Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bunder
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuli ostettua tämä "heräteostoksena" kun Steamissa oli tarjouksessa. Vice Cityä ehdin pelaamaan pari tuntia ja hyvin toimii nykyään. Kun tiettyihin asioihin tottuu, niin kyllä tätä mielellään pelaa. Toki oikea Remake olisi ollut mieluisampi.

Itselläni siis eniten nostalgiaa Vice Citystä ja tämä uusi versio tuntuu paljon helpommalta kuin alkuperäinen. Toki räiskintä on uskollisen jäykkää, mutta esimerkiksi pahamainen minihelikopterin ohjattavuus oli paljon helpompaa. Mutta kertakaikkiaan upea peli ja lapsuuden lempipelejä on mukava päästä näin vuosien jälkeen pelaamaan :) Toki kyllä ainaki San Andreas tulee pelattua, jota myös kaverin kanssa tuli tahkottua. Kolmosesta en sitten tiedä. Kai sillekin voi antaa mahiksen vaikka onkin paljon ankeampi kuin nämä kaksi muuta.
 
Pelit on nyt julkaistu myös mobiililaitteille, näytti olevan lukittu 30 fps. Jos on Netflix tilaus voimassa niin pelit saa ilmaiseksi etsimällä gta netflix. Sanomattakin selvää että ilman ohjainta näitä on aivan hirveä pelata.
 
Varsinkin GTA San Andreaksessa muutoksilla on iso vaikutus ja se oranssi lämmin valaistus on tärkeä osa pelin tunnelmaa. Hyvä, että lisäsivät sen peliin. Toivottavasti tuovat uuden valaistuksen kaikkiin versioihin.

Vice Citystä en ole vielä nähnyt vertailua.
 
Ainakin PC:llä on liikehdintää, eli mobiili version parannukset mahdollisesti tulossa. Voisi myös olettaa että muillekkin alustoille jossain vaiheessa.

 
No hetki siinä meni mutta nyt ne mobiili version parannukset on tullut. Ainakin pelit näyttää nyt paljon paremmalta kun saat originaalin valaistuksen valita. En voi vahvistaa kuin että patchit on tullu PC:lle mutta kuulopuheiden mukaan myös konsoleille. Rockstar julkaisee patch notet myöhemmin mitä kaikkea on paranneltu.

1731416382203.png
1731416419598.png

1731416365645.png
1731416356266.png
 
Kumpi kuvista on se originaali valaistuksella varustettu? Omaan silmään kummassakin ylempi vaihtoehto on huomattavasti parempi.
 
Kumpi kuvista on se originaali valaistuksella varustettu? Omaan silmään kummassakin ylempi vaihtoehto on huomattavasti parempi.

Alempi on originaali. Tässä vähän testannut vice cityä ja jestas miten paljon se parantaa pelin ilmettä. Aivan järkyttävä ero ja minä kun pidin tuosta uudistetusta aluksi mutta onhan se nyt aivan hirveä kun vertailee itse pelissä
 
Alempi on originaali. Tässä vähän testannut vice cityä ja jestas miten paljon se parantaa pelin ilmettä. Aivan järkyttävä ero ja minä kun pidin tuosta uudistetusta aluksi mutta onhan se nyt aivan hirveä kun vertailee itse pelissä
Sama San Andreaksessa, parantaa ihan pirusti. Oli jotenkin omituisen kirkkaan näköinen aikaisemmin.

Harmi, että poistuu jo viikon päästä PS+:sta.
 
Sama San Andreaksessa, parantaa ihan pirusti. Oli jotenkin omituisen kirkkaan näköinen aikaisemmin.

Harmi, että poistuu jo viikon päästä PS+:sta.

Joo yötä kun vertas kahden eri valaistuksen kanssa niin uusittu oli kirkas kun päivä ja originaali ps2 on pimeä kun mikä.
 
Tulipa pistettyä muutama viikko sitten trilogia ostoskoriin alelaarista Switchille ja nyt tulikin GTA 3 pelattua jo läpi. Aika vähän sivutehtäviä tuli tehtyä ja Switch kertoo peliajaksi more than 10 hours eli 10-14 tuntia on pelikellossa.

