Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 7

Täälläkin on välillä heitelty ilmaan kysymystä että miksi mikäkin auto on pelissä ja ketä ne kiinnostavat. Tässä erään gtplanet käyttäjän keräämät tiedot kuinka paljon inputtia viime päivityksen autot ovat tehneet kuukaudessa. Numerot kertovat kuinka monta sivua kutakin kontenttia pelin sisäisestä hakemistosta löytyy.
1742976944650.png

Vastaavat lukemat tammikuun autoista ensimmäisen kuukauden ajalta.
1742977181538.png

Lähde
 
Onneksi pelissä on mahdollisuus itse valita, mitä autoja ostaa ja aika paljon saa valita, millä haluaa ajaa. En minäkään noista 'kauppakasseista' välitä varsinaisesti, mutta ei se minulta poiskaan ole, että niitä ilmaiseksi lisätään. Joitakin olen online time trialissa kokeillut, joten kyllä ne itselle jotain kontenttia tarjoavat. Olen pelannut julkaisusta asti ja garagesta löytyy tällä hetkellä noin puolet koko autovalikoimasta, enkä silti ole kaikkia vielä ehtinyt kunnolla kokeilemaan. Eli ainakaan omasta mielestä autot eivät lopu kesken, vaikka päivityksissä tulisikin lisäyksinä 'turhia' autoja.

Vähän pitää kuitenkin antaa negatiivistakin palautetta, sillä viime aikoina on ollut omaan makuun vähän liian monta heikkoa valintaa online time trialeiksi. Itseä kun ei tässä pelissä kiinnosta ajella formulalla tai karting-autolla oikeastaan ollenkaan. Ainoa formula, josta olen tykännyt tässä, on se Sennan ikoninen McLaren MP4/4. Ihan vain siksi, koska Ayrton Senna! Noin muuten tässä pelissä eivät formulat, karting tai ralli kiinnosta. Sinällään ei häiritse, että ne ovat pelissä mukana, mutta aina se vähän pettymys on, jos joku noista sattuu viikoittaiseksi online time trialiksi.
 

No nyt on ihan hyvä päivitys (mahdollisesti), GT Sophy lisättiin Custom Raceen ja on samalla päivittynyt versioon 2.1. Toivottavasti se tarjoaisi mukavan haasteen kuten alunperin GT Sophyn betavaiheessa. Sen jälkeen Polyphony Digital sääti siitä turhan helpon.

Itselläni on tallennettu sinne jonkun verran mielenkiintoisia Custom Raceja mm. vanhoja DTM ja Le Mans kisoja, 2h Nyrre endurancea. Yksi ihan yllättävän hauska on 20 kierrosta Tsukubaa viritetyillä Hybrideillä (Prius jne.) :D

Jos GT Sophylle ei saa vaihdettua autoja, vaan ne on randomilla valittu niin sitten hyöty on lähinnä vain, että saa pidempiä arcade kisoja Sophyä vastaan.


Edit. Näköjään ihan kattavasti ovat uudistaneet Sophya ja ihan kattavasti pystyy muuttamaan asetuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä päivitys GT Sophyn myötä on kyllä parasta mitä on päivityksissä tähän mennessä saatu, hienoa että peliä tuetaan näin paljon vielä tässä vaiheessa.

Tein Sophyn GT3-autoilla custom kisan 24h Nyrreen 10 kierrokselle. Asetuksista renkaat ja bensa x2, vastustajan taso vaikeammaksi mitä löytyi ja ”Boost” asetuksella ”weak” (älkää kysykö miksi, mutta GT-planetin mukaan tämä takaa tiukimman vastuksen ilman isompaa kuminauha effektiä). Rolling startti päälle ja itse kisaan viimeisenä.

Herran jestas, eka kisa meni ihmetellessä miten pirskatin kovaa vastustajat menee ja virheitä eivät tee sitten millään. Kunnon taistelua jokaisesta sijoituksesta ja jos itse teet pienenkin virheen, siis semmoisen että et aja edes ulos vaan jarrutus ja mutka pitkäksi niin AI kyllä ohittaa ja tekee sen vielä siististi ilman että puskee sinua ulos. Lopulta olin kisassa maalissa sijalla 12 ja voittaja oli noin 30 sekunnin päässä.

