Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Grand Theft Auto VI

Pelikokemuksena keskinkertaisia siis itselleni. Ovathan nuo myyneet ihan tolkuttomasti toki. Vähän sama juttu kuin Call of Dutyjen osalta. Myyvät ihan helvetikseen, mutta aika keskinkertaisia pelejä ovat sitten kuitenkin minulle olleet.
Subjektiivisia juttuja nämä ovat. Siinä missä itse nautin RDR maailmasta todella suuresti on GTA ollut pakkopullaa.
Kyllä tuo GTA VI tulee ostettua ja kokeiltua ihan yleissivistyksen vuoksi. GTA V aloitin sen seitsemän kertaa alusta ennenkuin sain sen viimein kahlattua puoliväkisin läpi.
GTA ja GTA 2 oli kyllä ihan hauskoja aikanaan. Sai ajaa ihmisten päälle ja sinkoilla menemään. Niin ne ajat muuttuu.

Mulle kankea pelattavuus on vaan sellainen asia, joka ärsyttää jatkuvasti pelatessa, ml. myös valikoiden yms käyttö. Myös tehtävät ovat suurelta osin olleet varsin tylsiä ja yliskriptattuja. Ne vielä menee ensimmäisellä kerralla jotenkin ok, mutta jos joutuu yrittämään jotain kohtaa uudestaan niin itku meinaa heti tulla. Pelimaailma on kyllä sinänsä hienosti tehty, mutta sen tutkiminen ei mitenkään suuremmin palkitse ja varsin nopeasti kyllästyn sen ihmettelyyn. Ajamisestakin tulee pakkopullaa ja kartan käyttäminen tuntuu jotenkin kivikautiselta. Tiedän kyllä monien olevan eri mieltä ja ihan vapaasti saatte olla, mutta pelatessa mua nyt vaan kiinnostaa pelkästään omat fiilikset :D

Ehkäpä tuota edellistä osaa voisi silti yrittää taas jatkaa joku päivä, jos vaikka pääsisi maaliin ennen tämän uusimman ilmestymistä. Kyllä tässä potentiaalia on olla todella kova peli myös itselle ja kuten sanottu niin day 1 ostos tulee olemaan. Toivottavasti noita edellä mainitsemiani asioita olisi vaan saatu korjattua.

Itsellä GTA:ssa tökkii se, miten huono se on pelata. Yhä enemmän sitä nykyään nauttii peleistä, joita on hauska pelata. Kaikki muu on sitten plussaa. Tosin joskus taas sitten pelaa tarinan vuoksi vaikka pelaaminen olisi vaikka kävelysimua tai tönkköä tai tylsää. Clair Obscur oli viimeisimpiä pelejä, joissa koin että sekä pelaaminen että tarina olivat molemmat jo yksinään syy pelata peliä, sillä olisin pelannut jo jomman kumman vuoksi yksinään, saati että molemmat oli niin onnistuneita.

Nyt pelaamassani Kingdom Come 2:ssa taas enemmän viehättää tarina vaikka täytyy myöntää että mitä pidemmälle pelissä pääsee, sitä hauskempaa myös varsinainen pelaaminen mekaniikoiltaan on. Mutta onhan tämä koko KCD-"pelisarja" (eli molemmat pelit) vähän tönkkö eikä niitä pelkkien pelimekaniikkojen takia jaksaisi samalla tapaa kuin mitä nyt, kun kaiken päällä on loistavaa tarinankerrontaa sekä tarinan että maailman osalta.

GTA taas on vähän väsähtänyt mielestäni. Samaa "gangsta jou jou huumeet bad ass"-elämää mitä se on ollut alusta lähtien. Eikä siinä, siitähän siinä on kyse samalla tapaa mitä KCD:ssa keskiajalla hengailussa mutta itseä tuo maailma ei ole oikeastaan San Andreaksen jälkeen jaksanut viehättää. Koen myös että siinä tuo oli huipussaan koska päähahmot ja ghetto-meininki oli kunnolla pääosassa.

GTA:n tuotantoarvot on tietysti kohdallaan olleet jo pitkään mutta minunkin mielestä peli on keskinkertainen ainakin mitä tulee pelaamisen fiilikseen. GTA:t kun on aina tuntuneet tönköiltä pelata. Tarina ja yleinen meininki on sitten tietysti makuasioita mutta ainakin omalla kohdalla on jo aika väsy siihen "jou jou"-meininkiin, jossa seurataan katurikollisten matkaa ryysyistä rikkauksiin.