Täytyy sanoa että odotin todella kökköä peliä, jonka muistot ovat kullanneet. Peli kuitenkin osoittautui edelleen todella hauskaksi. Tarina on selkeästi heikoin kohta ja hieman liian vähän tarinankerrontaa löytyy omaan makuun sillä jotkut tehtävänantajat vain ilmestyy ja yhtäkkiä tehdäänkin heille hommia kuin olisin pitkäänkin ollut palkkalistoilla.

Pistin jo seuraavaksi Vice Cityn tulille ja siinä ainakin tarinankerronta on jo paremmalla tasolla. Hauska kyllä pelata vanhoja pelejä uudestaan ja ihmetellä jo unohtuneita asioita.
 
Tulipa pistettyä muutama viikko sitten trilogia ostoskoriin alelaarista Switchille ja nyt tulikin GTA 3 pelattua jo läpi. Aika vähän sivutehtäviä tuli tehtyä ja Switch kertoo peliajaksi more than 10 hours eli 10-14 tuntia on pelikellossa.

Täytyy sanoa että odotin todella kökköä peliä, jonka muistot ovat kullanneet. Peli kuitenkin osoittautui edelleen todella hauskaksi. Tarina on selkeästi heikoin kohta ja hieman liian vähän tarinankerrontaa löytyy omaan makuun sillä jotkut tehtävänantajat vain ilmestyy ja yhtäkkiä tehdäänkin heille hommia kuin olisin pitkäänkin ollut palkkalistoilla.

Pistin jo seuraavaksi Vice Cityn tulille ja siinä ainakin tarinankerronta on jo paremmalla tasolla. Hauska kyllä pelata vanhoja pelejä uudestaan ja ihmetellä jo unohtuneita asioita.
GTA 3 olikin aika suppea tarinallisesti. En muistanutka kuinka suppea se olikaan. Vice City taas on aivan eri maata. Paljon mielekkäämmät tehtävät ja maailmakin on mukavan värikäs. Mahtava kokemus edelleen tänä päivänä.
 
Täytyy sanoa että odotin todella kökköä peliä, jonka muistot ovat kullanneet.
Sellainenhan se alkuperäinen onkin.
Niin paljon kun näitä uus versioita haukutaankin niin on nämä aivan helvetisti parempia pelattavuudeltaan verrattuna orkkiksiin.
Siinä alkuperäisessä kun ei voi esim liikkua sivuttain ollenkaan niin sun on pakko kävellä kulman takaa suoraan vihollisen tulilinjalle, kun taas tässä voit liikkua sivuttain ja jo valmiiksi tähdätä vihollisen suuntaan.
Puhumattakaan siitä kuinka näissä on myös vapaa tähtäys joka ei nyt mikään kovin hyvä ole käyttää vaikka sitä miten säätelisi, mutta kyllä se helposti sen paskan lukitus systeemin voittaa.
 
Ei tullut nyt erikseen Vice Cityn kohdalla mitään kirjoiteltua tänne, mutta sekin tuli joku aika sitten pelattua läpi ja olihan se taas hauskaa. Tarina oli todella paljon paremmin toteutettu kuin 3:n ja maailma oli hyvinkin nostalginen. Oli ihan hauska joitain tehtäviä tehdä kun muisti jo kaikenlaisia strategioita vaikeampien tehtävien tekemiseen. Muistin myös joidenkin hidden package tavaroiden sijainnit. Siitä on varmaan yli 20 vuotta kun viimeksi Vice Cityä on tullut pelattua, mutta silloin tuli tahkottua peli 100% läpi.

Tuli sitten siirryttyä heti seuraavaksi San Andreaksen kimppuun ja huomasi kyllä heti minkälainen järkäle tämä olikaan aikanaan. GTA3 ja VC menivät molemmat läpi n. 10 tunnissa, mutta SA:ssa pääsin vasta Los Santosista pois 10 tunnin kohdalla. Eikä tämä tunnu mitenkään venytetyltä vaan sisältö on oikeasti loistavaa ja mielenkiintoista. Tehtävät on monipuolisia ja sivujututkin ovat aivan mahtavia. Peli suorastaan huokuu kehittäjien intohimoa.

