraamiset kiinnostaa yhtä paljon kun FH4&5 avatarin ulkonäkö tai voittotanssit.

Sitten kun pääsee sinne cafeen ja ajaa niitä esim tuohon 16 tasolle asti niin sieltähän se näkyy selvästi että tässä on ihan sama yksinpelin pohja kuin GTS:ssä, ajokortti, circuits, missions. Plus tietty välillä käydään ottamassa kuva autosta kun cafe näin pakottaa.
Mä tykkään tuosta rauhallisuudesta ja ideasta, vaikka iso osa onkin täysin basic huttua. Mutta miksi ei oo voitu ääninäytellä tän tason peliin. En mäkä tekstejä jaksa lukea yhtään..

Mitä muuta siellä on tarjolla:

Käytettyjen autojen kauppa jossa ei ole edes hinta sorttausta..
Virityspalikka kauppa.. joka on muuten varsin torso vaikka muuta on mainostettu. Osia on todella pieni valikoima ja tietty tuo ihme jaottelu jonkun "viritys asteen" mukaan ei mahdollista esim jarru tai jousituksen vertailua on jotenkin käsittämätöntä. Lisäksi moottorin viritys osissa ilmoitetaan vain teho ja vääntö lisäys eikä koko teho tai vääntökäyrää mutta tuskinpa sillä on väliäkään, viritys tapahtuu yksinkertaisella numeropelillä ostat vaan osan joka antaa 5hp ihan sama mitä kuvassa on. Teho ja vääntökäyriä pääset katselemaan vasta kun "säädät" niitä osia autoosi. Minusta tapa jossa jo osia ostaessa näet kaiken vaikutuksen auton moniin osa-alueisiin olisi paljon toimivampi. Mainostukset "tuunaamisesta" ilmeisesti tarkoittaa että voit vaihtaa 300 erilaista takasiiven sivuosaa.. huh huh.
Sellaista auton alustaan keskittyvää nippeli säätöä sitten on kuten varmaan GTS:ssäkin oli.
Mä tykkään käytettyjen autojen kaupasta ja ideasta että ne vaihtelee siellä, ja siitä että hinnat on jopa kovempia kuin uusilla autoilla. Niitä on niin vähän kerrallaan ettei tuo sorttauksen puute ole iso miinus siellä, miinus toki.

Tuning kauppa on aivan perseestä. Ei mitenkään varoita et parempi osa on jo, tosi hankala seurata mitä on jo ja mitä ei. Kaiken kaikkiaan todella sekavaa menoa ton kaupan osalta.

Uusien autojen kauppa, sama vanha GTS kökkö ja hidas klik, klik, klik, klik, syvemmälle sukeltava mekanismi että pääsee jonkun merkin taakse eri malleja katsomaan. Jos haluaisit etsiä sinulle sopivimman 4-vedon kaikista autoista niin "computer says no" eli ei voi mitenkään hakea tai suodatella haluamaasi autoa tyyppi tai tyyli tai yhtään minkään kriteerin mukaan. Siinäpä sitten käyt kaikki merkit hitaalla menulla läpi ja kirjoitat ruutuvihkoon arvoja eri valmistajien malleista jos haluat jotain sopivaa etsiskellä. No toisaalta eri mallejahan ei ole kauheaa määrää joten sinällään tehtävä voi onnistua. Valikoima on suorastaan heikko, ne muutamat kliseet löytyy, civikit, tietyt nissanit, subarulta "legendat" ja ameriikan puolelta corvette, musse ja camaro.. noin karrikoituna, juuri ne mitkä on olleet jo ikuisia aikoja ja jotka kaluttu loppuun karrikoidusti joka pelissä 25v aikana. Auto valikoiman mielekkyys ja erikoisuudet on hyvin heikolla tolalla. Tämä iski jo silmiin kun Forzailusta siirtyi hetkeksi GTS:ää pelailemaan aikanaan. Numeerisesti on yli 400 mutta ns. samat kliseiset naamat toistuu liikaa ja hirmu iso osa sitten niitä kisa-autoja jotka ei itseä kiinnosta eikä ole minusta sitä alkuperäistä "Gran Turismo fiilistä mikä minulla 1,2,3 osien aikaan jäi mielikuvaksi.

