Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Grand Theft Auto: Double Pack

Jep, tuo Hexin kuvailema tehtävien suorittamisen vapaus on kyllä GTA pelien suola.
Hämmästyttävän monet eivät silti osaa ottaa pelistä kaikkea irti juuri taämän vapauden takia.

Itse turhauduin alussa tehtavien suorittamisen hankaluuteen (johtuen suurelta osin epätarkasta tähtäyksestä ja muutenkin välillä onnettomasta ohjauksesta jalkaisin) ja olin jo viemässä peliä vaihtoon.

Pidin pelin kuitenkin vielä itselläni, ajelu 80 luvun musiikin tahdissa oli kuitenkin kelpo ajanvietettä.
Jonkin ajan kuluttua alkoin sitten kokeilemaan uudelleen tehtävien suorittamista avoimemmin mielin, keksien vaihtoehtoisia tapoja, ja yrittämällä suorittaa tehtävä loppuun vaikkka näyttäisikin siltä että se menee pieleen.
Tämä sai pelin tuntuman aivan uudelta ja nyt olen taas suuri fani, kun aiemmin pidin peliä tylsänä ja ylihypetettynä.

GTA pelin vapaus vaatii pelaajalta hieman enemmän, useimmat on tottuneet lineaarisiin peleihin, tai ainakin peleihin joissa tehtävät voidaan suorittaa vain yhdellä tai kahdellla pelisuunnittelijan määräämällä tavalla. Tämä vapaus voi alussa tuntua jopa hämmentävältä ja luotaantyöntävältä (jota ei varmaan auta pelin hieman rosoinen ulko-asu).
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Unreal-Hawk
Muka-loistavan GTA: VC:n jälkeen ei kyllä pahemmin innosta koko Grand Theft "roskaaaaaa" Auto. Ekan kerran kun pääsin omaa VC:tä pelaamaan oli fiilis tietty ihan katossa, mutta kuten miltein aina tuppaa minulla käymään, fiilis lopahtaa parissa viikossa. Silmitön väkivalta, rellestäminen ja harrikka-kloonilla ajelu alkoi tylsistyttämään laittoman nopeasti. Tehtävissä korjasi usein kuolema, joka taas johtui useasti jostain hienosta _glitchistä_. Ihmeen bugisen pelin on Rockstar päästänyt markkinoille, mutta kun ihmiset ovat idiootteja, paska myy. Tällaiset pelialan äpärä-tuotokset sais kyllä kylmästi heittää hevon*****un. Joko alkaa ns. vanhuus iskeä, tai jostain syystä VC:n väkivalta on mautonta ja kliseistä. GTA2:n kyllä ainoa sarjan peli, jota viitsisi oikeasti pelata. Seuraava!

Tämä teksti nyt oli täyttä paskaa. Itseäni ei Vice Cityssä väkivalta tippaakaan kiinnosta, ainoastaan se uskomaton vapauden tunne vetää pelaamaan peliä uudestaan ja uudestaan. Jos on joskus katsonut Miami Vicea ja elänyt 80-luvulla, peliä pelatessa tunteet nousevat pintaan. 80-luvulla oltiin nuoria ja rumia ja Vice City on yksi keino palata noihin mauttomiin aikoihin. On totta, että peli on buginen, mutta Sonylla/Rockstarilla oli tärkeää saada peli joulumarkkinoille. Tottakai he ovat korjanneet pahimmat bugit pian julkaistavaan PC-versioon.
 
Jos GTA sarjassa näkee pelkän ruman ulkoasun ja silmittömän väkivallan, niin tuskin jaksaa peliä kauan pelata. VC on hyvin toteutettu peli ja ennenkaikkea tyylikäs.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Willennium
Tottakai he ovat korjanneet pahimmat bugit pian julkaistavaan PC-versioon.
Oliko ne bugit korjattu GTA3:n PC versioon? Itsellä ei peli pyöri millään kikoilla vieläkään. Huono ohjattavuus, avuton fysiikka ja suorastaan ärsyttävät tehtävät saivat minut jättämään pelin suosiolla hyllyyn pölyttymään. Ehkä se pyörii sitten 3Ghz prossulla joskus...
 
