Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joskus on ihan hyvä laittaa sellaiset kirjoittajat pois näkyvistä, joiden kanssa joutuu jatkuvasti loputtomiin jankutuskierteisiin. Jos joku harmittaa, yleensä se harmittaa sitten vain ajan kanssa enemmän, niin kuin kivi kengässä. Minulle on käynyt joskus niinkin, että monta vuotta olen vääntänyt henkilökohtaista sotaa jonkun kanssa netissä ja sitten tilanteen jäähdyttyä meistä onkin tullut ystäviä ilman sitä helvetillistä kinastelua. Joskus taas oikean elämän kaveri on ollut niin idiootti netissä, että kaveruus on katkennut sitten lopulta oikeassakin elämässä. Kaikista ei varmaan koskaan kuitenkaan tule kavereita, parempi käyttää energia johonkin rakentavampaan kuin jatkuvaan kinasteluun.
 
Niin, kannattaa sitten lukea uudelleen se arvostelu. Siinä nimittäin moititaan peliä varsin paljon. Ei teknisistä seikoista ollut ensisijaisesti kiinni, vaan koko peli ja sen toteutus. Ja Fromsoftin todettiin olevan eksyksissä vanhassa ja vision puuttuvan. Sitten yhtäkkiä se arvosana tosiaan nousikin käytännössä päivässä, vaikka oli tuollaisia perustavanlaatuisia asioita vahvasti moitittu. Eivät nuo asiat päivityksellä muuttuneet.
No minäpäs luin arvostelun uudelleen, enkä huomannut siinä mitään takin kääntämistä. Varsinkin tämä kohta jäi mieleen: "Kyseessä on edelleen hyvä peli, eivätkä päivitykset poista kaikkia sen ongelmia, mutta ne ovat merkittävä muutos parempaan". ER oli mulle viime vuoden parhaimpia pelejä, ellei jopa paras, enkä suutu jos joku ei sitä pelkästään ylistä maasta taivaisiin.
 
No minäpäs luin arvostelun uudelleen, enkä huomannut siinä mitään takin kääntämistä. Varsinkin tämä kohta jäi mieleen: "Kyseessä on edelleen hyvä peli, eivätkä päivitykset poista kaikkia sen ongelmia, mutta ne ovat merkittävä muutos parempaan". ER oli mulle viime vuoden parhaimpia pelejä, ellei jopa paras, enkä suutu jos joku ei sitä pelkästään ylistä maasta taivaisiin.
Annapas kun kädestä pitäen kuljetan hetken. Eli myöntää juurikin, ettei peli sitten merkittävästi muuttunut päivityksen jälkeen, mutta silti pitikin tähdet nostaa tuolla verukkeella kolmesta neljään. Arvostelija ymmärsi, että alkoi erottumaan vähän liikaakin mielettömästi kehutun pelin suuresta arvostelijajoukosta, niin joku veruke piti nopeasti löytää tasoittamaan tilannetta hieman. ”Onnekseen” oli siinä heti hollilla peliä hieman teknisesti parantanut päivitys, jota ilmankin nämä muut arvostelijamassat olivat jo arvioineet pelin 96-97 tasolle.

Arvostelija oli varsin kovan kyseenalaistusryöpyn kohteena fooruminkin jäsenten toimesta, ja sai kuulla myös siitä, että miten voi nähdä pelin niin eri tavalla kuin lähes kaikki muut viralliset ja varteenotettavat arvostelijatahot? Ja kas kummaa jo päivän päästä löytyi sopiva veruke, jolla voikin selitellä asiat taas itselleen sopivampaan muotoon. Tyyppillisen toisteinen tapa toimia kyseiseltä henkilöltä ja juuri yksi niistä syistä miksi en hänen toimintaansa arvosta enkä voi sitä sietää.

Mutta jos jätetään tämän kaivaminen, kun olen tosiaan sen päättänyt joka tapauksessa, että kyseinen toimittaja on minulle jatkossa ilmaa, joten edesottamuksistaan keskusteleminen ei nyt enää kyllä kiinnosta.
 
