Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Heavy Rain

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luckyman
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Wau, se oli kyllä eeppisin mutamäen nousu ikinä! :D

Heavy Rain vakuutti, vakuutti todella kovaa. Kyseessä on oikeasti jotain todella erinlaista ja klisesti sanottuna; jotain todella aikuista. Pelot noiden QTE-kohtauksienkin suhteen katosivat kokonaan, enkä näkisi kohtauksia enään edes toisin toteutettuna. Hitaatkin refleksit sopeutuvat näihin nopeasti ja läskin saa tummumaan vain olemalla skarppina, yliluonnollisia refleksejä ei tarvittu. Vaikka kyseessä olikin demo olin välittömästi henkilöhahmojen puolella, etenkin Shelbyn-kohtaus sai minut jo täyteen jännitykseen/raivoon ja lopulta ilkiömaiseen nauruun: Hah! Got you in the face bastard!

Peli oli kuin mainiosti näytelty jännityselokuva joka huokui tunnelmaa millaista ei olekkaan pelissä ennen kohdattu. Heavy Rain tuntui jopa liian kypsältä ollakseen videopeli ja siksi tästä on varmasti tulossa suuri suunnannäyttäjä: pelaajat kasvavat pelien mukana, touhu ei ole enää pelkkien pikku poikien taiteenlaji.

Loppuun vielä suuret suositukset itse demolla. Demo oli äärimmäisen hyvin kasattu ja antoi pelistä erinoimaisen kuvan. Touhu ei loppunut minuutissa ja erinlaisia vaihtoehtoja kohtausten toteuttamiseen oli useita. Odotukset ovat korkealla, plekulla menee kovaa: Uncharted 2, MAG ja seuraavaksi Heavy Rain.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Wau, se oli kyllä eeppisin mutamäen nousu ikinä! :D
Onnistuin jotenkin tuollaisen kohdan missaamaan. Sitä on nimittäin hehkutettu muaallakin, ja ajattelin sen olevan kohtaus varsinaisesta pelistä. Mutta ilmeisesti se sitten on demossa. Saapahan erittäin hyvän syyn pelata sen läpi vielä uudemmankin kerran, tällä kertaa hieman eri valintoja tehden.

Demo oli oiva maistiainen, ja hyvä osoitus siitä, ettei Heavy Rain todellakaan ole mikään kymmentuntinen Sims, jossa vaan harjataan hampaita ja ajellaan partaa. Ainoa suurempi ongelma oli jo etukäteen tiedossa ollut erikoinen tapa liikuttaa hahmoja. Vaikka R2:lla eteenpäin kävely vielä oli ihan helppoa, vasemman tatin kanssa sai olla varsin tarkkana. Meikun hyppysissä miekkoset horjuivat aluksi oikealta vasemmalle kuin kunnon laitamyötäisessä. Vasta pienen totuttelun jälkeen sormet oppivat tarpeeksi hienovaraiset liikeradat. Voin silti kuvitella, että lopullisessa pelissä voi tulla ongelmia, jos päälle iskee kovin nopeatempoinen, tarkkuutta vaativa kohtaus.

Pieni murhe oli myös ruudun repeily paikoitellen, ja kuulopuheiden mukaan samaa tapahtuu myös pelin arvosteluversiossa. Eipä tuo mitään maata kaatavaa missään nimessä ole, mutta tearing-herkät voivat saada näppyjä sieluunsa.

Viivan alle jäi silti todella hyvä fiilis. Demonkin perusteella voi sanoa, että Heavy Rain on masentavasta rankkasateestaan huolimatta raikas tuulahdus pelimaailmassa.

