Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 7

Tilailin PS Storesta julkkaripäivänä ton Anniversary Editionin ja ymmärsin et mukana piti olla 1,5m€ lisäksi yaris + 3 autoo ja ne avatarit ja popit. Autoista yaris löytyy, mutta missä ne muut kiesit on? Ne bonus autot olis ihan kivat, nimittäin kattelin että siellä pelin sisäisessä kaupassa maksaa jo pelkästään se Porsche millin.
Ne ilmesty jossain välissä kun sitä cafea pelaili eteenpäin.
 
Pidän aika todennäköisenä että näitä kahta Sporttia ja 7 on jonkin matkaa kehitetty yhtä aikaa.

Ei tämä muuten ois ollu mahdollista.
Toimii ne niin kauan ku ei oo liipasin pohjassa, sama se muissakin peleis on. Mun ajotyylille en tunne noita about koskaan.
Toimii ne niin kauan ku ei oo liipasin pohjassa, sama se muissakin peleis on. Mun ajotyylille en tunne noita about koskaan.
 
Juuri näin. Tää ongelma tais olla jo nelosessa, kolmosessa pystyi vielä driftailemaan hyvinkin nautittavasti ja kontrolloidusti. Lähinnä toi johtaa sitten siihen, että yliohjausta vaan pitää vältellä kuin ruttoa (tai koronaa), pari-kolme napsua traction controlia peliin. Ihmetyttää mitä siellä Japaniassa oikein tuumitaan, onko toi niiden mielestä tappiin asti hiottu, eikö osata vai eikö siellä todella kukaan koskaan pelaa padilla mitään muuta ajopeliä.
Itsellä kolmonen oli viimeinen mitä pelasin ja ihmettelin tämän arvostelun kohdalla että paluu juurille.. no ei ainakaan 1,2,3 juurille.. katselin muistin virkistykseksi youtubesta millainen tuo gt3 oli ja vastasi muistikuvia.. ja se ei taas vastaa sitä mitä gt7 on :) Samoja tekemisiä mitkä gt3:ssa oli suoraviivaisia on nyt laitettu pääosin cafeen alle.. enkä sano etteikö tämä olisi syytä ollakin koska identtistä ura kloonia olisi ikävä pelata. Mutta kun ne on sitä samaa, vain sen cafeen kautta.
Ajomalli taas ihan erilainen. 1,2,3 oli sitä hupia ja iloittelua, gt3 taas ryppyotsaista taistelua padin kanssa jos luistonestoa ei pidä päällä (muissa kuin FF autoissa, mutta FF autot ei kyllä millään ajomallilla ole ajokelvottomia)

Ne jotka kokee että takavedot on hallittavia laittakaa jotain videolinkkiä missä saatte normi kisa asetuksilla kunnon hallittavia luisuja padilla ilman aputoimintoja (ei drift tilassa tai asetuksilla)
 
Moi. Mulla jumittaa peli lataamaan esim. joka kisan alussa kohtaan kun aika laskee alaspäin ja tulee 1 vuoro. Saattaa mennä 30s ja sitten kisa pärähtää käyntiin. Ja lataa muutenkin välillä todella kauan valikkoa tai mitä tahansa. Mistä voi johtua? Ja ps5 kyseessä.
 

Liitetiedostot

  • 85D2C364-3CFB-4F47-B75A-3A05A4EEBB38.jpeg
    85D2C364-3CFB-4F47-B75A-3A05A4EEBB38.jpeg
    2,9 MB · Lukukerrat: 29
Sain Trial Mountain radan auki. Okei tää ajettiin puhki joskus aikoinaan kun oli kova rata, mut ei helvetti miten upeesti tuotu elävien kirjoihin.
Silkkaa nautintoa ajaa tuolla, nostalgia + radan korkeuserot erilaisine mutkineen ja miten toi on herätetty eloon. Huhhuh
 
Nyt on aika antaa oma näkemys pelistä 12h ja 3 päivän ankaran ajamisen jälkeen. Cafe taso 32 autoja 56 collector lvl17.

