Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Hell Is Us

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että avoimessa maailmassa tapahtuvat pelit tarvitsevat sen kartan. Putkijuoksut eivät sitten välttämättä kuitenkaan. Perusteluna se, että kaikkien suuntavaisto ei toimi oikeasti ilman karttaa (ei oikeassa maailmassakaan, saatikka pelimaailmassa), ja siksi mielekkään pelaamisen varmistamiseksi kartta olisi paikallaan. Ei sitä toki ole pakko sellaisenkaan käyttää, joka on sitten joku huippusuunnistaja, tai muuten vaan itseään askeettisella meiningillä kurmottava puristi.
No joo, mitä isompi peli, sitä enemmän kartalle on tarvetta. Se ei silti tarkoita että kartan pitäisi olla joku oletusjuttu peleissä vaan sitä mitä mielestäni sinäkin kirjoitat: tietyissä tilanteissa ja/tai peleissä (eli tekstissäsi kohta "avoimessa maailmassa tapahtuvat pelit").

En silti koe että edes massiiviseen open worldiin on pakko sisällyttää kartta jos kehittäjillä on hyvä syy jättää se pois.

Olen muuten ihan eri mieltä siitä, etteikö peleissä saisi tietyin perustein vaatia tiettyjä peruselementtejä. Se on oikeastaan aika sama asia kuin ns. saavutettavuus peleissä. Vain ajattelemattomat pelien kehittäjät eivät tällaista asioita ota huomioon. Se on sitten paska visio, jos tällaisia asioita ei vaan haluta ylimielisyyden tai jonkun muun seikan takia ottaa peleissä huomioon. Ja toki saahan sitä paskalla visiolla pelin tehdä, mutta se karsii sitten potentiaalisia pelaajia (eli maksavia asiakkaita) pelin parista, joten omaa oksaansa pelien kehittäjät sahaavat altaan sellaisella touhulla.
Saa tiettyjä asioita tietysti tulla vakioksi ja standardeiksi mutta en koe että kartan pitäisi olla aina ja kaikkialla, joka pelissä, edes open worldeissa. Se pitäisi löytyä pelistä vain tarvittaessa. Suurin osa open worldeista nykyään sellaisen toki kaipaakin. Toisaalta nykypelien yksi synneistä on ohjata pelaaja pilkulleen perille asti karttojen, kompassien ja pahimmillaan nuolien avulla sen sijaan että antaisi edes vähän pelaajalle etsimisen ja löytämisen iloa/vaivaa.

Ole käyttämättä sitten sitä karttaa, jos se on niin kamala asia pelissä olla. Kyllä se saavutettavuusongelma on, kun osa ihmisistä eksyy oikeassakin elämässä saman tien ympäristössä, jota ei ennestään tunne. Sellainen ihminen pärjää kuitenkin kartan kanssa. Monien pelien geneerisissä ympäristöissä tämä asia vieläpä korostuu.
Tiedän ihmisiä, jotka eksyvät oikeassa elämässä kartankin kanssa, joten missä menee raja mitä pitää olla ja ketä varten pelit pitää tehdä? Ei saavutettavuus tietysti haittaa ja karttakin voisi olla vapaavalintainen juttu mutta useimmiten se kartan sisällyttäminen pelissä meinaa samalla sitä että pelin ympäristö sen vaatii eikä sitä karttaa saa edes pois päältä. Kartta meinaa siis peleissä sitä, että karttaa tarvitaan ja kun sitä ei ole, niin se voi (ja toivottavasti myös) tarkoittaa ettei kartta ole pelissä oleellinen väline.

Kukaan ei muutenkaan varmaan ole tässä ollut valitsemassa karttaa pois tai päälle vaan on puhuttu siitä, pitääkö kartta muka olla jokaisessa pelissä oletuksena. Siitä huolimatta että sen pois jättäminen olisi jo suunnitteluvaiheessa mietitty ja päätetty.