Jos tätä nyt yrittää hahmottaa mainostetun autojen keräilyn mukaan niin ei kyllä aukene että millä ihmeellä tästä saa keräily pelin, iso osa autoista on kalliita, että juu, saat ehkä jokun parin miltsin säästettyä kun pelaat viikon ja saat yhden auton mutta että keräily, se ei ole tämän pelin juttu oikeasti kuten ei ollut GTS:ssäkään jossa sama kalliiden autojen syndrooma suhteessa kisoissa tienattuun rahaan. Cafe urana aikana tulee varmaan "perus lajitelmaa" mutta en keksi tässä ansainta tapaa millä pelissä voisi olla auto massan "keräilijä".
Uusien autojen kauppa taas on sellainen missä sun täytyy oikeasti tietää kaikki automerkit ja mallit. Tää on tapa mistä meikäläinen nauttii isosti, mutta hidas ja kankea tuo siltikin on. Mutta mä tykkään mennä nimenomaan kattomaan mitä vaikka Hondalla on tarjolla. Mutta ei tuo silti hyvin ole toteutettu.
Uusista autoista täytyy sanoa, että tässä pelissä on ihan älyttömän vanha autokanta. Noi uudetkin on 09-14 vuosimalleja ja ihan muutama on 17-18 tai uudempi. Siis hämmentävän vanhaa autoa pukkaa.

Rahaahan kyllä saa kun vedät yksittäisiä custom kisoja sieltä ratojen alta, ei raha ole ongelma.

Dualsense ohjain hyödyntäminen, heikko sanoisin minä, tärinöitä tuntuu ohjaimessa mutta tärkeimmät eli kaasutuksessa ja jarrutuksessa pidon menetyksen kertominen liipasin näppäimille on 0 tai liki olematon. Mikä on todella outoa kun tämä toimi aika hyvin jo xbox ohjaimella jossa oli vain liipasimien täristys, ei force feedbackiä. Nyt Dualsensessä kaasu ja jarru ovat vaan tahmeita mutta palautetta ei tule. Rungon tärinä ok mutta ei anna sen kummempaa vastetta kuin ennenkään perus tärinät. Tokio highwayllä ilmeisesti laattamainen tien rakenne tuntuu taas liikaakin, eli ei suhteessa muuhun tuntumaan.
Tärinöistä on sanottava, että tähän asti luulin ettei toi haptinen tärinä kykene ihmeelliseen suoritukseen. Siis jokainen pelaamani ps5 peli on ollut ihan onneton tuon suhteen. Tässä taas esim Tokiossa ne asfaltin saumat suorastaan lyö näpeille, todella kovaa. Tämä on oikeasti hienoa miten tosta ohjaimesta löytyy sittenkin poveria, todella hyvä. Tästä vois muut ottaa mallia.

Mut noi liipasimet. Ne on tosiaan aivan olemattomat, mutta siihenkin mun mielestä on aika selkeä syy. Xboxin ohjaimessa on värinät. Tunnet todella hyvin ku pyörät menee lukkoon, perä irtoaa jne. Se yksinkertaisesti toimii loistavasti. MUTTA kun ei olekaan tärinät, vaan toi vaste. Pädillä pelatessa ainakin itse näytän olevan sellainen joka pelaa lähes aina on/off. Kun pito katoaa, niin sitten käytän vasta arvoja 1-99. Tämä tyyli toimii xboxin ohjaimella loistavasti. Värinästä huomaan et nyt on liikaa ja kaikki on vielä hallittavissa. Näillä liipasimilla se ei toimi niin. Koska mitään tuntumaa niissä ei ole jos ne on pohjassa. Kyllä tossa ABS toimii hienosti, jos painat jarrua mitä tahansa 1-99 välillä, koska se pääsee tärisemään ja pistämään vastaan. Pohjassa ollessa et tunne mitään. Sama kaasussa, joskin tässä et tunne kaasussa silti about mitään vaikka olisikin vajaa kaasu ja perä lähtemässä alta. Olen tän jo huomannut esim DIrt5:ssa ja Wreckfestissä jossa nuo on toteutettu palljon paremmin. Ei ne silti mun tavalla pelata toimi ollenkaan.