Olen aina sanonut että San Andreas on paras GTA peli ja kyllä tämä pelikerta vahvisti nämä fiilikset hyvin vahvasti. Tarina ja hahmot jo yksinään pystyvät hyvin kannattelemaan tätä, mutta tässä on myös 3:sta ja VC:stä palaavia hahmoja sekä yksi tehtävä, jossa käydään Liberty Cityn puolella. Aivan loistava kulminaatio PS2 aikaisille GTA-peleille.

Ainoat valituksen aiheet SA:sta tässä uudessa versiossa ovat Rage Against The Machinen puuttuminen Radio X:ltä sekä oikean tatin toiminnallisuuden puute. Alkuperäisessä versiossa kaikkien kulkuvälineiden extraominaisuudet toimivat oikealla tatilla eli traktorilla peräkoukku, trukin haarukat, hydralla työnnön suunta jne. Tässä uudessa versiossa se on otettu tatista pois ja siirretty d-padin ylänuoleen niin että yksi painallus vetää yhteen ääriasentoon ja toinen painallus toiseen. Tatilla näitä pystyi portaattomasti säätämään. Muuten ei kauheasti lopulta haitannut, mutta PS2:lla tuli hydralla leikittyä erinäisillä työnnön asennoilla niin se ei enää ole ihan niin hauskaa.

Tuli tässä tällä viikolla ekaa kertaa vastaan videota näiden pelien PS5-versiosta ja olin aika yllättynyt kuinka erilaiset grafiikat siinä onkaan. Switch-versio on aika sumea ja monesti kulkuneuvon ympärillä on sellainen hassu sumea alue tiessä. Toisaalta PS5-version hahmot näyttävät jotenkin väärältä omaan silmään kun ovat niin tarkkoja, mutta kyllähän siihenkin tottuisi.

Nyt sitten seuraavana vuorossa olisi GTA 4, joka on mielestäni huonoin näistä GTA3 ja eteenpäin peleistä. Oli aikanaan kauheaa pakkopullaa pelata läpi Xbox 360:lle niin saas nähdä kuinka nyt käy. Aikamoinen pettymys oli silloin ihan pelkästään San Andreasista puuttuvien ominaisuuksien takia. Meinasin Steamdeckillä 4:n pelata ellei sitten remaster ehdi tässä kesän aikana ilmestyä, mutta ihan hauska päästä DLC:t pelaamaan kun niitä ei tullut ikinä Xboxilla hommattua.
 
Onko The Trilogy - Definite Edition nykyään pelattava? Itselleni jäänyt mielikuva, että olivat julkaisuissaan nykykoneille aika kuraa käännökseltään ja taisin GamePassin kautta kokeillakin tukmatakseni, että aikani on arvokkaampaa kuin näiden pakkosyönti.
 
Onko The Trilogy - Definite Edition nykyään pelattava? Itselleni jäänyt mielikuva, että olivat julkaisuissaan nykykoneille aika kuraa käännökseltään ja taisin GamePassin kautta kokeillakin tukmatakseni, että aikani on arvokkaampaa kuin näiden pakkosyönti.
On ne nykyään pelattavia. Niissä on hyviä ja huonoja puolia alkuperäisiin versioihin verrattuna. Päivitykset hieman ovat paranteneet, mutta olisihan se unelma mikäli olisivat vielä enemmän korjannut asioita kuntoon.

Itsellä ainakin oli hauskaa San Andreaksen kanssa, vaikka ei täysin vastannut alkuperäistä peliä.
 
Tulipahan jatkettua omaa GTA matkaa nyt kun VI alkaa varmistua marraskuulle.

Vice Cityä jatkoin kun sen joskus aloitin mut pelasin vaan ekan tehtävän silloin. En edes muistanut miten lyhyt tässä pelissä on se tarina osuus kun 7h jaksoin pelata ja lopetin kun pääsin siihen surullisen kuuluisaan Cop Land tehtävään ja 10+ yrityksen jälkeen en sitä päässyt läpi joten annoin pelin sitten olla. Tarinahan periaatteessa loppuu tuohon tehtävään lähes kokonaan. Ainut tavoite sen jälkeen on saada 6 rahaa tuottavaa kiinteistöä ja sen jälkeen aukeaa pari viimeistä tarina tehtävää. Onhan siinä toki niitä jengejä ja muuta joille tehdä tehtäviä mutta ne ei ole osaa päätarinaa.