Kyse on siitä mistä olen joskus ennenkin sanonut - ihmisiä on kovin erilaisilla ominaisuuksilla. Ja joillakin tämä suunnistamisominaisuus on todellakin huomattavasti heikompi, kuin ns. hyvin ilman karttaa suunnistavilla. Saahan sitä siis toki paskalla visiolla pelin tehdä - mutta se antaa sitten sitä useammalle pelaajalle syyn ja myös oikeuden haukkua sellainen visio. Puristiajattelua vierastan täysin sekä oikeassa elämässä että pelien parissa. Toki jokainen voi itselleen tehdä elämästään tai pelaamisesta helvettiä, jos niin haluaa tehdä, mutta vaihtoehdot sille pitää olla sellaisissa asioissa, joissa valintojen antaminen on oikeasti mahdollista
Tässä on kyse myös pelinkehittäjistä ja itse peleistä. Jos pelissä ei osaa suunnistaa ilman jättinuolia, karttaa ja kompassia, niin pelinkehittäjäkin on epäonnistunut. Kunnollinen suunnistus voisi mennä kuten Kingdom Come 2:ssa usein: hahmot kertovat selviä maamerkkejä, minne mennä ja mistä kääntyä. Monet tehtävät nojautuvat juuri tähän ja vaikka pelissä kartta, kompassi ja merkit onkin, täytyy pelaajan usein itse löytää se varsinainen kohde isolta tehtäväalueelta. Toki tuo voisi olla parempikin enkä koe KCD2:n olevan edes kummoinen esimerkki tuosta - koska usein ne vihjeet on turhankin summittaisia: "käänny kottikärryjen kohdalta oikealle" ja niitä kottikärryjä oli luolassa joka puolella - mutta idea on mielestäni hyvä ja tarvittaisiin vain hyvä toteutus.
 
No joo, mitä isompi peli, sitä enemmän kartalle on tarvetta. Se ei silti tarkoita että kartan pitäisi olla joku oletusjuttu peleissä vaan sitä mitä mielestäni sinäkin kirjoitat: tietyissä tilanteissa ja/tai peleissä (eli tekstissäsi kohta "avoimessa maailmassa tapahtuvat pelit").

En silti koe että edes massiiviseen open worldiin on pakko sisällyttää kartta jos kehittäjillä on hyvä syy jättää se pois.


Saa tiettyjä asioita tietysti tulla vakioksi ja standardeiksi mutta en koe että kartan pitäisi olla aina ja kaikkialla, joka pelissä, edes open worldeissa. Se pitäisi löytyä pelistä vain tarvittaessa. Suurin osa open worldeista nykyään sellaisen toki kaipaakin. Toisaalta nykypelien yksi synneistä on ohjata pelaaja pilkulleen perille asti karttojen, kompassien ja pahimmillaan nuolien avulla sen sijaan että antaisi edes vähän pelaajalle etsimisen ja löytämisen iloa/vaivaa.


Tiedän ihmisiä, jotka eksyvät oikeassa elämässä kartankin kanssa, joten missä menee raja mitä pitää olla ja ketä varten pelit pitää tehdä? Ei saavutettavuus tietysti haittaa ja karttakin voisi olla vapaavalintainen juttu mutta useimmiten se kartan sisällyttäminen pelissä meinaa samalla sitä että pelin ympäristö sen vaatii eikä sitä karttaa saa edes pois päältä. Kartta meinaa siis peleissä sitä, että karttaa tarvitaan ja kun sitä ei ole, niin se voi (ja toivottavasti myös) tarkoittaa ettei kartta ole pelissä oleellinen väline.

Kukaan ei muutenkaan varmaan ole tässä ollut valitsemassa karttaa pois tai päälle vaan on puhuttu siitä, pitääkö kartta muka olla jokaisessa pelissä oletuksena. Siitä huolimatta että sen pois jättäminen olisi jo suunnitteluvaiheessa mietitty ja päätetty.