Ajomalli, tuntuu että on menty taas sinne GTS alkupäähän jossa padi ohjaus oli mahdoton ilman sutimisen esto ja ehkä ilman ajonvakautusta. Etuvetoisilla ajelee ihan kelpoisesti, pystyy kuten oikeastikin jarruttamaan ja kääntämään abs jarrut päällä mutta sitten kun lähdetään nelivetoihin niin alkaa ilmetä ihmeellistä käytöstä.. voi toki olla että joku vanha audi TT on oikeasti noin mutta epäilen, auton saa spinnaamaan ihan pelkällä abs jarrutuksella ja kääntämisellä. Niin nelivetoja kuin varsinkin takavetoja vaivaa se alun GTS syndooma eli peräpään pidon menetystä ei edellä mitään tuntumaa ohjaimessa tai kuvassa, alkavan rengas vinkunan jälkeen auto lähtee luisuun ja ohjaimella on todella vaikea saada sitä korjattua. En ole kokeillut driftausta auton normi asetuksilla mutta veikkaan että ei juuri onnistu hallitut revittelyt. Käytös on siis liian äkkinäinen ja takaveto autoja joutuu ajamaan ihan ylivarovaisesti suhteutettuna pelin historiaan tai kilpailijoihin kuten Forza tai edes GTS. Tästä seuraa tuon rautakankimaisen takakameran kanssa että ajamisen ei ole kivaa ja hauskaa oikealla tavalla vaan puurtamista ajomallin ja kontrollien heikkouden kanssa.
Nelivetojen käytös pädillä. Voi luoja miten ihmeellistä se on. Joka kerta yllättää miten tää tälleen käyttäytyy.
Takavetojen käytös on vielä oudompaa. Siellä on ihan yksittäisiä autoja ku se käytös tuntuu hyvältä, mutta 98% on ihan hirveitä ja tähän mulla on menny hermo jo useamman kerran niin pahasti, että olen lopettanut pelaamisen. Ei vaan jaksa. Et tosiaan tunne yhtään koska perä lähtee ja kun se lähtee, niin korjausliike on niin raju tatin asennosta riippumatta, että menään keula edellä seinään. Missään muussa ajopelissä ei autot käyttäydy tuossa tilanteessa noin. Tää on mulla ollu ongelma GT sarjan pelien kanssa monen osan ajan. Ei vain tämän..
Ohjaustuntuma on mun mielestä todella hyvä, tohon yhteen pisteeseen saakka. Ja sen vuoksi ajaminen ei todellakaan ole kivaa, koska ei ole alkuunkaan olo, että voisin tehdä mitään toisin.

Sitten nippu outouksia ja hassuuksia mihin olen törmännyt:
- Yhtään replaytä en ole kisoista katsonut vieläkään.
Mä oon yrittänyt pari katsoa, mut en vaan jaksa. En ymmärrä miksi se pakotetaan siihen ruudulle aina.
- Cafe urassa meno torppaa aika ajoin tylsiin pakollisiin ajokortti kisoihin
Mä vihaan noita, mä niin vihaan noita. En jaksa hinkata ja kun tulee autoja joiden ajomalli on hirveä, niin tuntuu vain ärsyttävältä.

- Viri kaupassa tyhmiä käytettävyys ominaisuuksia, näet että ostettavana on vaikka painon vähennys v2, voi painaa osta nappia ja vasta sitten tulee ilmoitus että v1 pitää olla ostettuna.
Tämä! ja tähän lisäksi se, että cafessa sanotaan et aukeaa kisat x, mutta et näe kisan suositus PP arvoa mistään, ellet klikkaile kisaan asti. Sit palaat takaisin tuunaamaan autoa ja yrität muistaa mikä se arvo oli.

- Tähänkin asti olleissa kisoissa ei ole oikein edes PP rajoitteita, on vaan joku suositus PP550 mutta ei rajoitusta.. jotensakin outoa että autoa pumppaamalla saat helpot kisat.
Tää on tän pelin isoimpia ongelmia. Tekoälyä tässä ei ole. Ne ajaa ennaltamäärätyillä autoilla nopeutta x. Championshipeissä kisasta toiseen sama järjestys jne. Sit säädät itelles auton sellaseksi et haluatko tulla kolmanneksi, toiseksi, voittaa vai voittaa minuutilla. Tavallaan mitään haastetta ei ole, kun ei sun ajolla oo merkitystä kisan lopputuloksen kannalta. Vain se mihin auton olet säätänyt. Muissa peleissä autot ja AI muuttuu sen sun auton mukaan ja kisaat niitä vastaan. Tässä kisaat aina kelloa vastaan ja määrität ite pääseekö sun autolla siihen aikaan vai ei.

- Ympyrä tai back logiikka ei aina toimi, sillä ei pääse "nuoleksi punaisen napin päälle" kaikissa tilanteissa.
Mua ärsyttää jos painat pausea pelin aikana, niin ympyrästä et pääse peliin takaisin, vaan pitää mennä continue ja painaa x.

