Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 7

Minäkin nyt 'alennuksesta' tämän ostin vaikken sinällään rattimiehiä olekaan. Mutta voi pojat kun on ollut hauskaa PSVR2 ja tämä peli, vatsalihakset vähän jäykkänä kun on jännittänyt että saa menemään mutkan kunnolla!! Grafiikat ei nyt ole ihan niin hehkeät kun odotin mutta kyllä tuo läsnäolon tunnelma on todella hyvä - varsinkin kun pääsee ostamaan autoja missä ratti on 'oikealla' puolella :D

Sahaan tuota yksinpeliä varmaan melkoisen paljon ennenkuin uskaltaudun kansainvälisille moninpelimarkkinoille, olen melkoinen puukäsi kuitenkin näissä moninpeleissä :)

Täytyy laittaa muutama 'ratti-ihminen' tuohon penkkiin kunhan tulevat kylään seuraavan kerran antamaan oman mielipiteensä :)
Onko muuten mitään suositusautoa tuohon alkuun? Itse tuunaillut Honda Integra Type R:n suht kuntoon, sillä on mukava ajella

p.s. tämä on just näitä pelejä että 'yksi vielä' ;)
 
Viimeksi muokattu:
Huopasin, sousin ja jahkasin, että ostanko, vaiko enkö osta, kun kyseessä oli ja on 12,5 miljoonan krediitin auto. Ostin eilen sitten kumminkin ja nyt on kokoelmissa McLaren-BMW F1 GTR vuodelta '95. Piti ihan youtubesta asti 'arvosteluja' katsella, että raaskiiko tuota ostaa, kun oli heittämällä kallein auto, minkä olen tähän mennessä tässä pelissä ostanut. Pari 8 miljoonan kiesiä olin raaskinut aikaisemmin ostella(Sennan McLaren-formula ja MB CLK LM).

Tosiaan aivan hirveän hintainenhan tuo on, mutta kyllä tuolla grindailee myös mielellään, hotlappaamisesta Nürrellä nyt puhumattakaan. Odotin auton olevan takamoottorisena ja takavetoisena vikuroiva ja huomattavan yliohjaava edestä, mutta olin ilokseni väärässä. Pitoa on, ja sitten sitä on vielä vähän lisää. Yliohjaa, kuten takavetoisen pitääkin tehdä, mutta samalla on melkoinen 'juna' noin muuten. Kääntyy hyvin, mutta ei vikuroi ja on tasapainoinen laite. Tekniset luvut ovat 600 hevosvoimaa ja 1050 kiloa. Vakiona alla on racing hardit, joka tekee autosta 749,XX pp:n arvoisen. Itse pidin laitteen noin muuten vakiona, mutta racing mediumit ostin alle, joka nostaa pp-pisteet karvan alle 762. Sopii siis erittäin hyvin niihin varsin rahakkaisiin max. 800 pp:n kisoihin, jos ja kun auton hintaa haluaa kuolettaa grindailemalla juuri kyseistä autoa ajaen.

Kyseessä on tosiaan McLarenin ja BMW:n yhteistuotantoa oleva laite, joka debytoi kisaradoilla vuonna '95 ja voitti varsin sensaatiomaisesti kyseisen vuoden Le Mans 24h-kisan kokonaiskilpailun, joka ajettiin märissä olosuhteissa. Kyseinen auto päihitti siis jopa senaikaiset protoautot tuossa kisassa. Koriltaan ja alustaltaan auto on siis McLarenin luomus ja kuskin taakse on asennettu Bemarin V12 vapaasti hengittävä kone. Kyseinen auto on suomalaisittainkin varsin merkittävä ja historiallinen, sillä voittoon ajaneesta kuskikolmikosta tuolloin '95 Le Mansissa löytyi 'meidän oma' JJ Lehto, eli Jyrki Järvilehto. Kolmikon muut kuljettajat olivat ranskalainen Yannick Dalmas(mm. myös 24 F1 starttia uralla) ja japanilainen Masanori Sekiya(historian ensimmäinen japanilainen Le Mans-voittaja).

Auto näytti olevan "limited stock" tänään historic dealershipissä, eli poistunee valikoimista viimeistään huomenna. Tänään voi sen vielä lunastaa kokoelmaan, jos saldo riittää.
 
