Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Onhan minunkin epämääräisenmääräisiä viestejä täällä tulkittu lukijan toisesta miten sattuu, ja ei siinä mitään. Sellaistahan se keskustelu on :D Ei näitä pidä liian vakavasti ottaa kuitenkaan kenenkään toimesta (kirjoittaja/lukija)
Kyl mä yleensä oon niistä sun viesteistä, jotka mä oon nähny, löytänyt pointin. Voihan tietysti olla että olen jotain tulkinnut/ymmärtänyt väärin. :D

No joka tapauksessa hyvä, että täällä mahtavalla voorumilla käydään keskustelua. Voin sanoo että oon täällä viihtyny. Ilman tätä paikkaa olis moni peli jäänyt pelaamatta/huomaamatta, joten hieno paikka tämä.
 
Samaa mieltä ollaan politiikoista. Valehtelevat läpeensä ja suurin osa luvatuista asioista ei enää onnistukaan valituksi tulemisen jälkeen tai sitten ovat niin kyvyttömiä, että lupaillaan ja ajetaan asioita siihen malliin, etteivät ne sitten olekaan toteutettavissa.
Joskus ajattelin kauhean mustavalkoisesti poliitikoista että ovat vain rahan ja oman edun perässä siellä mutta olen nykyisin ajattelen että kyllä sinne ihmiset ainakin alkujaan lähtee asioita parantamaan. Eri asia sitten tosiaan että onnistuuko se. Puoluekuri on yksi merkittävimmistä syistä miksi varmasti monella hommat stoppaa ja tietysti se, että siellä kun ei olla yksin, niin pakko tehdä kompromisseja.

Tässä poliitikoiden puolustelun perään silti heti jatkan että joka tärkeysjärjestys pitäisi olla. Minusta on aika merkittävää että edelletykset elämälle säilyisi ja niihin panostettaisiin. Sen jälkeen voi miettiä muita asioita.

Eikä se tietenkään Suomen asia ole maailmaa pelastaa mutta koska minä kirjoitan Konsolifinissä enkä vaikka ConsoleUK:ssa (keksitty paikka) niin totta kai puhun asiasta Suomen osalta. Varsinkin kun koko keskustelu lähti Elokapinasta. Luotan siihen että myös ulkomailla on vastaavaa toimintaa eikä ole tarve meidän suomalaisten laajentaa hommiamme sinne. Keskitytään tekemään omamme ja toivomaan että muut tekee myös parhaansa.

Siitä ei ainakaan tule ikinä mitään jos aina turvaudutaan johonkin "mutta kun ei tuokaan"-ajatteluun.

Mutta mikä se tilanne on? Missä Suomi laahaa jäljessä muita maita niin pahasti?
Oliko joku sanonut Suomen laahaavaan perässä? Tilanne on maailmanlaajuisesti että toimia pitää olla enemmän ja merkittävämpinä.

Itse haluaisin Suomen ajavan vahvempaa metsäpolitiikkaa, joka on itsenäisesti päätettyä. isojen kaivosyhtiöiden kikkailut ja rahan valuminen ulkomaille ympätistöongelmien jäädessä tänne tulisi ratkaista. Ydinvoimaa tulisi lisätä, koska ei tuulella ja muilla uusiutuvilla pidetä ymmärtääkseni Suomessa valoja päällä.
Tästä olla täysin samaa mieltä. Metsähommat on ottanut päähän pitkään ja niitä enemmän vain nuo kaivospaskat, joilla myydään maan rikkauksia ja saadaan siivottavaksi sotkut. Ydinvoimaa vastaan en ole mutta tutkisin ensin että mihin asti uusiutuville päästäisiin.

Se on muuten huvittavaa miten pakon edessä porukka pärjää niin paljon vähemmällä. Tarvittaisiinko yhtään ydinvoimalaa jos sähkön hinta vain nostettaisiin? Silloinhan sen kulutus on pientä. Jos jokainen poistaisi edes kaiken turhan (standby-tilat jne.) niin niistäkin tulisi varmasti jo näkyvä määrä.

Ottaa päähän että ihmiset tekee asioita vasta kun on pakko. Sähköä säästetään vasta kun se maksaa liikaa. Etäkokouksia järjestetään vasta kun on tartuntatauti liikkeellä. Mikä helvetti siinä on että ihmisiä ei saa tekemään näitä ilman pakkoa?

