Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Grand Theft Auto VI

Jos nyt rehellisiä ollaan mulle kelpais paskemmatki raffat tyyliin GTA5 mutta hieman enemmän vaikka just kasvillisuutta ym mutta niin että se FPS pysyis siinä 60 paikkeil, tässä nyt kun on hemmoteltu 60fps peleillä meitsiä sen verran et kyllä siinä hieman hankalaa tulee olee sit tottua siihen 30fps.

Tosin ei se mua paljon haitannut tears of the kingdomissakaan, mutta siinä antoi anteeks ihan jo vanhan raudan takia ja se miten ylipäänsä koko peli saatiin noinkin hyvin toimimaan.

Mutta kyl näistä PS5/series äxsistä odottaa jo automaattisesti ainakin sitä vaihtoehtoa että olis mahdollista se 60fps. Tosiaan vielä vaikee sanoa mutta kun tota teaseria kattoo jotenkin hyvin vaikea uskoa että semmosta mahdollisuutta on tulossa ellei rockstar ole palkannut velhoja ja jumalia. :p
 
Jännä muuten, että täällä ei ole vielä XSS:stä mainittu kait sanallakaan. Sillä voinee hieman tehdä tiukkaa tämän pyörittäminen :confused:
 
Voiko olla eka peli jossa series s jätetään pois? Tai sit tulee joku hyvin hyvin karsittu karvalakki malli?
 
Vain Ubisoft käyttää tuota tekosyytä. Rockstarin pelit on 30 FPS koska ne kurkoittaa pidemmälle kuin muut ja venyttväät teknologia rajoja.
Pakko oli nyt laittaa nauruhymiö, kun tuo Rockstarin jumalointi menee ihan naurettavuuksiin. Eivät ole koskaan tuota tehneet, mitä tuossa hehkutat. Ja korkeintaan ok pelejä sisällöllisesti. Kesken jääneet kaksi viimeistä heidän tuotosta pitkäksi aikaa. RDR2 edelleenkin kesken, ja GTA V meni hammasta purren läpi jollain neljän vuoden jaksolla aloittamisesta, ja jäi kesken useammankin kerran. Onlinea en jaksanut muutamaa tuntia pidempään. Eivätkä nuo pelimaailmat ole millään lailla olleet ainakaan itselleni mullistavia. Hyvät grafiikat, mutta heikkoa pelattavuutta ja korkeintaan keskinkertaista sisältöä. Tulee tämäkin sitten joskus hankittua varmaankin, mutta ärsyttää jo nyt tämä järjetön ylihypettäminen. Peli muiden pelien joukossa, eikä mitään sen kummempaa sieltä ole tulossa. Eikä ole ennenkään tullut.
 
Viimeksi muokattu:
Tekeehän Rockstargames laadukkaita pelejä ei siinä mitään ja joo jollain tapaa tuovat jotain uutta mitä muut eivät, mut pakko tässä kyl yhtyä @Ippenator et kyl se rockstarin palvonta ja järjetön ylihype saa hieman "hihittämään". Maalaillaan semmosta kuvaa että se on lähes tai yhtä suuri tapahtuma jos nyt itse Jesus Christ tulis maanpäälle tekemään ihmeitä. Peli se on muiden joukossa ja tämäkin varmasti sen alkukiiman ja hypen jälkeen on vain peli mitä muutkin, jostain syystä vain rockstargames saa aikaseks älytöntä hypeä ja myyntiennätyksiä, jostain syystä.
 
Pakko oli nyt laittaa nauruhymiö, kun tuo Rockstarin jumalointi menee ihan naurettavuuksiin. Eivät ole koskaan tuota tehneet, mitä tuossa hehkutat. Ja korkeintaan ok pelejä sisällöllisesti. Kesken jääneet kaksi viimeistä heidän tuotosta pitkäksi aikaa. RDR2 edelleenkin kesken, ja GTA VI meni hammasta purren läpi jollain neljän vuoden jaksolla aloittamisesta, ja jäi kesken useammankin kerran. Onlinea en jaksanut muutamaa tuntia pidempään. Eivätkä nuo pelimaailmat ole millään lailla olleet ainakaan itselleni mullistavia. Hyvät grafiikat, mutta heikkoa pelattavuutta ja korkeintaan keskinkertaista sisältöä. Tulee tämäkin sitten joskus hankittua varmaankin, mutta ärsyttää jo nyt tämä järjetön ylihypettäminen. Peli muiden pelien joukossa, eikä mitään sen kummempaa sieltä ole tulossa. Eikä ole ennenkään tullut.
Hype on kova, mutta jostainhan se tulee. Ymmärrän jos ei pelityyppi nappaa, enkä itsekään ole onlinea juurikaan jaksanut, mutta heitä nyt jotain esimerkkejä avoimen maailman peleistä, joissa maailma tehty paremmin?
 