Tässä on kyse myös pelinkehittäjistä ja itse peleistä. Jos pelissä ei osaa suunnistaa ilman jättinuolia, karttaa ja kompassia, niin pelinkehittäjäkin on epäonnistunut. Kunnollinen suunnistus voisi mennä kuten Kingdom Come 2:ssa usein: hahmot kertovat selviä maamerkkejä, minne mennä ja mistä kääntyä. Monet tehtävät nojautuvat juuri tähän ja vaikka pelissä kartta, kompassi ja merkit onkin, täytyy pelaajan usein itse löytää se varsinainen kohde isolta tehtäväalueelta. Toki tuo voisi olla parempikin enkä koe KCD2:n olevan edes kummoinen esimerkki tuosta - koska usein ne vihjeet on turhankin summittaisia: "käänny kottikärryjen kohdalta oikealle" ja niitä kottikärryjä oli luolassa joka puolella - mutta idea on mielestäni hyvä ja tarvittaisiin vain hyvä toteutus.
En minä waypointeja sinänsä välttämättä peleihin kaipaa. Karttaa kuitenkin. Kuvailemasi tapa KCD-peleissä on minunkin mielestäni oikein hyvä tapa hoitaa hommaa. Samoin Elden Ringissä suunnistaminen on mielekästä, mutta ei kuitenkaan ylihelppoa waypointien perässä juoksentelua. Toki joissain peleissä sekin voi toimia, mutta en tosiaankaan itsekään kaipaa sitä läheskään kaikkiin peleihin.
 
Souls-peleissä on keinoja, joilla peliä voi käytännössä aina merkittävästi helpottaa. Olisin niissä itse varsin huono, koska refleksit ja nopeiden sekä tarkkojen ajoitusten kyvyt eivät meinaa riittää, mutta kaikissa soulslikeissä on ainakin jonkinlainen hahmon paremmaksi grindaamismahdollisuus, jolla olen huolella pelejä helpottanut, sen lisäksi, että olen hankkinut mahdollisimman hyvät varusteet ja kehittänyt niitä tappiin. Kyseisissä peleissä bosseillea on myös lähes aina joku selkeä heikko kohta, jota kannattaa toki armotta hyödyntää.

Kaikki edellä mainittu on itse asiassa loistavaa pelisuunnittelua, joka antaa lähes kaikille mahdollisuuden läpäistä nuo pelit pelin alkuperäisellä vaikeustasolla. Lisäksi FromSoftin peleissä on Sekiroa lukuunottamatta myös co-op avun kutsuminen mahdollista, mikä myöskin mahdollistaa rajallisempia ominaisuuksia omaaville pelaajille noiden pelien läpäisyn. Tuokin sinänsä erinomaista pelisuunnittelua. Kartan pois jättäminen on vain turhaa pelin hankaloittamista, ja laittaa heikommilla suunnistuskyvyillä varustetut pelaajat huonoon asetelmaan pelin pelaamisen suhteen. Edelleen, jos joku ei pidä kartan käytöstä pelissä, niin sitähän voi myös olla käyttämättä.
Annoin mielestäni aika hyviä syitä miksi kartan pois jättäminen näin suunnitellussa pelissä on oleellista pelin kannalta. Sen sijaan, että yleistät tuon kartan kaikkiin peleihin niin kannattaisi kokeilla vaikka tämän pelin demoa ensin. Kuten sanoin jos peli on suunniteltu niin, että karttaa ei tarvita niin kyllä siinä silloin suuntaharhainenki onnistuu etenemään jos se on hyvin tehty.
 
En varsinaisesti ota kantaa kartan tarpeellisuuteen ennen kuin nähdään mitä koko peli tuo tullessaan, mutta tähän keskusteluun liittyen jäi kiinnostamaan onko pelinkehittäjät sanoneet ettei pelissä ole karttaa ollenkaan? Koska on kuitenkin pelejä joista se löytyy hieman pidemmälle pelatessa. En tosin tiedä edes miten pitkä tämä demo on.
 
En varsinaisesti ota kantaa kartan tarpeellisuuteen ennen kuin nähdään mitä koko peli tuo tullessaan, mutta tähän keskusteluun liittyen jäi kiinnostamaan onko pelinkehittäjät sanoneet ettei pelissä ole karttaa ollenkaan? Koska on kuitenkin pelejä joista se löytyy hieman pidemmälle pelatessa. En tosin tiedä edes miten pitkä tämä demo on.
Se sanotaan peliä käynnistäessä.
 