Odotin auton olevan takamoottorisena ja takavetoisena vikuroiva ja huomattavan yliohjaava edestä, mutta olin ilokseni väärässä.
Pahoittelut "nipotuksesta", mutta tähän hyvään ajettavuuteen on syynsä. Kyseessä on keskimoottorinen auto, eli moottori sijaitsee etu- ja taka-akselin välissä eikä taka-akselin takapuolella, kuten takamoottorisissa autoissa. Tarkemmin ottaen kyseessä on rear-mid-engine, eli moottori on kuljettajan ja taka-akselin välissä.

Keskimoottori tarjoaa parhaimman painojakauman mutka-ajoon, kun paino jakautuu mahdollisimman tasaisesti kaikille neljälle pyörälle. Takamoottorisessa paino on selkeästi taka-akselin päällä, joka kyllä takaa pitoa kiihdytettäessä (takavetoisella), mutta toimii heilurin tavoin mutkissa ja siitä tulee tuo yliohjaaminen ja hankalampi ajettavuus. Kyseisessä McLarenissa kuljettajakin istuu auton poikkisuunnassa keskellä tehden autosta hauskasti kolmipaikkaisen, kun keskellä istuvan kuskin takana on kaksi istuinta.

Hyvän ajettavuuden vuoksi äkkiä ajatellen taitaa aika lailla kaikki superautot olla keskimoottorisia neli- tai takavetoja ja myös suurin osa kilpakäyttöön tarkoitetuista autoista aina F1:stä lähtien. Varmasti niitä poikkeuksiakin on, mutta ei nyt heti tule keksittyä. Tietysti riippuu superauton ja urheiluauton määritelmän rajasta myös. Takamoottoriset sitten ovat harvinaisempia, mutta esimerkiksi vanhat kuplat ja 911 ovat sellaisia. Nykyiset 911 ovat sitten keskimoottorisia.
 
Pahoittelut "nipotuksesta", mutta tähän hyvään ajettavuuteen on syynsä. Kyseessä on keskimoottorinen auto, eli moottori sijaitsee etu- ja taka-akselin välissä eikä taka-akselin takapuolella, kuten takamoottorisissa autoissa. Tarkemmin ottaen kyseessä on rear-mid-engine, eli moottori on kuljettajan ja taka-akselin välissä.
Joo tiesin kyllä tämän. Käytin vauhdilla viestiä kirjoittaessani vahingossa väärää termiä. "Takamoottori" tarkoittaa itselle, että "moottori on kuljettajan takana", vaikka tosiaan konstruktioita on olemassa kaksi, aivan kuten selitit. Moottori voi sijaita taka-akselin etupuolella tai takapuolella. Onhan noilla kahdella konstruktiolla pelissäkin kaksi erilaista lyhennettä: MR ja RR. MR siis tosiaan tarkoittaa taka-akselin etupuolella olevaa moottoria ja RR taka-akselin takana olevaa.

Ja nyt kun tuli lyhenteistä puhe, niin FR tarkoittaa sitten autoa, jossa veto on takana, mutta moottori edessä(etuakselin etupuolella). FF lyhenne taas tarkoittaa etuvetoista autoa, jossa moottori on etuakselin etupuolella. Nelivetoihinkin on yleensä kaksi eri lyhennettä 4WD ja AWD, joissa niissäkin on teknisiä eroja. Käsittääkseni 4WD on ratkaisu, jossa vetoa päätyy jokaiselle pyörälle aina saman verran, kun taas AWD-ratkaisussa vetosuhde voi muuttua, ja yleensä muuttuukin, olosuhteiden ja vetotarpeen mukaan.
 
Joo tiesin kyllä tämän. Käytin vauhdilla viestiä kirjoittaessani vahingossa väärää termiä. "Takamoottori" tarkoittaa itselle, että "moottori on kuljettajan takana", vaikka tosiaan konstruktioita on olemassa kaksi, aivan kuten selitit. Moottori voi sijaita taka-akselin etupuolella tai takapuolella. Onhan noilla kahdella konstruktiolla pelissäkin kaksi erilaista lyhennettä: MR ja RR. MR siis tosiaan tarkoittaa taka-akselin etupuolella olevaa moottoria ja RR taka-akselin takana olevaa.
Okei, itsellä vain pisti silmään kun ihmettelit auton hyvää ajettavuutta, niin mietin, että tuohan on lähtökohtaisesti takavedolle paras mahdollinen konstruktio.

