Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Normaalisti keskustelussa esitetään eriävä mielipide piikittelyn sijaan?
Jos ihmiset olisivat rationaalisia ja muuttaisivat käyttäytymistä jonkun tietolehtisten pohjalta niin mehän korjattaisiin kansanterveys hetkessä.
Joka kotiin vaan tietopaketti roskaruuan riskeistä ja ylipainon vaarallisuudesta ja hoplaa, se on siinä.

Tosiasiassa ihmiset eivät ole rationaalisia ja tekevät itseäänkin vahingoittavia päätöksiä aivan jatkuvasti, joten ajatus siitä että jonkun ympäripyöreän tiedon lisääminen auttaisi muuttamaan käyttäymistä vain jotta joku vaikeasti hahmotettava asia kuten ilmastonmuutos hidastuu on no, absurdi.

Plus kuka v*ttu ottaa keneltäkään kadulla vastaan mitään lappuja muutenkaan :D
 
Jos ihmiset olisivat rationaalisia ja muuttaisivat käyttäytymistä jonkun tietolehtisten pohjalta niin mehän korjattaisiin kansanterveys hetkessä.
Joka kotiin vaan tietopaketti roskaruuan riskeistä ja ylipainon vaarallisuudesta ja hoplaa, se on siinä.

Tuo on erinomainen pointti. Oli Suomessa missä tahansa, joko tavaratalossa, vilkkaalla kävelykadulla, taikka vaikka elokapinan mielenosoituksessa, ei tarvitse montaa astetta päätänsä kääntää, kun silmiin on osunut jo häkellyttävä määrä ylipainoisia ihmisiä. Tuntuu, että ylipainon haitoista sekä keinoista välttää sitä, opetetaan ja valistetaan nykyään enemmän kuin koskaan. Lisäksi ylikulutuksen hillitseminen kuuluu varmasti myös ympäristöasioissa kunnostautuneiden tavoitteisiin. Kuitenkin, kuten sanottu, ylipainoisten suomalaisten määrä on aivan törkeän korkea nykypäivänä. Tämä tukee väitettäsi, että tiedon ja informaation jakaminen ei tunnu hillitsevän ongelmia.

Ylipainon vastaisia mielenosoituksia ei(valitettavasti) taideta juuri järjestää. Mutta nyt kun saadaan aiheesta hyvää keskustelua, voisiko se olla toimiva keino ongelman ehkäisemiseen? Monella tuntuu olevan uskoa, että se on potentiaalinen vaikutuskeino ainakin ilmastonmuutosta vastaan. Itse en tosin rehellisesti sanottuna usko että tuokaan toimisi. Niin pitkään kun ihmisillä on oma vapaus valita terveytensä laiminlyöminen, moni tulee sen tekemään, valinnan objektiivisesta typeryydestä ja itsekkyydestä huolimatta. Onko ylensyönti pienempi paha kuin vaikkapa autoileminen? Molemmat eittämättä nostavat ihmisen omaa hiilijalanjälkeä.
 
Ja jotten puhuisi vain ylipainosta, niin sama koskee ihan kaikkea terveyttä. Esihenkilönä toimiessa saa työterveydestä viestiä, että tietyt ihmiset välttelevät tarkistuksiin tulemista, koska he eivät halua kuulla mahdollisia ikäviä uutisia.

Eli he nimenomaan aktiivisesti välttävät ikävän tiedon saamista, vaikka sillä olisi suora yhteys heidän omaan hyvinvointiinsa.
Joten anteeksi, jos en pidä ihmisiä rationaalisina olentoina, joihin vaikutetaan tietolehtisillä.

Vakavasti puhuen: Tietenkin ilmastonmuutokseen liittyvää tietoa tarvitaan, se on selvää. Omasta mielestäni kysyntää olisi juuri sellaiselle positiiviselle, mutta tiukalle tulevaisuudenpohdinnalle. Että miltä sellainen kestävä elämäntapa näyttäisi. Tätä kautta saataisiin avattua näkymiä siihen, että kaikkien ei ehkä tarttis luopua kaikesta, mutta myös keskustelua siitä mistä me mahdollisesti olemme valmiita luopumaan. Nyt tuntuu että tätä ei ajatella ollenkaan ja kukaan ei halua tinkiä mistään, vaikka se tarkoittaisikin sitä, että jälkeläisten on tehtävä entistä kipeämpiä päätöksiä.
 