Mä taas kuulun niihin jotka on enemmän kiinostunut juurikin siitä online puolesta, toki se yksinpeli pelataan jne mut se online on se joka pitää mut pelin parissa vuodesta toiseen kuten gta5 online tähän päivään asti.

Mutta siitä ei ole eikä tule pitkää saamaa mitään tietoa ja suurin pelko mulla on se että se tulee RDR online tapaan olemaan public only jossa kaikki ovat yhessä perseilemässä eikä ole mitään invite only servua mitä nyt on ja jos semmonen onki nii onko siinäki sit menty siihen että tyylii mitään ei voi tehää jos et ole public servulla.
 
Hype on kova, mutta jostainhan se tulee. Ymmärrän jos ei pelityyppi nappaa, enkä itsekään ole onlinea juurikaan jaksanut, mutta heitä nyt jotain esimerkkejä avoimen maailman peleistä, joissa maailma tehty paremmin?
Joutuisin laittamaan lähes kaikki pelaamani avoimen maailman pelit edelle sen pelimaailman kiinnostavuuden osalta. GTA V:ssä esim. oli kaiken maailman golfia, tennistä ja joogaharjoituksia, jotka eivät olisi vähempää avoimen maailman pelissä voineet kiinnostaa. Itseäni on myöskin häirinnyt kovasti Rockstarin peleissä se, että sillä sivutekemisellä et saa itse pelin kampanjaan oikein mitään hyötyä, mitä nyt ehkä rahaa keräämällä. Erittäin heikosti rakennettua ja epäkiinnostavaa sivutekemistä kaiken kaikkiaan. Vielä työlääksi tehty se rahan kerääminen, ellei sitten käytä niitä sijoituskeinottelujuttuja GTA V:ssä. RDR2:ssa on erityisen epäkiinnostavaa se miten erilaisesta tekemisestä palkitaan ja miten valtavan työlästä se sitten on, jos aiot niistä lisätekemisistä hakea hyötyä pelaamiseen vaikkapa kampanjassa. En pidä ollenkaan tämän kaltaisesta avoimen maailman ja sen sisällön rakentamisesta.

Ja ne pelimaailman yksityiskohdat? Siis hitosti on kaikenlaista skriptattua muka yksityiskohtaista juttua noissa Rockstarin peleissä, mutta kun ne ovat lopulta juurikin kovasti skriptattua kamaa, niin siinä on sitten myöskin eräs isohko turnoffi itselleni noihin peleihin. Graafiset yksityiskohdat ovat vastaavasti itselleni hyvinkin toissijaisia asioita peleissä. Pistäisivät nyt ensin ihan pelimekaniikat ensimmäistä kertaa kuntoon Rockstarin peleissä, niin saattaisin jo vähän taas innostuakin heidän uudesta pelistään. Sen verran heikot ovat esim. ampumiseen ja pelihahmon liikuttamiseen liittyvät mekaniikat, että ihmetyttää senkin puolesta näiden pelien aikaansaama valtava hype. Tosin taidan ehkä itse painottaa pelimekaniikkojen ja hyvän ohjattavuuden merkitystä peleissä varsin paljon enemmän, kuin ehkä pelaajat yleisesti tekevät.
 
Viimeksi muokattu:
Mä taas kuulun niihin jotka on enemmän kiinostunut juurikin siitä online puolesta, toki se yksinpeli pelataan jne mut se online on se joka pitää mut pelin parissa vuodesta toiseen kuten gta5 online tähän päivään asti.
Pitää ehkä antaa mahdollisuus onlinelle sitten joskus tän pelin kohdalla. Lähinnä jotenkin menee immersio, kun siellä on muita perseilemässä. Tykkään ite enemmän touhuta rauhassa omaan tahtiin.

