Vastaus: Halo: Reach
Tiistaina saatiin kunnon matseja täälläkin alle. Aluksi oli pieniä teknisiä ongelmia, kun nuo kartat piti tosiaan ladata uudelleen. Emme tietenkään hoksanneet vanhempaa, pienempää pakettia poistaa manuaalisesti, joten peli heitti matchmakingissa Loading Erroria. Jos ongelmia karttojen kanssa siis on, ladatkaa paketti uusiksi ja poistakaa se vanha 400 megan setti. Uudempi on reilut 600 megaa.
Suurin osa matseista painottui Highlandsiin. Tietenkin Bungle on sinne joitakin nerokkaita pelimuotoja pistänyt, kuten esimerkiksi Stockpilen, joten vähän vaikea oli aluksi päästä tunnelmaan, mutta kun alle saatiin lipunryöstöä niin johan homma alkoi rullata. Kenttähän on todella maukas. Ajoneuvoille annetaan vähemmän painoarvoa kuin esimerkiksi Hemorrhagessa. Toisaalta lipun kanssa pääsee karkaamaan yllättävän helpostikin ajoneuvolla, kun aivan kentän päästä päähän ei näi snipullakaan, ja ympäristöä voi jonkin verran käyttää suojanaan koukkaamalla katosten kautta. Laser on Highlandsissa aika hallitsevalla paikalla, ja sillä voikin pitää vihollisten hogiryönäykset kurissa tehokkaasti.
Highlands sisältää aika paljon erilaisia kohtaamispaikkoja niin pitkällä kuin lyhyelläkin kantamalla. Sisätiloissa voi ottaa yhteen haulikolla, mutta toisaalta snipulla voi tähtäillä esimerkiksi reunoilta toiselle puolelle karttaa kätevästi.
Condemnediin ei oikein saanut kunnollista tuntumaa ensimmäisissä testeissä. Ennakkoluulot osoittautuivat ainakin aluksi todeksi, sillä suurin osa pelitapahtumista keskittyi juuri kartan keskelle heikon painovoiman alueelle. Se on lisäksi oikeastaan ainut kohta, jossa on pidempiä näkölinjoja. En oikein pidä kuitenkaan siellä taistelemisesta. Ehkä pelaajia oli liikaa, sillä 6vs6 voi tosiaan olla tuon kokoiseen kenttään liian paljon, mutta erityisesti ne keskustan ovet olivat jatkuvasti tukossa ja pelaajia oli siellä paljon, eikä muualla käytännössä lainkaan. Ehkä tilanne korjaantuu ajan kuluessa tai kun pääsee pelaamaan objective-matseja.
Yleensäkin näissä Reachin-kartoissa on ehkä vähän se häirinnyt, että niihin on tungettu paljon power-aseita. Highlandsissa on melkein kaikki mahdolliset tykit miekkaa ja vasaraa lukuun ottamatta. Condemnedissa on siinäkin sinkoa, snipua, haulikkoa ja miekkaa.
Lisäksi nuo playlistit ovat edelleen retuperällä. Miksi ihmeessä evadea tungetaa noihin tappomatseihin, puhumattakaan Arenasta? Ja mites tuo kuplasuoja objective-pelimuodoissa kuten lipunryöstössä? Voi kuinka ihanaa on sitä lippua yrittää hivuttaa eteenpäin, kun siihen päälle on lyöty kaksi tai useampi kuplamonni. Halo 3:ssa vastaavaa ongelmaa ei ollut, kun kuplasuojia oli rajoitetummissa määrin saatavilla.
No mutta, ehkä noihin karttoihin saa lisää tuntumaa huomenissa.