Ja nyt kun tuli lyhenteistä puhe, niin FR tarkoittaa sitten autoa, jossa veto on takana, mutta moottori edessä(etuakselin etupuolella). FF lyhenne taas tarkoittaa etuvetoista autoa, jossa moottori on etuakselin etupuolella. Nelivetoihinkin on yleensä kaksi eri lyhennettä 4WD ja AWD, joissa niissäkin on teknisiä eroja. Käsittääkseni 4WD on ratkaisu, jossa vetoa päätyy jokaiselle pyörälle aina saman verran, kun taas AWD-ratkaisussa vetosuhde voi muuttua, ja yleensä muuttuukin, olosuhteiden ja vetotarpeen mukaan.
Vielä on olemassa front-mid-engine (Turismo tosin taitaa edelleen kategorisoida kaikki etuakselin ja kuljettajan välillä moottorin omaavat autot FR:ksi), kuten esim. Corvette C7. C8 taas on rear-mid-engine ja Turismokin suostuu antamaan sille MR leiman. Hauska sinänsä, kun C7:n painojakauma on lähes tasan 50/50 ja C8 luokkaa 40/60. Koska kyseessä on takavedot, niin C8 voittaakin sitten vetopidossa, mutta on ainakin teoriassa painonjakaumaa tarkastellen huonompi ajettavuudeltaan. En sitten ole tutustunut ollenkaan siihen, miten asia on käytännössä, eli kuinka hyvin takapainoosuutta on onnistuttu kompensoimaan muilla ratkaisuilla.

AWD vs 4WD en ole tainnut koskaan varsinaisesti perehtyä, mutta sen verran on tullut asiaan törmättyä, että esim. traktoreissa, joissa on tuo 4WD, niin sitä ei tosiaan kannata pitää päällä maantiellä (paitsi liukkaalla), koska etu- ja takapyörien kehänopeudet ovat eri ja täten aiheuttavat "hiertämistä", joka kuluttaa renkaan pintaa.

Alkaa jo mennä offiksi, joten josko se riittäisi tällä erää :D mutta ihan mielenkiintoista keskustelua herättää GT7.

Edit: niin, tuli vielä mieleen, että onhan niitä traktoreita, joissa etu- ja takapyörät ovat saman kokoiset, joten 4WD-pointtini koski luonnollisesti niitä tavallisimpia, isommat takapyörät omaavia traktoreita, eikä esim. Ford Countyä :D
 
Okei, itsellä vain pisti silmään kun ihmettelit auton hyvää ajettavuutta, niin mietin, että tuohan on lähtökohtaisesti takavedolle paras mahdollinen konstruktio.
Se on tietysti makuasia, mikä on kenenkäkin sormiin tai rattiin se paras. Nyt, kun alettiin asiasta puhumaan, niin sanoisin, että itse pidän FR-konstruktiota itselleni mukavimpana. Pääsyynä varmaan se, koska oma käyttöauto on sellainen. Tykkään myös siitä, että etupää on 'raskas', vaikka yliohjaava onkin. Keskimoottori sopii myös itselle oikein hyvin. Enemmän on tullut ajettua FR:llä, kuin MR:llä, joten siksi varmaan ajatus on omalla kohdalla näin. Sitä en lähde kiistämään, etteikö MR voisi olla jonkun mielestä vielä mukavampi tai optimaalisempi ajettava.

