Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

"Kulta-aikaa" Miten pihalla voi olla? Yhtenä hyvänä mittarina menestyksestä voi pitää leulujen myyntiä yhdysvalloissa. Alkuperäisen trilogian aikaan George Lucas tienasi leluista isommat rahat kuin itse elokuvista. Entä nyt? Lelut päätyvät lähes välittömästi alekoriin koska eivät myy edes siellä. Ja entäpä Obi-Van? No Hasbro yritti saada 5000 tukijaa rahoittamaan Reva valomiekkaa, eivät saaneet edes 2000 tukijaa. Jo on varsinainen kulta-aika!
Maalien siirtely on aikamoinen taitolaji. Eiköhän se ole kuitenkin parasta vaan hyväksyä, että sinä et pidä Tähtien sodasta, mutta valtaosa yleisöstä näyttäisi pitävän. Ei siinä mitään suurta salaliittoa ole, näin tulee käymään varmasti vielä monta kertaa eri asioiden kohdalla. Joskus ei vaan voi tykätä kaikesta.
 
"Kulta-aikaa" Miten pihalla voi olla? Yhtenä hyvänä mittarina menestyksestä voi pitää leulujen myyntiä yhdysvalloissa. Alkuperäisen trilogian aikaan George Lucas tienasi leluista isommat rahat kuin itse elokuvista. Entä nyt? Lelut päätyvät lähes välittömästi alekoriin koska eivät myy edes siellä. Ja entäpä Obi-Van? No Hasbro yritti saada 5000 tukijaa rahoittamaan Reva valomiekkaa, eivät saaneet edes 2000 tukijaa. Jo on varsinainen kulta-aika!
Ja mikäli luulet, että lelut eivät myy kuten ennen. Tässä todiste sitä vastaan: Paljon pienempi tuotemerkki G.I. Joe Cobra lelu pääsi tavoitteeseen muutamassa tunnissa ja paljon sen yli.
 

Liitetiedostot

  • Näyttökuva 2022-9-4 kello 21.43.28.png
    Näyttökuva 2022-9-4 kello 21.43.28.png
    1,1 MB · Lukukerrat: 15
En ole vakuuttunut tuosta leluargumentaatiosta. Mielestäni se, että monen sadan euron keräilijöille suunnatut lelut menestyvät tai eivät menesty, ei kerro mitään jonkin IP:n yleisestä suosiosta. Sinänsä hyvä kuitenkin, että nämä pohdinnat on laitettu tänne mutapainiketjun jatkeeksi.
 
No niin, koska Last of Us II -valitus on ikiliikkuja ja sitä varmasti kuulee täälläkin viimeistään tv-sarjan julkaisun lähestyessä lisää, niin kirjoitetaan tänne sivuraiteille yksi avautuminen siitä, mikä koko kohussa on tuntunut typerimmältä jo pitkään.
Olen aina välillä joissain topikeissa vihjannut, että videopelaajat (tarkennettuna riittävän iso osa heistä, ei tietenkään kaikki) ovat typerää sakkia. Ehkä aika tarkentaa:

Last of Usit ovat aivan kiistatta tarinavetoisia pelejä. Ja Last of Us II:n kohdalla merkittävä osa pelaajista halusi (c'mon, kukaan ei tuputtanut teille mitään tietoa) tietää etukäteen siitä, miten tarina menee. Että kaikki menee sopivasti heidän makunystyröilleen. Ettei tule ikäviä yllätyksiä. Siis siinä tarinavetoisessa tekeleessä.
En keksi millä sanalla tällaista käyttäytymismallia kutsuisin, mutta jossain moukkamaisen, kulttuurivihamielisen, dorkan ja ihan vaan tylsän välillä siinä varmaan seilailtaisiin.
Ei ihme, että suurin osa ison budjetin videopeleistä on niin p*rkeleen valmiiksi pureskeltua, yllätysvapaata mössöä, kun pelaajat ovat tällaisia v*tun lampaita.

Tämähän ei tietenkään tarkoita, että kaikkien pelaajien pitäisi tykätä kaikista tarinoista tai muista valinnoista, mitä pelintekijät ovat peleihinsä tehneet. Ei tietenkään, tämä olisi mahdotontakin. Mäkin oon täällä vähän joka pelin topikissa valittamassa vähän kaikesta :D
Toisaalta jos pelaajat raivostuvat siitä, että heidät on yllätetty väärällä tavalla ja heidän ihan lempparipempparisuosikkipuosikkihahmonsa ei saanut just sellaista sankarikohtelua kuin he olisivat halunneet, niin me ollaan samassa lopputulemassa. Eli siinä, ettei ole ihme että ison budjetin videopelit ovat p*rkeleen valmiiksi pureskeltua, yllätysvapaata mössöä jatkossakin.
 