Ylipainon vastaisia mielenosoituksia ei(valitettavasti) taideta juuri järjestää.
Kylläpäs sua kiinnostaa muiden ihmisten ulkonäkö/keho. Ootkos ajatellut ettei asiat oo noin mustavalkoisia? Koskaan ei voi tietää mitä kukin pään sisällä käy läpi, ja voihan joku sairauskin aiheuttaa ylipainoa. Olisi aivan pimeetä järjestää tuollainen mielenosoitus.
 
Kylläpäs sua kiinnostaa muiden ihmisten ulkonäkö/keho. Ootkos ajatellut ettei asiat oo noin mustavalkoisia?

Todella väsynyt argumentti, ja halpa projisointi sieltä. Tottakai yhteiskunnallisesti merkittävistä ongelmista saa, ja pitää puhua. Myös ylipainosta. Ja ei, ei sen takia että heidän ulkonäkönsä rumentaisi mielestäni maisemaa.

Sinusta en tiedä, mutta minulla ei itselläni ole mitään suurta hinkua maksaa muiden terveysongelmista. Sellainen on kuitenkin kotimaamme systeemi. Vähintä mitä voin tehdä, on toivoa että ihmiset eläisivät siten, etteivät he turhaan kuormittaisi terveydenhuoltoa. Sairaat toki erikseen. Heitä on ylipainoisista kuitenkin vain pienen pieni osa.
 
Nyt on kyllä niin oikeistomainen kommentti ettei mitään rajaa. Sun ideaalimaailmassa vain hyväosaiset (ja ei lihavat) pääsis hoitoon. No mikäs siinä jos noin ajattelet, itse ajattelen asioita vähän eri tavalla.

Ja taas, aivan naurettava kurvit suoriksi tulkinta. En ole sanonut mitään tuon älyvapaan tulkintasi suuntaistakaan. Minun ideaalimaailmassani, ihmiset ottaisi kykyjensä mukaan vastuuta itsestään ja lähimmäisistään, ei sen kummempaa. Tämä on toki vain utopistinen kuvitelma, mutta kai minäkin saan unelmoida. Uskon kuitenkin, että ainakin joillain pienillä toimilla tuonsuuntaista kehitystä voisi olla mahdollista edistää. Eikä vain todeta, että ongelmia on ja that's just that. Ei kannata edes koittaa mitenkään niitä ehkäistä tai korjata.
 
Ja jotten puhuisi vain ylipainosta, niin sama koskee ihan kaikkea terveyttä. Esihenkilönä toimiessa saa työterveydestä viestiä, että tietyt ihmiset välttelevät tarkistuksiin tulemista, koska he eivät halua kuulla mahdollisia ikäviä uutisia.

Eli he nimenomaan aktiivisesti välttävät ikävän tiedon saamista, vaikka sillä olisi suora yhteys heidän omaan hyvinvointiinsa.
Joten anteeksi, jos en pidä ihmisiä rationaalisina olentoina, joihin vaikutetaan tietolehtisillä.

Vakavasti puhuen: Tietenkin ilmastonmuutokseen liittyvää tietoa tarvitaan, se on selvää. Omasta mielestäni kysyntää olisi juuri sellaiselle positiiviselle, mutta tiukalle tulevaisuudenpohdinnalle. Että miltä sellainen kestävä elämäntapa näyttäisi. Tätä kautta saataisiin avattua näkymiä siihen, että kaikkien ei ehkä tarttis luopua kaikesta, mutta myös keskustelua siitä mistä me mahdollisesti olemme valmiita luopumaan. Nyt tuntuu että tätä ei ajatella ollenkaan ja kukaan ei halua tinkiä mistään, vaikka se tarkoittaisikin sitä, että jälkeläisten on tehtävä entistä kipeämpiä päätöksiä.
Vertaat addiktiota tietämykseen siitä, mikä on hyväksi planeetalle? Todella heikko vertaus.

