Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Grand Theft Auto VI

Far Cry on kyllä paska esimerkki hyvästä avoimesta maailmasta. Peli on nähty kun pelaat ekat kymmenen minuuttia. Todella tyhjiä ja mitäänsanomattomia maailmoja raivostuttavilla joka paikassa kimppuun käyvillä eläimillä ja spawnaavilla vihollisilla. Mikään ei yllätä ja aina tiedät mitä eteen tulee. Maisemat on ihan hienot parhaimmillaan, siinäpä se.
 
Itselle Rockstarin peleissä parasta on ollut aina se äärimmäisen immersiivinen maailma. Tottakai tuollakin on ne omat rajansa, mutta itse noihin uppoaa syvemmälle kuin mihinkään muuhun maailmaan pelissä.
Myös tämä satiirihuumori uppoaa itseeni hyvin mitä maailmat ovat täynnä.
 
Elden ringiä ei ole kyllä tullut pelattua. Onhan se avoimen maailman peli, mutta niin erilainen, että ehkä vähän huono vertailukohta GTA:lle. Ehkä yksi syy sille miksi itse pidän Rockstarin peleistä on se, ettei niissä tarvitse levelöidä skillejä tai aseita, lootata, tai kerätä expaa. Liekö noi just sitä palkitsemista mitä haet? Tollaset pelillistävät elementit toimii tietysti joissain peleissä, ja ne luo tavallaan syyn pelata, kun pitää saada avattua sitä ja tätä. Onhan se ihan tutkittua tietoa, että tollanen palkitsee aivoja ja lisää koukuttavuutta. Mulle tärkeämpää on se, että peli on itsessään viihdyttävä ja kiinnostava. GTA:ssa olis kyllä äärimmäisen hanurista, jos pitäisi alkaa nostamaan pistooli-skilliä, että ei tarttis tyhjentää lippaallista yhteen hippiin. Tai jos pitäisi ajella 100 meripeninkulmaa pikkuveneellä, että sais unlockattua skillin ajaa isommalla veneellä. Tai jos pitäisi kaivella joka roskista, että saa tarpeeks rautarojua uuteen kiikaritähtäimeen.

Ohjauksen osalta olisi kyllä parannettavaa. Osittain noi kontrollit on tietysti ihan tietoinenkin valinta, mutta eipä ne ihan pelaamisen kirkkainta kärkeä kyllä edusta. Ei sillä että huonointakaan, ei ne mun mielestä mitenkään pelaamista haittaa tai oikeasti huonoja ole. Autoilla ajaminen oli myöskin ehkä parempaa nelosessa, jossa ajaminen tuntui noudattavan vähän enemmän fysiikan lakeja kuin vitosessa. Saas nähdä mitä tuleman pitää, tuskin nyt kuitenkaan huonompaan suuntaan mennään.

Ironista sinänsä, että Far Cry ja AC -pelien ystävänä pidät GTA:ta kulahtaneena avoimen maailman tekemisenä. Mun mielestä Rockstar on vienyt joka pelillä koko pelialaa eteenpäin, kun taas Ubisoftilla tuntuu olevan vaikeuksia kehittää mitään uutta. Luulen että se on yksi syy miksi tätä uusintakin odotetaan kuin sitä Jeesuksen uutta tulemista.

Hyviä pelejä kyllä listasit, ei siinä mitään.

Älä nyt anna rockstarille ideoita :p

Ei nyt ehkä mennä ihan roolipelien tasolle vielä mut onhan gta onlinessa sitä levuttamista että saa jotain juttuja auki ja piti siinäki jotain urheilua harrastaa et sai staminan maximiin uimalla/pyöräilemällä jne, ajoskillit nousi ku ajoi, sukeltamalla sit jotain keuhkojen kapasiteettia kasvatettiin jne, rdr2 sit oli syömiset ja juomiset. Jotenki voisin kuvitella että tässä on myös jotain vastaavaa, ei nyt ihan rooli/lootti pelien tasolle mut kuitenkin, tai mistä minä tiien jos tästä nyt onkin tulossa joku looter shooter et pitää roskiksia kaivaa et saa tarpeeksi rautaa uuteen kiikaritähtäimeen tai sit kaikkea vaan sekasin.