GTA3 ei imho ollut ainakaan PS2:lla yhtä "buginen" kuin Vice City. Vice City on tehty kiireellä ja kyllähän sen huomaa peliä pelatessa, ei siitä pääse minnekään. GTA3:n PC-versiota en ole kokeillut, mutta olen kuullut että ajaminen ja liikkuminen yleensä on paljon hankalampaa PC:llä kuin PS2:lla. Ainoastaan aseella tähtääminen on luonnollisista syistä PC:llä helpompaa.
Ja eikö se kuulu asiaan että PC-peleissä niitä bugeja riittää. ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Willennium
GTA3 ei imho ollut ainakaan PS2:lla yhtä "buginen" kuin Vice City. Vice City on tehty kiireellä ja kyllähän sen huomaa peliä pelatessa, ei siitä pääse minnekään.

Ööh? Mistähän löydät Vice Cityssä suuria bugeja?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Luckyman
Ööh? Mistähän löydät Vice CityssEsuuria bugeja?
Ensimmäinen peliminuuttini VC:n parissa: kaappaamani auto
menee kyljelleen ja uppoaa portaiden sisään. En pääse autosta
ulos, pakko resetoida peli. Kyllä niitä sieltä löytyy! ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Paolo
Ensimmäinen peliminuuttini VC:n parissa: kaappaamani auto
menee kyljelleen ja uppoaa portaiden sisään. En pääse autosta
ulos, pakko resetoida peli. Kyllä niitä sieltä löytyy! ;)

Aikamoinen suoritus, itsellä pelitunteja takana ainakin parisenkymmentä eikä yhtään isompaa bugia ole tullut vastaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan luigi
Aikamoinen suoritus, itsellä pelitunteja takana ainakin parisenkymmentä eikä yhtään isompaa bugia ole tullut vastaan.

Minä en ole löytänyt yhtäkään isompaa bugia. GTA3:ssa oli mielestäni enemmän. Sitä paitsi bugitonta peliä ei ole olemassakaan. Vice Cityssä ärsyttävintä on sen hidastelu, ei bugiminen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Unreal-Hawk
Julkeatko väittää Final Fantasyjä roskaksi? VIII on kenties sarjan väärinymmärretyin osa, joka vaatii ymmärtämistä ja mietiskelyä. Vaan monelta ei taida se luonnistua....

Unreal-Hawk, 8 ei 7,9 ja 10:n rinnalla loista, kaikki aikaisempien fantasyjen hienot ideat heitettiin pois. Tarinaltakaan ei 8 loista 3:lle cdlle jaksoin pelata, mutta siihen lopetin, ei innosta. Ainoa mielestäni onnistunut kikka oli aseiden virittely ja että Summonit jäivät areenalle ottamaan iskua. Taistelusysteemin turha rämpyttele ja naputtelu ei myöskään innostanut. Materiat toimivat aivan huomattavasti paremmin. Ei 8 silti roskaa ole, ei vain sisaruksiensa tasolla.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Minä en ole löytänyt yhtäkään isompaa bugia. GTA3:ssa oli mielestäni enemmän. Sitä paitsi bugitonta peliä ei ole olemassakaan. Vice Cityssä ärsyttävintä on sen hidastelu, ei bugiminen.

Todellakin, Rockstarin pojat _eivät_ osaa koodata toimivaa engineä, ensinnäkin aivan käsittättömän vaatimaton grafiikka joka bugaa/hidastelee joka kulmassa, ja omalta osaltaan pilaa peli-ilon täysin. PC-puolella tämä näki vielä selvemmin aivan käsittämättömän laaduton käännös, vaatimattomat graffat = hidastelee ajanmukaisellakin myllyllä. Ei, ei ja vielä ei, jos rockstar vaikka lisensillä ostaisi _toimivan_ enginen ja ei tuhlaisi aikaansa huonon enginen koodamiseen vaan pelisisällön lisäämiseen, kaikki olisi ok.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan NoSpoon
Todellakin, Rockstarin pojat _eivät_ osaa koodata toimivaa engineä, ensinnäkin aivan käsittättömän vaatimaton grafiikka joka bugaa/hidastelee joka kulmassa, ja omalta osaltaan pilaa peli-ilon täysin. PC-puolella tämä näki vielä selvemmin aivan käsittämättömän laaduton käännös, vaatimattomat graffat = hidastelee ajanmukaisellakin myllyllä. Ei, ei ja vielä ei, jos rockstar vaikka lisensillä ostaisi _toimivan_ enginen ja ei tuhlaisi aikaansa huonon enginen koodamiseen vaan pelisisällön lisäämiseen, kaikki olisi ok.
GTA3:ssahan grafiikkamoottori ON ostettu lisenssillä ulkoa, eli Renderwarelta. Vaikka sitä on tietysti muokattu mieleiseksi, ei geneerisestä grafiikkamoottorista saa ihan samoja tehoja kuin varta vasten koodatusta moottorista. Suurin ongelma on kuitenkin raudan tehottomuus suhteessa siihen mitä on lähdetty toteuttamaan. Tuollainen laaja kaupunki venyttää PS2:n monilta osin äärirajoille.