No niin, koska Last of Us II -valitus on ikiliikkuja ja sitä varmasti kuulee täälläkin viimeistään tv-sarjan julkaisun lähestyessä lisää, niin kirjoitetaan tänne sivuraiteille yksi avautuminen siitä, mikä koko kohussa on tuntunut typerimmältä jo pitkään.
Olen aina välillä joissain topikeissa vihjannut, että videopelaajat (tarkennettuna riittävän iso osa heistä, ei tietenkään kaikki) ovat typerää sakkia. Ehkä aika tarkentaa:

Last of Usit ovat aivan kiistatta tarinavetoisia pelejä. Ja Last of Us II:n kohdalla merkittävä osa pelaajista halusi (c'mon, kukaan ei tuputtanut teille mitään tietoa) tietää etukäteen siitä, miten tarina menee. Että kaikki menee sopivasti heidän makunystyröilleen. Ettei tule ikäviä yllätyksiä. Siis siinä tarinavetoisessa tekeleessä.
En keksi millä sanalla tällaista käyttäytymismallia kutsuisin, mutta jossain moukkamaisen, kulttuurivihamielisen, dorkan ja ihan vaan tylsän välillä siinä varmaan seilailtaisiin.
Ei ihme, että suurin osa ison budjetin videopeleistä on niin p*rkeleen valmiiksi pureskeltua, yllätysvapaata mössöä, kun pelaajat ovat tällaisia v*tun lampaita.

Tämähän ei tietenkään tarkoita, että kaikkien pelaajien pitäisi tykätä kaikista tarinoista tai muista valinnoista, mitä pelintekijät ovat peleihinsä tehneet. Ei tietenkään, tämä olisi mahdotontakin. Mäkin oon täällä vähän joka pelin topikissa valittamassa vähän kaikesta :D
Toisaalta jos pelaajat raivostuvat siitä, että heidät on yllätetty väärällä tavalla ja heidän ihan lempparipempparisuosikkipuosikkihahmonsa ei saanut just sellaista sankarikohtelua kuin he olisivat halunneet, niin me ollaan samassa lopputulemassa. Eli siinä, ettei ole ihme että ison budjetin videopelit ovat p*rkeleen valmiiksi pureskeltua, yllätysvapaata mössöä jatkossakin.
Menen varmaan aika pahasti miinaan viestiisi vastaamalla. Sen verran provosti kuitenkin tuossa juttua heität, että on pakko vastata ainakin omasta näkökulmastani heittoihisi.

Ensinnäkin, itse ainakin koen pelit puhtaasti viihteenä. En nimenomaan koe niitä missään määrin taiteena, ja jos sitten joku/jotkut pelit tietoisesti pyrkivät olemaan jonkin sortin taidepläjäys, niin yleensä pyrin sellaisia teoksia tietoisesti väittämään. En halua viihteeltäni mitään suurempia tarkoituksia tai varsinkaan minkäänlaisia tietoisia ihmisten ajatuksiin vaikuttamisyrityksiä. En muutenkaan halua lukea kirjoja tai katsoa elokuvia, joissa on joku sanoma, jota pitäisi ilmeisesti kovasti pohtia, ja ehkä muka muuttaa jopa maailmankatsomustaan sen mukaisesti mitä ehkäpä ”taiteilija” on ajatellut, tai jopa johdatellut. Minä olen muodostanut maailmankatsomukseni omien kokemusteni ja itse keräämieni tietojen pohjalta. En ole altis toisten mielipidevaikuttamiselle, enkä aio sitä koskaan ollakaan - en siis pätkääkään. Tästä syystä siis karsastan kaikenlaista sormen heristelyä ja julkista sekä piilotettua agendaa tai sanomaa missään viihteessä mitä käytän.

Samasta syystä karsastan hyvin voimakkaasti Naughty Dogin SJW-vetoista pelien suunnittelua. Druckmann on julkisesti useaan otteeseen tunnustautunut SJW-ajatusmaailman kannattajaksi, ja haluavansa herättää kyseiseen ideologiaan liittyviä ajatuksia ja ”herätellä” ihmisiä aiheeseen liittyvällä provokaatiolla. Minä ja monet muut ihmiset emme kaipaa tällaista lainkaan viihteeseemme. Sen esiin tuomisessa ei myöskään ole yhtään mitään väärää. Toki voit olla sitä mieltä, että tällaiseen kommenteilla puuttuminen ja tällaisen suuntauksen paheksuminen on jotenkin tylsää ja ne jotka niin tekevät ovat sitten joidenkin jo mainitsemiesi haukkumasanojen arvoisia. Mutta olisi mielestäni fiksumpaa kuitenkin keskittyä vastargumentointiin asiapohjalta, kuin heitellä negatiivisia adjektiiveja itsesi kanssa toisin ajattelevista.