Nyt täytyy sanoa, että jos olisin autoilija niin nyt olisi kyllä talvi päässyt ihan oikeasti yllättämään sillä täällä porissa on nilkkoihin asti lunta.
Sinänsä olen vaan tyytyväinen, että tulee edes hieman valoisuutta pimeään aamuun, mutta eiköhän tuo viimeistään seuraavan yön aikana taas katoa ja paskalla tuurilla aamulla tiet ihan kunnolla jäässä.
 
Viesti poistettiin alkuperäisestä paikastaan, joten kommentoin tänne:

Starfield oli kaikkien aikojen lässähdys. Varmaan hyvä peli on tai en tiiä, sillä poistin pelin pari minuuttia hahmonluonnin jälkeen. Eli se lässähdys tässä on 30fps. Ei kiitos tuollaista käppää vuonna 2023.
Aika vähänlaisesta annoit pelille mahdollisuutta jos tosiaan "pari minuuttia" varsinaista peliä. Käsittääkseni se myös alkaa putkimaisella introlla, joten varsinaiseen peliin ei edes ihan heti kai pääse.

Voihan peli toki olla huono sinulle mutta en kyllä itse ihan noin vähällä testauksella viitsi vielä pelejä tuomita.
 
Viesti poistettiin alkuperäisestä paikastaan, joten kommentoin tänne:


Aika vähänlaisesta annoit pelille mahdollisuutta jos tosiaan "pari minuuttia" varsinaista peliä. Käsittääkseni se myös alkaa putkimaisella introlla, joten varsinaiseen peliin ei edes ihan heti kai pääse.

Voihan peli toki olla huono sinulle mutta en kyllä itse ihan noin vähällä testauksella viitsi vielä pelejä tuomita.
Jos tulkitsen alkuperäistä viestiä oikein, niin tässä taisi ongelman tehdä 30fps, ei pelin muu sisältö. Periaatteessa pelin teknisen toteutuksen testaaminen muutamassa minuutissa on mahdollista, kun taas sisällön testaaminen ei. Jos ei 30fps lähde, niin sitten se ei lähde. Vaikka itse tykkäsin Starfieldista kuin hullu puurosta, niin ymmärrän kyllä @KK_Roos :in näkökulman tässä. Starfield tarjoaa tasaisen 30fps kokemuksen konsolilla, mutta siltikin "vain" 30fps.
 
Jos tulkitsen alkuperäistä viestiä oikein, niin tässä taisi ongelman tehdä 30fps, ei pelin muu sisältö. Periaatteessa pelin teknisen toteutuksen testaaminen muutamassa minuutissa on mahdollista, kun taas sisällön testaaminen ei. Jos ei 30fps lähde, niin sitten se ei lähde. Vaikka itse tykkäsin Starfieldista kuin hullu puurosta, niin ymmärrän kyllä @KK_Roos :in näkökulman tässä. Starfield tarjoaa tasaisen 30fps kokemuksen konsolilla, mutta siltikin "vain" 30fps.
Kävi tuo kyllä mielessä mutta koska se ei (kai?) tullut suoraan ilmi niin oletin siihen liittyvän ehkä muutakin :P

Onhan se tietysti ymmärrettävää jos on niin allerginen 30 fps:lle.
 
Kävi tuo kyllä mielessä mutta koska se ei (kai?) tullut suoraan ilmi niin oletin siihen liittyvän ehkä muutakin :p

Onhan se tietysti ymmärrettävää jos on niin allerginen 30 fps:lle.
No siis just näin. Ei vaan 30fps täytä laatuvaatimuksiani näin vuonna 2023.
Mutta eipä siinä mitään. Takuuvarmasti julkaistaan seuraavalle Xboxille joku Starfield remastered tms. Pari vuotta sinne tänne yksittäisen pelin kohdalla ei ole niin justiinsa. Ei ole vaaraa nykypäivänä että loppuisi laadukas pelattava kesken. :D
 
Senkin myönnän että onhan tekstini usein melkoista ajatusvirtaa, jota voisi tiivistää. Mutta ei sitä siinä hetkessä usein ehdi tai jaksa.

Viestin tulkinnan vastuu siirretään siis täysin lukijalle?

Tämä ei ole mitenkään henkilökohtaisesti kohdennettu vaan tämä on yleisestikin ihan hyvä tiedostaa. Sattui vain tuossa osumaan silmiin johon tarttua.
 
