Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

GT4 vs. Forza Motorsport

Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

Hakkiz sanoi:
Miksi minä sitten huomaan selvän eron 60:n ja 30:n välillä? Jopa 25:n ja 30:n eron huomaa, koska 25 on jo näin lähellä epäpelattavuutta, 30:llä vielä pärjää.

Itse olen miettinyt tätä asiaa aika usein, varsinkin kun kuva- ja valosuunnittelun opiskeluiden yhteydessä monesti tolkutettiin ettei ihmissilmä tarvitse sulavaa liikettä varten enempää kuin 25 kuvaa sekunnissa.

Mutta silloin olikin kyseessä "elävä kuva", ei tietokonegrafiikka. Olennainen ero on siinä, että elokuvissa liike blurrautuu (motion blur) ja tätä ei tapahdu peligrafiikassa. Tästä syystä elokuvia katsellessa kukaan ei huomaisi eroa 30 ja 60 fps:n välillä (eikä taatusti esim. 25:n ja 30:n), kun taas peleissä eron voi huomata. (erään testin mukaan näytettäessä 60 fps elokuvaa alkoi yleisössä esiintyä pahoinvointia katsoessa pätkää pidemmän ajan)

Tämäkin koskee vaan liikettä kuvatessa. Esim. ruudunpäivityksiin liittyviin juttuihin liittyy omat säännöt (esim. jos ihminen on valoisassa huoneessa ja valot sammuvat 1/100 sekunnin ajaksi, ei hän huomaisi mitään, mutta pimeässä huoneessa taas jos valot välähtävät 1/200 sekunnin ajan, ihminen tajuaa sen heti. Tämä taas johtuu jälkinäöstä)

Sen enempää tekniikasta tietämättä... miksi ihmeessä peleihin ei voisi kehittää jonkinlaista motion blur efektiä, jonka avulla ruudunnopeuden voisi huoletta laittaa sinne 25-30 fps? Joistakin peleistä saisi täten varmasti elokuvamaisempia, ja täten ehkä jopa paremman/todellisemman oloisia. EDIT: jotta pysyittäisiin topicissa, niin Forza voisi näyttää todella hyvältä, jos siinä olisi todellisenkaltainen motion blur :D
 
Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

Yargo sanoi:
Itse olen miettinyt tätä asiaa aika usein, varsinkin kun kuva- ja valosuunnittelun opiskeluiden yhteydessä monesti tolkutettiin ettei ihmissilmä tarvitse sulavaa liikettä varten enempää kuin 25 kuvaa sekunnissa.

Mutta silloin olikin kyseessä "elävä kuva", ei tietokonegrafiikka. Olennainen ero on siinä, että elokuvissa liike blurrautuu (motion blur) ja tätä ei tapahdu peligrafiikassa. Tästä syystä elokuvia katsellessa kukaan ei huomaisi eroa 30 ja 60 fps:n välillä (eikä taatusti esim. 25:n ja 30:n), kun taas peleissä eron voi huomata. (erään testin mukaan näytettäessä 60 fps elokuvaa alkoi yleisössä esiintyä pahoinvointia katsoessa pätkää pidemmän ajan)

Tämäkin koskee vaan liikettä kuvatessa. Esim. ruudunpäivityksiin liittyviin juttuihin liittyy omat säännöt (esim. jos ihminen on valoisassa huoneessa ja valot sammuvat 1/100 sekunnin ajaksi, ei hän huomaisi mitään, mutta pimeässä huoneessa taas jos valot välähtävät 1/200 sekunnin ajan, ihminen tajuaa sen heti. Tämä taas johtuu jälkinäöstä)

Sen enempää tekniikasta tietämättä... miksi ihmeessä peleihin ei voisi kehittää jonkinlaista motion blur efektiä, jonka avulla ruudunnopeuden voisi huoletta laittaa sinne 25-30 fps? Joistakin peleistä saisi täten varmasti elokuvamaisempia, ja täten ehkä jopa paremman/todellisemman oloisia. EDIT: jotta pysyittäisiin topicissa, niin Forza voisi näyttää todella hyvältä, jos siinä olisi todellisenkaltainen motion blur :D
Ei se nyt noin mene. Elokuvatkin hyötyisivät korkeammasta ruudunpäivitysnopeudesta, ja pelit vaativat korkean nopeuden eikä siinä mikään motion blur auta.