Tosin nyt tässä VI:ssa on pariskunta pääosassa ja jos siellä olisi vähän aikuisempaan makuun myös tarina mennyt niin toivoa on että iskisi meikäläiseen vähän paremmin mitä sarja on viime aikoina jaksanut iskeä. Toisaalta peli on muutenkin ollut omalle kohdalle enemmän sellainen "kaikki pelaa tätä, pitää siis itsekin"-tyyppinen, että ei se ehkä ole lopulta itseä niin paljon koskaan kiinnostanutkaan. En ole ehkä sitä tyyppiä, joka jaksaa riehua ja leikkiä open worldeissa vaan siihen olen usein aika nopeasti väsynyt. Joku Saint's Row teki sen riehumisen muutenkin paremmin, samoin kuin vaikkapa Just Causet.

Grand Theft Autoja ei tietysti ole järkeä yleisesti sanoa keskinkertaiseksi mutta kyllä varsinkin pelimekaniikkojen osalta tuntuu usein että pelaisin jotain paljon vanhempaa (tai jopa vähemmällä budjetilla tehtyä) peliä.

Toi mitä @shamaniac tuossa kirjoittelikin, aika samat fiilikset.

Itellä ollu kans niin et joskus GTA3 aikaan oli viel kiva jeejee perseillä siel maailmas, mut enää ei oikein kiinnosta, siitä syystä Online ei myöskään maistu.

Ei siel maailmassa sillä lain koskaan tapahdu oikeesti mitään dynaamisesti, siksi Rockstarin luomat maailmat tuntuu enemmän kulisseilta kuin eläviltä kaupungeilta tai villin lännen maisemilta. Ne on vain ja ainoastaan pelaajaa varten.

Rockstar on hyvä tekemään, mutta siihen nähden kuinka kauan kestää tuuttaa ulos peli, niin sanoisin että ihan vähän yliarvostettua joiltakin osin.

Toki tämä kutonen voi räjäyttää pankin mutta pelkään että se on edelleen kulissia joskin tosi yksityiskohtainen semmonen.

Uusin Mafia ehkä ajaa nyt samaa fiilistä, minkä takia itse pidän GTA-peleistä. Ei niinkään itse pelattavuus koukuta, vaan se tarina ja tunnelma. Toki GTA:n tarinat alkoivat olemaan vasta GTA IV:ssä tavallaan enemmän esillä, että pääpaino on ollut enemmän siihen Open World tekemisessä. Mutta kyllä esimerkiksi Vice Cityn ja San Andreaksen tarinoista ovat jotkut asiat jääneet hyvin mieleen, ja on myös paljon mieleenpainuvia tehtäviä niissäkin ollut. Pelattavuus oli niissä riittävän hyvää, vaikka vähän turhautti välillä. Varsinkin kuuluisa minikopterilla lentelyt ja moottoripyörällä junaa jahtaamiset :D

Uusin Mafia ehkä ajaa nyt samaa fiilistä, minkä takia itse pidän GTA-peleistä. Ei niinkään itse pelattavuus koukuta, vaan se tarina ja tunnelma. Toki GTA:n tarinat alkoivat olemaan vasta GTA IV:ssä tavallaan enemmän esillä, että pääpaino on ollut enemmän siihen Open World tekemisessä. Mutta kyllä esimerkiksi Vice Cityn ja San Andreaksen tarinoista ovat jotkut asiat jääneet hyvin mieleen, ja on myös paljon mieleenpainuvia tehtäviä niissäkin ollut. Pelattavuus oli niissä riittävän hyvää, vaikka vähän turhautti välillä. Varsinkin kuuluisa minikopterilla lentelyt ja moottoripyörällä junaa jahtaamiset :D
Tuo moottoripyörällä junan jahtaaminen oli muuten tragikoomisen kamala tehtävä! Siinä muuten malliesimerkki kammottavan huonosta pelattavuudesta. Mutta juu, eiköhän tässä kaikki siinä mielessä olla samassa veneessä, että toivotaan GTA kutosesta todella hyvää peliä. Nähdyn perusteella saattaa saada minutkin innostumaan enemmänkin GTA-pelistä. Toivottavasti tosiaankin näin.

Tuo moottoripyörällä junan jahtaaminen oli muuten tragikoomisen kamala tehtävä! Siinä muuten malliesimerkki kammottavan huonosta pelattavuudesta. Mutta juu, eiköhän tässä kaikki siinä mielessä olla samassa veneessä, että toivotaan GTA kutosesta todella hyvää peliä. Nähdyn perusteella saattaa saada minutkin innostumaan enemmänkin GTA-pelistä. Toivottavasti tosiaankin näin.
Ehkä näin jälkikäteen se on vain hauska tehtävä :D Eikä se nyt enään ollut niin vaikea, enemmän ehkä nuorempana oli siinä haasteita.

Ylös Bottom