Onko GT7 täydellinen peli, jos haluaa nipottaa niin ei. Siinä on hyvin kankeat sarjalle tyypilliset valikot joissa saa seilata edestakaisin jos haluaa jotain tehdä, etsiä tai tutkia. Myös HUD:ia olis kiva muokata kunnolla. Mitään muuta oikeasti nipottamisen aihetta en keksi.

Grafiikat pelissä on hyvää tasoa, ei mitään maata mullistavaa mutta hiottu ja viilattu GT sport missä on paljon enemmän yksityiskohtia ja upea 4K resoluutio, joka on itseasissa aika iso harppaus GT sportin 1800p checkerboard ulkoasusta.

Äänipuoli on todella hyvä kokonaisuus myös, autot ehkä vähän vaisun kuuloisia, on siellä jokunen ihan hyvältäkin kuulostava tullut vastaan. Mutta kaikki ympäristöjen äänet kilinät,kolinat ja suhinat luo todella mielekkään äänimaailman mielestäni. Loustava soundtrack hienoissa uusinnoissa kruunaa kaiken.

Pelin "ura" modi on fantastinen matka autoilun historiaa ja samalla tulee kokeiltua monenmoista ajovehjettä joihin ei muuten koskisikaan. Siinä kesti about 5h ennenkuin kaikki pelin ominaisuudet oli auki joten ihan hetkessä asiat ei avaudu, joka on hyvä tai huono asia henkilöstä riippuen. Itselle tällainen hitaasti avautuva peli toimii hyvin, ei liikaa vaihtoehtoja kerralla. Myöskin siitä huokuu autokeräilijän rakkaus näitä menopelejä kohtaan.

Toki sitä cafe modia ei ole pakko seurata orjallisesti vaan voi ajaa muita kisoja mitä aukeaa samalla tai tehdä lisenssi testejä, mission tehtäviä joissa on vaikka mitä erilaista skenaariota. Voi otella valokuvia, tuunata autoja tai asua. Voi mennä auto miitteihin onlinepuolelle tai ottaa kisaa muita vastaa, tekemistä siis cafe modin ulkopuolella on paljon.

Itse ajaminen sitten radalla on aivan huikea parannus GT sportista. Fysiikat on parantunut roimasti, on dynaamisesti muuttuvia sadekelin kisoja, yökisoja ja vaikka mitä uutta. Dualsense ohjain on täydellinen työkalu tähä peliin, tärinät ovat todella hyvät ja tämä on ensimmäinen ajopeli jota olen koskaan ohjaimella pelannut missä tuntuu että olet kokoajan sen auton herra, ohjaus on niin silkinsulavaa ja pieniä korjausliikkeitä on todella helppo tehdä. Jos perä meinaa lähteä alta pois sen saa hallintaan takaisin koska ohjain välittää sinulle tiedon milloin alkaa ote lipsua. Upean tuntuista kun voi tekoälyn kanssa ottaa mittaa rirntarinnan jossain ahtailla teillä ilman että usein kolisee kovaa. Ajamisen aikana saavutettava nautinto tässä pelissä on jotain sanoinkuvaamatonta, mahdoton lopettaa ja sellainen yksi kisa vielä mentaliteetti kokoajan.

Eikä pidä unohtaa yhtä asiaa joka tekee pelistä niin hyvän, PS5 latausajat. Se on ihan eri asia odottaa 2 sekuntia kisan alkua kuin 30 sekuntia, varsinkin kun ottaa huomioon miten paljon pelissä lstaillaan kisoja ja muuta tekemistä. Väittäisin että tämä on ehkä isoin yksittäinen tekijä pelissä joka tekee siitä niin sulavan kokemuksen, ja pelaaminen on sellaista naps naps ja olet kisassa eikä tarvitse tuijotella mustaa ruutua, uskoisin että last gen latausajat latistaisi tunnelmaa niin paljon että en nauttisi tästä läheskään näin paljon.

Pidän myös paljon niistä henkilöistä jotka kertoo sulle asioita ja historiaa autoista, sitten vielä ne kisojen alussa olevat tyypit kertoo jotain taustoja itsestään niin saa vähän kuin lisäintoa ajamiseen kun ne A.I kuskit saa luonetta.