Joutuisin laittamaan lähes kaikki pelaamani avoimen maailman pelit edelle sen pelimaailman kiinnostavuuden osalta. GTA V:ssä esim. oli kaiken maailman golfia, tennistä ja joogaharjoituksia, jotka eivät olisi vähempää avoimen maailman pelissä voineet kiinnostaa. Itseäni on myöskin häirinnyt kovasti Rockstarin peleissä se, että sillä sivutekemisellä et saa itse pelin kampanjaan oikein mitään hyötyä, mitä nyt ehkä rahaa keräämällä. Erittäin heikosti rakennettua ja epäkiinnostavaa sivutekemistä kaiken kaikkiaan. Vielä työlääksi tehty se rahan kerääminen, ellei sitten käytä niitä sijoituskeinottelujuttuja GTA V:ssä. RDR2:ssa on erityisen epäkiinnostavaa se miten erilaisesta tekemisestä palkitaan ja miten valtavan työlästä se sitten on, jos aiot niistä lisätekemisistä hakea hyötyä pelaamiseen vaikkapa kampanjassa. En pidä ollenkaan tämän kaltaisesta avoimen maailman ja sen sisällön rakentamisesta.

Ja ne pelimaailman yksityiskohdat? Siis hitosti on kaikenlaista skriptattua muka yksityiskohtaista juttua noissa Rockstarin peleissä, mutta kun ne ovat lopulta juurikin kovasti skriptattua kamaa, niin siinä on sitten myöskin eräs isohko turnoffi itselleni noihin peleihin. Graafiset yksityiskohdat ovat vastaavasti itselleni hyvinkin toissijaisia asioita peleissä. Pistäisivät nyt ensin ihan pelimekaniikat ensimmäistä kertaa kuntoon Rockstarin peleissä, niin saattaisin jo vähän taas innostuakin heidän uudesta pelistään. Sen verran heikot ovat esim. ampumiseen ja pelihahmon liikuttamiseen liityvät mekaniikat, että ihmetyttää senkin puolesta näiden pelien aikaansaama valtava hype. Tosin taidan ehkä itse painottaa pelimekaniikkojen merkitystä peleissä varsin paljon enemmän, kuin ehkä pelaajat yleisesti tekevät.
Ei täs nyt tullut silti yhtään konkreettista esimerkkiä vielä. Mut sellasen käsityksen nyt sain et koko pelityyppi ei taida olla ihan sun juttu, mikä nyt ei varsinaisesti ole pelin ongelma. Ite sain just esim. pelattua Starfieldin pääjuonen noin 70 tunnin jälkeen läpi, ja vaikka se pelimaailma on iso, on se kuitenkin aika karu ja kulissimainen. Ihmiset esim. eivät tee käytännössä mitään, vaan tönöttävät lähinnä koristeena. Kaupungit kuten New Atlantis ja Neon eivät todellakaan vaikuta oikeilta paikoilta joissa ihmiset elävät, vaan lähinnä kulisseilta. Siis hämmästyttävän kulissimaisia nykymittapuulla.

Enkä nyt ihan tiedä miten noihin pitäisi tehdä jotain tapahtumia ilman että ne olis scriptattuja. Siis jotain järkevää, eikä jotain random tekoälyn sekoilua. On ne scriptatut tapahtumat kuitenkin tyhjää parempi, ja mun mielestä elävöittää maailmaa huomattavasti.

No nää nyt on makuasioita, eli pitäähän näistä jänkätä. :D Aika monen makuhermoon kuitenkin tuntuu Rockstarin tekeleet uppoavan, ihan jo tänkin trailerin perusteella.
 
En tiedä olenko kyyninen, mutta trailerista tulee vahvat Motorstorm ja Killzone -fibat kun Sony esitteli PS3:n suorituskykyä ensimmäisen kerran: nuo olisivat vielä tänäkin päivänä kovaa kamaa ja hatusta vedettyä roskaahan se oli tehtynä ”target state” -mielikuvituksella.

Eli hieman epäilen ettei tuleva peli tule yksityiskohdiltaan olemaan lähelläkään nyt nähtyä tasoa, mutta voin erehtyäkin. En kyllä pidättäisi hengitystä.
 
