Pelien ostokäyttäytymisestä ja sillä viestimisestä.
Nykyään tuntuu että pitää joka toisesta peleihin liittyvästä asiasta äänestää lompakolla - kun muuta ei voi - ja ei enää itsekään muista mikä oli minkäkin pelin kohdalla se päällimmäinen syy äänestyskäytökseen.
Oliko se fyysisen julkaisun puuttuminen? Vai kenties buginen julkaisu? Sisällön puuttuminen levyltä? Kallis hinta tai hintojen nostaminen? Väärä alusta? Väärä tekijä tai tekijän toimet?
Vai ostiko pelin nimenomaan koska se julkaistiin fyysisenä? Tai koska peli oli niin toimiva kokonaisuus että piti tukea juuri sitä?
Yritä siinä sitten antaa oikeaa viestiä, kun ainoa keino antaa se, on ostaa tai olla ostamatta. Miten sillä yhdellä ja ainoalla(?) keinolla voisi mitenkään kertoa että juuri tämä asia X on nyt se syy, miksi julkaisija joko saa tai ei saa kuluttajan rahoja?
Samoin tuntuu että julkaisijan ja kehittäjän puolella ei katsota mitään muuta kuin että kannattaako peli. Mikä on tietysti loogista. Mutta tuntuu ettei ajatella yhtään että miksi joku menestyy tai myy ja joku toinen ei. Ja vähän epäilen että on myös vaaraa että tehdään vääriä johtopäätöksiä. Esimerkiksi pelin fyysinen versio ei myy, joten ajatellaan että ihmiset haluaa ostaa pelit diginä. Syyksi ei välttämättä edes harkita sitä että pelin fyysinen versio on vain tyhjä levy, jonka sisältö ladataan netistä.
Niin. Ei minulla tähän oikeastaan ole muuta sanottavaa kuin tämä avautuminen asian turhauttavuudesta. Miten siinä voi olla vastuullinen(?) kuluttaja kun tarkoittamiensa signaalien läpimeneminen on arpapeliä. En siis ihmettele että niin monelle on ihan sama jos joku "pikku asia", kuten fyysisen julkaisu, on mitä sattuu tai puuttuu kokonaan. Tai että pelit on julkaisussa ja täyteen hintaan ostettuna bugifestiä ja alennuskorista ostajat saa pelin toimivana ja parhaana versiona. Se on vain normimeininkiä eikä mihinkään voi oikeasti vaikuttaa. Ainakaan jos ei edes yritä.