Myös hard vaikeustasolla pelin vaikeus kyllä nousee sopivalle tasolle ja ajaminen ei ole pelkkää pujottelukeppien ohittelua, kärkipään autot antaa kunnon haastetta jos ei ole ylitunattu auto.

Pelissä on myös paljon säätömahdollisuuksia audiopuolella joka on iso bonus.

Jos unohdetaan kankeat valikot niin se mitä Gran Turismo itselle merkitsee, on tässä pelissä tehty niin hyvin ettei paljon haittaa. Autojen historia ja keräily on kaiken sydän ja se kyllä näkyy. Vielä kun ajaminen ja kisaaminen on hauskempaa kuin koskaan niin itselle GT7 on täydellinen peli.

Jos jotain saisi toivoa niin B-Spec mode takaisin, pelin uusinnat on niin hienoja että olisi kiva seurata kisoja ja käskyttää omaa tekoäly kuskia joka voisi vaikka kehittyä paremmaksi ajamalla.

5/5 ja jäänyt muut pelit kyllä tauolle ja varmaan jää pitkäksi aikaa. Polyphony Digital on GT7:lla tehnyt itselle parhaan autopelin koskaan, sen kokonaisuus on niin vahva ja viimeisen päälle hiottu.

Edit: Ainiin se unohtu sanoa että jos ette ole Nyrreä kokenut rankka sateessa montasataa heppaisen Porchen kanssa niin ette tiedä mitä helvetti on, jestas että oli vaikeaa. Siellä pitkällä takasuoralla kun painetaan vähän kovempaa ja hipaisin jarrua niin sitten vedettiinkin nurmikolla ja pyörittiin hetki pitkin rataa. Muutenkin inhoan sitä rataa niin tuo kokemus oli aika karmaiseva.
Pitkälti saman verran pelaillut tässä vaiheessa, ja allekirjoitan kaiken sanomasi täysin. Huikeeta tykitystä; Forbidden west joutui antamaan tilaa ekat kolme päivää.
 
Itsellä kolmonen oli viimeinen mitä pelasin ja ihmettelin tämän arvostelun kohdalla että paluu juurille.. no ei ainakaan 1,2,3 juurille.. katselin muistin virkistykseksi youtubesta millainen tuo gt3 oli ja vastasi muistikuvia.. ja se ei taas vastaa sitä mitä gt7 on :) Samoja tekemisiä mitkä gt3:ssa oli suoraviivaisia on nyt laitettu pääosin cafeen alle.. enkä sano etteikö tämä olisi syytä ollakin koska identtistä ura kloonia olisi ikävä pelata. Mutta kun ne on sitä samaa, vain sen cafeen kautta.
Ajomalli taas ihan erilainen. 1,2,3 oli sitä hupia ja iloittelua, gt3 taas ryppyotsaista taistelua padin kanssa jos luistonestoa ei pidä päällä (muissa kuin FF autoissa, mutta FF autot ei kyllä millään ajomallilla ole ajokelvottomia)

Ne jotka kokee että takavedot on hallittavia laittakaa jotain videolinkkiä missä saatte normi kisa asetuksilla kunnon hallittavia luisuja padilla ilman aputoimintoja (ei drift tilassa tai asetuksilla)
Luisuja? Miksi? Eihän se ole nopein tapa edetä, sama kuin että ei vauhti kasva hypätessä.
Padila en pelaa/aja mutta vs acc ihan samalla tavalla sladin saa kiinni tässäkin
 
Luisuja? Miksi? Eihän se ole nopein tapa edetä, sama kuin että ei vauhti kasva hypätessä.
Padila en pelaa/aja mutta vs acc ihan samalla tavalla sladin saa kiinni tässäkin
Pointti on siinä miten auto käyttäytyy luistossakin padilla, ei siitä että silleen ajettaisiin, jos auto toimii pitoa ollessa (tämä ei kovin vaikeaa) mutta fysiikat väärät vs oikea elämä tai sen kuvitelma pidon pettäessä niin ei se nyt hyvä ole.
Rattilla ja ohjaamo näkymissä voi tunto olla eri mutta kyllä noita snap oversteering valituksia on rattimiehilläkin ollut ja jokuhan täälläkin mainitsi että ratilla voi olla jopa vaikeampi hallita noita luisuja. En tiedä.. kuten jo moneen kertaan mainittu, liipasimet ei anna feedbackiä jarru tai kaasu luistosta.
 