Loppuun ihan erityiskiitos Quantic Dreamille mahdollisuudesta valita tekstityskieli pelin sisältä. Nyt sai kokeilla suomikäännöksen laadukkuutta koskematta Pleikkarin asetuksiin. Ja kyllä, hyvin oli käännetty, alatyylisiä ilmaisuja myöten.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Hyvä että käännöstyöhönkin ollaan nähty vaivaa. Olisi aika legendaarista jos pelihahmojen huulisynkka vaihtuisi puhutun kielen mukaan mutta englannin kieleen sopivaksi tuo ollaan varmaankin jätetty eurooppa versiossa? En tiedä kestänkö odottaa julkaisupäivään asti. Varmaankin tuona 11.päivänä tätä kuuta(jolloin demo tulee storeen tiettävästi) kokeilen itsekin Raskaan sateen meininkiä.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Eikö ketään häirinnyt erittäin kömpelö liikkuminen? Miksi ohjaus ei voi tapahtua pelkästään tattista?

Itse toivoin enemmän Fahrenheitia ja vähemmän elokuvaa, mutta kyllä tämä tulee halpiksena viimeistään testattua.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Eikö ketään häirinnyt erittäin kömpelö liikkuminen? Miksi ohjaus ei voi tapahtua pelkästään tattista?
Kuten tuossa ylempänä kirjoitin, myös mie koin liikkumisen alussa hankalahkoksi. Ohjaustavan selitys piillee siinä, että tatit halutaan pitää pelissä "käsinä".
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Omia fiiliksiä, varoitus - sisältää spoilereita:

Tunnelma nousi potenssiin 2, heti kun vaihtoi kielen ranskaksi ja subit suomeksi. Ohjauksen kanssa oli ensin ihan pihalla, mutta kyllä se siitä selkis. Pelasin ekan kerran demon läpi "kädestä pitäen" eli tein kaiken, kuten kuuluukin. Pelin hyvyys riippuu minun osaltani täysin siitä, kuinka paljon pelaajalle jätetään valinnan varaa. Jos homma menee sivustaseurailuksi ja putkikävelyksi, niin eipä paljon nappaa. Pelaan kohta toisen kerran ja yritän tehdä jotain toisin.

Toinen häiritsevä tekijä oli operaatioiden vähyys. On vähän tylsää jos ainoastaan sellaisia asioita, joilla on merkitystä, voi operoida. Ainut poikkeus taisi olla ikkunasta kurkkaaminen ja muutamat ylimääräiset todisteet pusikossa. Vertaa vanhat Lucasin seikkailut, joissa toimintoja on pilvin pimein, joten pelaaminen ja varsinainen tekeminen jää pelaajan harteille.

Esimerkiksi autoon ei voinut hypätä, ennen kuin on käynyt tsekkaamassa ruumiin. Miksi tällaista väkisin hyysäämistä? Eikö seikkailupelin idea olekin jäädä välillä jumiin? Kovat jätkät tahkoaa päänsä puhki niitä ongelmia ja nyypät syöksyy etsimään netistä walkthroughta, se o pelin henki.

Peli oli kuitenkin erittäin virkistävä poikkeus. Äärettömän virkistävä jopa. Eipä ole tainnut kunnon seikkailupelejä konsoleille vielä olla. Toivon kuitenkin, että varsinainen peli on jotain muuta kuin demon "kävele tuonne, tee tuo itsestäänselvyys, sano tuo itsestäänselvyys, jos et välttämättä ymmärrä tehdä noin, niin huomautan, että sinun tulee tehdä näin" -pläjäys.

Edit: pelasinpa toisenkin kerran ja olen erittäin positiivisesti yllättynyt. Nyt pelasin tahalleen tyhmästi ja väärin, eikä peli mitenkään hyysännyt. Yön ilolintua esimerkiksi ei ole mikään pakko mennä auttamaan, vaan voi tylysti häippästä kämpille pötköttään tyytyväisenä. Yhtä lailla, väärin keskustelemalla, kohtauksesta jää johtolangat saamatta. Makiaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Aivan perkeleesti himottais nyt PS3, mutta pitäisi ajatella järkevästi toisaalta, että tuleeko käytettyä jne. ***** mitä tässä tekisi nyt? Tätä peliä olen kyllä kauemminkin seurannut jo mielenkiinnolla vaikka tosiaan Wiin vain omistan. Muita konsoleita en ole uskaltanut ostaa kun pelkään että ne pettävät odotukseni.