Se kaupunki ja siellä häröily oli pelin parasta antia yhdessä tunnelman kanssa. Tarina on aika yksinkertainen ja olematon ja tehtävä rakenne ennen tuota Cop Land tehtävääkin aika vanhentunut. En pidä peliä huonona nykypäivänä mutta se on auttamatta liian vanhentunut ja kömpelö. Kiinteistöjen ostelu oli loistava lisä peliin gameplay puolelle kyllä.


San Andreas sen sijaan on aivan eri maata vielä nykypäivänäkin. En ikinä antanut pelille kunnon mahdollisuutta silloin kun se julkaitiin kun olin niin vastaan sitä ghetto räppi menoa. Nyt oli siis ensimmäinen kerta kun läpäisin pelin ja nautin kyllä lähes joka sekunnista todella paljon. San Andreas on valtava verrattuna kahteen edeltäjäänsä ja tekemisen määrä on moninkertaistunut roppakaupalla. San Andreas on myös ensimmäinen GTA missä on yritetty tehdä kunnon tarina ja suurimmaksi osaksi pidin siitä todella paljon, pettämistä, perheitä ja paljon erilaisia hahmoja matkan varrella.

Tehtävä rakenne myös parantunut Vice Citystä valtavasti ja olin todella yllättynyt miten vähän tässä lopulta oli sitä puhdasta räiskintää, niin paljon vaihtelua ja erilaisia tehtäviä pelissä. Tässä on myös yksi parhaista lisäyksistä GTA sarjaan ikinä, checkpoint tallennus tehtävien keskellä, jos Cop Landissa olis ollu checkpoint kun päästää sinne ostoskeskukseen niin se olisi ollut huomattavasti vähemmän ärsyttävä. Niin paljon erilaisia ajoneuvojakin millä huristella ja peli palkitsee pelaajaa todella kivoilla leluilla kun suoritat vähän enemmän haastavia tehtäviä.

Eihän tämäkään mikään täydellinen peli ole nykypäivänä. Ensinnäkin kahteen kertaan viedään pelaajalta kaikki aseet pois joka on ärsyttävää varsinkin alkupuolella kun ei ole rahaa. Mutta tarinan takia se oli pakollista ja lopulta se ei ihan kauheasti häirinnyt kun pelin tehtävä rakenne oli tosiaan niin paljon muutakin kuin ammuntaa. Se toinen kerta on enemmän ärsyttävä kun ei sille ole mitään kunnon syytä. Muutenkin peli tykkää vaihdella sun aseita johonkin toiseen tehtävien aikana kun joitain ei voi käyttää tietyissä tilanteissa ja kun sinulla voi olla vain yksi ase per slotti niin ne on pakko vaan vaihtaa. Muutenkin oli sellaista yleistä tönkköyttä mitä nyt 20 vuotta vanhalta peliltä voi odottaa joten katson sen olevan enemmän osa kokonaisuutta.

Mutta kokonaisuutena San Andreas on edelleen todella todella hyvä peli ja se on ainut mitä näistä kolmesta voin surutta suositella kunhan old school jank ei haittaa. Raivostuttavia pakollisia tehtäviä ei pelissä ole ja ne mitkä oli selkeesti vaikeampia jäi vaan tekemättä koska tarkoitus ei ole 100% näitä vaan kokea se yleinen kokonaisuus ja tarina. Yli 25h meni tässä ja tekemistä jäi vielä niin paljon että varmaan helposti sen 40-50h saa menemään tähän.

Seuraavaksi sitten GTA IV joka valitettavasti pitää pelata 360 versiona kun Rockstar on päättänyt ettei siitä tehdä remasteria joten toivottavasti tämä ei liikaa häiritse fiilistä. Näitä remastereita oli todella ilo pelata 60 fps.
 
Seuraavaksi sitten GTA IV joka valitettavasti pitää pelata 360 versiona kun Rockstar on päättänyt ettei siitä tehdä remasteria joten toivottavasti tämä ei liikaa häiritse fiilistä. Näitä remastereita oli todella ilo pelata 60 fps.
PC:llä pyörii 60fps melkein milläpä vaan koneella. Jopa Steamdeck jaksaa pyörittää nätisti 60fps ja pelin saa yleensä muutamalla eurolla Steamista.
 
Ylös Bottom