Liioittelet grafiikkaongelmia. Pelin yksittäiset objektit ovat varsin karuja, mutta hyvällä suunnittelulla saavutettu kokonaisuus näyttää silti hienolta. Viimeistään kun katselee koko kaupunkia helikopterista, tekee grafiikka vaikutuksen. Bugaamista ja hidasteluakin liioittelet. Eihän peli pyöri lähellekään 50 framea sekunnissa, mutta kuitenkin sillä nopeudella, että pelattavuus ei merkittävästi kärsi. Tärkeää on myös, että ruudunpäivitys on aika tasaista, eli koskaan ei sukelleta liian alas.
 
Ei tosiaan ole Rockstarin vika että GTA:n ulkoasu on hitusen vaatimaton. Eipä kovin moni uskoisi että PS2 venyy edes noin pitkälle kuin se on Vice Cityä varten vedetty. Jos alla olisi Xboks ja peli alusta alkaen koodattu sille, todennäköisesti saataisiin aikaan miellyttävämpää jälkeä. Mutta PS2 tulee todennäköisesti pysymään sinä formaattina miltä se muille käännetään, ja niin PC- kuin muut konsolipelaajatkin tästä tulevat kärsimään.
 
Onhan se tietysti totta, että PS2:n tehot loppuvat kesken tämänkaltaisissa peleissä. Niinkuin Hex totesi, niin ei tuo alle 50fps nopeus peli-iloa pilaa. Täytyy sanoa että joskus ketuttaa kun heität molotovin tai liekität jalankulkijoita niin peli rupeaa tökkimään ihan liikaa, kaasukranaatin viljelemisestä puhumattakaan.

Pelissä tosiaan on paljon tekemistä. Itsekin huomasin vasta äskettäin, että kun tekee tarpeeksi paloautolla tehtäviä, niin itseään ei saa tapettua liekkeihin. Ja huomasimpa myöskin, että paras keino tuhota panssarivaunu, on liekittää se. Pelitunteja sentään kohta lähemmäs 100 :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
GTA3:ssahan grafiikkamoottori ON ostettu lisenssillä ulkoa, eli Renderwarelta. Vaikka sitä on tietysti muokattu mieleiseksi, ei geneerisestä grafiikkamoottorista saa ihan samoja tehoja kuin varta vasten koodatusta moottorista. Suurin ongelma on kuitenkin raudan tehottomuus suhteessa siihen mitä on lähdetty toteuttamaan. Tuollainen laaja kaupunki venyttää PS2:n monilta osin äärirajoille.

Liioittelet grafiikkaongelmia. Pelin yksittäiset objektit ovat varsin karuja, mutta hyvällä suunnittelulla saavutettu kokonaisuus näyttää silti hienolta. Viimeistään kun katselee koko kaupunkia helikopterista, tekee grafiikka vaikutuksen. Bugaamista ja hidasteluakin liioittelet. Eihän peli pyöri lähellekään 50 framea sekunnissa, mutta kuitenkin sillä nopeudella, että pelattavuus ei merkittävästi kärsi. Tärkeää on myös, että ruudunpäivitys on aika tasaista, eli koskaan ei sukelleta liian alas.

Minä taas uskon, että peli kyllä saataisiin toteutumaan ilman noinkaan suurta nykimistä PS2:lle. Otetaanpa esimerkiksi vaikka Getaway. Grafiikka on valovuosia GTA:ta edellä ja kaupunki on silti todella suuri. Yskiihän PS2 Getawaytakin pyörittäessä, mutta sen nyt ymmärtää kun vertaa näiden pelien ulkoista kauneutta. Varmasti saisi GTA:n pyörimään sujuvasti PS2:llakin. GTA:n kaupungissa on tosin huomattavasti enemmän toimintoja ja toimintaa kun Getawayssa, joka voi myös vaikuttaa asiaan. Noh, ehkä kaikki me saadaan sujuvasti scrollaava GTA seuraavan konsolipolven aikana (tai sitten ei).
 