Löytyykö kaveria jolla on PS3? Sinne vain vierailulle uuden pelin kanssa, tuskin pistää pahakseen. :D

Tai sitten voi tietenkin ostaa PS3:n tilapäisesti ja sitten myydä pois Heavy Rainin pelaamisen jälkeen jos muu tarjonta ei kiinnosta. Ei sitä konsolia tarvitse pysyvästi pitää. Japanilaisilla tällainen tapa on aika yleinen, konsoli ostetaan hittipelin kanssa ja sitten myydään pois kun se on pelattu jos ei ole mitään muuta horisontissa.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Itse tykkäsin ohjaussysteemistä todella paljon. Kun siihen pääsi sisälle, pystyi toimimaan tosi realistisesti hahmoilla, sekoittaen katseita ja liikkumista keskenään tarpeen mukaan. Huomattavasti parempi vaihtoehto kuin tattiliikunta mielestäni, sillä tämä ohjaussysteemi edelleen poistaa tuntumaa että 'kyseessä on vain peli'.

En allekirjoita ääninäyttelyn heikkouttakaan mistä lukenut välillä. Ja olen yleensä ottaen erittäin kriittinen ääninäyttelyä kohtaan - pelkäsin todella paljon etukäteen kun jotkut sanoivat että parempi melkein vaihtaa ranskan kieleen. Kun kiinnitin tähän erityisesti huomiota, niin Sheldyn yksi repliikki oli sanottu ehkä hivenen väärällä painotuksella, mutta siinäpä se. Kyllä tämän enkuksi pelaa.

Keskustelujen pyörivät repliikkivaihtoehdot ainoa pieni miinus, mutta voin kuvitella tottuvani siihen hyvin nopeasti ja ehkä tykästyväni systeemiin pidemmän päälle. Jotenkin niiden pyöriminen aiheuttaa keskusteluihinkin pienen jännityksen että pitää nopeasti keksiä vastaus.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Toinen häiritsevä tekijä oli operaatioiden vähyys. On vähän tylsää jos ainoastaan sellaisia asioita, joilla on merkitystä, voi operoida. Ainut poikkeus taisi olla ikkunasta kurkkaaminen ja muutamat ylimääräiset todisteet pusikossa. Vertaa vanhat Lucasin seikkailut, joissa toimintoja on pilvin pimein, joten pelaaminen ja varsinainen tekeminen jää pelaajan harteille.

Olen täysin vastakkaista mieltä. Itse myös suuri perinteisten seikkalupelien fani. Minulle immersiota varten on tärkeää, että hahmot eivät tee kaiken maailman päättömyksiä kuten tutkiskele jotain tauluja prostituutin huoneessa kun haluaa kuulustella häntä. Lucasin seikkailuissa yms yleensä haetaan huumoriarvoa noilla hotspoteilla. Tässä pelissä, esim. kun Jayden tutkii ympäristöä, löytyy hotspotteja hieman enemmän mikä on oikein loogista, mutta kun hahmolla on joku tarkempi agenda, on vain hyvä ettei pysty jäämään tutkimaan turhuuksia.

Heavy Rainista selvästi halutaan täysin erilainen peli kuin nämä perinteiset seikkailut. Tarinankerronnan kannalta on äärimmäisen tärkeää tarinan sujuva eteneminen, ja lukemattomat hotspotit rikkoisivat tämän pahasti. Se, että pelaaja pakotetaan etenemään hieman nopeammin kuin mitä perinteisimmissä peleissä saadaan pelaaja keskittymään enemmän tarinaan, vähemmän pelaamiseen.

Haluan vielä mainita pikaisesti että monet naispuoliset henkilöt kenen kanssa olen perinteisiä seikkailupelejä pelannut tylsistyvät ylenpalttiseen tutkimiseen ja hotspottien määrään, mikä vaikuttaisi siltä että tällainen karsitumpi systeemi vetoaa ehkä paremmin myös vähemmän pelaavaan kohderyhmään. Edelleen auttaen tekemään tästä poikkeuksellisen pelin.