Ihmisten valistaminen ei ole millään tavalla absurdia, vaan järkevää. Tarttuvatko kaikki siihen? Ei tietenkään, mutta kun meitä on monta tällä planeetalla, niin pienikin muutos per henkilö on jo merkittävä kokonaisuuden kannalta.

Tähän lappujuttuun nyt näytettiin tarttuvan yhtä innokkaasti kuin taapero jäätelöpuikkoon. Se oli edelleen yksi mainittu asia ja väitän kuitenkin 1000 jaetun lehtisen siirtävän viisaria positiivisempaan suuntaan, mitä jonkun tieväylän tukkiminen tunti- tai päviäkausiksi. Vaikka niistä 1000 lentäisi 900 roskiin suoraan.
 
Ja jotten puhuisi vain ylipainosta, niin sama koskee ihan kaikkea terveyttä. Esihenkilönä toimiessa saa työterveydestä viestiä, että tietyt ihmiset välttelevät tarkistuksiin tulemista, koska he eivät halua kuulla mahdollisia ikäviä uutisia.
Ai saatana sentään kun alkoi naurattaan, anna kun arvaan olet päässyt esimiesasemaan (henkilö anteeksi, pitää olla korrekti) viimosen vuoden kahden sisällä? Ja olet siellä alaportaalla päällepäsmäröimässä? :D

Minulla on termi tuollaiselle; 'johtamiskohtaus'. Mutta ole sinä esihenkilö huoleti, se ei ole pysyvää ja menee ohi kokemuksen myötä :D
Mielenkiintoista toki että olet tietoinen alaistesi mielenlaadusta miksei käy työpaikan tukemalla terveysasemalla??? Ja vielä että tällainen tieto on jaettu em. terveysaseman puolesta??? :D

Voihan ne käy missä ikinään haluaa? eikä todellakaan tietoja jaeta yksityisten terveysalan toimijoiden kanssa keskenään ilman asianomistajan lupaa. Itseasiassa, en varmaan minäkään menisi sinun tarjoavalle terveysalan puolelle jos sinulle he kertoisivat mitä minulle kuulee / ei kuulu. Eikös tuo jo ole aika harmaalla alueella näinniinkuin lakipuoleltakin - ja yksityisyyden suojan kautta? Sinä esihenkilönä olet varmasti tutustunut näihin läkipykäliin?? Jos mitään koulutusta moiseen ikinä saanut? :D Ääneen naurattaa vieläkin toi koko kommentti :D

Mutta jooo, suosittelisin sinulle tuossa johtamiskohtauksessa ollessasi tutustua myös alaistesi uskontoihin, seksuaalisiin suuntauksiin ja muutenkin vapaa-ajan käyttöön. Ties mitä kaikkea jännää sieltä löytyy :D Ajattele jos siellä johtamiskohtauksissasi löytäisit vaikka jonkun homon tai muslimin!! :D

Voisiko olla mahdollista että puhuit paskaa - jos et, niin voisitko kertoa mistä työterveydestä olet vastaanottanut mainitsemasi tiedot, toi ei todellakaan ole mikään leikin paikka nimittäin...
 
Viimeksi muokattu:
Ai saatana sentään kun alkoi naurattaan, anna kun arvaan olet päässyt esimiesasemaan (henkilö anteeksi, pitää olla korrekti) viimosen vuoden kahden sisällä? Ja olet siellä alaportaalla päällepäsmäröimässä? :D

Minulla on termi tuollaiselle; 'johtamiskohtaus'. Mutta ole sinä esihenkilö huoleti, se ei ole pysyvää ja menee ohi kokemuksen myötä :D
Mielenkiintoista toki että olet tietoinen alaistesi mielenlaadusta miksei käy työpaikan tukemalla terveysasemalla??? Ja vielä että tällainen tieto on jaettu em. terveysaseman puolesta??? :D