Grand Theft Auto ja Xbox?

Onko se tulossa vai ei? Edellisen ketjun ollessa lukossa, avasin uuden..

IGN:n mukaan on.. Toivotaan parasta..

More GTA on Xbox Proof

May 29, 2003 - In Take-Two Interactive's conference call with analysts early this week the company said that its exclusivity contract with Sony Computer Entertainment America has been amended and, additionally, executives strongly hinted that a version of Grand Theft Auto may come to Xbox.

During the Q&A section of the conference call, Take-Two's Jeffrey Lapin stated that an unannounced SKU would appear on Xbox in the fourth quarter of the company's fiscal year (which, for Rockstar, is November to January). Lapin didn't confirm it was Grand Theft Auto, but he implied, according to a source who listened in on the call, that it was a Grand Theft Auto title. If rumor proves true, then a previously published version of the game, i.e. Grand Theft Auto III or Grand Theft Auto Vice City, is in the works for Xbox.

According to the conference transcript, the relevant question asked in the call was: "Is GTA for Xbox coming, and when it is coming?" Lapin's answer was: "We said that there will be an Xbox SKU from Rockstar in the first quarter of the fiscal year 2004 [Nov. to Jan.], but we're not going to comment on what it is at this point."

It is assumed by analysts that the Xbox title Lapin refers to isn't a version of Mafia or Max Payne 2, two potential games that have already been announced or hinted at.

SCEA's contract with Rockstar originally stated that all Grand Theft Auto titles would be exclusive to PlayStation 2 (with the exception of the PC) from 2001 to year's end 2004. Apparently, SCEA and Rockstar have re-negotiated the contract to permit the game to appear on other consoles. Rockstar is currently working on the next Grand Theft Auto title, due for year's end in 2004, which will, as we understand it, complete the original exclusivity contract with SCEA. (Unless that too has been renegotiated.)

A second question was asked: "Will the Sony deal allow you to ship a non-PS2 GTA product even if it's not the most current?" The answer was: "We're not going to comment on terms of the at deal although by the next conference call we'll be able to give some more color."

Take-Two is most likely to announce the full, confirmed news in its next analyst call this August. And you know we'll have more on that when it comes.
-- Douglass Perry
 
Tilt.tv:n mukaan GTA: Vice City käännetään Xboxille ja GameCubelle. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.

En kuitenkaan peliä osta (koska omistamme sen jo tietokoneelle), ellei pelissä ole moninpeliä. Ja autoaimia ei missään nimessä saa olla, PS2:lla se pilasi peliä todella paljon.

[edit] Itse asiassa se vanha GTA Xboxille -aihe löytyy tuolta "Yleistä keskustelua Xbox peleistä" -alueelta.
 
Hieman epäilyttää meneekö GTA3 ja Vice City kaupaksi (jos ne nyt tulevat) Xboxilla. Varmasti suurin osa kohderyhmästä on hommannut pelit jo PC:lle tai PS2:lle. Ja tuskin Sony on ilmaiseksi tuota sopimusta purkamassa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Luckyman
Hieman epäilyttää meneekö GTA3 ja Vice City kaupaksi (jos ne nyt tulevat) Xboxilla. Varmasti suurin osa kohderyhmästä on hommannut pelit jo PC:lle tai PS2:lle. Ja tuskin Sony on ilmaiseksi tuota sopimusta purkamassa.
Veikkaan että samaa luokkaa kävisi GTA3/Vice City kaupaksi boxilla kuin Metal Gear Solid 2:Substancekin. Ison hittipelin tuleminen kiinnostaa aina ja mahdollinen Xbox-versio saattaa sisältävää jotain ekstrasisältöä/bonusta, jolla pelaajat saadaan kiinnostumaan periaatteessa vanhemmastakin pelistä.

Sonyn ja Rockstarin yksinoikeus-yhteistyö päättyy siis vuoden 2004 loppupuolella. Sanomattakin selvää että Sony haluaa jatkaa yksinoikeuttaan sarjaan, mutta sopimuksen päättyessä Microsoftilla ja Nintendolla on täydet oikeudet hakea pelisarjaa omalle alustalleen, jolloinka puhuu iso raha jokaisen jättipelifirman suunnalta. Niin ja Rockstarilla itselläänkin on varmasti visio mihin suuntaan haluaa sarjaansa viedä...ei auta kuin odottaa.
 
Ylös Bottom