Tiedoksi vielä omasta maailmankatsomuksestani. Vastustan SJW:n tai vaikkapa Black Lives Matter:in kaltaisia ilmiöitä, koska niissä tehdään provosoimalla sitä työtä ja pyritään kääntämään se puolustettujen tahojen asema ainakin ajatuksen tasolla toisin päin. Tämä ei vain yksinkertaisesti ole mielestäni ollenkaan oikea tapa hakea maailmaan tasa-arvoisuutta, yhdenvertaisuutta ja ennen kaikkea oikeudenmukaisuutta. Samaan hengen vetoon totean että en missään tapauksessa kuitenkaan kannata esim. minkäänlaisia oikeistolaisia suuntauksia, ja vaikkapa kokoomusta tai persuja en voisi koskaan ajatella äänestäväni. Toki äänestämiseni on viime vuosina ollut aika passiivista, koska olen alkanut vuosi vuodelta enemmän inhoamaan politiikkaa ja siellä vaikuttavia tahoja. Tiedoksi myöskin, että olen itse äärimmäisen köyhistä oloista lähtenyt ja puoliksi suomalainen ja puoliksi amerikanlatino. Todellakin näen perusteetonta eriarvoisuutta maailmassa ja Suomessakin. Mutta en siltikään voi kannattaa vääriä keinoja tällaisten asetelmien muuttamiseen.

Olen kuitenkin aina pyrkinyt itse vaikuttamaan huonommassa asemassa olevien ihmisten asioihin omien valintojeni ja oman työni kautta. Autan ja edustan siis työssäni nimenomaan työntekijöitä sekä paikallisella että valtakunnallisella tasolla monellakin eri foorumilla, eli todellakin tiedostan sen merkityksen mikä tasa-arvolla, yhdenvertaisuudella ja oikeudenmukaisuudella olisi työelämässä ja yhteiskunnassamme yleisestikin. Siitä huolimatta en halua pätkääkään viihteeseeni kannanottoja suuntaan taikka toiseen. Haluan sitä ”aivotonta” viihdettä jolla saan ajatukset välillä pois niistä yhteiskunnan vaikeista asioista, joita olen itsekin hoitamassa omassa työssäni. Ja on täysin perusteltua, että kun luen jostakin edes huhun siitä, että pitkään odottamani peli, elokuva tai muu viihdetuotos sisältääkin jotain edellä mainitsemieni kaltaisia tarkoituksellisia vaikuttamiselementtejä, niin silloin tarkistan asian paikkansapitävyyttä jo etukäteen ja teen osto-/ostamattajättämispäätöksiä sitten sen pohjalta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos oikein syvällisesti lähdetään ajattelemaan, niin kaikessa viihteessähän on jonkinlainen 'agenda' tai 'poliittinen suuntaus'. Välittöminä esimerkkeinä tulee mieleen vaikkapa Call Of Duty-sarja tai James Bond-elokuvat. CoDin 'agenda' ja 'poliittinen näkökulma' on kuitenkin saada Jenkit/sen länsimaiset liittolaiset näyttämään "oikeamielisiltä maailman poliiseilta" ja heidän vastustajansa sitten maailman rauhaa uhkaavilta terroristeilta. Osin samaa voi sanoa Bond-elokuvista. Niissäkin on länsimainen sankari ja usein ei-länsimainen pahis, joka uhkaa vallata tai tuhota maailman. Siinä sivussa Bond-elokuvat näyttävät usein naiset avuttomina ja heikkoina, jotka pitää siinä sivussa sitten pelastaa ja pahiksen kukistumisen jälkeen sankari sitten saa sen naisen 'palkinnoksi'. 'Agenda' on nähtävissä käytännössä melkein kaikessa viihteessä, koska pelien tarinat ja elokuvien juoni kuitenkin kirjoitetaan aina jostain näkökulmasta. Joku henkilö tai ryhmittymä kuvataan hyvinä maailman pelastajina ja toinen henkilö tai ryhmittymä sitten pahana.

Pointti siis on se, että vaikka väittäisi, ettei haluaisi kuluttaa mitään "johdattelevaa viihdettä, jonka takana on jokin agenda tai poliittinen suuntaus", niin silloin ei käytännössä voisi kuluttaa mitään viihdettä. 'Puolueetonta' tai 'neutraalia' näkökulmaa ei käytännössä ole edes olemassa missään viihteessä. Toiseen Maailmansotaan sijoittuvat elokuvat ja dokumentitkin käytännössä aina kuvaavat liittoutuneet hyvinä ja akselivallat pahoina, vaikka 'todellisuudessa' kyseisen konfliktin aikana varmasti molemmat liittoumat suorittivat 'sotarikoksia' ja hirmutekoja. Yleiseksi näkökulmaksi on vaan valikoitunut se, että natsien hirmuteot ovat usein esillä, mutta liittoutuneiden pahoja tekoja ei mainita tai kuvata. Se toki pohjautuu pohjimmiltaan voittajien historiaan. Kyseisen sodan voittajat suurimmalta osin päättivät, kuinka asiat historian kirjoihin kirjoitetaan.