Voihan ne käy missä ikinään haluaa? eikä todellakaan tietoja jaeta yksityisten terveysalan toimijoiden kanssa keskenään ilman asianomistajan lupaa. Itseasiassa, en varmaan minäkään menisi sinun tarjoavalle terveysalan puolelle jos sinulle he kertoisivat mitä minulle kuulee / ei kuulu. Eikös tuo jo ole aika harmaalla alueella näinniinkuin lakipuoleltakin - ja yksityisyyden suojan kautta? Sinä esihenkilönä olet varmasti tutustunut näihin läkipykäliin?? :D Ääneen naurattaa vieläkin toi koko kommentti :D

Mutta jooo, suosittelisin sinulle tuossa johtamiskohtauksessa ollessasi tutustua myös alaistesi uskontoihin, seksuaalisiin suuntauksiin ja muutenkin vapaa-ajan käyttöön. Ties mitä kaikkea jännää sieltä löytyy :D Ajattele jos sieltä johtamiskohtauksissasi löytäisit olisi jokun homon tai muslimin!! :D
Öh, onhan niitä sellaisia työtehtäviä, joissa on ihan lakisääteisiä terveystarkastuksia, eikä välttämättä pelkästään työtä aloittaessa. Näihin joutuu menemään, jos ei ole perusteltua syytä siitä kieltäytyä. Lisäksi esihenkilö on velvollinen ohjaamaan alaisensa terveystarkastukseen, mikäli huomaa tämän työkyvyn heikentyneen, eli esihenkilöllä on myös vastuunsa asiassa. Että sellaista nauramista...

Täältä voi kouluttaa itseään lisää, mikäli sattuu omalle esihenkilöintitontille:

 
Nonni. Katsos, näin sitä vaan oppii uutta joka päivä. Täytyy ottaa takasin tuo mitä kirjoitin yllä. Pahoitteluni kärkkäästä kirjoittelustani mitkä perustui omaan puutteelliseen näkemykseeni ja kokemukseeni.

Kaippa olen niin sementoitunut näihin IT hommiin missä lähinnä kattellaan jos huvittaa mitä sinne kuuppaan kuuluu silloin tällöin. Viimeksi 15v sitten. Aika kyynistä.

Mutta ihmisten oma terveys/pahoinvointi on edelleen privaatteja asioita, uskoisin että en sentään niin vanha ole että tuo olisi muuttunut miksikään sitten 1700 luvun tms kun viimeksi tarkastin. Oli miten oli mutta tosiaan varmasti jossain ammateissa em. terveystarkistukset on hyödyllisiä ja jopa pakollisia. Ajattelin turhan kapea-alaisesti ja häiriinnyin tuosta että työterveys on jakanut tietoa eteenpäin mikä ei omaan korvaan soinut kovin hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Vertaat addiktiota tietämykseen siitä, mikä on hyväksi planeetalle? Todella heikko vertaus.

Ihmisten valistaminen ei ole millään tavalla absurdia, vaan järkevää. Tarttuvatko kaikki siihen? Ei tietenkään, mutta kun meitä on monta tällä planeetalla, niin pienikin muutos per henkilö on jo merkittävä kokonaisuuden kannalta.

Tähän lappujuttuun nyt näytettiin tarttuvan yhtä innokkaasti kuin taapero jäätelöpuikkoon. Se oli edelleen yksi mainittu asia ja väitän kuitenkin 1000 jaetun lehtisen siirtävän viisaria positiivisempaan suuntaan, mitä jonkun tieväylän tukkiminen tunti- tai päviäkausiksi. Vaikka niistä 1000 lentäisi 900 roskiin suoraan.
En vertaa addiktiota vaan halua ottaa uuta tietoa vastaan ikävistäkin asioista. Johan mä s**tana toisessa viestissä kirjoitin muustakin kuin ylipainosta, mutta ihan miten vaan. Voit korvata terveyskuvion jollain muullakin.

