Murdoc
Well-Known Member
Huoh älä viitsi nostaa itseäsi jalustalle. Aseita päivitin ja menin nätisti aluelle sitä mukaa kun hahmo oli niihin valmis. Tässä on jo neljättäkymmentä vuotta tullut videopelejä pelattua pääharrastuksena niin voit olla varma, että en missaa tollaisia asioita peleissä. Aika sinunkin hyväksyä, että ihmiset kokee asiat eri tavalla peleissä eikä joka vitun asiasta tarvitse ruveta vänkäämään.Ollaan kyllä eri peliä sitten pelattu. Tai sitten olet tosiaan ängennyt alilevelisenä järjestään eteenpäin. Tai sitten se aseiden jatkuva kehittäminen on jostain syystä jäänyt tekemättä. Valhallassahan ei ole ollenkaan minkäänlaisia ”bullet sponge”-vihuja, vaan taistelut ovat lähes järjestään alle 10:ssä sekunnissa ohi aina yksittäistä vihua vastaan. Helpompaa taistelua ei ole yhdessäkään toisessa AC-pelissä. Ja aika harvoissa muissakaan taistelua sisältävissä peleissä taistelut ovat niin helppoja ja varsinkaan niin nopeasti ohi. Ei todellakaan minkäänlaisia ”bullet sponge”-vihuja tullut ainakaan itselleni eteen.
Bossitaistelut olivat toki vähän haastavampia, ja niin niiden kuuluukin olla. Mutta eivät nekään kauaa kestäneet hyvin kehitetyillä aseilla ja oikean levelin hahmolla. Sellainen pari kolme minuuttia meni niihin ja ehkä pisimmillään viitisen minuuttia. Tuokaan ei kauaa ole mielestäni bossitaisteluihin. Jos Valhallaa nopeammin ovat taistelut ohi, niin alkaa olla sitten parin sekunnin ”one hit kill”-taisteluita (toki näitä oli välillä Valhallassakin) ja alle kahden minuutin bossitaisteluita, missä ei sitten olisi enää mitään järkeä.
Toki se mahdollisuus lienee, että olet normaalin sijasta aloittanut pelin hardilla, mitä en itse tee koskaan peleissä, koska silloin on
usein juurikin mahdollista, että peli meneekin ”bullet sponge” hommiksi. Normaalilla, eli default-tasolla pelatessa ei sitten kuitenkaan todellakaan tullut ”bullet spongeja” vastaan.
Ja muuten Odysseyssa oli paljon paremmin toimiva taistelu. Siinä nimenomaan tunsi aseiden painon, ja vihut pystyivät laittamaan myös paremmin hanttiin. Yksi parhaita taistelumekaniikoita koskaan. Edelle ei pääse minulle kuin soulsborne-pelit ja samalla viivalla ehkä tuo mainitsemasi Ghost of Tsushima. GoT:ssakin oli kyllä sitä ongelmaa, että taistelut olivat yleensä muutamassa sekunnissa ohi, eli vihut olivat suurelta osin pelkkää paperia. Mekaniikat olivat toki siinä varsin hyvät, sitä ei käy kieltäminen.
Kuten sanoin edellisessä viestissä, ei niissä ehkä aikaa mennyt niin paljoa niinku ekassa viestissäni sanoin mutta tuota sienivihu-efektiä oli senkin edestä. Aivan onnettoman tuntoinen taistelu tuon takia ja nimenomaan Odysseyssä vielä sitäkin huonompi. Eikä se aika muutenkaan ole mikään taisteluiden hyvyyden mittari vaan se miltä se tuntuu. Painontunne lyönneissä, vihujen reagointi osumiin, animaatiot jne. Ja minusta vihu saakin kuolla osumasta parista jos sitä lyödään kirveellä tai moukarilla päähän eikä heilua typerännäköisenä imemässä iskuja. Taistelun vaikeustasoa voi tasapainottaa muutenkin, kun tekemällä vihuista kestävämpiä niinkuin esim GoT osoitti.