Taustalla taas kysymys, että kuinka pitkään sitä lainanottamista voidaan jatkaa? Milloin se seinä tulee vastaan? Kuka maksaa meidän eläkkeet vai pitääkö sitä olla töissä hautaan asti?
Miksi oletetaan että ympäristöasiat maksaisi jotenkin erityisen paljon verrattuna vaikkapa juuri eläkkeisiin ja muihin? Ja miksi eläkkeet ja muut menee elämisen edelle? Olettaisin kuitenkin että olisi parempi ajatella hetkeä pidemmälle niin, että siellä eläkkeellä olisi vielä asumiskelpoinen maailma olemassa.

Mutta niinhän se tuntuu menevän että ajatellaan kvartaaleissa ja kansanedustajakausissa. Sitä pidemmälle ei mietitä. Lyhyen tähtäimen tulos on ainoa mikä merkkaa ja sen vuoksi voidaan vaikka myydä sähköverkko, jonka maksuilla oltaisiin varmaan(?) parissa vuodessa saatu sama tai enemmän mitä sen myyntihinta oli.
 
No joka tapauksessa hyvä, että täällä mahtavalla voorumilla käydään keskustelua. Voin sanoo että oon täällä viihtyny. Ilman tätä paikkaa olis moni peli jäänyt pelaamatta/huomaamatta, joten hieno paikka tämä.
On kyllä mahtava tämä foorumi! Täysin samaa mieltä tuosta :) Moderoinnille myös kiitokset, antaa riittävästi tilaa mutta kuitenkin jämptejä tarvittaessa :)
 
Vastataan nyt tänne "kaatopaikalle".

Ihan ensimmäisissä PS3-malleissa (niissä Amerikan puolella myydyissä) oli PS2-prosessori, joka pudotettiin myöhemmistä malleista kustannussyistä pois. PS3 ei siis koskaan osannut varsinaisesti emuloida PS2:ta.
Jep, näinhän se oli ja ihan ymmärrettävästi se putosikin pois kun ei pelkällä softalla pyörinyt.

Oma pointti tekniikoiden eroavaisuuden vuoksi oli kuitenkin, että ei olisi ensimmäinen kerta kun Sonyn saman sukupolven "karvalakkimalleissa" olisi tapahtunut jotain oleellisia muutoksia koskien pelien yhteensopivuutta tai kykyä pelata pelejä. Miten tuon nyt haluaa määritellä. Eli jos tulisi PS5-malli, joka sisältäisi dvd-lukupään ja sillä voisi käyttää omia vanhoja kiekkoja lisenssinä toisin kuin vanhemmilla PS5:lla, niin PS3:lla oli vastaavanlainen tilanne, mutta toisinpäin. Vanhalla pystyi pelaamaan enemmän kuin uudella.

Onhan tuo boksin bc-homma kyllä hieno, varsinkin kun niin moni peli pyörii tuoreemmilla konsoleilla paremmin kuin alkuperäisellä. Alkuperäisen Mass Effectin hissitauotkin on ihan sopivan mittaisia XSX:llä. Sinänsä vähän harmi, että se ei ollut parempaa bisnestä, mutta toisaalta nykyään asiaan ollaan herätty ja pleikallakin ollaan nyt kohtuuden rajoissa tätä edistetty.
 
Xbox 360:lla oli jo taaksepäinyhteensopivuus ekan Xboxin kanssa, vaikka se ei toiminut kovin hyvin kaikissa peleissä. Vaikea sanoa, miten hyvää bisnestä se on ollut. Osa arvostaa, osa ei. Veikkaan, että tulevaisuudessa voi olla koko ajan isompi juttu koska nostalgia on yksi tärkeistä tekijöistä. Pelikokoelman kerääjille on myös helppo perustella uuden konsolin hommaaminen sillä, että pelit pyörivät paremmin ja jo hankittuja pelejä voi pelata uudella konsolilla. Jos se olisi ollut huonoa bisnestä, Sony ei varmaan olisi lähtenyt myös siihen suuntaan?
 
Eli jos tulisi PS5-malli, joka sisältäisi dvd-lukupään ja sillä voisi käyttää omia vanhoja kiekkoja lisenssinä toisin kuin vanhemmilla PS5:lla, niin PS3:lla oli vastaavanlainen tilanne, mutta toisinpäin. Vanhalla pystyi pelaamaan enemmän kuin uudella.
DVD-levyjä PS5 on osannut toistaa julkaisusta asti. CD-levyjä se ei tue, joten se pudottaisi osan PS2-levypeleistä pois ihan jo käytännönkin tasolla.