Moi. Mulla jumittaa peli lataamaan esim. joka kisan alussa kohtaan kun aika laskee alaspäin ja tulee 1 vuoro. Saattaa mennä 30s ja sitten kisa pärähtää käyntiin. Ja lataa muutenkin välillä todella kauan valikkoa tai mitä tahansa. Mistä voi johtua? Ja ps5 kyseessä.
3 kerran ku poisti kaikki tiedot ja pelin ja latas uudelleen ni alko toimimaan.
 
Osaisiko joku auttaa? Mitä pelin päävalikossa oleva Sport kohdan logo yrittää merkitä? Omat aivot ei oikein hahmota mitä siinä pitäisi olla.

Oma pelaamisen tahti on rauhallista. Eilen ja tänään ei ole pahemmin ehtinyt pelata, mutta +20h silti mittarissa. Olen tosin vasta juuri aukaissut Cafe 11-kohdan, lisensseistä vasta kaksi tasoa tehty ja online testaamatta. Jonkun verran ajellut samoja kisoja uudestaan, kun on niin hauskaa ja voi testailla myös eri asioita + saa kuitenkin samat rahat uudestaan. Ja alkupään kisat on vielä aika lyhyitä. Custom racet myös aika hauskoja, dynaamiset säät jne.
 
Tänään päätin ekaa kertaa käynnistää tämän. Onhan tuo nyt huikea parannus joka ikisellä mahdollisella osa-alueella verrattuna sportiin.

Nyt sitä kiittää vaan onneaan ettei tuo vanha PS4 mennyt kaupaksi noin kuukaus sitten ku halusin siitä eroon.

iRacingissä menossa Week 13 (Kausien välinen viikko jolloin ei yleensä ole mitään järkevää ajettavaa) niin tähänkin ehtii tutustumaan. Onhan se GT hyvässä ja pahassa. Kankeat valikot joo mutta eikö se ole aina ollut näin? Sama juttu tuon pujottelukeppi AIiin kanssa. Aina se on tuollainen ollut en muuta nyt isommin odottanutkaan.

Ilmeisesti tuo Cafe-moodi vastaa tässä sitä perinteistä uramoodia? Kaikki ei olekaan auki heti vaan pitää malttaa :) Positiivinen juttu minusta.

Mahtavaa myös tuo tietty historia mitä kerrotaan eri autoista ja automerkeistä. :) Ainoa vaan että oisin halunnut sen ennemmin vaikka ihan puheena nyt joutuu lukemaan. Alussa olen mutta hieno peli on kyseessä. Tosiaan ainakin näin pädillä ajavana kaikki muu toimii ajamisessa mutta tuo takavetoisten pito on vähän niin ja näin ei niin looginen kun se voisi olla. Yksi kisa jo sateellakin ajettuna ja ihan mahtavasti toteutettu. :)
 
Nyt alkaa näillä padi kontrolleilla ja takavetoisten äkkinäisyydellä olla cafe kohta 29 jumissa... pan-american championship.. PP suositus 700 ja pitkältihän nuo jenkkipelit on takavetoisia, Focus RS nelivetona mutta kalliiksi tulee vääntää pp700 asti ja eipä tiedä onko sekin vikurointi vehje. Yhden cafe chevy keräily kisan ajoin noilla nurkilla olevilla PP:llä, Ford GT.. hyi helkutti, padin kaasu niin herkkä että ei tuota pysty ajamaan hymyssä suin kun nappaa alle satkun käännöksissä pienelläkin kaasulla irti.. ei vaan pysty niin herkästi painamaan kun triggerin muutaman millin liikahdus on jo puolikaasua ja ilman tuntoa. Parempi feedback ja joku epälineaarisuus säätö olis tarpeen.
 