- Tarroitukset ja valokuvat on joo vuosikymmenen aikana nähty ja koettu, ei enää kiehdo nuokaan tässä.
Tolla sais hiton hienoja kuvia, se on toteutettu hyvin ja arvostan niitä ku jaksaa sillä kikkailla. Ne on hienoa katella. En vaan itse jaksa puolta minuuttia kauempaa niihin käyttää.

Positiivisia puolia löysin pari, välillä pelikuva on hieno, (mutta välillä sarjakuvamaisen lattea. ps3 tyyliä jopa) Kuva varsin rauhallinen, aliasointi välkettä näkyy melko vähän.
Latausajat on nopeita (mutta sen päälle valikot tekee liikkumisen eri osioiden välillä hitaaksi)
Ne välivideot jne kaikki on todella upeaa katsottavaa. Pelikuva taas on ihan GTS ja ei se mitenkään ole alansa huippua enää. Lisäksi esim katsomoissa näkyy ihme pientä popuppia joka välillä jopa silmäkulmassa pomppaa silmille ikävästi. Ei mitenkään maaginen graafisesti.
Latausajat on tosiaan huikean nopeita, mutta 15 napin painallusta vesittää koko gyödyn täysin.

Kaiken kaikkiaan tässä pelissä on isoin ongelma toi ajomalli, mutta monen monta muuta ongelmaa on läpi pelin. Mä tykkään tästä edelleen, koska tossa on paljon sitä lapsuuden nostalgia GT:tä ja sen tuomaa fiilistä. Ajaminen on tietyssä hetkessä myös tosi kivaa. Mutta eihän tää toden totta ole tältä vuosituhannelta oikein miltään osin ja ei todellakaan mitään kympin peliä, eikä edes ysin. Hyvä 7 kyllä. Aika pienillä jutuilla tästä sais ysin pelin, mutta ei oo tapahtumassa. 10v sitten on jo julkaistu parempia ajopelejä kuin tämä. Vaikka tästä silti tietyllä perverssillä tavalla tykkäänkin.
 
PS5 ohjaimessa olisi kaikki mahdollisuudet saada tuo autopelin haptinen feedback aivan hullun hyväksi mutta en tiedä onko Kaz vaan ohittanut padipelaajat ja rykäyssyt jotain vai onko kyse jostain ms patentoidusta jutuista. Jotenkin tuntuu että vajaa kaasulla ja jarrulla jäykyys pitäisi olla melko löysä ja jos luistaa niin jarrussa kova vastus päälle ja hulluna potkua liipasimeen lisäksi kuten abs potkii (ilman abs:ää sitten joko tuo tai pois ihan miten käyttäjä haluaa jarru feedbackin..mikä siinä olisi sopiva?)
Kaasussa sitten toki tuo rynkytys päälle luiston tapahtuessa ja olisko siinä myös parempi ilman luistoa olisi sopivasti vastusta ja sudittaessa menisi löysäksi..ikään kuin joutuisi liipasimen tärinän ja kovuudennmukaan etsimään sen "sweet spot" kohdan..

Rungon tärinöissä on jo pohja, lähinnä hienosäätöä mikä tuntuu milläkin voimakkuudella. Vaihteen vaihto on sopivan tuntuinen mutta se tokion rata.. onko liian pitkä ja voimakas.. tuleeko siinä vain "pulssi" kerran vai molemmille akseleille..hmm.


edit: Ja HDR höpinää..
GT Planettia kun lueskelin vähän niin monet valitti pelin HDR:stä että on surkee.. mitä ihmettä!! Ei kyllä ole mitään vikaa, se toimii helkutin hyvin. HDTV Vincent kävi vastikää noita asetuksia läpi, kandee katsoa jos vähänkin epäilystä, nyt sietää laittas kuntoon ps5 systeemitason hdr asetukset.

Tuossa varoilta klikki vs. nits ohjeet.
https://forum.konsolifin.net/thread...-hdr-saeaetoeohje-kaikenlaisille-tv-lle.96002/
 
Viimeksi muokattu:
Miten Dualsensen vasen liipaisin reagoi tässä jos jarrut menee lukkoon, Wrecfkestissä se rupeaa tykyttämään vastaan ja on mielestäni todella onnistunut efekti, imitoi hyvin ABS.
 
Miten Dualsensen vasen liipaisin reagoi tässä jos jarrut menee lukkoon, Wrecfkestissä se rupeaa tykyttämään vastaan ja on mielestäni todella onnistunut efekti, imitoi hyvin ABS.
Toimii ne niin kauan ku ei oo liipasin pohjassa, sama se muissakin peleis on. Mun ajotyylille en tunne noita about koskaan.
 
Ylös Bottom