Niin no, suuntavaisto on eri ihmisillä varsin erilainen. Itselläni on vaikeaa hahmottaa uudessa paikassa liikkuminen oikeassa elämässäkin, ilman kännykän ja GPS:n apua. Näin on ollut lapsesta asti, kun suunnistaminen ei metsässä sujunut koskaan ollenkaan. Nimim. 53-vuotias nuori…
Kyllähän apukeinot peleissä on tosiaan myös hyväkin asia. Vähän liikaa vaan (ja liian moni) peli suunnitellaan niiden varaan. Onneksi löytyy edes jotain poikkeuksia ja toisaalta myös ne apukeinot on viime vuosina kehittyneet.

Ja ihmisiä löytyy moneen junaan. Kieli poskella heitin.
 
Ja tässä tosiaan kuitenkin on kompassi niin kyllä se pitäisi suuntavaistotonkin onnistua oikeaan suuntaan menemään. Mutta nyyyyyyt lupaan olla jatkamatta aiheesta! :D
 
Ja tässä tosiaan kuitenkin on kompassi niin kyllä se pitäisi suuntavaistotonkin onnistua oikeaan suuntaan menemään. Mutta nyyyyyyt lupaan olla jatkamatta aiheesta! :D
Sen verran nyt jatkan itsekin vielä, että demoa eilen kokeiltuani on todettava, ettei kartan puute tosiaan ole välttämättä pelissä ainakaan suuri ongelma. Tämä tosin liittyy siihen, että ainakin nuo vaiheet mitä pelasin, tapahtuvat varsin putkenomaisessa ympäristössä. Jostain olin onnistunut saamaan pelistä sen kuvan, että se tapahtuisi varsin avoimessa maailmassa. Ei putkijuoksuissa tosiaan karttaa yleensä tarvitse. Tai erilaisia rinnakkaisia putkia yhteen kokoon liittävissä peleissä. Eihän soulslikeissäkään yleensä karttaa ole, Elden Ringiä lukuunottamatta. Mutta se onkin varsin puhtaasti avoimessa maailmassa tapahtuva peli. Senkään dungeoneissa ei tainnut karttoja kuitenkaan olla, mutta niihin se kartattomuus sopii ainakin jotenkin. Toki tekee sen, että voi mennä aikamoiseksi haahuilemiseksi.

Hell of Usissa on tuo kompassin käyttö tehty ikävä kyllä niin hankalaksi, ettei sitä ainakaan itse juuri tullut käytettyä, kun katkaisee pelaamisen flowta liikaa. Mutta sinänsä reilun tunnin pelisessioni aikana peli vaikutti ainakin kohtuullisen lupaavalta. Ihan varma en vielä hankinnasta silti ole, ainakaan täyteen hintaan. Tunnelmaa pelissä kuitenkin tuntuisi olevan, mikä on yleensä itselleni iso plussa peleissä.
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran nyt jatkan itsekin vielä, että demoa eilen kokeiltuani on todettava, ettei kartan puute tosiaan ole välttämättä pelissä ainakaan suuri ongelma. Tämä tosin liittyy siihen, että ainakin nuo vaiheet mitä pelasin, tapahtuvat varsin putkenomaisessa ympäristössä. Jostain olin onnistunut saamaan pelistä sen kuvan, että se tapahtuisi varsin avoimessa maailmassa. Ei putkijuoksuissa tosiaan karttaa yleensä tarvitse. Tai putkia yhteen kokoon liittävissä peleissä. Eihän soulslikeissäkään yleensä karttaa ole, Elden Ringiä lukuunottamatta. Mutta se onkin varsin puhtaasti avoimessa maailmassa tapahtuva peli. Senkään dungeoneossa ei tainnut karttoja kuitenkaan olla, mutta niihin se karvattomuus sopii ainakin jotenkin. Toki tekee sen, että voi mennä aikamoiseksi haahuilemiseksi.

Hell of Usissa on tuo kompassin käyttö tehty ikävä kyllä niin hankalaksi, ettei sitä ainakaan itse juuri tullut käytettyä, kun katkaisee pelaamisen flowta liikaa. Mutta sinänsä reilun tunnin pelisessioni aikana peli vaikutti ainakin kohtuullisen lupaavalta. Ihan varma en vielä hankinnasta silti ole, ainakaan täyteen hintaan. Tunnelmaa pelissä kuitenkin tuntuisi olevan, mikä on yleensä itselleni iso plussa peleissä.
Todennäköisesti tuo tutoriaalialue on putkimaisempi, kun mitä lopullinen peli. Toinen aluen, minkä alkuun demo loppuu, näytti huomattavasti avoimemmalta.
 
