Vastaus: Grand Theft Auto V
En kyllä toisellakaan pelikerralla löytäny pelistä oikein mitään hyvää, ei vaan pääse peliin oikein mukaan. Miten on mahdollista vaikka olen aikaisemminkin tykännyt sarjan peleistä, ja tätäkin on suitsutettu maasta taivaisiin? Jotenkin on vain niin tönkkö pelattavuus, ja autoilla ajaminen on ihan hirveää, ainakin yhtään nopeammilla. En tiedä paraneeko kokemus ajan myötä, mutta tähän mennessä iso pettymys, vaikka en maailman parasta peliä odottanutkaan.
Yhtään väheksymättä kokemustasi totean, että minulla ei ole pelattavuuden suhteen mitään suurempaa valittamista. Jo pari sataa kertaa varmaan olen juonitarinan ehtinyt vetämään läpi ja aina olen selvinnyt ilman vaikeuksia.
Minusta autoilla ajaminen on helpompaa nyt kuin GTAIV:ssä, jossa oli kovin naturalistinen ajomalli. Eikä minulla siitäkään ole mitään valittamista - tykkäsin GTAIV:n naturaalimallinnuksesta, kun se antoi sitten vaikeutensa vastakohdaksi mahdollisuuden tehdä autolla sellaisia manoovereitä, joista uusimmassa GTA:ssa saa vain haaveilla.
Enemmän minua häiritsee GTAV:ssä ja suorastaan ärrrsyttää tämä tekoälyn käyttäytyminen, kun ei tiedä kummalta puolelta ohittaa, sillä välillä tekoäly vetää ensin vasemmalle kaistalle ja sitten samantien oikealle - ja vielä, jos ehtii ennen törmäystä - takaisin vasemmalle. (STANAN KAISTAPÄÄ, PRKL! HERMOT MENEE TEIDÄN KANSSANNE!) Lisäksi vaikuttaa siltä, että sivulta- ja vastaantuleva tekoälyliikenne oikein pyrkii törmäämään pelaajan autoon: Vastaantullessa tekoäly saattaa yhtäkkiä vetää minun kaistalleni ihan selkeästi tavoitellen nokkakolaria - ja onnistuukin siinä usein! Sitten taas risteyksessä sivultatuleva oikein pyrkii tekemään blokkia jarruttaen sopivasti, jos meinaa käydä niin etten törmääkään suoraan kylkeen vaan pystynkin ehkä väistämään.
Pääasiana on että kunhan nyt ollaan mahdollisimman paljon häiritsemässä pelaajaa. Kun tähän summataan se, että nyt tässä kyseisessä pelissä tekoälyliikenteen massa on huomattavasti suurempi, ylittyy ärsytyskynnys reilusti. Näiden pirulaisten kanssa saa todella kiehnätä kylkikyljessä pellit rämisten, niin että tekisi mieli välillä nakata ohjain seinään. GTAIV:ssä ja sitä edeltävissä sarjan peleissä tekoälyautot vielä sai suht helposti työnnettyä pois tieltä, mutta sarjan viimeisimmässä osassa se ei enää olekaan suuren massan takia helppoa. GTAV:ssä parhain konsti onkin suorittaa nopeasti PIT-manouver eli kalanpyrstöpyöräytys, jota mm. USA:n poliisi paljon käyttää ja jota harjoiteltiin GTA: San Andreaksen autokoulussa.
Onneksi peli on kuitenkin muuten luokkaa maailman paras peli ja just mulle räätälöity, niin nuo ärsyttävyydet antaa anteeksi. Uuteen GTAV:een kuitenkin on tullut ärsytystä merkittävästi laskevia muita ominaisuuksia, kuten vaikkapa se, että enää ei tehtävien jälkeen tarvi jäädä katsomaan niitä typeriä taulukoita, vaan mission passedin voi painaa heti pois. Näin hienosti asia ei ollut vielä X360-versiossa. Noh, ehkä teille pikkujuttu, mutta minulle tärkeä, sillä nimenomaan tuo ärsytti minua suuresti, kun en niistä taulukoista ollenkaan välitä.