Ja vaikka Elokapina olisi jakanut Suomessa 100 000 flyeria niin heistä olisi kuullut noin 20 ihmistä. Nyt heidät tietävät kaikki. Kansalaisaktivismi on myös mediatilan kaappaamista asialleen.
Se että joku Perus-Pentti ei lopeta diesillä ajoa ja lihansyöntiä "koska Elokapina ärsyttää" sisältää sellaisen ajatusharhan, että hän olisi tehnyt niin ilman Elokapinaa.

Tota yhtä ilmeisen lauantaikopsuissa Strooperin kirjoittamaa turauttelua ei pitäisi kommentoida muuten kuin että mies ei tiedä minusta EIKÄ kommentoimastaan asiasta mitään, mikä on aina hyvä pohja päänrääpimiselle.
Kuten toisen käyttäjän puolesta tuli todettua, on tehtäviä missä pitääkin ohjata eteenpäin ja vielä bonuksena (oikein triplaosuma) mun viestiä luettiin muutenkin kuin piru raamattua. Olen ollut tilanteessa missä työterveys käy keskustelua koko organisaation tasolla ja ilmaisee yleisesti huolensa terveyskäyntien skippaamisesta, ei niinkään jakanut yksittäisten alaisten terveystietoja eteenpäin.
Mutta ollos huoleton, olen siirtynyt jo ajat sitten muihin kuin esihenkilötehtäviin (ärsyttääkö tämäkin sana, v*tun urpo ;)) , asiantuntijana on helpompaa kun ei aina ole joku tollo kyselemässä miksi mitäkin tehdään.
 
Viimeksi muokattu:
En vertaa addiktiota vaan halua ottaa uuta tietoa vastaan ikävistäkin asioista. Johan mä s**tana toisessa viestissä kirjoitin muustakin kuin ylipainosta, mutta ihan miten vaan. Voit korvata terveyskuvion jollain muullakin.

Ja vaikka Elokapina olisi jakanut Suomessa 100 000 flyeria niin heistä olisi kuullut noin 20 ihmistä. Nyt heidät tietävät kaikki. Kansalaisaktivismi on myös mediatilan kaappaamista asialleen.
Se että joku Perus-Pentti ei lopeta diesillä ajoa ja lihansyöntiä "koska Elokapina ärsyttää" sisältää sellaisen ajatusharhan, että hän olisi tehnyt niin ilman Elokapinaa.

Tota yhtä ilmeisen lauantaikopsuissa kirjoitettua turauttelua en kommentoi muuten kuin siten että juu, on tehtäviä missä pitääkin ohjata eteenpäin ja toisekseen viestiä luettiin muutenkin kuin piru raamattua. Olen ollut tilanteessa missä työterveys käy keskustelua koko organisaation tasolla ja ilmaisee yleisesti huolensa terveyskäyntien skippaamisesta, ei niinkään jakanut yksittäisten alaisten terveystietoja eteenpäin.
Mutta ollos huoleton, olen siirtynyt jo ajat sitten muihin kuin esihenkilötehtäviin (ärsyttääkö tämäkin sana, v*tun urpo ;)) , asiantuntijana on helpompaa kun ei aina ole joku tollo kyselemässä miksi mitäkin tehdään.
Oliko tää nyt joku yhteinen vastaus itelle ja Strooperille? Jätetään tää tähän kun alkaa menemään sulla tunteisiin vähän liikaa ja kirjoittajat sekasin.

Itse näen Elokapinan ja kumppaneiden tämänhetkisten aktiviteettien olevan ainoastaan haitaksi heidän ajamalleen asialle kokonaiskuvassa. Toki jos ajettu asia ei perustu tietoon vaan tunteeseen, niin silloin sitä on toki vaikeampi yrittää valtaväestöä valistaa logiikan keinoin.
 
Oliko tää nyt joku yhteinen vastaus itelle ja Strooperille? Jätetään tää tähän kun alkaa menemään sulla tunteisiin vähän liikaa ja kirjoittajat sekasin.
Juu, oletin että on selvää että yhdessä viestissä voi vastata useampaan topikin viestiin ilman selviä lainauksia, koska muilla foorumeilla tämä ei ainakaan aiheuta ihmetystä. Eli ei ole mennyt kirjoittajat sekaisin, ei hätää :) Toki viittauksen toiseen viestiin voisi aina tehdä selvemminkin. Lastenhoidon välissä kun vastailee nettipäänaukomisiin niin jää välillä lainaukset epäselviksi.
Toisaalta kun lastenhoidon välissä vastailee nettivääntöihin niin tulee miettineeksi, että eiköhän aikansa voisi käyttää toisinkin, joten tack & adjö.

Ps. ”Nuo vetää tunteella, ei järjellä” on aina hyvä tapa nostaa itsensä ison ihmismassan yläpuolelle. Itse olen jatkossakin ihan rehellisen irrationaalinen.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten toisen käyttäjän puolesta tuli todettua, on tehtäviä missä pitääkin ohjata eteenpäin ja vielä bonuksena (oikein triplaosuma) mun viestiä luettiin muutenkin kuin piru raamattua. Olen ollut tilanteessa missä työterveys käy keskustelua koko organisaation tasolla ja ilmaisee yleisesti huolensa terveyskäyntien skippaamisesta, ei niinkään jakanut yksittäisten alaisten terveystietoja eteenpäin.
Mutta ollos huoleton, olen siirtynyt jo ajat sitten muihin kuin esihenkilötehtäviin (ärsyttääkö tämäkin sana, v*tun urpo ;)) , asiantuntijana on helpompaa kun ei aina ole joku tollo kyselemässä miksi mitäkin tehdään.
Hyvä kuulla ettei yksityisyyteen kajoavien tietojen jakamiseen olla menty. Ja hyvä myös kuulla että johtamiskohtaus on ohi ;)
Rakkain terveisin, v*tun urpo :)

p.s. pahoitteluni jos ja kun luin viestiäsi kuin raamattua, mutta kun mitään ikinään minnekään kirjoittaa niin tietysti lukijat tulkitsevat sen sitten kuten on kirjoitettu. En oikein tiedä miten muuten lukemaansa voi tulkita?
 
Viimeksi muokattu:
Elokapina vois mennä osoittaa mieltä semmoisiin maihin missä saastutetaan enemmän kuin suomessa, turhaa touhua mölytä jossain helsingin keskustassa Ilmasto muuttuu mitä sitten? Aina valitetaan että on liian kuuma(ilmastonmuutos) liian paljon lunta ja on kylmä(ilmastonmuutos).
Ihmettelinkin miten tätä ei ollut vielä kukaan tänne kirjoittanut...

Miten meinaat että onnistuisi lähteä johonkin vieraaseen maahan mieltä osoittamaan? Varsinkin kun usein on kyse maista, joissa on korruptiota tai jotain muuta, jonka vuoksi olisi mielenosoittajat aika pian vankilassa tai vastaavassa.

Plus että jos kuitenkin keskityttäisiin korjaamaan omat asiat eikä pohjata siihen "en tee kun ei tuokaan"-mantraan. Jos tuolle linjalle nimittäin aletaan niin kenenkään ei tarvitse ikinä tehdä mitään kun aina on joku, joka ei tee.

Ja sitten vielä tuo typeryys jossa sekoitetaan sää ilmastoon tai vähätellään ilmaston muuttumista. Tynnyrissä saa elää jos ei ole äärisäiden, tappohelteiden, ennätyskuumuuksien ja muiden vastaavien uutisointiin törmännyt. Itse olen huomannut ihan itsekin että nykyään on kesällä ihan helvetin kuuma. Ja minulle ne vähemmän kuumatkin kesät on liian kuumia. Plus sitten ne ukkoset mitä nykyään on: parina, kolmena kesänä peräkkäin on ollut sellainen ukkosmyrsky, joita en muista koko muun elämäni ajalta. Ja tiedän siksikin kun kahdessa niistä olin pyörällä työmatkalla. Siinä kaatui puita, kuoli ainakin yksi ihminen ja muuta kivaa. Mutta varmasti ihan sattumaa ja "mitä sitten".

Sitten myös se, että kyllähän nuo erinäiset järjestöt ulkomaillakin heiluu ja tekee hommiaan. Muistaakseni Elokapinakin on vain osa maailmanlaajuista järjestöä, joten tavallaan se nimenomaan ON muissakin maissa toimimassa.

Joo, kaikesta voi olla montaa mieltä. Itse olen elokapinan kanssa samalla sivulla siitä, että meidän pitäisi pitää todellakin huolta maapallostamme.
Mutta siitä olemme ehkä eri mieltä, miten asioita muutetaan.

Minä yritän parantaa asioita käytännön toimilla, määrätietoisesti ja tylsästi, en kadulla istumalla.
Hyvä homma mutta koska kaikki eivät ole sinä, on tarve myös Elokapinan kaltaisille ravistelijoille. Samoin tarvitaan perusinfoamista flyereineen mutta sekään ei yksin autuaaksi tee. Kaikelle näille on paikkansa ja pisteet sinulle toiminnastasi.

Vielä kun ymmärtäisit että yksi osa-alue ei riitä, varsinkaan kun kyse on yksittäisistä ihmistä eikä esimerkiksi hallituksen tasolla tunnu tulevan mitään merkittäviä tekoja. Sinne se Elokapinan viestikin on päällimmäisenä kuitenkin osoitettu.

Ja valitettavasti minun mielestäni omat kommenttisi on juurikin sitä liibalaabaa mitä selkeästi väheksyt... turhaa uhoa ilman todellisia toimia... pelkkää puhetta ja tekosyitä; miten ei voi, kun on niin vaikeeta.
Sen sijaan asioita voi myös muuttaa, määrätietoisesti, asia kerrallaan, mutta toimimalla, ei selvittelemällä ja tiellä olemisella.
Meinaatko siis että Elokapinan ihmisten ainoat toimet olisivat tiellä istuminen ja haittana oleminen? Jos näin, niin ongelmasi on liian kapea näkemys.

Samoin jos kuvittelet että koen pelkästään Elokapinan tapaisten toimien riittävän, niin olet siinäkin väärässä. Totta kai tähän tarvitaan mahdollisimman paljon ihmisiä ja keinoja.

En tajunnut että noin itsestäänselviä asioita pitäisi erikseen kirjoittaa.

Mikäli taas viittasit siihen, etten koe politiikan kautta vaikuttamisen olevan kovin toimivaa, niin jokainen voi miettiä minkälaisia lupauksia ympäristöön liittyen on annettu, montako pidetty ja esim. kauanko Vihreät on olleet olemassa ja silti tilanne on mikä on. Vihreätkin on laimentunut ihan joksikin muuksi ja monesti tuntuukin ettei heillä ole vähään aikaan ympäristö ollut edes mikään ykkösjuttu. Noin ylipäänsä politiikassa tuntuu olevan tärkeintä omasta virasta kiinni pitäminen siihen pisteeseen asti että mitään oikeasti merkittäviä asioita ei uskalleta tehdä koska äänestäjät ei tykkää. Sillä mielistelyllä ei tehdä sellaista politiikkaa, jota tämän aiheen kannalta tarvittaisiin.

Ja jos siellä nyt sattuisikin nyt vaikka joku Vihreät olemaan, jotka ajaisi merkittävämpiäkin asioita, niin ei ne saa ääniä tai valtaa niin paljoa että asiat oikeasti muuttuisivat. Melko naiivi saa olla jos uskoo että tähän tulee ihan heti mitään muutosta.
 
Viimeksi muokattu:
Esim. kauanko Vihreät on olleet olemassa ja silti tilanne on mikä on. Vihreätkin on laimentunut ihan joksikin muuksi ja monesti tuntuukin ettei heillä ole vähään aikaan ympäristö ollut edes mikään ykkösjuttu. Noin ylipäänsä politiikassa tuntuu olevan tärkeintä omasta virasta kiinni pitäminen siihen pisteeseen asti että mitään oikeasti merkittäviä asioita ei uskalleta tehdä koska äänestäjät ei tykkää. Sillä mielistelyllä ei tehdä sellaista politiikkaa, jota tämän aiheen kannalta tarvittaisiin.
Samaa mieltä ollaan politiikoista. Valehtelevat läpeensä ja suurin osa luvatuista asioista ei enää onnistukaan valituksi tulemisen jälkeen tai sitten ovat niin kyvyttömiä, että lupaillaan ja ajetaan asioita siihen malliin, etteivät ne sitten olekaan toteutettavissa.

Mutta mikä se tilanne on? Missä Suomi laahaa jäljessä muita maita niin pahasti?

Itse haluaisin Suomen ajavan vahvempaa metsäpolitiikkaa, joka on itsenäisesti päätettyä. isojen kaivosyhtiöiden kikkailut ja rahan valuminen ulkomaille ympätistöongelmien jäädessä tänne tulisi ratkaista. Ydinvoimaa tulisi lisätä, koska ei tuulella ja muilla uusiutuvilla pidetä ymmärtääkseni Suomessa valoja päällä.

Taustalla taas kysymys, että kuinka pitkään sitä lainanottamista voidaan jatkaa? Milloin se seinä tulee vastaan? Kuka maksaa meidän eläkkeet vai pitääkö sitä olla töissä hautaan asti?
 
p.s. pahoitteluni jos ja kun luin viestiäsi kuin raamattua, mutta kun mitään ikinään minnekään kirjoittaa niin tietysti lukijat tulkitsevat sen sitten kuten on kirjoitettu. En oikein tiedä miten muuten lukemaansa voi tulkita?
Tämä menee jo tulkinnallisen lukemisen ääripäähän, mutta olet varmaan kuullut rivien välistä lukemisesta, piilov*ttuilusta ja aivan varmasti metaforista, eli kielikuvista. Myös jos kaunokirjallisuutta on perusdekkareita laajemmin sattunut lukemaan (tai käynyt lukion), niin vastaan on voinut tulla myös teoksia, joissa on jätetty enemmän tai vähemmän lukijan tulkittavaksi. Samaa tulkinnallisuutta löytyy tietenkin myös elokuvista (ei kaikista tietenkään) ja muutamista peleistäkin, tosin näissä lähinnä audiovisuaalisena kokemuksena, eikä pelkästään kirjoitetussa muodossa.

Toki sitten on myös vaara ylitulkinnallisuuteen. Tuntemattomien keskustelupalstalla kirjoittamista viesteistä voi herkästi olla vaikea tehdä oikeita tulkintoja, mutta se kirjaimellisesti asioiden ottaminen ei tosiaan aina toimi.

Edit: lisäksi jos tuntee ihan "savolaisia" savolaisia, niin tietää mitä tulkinnanvaraisuus on...
 
Viimeksi muokattu:
Tämä menee jo tulkinnallisen lukemisen ääripäähän, mutta olet varmaan kuullut rivien välistä lukemisesta, piilov*ttuilusta ja aivan varmasti metaforista, eli kielikuvista. Myös jos kaunokirjallisuutta on perusdekkareita laajemmin sattunut lukemaan (tai käynyt lukion), niin vastaan on voinut tulla myös teoksia, joissa on jätetty enemmän tai vähemmän lukijan tulkittavaksi. Samaa tulkinnallisuutta löytyy tietenkin myös elokuvista (ei kaikista tietenkään) ja muutamista peleistäkin, tosin näissä lähinnä audiovisuaalisena kokemuksena, eikä pelkästään kirjoitetussa muodossa.

Toki sitten on myös vaara ylitulkinnallisuuteen. Tuntemattomien keskustelupalstalla kirjoittamista viesteistä voi herkästi olla vaikea tehdä oikeita tulkintoja, mutta se kirjaimellisesti asioiden ottaminen ei tosiaan aina toimi.
Onhan minunkin epämääräisenmääräisiä viestejä täällä tulkittu lukijan toisesta miten sattuu, ja ei siinä mitään. Sellaistahan se keskustelu on :D Ei näitä pidä liian vakavasti ottaa kuitenkaan kenenkään toimesta (kirjoittaja/lukija)
 
Ylös Bottom