Voidaan tosiaan sanoa, että 25 fps on sulavaa, mutta nopeampi on vieläkin sulavampaa ja eron kyllä huomaa. Tämä pätee myös elokuviin. Kuten peleissäkin, elokuvissakin hidas frame rate pistää silmään, joskaan ei läheskään niin pahasti. Sitä näkyy kun koko ruudulla on paljon liikettä. Kun vaikka kamera kääntyy tasaisesti, muuttuu kuva epäselväksi. Korkeampaa ruudunpäivitysnopeutta on tosiaan kokeiltu myös elokuvissa. En noista pahoinvoinneista tiedä, kun en ole asiaan tarkemmin perehtynyt, mutta ainakin päivitysnopeuden tuplaava MaxiVision48 -tekniikka toi lisää sulavuutta Roger Ebertin mukaan. linkki
 
Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

Hex sanoi:
Ei se nyt noin mene. Elokuvatkin hyötyisivät korkeammasta ruudunpäivitysnopeudesta, ja pelit vaativat korkean nopeuden eikä siinä mikään motion blur auta.

Voidaan tosiaan sanoa, että 25 fps on sulavaa, mutta nopeampi on vieläkin sulavampaa ja eron kyllä huomaa. Tämä pätee myös elokuviin. Kuten peleissäkin, elokuvissakin hidas frame rate pistää silmään, joskaan ei läheskään niin pahasti. Sitä näkyy kun koko ruudulla on paljon liikettä. Kun vaikka kamera kääntyy tasaisesti, muuttuu kuva epäselväksi. Korkeampaa ruudunpäivitysnopeutta on tosiaan kokeiltu myös elokuvissa. En noista pahoinvoinneista tiedä, kun en ole asiaan tarkemmin perehtynyt, mutta ainakin päivitysnopeuden tuplaava MaxiVision48 -tekniikka toi lisää sulavuutta Roger Ebertin mukaan. linkki

Menee saivartelun puolelle (off-topicista puhumattakaan) mutta toki nopeampi ruudunpäivitys parantaisi kuvanlaatua kun se ei blurrautuisi niin paljoa. Ei se liike siitä ihmissilmälle sen sulavammaksi muuttuisi (eikä peruselokuvassa tarvitsekaan muuttua)

Ja toisekseen, miten hidas framerate voi pistää elokuvassa silmään, jos elokuvaprojektori pyörittää 24 freimiä vakiona (kuten tuossa artikkelissakin sanotaan)? Olet päässyt todistamaan liian hitaasti pyörivää projektoria?

Ja toki panoroidessa kaikki muuttuu epäselväksi, kun ruudulla kaikki, taustat mukaanlukien, liikkuu, jolloin puhutaan siis tästä motion blurista. Nämä taas on niitä filmiteknisiä juttuja, joihin liittyy sulkimennopeudet, valotusajat jne.
 
Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

Yargo sanoi:
Menee saivartelun puolelle (off-topicista puhumattakaan) mutta toki nopeampi ruudunpäivitys parantaisi kuvanlaatua kun se ei blurrautuisi niin paljoa. Ei se liike siitä ihmissilmälle sen sulavammaksi muuttuisi (eikä peruselokuvassa tarvitsekaan muuttua)

Ja toisekseen, miten hidas framerate voi pistää elokuvassa silmään, jos elokuvaprojektori pyörittää 24 freimiä vakiona (kuten tuossa artikkelissakin sanotaan)? Olet päässyt todistamaan liian hitaasti pyörivää projektoria?

Ja toki panoroidessa kaikki muuttuu epäselväksi, kun ruudulla kaikki, taustat mukaanlukien, liikkuu, jolloin puhutaan siis tästä motion blurista. Nämä taas on niitä filmiteknisiä juttuja, joihin liittyy sulkimennopeudet, valotusajat jne.
Silmän havaintokyky on noin 80 kertaa sekunnissa. Siksi esim. tietokoneen putkinäytön 85 hz:n virkistystaajuus ei enää välky. Elokuvan 24 freimiä ei ole lähelläkään tätä.
 
Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

Hex sanoi:
Silmän havaintokyky on noin 80 kertaa sekunnissa. Siksi esim. tietokoneen putkinäytön 85 hz:n virkistystaajuus ei enää välky. Elokuvan 24 freimiä ei ole lähelläkään tätä.