Meikäläinen pelasi just hetki sitten Gta V läpi ja olihan se edelleen hyvä peli. En silti huomannut miten maailma eroaa vaikka Watch dogs 2 maailmasta. Tosin tuosta WD2 pelaamisesta on jo vuosia joten muistikin voi pettää. Rockstar kyllä mielestäni osaa hommansa oikein hyvin mutta enemmän itselleni on jäänyt esim. horizon 2 maailma mieleen. Täysin eri pelejä kyllä, mutta silti tykkään siitä trooppisuudesta. Kiva lennellä ja katsoa alapuolella olevia robottidinoja. Itse en vieläkään ymmärrä pelkän trailerin hypeä. Onko oikeasti näin että kaikkien suosikkipeli on GTA? Mä odotin enemmän esim Re8 villagen ja mortal kombat 1 traileria koska oon sarjojen fani ollut aina. Ettei menis nyt negatiiviseksi niin varmasti hyvä peli sieltä tulee ja hankintaan menee, en vain käsitä tätä hypeä. Ehkä mun ei tarvitsekaan
 
Pitää ehkä antaa mahdollisuus onlinelle sitten joskus tän pelin kohdalla. Lähinnä jotenkin menee immersio, kun siellä on muita perseilemässä. Tykkään ite enemmän touhuta rauhassa omaan tahtiin.


Ei täs nyt tullut silti yhtään konkreettista esimerkkiä vielä. Mut sellasen käsityksen nyt sain et koko pelityyppi ei taida olla ihan sun juttu, mikä nyt ei varsinaisesti ole pelin ongelma. Ite sain just esim. pelattua Starfieldin pääjuonen noin 70 tunnin jälkeen läpi, ja vaikka se pelimaailma on iso, on se kuitenkin aika karu ja kulissimainen. Ihmiset esim. eivät tee käytännössä mitään, vaan tönöttävät lähinnä koristeena. Kaupungit kuten New Atlantis ja Neon eivät todellakaan vaikuta oikeilta paikoilta joissa ihmiset elävät, vaan lähinnä kulisseilta. Siis hämmästyttävän kulissimaisia nykymittapuulla.

Enkä nyt ihan tiedä miten noihin pitäisi tehdä jotain tapahtumia ilman että ne olis scriptattuja. Siis jotain järkevää, eikä jotain random tekoälyn sekoilua. On ne scriptatut tapahtumat kuitenkin tyhjää parempi, ja mun mielestä elävöittää maailmaa huomattavasti.

No nää nyt on makuasioita, eli pitäähän näistä jänkätä. :D Aika monen makuhermoon kuitenkin tuntuu Rockstarin tekeleet uppoavan, ihan jo tänkin trailerin perusteella.
Avoimen maailman pelit nimenomaan ovat minun juttuni. Mutta ei sitten kuitenkaan juuri siihen Rockstarin toteuttamaan tapaan. Kaikkien aikojen avoimen maailman pelisuosikkini on Elden Ring, ja se on toki muutenkin paras koskaan pelaamani peli, eli ei pelkästään avoimen maailman peleistä paras. Kaikki Bethesdan pelit osuvat myöskin vastaavasti minun makuhermooni, ja myöskin täällä varsin paljon parjatut Ubisoftin pelit. Esim. Far Cry-pelit tai AC-pelit palkitsevat paljon paremmin pelimaailman tekemisistä sekä myöskin lisätehtävien tekemisestä. Muita mainittavia hienoja avoimen maailman kokemuksia itselleni ovat olleet ainakin Sleeping Dogs, Kingdom Come: Deliverance, Prototypet ja itse asiassa vaikkapa Saint’s Row-pelitkin ovat maistuneet selvästi paremmin kuin Rockstarin pelit. Ja lisätään tänne minunkin osaltani vielä Horizon Zero Dawn ja miksei sen jatko-osakin, joka jäi itselleni lopulta kuitenkin pieneksi pettymykseksi ensimmäiseen osaan nähden.

En toki voi niin sanoa, etteikö GTA VI minua lainkaan kiinnostaisi. Onhan tuo traileri kieltämättä kiinnostavan näköinen, mutta edelleen se on vain traileri. Ja jos eivät pysty uudistamaan ja kehittämään pelimekaniikkoja sekä tuota itselleni aika kulahtanutta avoimen maailman tekemistä, jolla ei ole selkeää yhteyttä siihen kampanjaan tai pelimaailmassa pärjäämiseen, niin todennäköisesti peli ei sitten kuitenkaan innosta itseäni sen enempää kuin aikaisemmatkaan GTA-pelit. Nähtäväksi toki jää, ja eipä siinä mitään, jos enemmistön mieleinen peli sieltä tulee. Joka tapauksessa erittäin maltillisesti peliä odottelen, joten en tule sitten varmasti myöskään pettymään mitenkään rankasti, jos nuo samat puutteet edelleen pelissä ovat, mitkä olen aikaisemmissa Rockstarin peleissä kokenut ongelmiksi.
 