Toinen kisa. Totesin ensimmäisen yrityksen jälkeen että pienellä bensan säästelyllä ja medium renkailla saan tehtyä kisan just 5/5 kierroksen stinteillä. Vastustaja tuntuu käyttävän ainoastaan RH rengasta, en tiedä onko ominaisuus vai pitäisikö itse säätää tätä jostain. Hirveän taistelun jälkeen voitin kisan lopulta 0,3s erolla toiseksi tulleeseen, viimeinen kierros oli ihan silkkaa ajolinjan peittämistä takana tulevalle, AI kävi nimittäin ottamassa uudet renkaat sijalta 1 kierroksen 9 lopussa ja minulla oli ne hapettuneet mediumit alla. Ihan puhtailla jauhoilla en olisi kisaa voittanut, muutama Verstappen tyylinen ajolinjan vaihto mutkaan tullessa tuli tehtyä tuossa lopussa.

Tämän perusteella tulee varmaan ajettua taas yksinpeliä enemmän, tuommoiset 1-2h endurance kisat on ollut ns. puutoslistalla joten tämä päivitys oli itselle napakymppi.
 
Joo Sophy käyttää joko auton vakiorenkaita tai Racing Hardeja, jos ne sille "määrää". Muita renkaita se ei suostu käyttämään ja se aina ollut ongelma Custom kisoissa, jopa ennen Sophya. Saisi PD kyllä sen asian korjata vihdoin.

Boost Weak asetus tarjoaa hyvää vääntöä ja tiukkaa kisaa. Se vain tehdään feikisti, jos autoissa on eroja niin ne ajaa siitä huolimatta tiukasti toisissa kiinni. Mikäli ajaa samoilla autoilla tai jotain tiettyä luokkaa (esim. Gr3) niin se näyttää ihan realistiselta.

Boost Off autojen oikeat erot tulevat paremmin esiin, jos vaikka ajaa random autoja vastaan. Sophyn nopeus ei vaan silloin ole riittävän hyvä pelaaja vastaan.

Joten PD saisi kyllä nostaa Sophyn nopeutta, mutta sitä tuskin tapahtuu ja Boost Weak asetuksella mennään jatkossakin.

Hyvät asetukset olisivat sellaiset, että Beginner, Intermediate ja Professional vastaisivat Bronze, Silver ja Gold tason kuskeja Online Time Trialista. Ja miksei vaikka olisi enemmänkin tasoja pelaajan valittavissa ja haastetta olisi nykyistä enemmän.

No joka tapauksessa Custom kisat paranivat nyt entisestään ja tarjolla on hyviä vääntöjä tekoälyä vastaan. Vähän, jos asioita vielä parantaisi ja jatkaa "Sophy ratojen" lisäämistä niin kokemus vain paranee.

P.S. Kangoo oli hauska auto. Ei ehkä kaikkein kiinnostavin, mutta erittäin hyvä lisä peliin.
 
Viritetyllä Kangoolla (281hevosvoimaa) ajelin viikkokisan ja ihan hyvä se oli ajaa. Mazda myös hyvä ajella 434 hevosen voimin. Vantagea testasin Nyrressä joka myös hyvä ajella ja näyttävä peli. Siihen sai 873 hevosvoimaa. Ei ihan päässyt tonnikerhoon kun oon time trialissa ajellu erästä rataa vain 1000hevosvoiman ja yli autoilla.

Mites noi custom kisat, kannattaako niitä ajella rahan takia? Vaikka enää ei tarvii ajella mitään rahan takia kun nyt 74 miljoonaa. Peliä nyt pelattuna 740 tuntia, huhhuh en ole koskaan mitään peliä pelannut läheskään näin paljoa. Tämä on ylivoimaisesti paras autopeli.