Jos oikein 'saivarrellaan', niin olin enemmänkin yllättynyt, kuin ihmettelevä. Lähinnä siitä syystä, että olin juuri ennen tuota F1 GTR:n ostoa ajanut useampana päivänä runsaasti kierroksia MB CLK LM:llä, joka on myös keskimoottorinen auto ja siinä on samat 600 hevosvoimaa, kuin F1 GTR:ssä. Painoeroa autoilla on noin 100 kg, MB on kevyempi, joten se varmasti myös vaikuttaa, mutta ensituntumalta sanoisin, että MB:n keula on jonkun verran levottomampi kuin F1 GTR:n. Ei MB mikään vikuroiva ole, mutta kyllä sen kanssa saa/joutuu olemaan vähän varovaisempi, kuin F1 GTR:n kanssa. Oletukseni oli, että F1 GTR:n keula olisi ollut levottomampi, koska ennakko-odotukseni muodostin tuon MB CLK LM:n mukaan, koska molemmat autot ovat keskimoottorisia ja niissä on tehoa saman verran. Painoero tietysti vaikuttaa jonkun verran, kuten jo sanoin, mutta odotin silti, että F1 GTR olisi ollut 'levottomampi' keulastaan. Yllätyin positiivisesti, kun pääsin sillä radalle. Kevyemmän painonsa takia MB CLK LM on nopeampi, jos sen saa 'kesytettyä', mutta F1 GTR on helpompi ajettava.
 
Se on tietysti makuasia, mikä on kenenkäkin sormiin tai rattiin se paras. Nyt, kun alettiin asiasta puhumaan, niin sanoisin, että itse pidän FR-konstruktiota itselleni mukavimpana. Pääsyynä varmaan se, koska oma käyttöauto on sellainen. Tykkään myös siitä, että etupää on 'raskas', vaikka yliohjaava onkin. Keskimoottori sopii myös itselle oikein hyvin. Enemmän on tullut ajettua FR:llä, kuin MR:llä, joten siksi varmaan ajatus on omalla kohdalla näin. Sitä en lähde kiistämään, etteikö MR voisi olla jonkun mielestä vielä mukavampi tai optimaalisempi ajettava.
Jokaisella on tietysti mieltymyksensä eikä siinä mitään, mutta se ei varmasti ole sattumaa, että GT-autot ja Formulat ovat keskimoottorisia. Joka tapauksessa, alkuperäisen viestini pointti oli vain avata tuon konstruktion fysikaalisia tekijöitä, jotka johtavat tuohon ajettavuuteen, mutta kun nyt kerroit Mersun ajettavuuden olleen haastavampi ja tehneesi oletuksia sen pohjalta, niin aukeni itsellekin tuo yllätyksesi. En ole kumpaakaan autoa GT:ssä ajanut, joten ei ole itsellä mitään näppituntumaa niihin. En silti mitenkään epäile, etteikö Mersu olisi nihkeämpi ajettava ja muutenkin on vain positiivinen asia, että samantyyliset autot eivät ole täysin toistensa kopioita ajettavuudeltaan.
 
Pelin time trial (online time trialia olen ajellut) on kyllä käytettävyydeltään aivan susi. Alkuun nuo viat eivät härinneet niin paljon (vaikka heti ne huomasi), mutta mitä enemmän alat hioa aikoja, sitä ärsyttävämpiä viat ovat. Sanoisin, että time trial on lähes rikki käytettävyydeltään.

Penalty-systeemi aiheuttaa todella paljon ylimääräisiä retry-painalluksia monesta eri syystä (systeemin rikkinäisyys niin epäselvyydeltään kuin erityisesti hölmöydeltään (monta eri tekijää) on time trialin pahiten rikkova "ominaisuus"), jonka lisäksi pelissä ei ole erillistä "quick retry"-näppäintä (vaan joudut aina valikon kautta ottamaan retryn), väliajat eivät säily muistissa sessioiden välissä (siis jos haluaisit esim verrata aina omaan ennätykseesi), ghostin tallentaminen ja lataaminen aina erikseen todella kömpelöä, ghostin toiminta bugaa (usein joudut menemään ulos time trialista ja tulemaan takaisin, sitten lataat, sitten alkaa toimia). Onkohan vielä muuta.. No, joudut joka kerta "vuokraamaan" auton uudelleen (sen sijaan, että valinta vain tallentuisi seuraava sessiota varten) ennen kuin pääset ajamaan on vielä ainakin yksi ärsyttävyys, toki pienemmästä päästä kuin nuo muut.