Tällähän ei taas ole mitään tekemistä liikkeen sulavuuden kanssa. Kuten sanoin, valaistussa huoneessa jos valot sammuvat 1/100 sekunnin ajaksi, ei ihminen huomaa mitään, mutta jos pimeässä huoneessa valot välähtävät päälle 1/200, sen huomaa (jälkinäkö). Sen puolesta virkistystaajuus saisi olla vaikka 200hz

Antaisitko muuten lähteen tuolle silmän havaintokyvylle. Ihan vain siksi että haluisin opiskella tuosta lisää.

EDIT: käsittääkseni elokuvaprojektoria on muutenkin huono verrata monitoriin, mutta kun en teknologiasta paljoa ymmärrä niin ei siitä sen enempää.

EDIT2: JA... mitä monitorinvirkistystaajuuteen tulee, sekin on niitä tottumuskysymyksiä. Monelle riittää 75hz ihan hyvin, joillekin on ihan pakko olla vähintään 85hz.
 
Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

Niin ja jos pojat vielä XBoxille rattia kaipaavat, niin käyttäkää Ps2 ratteja. :D
Sellaisia laitteitahan saa, että voi liittää Ps2:sen ohjaimen Xboxiin. :rolleyes:
 
Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

Yargo sanoi:
Tällähän ei taas ole mitään tekemistä liikkeen sulavuuden kanssa. Kuten sanoin, valaistussa huoneessa jos valot sammuvat 1/100 sekunnin ajaksi, ei ihminen huomaa mitään, mutta jos pimeässä huoneessa valot välähtävät päälle 1/200, sen huomaa (jälkinäkö)

Antaisitko muuten lähteen tuolle silmän havaintokyvylle. Ihan vain siksi että haluisin opiskella tuosta lisää.
Kyllä sillä on. Kyllähän jälkinäöllä, motion blurrilla yms. on väliä, mutta 24 fps on silti niin kaukana silmän havaintokyvystä, että nopeuden nostolla saavutetaan selvää hyötyä. Hyödyn suuruus tietysti vaihtelee. Huom! en väittänyt, etteikö 24 fps näyttäisi elokuvissa sulavalta. Se vain voisi näyttää vieläkin sulavammalta.

Pikaisella Googlauksella en tuota silmän nopeuslinkkiä löytänyt. Kuten jo annoin esimerkin, se näkyy monitorin virkistystaajuudessa. Koska kuvaputkinäyttö 85 hertsin virkistystaajuudeltaan ei välky, oli monitori kuinka nopea tai hidas tahansa ja riippumatta taustavalaisusta tai ruudun väreistä, menee se yli tai lähelle silmän nopeutta. 75 hertsillä välkynnän taas huomaa. Kyllähän liike näyttää käytännössä täysin pehmeältä jo pienemmälläkin nopeudella, mutta silti 24 tai 25 fps ovat siitä aika kaukana.
 
Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

Hex sanoi:
Huom! en väittänyt, etteikö 24 fps näyttäisi elokuvissa sulavalta. Se vain voisi näyttää vieläkin sulavammalta.

Tämän taakse me kaikki voimme varmasti yhtyä, joten siihen on myös hyvä päättää tämä väittelytuokio :)
 
Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

gefilus A sanoi:
Niin ja jos pojat vielä XBoxille rattia kaipaavat, niin käyttäkää Ps2 ratteja. :D
Sellaisia laitteitahan saa, että voi liittää Ps2:sen ohjaimen Xboxiin. :rolleyes:
PS2:n force feedback -ratit tulevat kiinni konsolin USB-porttiin ja vaikka sellaisen virittäisikin Xboxiin kiinni, eivät Xboxin pelit tue force feedbackkiä itkemälläkään.
 
Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

Oliver sanoi:
PS2:n force feedback -ratit tulevat kiinni konsolin USB-porttiin ja vaikka sellaisen virittäisikin Xboxiin kiinni, eivät Xboxin pelit tue force feedbackkiä itkemälläkään.
No voi kettu, muistelin että se meni kiinni tavalliseen paikkaan, erehdyin. :(
 
Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

Hakkiz sanoi:
Mitä videoita? Näytä mullekin! :)

Tosiaan Forzan ajotuntuma on ... mm ... ehkä enemmänkin herkkä kuin liukas. Tosin herkkyys johtaa liukuihin, jos sormiaan ei hallitse (ää nyt jostain hyvä ratti!) Esimerkiksi jos vasemman liipaisimen erehtyy vetämään pohjaan, se tarkoittaa käytännössä välitöntä kahden jalan hätäpaskajarrutusta, jolloin autosta katoaa pito lähes kokonaan. Toisaalta tatin tökkääminen ääriasentoon vie renkaat hyvin nopeasti mutkalle eli tätäkään ei ole hirmuisesti pehmitetty progressiivisen käyrän avulla. Jossain määrin Forzan ajotuntuma tuo mieleen Richard Burns Rallyn. Molemmissa peleissä on myös se ongelma, että mettään mennään helposti arviointivirheiden takia; vauhtia ei havainnollisteta riittävän selvästi (vaikka uskon, että molemmissa peleissä on totuudenmukainen nopeus - pelissä sitä on vain hankala välittää sohvalle asti ilman liioittelua). Ja tietysti puheet realistisuudesta ovat jossain määrin sidoksissa hallinnan vaikeuteen. (Paitsi ettei Forzaa ole vaikea hallita muuta kuin kiihkeiden LeMans-autojen kohdalla.)

Kuten ennakossa totesinkin, en usko Forzan olevan GT:n kaataja. Siitä kuitenkin näyttäisi muodostuvan yksi varteenotettavimmista haastajista ... mm ... ikinä. :) Sega GT 02, Toca RD 2 yms. ovat kaatuneet, mutta Forza ei kaadu. (Tai jos kaatuu, niin sitten viimeistelyssä on mennyt jokin pahasti vikaan.) GT4:n tasolle noin kokonaisuudessaan on vaikea päästä, mutta toisaalta Forza on joillain osa-alueilla jo nyt Turismoa edellä. Microsoftille onkin nostettava hattua sen ansiosta, että se ei ole sortunut kopioimaan Turismoa ja Polyphonyn autoiluideologioita jo kuopattujen japanilaishaastajien tapaan, vaan Xbox saa aivan omanlaisensa pelin GT:n omistamaan genreen.

Hypeä tämäkin on, mutta yrittäkää ymmärää/kestää...

Kiitän, selventi selvästi kuvaani Forzan ajotuntumasta.
Niinja ne videot oli sen yhden Hakkizen kaappaamia pätkiä semmoseen Forza-ennakkoon ;)
 
Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

Kyllä on ollu asiantuntija tämän ketjun aloittajana.... ;)

Mitä nyt voin sanoa GTPlanetin vertailuvideoiden perusteella:

1. Forzassa on kumeammat äänet, joidenkin autojen osalta realistisemmat mutta pelistä puuttuu täysin rengasmelu, tuulen äänet ja turbon äänet ovat vaisummat.
2. Ei liekkejä eikä pauketta eli "putkeen iskemistä" Forzassa, GT:seen se vihdoin saatiin.
3. Vauriomallinnuksesta ei voi Forzassa puhua kun keskeytystä ei ole. Ainoa realistinen mallinnus on RBR:ssa.
4. Forzan grafiikka näyttää enemmän "piirrettymäiseltä", GT:ssä se on jotenkin kirkkaampaa ja aidomman näköistä.
5. Ferrarit, Lambot ja Porschet on yks hailee, eihän Forzassakaan varmaan ole joitakin hyvin eksoottisia merkkejä mitä GT:stä löytyy esim. DMC, Dome, AUTOBIANCHI jne.
6. Kaikissa Forzan autoissa näkyy olevan automaattivaihteet, ainakin kuulostaa siltä ja lisäksi lähdössä auto kuulostaa siltä kun se sammuis (kierrokset laskee aika alas).
7. En puhuisi pahaa GT:n tekoälystä kun todennäköisesti et edes ole nähnyt Forzan AI:n tyhmyyttä...

GT4:n videot oli lopullisesta Aasian versiosta ja Forzan oli Demosta, mutta uskon että ainakaan grafiikan tyyli ei hirveästi muutu. VRT Prologue.

Yritin olla objektiivinen. Ite ajattelin ennen vertailuvideoiden näkemistä että entä jos se onkin parempi, nyt ei pelota yhtään. :D
 
Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

Kettupa kettu.