Bottom line, mielestäni pelin rakenne on toteutettu uskomattoman hyvin.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Demo vakuutti kyllä mutta vieläkään en osaa päättää haluanko maksaa tästä täyttä hintaa. Jos rahatilanne antais periksi niin ehdoton pakkohankinta. Jotain niin erilaista mutta hyvää :) Ehdoton parannus Fahrenheitiin jokaisella osa-alueella jo pelkän demon perusteella. Tän pelin on pakko myydä.

PS. Kokeilin myös ranskaa puhekielenä yhdellä demon läpipeluulla mutta melkein kallistun kyllä enkun puolelle.

PS-2: Täytyy vielä mainita tuosta mutamäen noususta että siinä oli fiilikset jotenkin ihan huipussa... todella hyvää QTE:n käyttöä ja musiikit oli loistavat :) Tuonhan voi tosiaan sivuuttaa kokonaan jos ei halua tutkia paikkoja tarpeeksi.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

TT2k, missä on sisäinen FBI-tutkijasi kun jäi oleelliset johtolangat löytämättä? Jäitkö vain juttelemaan rivimiespoliisien kanssa lämpimiä? :)
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Kuten Foeman jo maitsikin, niin tuo mutamäen nousu oli kyllä eeppistä touhua :D Eipä ole ennen yksi pieni mäki aiheuttanut noin paljon ongelmia. :D Oli melko hankalaa aluksi kun tuntu ettei sormet riitä mitenkään niihin nappeihin, kun ei tajunnut päästää niistä ensimmäisistä napeista irti vaikka ne katosikin ruudulta. Niin onko tässä demossa sitten ihan eri kohtausket kuin koko pelissä? Eli näitä demon juttuja ei koko pelissä ole, vai? Niin olin jostain lukeneeni/kuulleeni? :confused:
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Kyllä nämä kohtaukset pelistä löytynevät. Kaiketi messuilla ollut sellaisia kohtauksia joita ei itse pelissä ole.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Löytyykö kaveria jolla on PS3? Sinne vain vierailulle uuden pelin kanssa, tuskin pistää pahakseen. :D

Tai sitten voi tietenkin ostaa PS3:n tilapäisesti ja sitten myydä pois Heavy Rainin pelaamisen jälkeen jos muu tarjonta ei kiinnosta. Ei sitä konsolia tarvitse pysyvästi pitää. Japanilaisilla tällainen tapa on aika yleinen, konsoli ostetaan hittipelin kanssa ja sitten myydään pois kun se on pelattu jos ei ole mitään muuta horisontissa.

Ei ole kaveria tai tuttua minulla kenellä PS3 olisi.

Vuokraus- tai lainauspalvelua ei ilmeisesti ole olemassakaan Suomessa missä voisi PS3-konsolin vuokrata tai lainata?
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Vuokraus- tai lainauspalvelua ei ilmeisesti ole olemassakaan Suomessa missä voisi PS3-konsolin vuokrata tai lainata?
Vastauksien vähyydestä ketjussa PlayStation 3 -konsolin vuokraus voisi päätellä asian olevan juuri noin.

Mutta tähän ketjuun ei kuulu aprikointi, miten Heavy Rainia pääsisi kokeilemaan. Jos on todellista halua, keksii kyllä keinot.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Oli melko hankalaa aluksi kun tuntu ettei sormet riitä mitenkään niihin nappeihin

Tuossahan oli nyt vielä vähän nappeja. Eilen piti ottaa paniikissa jo kieli avuksi, että sain kaikki napit alas painettua :D (Koko versiossa ja pidemmällä peliä)

Tuon demon perusteella voi jo sanoa, että jos ei pitänyt demosta yhtään, ei pidä koko pelistäkään. Tuota samaahan koko peli on. Välillä mennään lujenpaa, välillä suoritetaan askareita rauhallisesti kuten vaikka nyt tehdään iltapalaa jne.

Juoni ja mahdollisuus itse vaikuttaa tapahtumiin tuossa kiehtoo. Sekä kyllähän tuo perhana vaikuttaa tunnetiloihinkin -> sitä kautta omiin ratkaisuihin.