Ja menee jo ihan toiveajattelun puolelle spekuloida uudesta PS5-mallista, joka toistaisi myös CD-levyjä.
 
Xbox 360:lla oli jo taaksepäinyhteensopivuus ekan Xboxin kanssa, vaikka se ei toiminut kovin hyvin kaikissa peleissä. Vaikea sanoa, miten hyvää bisnestä se on ollut. Osa arvostaa, osa ei. Veikkaan, että tulevaisuudessa voi olla koko ajan isompi juttu koska nostalgia on yksi tärkeistä tekijöistä. Pelikokoelman kerääjille on myös helppo perustella uuden konsolin hommaaminen sillä, että pelit pyörivät paremmin ja jo hankittuja pelejä voi pelata uudella konsolilla. Jos se olisi ollut huonoa bisnestä, Sony ei varmaan olisi lähtenyt myös siihen suuntaan?
Joo, itse ostin 360-bundlen, jossa tuli PGR3:n lisäksi Halo 2 ja ja eka Forza Motorsport. Haloa ei oikeastaan tullut pelattua, mutta FM oli aivan loistava turismoihin tottuneelle. FM toimi muistaakseni suht hyvin. Äänet bugasivat silloin tällöin ja varmaan se joitain kertoja kaatuilikin, mutta ei mitään isompaa ingelmaa ole jäänyt mieleen.

Tarkoitin tuolla "kohtuuden rajoissa" -kommentillani sitä, että nyt kun PS4:n ja PS5:n rauta on sen verran samanlaista, että vanhojen pelien pyöritys onnistuu varsin helposti PS5:lllä, niin siihen on tietenkin tartuttu, kun kilpailijalla on taaksepäinyhteensopivuutta jo selvästi enemmänkin. Mutta koska PS3 on vaikea emuloida ja Sonyllä on markkinoilla mukava asema (eikä toisaalta käteistä syydettäväksi joka paikkaan), niin siitä halutaan sitten rahaa jos ja kun sellaista nyt tehdään. PS2 pyöritti PS1:n levyjä ja luki niiden muistikortteja, PS3 eka malli oli myös 1:n ja 2:n kanssa taaksepäinyhteensopiva varsin kattavasti, mutta siihen se sitten jäikin ja nelosella ei enää mitään aikaisempia kiekkoja voinut hyödyntää.

Microsoft tuota on jatkanut ja tosiaan ehostanutkin vanhojen pelien toimivuutta ja onhan se hyvää pr:ää ja asiakaspalvelua. Sinänsä ihan ymnärrettävää kun rahaa riittää ja markkinaosuudessa on oltu takamatkalla. Toisaalta samoihin aikoihin Xboxin levyiltä löytyy yhä vähemmän varsinaista dataa, mutta se on sitten toinen asia. Joka tapauksessa jos vanhat pelit ovat edes diginä saatavissa moderneilla alustoilla myös jatkossa, niin olisihan se todella hienoa. Toivottavasti tuo bc-kirjasto pysyy mukana sitten tulevaisuudessakin. Nyt 360:n digikaupan sulkeutuminen ensi kuussa aiheuttaa sen, että taaksepäinyhteensopimattomat digi only -pelit häviää niiden saatavilta, jotka eivät ole niitä ostaneet (elleivät pääse käsiksi tunnareihin joilla näitä on ostettu).

DVD-levyjä PS5 on osannut toistaa julkaisusta asti. CD-levyjä se ei tue, joten se pudottaisi osan PS2-levypeleistä pois ihan jo käytännönkin tasolla.
Joo, menee jo sekaisin, aikaisemmin itsekin totesin, että sieltä puuttuu vain cd-lukupää, jonka vuoksi koko ps2-kirjastoa (ja yhtäkään ps1-peliä) ei voisi pelata. Eli korjauksena: siellä on mahdollisuudet hyödyntää dvd-ps2-levyjä lisenssinä ja ainoastaan cd-levyjen osalta tilanne vastaisi ps3:n ekaa mallia pinnallisella tasolla, mutta päinvastaisena. Eli dvd:n osalta se yhteensopivuus voitaisiin tuoda vanhoihinkin ps5-malleihin tuon dvd-lisenssintunnistuksen vuoksi softapäivityksenä. Mutta kuten itsekin olen todennut, niin en usko hetkeäkään että tällaista PS4-pelejä vanhempien fyysisten kopioiden hyödyntämistä tulee ja nähtäväksi jää, miten kauan levyasemia vielä ylipäätään pidetään mukana.