195e524095e85-screenshotUrl.jpg
 
Mites noi custom kisat, kannattaako niitä ajella rahan takia? Vaikka enää ei tarvii ajella mitään rahan takia kun nyt 74 miljoonaa.
Ei niistä nyt ihan samaa crediitti määrää makseta käytettyä pelituntia kohden, mutta jotain kuitenkin. Tuo oma Nyrre 10 kierrosta kesti sen puolitoista tuntia ja rahaa voitosta kilahti 650k, eli varmaan 1/3 siitä mitä optimoimalla peruskisoja ajamalla saisi. Toisaalta hauskuuden ja haasteen määrä on sen verran toisella tasolla että tuskin tulee palattua enää yksinpelin puolella niihin valmiisiin kisoihin, varsinkaan kun kaikki on jo voitettu useampaan otteeseen.

Tuossa Custom race setupissa on jokin leikkuri että tuon 10 kierroksen jälkeen maksettava voittosumma pienenee jokaista kierrosta kohden mitä laitat lisää pituutta kisaan, joten kannattaa kokeilla eri kombinaatioita eri radoilla asetuksista jos crediittejä tarvitsee vielä pankkitilille.

Itsellä semmoinen homma että kaikki autot kun jo tallissa ja rahat on pakko jonnekin polttaa kun 100M on maksimi… ottanut nyt projektiksi että kaikki Legendary kaupan eri värivaihtoehdot tulee ostettua talliin kun semmoinen tulee vain saataville.
 
  • Like
Reactions: rap
Autoista tuli mieleen, että täytyypä kehaista yhtä. Viikolla oli legendary dealershipissä special pickinä Jaguar XJ220 vuodelta '92 ja 'hetken mielijohteesta' tuli se ostettua, kun ei maksanut kuin vajaa 600k ja halusin koittaa jotain uutta. Itselle Jaguar merkkinä on ollut aina jostain syystä sellainen 'väliinputoaja', kun brittimerkeistä Aston Martin(koska 007!) ja McLaren(koska Senna, Häkkinen ja Räikkönen!) ovat olleet niitä mielenkiintoisempia. Jaguarin kohdalla asiaa ei myöskään varmaan auta se, että mallit on nimetty ja numeroitu jotenkin 'epäselvästi'. Mallimerkinnät eivät itselleni, vaikka automies olenkin ihan koulutukseni ja työnikin puolesta, ole koskaan oikein sanoneet Jaguarin kohdalla mitään.

Onhan tuo malli ollut pelissä esillä ennenkin, mutta jäänyt jostain syystä ostamatta. Päivityksessähän tuo on lisätty, joten varmaan silloin on ollut jotain mielenkiintoisempaa ostettavaa. Nyt tuli ostettua ja oli kyllä mieluinen yllätys, kuinka kiva on ajaa! Vakionahan tuossa on se reilu 500 hummaa ja noin 650 Nm vääntöä. Sporttisoftit heitin alle ja ei kun radalle. Aika muikea hymy tuli, kun alkoi laskettelemaan tuolla. Omaan makuun tuo 400-600 hevosta on se ihanneteho, kun autot kulkevat lujaa, mutta ovat silti 'helppoja' ajettavia. Tuosta tehokkaammat tuntuvat usein sitten olevan liian nopeita ja mutkat tulevat vähän silmille. Ohjaimella hankala ajaa noin tehokkailla tarkasti.

Jaggesta tuli niin ulkoisesti kuin ajo-ominaisuuksiltaan vähän mieleen saman ikäluokan Honda NSX, mutta tehokkaampana! Ulkomuodossa on vähän jotain samankaltaisuutta ja tuntuu imeytyvän tiehen vähän samalla tyylillä kuin 90-luvun NSX. Hondan muotoiluhan perustui lentokoneen siipeen ja downforcen tuottoon pelkän muodon kautta. Onkohan tuossa Jaggessa ainakin vähän samaa ominaisuutta, kun tuntui niin paljon olevan pitoa ja imua, vaikka tehoa kuitenkin varsinkin aikalaisekseen paljon? No oli, miten oli, niin kyllä on hyvä ja kiva peli ajella. Vakiona ja sporttisofteilla noin 650PP, eli sopii alle 700 pisteen kisoihin oikein namukkaasti.
 
Ylös Bottom