Kun yksilö hyväksyy jonkun viihteen lajin tai näkemyksen itselleen sopivaksi, niin ei se kyseinen viihde mitään neutraalia tai puolueetonta ole. Se kyseinen viihde vaan sattuu sopimaan kyseisen yksilön ajatusmaailmaan, omiin arvoihin ja omaan poliittiseen suuntaukseen. Neutraalia tai täysin agendatonta viihdettä ei ole edes olemassa. Käytännössä kaikessa viihteessä on aina olemassa joku, joka tarinassa halutaan saada näyttämään hyvältä ja samaistuttavalta ja joku toinen, joka halutaan saada näyttämään pahalta ja sellaiselta, jota normaali katsoja tai pelaaja inhoaa.

Viihde myös on ainakin jonkinasteinen taiteen laji. Sitä ei käy kieltäminen. Tarinavetoiset pelit ja elokuvat ovat luojiensa taiteellinen näkemys jostakin tarinasta. Se televisioruudulle piirretty peli tai elokuva on silmin nähtävä taiteellinen näkemys käsikirjoituksesta tai kirjasta.
 
No, me olemme perinpohjaisesti eri mieltä siitä, voivatko isotkin videopelit olla viihteen lisäksi taidetta. Tai olisiko se suotavaa. Ei siinä, kumpikaan ei ole varmaan tässä asiassa sen enempää oikeassa.

Mutta seison sanojeni takana, jotka oli huudettu yleistasolla ilmoille. Kuten seuraavatkin: Jos joku aikuinen ihminen kertoo minulle, että hän ei halua missään yhteydessä haastaa itseään taiteen kautta - tai typerimmillään ymmärtää koko konseptin vain jonain kulttuurisotapelleilynä - tulee minulle mieleen noita tiettyjä adjektiiveja. Huom. niiden joukossa ei ole sanoja kuten "huono" tai "tyhmä".

Ja kulttuurisotakuvioista sanon vain seuraavaa: What if I told you, että on ihan mahdollista käynnistää Last of Us II ilman että on hajuakaan kuka on Druckmann, mitä tämä myyttinen hahmo on tehnyt tai mitä hän ajattelee maailmasta? Tämä onnistui ainakin itseltäni ihan hyvin :)
 
Menen varmaan aika pahasti miinaan viestiisi vastaamalla. Sen verran provosti kuitenkin tuossa juttua heität, että on pakko vastata ainakin omasta näkökulmastani heittoihisi.

Ensinnäkin, itse ainakin koen pelit puhtaasti viihteenä. En nimenomaan koe niitä missään määrin taiteena, ja jos sitten joku/jotkut pelit tietoisesti pyrkivät olemaan jonkin sortin taidepläjäys, niin yleensä pyrin sellaisia teoksia tietoisesti väittämään. En halua viihteeltäni mitään suurempia tarkoituksia tai varsinkaan minkäänlaisia tietoisia ihmisten ajatuksiin vaikuttamisyrityksiä. En muutenkaan halua lukea kirjoja tai katsoa elokuvia, joissa on joku sanoma, jota pitäisi ilmeisesti kovasti pohtia, ja ehkä muka muuttaa jopa maailmankatsomustaan sen mukaisesti mitä ehkäpä ”taiteilija” on ajatellut, tai jopa johdatellut. Minä olen muodostanut maailmankatsomukseni omien kokemusteni ja itse keräämien tietojen pohjalta. En ole altis toisten mielipidevaikuttamiselle, enkä aio sitä koskaan ollakaan - en siis pätkääkään. Tästä syystä siis karsastan kaikenlaista sormen heristelyä ja julkista sekä piilotettua agendaa tai sanomaa missään viihteessä mitä käytän.

Samasta syystä karsastan hyvin voimakkaasti Naughty Dogin SJW-vetoista pelien suunnittelua. Druckmann on julkisesti useaan otteeseen tunnustautunut SJW-ajatusmaailman kannattajaksi, ja haluavansa herättää kyseiseen ideologiaan liittyviä ajatuksia ja ”herätellä” ihmisiä aiheeseen liittyvällä provokaatiolla. Minä ja monet muut ihmiset emme kaipaa tällaista lainkaan viihteeseemme. Sen esiin tuomisessa ei myöskään ole yhtään mitään väärää. Toki voit olla sitä mieltä, että tällaiseen kommenteilla puuttuminen ja tällaisen suuntauksen paheksuminen on jotenkin tylsää ja ne jotka niin tekevät ovat sitten joidenkin jo mainitsemiesi haukkumasanojen arvoisia. Mutta olisi mielestäni fiksumpaa kuitenkin keskittyä vastargumentointiin asiapohjalta, kuin heitellä negatiivisia adjektiiveja itsesi kanssa toisin ajattelevista.