tldr; PS2 (dvd) ja PS3:n bluray -kiekkojen hyödyntäminen lisenssinä olisi teoriassa mahdollista ihan tältään nykyisillä PS5-malleilla, mutta siinä ei ole rahallisesti Sonylle mitään järkeä. Itse tykkään teorisoida ja pohtia mahdollisuuksia silloin tällöin. Mielenkiintoisimpia juttuja omasta mielestä ovat monesti ne, joissa ei ole kaupallisesti (mitään) järkeä (kyllä, olen insinööri).

Ja menee jo ihan toiveajattelun puolelle spekuloida uudesta PS5-mallista, joka toistaisi myös CD-levyjä.
Lisätään vielä, että sinänsä hauska, että Sony oli itse keskeisessä asemassa kehittämässä CD:tä. PS5 ei sitä tue, mutta XSX tukee.
 
Kehitys kehittyy. Helkkari, vieläkin itkettää kun mun 3,5" diskit (puhumattakaan noista 5,25") ei sovi mun pleikkariin. Ja että mun massiivinen C kasettikokoelma on ollut jo vuosia jossain kaatopaikalla. VHS kasettikokoelman annoin joskus 400v sitten appivanhemmille jos sieltä jotain viihdykettä löytäisivät. Tajusin vähän viiveellä että jotain aikuisviihdettä taisi menna siinä samaan syssyyn :D No, tuskinpa katsoi yhtä ainutta elokuvaa noista mitä sai. Kunhan keräsi keräilemisen ilosta.
 
Eihän kasetit mitään kaatiskamaa ole. Nytkin oli emp:ssa tarjolla uusi judas priest kasetilla :D
Retroa ostaa moinen, sain kanssa kaverilta oman bändin tuotoksensa C kasettina. Toi on semmoinen vitsi. Onko sinulla elossa oleva soitin millä soittaa moista? Jos on niin, hienoa :) Kovin monella ei meinaan ole
 
Mary Spenderillä oli ihan hyvä video kasettien käytöstä nykyaikana verrattuna digilevitykseen.

Kiva video. mutta köh köh, en ihan ensimmäisenä markkinoisi tuota C kasettia edullisena (ehkä edullinen muttei kannattava) kanavana jakaa musiikkia. Mutta joo, muutoin, kyllä jaan paljonkin ajatuksia tuon videon kanssa. Mm. täällä : https://forum.konsolifin.net/threads/suoratoistopalvelut-ovat-tuhonneet-koko-alan.100804/

Fyysisten medioiden häviäminen ja isojen suoratoistofirmojen kautta itselleen suorittajille (olkoot näyttelijöitä tai muusikoita) jää aina vaan vähemmän käteen
 
Kasetti on ihan hyvä väline musiikin tallentamiseen. VHS on silti ihan kelvoton tallennusmuoto. Analogisilla vehkeillä sai tehtyä kaikkea hauskaa. Esim. oli hauska skrätsätä isoveljen vinyylejä 80-luvulla.
 
Kyllähän CD on edelleen ihan käytössä oleva formaatti meikäläisellä. Useamman levyn ostan edelleen vuosittain. Autostakin löytyy CD-soitin.

Vinyylitkin ovat soitossa edelleen!
CDt juu, lähinnä meinasin että milloin viimeksi on Juicen C kasetti pyörinyt siellä C kasetti soittimessa?
CD formaattina, vahva on jalanjälki joten ei vissiin ihan hetkeen häivy vaikka sony jo veti tuen poies PS5 konsolista :mad:
 
CDt juu, lähinnä meinasin että milloin viimeksi on Juicen C kasetti pyörinyt siellä C kasetti soittimessa?
CD formaattina, vahva on jalanjälki joten ei vissiin ihan hetkeen häivy vaikka sony jo veti tuen poies PS5 konsolista :mad:
C-kasetti on kieltämättä pyörinyt hieman harvemmin viime aikoina. Joku vanha sekalainen lienee ollut viimeisin, jota testimielessä pyöräytin. Kassujahan on kymmenittäin varastossa odottamassa kuuntelijaansa.
 
Huntdownin collector's editionissa on muuten soundtrack C-kasetilla. Vähän tavallisesta poikkeavaa, mutta pelin teemaan oikein sopivaa.
 
Ylös Bottom