Tällähetkelläki gta onlinessa on kaikenmaailman vempuloita mitä saa vain levuttamal auki, esimerkkinä nyt ne bunkerin erikois kiikaritähtäimet ja räjähtävät ammot, tai sit toinen vaihtoehto on tietenki maksaa 10miljoonaa et saa ne kaikki auki, sen eteen sit jäätävää grindaamista.

No joo nyt mä toin onlinen taas esimerkiksi, mut on siel yksinpelin puolellaki vastaavia mut ei ehkä niin paljon "sharkcards" myynnit mielessä meiningillä.
 
Traileri oli kyllä jotenkin just sitä mitä odottikin. Ehkä niiden aiempien vuotojen näkemisellä osuutta tähän.
 
GTA V traileria katsottu 12 vuodessa 102miljoonaa, Red Dead Redemption 2 7 vuodessa 23miljoonaa ja nyt GTA VI kahdessa päivässä 115miljoonaa kertaa. Tämä kaikki kertoo sen, kuinka paljon pelaajat odottavat uutta GTA:ta teltat pystyssä ja pöksyt märkinä :D :p
 
Iha ok traileri, jotenkaa ei vaan pysty vielä hypettymään pelistä, jota voidaan joutua vielä odottelemaan pari vuotta. 2025 kun voi meinata mitä vaan tammi-joulu väliltä tietenkin :)

Hypetyn sitte lähempänä julkkaria. Nyt viimeistään alkaa se ärsyttävä misinformaation aikakausi kun tulee "leakkejä" ja näitä joiden tädit ja sedät on rokkitähdellä töissä. Enemmänki alkaa vaa vituttaa ku hypettää :D
Varmaan pitäisi itsekin toki kokeilla sitä onlinea enemmänkin kuin sen alle 10 tuntia, mitä sitä aikoinaan pelasin. Silloin pelattiin jonkin verran muutaman kaverin kanssa, mutta se tuntui olevan lähinnä melkoista sähläämistä, johon sitten loppui vain itselleni mielenkiinto pian. Yksinkin yritin onlinea pelata, mutta se tuntui vielä huonommalta pelikokemukselta, kun joutui kaikenlaisten idioottien kiusanteon kohteeksi helpommin kuin porukassa pelatessa. Onlineen tuli toki tuon jälkeen valtavasti lisää pelisisältöä mitä en ole lainkaan pelannut, koska kukaan pelikavereistani ei sitten enää myöhemmin GTA onlinea ole pelannut. Kysynkin nyt erityisesti sinulta, joka olet käsittääkseni todella paljon onlinea pelannut, että voisiko siinä kuitenkin vielä nykyään olla jotain järkeä ilman tuttuja pelikavereita?

Juurikin tämä on ollut näissä Rockstarin peleissä itselleni aika suurikin harmistuksen aihe. Esim. RDR2 voisi monella tapaa muutoin olla hyvä peli itsellenikin, mutta aina kun alan sitä pidemmän keskeytyksen (jäänyt kesken jo ties kuinka monta kertaa) jälkeen pelaamaan, niin varsin pian vaan tulee se eteen, etten pääse noista onnettomista kontrolleista sekä hahmon surkeasta liikkumisesta yli, jolloin peli jää taas pitkälle tauolle.
Mä en onlinesta saanu aikanaa paljoa irti. En vaa saa siitä mitää kiksejä ku koheltaa siellä. Kaikki maksaa niin paljon ni saa grindaa iha älyttömästi. Sitte ne siisteimmät sisällöt, eli ne pankkiryöstöt (en tie onko tullu noitte lisäks uusia ku en oo pelannu pitkää aikaa) on vahvasti cooppi-painotteisia ja satunnaisten kans mahdottomia. Eikä se rahakaa kummone ollu mitä niist sai.
 
Viimeksi muokattu:
Suurella todennäköisyydellä ei tarvitse odottaa 2025 loppuun jos suunnitelmat ei ole ihan viimeaikoina muuttuneet. Take Two odottaa valtavia tuloja 31.3.2025 mennessä.

 
Täällä kans yks kuka odottaa pelin online puolta enemmän kun yksinpeliä, edelleen gtav pelatuin peli itellä konsolilla ps3,ps4 ja nyt ps5. Yhteensä pelitunteja varmaan siinä 7000 pintaan. Hullua että oma hahmo on alotettu jo 2013. :D Immersio on aivan huikea juurikin kun on oma kustomoitu hahmo ja aloittaa tyhjästä ja sitten pikkuhiljaa rikastuu ja kehittyy, aikoinaan jo aiempien pelien kohdalla haaveilin online gtasta missä olis muitakin pelaajia ja on tämä suurilta osin vastannut odotuksia.