110 miljoona katselukertaa. Guinnesin ennätys rikottu. Tämä on vasta alkua mitä tämä peli tulee saamaan aikaan.

RDT_20231206_2017246841929527826691646.png

RDT_20231206_2019173228861315156166087.png
 
Hahmon ohjattavuus pitäs ehottomasti olla tässä VIissä enemmän kun kunnossa, gtav ja varsinkin rdr2 olivat kun yrittäis jotain känniläistä ohjata ja muutenkin rockstarpelit ei oo kontrollien puolesta olleet mitenkään hyvät. Luulis et tämmösel biljoonan dollarin pelissä olis ne asiat kunnossa, toki siihenki sit löytyy aina selitys kuten "villis lännes nyt oltiin kömpelöitä eikä osattu uida jne". Ei nyt tarvii olla mitää spiderman meininkiä mut ei myöskää sieltä jostain ps2 ajoilta näin karkeesti sanottuna.
 
Mä taas kuulun niihin jotka on enemmän kiinostunut juurikin siitä online puolesta, toki se yksinpeli pelataan jne mut se online on se joka pitää mut pelin parissa vuodesta toiseen kuten gta5 online tähän päivään asti.

Mutta siitä ei ole eikä tule pitkää saamaa mitään tietoa ja suurin pelko mulla on se että se tulee RDR online tapaan olemaan public only jossa kaikki ovat yhessä perseilemässä eikä ole mitään invite only servua mitä nyt on ja jos semmonen onki nii onko siinäki sit menty siihen että tyylii mitään ei voi tehää jos et ole public servulla.
Varmaan pitäisi itsekin toki kokeilla sitä onlinea enemmänkin kuin sen alle 10 tuntia, mitä sitä aikoinaan pelasin. Silloin pelattiin jonkin verran muutaman kaverin kanssa, mutta se tuntui olevan lähinnä melkoista sähläämistä, johon sitten loppui vain itselleni mielenkiinto pian. Yksinkin yritin onlinea pelata, mutta se tuntui vielä huonommalta pelikokemukselta, kun joutui kaikenlaisten idioottien kiusanteon kohteeksi helpommin kuin porukassa pelatessa. Onlineen tuli toki tuon jälkeen valtavasti lisää pelisisältöä mitä en ole lainkaan pelannut, koska kukaan pelikavereistani ei sitten enää myöhemmin GTA onlinea ole pelannut. Kysynkin nyt erityisesti sinulta, joka olet käsittääkseni todella paljon onlinea pelannut, että voisiko siinä kuitenkin vielä nykyään olla jotain järkeä ilman tuttuja pelikavereita?
Hahmon ohjattavuus pitäs ehottomasti olla tässä VIissä enemmän kun kunnossa, gtav ja varsinkin rdr2 olivat kun yrittäis jotain känniläistä ohjata ja muutenkin rockstarpelit ei oo kontrollien puolesta olleet mitenkään hyvät. Luulis et tämmösel biljoonan dollarin pelissä olis ne asiat kunnossa, toki siihenki sit löytyy aina selitys kuten "villis lännes nyt oltiin kömpelöitä eikä osattu uida jne". Ei nyt tarvii olla mitää spiderman meininkiä mut ei myöskää sieltä jostain ps2 ajoilta näin karkeesti sanottuna.
Juurikin tämä on ollut näissä Rockstarin peleissä itselleni aika suurikin harmistuksen aihe. Esim. RDR2 voisi monella tapaa muutoin olla hyvä peli itsellenikin, mutta aina kun alan sitä pidemmän keskeytyksen (jäänyt kesken jo ties kuinka monta kertaa) jälkeen pelaamaan, niin varsin pian vaan tulee se eteen, etten pääse noista onnettomista kontrolleista sekä hahmon surkeasta liikkumisesta yli, jolloin peli jää taas pitkälle tauolle.
 