Mutta tuo penaltyjen toteutus on niin monella tapaa niin saatanan hölmö (nimenomaan time trialia ajatellen), että ei voi kuin ihmetellä kuinka sen edes voi noin idioottimaisesti toteuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta tuo penaltyjen toteutus on niin monella tapaa niin saatanan hölmö (nimenomaan time trialia ajatellen), että ei voi kuin ihmetellä kuinka sen edes voi noin idioottimaisesti toteuttaa.
Jep, itse monesti miettinyt aivan samaa. Yleensä pilaa kaksi kierrosta kerralla kun vähän käyt nurmikon puolella. Jos menee överisti pihalle, koko penaltyn pystyy kiertämään jäämällä nurtsille hetkeksi aikaa niin systeemi toteaa että et saanut oikomisella mitään hyötyä.

Sen sijaan jos vähän ajat liian reunassa ja saat siitä rangaistuksen, siinä menee kaksi kierrosta samantien pilalle. Kolme jos teet sen viimeisessä mutkassa ja rangaistuskohta on juuri ennen maalia pilaten kiihdytyksen kolmannella kierrokselle.

Paras olisi jos systeemi antaisi pysähtymällä kuluttaa rangaistusaikaa koska vain, jolloin ainoa tilanne jossa rangaistus pilaisi seuraavan kierroksen on viimeisen mutkan aikana tehty törttöily.
 
Minua tuo "ominaisuus" ei ole häirinnyt lainkaan, koska jos kierros menee perseelleen otan aina retryn kautta uusiksi. Enemmän ärsyttää se, ettei edelliseen kierrokseen vertaavaa kelloa saa pois. Turhan usein on kiekka mennyt pilalle sen takia, kun jää kyttäämään sekkkarista, että onko jo tarpeeksi paljon miinuksella. Sekuntikello pois, niin on paljon helpompi keskittyä.
 
Saattais ehkä olla hyvä virheen jälkeen käyttää loppukiekka siihen että saa rytmiä päälle, eikä heti hyökätä retryn kautta uusiksi. Todella usein itselläni se paras kierros on ehkä se kolmas tai neljäs kun on jo kivasti lämmennyt ja päässyt "zoneen". On kyllä klassiseen Turismo-tyyliin UI aivan täynnä epäkäytännöllisiä ratkaisuja, jännä ettei noin oleelliset alueet pelissä juuri koskaan kehity eteenpäin. Perinteisesti Kamikaze Tamagotchi kyllä keskittyy itse kaikkeen "todella oleelliseen" ja ylenkatsoo sitten miljoonaa tärkeää juttua.. joten eipä tuo sitten ihmekään liene.
 
Ja nimenomaan estää myös tuon "loppukiekka rytmin hakemiseen" tämä miten penaltyt on hoidettu pelissä. Tämäkin on häirinnyt tuossa systeemissä. Tosiaan pahimmillaan voi mennä kolme (siis jumalauta kolme :D) kierrosta invalidiksi yhden penaltyn vuoksi.
 
Viihdoin on aika tätäkin pelata. Miksi on niin huonot käyttäjien arvostelut metacriticissa? 2.5/10 tms. Onko oikeasti näin huono?

Ihan hyvältä on vaikuttanut mitä nyt vähän pelannut tosin paljon monimutkaisempi kuin viimeisin Gran turismo mitä oon pelannut, tais olla gt4.

Miten esim. tuossa Clubman+ kisassa muut samanlaiset minit menee heittämällä mun ohi vaikka PP pisteet melkein suurimmat sallitut itsellä. Pitääkö autoa jotenkin virittää vielä?

Ja eikö tässä ole ollenkaan 0-100 km/h testiä? Siitä tykkäsin aikaisemmissa gran turismoissa että kun virittää auton niin näkee miten on parantunut suorituskyky
 
Viihdoin on aika tätäkin pelata. Miksi on niin huonot käyttäjien arvostelut metacriticissa? 2.5/10 tms. Onko oikeasti näin huono?

Sitten kun raapaisee vähän pintaa syvemmältä niin huomaa että moni asia on aika turha, kisoja ja kisatyyppejä on melko vähän verrattuna vanhoihin, pelissä on rutosti autoja joita ei hyödynnetä mitenkään, tuo cafe menu homma on aika susi ja sellaisia juttuja piisaa todella paljon. Vanhoista peleistä tuttuja, mutta tästä puuttuvia ominaisuuksia on aivan tuhoton määrä. Eihän se huono peli ole, mutta ei se Gran Turismona ole sieltä parhaimmasta päästä muuta kuin ajettavuuden ja teknisen toteutuksen puolesta.

