Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Halo -ilmiö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VeroKarhu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

VeroKarhu

jäsen
Nyt kun Xboxfinin uutisissakin mainittiin tästä Halo -ilmiöstä niin päätin tehdä tänne keskustelua samasta aiheesta.
Xboxfinin kyselystä käy ilmi, että lähes 70% vastanneista odottaa tulevista Xboxin peleistä eniten Halon toista tulemista. Onko teistä Halon suosio aiheellista? PC miehet ei ainakaan ole sädekehästä niin häikäistyneitä kuin Xboxaajat, joten pohdiskellaampas täällä miten Halo on saavuttanut Xboxaajien suosion.
Entäs Halo 2? Onko enää mahdollista päästä samaan tunnelmaan? Mahtaa olla Bungiella sällit hieman hämillään kun yht'äkkiä pitäisi ylittää rima joka on jo valmiiksi korkealla.

En yhtään ihmettele miksi PC:llä Halo ei ollut niin suosittu: Xboxin Halon mahtavat grafiikat tipahtivat pc:llä paljon huonommiksi, peli oli raskas ja tökkivä sekä se Xboxin Halon valopilkku, co-op, puuttui kokonaan.

Netissäkin tuo Halo oli aika hirveä tekele, mieluummin pelaan Xboxilla sitä perinteistä 2 vs. 2 Blood Gulchissa ja Side Winderissa.

jep. ei halo-ilmiö kyllä ole aiheeton. toi co-op on se juttu. itse en ton tyyppisistä pilipali fps:stä lämpeäis normaalisti yhtään. mutta toi on ensinäkin sellaiseks todella hyvä...mutta sehän ei vielä riitä kuin kohtalaiseen peliin yleensäkin. mutta co-opin kanssa peli nousee johonkin 95/100 pisteisiin. yksinpelinä en oo edelleenkään pelannut kuin ekan mapin läpi, mutta co-oppina pari kertaa koko homma (no ok...legendalla jäätiin 20m siitä lopusta, ku pelattii sitä viimestä tehtävää jossa ajetaan sillä maasturilla. ehkä sit päästään jatkamaan se loppuun kun kaveri tulee intistä).

...mulla ainakin tuli housuun jo siitä tooosi vanhasta halo 2 demosta...

En nyt sanoisi, että Bungien äijät on hämillään pelin suosiosta. Ainakin jos Halo 2:n trailereita on uskominen, se on pelaajat ketkä saavat Halo 2:n jälkeen olla hämillään. "Kuinka ne sen tekee, taas?!"

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan NviperO
En nyt sanoisi, että Bungien äijät on hämillään pelin suosiosta. Ainakin jos Halo 2:n trailereita on uskominen, se on pelaajat ketkä saavat Halo 2:n jälkeen olla hämillään. "Kuinka ne sen tekee, taas?!"

Minusta se traileri Halo 2:sta antoi liian synkän kuvan, koska juuri Halon ensimmäisessä osassa parhaita kenttiä olivat ne, joissa oltiin ulkona sotkemassa vihreätä nurmikkoa siniseen vereen. Ja jos kerran maapallo on kokonaan planeettaa, niin tylsää tulee olemaan juoksennellessa synkillä ja mustilla kaupunkimaisemilla.

Saa nyt nähdä mitä tuleman pitää, koska silti odotan Halo 2:sta vähintän yhtä toimintapitoista ja toimivaa pakettia.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan VeroKarhu
Minusta se traileri Halo 2:sta antoi liian synkän kuvan, koska juuri Halon ensimmäisessä osassa parhaita kenttiä olivat ne, joissa oltiin ulkona sotkemassa vihreätä nurmikkoa siniseen vereen. Ja jos kerran maapallo on kokonaan planeettaa, niin tylsää tulee olemaan juoksennellessa synkillä ja mustilla kaupunkimaisemilla.