Läpi meni tuo demo ja edelleen hieman ristiriitaiset fiilikset. Järki lähtee noiden valikoiden kanssa eikä taistelukaan oikein vakuuttanut. Muuten ihan mielenkiintoinen on.

Tuskinpa julkaisussa tulee ostettua, mutta eiköhän tätä ennen pitkää tule jatkettua. Saas nähdä mitä arvostelijat on mieltä.
 
Todennäköisesti tuo tutoriaalialue on putkimaisempi, kun mitä lopullinen peli. Toinen aluen, minkä alkuun demo loppuu, näytti huomattavasti avoimemmalta.
Silti jos pelissä on sellaisia pienempiä rinnakkaisia avoimia alueita jonkun hubialueen kautta liitetty toisiinsa, niin kartan puute ei välttämättä muodostu ongelmaksi. Jos sitten on kuitenkin täysin avoin pelimaailma, niin on mielestäni silkkaa hulluutta tehdä peli ilman minkäänlaista karttaa.
 
Silti jos pelissä on sellaisia pienempiä rinnakkaisia avoimia alueita jonkun hubialueen kautta liitetty toisiinsa, niin kartan puute ei välttämättä muodostu ongelmaksi. Jos sitten on kuitenkin täysin avoin pelimaailma, niin on mielestäni silkkaa hulluutta tehdä peli ilman minkäänlaista karttaa.
Kyllä, mielipiteesi on kuultu. Onneksi tällaisia ”hulluja” pelintekijöitä on vielä olemassa. ;)
 
Kyllä, mielipiteesi on kuultu. Onneksi tällaisia ”hulluja” pelintekijöitä on vielä olemassa. ;)
Eipä niitä taida tähän mennessä olla koskaan näkynytkään. Siis sellaisia, jotka tekisivät täysin avoimen maailman pelin ilman minkäänlaista karttaa. Vai tuleeko sinulle joku sellainen peli mieleen, missä näin olisi tähän mennessä peli toteutettu? Enkä oikeastaan usko, että nytkään niin lopulta on. En siis usko, että on puhtaasti avoimen maailman peli, vaan todennäköisesti tuollaisia rinnakkaisia pienempiä ”avoimia” alueita. Silloin tosiaan kartattomuus toiminee, ainakin joltain osin.
 
Outward tais olla sellainen että on iso avoin maailma täynnä vaaroja ja mysteerejä, ja pelaajan piti navigoida siellä maamerkkien ja muiden tietojen varassa. Siin pelissä kyl on kartta mutta tietääkseni se on semmonen mikä ei näytä sun sijaintia tai muutakaan, lähinnä hyvin kevyt apu. En tie, en ole pelannut, kuulemma iha ok.
 
Nyt tuli pelattua demo läpi. Jos kaikki aikaisemmat videot pelistä on vakuuttunut niin nyt teki myös demo saman. Aika huikea tunnelma, tykkäsin tutkia paikkoja ja pelin teema vaikutti kivalta. Ja yllättävän kova laatu oli pelin joka osa-alueella.

Taistelu vaikutti alussa hyvältä, mutta sitten kun alkoi sorminäppäryys ja haaste niin se ei oikein ollut mun juttu. Lopulta tiputin vaikeustasoa ja peli oli taas perus toimintaa. Hyvänä puolena asetuksista, pystyy säätämään tarvittaessa damagea, healthia ja aggresiivisuutta niin varmaan löytyy hyvä tasapaino. Siellä oli myös mahdollista laittaa Death Penalty asetus, jos haluaa enemmän Souls tyylisen XP systeemin.

Todella mielenkiintoinen peli, mutta saa nähdä jos taistelu sekä viholliset rupeaa liikaa toistamaan itseään. Jännä nähdä minkälaisen vastaanoton koko peli saa.
 
Pistin demon lataukseen kun pelistä tuntuu keskustelua riittävän. Jotain videoo vähän katsoin missä vaan juostiin metsässä ja juteltiin tyypeille joten ei hajuakaan minkälainen peli kyseessä. No vkl sitten testaukseen.
 