Tiedoksi vielä omasta maailmankatsomuksestani. Vastustan SJW:n tai vaikkapa Black Lives Matter:in kaltaisia ilmiöitä, koska niissä tehdään provosoimalla sitä työtä ja pyritään kääntämään se puolustettujen tahojen asema ainakin ajatuksen tasolla toisin päin. Tämä ei vain yksinkertaisesti ole mielestäni ollenkaan oikea tapa hakea maailmaan tasa-arvoisuutta, yhdenvertaisuutta ja ennen kaikkea oikeudenmukaisuutta. Samaan hengen vetoon totean että en missään tapauksessa kuitenkaan kannata esim. minkäänlaisia oikeistolaisia suuntauksia, ja vaikkapa kokoomusta tai persuja en voisi koskaan ajatella äänestäväni. Toki äänestämiseni on viime vuosina ollut aika passiivista, koska olen alkanut vuosi vuodelta enemmän inhoamaan politiikkaa ja siellä vaikuttavia tahoja. Tiedoksi myöskin, että olen itse äärimmäisen köyhistä oloista lähtenyt ja puoleksi suomalainen ja puoliksi amerikanlatino. Todellakin näen perusteetonta eriarvoisuutta maailmassa ja Suomessakin. Mutta en siltikään voi kannattaa vääriä keinoja tällaisten asetelmien muuttamiseen.

Olen kuitenkin aina pyrkinyt itse vaikuttamaan huonommassa asemassa olevien ihmisten asioihin omien valintojen ja oman työni kautta. Autan ja edustan siis työssäni nimenomaan työntekijöitä sekä paikallisella että valtakunnallisella tasolla monellakin eri foorumilla, eli todellakin tiedostan sen merkityksen mikä tasa-arvolla, yhdenvertaisuudella ja oikeudenmukaisuudella olisi työelämässä ja yhteiskunnassamme yleisestikin. Siitä huolimatta en halua pätkääkään viihteeseeni kannanottoja suuntaan taikka toiseen. Haluan sitä ”aivotonta” viihdettä jolla saan ajatukset välillä pois niistä yhteiskunnan vaikeista asioista, joita olen itsekin hoitamassa omassa työssäni. Ja on täysin perusteltua, että kun luen jostakin edes huhun siitä, että pitkään odottamani peli, elokuva tai muu viihdetuotos sisältääkin jotain edellä mainitsemieni kaltaisia tarkoituksellisia vaikuttamiselementtejä, niin silloin tarkistan asian paikkansapitävyyttä jo etukäteen ja teen osto-/ostamattajättämispäätöksiä sitten sen pohjalta.

Aika monesta kohdasta samaa mieltä, mutta loppujen lopuksi Internetissä kiteytyy yksi perusajatus:

Kaikki ovat omasta mielestään oikeassa.

Lisäksi kaikilla on mm. erilainen historia, ympäristö ja tieto. Pelkästään näiden kolmen asian pohjalta kokemus konkreettisesti samasta asiasta vaihtelee hyvinkin paljon. Ei tarvitse lähteä tätä foorumia kauemmaksi kalaan tämän havaitakseen. Tässäkin ketjussa on tuotu esiin mm. TLoU2:n tulkinta erilaisista lähtökohdista. Jos tekijätiimistä ja sen ulostuloista ei tiedä mitään, on peli takuulla eri tavalla tulkittava kuin ilman tuota tietoa. Ja toki jokainen suhtautuu vielä eri tavoin näihin asioihin, joillekin vaikkapa SJW on lisäpisteitä, toisille kirosana. Molemmat näistä ovat ihan yhtä oikein. Erityisesti Internet-keskusteluissa tämä toki unohtuu, kun jokainen yrittää tuoda painokkaasti sitä omaa näkemystään esiin. En tiedä tilastoja siitä, miten usein ymmärrys on lisääntynyt tai jopa näkemys vaihtunut foorumikeskustelujen perusteella.
 
Jos oikein syvällisesti lähdetään ajattelemaan, niin kaikessa viihteessähän on jonkinlainen 'agenda' tai 'poliittinen suuntaus'. Välittöminä esimerkkeinä tulee mieleen vaikkapa Call Of Duty-sarja tai James Bond-elokuvat. CoDin 'agenda' ja 'poliittinen näkökulma' on kuitenkin saada Jenkit/sen länsimaiset liittolaiset näyttämään "oikeamielisiltä maailman poliiseilta" ja heidän vastustajansa sitten maailman rauhaa uhkaavilta terroristeilta. Osin samaa voi sanoa Bond-elokuvista. Niissäkin on länsimainen sankari ja usein ei-länsimainen pahis, joka uhkaa vallata tai tuhota maailman. Siinä sivussa Bond-elokuvat näyttävät usein naiset avuttomina ja heikkoina, jotka pitää siinä sivussa sitten pelastaa ja pahiksen kukistumisen jälkeen sankari sitten saa sen naisen 'palkinnoksi'. 'Agenda' on nähtävissä käytännössä melkein kaikessa viihteessä, koska pelien tarinat ja elokuvien juoni kuitenkin kirjoitetaan aina jostain näkökulmasta. Joku henkilö tai ryhmittymä kuvataan hyvinä maailman pelastajina ja toinen henkilö tai ryhmittymä sitten pahana.