Viimeksi muokattu:
Kysynkin nyt erityisesti sinulta, joka olet käsittääkseni todella paljon onlinea pelannut, että voisiko siinä kuitenkin vielä nykyään olla jotain järkeä ilman tuttuja pelikavereita?

Itse tälleen myös yli 4000 tuntia pelanneena voin sanoa, että on.
Melkein kaiken voi tehdä nykyään yksin invite onlyssa jos niin haluaa. Poislukien jotkut ryöstöt ja esim franklinin ja lamarin tarinatehtävät joissa täytyy olla se kaks pelaajaa vähintään.
Mulle tämä on ollut lähinnä toinen yksinpeli johon on saanut upottaa aikaa niin paljon kun haluaa. Ainoastaan kisoja ajoin randomien kanssa vuosia sitten.

Nykyään pelaan välillä yhden ja saman kaverin kanssa, mutta edelleen isoin osa ajasta tulee pelattua yksin.
Tuon takia mua ei tippaakaan haittaa, että varsinaista yksinpeli lisäriä ei koskaan saatu kun koko online on ollut mulle yks helvetin iso yksinpeli.
 
Varmaan pitäisi itsekin toki kokeilla sitä onlinea enemmänkin kuin sen alle 10 tuntia, mitä sitä aikoinaan pelasin. Silloin pelattiin jonkin verran muutaman kaverin kanssa, mutta se tuntui olevan lähinnä melkoista sähläämistä, johon sitten loppui vain itselleni mielenkiinto pian. Yksinkin yritin onlinea pelata, mutta se tuntui vielä huonommalta pelikokemukselta, kun joutui kaikenlaisten idioottien kiusanteon kohteeksi helpommin kuin porukassa pelatessa. Onlineen tuli toki tuon jälkeen valtavasti lisää pelisisältöä mitä en ole lainkaan pelannut, koska kukaan pelikavereitani ei sitten enää myöhemmin GTA onlinea ole pelannut. Kysynkin nyt erityisesti sinulta, joka olet käsittääkseni todella paljon onlinea pelannut, että voisiko siinä kuitenkin vielä nykyään olla jotain järkeä ilman tuttuja pelikavereita?

Juurikin tämä on ollut näissä Rockstarin peleissä itselleni aika suurikin varmistuksen aihe. Esim. RDR2 voisi monella tapaa muutoin olla hyvä peli itsellenikin, mutta aina kun alan sitä pidemmän keskeytyksen (jäänyt kesken jo ties kuinka monta kertaa) jälkeen pelaamaan, niin varsin pian vaan tulee se eteen, etten vaan pääse noista onnettomista kontrollista sekö hahmon surkeasta liikkumisesta yli.

Ohan se paljon muuttunut ja parantunut, suurin parannus onlinessa mitä on tehty oliko se vuos tai pari sitten että kaikkea voi nykyään tehää invite onlyssa ilman toisten perseilyä, bisneksistä lähtien, cayo perico heistia voi tehää yksin mut ne aikasemmat vaatii vähintääki yhen kaverin ja ne ihan ekat heistit vaatii 4 kaveria.

Mut kyl siel yksin voi kaikkea nykyään tehää, mut ohan se silti melkoista grindaamista jos innostuu kaikkea ostamaan. Monet tekemiset myös vaatii paljon sijoittelua kuten bisnekset ym ennen kun pääsee edes mitään tekemään jne. Et ikävä kyllä ei se pelaaminen ja tekeminen täysin ilmasta ole.

Edit: Pelle ehtii ensin, mutta joo mulla on sama et yksin tai sen yhen kaverin kanssa jo sieltä vuodesta 2013 välillä, muut on tippunut vuosien mittaan pois kelkasta/kyllästynyt/ei huvita jne. Iteki lasken tän tavallaan yksinpeliksi joka nyt vaan sattuu olemaan online. Mitkään public servut ei tod huvita.
 