Eipä niitä taida tähän mennessä olla koskaan näkynytkään. Siis sellaisia, jotka tekisivät täysin avoimen maailman pelin ilman minkäänlaista karttaa. Vai tuleeko sinulle joku sellainen peli mieleen, missä näin olisi tähän mennessä peli toteutettu? Enkä oikeastaan usko, että nytkään niin lopulta on. En siis usko, että on puhtaasti avoimen maailman peli, vaan todennäköisesti tuollaisia rinnakkaisia pienempiä ”avoimia” alueita. Silloin tosiaan kartattomuus toiminee, ainakin joltain osin.

Sellainen peli vuodelta nakki ja kirves ekr. Tai noh PS2 ajoilta, The Getaway, siihen aikaan melko iso avoimen maailman peli, oisko jopa koko lontoo mallinnettu? Missä ei ollut minkäänlaista karttaa eikä minimappia eikä tainnut mitään hubiakaan olla. Suuntaa antoi autoissa olevat vilkkuvalot, joiden avulla ajettiin perille tehtäviin. Toimii ainakin siinä erinomaisesti, ideana siinä tekijöillä oli tehää "elokuvamainen" meininki ja kartat ja hubi ja minimapit ym olis vaa pilannut vision. Joten kyllä se avoin maailma toimii ilman mappia jos tekijät keksii jonkun nerokkaan tavan löytää perille.

Mappi on vain semmonen varma ja turvallinen valinta ja toki aika tärkeäkin isoimmissa avoimen maailman peleissä jossa pitää ettiä ja löytää kaikkea salaista ym, vaikka esim nyt elden ring tai gta jossa on paljon minne pitää mennä ja löytää niin hulluksi siinä tulisi ilman semmosta jos nyt esim koko gta pitäis pelata ilman mappia ja löytää juttuja vaikka nyt vilkkuvalojen avulla :D Kyseinen The Getaway pelissä se toimii koska se oli tarinavetoinen jossa autoilla vaa ajettiin tehtäville, eikä mitään sivutehtäviä ym aktiviteettia sen lisäksi.

Mutta joo, tämmönen nyt tuli mieleen ja on se mahollista, en tiie mikä peli tämä edes on mutta jos tässäki tekijöillä joku visio niin hyvä vaan että taas yritetää jotain erilaista.
 
Demoa kokeiltu. Easy vaikustaso ainakin demon perusteella vaikuttaa oikeen mukavalta sunnuntai retkeltä. Peli näyttää hyvältä ja pyörii Pro:lla hyvin PSSR kanssa. Taistelut tuntui mukavalta joskin aika tutulta Souls genren tuotokselta. Toisaalta taas teema on pelissä hyvin erilainen mutta silti synkkä tunnelma.

Kartan puutteesta paljon ollut puhetta ja en nyt voi sanoa että ainakaan demossa sitä tarvitsin, enemmänkin se oli vain sellanen fiilis että kun on tottunut että katsotaanpas karttaa, jaa eipä sitä olekkaan. Toisaalta alue joka demon lopussa näkyy oli aika iso. Isoimmaksi ongelmaksi voi muodostua se ettei muista missä mitäkin on sitten kun alueita kertyy enemmän, navigaatio ei välttis ole se ongelma kun kompassikin löytyy.

Aseen kehitys oli mukavan erilainen ettei käytetä mitään kiviä vaan ihan vaan käyttämällä sitä se tulee paremmaksi. Toisaalta tässä on se ongelma että jos löydät uuden kivan aseen myöhemmin joudut grindaa sen leveleitä ellei ne dropit mitä vihuilta saa ole sitten jotain upgrade tavaroita myöhemmin saataviin aseisiin.

Mutta demo vakuutti ja alueelta löytyy useita paikkoja joita ei päässyt tutkimaan tai en ainakaan löytänyt tarvittavia tavaroita niiden avaamiseksi. Katsotaan mitä arvostelut sanoo. Suosittelen ehdottomasti testaamaan, easy vaikeustasolla peli oli helppo demon osalta joten sopii myös niille jotka eivät pidä Souls vaikeustasosta.
 
Ylös Bottom