Miten esim. tuossa Clubman+ kisassa muut samanlaiset minit menee heittämällä mun ohi vaikka PP pisteet melkein suurimmat sallitut itsellä. Pitääkö autoa jotenkin virittää vielä?

Clubman+ kisat ovat vähän haastavampia kisoja joissa saa ajella jo ihan tosissaan. Pelin parasta antia yksinpelaavalle.
 
Koskahan se Toyotan ambulanssi ja se toinen auto oikein tulee kaikkien ostettavaksi kun syyskuulle niitä on lupailtu. Äsken löin pelin käyntiin ja tarkistin joko olis mutta ei näy...
 
Koskahan se Toyotan ambulanssi ja se toinen auto oikein tulee kaikkien ostettavaksi kun syyskuulle niitä on lupailtu. Äsken löin pelin käyntiin ja tarkistin joko olis mutta ei näy...
"Late September" on ainut virallinen mitä siitä on kerrottu. Vahva veikkaus on 28. päivä, eli ensi viikon torstai, jolloin odotetaan seuraavan päivityksen ilmestymistä.

Itse sain yllätyksekseni GR Corollan ennakkoon, vaikka en ajanut koko Toyota Cupin aikana kisaakaan. Pari harkkakiekkaa Road Atlantassa näemmä riitti.
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reactions: rap
Jokos tästä pelistä löytyy niitä pitkiä kisoja joita oli vanhaan hyvään aikaan esim Gran Turismo 3&4

Eli tyyliin 75 kierrosta tai 4 tuntia :)
 
Jokos tästä pelistä löytyy niitä pitkiä kisoja joita oli vanhaan hyvään aikaan esim Gran Turismo 3&4

Eli tyyliin 75 kierrosta tai 4 tuntia :)
Ei. Viime vuonna sanoivat, että olisi jopa 24h kisat tulossa. Saa nähdä. Pitkät kisat ja AI Sophy olisi aika hyvä lisä peliin.
...

Kesällä pidin vähän enemmänkin taukoa, tuli kuitenkin yli 500h pelattua vuoden aikana yksinpeliä. Nyt on taas kiva palata ajamaan ja syventymään eri autoihin. Alkuvuoden aikana kokeilin vähän rahan grindausta, mutta parempi se touhu jättää aika minimiin ja keskittyä vain kunnolla nauttimaan pelistä.

Hauska juttu sinänsä näistä Gran Turismo 7 kisoista, jossa pitkälti vain ohitellaan. Se on toisaalta aika rentouttavaa ja näkee muitakin autoja sekä kuskeja. Muissa simcade ja arcade peleissä yleensä kuitenkin tekoäly ei myöskään riitä, sitä nousee heti kärkeen ja ajelee sitten yksin kärjessä voittoon (ACC kaltaiset simut ja hyvät tekoälyt sitten poikkeuksena, niissä saa oikeasti kisata muita vastaan). Toki mielelläni ottaisin uutena lisänä GT7 enemmän normaalia muistuttavat kisat sekä kovemman haasteen. Pidän kyllä nykyisestäkin systeemistä, koska tärkeintä eli ajaminen on tehty pelissä niin hyvin sekä autoissa on paljon yksityiskohtia ja eroja.

Jonkun verran sitä haastetta pystyy lisämään, kun vähän miettii autoja ja virityksiä tarkemmin. Lisäksi custom racen avulla on mahdollista saada enemmän haastetta ja todella hauskoja kisoja. Pitäisi vaan luoda ja tallentaa niitä enemmän käyttöön.
 
Parin päivän päästä saadaan vihdoin päivitystä ja uusia autoja 3 kappaletta. Tai 5 kappaletta kuten kohdallani kun vihdoin saapuu kaikkien ostettavaksi Toyota GR Corolla ja Toyota Himedic Ambulance. Saa taas täyden autokokoelman ostettua.

 
Ylös Bottom