Kallista on kaikki pelissä ja krediittiensä kanssa saa olla tarkkana. Siksi vinkkinä alkuvaiheen nopein money maker:
High Speed Ringillä ajettava PP550 tason kolmikierroksinen, joka tuottaa n. 52 tuhatta alle neljässä ja puolessa minuutissa.
High Speed Ring aukeaa GT Caffen kolmannen kirjan myötä.
 
Nyt ne tuli.
Aiemmin oli t300rs mutta täytyy sanoa että on muutakin eroa kuin hinta, onneksi
Todella smoothi tuntuma ohjaukseen, boost kitillä tarvittaessa jäätävästi ffb, kun ja jos tulee kontaktia radalla niin ratti kyllä muistuttaa siitä Nyt vaan perehtymään säätöihin
 

Liitetiedostot

  • 948DA426-81C7-4C5A-844A-C0593CA46151.jpeg
    948DA426-81C7-4C5A-844A-C0593CA46151.jpeg
    1,6 MB · Lukukerrat: 46
  • F0F93EBD-FCC7-4EED-AF9C-22137008491C.jpeg
    F0F93EBD-FCC7-4EED-AF9C-22137008491C.jpeg
    1,6 MB · Lukukerrat: 46
Nyt ne tuli.
Aiemmin oli t300rs mutta täytyy sanoa että on muutakin eroa kuin hinta, onneksi
Todella smoothi tuntuma ohjaukseen, boost kitillä tarvittaessa jäätävästi ffb, kun ja jos tulee kontaktia radalla niin ratti kyllä muistuttaa siitä Nyt vaan perehtymään säätöihin
Tuota itekki haaveillu. Tulee kyllä niin vähän ajeltua, että en tiedä raskiiko. Toki nyt kun Turismo tulee itselle tässä viikolla niin pitää rigin pölyt pyyhkiä ja hypätä rattiin. Saisihan sitä kyllä tuosta T300, T-LCM polkimista ja shifteristä varmaan ihan kivan ”välirahan”
 
Täällä kyllä maistuu uusi Gt7. Onhan tuo nyt mennyt eteenpäin kaikilla osa-alueilla ja heittämällä sarjan paras peli. Toki sitä fiilistä kun gt1 tuli ja hakkasi ilman muistikorttia monta päivää putkeen kun ei voinut sammuttaa, ei saa koskaan enää, eikä silloin ollut likimainkaan mitään vastaavaa tarjolla.

Tullut ajeltua viime vuosina vain pc:lla assetto corsaa suht tosissaankin jossain kohti ja tämä on mukavaa vaihtelua ja enemmän pelillistä ja tehtävällistä sisältöä. Ac toki ultimaattisempi simu, mutta ei gt7 huono ole. Padilla ei kukaan itseään kunnioittava ultimaattinen ajopeliharrastaja tietenkään voi ajaa niin en ota kantaa siihen tuntumaan, mutta fanan dd pro:lla on yhtä nautintoa. Ei vain meinaa riittää vuorokaudessa tunnit pelin parissa.

Kaikenlisäksi uskomattoman kaunis peli ja tuo mieletön detailin määrä..
 
Olen siitä samaa mieltä että tätä "ei pitäisi ajaa pädillä" mutta siinä kohtaa ku PC rigi on maksanu apaut 2500€ kaikkine iRacing ostoineen ja lisäosineen niin ei tuosta noin vaan vaihda yhden pelin vuoksi alustaa. Ei tämä huonolta pädilläkään tunnu. Eilen vielä ajoin Sporttia ihan samalla pädillä niin huomaan kyllä selkeän eron siinäkin ajotuntumassa.

Haen itse tästä GT7 rennompaa ajelua tuon iRacing ajelun vastapainoksi. Juuri viikonloppuna ajettiin Sebringin 6H josta tuli itse ajettua 4 ja puol tuntia yhtä rataa LMP2 autolla.

Jännityksellä odotan aukeaako tähän noita jonkin tyyppisiä Endurancekisoja joissa olisi varikkokäynnit yhtenä elementtinä.
Ei vielä yhden päivän pelaamisella niin pitkälle päässyt.
 
Ylös Bottom