Saa nyt nähdä mitä tuleman pitää, koska silti odotan Halo 2:sta vähintän yhtä toimintapitoista ja toimivaa pakettia.

Ei kannata yhden trailerin perusteella vetää liian hätäisiä johtopäätöksiä. Ehkä heput Bungiella halusivat jättää ulkokuvat vielä toistaiseksi näyttämättä, koska esim. niiden tekemiseen olisi varmasti mennyt enemmän aikaa tai pelimoottori ei vielä siinä vaiheessa kyennyt siihen. Tuskinpa he sortuisivat niinkin suureen virheeseen, että Master Chief jätettäisiin seikkailemaan avaruusaluksissa happimyrkytyksen varassa.

Itse asiasta: Mielestäni Halon yltiömäinen suosio johtuu osittain sen loistavasta julkaisuajasta, mutta tietysti itse pelinkin täytyy olla loistava, jotta se näin paljon myisi. Toivotaan vaan, että tekijät eivät tyydy helppoihin ratkaisuihin tai jätä Halon muutamaa pientä ongelmaa korjaamatta.

Niin siis kumpaa traileria tässä nyt enemmän tarkoitetaan? Grafiikkademoa vai pelikuvaa? E3:n esittelypätkä on pelissä olevasta tehtävästä ja se oli monellakin osa-alueella teknisesti paljon, paljon huonompi kuin ensimmäinen traileri, jossa ajettiin vain grafiikkaa lyhyessä avaruusaluspätkässä.

Ja vaikka se E3-pätkä tapahtuukin kokonaan ulkona Afrikassa, kaupungissa nimeltä New Mombasassa, oli se silti yhtä tylsän näköinen kuin Halon sisätilat. Ärsyttävän palikkamainen arkkitehtuuri, huonot tekstuurit, sahalaitaisuus, tökkivä ruudunpäivitys ynnä muut seikat paistoivat selvästi läpi, vaikka kentässä esitellyt uudistukset pelimekaniikkaan, aseisiin, tekoälyyn, fysiikkamoottoriin ja kulkuneuvoihin olivatkin tervetulleita. Vaikka tämänkaltaiset maahan sijoittuvat kentät eivät ole kuin osa peliä (mukana on ilmeisesti muita planeettoja ja - yllätys yllätys - jättimäisiä avaruusaluksia), traileri ei saanut minua vakuuttuneeksi luvatusta paremmasta kenttäarkkitehtuurista tai selvästi parantuneesta grafiikasta. Tunnelma SMG-aseen löysiä ääniä lukuun ottamatta oli kuitenkin hyvä; varsinkin Covenantin ison tykin toiminta ja tuhoutuminen oli vaikuttavaa. Mahtaakohan Halo 2 jatkaa edeltäjänsä saappaissa ja nousta FPS-genren kärkikastiin nimenomaan tunnelmansa puolesta, josta enemmän kuin suuri kiitos Martin O'Donnelin luomalle äänimaailmalle.

Itse hypetin haloa aivan älyttömästi ennen sen tuloa. Tuli varmaan katseltua jokaikinen video, joka siitä julkaistiin useampaan kertaan. Ja oi sitä hetkeä kun sitä ensimmäisen kerran pääsin Gameworldissa pelaamaan.

Olen yrittänyt eritellä Halon hyvät ja huonot puolet, mutta ajaudun yleensä aina umpikujaan. En pystykään selittämään, mikä siinä niin vetoaa. Siinä on vaan se jokin Je Ne Sais Quoi ;).

Nykyään taaksepäin katsottaessa peli ei ole edes kummoisen näköinen ja juoni ja viholliset ovat vain niin geneerisiä kuin on mahdollista. Toisaalta kaikki on niin hyvin ja persoonallisesti ja tyylikäästi toteutettu, jotta ei voi kuin ihailla.