Niin ja on tosiaan K18, joten ei alaikäisille. Tai heikko hermoisille. Kyllähän tuo pumppu hakkasi, kun eilen yölläkin pelailin pimeessä kuulokkeen päässä. Siinä rajalla tämä peli, että sopiiko vai eikö sovi meikäläisen hermoille. Sen verran jännäriksi menee välillä.

Kyllä nämä kohtaukset pelistä löytynevät.

Ja kuvauksistanne päätellen kohtaukset ovat pelistä. Kummankin hahmon ensimmäiset kohtaukset. Pistän noista videot media osioon keskiviikkona, jotka siis samat kohtaukset kun tuossa demossa. Tosin tuossa demossa yksityisetsivän kohtauksesta oli alusta muutamia sekuntteja poistettu näköjään.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Mitenkäs pitkällä arvon Webbimestari on jo pelissä? Näyttääkö pelikello paljoa?
Olisi myös kiva tietää että millä vaikeustasolla tästä saisi ikimuistoisimman elämyksen.

Jännittyneenä odotan että mitä Konsolifin antaa tälle pelille arvosanaksi.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Niin ja on tosiaan K18, joten ei alaikäisille. Tai heikko hermoisille.

Goren, tissien vai tosiaan pelkän tunnelman vuoksi k18?

Ihan puskista tutustuin tähän nimikkeeseen tänään välttääkseni tenttiin lukemisen, ja kirjat jäi kyllä sen siliän tien kun demo oli ladattu. Iskee kyllä meikäläiseen kun eivät sormet taivu padilla mihinkään COD MW2 -tykitykseen.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Goren, tissien vai tosiaan pelkän tunnelman vuoksi k18?

Minulla on vahva epäilys että..... TISSIT! Goren pitää olla aika rajua että peli saisi K18 merkinnän nykyään. Niin se vain on. Ampua saa tyyppejä hajalle ja hakata plus muuta epäinhimillistä virtuaalisesti harrastaa mutta odotappas kun vilahtaa naisen ylävarustukset! :D

Tuolla periaatteella Titanicin pitäisi olla myös K18 mutta sepä ei olekaan peli :p
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Goren, tissien vai tosiaan pelkän tunnelman vuoksi k18?

Ei tissit minusta K18 kamaa ole eikähän niitä tässä vilisi. Verta (Tällä ei mässäillä, mitä siis tappelussa esim haavoja tulee jne) ja väkivaltaa (Ammutaan) tietty on. Tunnelmalla ja tunteilla tunnutaan pelaavan ja hyvin siinä onnistutaan.

En viitsi edes spoileriin laittaa asioita, niin paljon perempi fiilis kun pelaa ja ei tiedä etukäteen. Suosittelenkin kaikille, jotka pelin hankkivat. Kun se on käsissä, lopettakaa foorumien lukemiset (Mikäli vasta julkaisun jälkeen, välttäkää siihen asti pelin keskusteluja, kun itse saatte pelin pulkkaan). Sitten vasta kun peli on läpi pelattu, palatkaa lukemaan toisten mielipiteitä ja spoilereita.

Tuota demoa voi kokeilla, nuo kaikki siinä olevat nyt melkein on nähnyt ja lukenut ennenkin. Jos yhtään pelistä on seurannut keskustelua tai katsonut videoita. Ja demon perusteella voi minusta tehdä ostopäätöksen.



Mitenkäs pitkällä arvon Webbimestari on jo pelissä? Näyttääkö pelikello paljoa?

Vaikea sanoa miten pitkällä. Pelissä ei ole kelloa, joka näyttäisi ajan. Enkä yleensäkkään pelaa aikaa mitaten ;)


Olisi myös kiva tietää että millä vaikeustasolla tästä saisi ikimuistoisimman elämyksen.

En ole kokeillut mihin vaikuttaa. Ihan tuulesta heitettynä, eiköhän tolla vaikuteta reaktioaikaan. Siis nappien painamiselle annetaan vaikeammalla vähemmän aikaa.
 
Ylös Bottom