Gta6 tuo online on aivan varmasti tarkotus viedä paljon pidemmälle ja tulee oman veikkauksen mukaan olemaan lähellä mmo pelejä. Itse pelin trailer oli juuri sitä mitä odotin ja vaikka tässä pitää vielä pitkään venaa on se varmasti kaiken venaamisen arvoista.
 
Melkoisen geneeriseltä esiteinitouhulta vaikutti trailerin perusteella.

Mitä tulee avoimen maailman hehkuttamiseen Rockstarin kohdalla, niin en sitä täysin allekirjoita. Toki isolla budjetilla on saatu kaupunkeihin paljon pientä tekemistä enemmän kuin esim. Cyberpunkin NightCityyn, mutta itse kaupunkien arkkitehtuurinen suunnittelu on kökköä. GTAV:n kaupunki oli ulkomuistissa parin pelipäivän jälkeen ja kaupungin eri osat näyttivät keinotekoisesti yhteenparsitulta. NightCityssa en edelleenkään pysty suunnistamaan ulkoa ja vieläkin tulee vastaan aivan uusia paikkoja. Kaupunki tuntuu aidolta suurkaupungilta rakenteellisesti eikä vain hiekkalaatikolta.
 
Melkoisen geneeriseltä esiteinitouhulta vaikutti trailerin perusteella.

Mitä tulee avoimen maailman hehkuttamiseen Rockstarin kohdalla, niin en sitä täysin allekirjoita. Toki isolla budjetilla on saatu kaupunkeihin paljon pientä tekemistä enemmän kuin esim. Cyberpunkin NightCityyn, mutta itse kaupunkien arkkitehtuurinen suunnittelu on kökköä. GTAV:n kaupunki oli ulkomuistissa parin pelipäivän jälkeen ja kaupungin eri osat näyttivät keinotekoisesti yhteenparsitulta. NightCityssa en edelleenkään pysty suunnistamaan ulkoa ja vieläkin tulee vastaan aivan uusia paikkoja. Kaupunki tuntuu aidolta suurkaupungilta rakenteellisesti eikä vain hiekkalaatikolta.

Melkoisen reilua verrata vuoden 2013 peliä 2020 julkaistuun.
HuomioI, että GTA V tehtiin PS3:lle.
Cyberpunk periaattessa PS5:lle.
Toki tulihan tuo Cyberpunk toki jo neloselle, mutta taisi natista ja paukkua siihen malliin ettei sitä pelikelpoiseksi voi sillä sanoa. En toki tiedä mikä sillä on nykytilanne. Jokatapauksessa ero on melkoinen.

Cyberpunk pitäisi kyllä itse pelata kun nyt ovat saaneet sen vielä päivitettyä kuntoon.
 
Melkoisen geneeriseltä esiteinitouhulta vaikutti trailerin perusteella.

Mitä tulee avoimen maailman hehkuttamiseen Rockstarin kohdalla, niin en sitä täysin allekirjoita. Toki isolla budjetilla on saatu kaupunkeihin paljon pientä tekemistä enemmän kuin esim. Cyberpunkin NightCityyn, mutta itse kaupunkien arkkitehtuurinen suunnittelu on kökköä. GTAV:n kaupunki oli ulkomuistissa parin pelipäivän jälkeen ja kaupungin eri osat näyttivät keinotekoisesti yhteenparsitulta. NightCityssa en edelleenkään pysty suunnistamaan ulkoa ja vieläkin tulee vastaan aivan uusia paikkoja. Kaupunki tuntuu aidolta suurkaupungilta rakenteellisesti eikä vain hiekkalaatikolta.

Huh huh nyt oon kyl ymmälläni, gtav kaupunki on omasta mielestä aina tuntunut nimenomaan käsintehdyn tuntuselta, niiku jokanen detalji olis tarkotuksella siellä missä on. Ei niiku tippaakaan keinotekoselta. :D Myöskään en sanois esiteini touhumaista, taidat sekottaa nyt fortniteen tms kikkareeseen.
 