Jep. Itse odotin Haloa siitä asti, kun katsoin sen ensiesittelyn live-steamauksena MacWorld-messuilta sillon joskus (98? 99?).
Pathways into Darkness, Marathonit ja Mythit olivat senverran loistavia, että odotukset olivat korkealla.

Aluksi paloi hihat, kun Microsoft osti Bungien, ja kuukausia arvuuteltiin, tuleeko Halosta ikinä Mac/PC-versioita.
Siinä jossain vaiheessa xboxkin julkaistiin, hihat kasvoi takaisin, ja lopulta päädyin ostamaan xboxin hulluilta päiviltä, ihan vain päästäkseni pelaamaan Haloa vuosikausien odottelun jälkeen.

Itselleni Halo oli hieman pettymys, kun ensimmäisen kerran sitä pääsin pelamaan. Ulkokentissä peli toimi parhaiten, etenkin kaverin kanssa pelattuna, mutta sisätiloissa tunnelma latistui melko rankasti (vieläkin muistelen kauhulla, kun pelasi Library-tasoa legendarylla läpi). Kyllä sitä tuota peliä on silti tullut tahkottua melkoisesti (eniten pelaan lähinnä kavereiden kanssa ulkokenttiä, kuten Haloa ja Assault on the Control Roomia) ja odotan toki seuraavaa osaa, mutta enemmän muistelen lämmöllä N64:n Perfect Darkin co-operativea, siinä hommat toimi kaikin puolin paremmin, vaikkei massiivisia ulkokenttiä ja taisteluita ollutkaan. Voi kun se Rare nyt viitsisi Boxille sen seuraavan PD:n tehdä.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Zanis Dust
Ulkokentissä peli toimi parhaiten, etenkin kaverin kanssa pelattuna, mutta sisätiloissa tunnelma latistui melko rankasti (vieläkin muistelen kauhulla, kun pelasi Library-tasoa legendarylla läpi).

Library olikin melkoinen alisuoritus kenttäarkkitehtuurissa verrattuna oikeastaan kaikkiin muihin kenttiin. Se oli vain jatkuvasti yhtä ja samaa ja floodeja kirjaimellisesti "floodasi" joka puolelta. Siitäköhän se niiden nimikin tuli. :)

Toivottavasti seuraavaan peliin ei tarvitse tuommoista kenttää puskea mukaan, oli nimittäin kyllä inhottavin kenttä mitä koskaan missään pelissä olen pelannut. Ja menin sentään läpi co-oppina.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan YoNzZu
Library olikin melkoinen alisuoritus kenttäarkkitehtuurissa verrattuna oikeastaan kaikkiin muihin kenttiin. Se oli vain jatkuvasti yhtä ja samaa ja floodeja kirjaimellisesti "floodasi" joka puolelta. Siitäköhän se niiden nimikin tuli. :)

Toivottavasti seuraavaan peliin ei tarvitse tuommoista kenttää puskea mukaan, oli nimittäin kyllä inhottavin kenttä mitä koskaan missään pelissä olen pelannut. Ja menin sentään läpi co-oppina.

Minä valitettavasti jouduin pelaamaan sen yksin läpi joka vaikeustasolla. Todellakin ehkä huonoin kenttä, mitä itsekin olen missään pelissä nähnyt.

kaikkihan ovat jo muualta lukeneet kuinka huono halo mielestäni on.ja täytyy kyllä sanoa että maanantaina kun sitä taas koitin metroid primen jälkeen niin en jaksanut enää edes ekaa kenttää läpi pelata,umpitylsää putkijuoksua tylsät tulitaistelut ja rumakin vielä,kyllä se prime vaan hemmotteli pilalle.siinä on seikkailun tuntua, mielenkiintosemmat viholliset ja aseet,paljon kauniimmat maisemat.
toiseksi paras fps mitä on,se paras tietenkin on deus ex:)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan pelle
umpitylsää putkijuoksua tylsät tulitaistelut

Niin ne on ihmiset erilaisia. Tuo on nimittäin minun mielipiteeni Primestä, vaikkakin "tulitaistelut" pitäisi korvata jollain muulla sanalla. Paukuttelut, kenties. En tosin ole vieläkään jaksanut loppuun pelata, joten voi siellä ihan kunnon räimintääkin tulla vastaan. Lähinnä kyllästymisen kyllä aiheutti se samojen ratojen ees taas ravaaminen, varsinkin kun vihollisetkin olivat aina täsmälleen samoja.