Provosointi toimii...
No niin eli lähdetään kolarinmallinnuksesta. Oma mielipide on se ettei sitä tarvitse. GT4:sen ostan sen takia että se on The real driving simulator, Destruction Derbyt on sitte erikseen. Toisaalta miksi tehdä kolarinmallinnus koska IKINÄ se ei voi olla täysin toimiva tai sitten sen tekemiseen vaadittaisiin mahdottomia summia rahaa ja aikaa, jotta 700 autolle saataisiin realistinen kolarinmallinnus.
Forzasta olen nähnyt videon jossa näytetään sen kolarinmallinnusta. Siinä ajetaan NSX:llä pitkä suora kaasu pohjassa seinään kylki/perä edellä. Perä/kylki meni hieman entiseksi. Ei sitä voi hyvällä tahdollakaan kutsua realistiseksi.

Sitten tullaan siihen tekoälyyn. GT4:sta ja Forzaa on verrattu videoidenkin avulla. Oikeastaan voisin uppia sen kaikkien nähtäväksi, en jaksa ettiä sitä linkkiä.

[Juuh, foorumi vääntää sen filen jostain syystä wmv:stä aviksi, eipä toimi.]

GT4:ssä tekoäly on kehittynyt siihen pisteeseen että vastustaja osaa käyttää imun hyödykseen ja pamauttaa suoralla varmasti ohi kiilausyrityksistä huolimatta, myös mutkissa kaverit painaa ohi minkä ehtii jos paikka vaan löytyy. Jos ei niin sitte pelti paukkuu, ja vain paukkuu ;)
Forzan tekoälystä huomaa että kisan pystyy periaatteessa voittamaan jos ajaa tien reunassa kävelyvauhtia, koska vastustajat ei näemmä osaa ajaa ohi vaikka tie on 4 auton levyinen.
Jos kattoo sen kolarivideon niin huomaa, että kun Forzassa vetää toisen auton eteen niin kaveri tulee kyllä täysin suoraa kylkeen jos satut vain olemaan sen ajolinjalla.
Yhteenvetona tekoälystä voisi vetää johtopäätöksen että molemmisa on erittäin paljo parannettavaa. Itseä ei kyllä kiinnosta tekoäly suurissa määrin, koska ei niitä muita ekan mutkan jälkeen näy kuitenkaan :rolleyes:

Mennään sitte vaikka autovalikoimaan. GT4:n +700 autoa vastaan Forzan 250-300 autoa. GT4 vie voiton selvällä marginaalilla. Mutta ei se määrä vain se laatu...
Tästäkin voidaan olla montaa mieltä, itse ajan ennemmin Hemi Chargerilla kuin Ferrarilla.

Forzan lisäominaisuuksista en pahemmi tiedä, mutta GT4:stä löytyy ainakin tämä Photo Mode. Kiva sillä on ainakin leikkiä jos ei muuta.

Omasta mielestä tämä menee taas siihen että mitä haluaa tehdä osastoon. Itse ostin PS2:sen aikoinaan GT3:sen takia. Jos nyt pitäisi valita konsoleiden välillä niin ottaisin edelleen PS2:sen, pelien takia, niitähän niillä pelataan. Jos haluaa Marioja pelata niin GC, jos jotain sotapelejä niin XBox ja autopeleille ja muille PS2. Tuo nyt on aika kärjistetty yleistys, mutta ymmärsit varmaan pointin?
Prosessorin tehojen kyttääminen KONSOLEISSA on niin turhaa touhua ettei toista olekaan. Mitä tekee 700Mhz prossulla jos haluan pelata vaikka San Andreasta tai GT4:sta? Ei paljo paskaakaan.

Eli valinta GT4:sen ja Forzan välillä on oikeastaan siinäkin se, että mitä haluaa tehdä. GT4:ssä on paljo jenkkejä ja erikoisempia autoja. Sopii mulle ku nyrkki silmään. Forzassa taas on uudempia superautoja enempi kuin GT4:ssä. Ei sovi mulle joten en sitä ostakkaan.

Toivottavasti tänne saadaan järkevästi perusteltuja kommentteja siitä kumpi on omasta parempi GT4 vai Forza. On se ennemminkin huomattu että perusteetta haukkuminen on vain selvä kateuden merkki. Jotta saataisiin se omatunto kohoamaan, että kyllä tämä oma on vain parempi, vaikka sen itsekin tiedostaisi ettei se ole. Joten jätetään ne omantunnon kohotus viestit vähemmälle.
 
Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

Solid Snake sanoi:
Kyllä, ehdottomasti. Varsinkin kun Juupis sanoi PGR:n olevan vain hiukan paremman näköinen kuin MSR. Heh heh! Olihan ne aikoja. No, en ole vielä kumpaakaan pelannut, mutta tähän asti yksikään peli ei ole voittanut Gran Turismoa vaikka näitä "paljon parempia" pelejä on aina ollutkin ja näiden peleien pelaajat ovat aina löytäneet GT:n huonot puolet.

Katsotaan kunhan olen molempia testannut.
Kyllä se aina lämmittää mieltä kun huomaa että meidän sotaveteraanien uroteot on vielä noin tuoreessa muistissa :)
Tämän sodan taidan jättää uuden sukupolven soditavaksi, mutta sanompahan vaan vielä senverran että mitä TV:ssä on nähnyt Forzan pelivideoita niin onpahan vaan aika nykivää menoa kun on tottunut 60fps:ään paremmissa autopeleissä, ja Forza ei kyllä grafiikaltaan päihitä GT4:ää. Forza näyttää vain hieman paremmalta kuin PGR joka taasen ei yllä GT3:n tasolle ja näyttää vain hieman paremmalta kuin MSR.
 
Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

Hex sanoi:
Silmän havaintokyky on noin 80 kertaa sekunnissa. Siksi esim. tietokoneen putkinäytön 85 hz:n virkistystaajuus ei enää välky. Elokuvan 24 freimiä ei ole lähelläkään tätä.
Tämä on totta kun puhutaan näyttölaitteen virkistystaajuudesta mutta sillä ei ole paljoakaan tekemistä liikkuvan kuvan kanssa. Virkistystaajuushan tarkoittaa sitä kuinka monta kertaa sekunnissa näyttölaitteen pikselit valaistaan. Eli ihminen havaitsee tällöin kuvan "vilkkumisen" vaikka kuva olisi paikallaan eikä liikkeen nykivyyttä.

Muistan itsekkin lukeneeni että elokuvissa ihmisen aivot osaavat muodostaa kuvasta sulavaliikkeisen jo 24-30fps päivitysnopeudella johtuen materiaalin erilaisuudesta tietokonegrafiikkaan. Ja osahan liikkeen nykivyydestä johtuu jo siitä että täällä kylmässä pohjolassa suurin osa ihmisistä katsoo DVD-elokuvat lomitetussa muodossa, harva on nähnyt miten progressiivinen kuva vaikuttaa liikkeen sulavuuteen. Lomitetussa muodossa nopeasti liikkuvan kuvan kanssa tulee ongelmia koska juovarakenteet menevät limittäin. Esim. NTSC-materiaalilla käytetty 3-2 pulldown tekee kahdeksasta puolikuvasta neljä kokonaista filmikuvaa ja näyttää ensimmäisen kolme kertaa, toisen kaksi kertaa, kolmannen kolme kertaa ja neljännen taas kaksi kertaa, 3-2-3-2 eli siitä nimitys 3-2 pulldown. Eli siis periaatteessa menetelmä nostaa elokuvan kuvien määrän 60/s vaikkakin aitoja filmikuvia on vain 24kpl. Ihmisen silmän heikkouksia käytetään muutenkin paljon hyväksi elokuvien näyttölaitteissa ja materiaalissa. DVD-levyillä luma kanavalle annetaan huomattavasti enemmän tilaa kuin croma kanavalle johtuen ihmisen silmän korkeammasta herkkyydestä harmaasävyjen erottelun suhteen ja taas DLP-tykit käyttävät väripyörää joka vaihtaa värejä kuvassa "tarpeeksi" tiheään ja antaa aivojen yhdistellä niistä oikeat värit (sateenkaari efekti).

Pelien riittävästä päivitysnopeudesta minulla ei ole mitään fatkaa mutta omakohtaisten kokemusten mukaan jopa 60fps:tä muutos 100fps:ään on erotettavissa. En usko että muutos jatkuu ihan 100fps asti mutta kuitenkin yli 60fps vielä. Tähän vaikuttaa tietysti näytön virkistystaajuuskin joka alkaa olemaan televisioilla jo rajoittava tekijä näin korkeissa frameissa. Varmaan moni muukin on kuullut juttuja fps gurujen tarinoista että jotain "temppuja" ei voi tehdä alle 120fps päivysnopeuden mutta itse olen pitänyt tätä jo liioitteluna. Mutta jokatapauksessa 60fps alkaa olemaan jo riittävä päivitysnopeus peleissä ainakin omasta mielestäni. 25-30fps voi vaikuttaa sulavalta jos se pysyy vakaana mutta muutos kuuteenkymmeneen on dramaattinen. Tietysti nämä asiat ovat osittain yksilöllisiä mutta vaikea uskoa että kukaan ei huomaisi muutosta kolmestakymmenestä kuuteenkymmeneen kuvaan.
 
Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

Hex sanoi:
Silmän havaintokyky on noin 80 kertaa sekunnissa. Siksi esim. tietokoneen putkinäytön 85 hz:n virkistystaajuus ei enää välky. Elokuvan 24 freimiä ei ole lähelläkään tätä.

Nuo nyt eivät taida olla ihan toisiinsa verrannollisia asioita. Eikös 100Hz:n tv:n idea ole juuri se että kuvia piirretään kaksi kertaa useammiin kuin 50Hz:n teeveessä jolloin kuva ei välky. 50Hz:n teeveen kuvan välkkyminen taas johtuu siitä että kuva alkaa hävitä kuvaruudulta ennenkuin kuva piirretään uudestaan. (Oletko nähnyt kameralla otettua kuvaa TV-ruudusta?) 100Hz tv poistaa tämän luonnollisesti siten että kuvia piirretään useammin jolloin kuva ei kerkeä hävitä ruudulta ennenkuin sen piirretään uudestaan. Eli tekniikka ei lisää freimien määrää, vaan piirtää niitä samoja useammin. Joten virkistystaajuus ei ole verrattavissa siihen, montako kuvaa vaaditaan jotta liike olisi sulavaa.

Yargon puheita taas puoltaa ainakin tämä saitti:
"Just think of modern games: Have you ever played Quake with 18fps? There is no motion blur in those games, thus you need a lot of frames per second more."
How many frames per second can the human eye see?
 
Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

juupajaapa sanoi:
Kyllä se aina lämmittää mieltä kun huomaa että meidän sotaveteraanien uroteot on vielä noin tuoreessa muistissa :)
Tämän sodan taidan jättää uuden sukupolven soditavaksi, mutta sanompahan vaan vielä senverran että mitä TV:ssä on nähnyt Forzan pelivideoita niin onpahan vaan aika nykivää menoa kun on tottunut 60fps:ään paremmissa autopeleissä, ja Forza ei kyllä grafiikaltaan päihitä GT4:ää. Forza näyttää vain hieman paremmalta kuin PGR joka taasen ei yllä GT3:n tasolle ja näyttää vain hieman paremmalta kuin MSR.

Heh! Selvää provosointia :rolleyes:

Kyllähän sotaveteraanit muistetaan aina ja kirkkaasti. Kuinka voisin unohtaa?
 
Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

On muuten haettu sitä Gran Turismon tappajaa jo vuodesta 1998 lähtien eikä yksikään ole päässyt vielä sen tasolle. Jo N64:lle piti sen tulla, GT64, mutta kuinkas kävikään. Dreamcastin Sega GT oli listalla seuraavana ja sen jälkeen monet monet muut. Nyt ovat vuorossa Forza Motorsport ja Enthusia. GT-sarjan hyvät ja huonot puolet ovat pysyneet varsin muuttumattomina koko sen olemassaolon ajan ja yhdestä kulmasta katsottuna olisi jo hyväkin, että joku menisi selvästi sen edelle ja pakoittaisi myös Yamauchin ajattelemaan vähän uusia suuntia. Okei, tekeväthän jo PGR:t jotain paremminkin kuin Polyphonyn työnäyte, mutta omassa luokassaan Gran Turismo on edelleen selvästi muita edellä.
 
Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

Hifi_Mies sanoi:
Varmaan moni muukin on kuullut juttuja fps gurujen tarinoista että jotain "temppuja" ei voi tehdä alle 120fps päivysnopeuden mutta itse olen pitänyt tätä jo liioitteluna.

Tuossa on kyse eri asiasta, joidenkin pelien koodi kusee siten, että eri ruudunpäivitysnopeuksilla, esim hypyt ovat eri pituisia, jonka takia eri ruudunpäivitysnopeuksilla voi tehdä "temppuja".
 
Ylös Bottom