Melkoisen geneeriseltä esiteinitouhulta vaikutti trailerin perusteella.

Mitä tulee avoimen maailman hehkuttamiseen Rockstarin kohdalla, niin en sitä täysin allekirjoita. Toki isolla budjetilla on saatu kaupunkeihin paljon pientä tekemistä enemmän kuin esim. Cyberpunkin NightCityyn, mutta itse kaupunkien arkkitehtuurinen suunnittelu on kökköä. GTAV:n kaupunki oli ulkomuistissa parin pelipäivän jälkeen ja kaupungin eri osat näyttivät keinotekoisesti yhteenparsitulta. NightCityssa en edelleenkään pysty suunnistamaan ulkoa ja vieläkin tulee vastaan aivan uusia paikkoja. Kaupunki tuntuu aidolta suurkaupungilta rakenteellisesti eikä vain hiekkalaatikolta.

No en tiie, se riippuu mistä se roikkuu. Ite lasken ainakin sen hyväksi mappisuunnitteluksi että sä opit liikkumaan siel ihan maamerkkien avulla ilman waypointtia, ei mulla kyllä ihan paris päiväs koko mappi ollut ulkomuistissa. Itseasiassa tällähetkelläki vaikka onlinessa on semmoset 6000h joutuu välil käyttää waypointtia. Kyl siinä pelissä löysi pitkään kaikkea uutta. Toki pelimaailmat ja ylipäänsä openworldit on ottanut melkoisen harppauksen sitten vaikka 2013 gta vitosen, mitä tulee sitten kutoseen jää nähtäväksi.

Kun taas vaikka nyt The Division 2 jossa myöskin tunnit paukkuu siinä 1500 luokkaa mulla ei oo mitään hajua mihin pitää mennä ja ilman waypointtia täysin hukassa, ei oo mitään selkeitä maamerkkejä kaikki on vaa sekavaa sokkeloo ja aina miettii että "oonkoha mä tässä jo käyny vai onko tää ihan uus mesta".

Nightcitystä on kyl pakko antaa kehuja, se tuntuu ja näyttää tosi hyvältä, mutta se onkin cyberpunk mielikuvituskaupunki jossa taas gtaas matkitaan oikeeta kaupunkia pienimuotoisena kutistettuna versiona.
 


GTA V vs GTA VI

Pientä vertailua pelien välillä. Toki liian vakavasti ei kannata ottaa, kutonen on YouTube videosta mikä heikentää kuvanlaatua ja en tiedä mikä alusta on vitosen materiaalissa.

Pelannut tällä viikolla GTA V:sta PS5:lla ja paikoitellen peli näyttää modernilta ja hienolta. Välillä sitten 10 vuotta vanhalta uusien versioiden parannuksista huolimatta.
 
Se miksi gtav paikoin näyttää vanhalta vaikka on sitä remasteroitu ja parannettu on että esim rakennuksia/ikkunoita jne ei oo tehty täysin uusiksi, joskus niitä kun kattoo nii on kyllä niin PS3 ajoilta ettei mitään järkee vaikka olis kuinka 4koona, just semmosia päälle liimattuja "tapetteja" rakennuskien päälle.

Mutta välillä sit näyttää tosi hienolta tietyissä paikoissa, kuten esim vesi on edelleen todella hienon näköinen vaikkapa kun lentelee ja kattelee yläilmoilta käsin, myös kaikki auringon laskut ja nousut ja ukkoset ja sade. Eihän GTAV mikään ruma peli ole, ihan riittävän hyvät grafiikat siinä on edelleen, toki jos ihan alkuperäistä PS3 versiota pelaa nii se alkaa jo kyl näyttää tosi vanhalta ja sitä jos vertaa kutoseen on jo ehkä epäreilua vaan ne vertaukset pitää tehää PS5 versiosta.

Mitä tulee tohon vertailuvideoon, nii toi gtav matsku kyl näytti siltä et otettu ps3 versiosta tai sitten onlinesta, ei ne rannat tod niin tyhjiä ole mitä tos näytettiin, ei niin täynnä elämää ku gta6 traileris mut on siel enemmän ihmisiä ku vaan se 2. Samoin Villielämää ei oo noin surkeeta ja vesi ei näytä ainakaa näis parannetuis versiois noi paskalta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom