Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Lisääpä kuitenkin sana: ”HALUTESSAAN”.

Vähän toivoin rohkeutta lähteä mukaan ajatusleikkiin, mutta ei sitten. Mun mielestä ihan hulvaton ajatus, että pitäisi tietää jonkin videopelin/elokuvan/näytelmän/kirjan/runon/minkä ikinä lopputulema etukäteen.
 
Onkos multa mennyt jotain ohi vai onko Ippenator ainoa pelin dissaaja tässä ketjussa viimeiseen kolmeen sivuun? Mies puhuu kuin olisi Naughty Dogilla töissä/tietäisi jotain firman hierarkiasta. Katsellaanhan nyt kun se peli ilmestyy ni mitä mieltä siitä oikein ollaan ja jos se kehutaan täällä taivaisiin niin toivoisin etten tuollaisen itkemisen jälkeen näkisi miestä koko ketjussa enää. Anteeksi tästä ja klara Vappen
 
Viimeksi muokattu:
Vähän toivoin rohkeutta lähteä mukaan ajatusleikkiin, mutta ei sitten. Mun mielestä ihan hulvaton ajatus, että pitäisi tietää jonkin videopelin/elokuvan/näytelmän/kirjan/runon/minkä ikinä lopputulema etukäteen.
Ei tarvitse ajatella noin mustavalkoisesti. En minäkään voi sanoa minkä muotoisena ja laajuisena pitää itse kunkin sitä ennakkotietoa saada. Pääasia, että itse kukin pystyy ainakin jollain tavoin saamaan halutessaan sellaista tietoa millä voi tehdä itselleen riittävällä tasolla olevaan tietoon perustuen päätöksen siitä, haluaako kyseiseen kulttuurituotteeseen liittyen rahaansa laittaa likoon.

Toki juonipaljastukset tai tietovuodot ovat kai poikkeuksetta laittomia. Siihen en kuitenkaan tässä mitään kantaa ottanutkaan. Mutta pointtini oli lähinnä se, että jos Naughty Dog, tai mikä tahansa taho, päättää toisaalta kusettaa asiakkaitaan tarjoamalla heille sellaista kölin alta vetoa ja agendaa, jota käytännössä kukaan ei osaa odottaa, ja johon aivan valtava määrä TLoU-faneista tulee pettymään, niin ei se niin kovin väärin kuitenkaan moraalisesti ole, että joku sankarillinen nykypäivien Robin Hood auttaakin tällaista toimintaa karsastavia ystävällisesti välttämään kyseisen toiminnan rahallisen tukemisen.
Onkos multa mennyt jotain ohi vai onko Ippenator ainoa pelin dissaaja tässä ketjussa viimeiseen kolmeen sivuun? Mies puhuu kuin olisi Naughty Dogilla töissä. Katsellaanhan nyt kun se peli ilmestyy ni mitä mieltä siitä oikein ollaan ja jos se kehutaan täällä taivaisiin niin toivoisin etten tuollaisen itkemisen jälkeen näkisi miestä koko foorumilla. Anteeksi tästä ja klara Vappen
Saat anteeksi, vaikka ikävästi sananvapautta vastustatkin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ollaan herkullisilla vesillä, mitä on "kusettaa asiakkaittaan"? Mikä on se, mitä jokin leffastudio/pelitalo/jne. on luvannut asiakkailleen ja minkä pettäminen on "asiakkaiden kusettamista"?

Edit: Me eletään yhtäkkiä maailmassa missä nettikeskustelujen perusteella voisi kuvitella että fanit omistavat kulttuurituotteet, eivät niiden tekijät. Se on itsessään ihan kiinnostava keskustelunaihe ja joku Star Wars on malliesimerkki siitä, että kaikilla on oma näkemyksensä "oikeasta" tavasta hoitaa asiaa. Mutta kuten Ippenatorikin vähän niinkuin totesi, niin ei meillä kuluttajilla paljoa mahdollisuuksia ole kuin äänestää lompakollaan ja sitä oikeutta kannattaa myös mun mielestä harjoittaa. Tekijään pettyminen ei vielä kuitenkaan tarkoita ainakaan mun silmissä, että minua olisi jotenkin huijattu tai petetty.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ollaan herkullisilla vesillä, mitä on "kusettaa asiakkaittaan"? Mikä on se, mitä jokin leffastudio/pelitalo/jne. on luvannut asiakkailleen ja minkä pettäminen on "asiakkaiden kusettamista"?
Pelaa peli, niin sitten tiedät. Suosittelen kuitenkin varmuuden vuoksi ostamaan käytettynä tai lainaamaan kaverilta. Tai jos et jaksa odottaa varmistuksen saamista pelin julkaisuun asti, niin sitten vain tutustut olemassaoleviin spoilereihin, niinkuin itse tein.

Uskoisin sinun olevan sen verran fiksu, että varsin hyvin huomaat tuon TLoU2:n kusetuksen, ja sen pohjalta analogiaa mitä voit sitten yleisellä tasolla soveltaa moneen muuhunkin myytävään tuotteeseen, eikä edes pelkästään kulttuurituotteisiin.
 
Ei tässä ole kyse sananvapaudesta. Mä näen että nyt on mennyt tunteisiin ja pahasti. En ymmärrä miten jaksat itkeä tästä samasta asiasta viestistä toiseen. Sun kanta on tullut jo selväksi kaikille. Ennemmin lukisi pelin omassa ketjussa viestejä miksi se kiinnostaa. Jos trolli kyseessä ni helvetin hyvin vedit
 
Pelaa peli, niin sitten tiedät. Suosittelen kuitenkin varmuuden vuoksi ostamaan käytettynä tai lainaamaan kaverilta. Tai jos et jaksa odottaa varmistuksen saamista pelin julkaisuun asti, niin sitten vain tutustut olemassaoleviin spoilereihin, niinkuin itse tein.

Uskoisin sinun olevan sen verran fiksu, että varsin hyvin huomaat tuon TLoU2:n kusetuksen, ja sen pohjalta analogiaa mitä voit sitten yleisellä tasolla soveltaa moneen muuhunkin myytävään tuotteeseen, eikä edes pelkästään kulttuurituotteisiin.

Mähän en jaksanut pelaa edes ekaa (PS4 remastered -versio) osaa loppuun, koska peli oli mun mielestä tylsä ja geneerinen. Toivoin että taas kerran olisit lähtenyt ajatusleikkiin reippaammin mukaan, mutta ei sitten. Jäimme siis nyt vaille tätä muihin tuotteisiin sovellettavaa viisautta.
 
Ei tässä ole kyse sananvapaudesta. Mä näen että nyt on mennyt tunteisiin ja pahasti. En ymmärrä miten jaksat itkeä tästä samasta asiasta viestistä toiseen. Sun kanta on tullut jo selväksi kaikille. Ennemmin lukisi pelin omassa ketjussa viestejä miksi se kiinnostaa. Jos trolli kyseessä ni helvetin hyvin vedit
Kyllä sinä juuri sananvapautta vastustat. Minähän olen tässä varsin usein tunnollisesti vastannut minulle argumentoituihin vastaväitteisiin omilla argumenteillani. Jos minulle argumentoidaan, niin en kyllä yleensä jätä itse vastaamatta, ellei sitten mene täydeksi olkiukkoiluksi tai alatyyliseksi ja henkilökohtaiseksi vittuiluksi. Sellaiset kirjoittajat sitten aika nopeasti sivuutan.

Eikö vaan voi käydä debattia asioista käymättä henkilöön kiinni? Itse en ainakaan miellä keskustelufoorumeita pelkästään konseksuksen hakuisiksi keskinäisen hymistelyn kerhoiksi. Debatit ovat ainakin itselleni siis kovin tervetulleita, mutta ei toki henkilökohtaisuuksiin käyvinä. Toki jos konsensus jostain asiasta löytyy, niin hyvä niin. Minään yleisenä tavoitteena en silti konsensuksen löytämistä keskustelufoorumeilla ainakaan itse näe.
Mähän en jaksanut pelaa edes ekaa (PS4 remastered -versio) osaa loppuun, koska peli oli mun mielestä tylsä ja geneerinen. Toivoin että taas kerran olisit lähtenyt ajatusleikkiin reippaammin mukaan, mutta ei sitten. Jäimme siis nyt vaille tätä muihin tuotteisiin sovellettavaa viisautta.
Liian vaikeaa keskustella tästä ilman spoilereita. Ja en jaksa spoilereita kovin herkästi alkaa käyttämään, kun kirjoitan aina foorumeille kännykällä tai iPadillä (PC:tä en käytä töiden ulkopuolella lainkaan) ja niillä on valitettavasti sen verran hankalaa tuo spoileritagien käyttö, ettei vaan jaksa näin vapaa-ajalla sellaista.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sinä juuri sananvapautta vastustat. Minähän olen tässä varsin usein tunnollisesti vastannut minulle argumentoituihin vastaväitteisiin omilla argumenteillani. Jos minulle argumentoidaan, niin en kyllä yleensä jätä itse vastaamatta, ellei sitten mene täydeksi olkiukkoiluksi tai alatyyliseksi ja henkilökohtaiseksi vittuiluksi. Sellaiset kirjoittajat sitten aika nopeasti sivuutan.

Eikö vaan voi käydä debattia asioista käymättä henkilöön kiinni? Itse en ainakaan miellä keskustelufoorumeita pelkästään konseksuksen hakuisiksi keskinäisen hymistelyn kerhoiksi. Debatit ovat ainakin itselleni siis kovin tervetulleita, mutta ei toki henkilökohtaisuuksiin käyvinä. Toki jos konsensus jostain asiasta löytyy, niin hyvä niin. Minään yleisenä tavoitteena en silti konsensuksen löytämistä keskustelufoorumeilla ainakaan itse näe.
Kun pointti tässä on se että olet useaan otteeseen täällä maininnut että et osta peliä ja Naughty Dog on sitä ja tätä ja blaa blaa. Tottakai saa kertoa mielipiteensä mutta että sitä pitää jauhaa viestistä toiseen. Sitten kehotat ihmisiä jättämään pelin ostamatta ja lainaamaan ennemmin kaverilta. Tämä perustuu siis ihan sun omaan mielipiteeseen miksi näin pitäisi toimia? Tietää että iso peli sieltä on tulossa kun tällaisen paskamyrskyn saa aikaan jo nyt
 
Kun pointti tässä on se että olet useaan otteeseen täällä maininnut että et osta peliä ja Naughty Dog on sitä ja tätä ja blaa blaa. Tottakai saa kertoa mielipiteensä mutta että sitä pitää jauhaa viestistä toiseen. Sitten kehotat ihmisiä jättämään pelin ostamatta ja lainaamaan ennemmin kaverilta. Tämä perustuu siis ihan sun omaan mielipiteeseen miksi näin pitäisi toimia?
Vastaan nyt noihin pariin viimeiseen lauseeseen, koska muuhun olen jo aikaisemmassa viestissäni vastannut. Eli siksi kehoitan ostamaan käytettynä tai lainaamaan kaverilta, että sillä voi minimoida taloudellista menetystään peliin liittyen, suhteellisen todennäköisen pettymyksen koittaessa. En perusta pelkästään omaan mielipiteeseeni tätä, vaan nimenomaan siihen, että kun olen käynyt läpi lukuisia spoileriaihetta käsitelleitä YouTube-kanavia sekä nettisivustoja ja niissä on aivan järjestään teilattu se mitä Naughty Dog tällä kertaa on tekemässä. Ja kun teilaajia näyttää olevan vähintään 500 kymmentä puolustajaa kohti, niin kyllä se suuntaa antaa sille, miten kova pettymys tämä peli tulee nimenomaan juonensa puolesta todennäköisesti olemaan.

Mutta toki aika näyttää kuinka käy. Merkit eivät ole mielestäni hyvät. Todellakin tekevät jotain niin voimakasta, että se on kyllä juuri tuossa muodossaan ennennäkemätöntä. Voisin kyllä mielelläni itsekin tällä erää lopettaa aiheesta debatoimisen, kun kieltämättä aika paljon kehää tässä nyt kierretään jo aiheen ympärillä. Ja taitaa tunteetkin kuumeta vähän liikaa aiheen parissa, ainakin tällä hetkellä.
 
Vastaan nyt noihin pariin viimeiseen lauseeseen, koska muuhun olen jo aikaisemmassa viestissäni vastannut. Eli siksi kehoitan ostamaan käytettynä tai lainaamaan kaverilta, että sillä voi minimoida taloudellista menetystään peliin liittyen, suhteellisen todennäköisen pettymyksen koittaessa. En perusta pelkästään omaan mielipiteeseeni tätä, vaan nimenomaan siihen, että kun olen käynyt läpi lukuisia spoileriaihetta käsitelleitä YouTube-kanavia sekä nettisivustoja ja niissä on aivan järjestään teilattu se mitä Naughty Dog tällä kertaa on tekemässä. Ja kun teilaajia näyttää olevan vähintään 500 kymmentä puolustajaa kohti, niin kyllä se suuntaa antaa sille, miten kova pettymys tämä peli tulee nimenomaan juonensa puolesta todennäköisesti olemaan.

Mutta toki aika näyttää kuinka käy. Merkit eivät ole mielestäni hyvät. Todellakin tekevät jotain niin voimakasta, että se on kyllä juuri tuossa muodossaan ennennäkemätöntä. Voisin kyllä mielelläni itsekin tällä erää lopettaa aiheesta debatoimisen, kun kieltämättä aika paljon kehää tässä nyt kierretään jo aiheen ympärillä. Ja taitaa tunteetkin kuumeta vähän liikaa aiheen parissa, ainakin tällä hetkellä.
Joo, ei täällä kannata vääntää tästä. Eiköhän kaikkia kuitenkin pelin ketjussa kiinnosta lukea itse pelistä ja miksi se on hyvä. Mä en tiedä mitään noista spoilereista ja hyvä niin. Olen kuitenkin lukenut että tämä vuotaja ei ole NG:llä töissä ja niitä pätkiä mitä näytetty on voitu leikellä ihan miten vaan sieltä täältä. Jos siellä nyt jotain niin kauheaa on niin eiköhän sukupolven odotetuimman pelin tekijät ole keksineet melkoisen fiksun ratkaisun vetää langat yhteen. No eipähän tässä kauaa tarvi enää odotella että pääsee tekemään oman arvion
 
Veikkaan, että ketkä peliä oikeasti odottaa eivät lue spoilereita. Porukalla niin tylsää koronan aikaan, että pitää "taistelusta pahaa ND ja SJW:tä vastaan" tehdä harrastus? Ja tätä pitäisi jaksaa nyt julkkariin asti.....
 
Veikkaan, että ketkä peliä oikeasti odottaa eivät lue spoilereita. Porukalla niin tylsää koronan aikaan, että pitää "taistelusta pahaa ND ja SJW:tä vastaan" tehdä harrastus? Ja tätä pitäisi jaksaa nyt julkkariin asti.....
Ei tarvitse jos on sitä muuta tekemistä... ;)
 
Itse odottelen vain spoilerivapaita artikkeleita pelistä. Jos touhu on mennyt sen Gillette-mainoksen tasolle, niin en tule ostamaan peliä. Jos pelistä on tehty nyt joku naisten välinen rakkaustarina maailmanlopun vivahteilla höystettynä, niin ei kiitos. Tosin heterorakkaustarina saisi ostohousut pois jalasta myös.

Juuri aamulla luin yleltä nettideittailun aiheuttamista ongelmista. Stoorin alussa mainittiin erikseen lause, että siinä puhutaan heterosuhteista tms. Ihan oikeasti... Entäpä tämä sitten?
Onko nyt(jos koskaan) oikeasti järkevää käyttää aikaa ja rahaa tuollaiseen?

Tiedän, offtopic, mutta osa tätä tämän päivän kokonaiskuvaa ja turhautumista siihen.
 
Nyt ollaan herkullisilla vesillä, mitä on "kusettaa asiakkaittaan"? Mikä on se, mitä jokin leffastudio/pelitalo/jne. on luvannut asiakkailleen ja minkä pettäminen on "asiakkaiden kusettamista"?

Edit: Me eletään yhtäkkiä maailmassa missä nettikeskustelujen perusteella voisi kuvitella että fanit omistavat kulttuurituotteet, eivät niiden tekijät. Se on itsessään ihan kiinnostava keskustelunaihe ja joku Star Wars on malliesimerkki siitä, että kaikilla on oma näkemyksensä "oikeasta" tavasta hoitaa asiaa. Mutta kuten Ippenatorikin vähän niinkuin totesi, niin ei meillä kuluttajilla paljoa mahdollisuuksia ole kuin äänestää lompakollaan ja sitä oikeutta kannattaa myös mun mielestä harjoittaa. Tekijään pettyminen ei vielä kuitenkaan tarkoita ainakaan mun silmissä, että minua olisi jotenkin huijattu tai petetty.

Tämä on tosiaan mielenkiintoinen aihe, joka taisi saada ensimmäisiä isoja kierroksia Mass Effect 3:n loppuratkaisusta. Monet pitkäaikaiset fanit katsoivat, että heidät oli petetty. En tiedä, onko Naughty Dog luvannut TLoU 2:sta jotain, joka nyt petettäisiin. Tuskin.

Vastapainona on myös paljon, varsinkin somessa möykkääviä ihmisiä, joiden mielestä tekijöiden ei pitäisi koskaan kuunnella fanien kritiikkiä ja mielipiteitä. Tästä malliesimerkkinä Sonic the Movie, jonka ensimmäiset hahmomallit olivat kaikkien mielestä kammottavia, mutta niitäkään ei olisi saanut muuttaa, koska fanit saisivat liikaa valtaa. No, onneksi muuttivat ja leffa oli jonkin sortin kaupallinen menestys.

Omasta mielestäni fanit "omistavat" vain oman kokemuksensa kulttuurituotteesta. Eivät muuta. Jos tuote miellyttää, siitä voi sanoa. Jos ei, siitä pitää myös saada sanoa. Ja minusta lompakolla äänestäminen on ihan vahva keino. Battlefield 5:n julkaisun aikana tekijöiden heittämä "Don't like it, don't buy it" konkretisoitui surkeina myyntilukuina. Ja vaikka ihmisillä on nyt sattuneesta syystä paljon aikaa pelata ja kilpailevat räiskinnät porskuttavat, viime viikolla EA ilmoitti, ettei BF5:een tule enää uutta sisältöä tai päivityksiä.
 
Kun tuota Ippenaattorin ristiretkeä tätä peliä, Naughty Dogia ja osaa studion jäsenistä kohtaan katsoon, niin nyt on vaan pakko kuitata takaisinpäin seuraavalla lainauksella:

Tässä hieman toista perspektiiviä Anthem-nillittäjille:


Edelleen olen kyllä sitä mieltä, että pelaamatta paskaa-mentaliteetti on todella syvältä. Nettimeemeihin perustuvan ja vihaisen eri syistä pettyneen some-massan mielipiteen nieleminen ilman pelin kokeilemista ja sen jälkeen tällaisen viestin sokea levittäminen systemaattisesti on surkeaa toimintaa.

Jos ei ole varaa tai halua ostaa peliä, josta on etukäteen huonot aavistukset, on se toki jokaisen perusoikeus olla ostamatta kyseistä peliä. Mutta silloin ainakin itse jättäisin kyseisen pelin julkisen arvostelun sikseensä. Jos levittää toisten mielipidettä pelistä, jota ei ole itse huolella pelannut, ei silloin todellisuudessa kerro omasta mielipiteestään pelistä, vaan tällöin levittää pelin vihaajien eri syistä värittyneitä tunnetiloja peliin liittyen.

Kyseessä siis kyseisen käyttäjän omaa tekstiä Anthem-ketjusta reilun vuoden takaa(tarkka paikka on sivu 11, ketjun viesti nro. 220). Kyseinen käyttäjä oli ainakin tuolloin kyseisen pelin äänekkäimpiä faneja ja kannattajia foorumilla ja kritisoi tuolla ylemmällä viestillään heitä, jotka olivat pelaamatta peliä tulleet ketjuun kritisoimaan peliä ja jakamaan ajatuksiaan mm. Biowaren tilasta. Omiin silmiini kyseisen käyttäjän käytös tässä ketjussa ja myöskin henk.koht. avautumisten ketjussa sotii aika rankasti noita hänen aikaisempia omia "määritelmiään" vastaan, joita hän esitti Anthemin ketjun ollessa pinnalla.

Tämä ei nyt ole todellakaan tarkoitettu miksikään henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi, vaan nostan asian esille ihan siksi, että ehkä kannattaisi hetkeksi pysähtyä miettimään, ennen kuin kirjoittaa ja paasaa useamman ketjun "täyteen". Mielipiteenvapaus ja oikeus ilmaista se on kaikilla, mutta ainakin oman käsitykseni mukaan tällä foorumilla on olemassa ohjeistus, jonka mukaan ketjuja ei pitäisi täyttää "turhilla jutuilla". Näen nyt jo päiviä jatkuneen Ippenaattorin ristiretkeilyn tällaisena turhuutena.

Lisään vielä sen, että jokaisella on toki oikeus muodostaa (ennakko)mielipiteitä peleistä ennakkomateriaalien pohjalta. Perehtyminen ennakkoon on jopa suotavaa, jottei tule ostettua kalliita pelejä turhaan. En siis kritisoi tässä sitä, vaan lähinnä Ippenaattorin toistuvaa ja jopa agressiivista tapaa keskustella. Lisäksi minusta on rehellisesti sanottuna ollut varsin huvittavaa seurata tätä show'ta tässä pari päivää, kun peilaa kyseisen henkilön käytöstä tuohon lainaukseen. Kyseisestä Anthemin ketjusta löytyy toki lisääkin ristiriitaista juttua, mutta päädyin nyt tässä kohtaa tuohon yhteen lainaukseen.

Itse haluaisin lukea tästä ketjusta mieluummin (spoilerivapaata)juttua pelistä sen sijaan, että täällä käydään ristiretkeä.
 
Turhaa täällä pelkästään Ippenaattoria teilataan, ihan itse ruokitte tuota keskustelua kun jatkuvasti pitää kommentoida. Tämä vääntö olisi jäänyt taakse sivukaupalla sitten jos ei jokasella soturilla täytyisi saada sitä viimeistä sanaa
 
Tämä on ensimmäinen kerta kun itse päädyin ennen pelin julkaisua spoilereita lukemaan (täysin omasta tahdostani)
Vapaa tahto on tässä tapauksessa se, että seuraat näitä Youtube-valittajia, jotka ovat periaatteessa kuin lahkojohtajia, joita näiden seuraajat seuraavat kuin lampaat. Siinäpä sitä vapaata tahtoa kyllikseen.

Tällä samalla tahdon sanoa, että ihmisen "vapaa tahto" on niin monille vaikutuksille altis että varsinkin jos aikaansa kuluttaa tietynlaisten Youtubettajien sisältöä seuratessa, niin varmasti sinne annetaan ns. vastaukset valmiina. Ei ole mielestäni lähelläkään itse tehtyä päätöstä, varsinkin jos siellä kuplassaan elää niin tiiviisti ettei ole kiinnostunut pätkääkään seuraamaan mitä ns. vastapuoli on asiasta sanonut.

Asiasta suuttuneiden määräkin lienee peräisin nimenomaan näistä videoista ja artikkeleista, joita lukevat varmasti sitten tietynlaiset ihmiset, joten on sama kuin sanoisi että "konsoli X on ylivoimaisesti paras kävijöidenkin mielestä" ja tiedon lähteenä olisi konsoli X:n nettisivu. Tai että "perussuomalaiset on ylivoimaisesti paras puolue", kertoo perussuomalaisten aluetoimisto kahvitunnilla tekemässään tutkimuksessa.

Toki haluan tietää suhteellisen paljon kulttuurituotteesta etukäteen. Varsinkin jos olen epävarma siitä voiko tuote sisältää mielestäni erityisen epämiellyttäviä tai epäkiinnostavia asioita. En minä elokuvia esim. katso varmistamatta, ettei mitään asenteellista paskaa ole sieltä todennäköisesti tulossa. Itse en ainakaan halua rahallisesti tukea kaiken maailman itselleni epämieluisien asenteiden menestymistä ja leviämistä. Enkä toisaalta laittaa rahaa sellaiseen tuotteeseen jonka itselleni sopivuus on erittäin todennäköisesti huono.
Kyllä on elämä hankalaa. Yhtään ei voi avartaa katsettaan vaan ihan vaikeuksiin asti on pakko pysyä kuplassa ettei tule vaikutuksia ja muutu vaikka avarakatseisemmaksi. Tästä saa sellaisen vaikutuksen kuin allerginen ihminen pläräisi kaupassa tavaroita, että mikä sopii etten vain osta väärää ja kuole.

Tässä nyt sattui tuote, johon liittyen (ja ylipäätään Naughty Dogiin liittyen) tuli itselleni varsin vahvoja huonoja viboja pettymykseksi itselleni muodostuneen Uncharted 4:n jäljiltä. Siinähän joutui aiempien UC-pelien sekä loistavien Legacy of Kain-pelien sielu Amy Hennig ulossavustetuksi kesken UC4:n tekemisen, koska ei sinänsä voinut hyväksyä tätä nykyisen tyylistä Naughty Dogin linjaa, kuten moni muukin ulossavustettu työntekijä teki.
Uncharted 4 on nimenomaan näistä ehkäpä se paras kokonaisuus, jolla vielä loistavasti saadaan koko pelisarja päätettyä tyydyttävästi. Kerropa nyt, kun kovasti kehut argumentteja, että mikä sen linjassa tai tyylissä oli pielessä? Ei tainnut edes olla yhtään homoa tai lesboa koko pelissä tai meni taas täysin ohi itsellä.

UC4 oli varsin vaisu peli aikaisempiin osiin nähden (varsinkin tarinan ja loppuratkaisun osalta), ja itselleni aika suuri pettymys, vaikkei siltikään missään tapauksessa huono peli ollutkaan. Varoitusmerkkejä alkoi jo kuitenkin siinä näkyä SJW-agendan väkisin tyrkyttämisestä. Ja olen siitä ja spinoffista lähtien ollut huolissani ja epäileväinen Naughty Dogin kuvioista, ja erityisesti tuosta dirtbag-Druckmannista. Tekee muuten aivan sanoinkuvaamattoman törkeän ja asenteellisen tempun
Loppuratkaisu oli juuri oikea ja toimiva, sillä pelisarja oli tarkoituskin lopettaa. Miten tuota voisi enää paremmin pistää pakettiin, en ymmärrä. Toistan myös kysymykseni: missä kohtaa on "varoitusmerkkejä SJW-agendasta" Uncharted 4:ssa? Linkitä vaikka joku Youtubettaja, joka sen osaa kertoa jos et itse pysty.

Katsotaan kuitenkin ensin tuleeko sieltä peruscrunchia, vai ND:n tapaan crunchincrunchincrunchia, ja samaan syssyyn roppakaupalla muuta henkilöstön erittäin epäeettistä kohtelua. Jos sellaista kuuluu tulevan vastaavassa mitassa ja vielä tietooni tulee vastaavanlaista ällöttävää juonikuviota sekä agendan tyrkyttämistä, niin aivan varmasti laitan senkin tuotteen vähintään rahoitusblokkiin, kuten teen varmuudella TLOU2:n kohdalla. Eli ostan korkeintaan käytettynä, jos ostan peliä lainkaan. Toki ihan pelkkä peruscrunchaaminen ei välttämättä tähän riitä, vaan kokonaisuus ratkaisee. Muuten ei tässä paljoakaan AAA-pelejä taitaisi voida edes uusina ostaa.
Argumentit on taas kohdallaan, sillä kun Ippenatorille mainitaan crunchin olevan muuallakin yleistä, niin ND:llä onkin nyt "crunchincrunchincrunchia". Kyllä nyt varmasti kaikki vakuutettiin tästä näin loistavalla argumentoinnilla.

Tämä jatkuva paasaaminen saa jo ajattelemaan että ehkä oletkin joku, joka on palkattu saamaan TLOU2:n myynnit nousuun. Itsellä tulee ainakin olo että entistä varmemmin tämän pelin tulen ostamaan ja erikoisversion hakemaan kun näitä juttujasi lukee. Monestakin syystä. Kiinnostaa tietää että mitä niin pahaa siellä muka on sekä haluan ihan uhastakin laittaa rahat kiinni tällaiseen vaikka se olisi sitä mitä sanotte. Onpahan keräilyharvinaisuutena pelihistorian pahin SJW-tuote erikosiversiona hyllyssä. Harvalta löytyy kun kaikki jättää ostamatta. Käy kuten ET-pelien.

Olen lukenut ja kuunnellut nimenomaan Hennigin itsensä sekä myös muiden entisten Naughty Dogin entisten työntekijöiden antamia haastetteluja, joten se siitä.
Pois lähteneiden ja potkut saaneiden ihmisten kommentit ovatkin aina niitä täysin objektiivisimpia mitä voi olla.

Nelonen on muuten ainoa UC-peli jota en jaksanut putkeen pelata loppuun, vaan jossain keskivaiheilla tuntui sen verran pitkäpiimäiseltä pelattavalta, että tulikin sitten n. vuoden tauko väliin ennen kuin jatkoin sen loppuun. Kun tuli vain selkeästi kiinnostavampia pelejä siinä välissä pelattavaksi.
Putkeen vai? Johtuisiko kenties myös siitä että Uncharted on selvästi isompi peli monellakin tapaa kuin se kolmonen tai kakkonen. Pitkäpiimäisyys voi johtua myös siitä, että periaatteessa se sama peli on tosiaan tehty jo neljä kertaa eli se on jo nähty. Samoin kävi itselleni rakkaan Souls-pelisarjan kanssa. Kyllä siinä vähän jo vaihtelua olisi kaivannut vaikka hyvä peli se kolmonen olikin ja sen parissa viihtyi. Mutta toki syynä oli puhtaasti vain huonous ja SJW, totta kai.

Ja muuten perehdy itse tarkemmin niihin syihin miksi Star Wars-projekti, jossa Hennig oli mukana, kuopattiin. Kyllä se ihan häneen itseensä liittymättömästä syistä johtuen tapahtui.
Jännästi sieltä kuitenkin tuli Fallen Order, joten kyllä siellä jotain syytä oli ettei tämä Hennigin peli jatkunut tuotantoon. Vai oliko Fallen Order myös täysi SJW-tuote?

Ei tarvitse ajatella noin mustavalkoisesti. En minäkään voi sanoa minkä muotoisena ja laajuisena pitää itse kunkin sitä ennakkotietoa saada. Pääasia, että itse kukin pystyy ainakin jollain tavoin saamaan halutessaan sellaista tietoa millä voi tehdä itselleen riittävällä tasolla olevaan tietoon perustuen päätöksen siitä, haluaako kyseiseen kulttuurituotteeseen liittyen rahaansa laittaa likoon.
Katsoin pelikuvaa, koska pelistä on kyse. Aion ostaa pelin. Muistan myös aiemman pelin olleen loistava. Samoin studion muut pelit. yleensä nämä on riittäneet eikä pettymyksiä ole tullut.

Olen ostanut myös monta, monta ns. "SJW-peliä", joiden parissa olen viihtynyt. En ole saanut allergisia oireita tai kuollut. En ole myöskään huomannut asioita, joista pelien suhteen on varoiteltu ja kauhisteltu. Niputan tämänkin valituksen samaan kategoriaan.

Mutta pointtini oli lähinnä se, että jos Naughty Dog, tai mikä tahansa taho, päättää toisaalta kusettaa asiakkaitaan tarjoamalla heille sellaista kölin alta vetoa ja agendaa, jota käytännössä kukaan ei osaa odottaa, ja johon aivan valtava määrä TLoU-faneista tulee pettymään, niin ei se niin kovin väärin kuitenkaan moraalisesti ole, että joku sankarillinen nykypäivien Robin Hood auttaakin tällaista toimintaa karsastavia ystävällisesti välttämään kyseisen toiminnan rahallisen tukemisen.
Kusettaa? Onko ND luvannut jotain jota ei nyt saada? Me saamme TLOU2:n, jota toivoimme ja jota ei edes pitänyt tulla. Saan sitä mitä halusinkin.

Jätä myös pois tuo "TLoU-faneista" puhuminen. Et todellakaan voi tietää mikä määrä faneista pettyy ja mikä ei. Niissä Youtube-videoissa kommentoijat on mitä on eikä siellä välttämättä ole "faneja" puoletkaan. Isoimmat ja äänekkäimmät SJW-valitukset on aina niiltä, jotka ei yleensä kyseisiä pelejä edes pelaa. Usein se kommentti on vielä muotoa: "onneksi en ollut ostamassa/kiinnosta muutenkaan".

Pelaa peli, niin sitten tiedät. Suosittelen kuitenkin varmuuden vuoksi ostamaan käytettynä tai lainaamaan kaverilta. Tai jos et jaksa odottaa varmistuksen saamista pelin julkaisuun asti, niin sitten vain tutustut olemassaoleviin spoilereihin, niinkuin itse tein.
Pelaa peli niin tiedät? Hyvä neuvo, jota sinunkin kannattaisi ehkä noudattaa eikä muodostaa mielipide ties mistä.

Uskoisin sinun olevan sen verran fiksu, että varsin hyvin huomaat tuon TLoU2:n kusetuksen, ja sen pohjalta analogiaa mitä voit sitten yleisellä tasolla soveltaa moneen muuhunkin myytävään tuotteeseen, eikä edes pelkästään kulttuurituotteisiin.
Kusetuksen käsite tuntuu olevan hieman hukassa. Siihen kuuluu yleensä lupaus jostakin, jota ei pidetä. Missä tässä tapauksessa sellainen on? Kusetusta ei esim. ole se, että pelissä on homoseksuaalisuutta, jolle olet allerginen. Olet jo sen myöntänyt, että tuon takia et pelejä osta, joten käytän sitä sen vuoksi esimerkkinä.

Minähän olen tässä varsin usein tunnollisesti vastannut minulle argumentoituihin vastaväitteisiin omilla argumenteillani. Jos minulle argumentoidaan, niin en kyllä yleensä jätä itse vastaamatta, ellei sitten mene täydeksi olkiukkoiluksi tai alatyyliseksi ja henkilökohtaiseksi vittuiluksi. Sellaiset kirjoittajat sitten aika nopeasti sivuutan.
Odotan yhä kommentteja, vastauksia ja "argumentteja" useisiin asioihin siellä toisella ketjussa mutta sivuutat asian syyttämällä toista olkiukkoilijaksi edes vastaamatta kysymykseen "missä niitä olkiukkoja oli?". Samalla kun itse nostat itsesi jalustalle hienona argementoijana, kuin pikkulapsi teet omia sääntöjä, joiden nojalla voit jättää osan asioista täysin huomiotta.

Huomaan myös, miten tekstisi vilisee ehkä-sanoja, kuten "varsin usein" ja "yleensä". Tiedät siis vallan hyvin itsekin että oikeasti vastaat täysin valikoidusti vain asioihin, joihin jotain saat vastattua. Heti jos jäät sanattomaksi ja "argumenttisi" loppuvat, keksit syitä, joiden nojalla poistut keskustelusta takavasemmalle. Trollimaista toimintaa.

Eikö vaan voi käydä debattia asioista käymättä henkilöön kiinni? Itse en ainakaan miellä keskustelufoorumeita pelkästään konseksuksen hakuisiksi keskinäisen hymistelyn kerhoiksi. Debatit ovat ainakin itselleni siis kovin tervetulleita, mutta ei toki henkilökohtaisuuksiin käyvinä. Toki jos konsensus jostain asiasta löytyy, niin hyvä niin. Minään yleisenä tavoitteena en silti konsensuksen löytämistä keskustelufoorumeilla ainakaan itse näe.
Toisen keskustelutavasta tai tämän itse tuomista tavoista ja mieltymyksistä lienee ihan asiallista puhua. Muusta en itse ole puhunut mutta olen silti "olkiukkoilija". Toivoisin sinulta hieman aikuismaisempaa käytöstä samalla kun itse kuulutat jotain jaloa keskustelukulttuuria toimien täysin päinvastoin.

Liian vaikeaa keskustella tästä ilman spoilereita. Ja en jaksa spoilereita kovin herkästi alkaa käyttämään, kun kirjoitan aina foorumeille kännykällä tai iPadillä (PC:tä en käytä töiden ulkopuolella lainkaan) ja niillä on valitettavasti sen verran hankalaa tuo spoileritagien käyttö, ettei vaan jaksa näin vapaa-ajalla sellaista.
Voit piilotua tämän taakse niin kauan että peli on pelattu. Palaamme luultavasti asiaan sitten itse spoilereiden osalta.

sillä voi minimoida taloudellista menetystään peliin liittyen, suhteellisen todennäköisen pettymyksen koittaessa. En perusta pelkästään omaan mielipiteeseeni tätä, vaan nimenomaan siihen, että kun olen käynyt läpi lukuisia spoileriaihetta käsitelleitä YouTube-kanavia sekä nettisivustoja ja niissä on aivan järjestään teilattu se mitä Naughty Dog tällä kertaa on tekemässä. Ja kun teilaajia näyttää olevan vähintään 500 kymmentä puolustajaa kohti, niin kyllä se suuntaa antaa sille, miten kova pettymys tämä peli tulee nimenomaan juonensa puolesta todennäköisesti olemaan.
Tässähän se tuli: spoileriaihetta käsittelevät Youtube-kanat ja nettisivustot. Se asia, mistä ylempänä jo kirjoitin. Näitä tiettyjä valitustubettajia ja nettisivustoja seuraavat ovat niin näiden tekijöiden vaikutuksen alaisia ja tietyssä kuplassa eläviä, että on todella hankala antaa näille lähteille mitään kunnollista arvoa. Jos videokanava keskittyy siihen, että etsitään SJW-vaikutteita joka paikasta, niin ei ole vaikea arvata minkälaista porukkaa siellä on videoita katsomassa. Lähdekritiikki on perusjuttuja.