Pointti siis on se, että vaikka väittäisi, ettei haluaisi kuluttaa mitään "johdattelevaa viihdettä, jonka takana on jokin agenda tai poliittinen suuntaus", niin silloin ei käytännössä voisi kuluttaa mitään viihdettä. 'Puolueetonta' tai 'neutraalia' näkökulmaa ei käytännössä ole edes olemassa missään viihteessä. Toiseen Maailmansotaan sijoittuvat elokuvat ja dokumentitkin käytännössä aina kuvaavat liittoutuneet hyvinä ja akselivallat pahoina, vaikka 'todellisuudessa' kyseisen konfliktin aikana varmasti molemmat liittoumat suorittivat 'sotarikoksia' ja hirmutekoja. Yleiseksi näkökulmaksi on vaan valikoitunut se, että natsien hirmuteot ovat usein esillä, mutta liittoutuneiden pahoja tekoja ei mainita tai kuvata. Se toki pohjautuu pohjimmiltaan voittajien historiaan. Kyseisen sodan voittajat suurimmalta osin päättivät, kuinka asiat historian kirjoihin kirjoitetaan.

Kun yksilö hyväksyy jonkun viihteen lajin tai näkemyksen itselleen sopivaksi, niin ei se kyseinen viihde mitään neutraalia tai puolueetonta ole. Se kyseinen viihde vaan sattuu sopimaan kyseisen yksilön ajatusmaailmaan, omiin arvoihin ja omaan poliittiseen suuntaukseen. Neutraalia tai täysin agendatonta viihdettä ei ole edes olemassa. Käytännössä kaikessa viihteessä on aina olemassa joku, joka tarinassa halutaan saada näyttämään hyvältä ja samaistuttavalta ja joku toinen, joka halutaan saada näyttämään pahalta ja sellaiselta, jota normaali katsoja tai pelaaja inhoaa.

Viihde myös on ainakin jonkinasteinen taiteen laji. Sitä ei käy kieltäminen. Tarinavetoiset pelit ja elokuvat ovat luojiensa taiteellinen näkemys jostakin tarinasta. Se televisioruudulle piirretty peli tai elokuva on silmin nähtävä taiteellinen näkemys käsikirjoituksesta tai kirjasta.
Kyllä sitä viihdettä löytyy pilvin pimein ilman tekijänsä tarkoitusta levittää jonkin sortin sanomaa. Kuten jo totesin, välttelen kokonaan sellaisia teoksia, jotka selvästi on tehty tarkoituksena levittää jotain sanomaa tai ideologiaa. Ja jos joskus sellainen tulee sitten jostain syystä katsottua tai koettua, sen mahdollisen selkeän sanoman olemassaolo yleensä pilaa kokemuksen itselleni.

Vertauksesi siitä, että on jonkin tahon sotilas suorittamassa jotain tehtävää ontuu aika pahasti, koska nuo nyt ovat tietyn maailman historiallisen ajan tilanteita, joissa on joku puoli kuitenkin valittava missä se sankarisotilas sitten taistelee. Ja ollaan noissakin peleissä välillä laitettu pelaaja sen toisenkin puolen hahmoa ohjaamaan - ainakin hetkellisesti. Ei tuollaisissa peleissä kyllä yleensä sen kummempaa juonta tai kannanottoakaan ole, ja jos on, niin usein siinä on ehkä jossain määrin joku sanoma sodan julmuudesta tai turhuudesta loppujen lopuksi. Tuollainen sanoma saattaa jopa itselleni olla jotenkin nieltävissä, jos se on hyvin toteutettu. Siltikin ottaisin sotapelinikin ilman minkään sortin sormen heristelyä tai jeesustelua. On se nyt minulle ainakin muutenkin päivänselvää, että sota ja ylipäätään ihmisten tappaminen ovat erittäin pahoja ja vääriä asioita. En tarvitse kenenkään kannanottoa tai opetuksia siihen liittyen. Pelatessa en ajattele kuitenkaan tappavani ketään oikeassa elämässä, joten se jeesustelu pelissä on aivan turhaa hommaa todellakin.
 
