No joo, mitä isompi peli, sitä enemmän kartalle on tarvetta. Se ei silti tarkoita että kartan pitäisi olla joku oletusjuttu peleissä vaan sitä mitä mielestäni sinäkin kirjoitat: tietyissä tilanteissa ja/tai peleissä (eli tekstissäsi kohta "avoimessa maailmassa tapahtuvat pelit").Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että avoimessa maailmassa tapahtuvat pelit tarvitsevat sen kartan. Putkijuoksut eivät sitten välttämättä kuitenkaan. Perusteluna se, että kaikkien suuntavaisto ei toimi oikeasti ilman karttaa (ei oikeassa maailmassakaan, saatikka pelimaailmassa), ja siksi mielekkään pelaamisen varmistamiseksi kartta olisi paikallaan. Ei sitä toki ole pakko sellaisenkaan käyttää, joka on sitten joku huippusuunnistaja, tai muuten vaan itseään askeettisella meiningillä kurmottava puristi.
En silti koe että edes massiiviseen open worldiin on pakko sisällyttää kartta jos kehittäjillä on hyvä syy jättää se pois.
Saa tiettyjä asioita tietysti tulla vakioksi ja standardeiksi mutta en koe että kartan pitäisi olla aina ja kaikkialla, joka pelissä, edes open worldeissa. Se pitäisi löytyä pelistä vain tarvittaessa. Suurin osa open worldeista nykyään sellaisen toki kaipaakin. Toisaalta nykypelien yksi synneistä on ohjata pelaaja pilkulleen perille asti karttojen, kompassien ja pahimmillaan nuolien avulla sen sijaan että antaisi edes vähän pelaajalle etsimisen ja löytämisen iloa/vaivaa.Olen muuten ihan eri mieltä siitä, etteikö peleissä saisi tietyin perustein vaatia tiettyjä peruselementtejä. Se on oikeastaan aika sama asia kuin ns. saavutettavuus peleissä. Vain ajattelemattomat pelien kehittäjät eivät tällaista asioita ota huomioon. Se on sitten paska visio, jos tällaisia asioita ei vaan haluta ylimielisyyden tai jonkun muun seikan takia ottaa peleissä huomioon. Ja toki saahan sitä paskalla visiolla pelin tehdä, mutta se karsii sitten potentiaalisia pelaajia (eli maksavia asiakkaita) pelin parista, joten omaa oksaansa pelien kehittäjät sahaavat altaan sellaisella touhulla.
Tiedän ihmisiä, jotka eksyvät oikeassa elämässä kartankin kanssa, joten missä menee raja mitä pitää olla ja ketä varten pelit pitää tehdä? Ei saavutettavuus tietysti haittaa ja karttakin voisi olla vapaavalintainen juttu mutta useimmiten se kartan sisällyttäminen pelissä meinaa samalla sitä että pelin ympäristö sen vaatii eikä sitä karttaa saa edes pois päältä. Kartta meinaa siis peleissä sitä, että karttaa tarvitaan ja kun sitä ei ole, niin se voi (ja toivottavasti myös) tarkoittaa ettei kartta ole pelissä oleellinen väline.Ole käyttämättä sitten sitä karttaa, jos se on niin kamala asia pelissä olla. Kyllä se saavutettavuusongelma on, kun osa ihmisistä eksyy oikeassakin elämässä saman tien ympäristössä, jota ei ennestään tunne. Sellainen ihminen pärjää kuitenkin kartan kanssa. Monien pelien geneerisissä ympäristöissä tämä asia vieläpä korostuu.
Kukaan ei muutenkaan varmaan ole tässä ollut valitsemassa karttaa pois tai päälle vaan on puhuttu siitä, pitääkö kartta muka olla jokaisessa pelissä oletuksena. Siitä huolimatta että sen pois jättäminen olisi jo suunnitteluvaiheessa mietitty ja päätetty.
Tässä on kyse myös pelinkehittäjistä ja itse peleistä. Jos pelissä ei osaa suunnistaa ilman jättinuolia, karttaa ja kompassia, niin pelinkehittäjäkin on epäonnistunut. Kunnollinen suunnistus voisi mennä kuten Kingdom Come 2:ssa usein: hahmot kertovat selviä maamerkkejä, minne mennä ja mistä kääntyä. Monet tehtävät nojautuvat juuri tähän ja vaikka pelissä kartta, kompassi ja merkit onkin, täytyy pelaajan usein itse löytää se varsinainen kohde isolta tehtäväalueelta. Toki tuo voisi olla parempikin enkä koe KCD2:n olevan edes kummoinen esimerkki tuosta - koska usein ne vihjeet on turhankin summittaisia: "käänny kottikärryjen kohdalta oikealle" ja niitä kottikärryjä oli luolassa joka puolella - mutta idea on mielestäni hyvä ja tarvittaisiin vain hyvä toteutus.Kyse on siitä mistä olen joskus ennenkin sanonut - ihmisiä on kovin erilaisilla ominaisuuksilla. Ja joillakin tämä suunnistamisominaisuus on todellakin huomattavasti heikompi, kuin ns. hyvin ilman karttaa suunnistavilla. Saahan sitä siis toki paskalla visiolla pelin tehdä - mutta se antaa sitten sitä useammalle pelaajalle syyn ja myös oikeuden haukkua sellainen visio. Puristiajattelua vierastan täysin sekä oikeassa elämässä että pelien parissa. Toki jokainen voi itselleen tehdä elämästään tai pelaamisesta helvettiä, jos niin haluaa tehdä, mutta vaihtoehdot sille pitää olla sellaisissa asioissa, joissa valintojen antaminen on oikeasti mahdollista