Mitä Metroid Primeen tulee, se ei todellakaan ole FPS-peli. "Räiskintä" on siinä vain sivuosassa. Itsekin hankin tuon Primen Cubelle suurin odotuksin, mutta voi ketale miten petyin. Ehkä odotin hieman erilaista peliä, mutta minun mielestä kankea ja hankala ohjaussysteemi, edes-takas ravaaminen putkimaisissa (tosin taitavasti piirretyissä) kentissä ja yleinen "rauhallisuus" (ammutaanhan siinä, mutta sitä napin hakkaamista se vain kun tähtäys hoituu automaagisesti) siirsivät minut nopeasti hieman toimintapainotteistempien pelien pariin.

Kuten sanottua, meitä on moneksi. Muttei Halokaan mikään itse täydellisyys ole. Paljon olisi voitu tehdä paremmin, mutta minua viehättä siinä se universumi (varsinkin Halo-rinkula) ja käsinkosketeltava tunnelma. Ei ehkä heti Halosta uskoisi, mutta kerran olen jopa säikähtänyt pelin parissa, kun yömyöhään pelasin Dolbyt pauhaten ja satun tulemaan kohtaan, jossa oli mahdollista heittää hieman hiiviskelyä peliin (energiaa ei ollut nääs liiemmälti, joten en ehdoin tahdoin halunnut alkaa tappelemaan suurimpien ökkiäisten kanssa). Muuten se menikin hyvin, mutta sattui sellainen keltainen eliitti-covenant (vai mikä lieneekään) yllättämään takaapäin (hih). Takakajareista kuulunut örinä säpsähdytti... :D

Metroid Primen ja Halon toisiinsa vertailuhan on kuin vertaisi yötä päivään, sillä nehän todellakin edustavat eri genrejä - siinä missä Halo on räiskintä, Metroid Prime on seikkailupeli.
Minua ylipäänsä on vuosien kokemuksen jälkeen räiskintäpelit kyllästyttää, sillä niihin ei ole kehitetty OIKEASTI mitään uutta piiiiitkään aikaan ja vähän epäilyttää, että niihin mitään uutta lähitulevaisuudessa kehitetäänkään.

Siitä tietää, että on Halo -ilmiön uhri, kun tekisi mieli pistää
kypärälamppu päälle pimeässä. I don't know what I'm saying...

Itselläni Xboxia ja Haloa ostaessa en ollut antanut sille mitään ennakkokriteeriä, eikä se edes ollu minun ykköspelini odotuslistalla. Sitten kun pääsin pelaamaan, muuttui asenne kummasti. Hemmetti että sitä tulikin tahkottua yhdessä vaiheessa. Ehkä suurin moka mikä peliin tuli sen juonta kirjoitettaessa, oli Flood. Pilasi pelin muutaman kentän.

Ja mitä Libraryyn tulee, itse pidin kentästä vaikka se olikin "hieman" itseääntoistava. Siellä ainakin pääsee mäiskimään Floodia kunnolla. Semmoinen paineenpurkauskenttä. Ainu Flood kenttä josta pidän.

Library oli ehkä tunnelmallisin kenttä mitä olen pelannu missään pelissä. Se oli kuitenki pitkä ja itseääntoistava joten uudelleenpeluu ei juuri kiinnosta. Ei se kuitenkaan peliä pilaa.

Ylös Bottom