Avoimen maailman pelit nimenomaan ovat minun juttuni. Mutta ei sitten kuitenkaan juuri siihen Rockstarin toteuttamaan tapaan. Kaikkien aikojen avoimen maailman pelisuosikkini on Elden Ring, ja se on toki muutenkin paras koskaan pelaamani peli, eli ei pelkästään avoimen maailman peleistä paras. Kaikki Bethesdan pelit osuvat myöskin vastaavasti minun makuhermooni, ja myöskin täällä varsin paljon parjatut Ubisoftin pelit. Esim. Far Cry-pelit tai AC-pelit palkitsevat paljon paremmin pelimaailman tekemisistä sekä myöskin lisätehtävien tekemisestä. Muita mainittavia hienoja avoimen maailman kokemuksia itselleni ovat olleet ainakin Sleeping Dogs, Kingdom Come: Deliverance, Prototypet ja itse asiassa vaikkapa Saint’s Row-pelitkin ovat maistuneet selvästi paremmin kuin Rockstarin pelit. Ja lisätään tänne minunkin osaltani vielä Horizon Zero Dawn ja miksei sen jatko-osakin, joka jäi itselleni lopulta kuitenkin pieneksi pettymykseksi ensimmäiseen osaan nähden.

En toki voi niin sanoa, etteikö GTA VI minua lainkaan kiinnostaisi. Onhan tuo traileri kieltämättä kiinnostavan näköinen, mutta edelleen se on vain traileri. Ja jos eivät pysty uudistamaan ja kehittämään pelimekaniikkoja sekä tuota itselleni aika kulahtanutta avoimen maailman tekemistä, jolla ei ole selkeää yhteyttä siihen kampanjaan tai pelimaailmassa pärjäämiseen, niin todennäköisesti peli ei sitten kuitenkaan innosta itseäni sen enempää kuin aikaisemmatkaan GTA-pelit. Nähtäväksi toki jää, ja eipä siinä mitään, jos enemmistön mieleinen peli sieltä tulee. Joka tapauksessa erittäin maltillisesti peliä odottelen, joten en tule sitten varmasti myöskään pettymään mitenkään rankasti, jos nuo samat puutteet edelleen pelissä ovat, mitkä olen aikaisemmissa Rockstarin peleissä kokenut ongelmiksi.
Elden ringiä ei ole kyllä tullut pelattua. Onhan se avoimen maailman peli, mutta niin erilainen, että ehkä vähän huono vertailukohta GTA:lle. Ehkä yksi syy sille miksi itse pidän Rockstarin peleistä on se, ettei niissä tarvitse levelöidä skillejä tai aseita, lootata, tai kerätä expaa. Liekö noi just sitä palkitsemista mitä haet? Tollaset pelillistävät elementit toimii tietysti joissain peleissä, ja ne luo tavallaan syyn pelata, kun pitää saada avattua sitä ja tätä. Onhan se ihan tutkittua tietoa, että tollanen palkitsee aivoja ja lisää koukuttavuutta. Mulle tärkeämpää on se, että peli on itsessään viihdyttävä ja kiinnostava. GTA:ssa olis kyllä äärimmäisen hanurista, jos pitäisi alkaa nostamaan pistooli-skilliä, että ei tarttis tyhjentää lippaallista yhteen hippiin. Tai jos pitäisi ajella 100 meripeninkulmaa pikkuveneellä, että sais unlockattua skillin ajaa isommalla veneellä. Tai jos pitäisi kaivella joka roskista, että saa tarpeeks rautarojua uuteen kiikaritähtäimeen.

Ohjauksen osalta olisi kyllä parannettavaa. Osittain noi kontrollit on tietysti ihan tietoinenkin valinta, mutta eipä ne ihan pelaamisen kirkkainta kärkeä kyllä edusta. Ei sillä että huonointakaan, ei ne mun mielestä mitenkään pelaamista haittaa tai oikeasti huonoja ole. Autoilla ajaminen oli myöskin ehkä parempaa nelosessa, jossa ajaminen tuntui noudattavan vähän enemmän fysiikan lakeja kuin vitosessa. Saas nähdä mitä tuleman pitää, tuskin nyt kuitenkaan huonompaan suuntaan mennään.

Ironista sinänsä, että Far Cry ja AC -pelien ystävänä pidät GTA:ta kulahtaneena avoimen maailman tekemisenä. Mun mielestä Rockstar on vienyt joka pelillä koko pelialaa eteenpäin, kun taas Ubisoftilla tuntuu olevan vaikeuksia kehittää mitään uutta. Luulen että se on yksi syy miksi tätä uusintakin odotetaan kuin sitä Jeesuksen uutta tulemista.

Hyviä pelejä kyllä listasit, ei siinä mitään.
 
Ylös Bottom