Mutta olisi mielestäni fiksumpaa kuitenkin keskittyä vastargumentointiin asiapohjalta, kuin heitellä negatiivisia adjektiiveja itsesi kanssa toisin ajattelevista.
Yksikään tän foorumin Last of Us II:n agendasta kirjoittaneista käyttäjistä ei koskaan vastannut mun "pelasin tätä peliä ja yritin pohtia tätä agendaa ja voisitteko kertoa mitä missasin"-viestiin yhtikäs mitään. Miten tästä prkl pitäisi vielä keskustella, kun jengi vaan huutelee vuodesta toiseen samaa "Druckmann (kuulostaa joltain Mega Man -pahikselta) on SJW"-mantraa?
 
Tässäkin ketjussa on tuotu esiin mm. TLoU2:n tulkinta erilaisista lähtökohdista. Jos tekijätiimistä ja sen ulostuloista ei tiedä mitään, on peli takuulla eri tavalla tulkittava kuin ilman tuota tietoa.
Sitten onkin vähän jokaiselle oma pohdintaharjoitus, että miten paljon jonkun tekijätiimin ulostulojen seuraaminen ja näistä raivoaminen on parantanut elämänlaatua :)

Noh, tästä päästään parin askeleen kautta ikiaikaiseen "voiko taidetta erottaa taiteilijasta"-kysymykseen paitsi että olivatko videopelit taidetta äh no ihan sama.
 
Sitten onkin vähän jokaiselle oma pohdintaharjoitus, että miten paljon jonkun tekijätiimin ulostulojen seuraaminen ja näistä raivoaminen on parantanut elämänlaatua :)

Noh, tästä päästään parin askeleen kautta ikiaikaiseen "voiko taidetta erottaa taiteilijasta"-kysymykseen paitsi että olivatko videopelit taidetta äh no ihan sama.

En nyt ota TLoU2:n osalta kantaa tähän, koska en ole peliä pelannut. Mikäli kuitenkin näitä pelisivustoja seuraa, niin vaikea on välttyä tällaisilta keskusteluilta, että mitä kukakin on viestinyt. Yleisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että some oli virhe.

Tuo ikiaikainen kysymys on varmasti ajankohtaisempi kuin koskaan, se kun on tehty näkyväksi cancel-kulttuurin myötä. Jos sanoit väärän sanan somessa vuosia sitten tai et muuten miellytä tiettyä ryhmää, niin työtarjouksia ei tule ja jo tehtyä työtäkin voidaan muokata vuoden 2022 moraalisesti ylivertaisilla kriteereillä. Tämä nyt enemmänkin elokuvamaailman puolelta, koska vastaavasta ilmiöstä en muista heti esimerkkejä videopelimaailmasta.
 
En nyt ota TLoU2:n osalta kantaa tähän, koska en ole peliä pelannut. Mikäli kuitenkin näitä pelisivustoja seuraa, niin vaikea on välttyä tällaisista keskusteluista, että mitä kukakin on viestinyt. Yleisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että some oli virhe.

Tuo ikiaikainen kysymys on varmasti ajankohtaisempi kuin koskaan, se kun on tehty näkeväksi cancel-kulttuurin myötä. Jos sanoit väärän sanan somessa vuosia sitten tai et muuten miellytä tiettyä ryhmää, niin työtarjouksia ei tule ja jo tehtyä työtäkin voidaan muokata vuoden 2022 moraalisesti ylivertaisilla kriteereillä. Tämä nyt enemmänkin elokuvamaailman puolelta, koska vastaavasta ilmiöstä en muista heti esimerkkejä videopelimaailmasta.

Eipä noita ole oikeita esimerkkejä elokuvamaailmastakaan. Koko idea on väsynyt mörkö, mitä tietyt tyypit on luoneet itselleen.
 
Muutenkin tuntuu huvittavalta että vakavalla naamalla todetaan ettei Yhdysvaltojen armeijan rajoittamassa sotapelissä ole nähtävissä mitään agendaa, mutta Last of Usissa on, koska… noh, siinä nyt vaan on kun Druckmann kannattaa tasa-arvoa somessa.
Tarkoitus ei todellakaan pyhitä keinoja. Druckmannin ja kaltaistensa keinot ovat provokatiivisia ja aiheuttavat täysin turhaa vastakkainasettelua. Niillä myös hankaloitetaan aiheettomasti SJW-määritelmien mukaan muka ns. etuoikeutettujen ryhmiin kuuluvia, mutta kuitenkin todellisuudessa huonoista sosiaalisista lähtökohdista lähtevien ihmisten elämää täysin tarpeettomasti. Tarkoitan siis köyhistä ja huonoista oloista esim. tulevia valkoisia heteromiehiä. Heistäkin puhutaan helposti SJW-piireissä aivan liian helposti etuoikeutettuina valkoisina heteromiehinä. Ylipäätään minkään ryhmien leimaamiseen pyrkivä oikeuksien puolesta taisteleminen on ikävä kyllä täysin väärillä jäljillä olevaa toimintaa. Juujuu tarkoitus on varmasti hyvä ja jalo, ja muuta diibadaabaa, mutta tosiasia on kuitenkin se, että tie helvettiin on nimenomaan päällystetty hyvillä aikomuksilla, kuten joku on joskus osuvasti sanonut.
 