Mutta toki aika näyttää kuinka käy. Merkit eivät ole mielestäni hyvät. Todellakin tekevät jotain niin voimakasta, että se on kyllä juuri tuossa muodossaan ennennäkemätöntä. Voisin kyllä mielelläni itsekin tällä erää lopettaa aiheesta debatoimisen, kun kieltämättä aika paljon kehää tässä nyt kierretään jo aiheen ympärillä. Ja taitaa tunteetkin kuumeta vähän liikaa aiheen parissa, ainakin tällä hetkellä.
Luin vahingossa yhden lyhyen spoilerin (kiitos tämän viestijärjestelmän, jossa se näkyy kun viestiä lainaa) ja sen perusteella oli ihan naurettava asia pahoittaa mielensä. Mitään muuta en kyllä odottanutkaan. Onneksi ei ollut mikään varsinaisesti juoneen liittyvä vaan pelkästään esiintyvään hahmoon.

Mitä tunteiden kuumentumiseen tulee: sen voi helposti ymmärtää jos kanssakeskustelija valikoi mihin ja kenelle vastaa. Onhan se hieman turhauttavaa varmaan sinullekin jos argumentit loppuu kesken ja joutuu miettimään miten pääsee mahdollisimman "puhtaasti" tilanteesta pois. Kuuluttaisin siis yhä että jos keskustelua haluat, niin sitä teet etkä piiloudu mitä oudompien asioiden taakse.


Kyseessä siis kyseisen käyttäjän omaa tekstiä Anthem-ketjusta reilun vuoden takaa(tarkka paikka on sivu 11, ketjun viesti nro. 220). Kyseinen käyttäjä oli ainakin tuolloin kyseisen pelin äänekkäimpiä faneja ja kannattajia foorumilla ja kritisoi tuolla ylemmällä viestillään heitä, jotka olivat pelaamatta peliä tulleet ketjuun kritisoimaan peliä ja jakamaan ajatuksiaan mm. Biowaren tilasta. Omiin silmiini kyseisen käyttäjän käytös tässä ketjussa ja myöskin henk.koht. avautumisten ketjussa sotii aika rankasti noita hänen aikaisempia omia "määritelmiään" vastaan, joita hän esitti Anthemin ketjun ollessa pinnalla.
Omasta hyllystä Anthem löytyy, sillä haluan antaa sille mahdollisuuden paskamyrskystä huolimatta. Pelasin myös ME Andromedan, joka ei ollut niin hyvä kuin aiemmat mutta silti oikein viihdyttävä peli ja sekin haukuttiin maanrakoon.

Ippenatorilla on siis joskus ollut oikein terve sanoma, jota itse olen harjoittanut vuosikymmeniä. En tuomitse etukäteen, oli kyse sitten viihdetuotteesta tai vaikkapa kylän juorujen mukaan paskimmasta ihmisestä ikinä. Ihmiset on yksilöitä ja jokaisella on oma mielipiteensä. Toisaalta laumaeläimenä se nimenomaan aiheuttaa tätä "soihdut ja talikot"-ilmiötä, johon jotkut sitten menevät herkemmin kuin toiset. Porukka on niin helppo kiihdyttää yhtä tai toista asiaa kohtaan, johan sen historiakin todistaa. Tämän joukkotyperyyden/hysterian takia en anna hirveästi painoarvoa youtube-valittajien ja klikkiotsikoita suoltavien nettisivustojen sisällölle ja näitä seuraavatkin ihmiset on hommaansa sen verran urautuneet, että sieltä on vaikea löytää mitään objektiivista suhtautumista senkään vertaa mitä keskivertaihmiseltä löytyy.

Turhaa täällä pelkästään Ippenaattoria teilataan, ihan itse ruokitte tuota keskustelua kun jatkuvasti pitää kommentoida. Tämä vääntö olisi jäänyt taakse sivukaupalla sitten jos ei jokasella soturilla täytyisi saada sitä viimeistä sanaa.
Tässä on vain se, että niitä ihmisten sanomisia on ihan hyvä kyseenalaistaa, varsinkin keskustelupalstoilla. Tarkoitus ei kuitenkaan ole vain käydä tekemässä mitään julistuksia, joka pitäisi muiden kakomatta niellä.
 
Viimeksi muokattu:
Turhaa täällä pelkästään Ippenaattoria teilataan, ihan itse ruokitte tuota keskustelua kun jatkuvasti pitää kommentoida. Tämä vääntö olisi jäänyt taakse sivukaupalla sitten jos ei jokasella soturilla täytyisi saada sitä viimeistä sanaa
Eipä se kyllä nyt ihan näinkään ole.

Esimerkiksi viestini eilen siitä kuinka leakaajat jäivät kiinni, ei koskenut mitenkään häntä mutta silti hän koki tarvetta tulla taas jauhamaan siitä kuinka peli leakaajat olivat vain modernin maailman robinhoodeja päätyen saarnaan ND:n epäeettisyydestä ja kuinka hän ei todellakaan tule peliä ostamaan eikä suosittele sitä meille muillekaan. Tuo virsi on kuultu jo ihan tarpeeksi monta kertaa tässä ketjussa.

Miksei voi vain antaa ihmisten tehdä omia päätöksiä pelistä sen ostettuaan/arvostelut luettuaan vaan pitää yrittää vaikuttaa meihin muihinkin ja turhaan häiritä meidän muiden odotusta pelille.

Mielestäni sananvapaudella ja turhalla inttämisellä on vissi ero.
 
Ylös Bottom