Elden ringiä ei ole kyllä tullut pelattua. Onhan se avoimen maailman peli, mutta niin erilainen, että ehkä vähän huono vertailukohta GTA:lle. Ehkä yksi syy sille miksi itse pidän Rockstarin peleistä on se, ettei niissä tarvitse levelöidä skillejä tai aseita, lootata, tai kerätä expaa. Liekö noi just sitä palkitsemista mitä haet? Tollaset pelillistävät elementit toimii tietysti joissain peleissä, ja ne luo tavallaan syyn pelata, kun pitää saada avattua sitä ja tätä. Onhan se ihan tutkittua tietoa, että tollanen palkitsee aivoja ja lisää koukuttavuutta. Mulle tärkeämpää on se, että peli on itsessään viihdyttävä ja kiinnostava. GTA:ssa olis kyllä äärimmäisen hanurista, jos pitäisi alkaa nostamaan pistooli-skilliä, että ei tarttis tyhjentää lippaallista yhteen hippiin. Tai jos pitäisi ajella 100 meripeninkulmaa pikkuveneellä, että sais unlockattua skillin ajaa isommalla veneellä. Tai jos pitäisi kaivella joka roskista, että saa tarpeeks rautarojua uuteen kiikaritähtäimeen.
Ohjauksen osalta olisi kyllä parannettavaa. Osittain noi kontrollit on tietysti ihan tietoinenkin valinta, mutta eipä ne ihan pelaamisen kirkkainta kärkeä kyllä edusta. Ei sillä että huonointakaan, ei ne mun mielestä mitenkään pelaamista haittaa tai oikeasti huonoja ole. Autoilla ajaminen oli myöskin ehkä parempaa nelosessa, jossa ajaminen tuntui noudattavan vähän enemmän fysiikan lakeja kuin vitosessa. Saas nähdä mitä tuleman pitää, tuskin nyt kuitenkaan huonompaan suuntaan mennään.
Ironista sinänsä, että Far Cry ja AC -pelien ystävänä pidät GTA:ta kulahtaneena avoimen maailman tekemisenä. Mun mielestä Rockstar on vienyt joka pelillä koko pelialaa eteenpäin, kun taas Ubisoftilla tuntuu olevan vaikeuksia kehittää mitään uutta. Luulen että se on yksi syy miksi tätä uusintakin odotetaan kuin sitä Jeesuksen uutta tulemista.
Hyviä pelejä kyllä listasit, ei siinä mitään.