Tarkoitus ei todellakaan pyhitä keinoja. Druckmannin ja kaltaistensa keinot ovat provokatiivisia ja aiheuttavat täysin turhaa vastakkainasettelua. Niillä myös hankaloitetaan aiheettomasti SJW-määritelmien mukaan muka ns. etuoikeutettujen ryhmiin kuuluvia, mutta kuitenkin todellisuudessa huonoista sosiaalisista lähtökohdista lähtevien ihmisten elämää täysin tarpeettomasti. Tarkoitan siis köyhistä ja huonoista oloista esim. tulevia valkoisia heteromiehiä. Heistäkin puhutaan helposti SJW-piireissä aivan liian helposti etuoikeutettuina valkoisina heteromiehinä. Ylipäätään minkään ryhmien leimaamiseen pyrkivä oikeuksien puolesta taisteleminen on ikävä kyllä täysin väärillä jäljillä olevaa toimintaa. Juujuu tarkoitus on varmasti hyvä ja jalo, ja muuta diibadaabaa, mutta tosiasia on kuitenkin se, että tie helvettiin on nimenomaan päällystetty hyvillä aikomuksilla, kuten joku on joskus osuvasti sanonut.

Toinen peleistä on armeijan rahoittamaa propagandaa. Sen mukana tulee värväysmainoksia Jenkeissä. Toisen tekijä puhuu tasa-arvosta ja se tekee pelistä siis pahemman agenda-sodan edustajan.

Eiköhän olisi helpompi todeta, että se politiikka taiteessa ja viihteessä on jatkuvasti mielessä, mutta tuntuu haittaavan vaan silloin, kun se edes vähääkään sohaisee miesten järkkymätöntä ylilyöntiasemaa yhteiskunnassa.
 
Toinen peleistä on armeijan rahoittamaa propagandaa. Sen mukana tulee värväysmainoksia Jenkeissä. Toisen tekijä puhuu tasa-arvosta ja se tekee pelistä siis pahemman agenda-sodan edustajan.

Eiköhän olisi helpompi todeta, että se politiikka taiteessa ja viihteessä on jatkuvasti mielessä, mutta tuntuu haittaavan vaan silloin, kun se edes vähääkään sohaisee miesten järkkymätöntä ylilyöntiasemaa yhteiskunnassa.
Etkö siis tunnista heikossa asemassa olevia miehiä ja vastaavasti hyvässä asemassa olevia naisia? Tämäkin on varsinkin joillakin aloilla jo näyttäytyvä ilmiö. Ei toki laaja-alainen yhteiskunnassamme, mutta ei se tee niiden huonossa asemassa olevien miesten tilanteesta sen parempaa, kuin huonossa asemassa olevien naisten, jotka ovat toki useammin eri aloilla miehiä huonommassa asemassa.

Ja edelleenkin missasit sen pointin. Eli ei se ole tietenkään sinänsä paha asia, että puhuu tasa-arvosta, mutta jos sen tekee provokatiivisella tavalla, ja toisia ryhmiä leimaamalla, niin sillon se todellakin on väärä tapa toimia. Ja edelleenkään en kaipaa niitä kannanottoja peleihin tai muuhunkaan viihteeseen. Jos kuuluisa viihteen tuottaja sitten haluaa muutoin kommentoida kantojaan julkisuuteen, niin kaikin mokomin, mutta itse toivon, että tällaiset jäävät kuitenkin varsinaisten viihdeteosten ulkopuolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Etkö siis tunnista heikossa asemassa olevia miehiä ja vastaavasti hyvässä asemassa olevia naisia? Tämäkin on varsinkin joillakin aloilla jo näyttäytyvä ilmiö. Ei toki laaja-alainen yhteiskunnassamme, mutta ei se tee niiden huonossa asemassa olevien miesten tilanteesta sen parempaa, kuin huonossa asemassa olevien naisten, jotka ovat toki useammin eri aloilla miehiä huonommassa asemassa.
Täysin eri asia, mutta tyypillinen maalien siirtely, kun aihe käy vaikeaksi. Kyse on ollut nyt täysin taiteen ja viihteen agendasta. Sotapelissä sitä ei ole, mutta Last of Usissa on. Mitkään olkiukot oletetuista köyhistä miehistä ei kiinnosta. Niistä puhuminen on ihan eri yhteiskunnallinen aihe, joka ei mitenkään nitoudu siihen, että jotkut näkevät agendaa vain hyvin spesifeissä tuotteissa, mutta ovat sitäkin hanakampia kuuluttamaan juuri niiden pahuutta maailmalle.
 
Ylös Bottom