Viestin tulkinnan vastuu siirretään siis täysin lukijalle?
Ensinnäkin jätit nyt kokonaan kontekstin tästä pois, joten piti itsekin käydä muistelemassa että mihin tuo liittyi. Mutta sitten vastaukseni:

Outo kysymys, sillä eikö tulkinnan vastuu ole aina lukijalla? Perimmäisenä siis se, että pyrkii ymmärtämään eikä vaikka rakentamaan olkiukkoja tai kommentoimaan kirjoittajan motiiveja, asenteita tai tunnetiloja.

Tuo lainaamasi viesti oli siis vastaus kohtaan, jossa tekstiini viitattiin "vauhkoamisena".

Minusta se todellakin on "lukijan vastuu" ymmärtää viestin pointti eikä vetää tekstin ulkopuolisia johtopäätöksiä.

Se miksi mainitsin viestieni pituudesta ja tiivistyksen mahdollisuudesta liittyi taas siihen, että usein tuon kaltaisia kommentteja tulee kun tekstiä on paljon. Vedetään siis yhtäläisyysviiva niin että "pitkä teksti = vauhkoaminen/raivoaminen".

Tämä ei ole mitenkään henkilökohtaisesti kohdennettu vaan tämä on yleisestikin ihan hyvä tiedostaa. Sattui vain tuossa osumaan silmiin johon tarttua.
Voitko vielä tarkentaa että mikä siis on hyvä tiedostaa? En ole ihan varma oletko sinä ihan kärryillä mihin viesti edes liittyi tai viittasi :P

Haluatko siis sanoa että on minun (ja yleensä kirjoittajan) vastuulla ettei joku lukija tuomitse minua vauhkoajaksi vain koska tekstiä on paljon?
 
Ensinnäkin jätit nyt kokonaan kontekstin tästä pois, joten piti itsekin käydä muistelemassa että mihin tuo liittyi. Mutta sitten vastaukseni:

Ei tuo mielestäni kontekstia tarvitse että jos ajatusvirralla tuotettua tekstiä ei kirjoittaja jaksa tai ehdi tiivistää niin lukijan pitää löytää se pihvi sieltä.

Voitko vielä tarkentaa että mikä siis on hyvä tiedostaa? En ole ihan varma oletko sinä ihan kärryillä mihin viesti edes liittyi tai viittasi :p

Haluatko siis sanoa että on minun (ja yleensä kirjoittajan) vastuulla ettei joku lukija tuomitse minua vauhkoajaksi vain koska tekstiä on paljon?

Ei tuo liittynyt ns. vauhkoamiseen mitenkään, kirjoitustyyliin lähinnä. Eikä se ole huono asia jos tekstiä syntyy, ei se kaikilta onnistu.
Tiedostamisen idea oli se että jos ei kirjoittaja itsekään jaksa omaa tekstiä ns. editoida niin ei lukijakaan välttämättä jaksa sitä niin tarkasti lukea.

Ehkä tämä on vain henkilökohtainen ongelma, siksi se täällä onkin...
 
Itse näen asian niin, että kyllä se on kirjoittaja, joka on vastuussa omasta tekstistään ja viestistään niin, että siitä tulee ymmärrettävä ja se viestin ajatus ja pääpointti selviää sieltä lukijalle mahdollisimman selvästi. Jos lukija joutuu arvailemaan ja tulkitsemaan, niin siitä niitä väärinkäsityksiä ja väärin ymmärtämisiä sitten tulee.

Jos lukija joutuu viestiä lukiessaan miettimään "Mitähän tässä nyt oikein halutaan sanoa?", niin silloin näen, ettei viestin alkuperäinen kirjoittaja ole ollut riittävän selväsanainen tai johdonmukainen. Itse näen, että rautalankaa ja ratakiskoa on parempi käyttää liikaa kuin liian vähän. Sen verran usein olen huomannut tällä foorumilla kuitenkin sitä "rivien välistä lukemista ja tulkitsemista", että parempi vaan mahdollisimman selvästi selittää ja vaikka vielä viestin loppuun erikseen mainita, mikä se pääpointti nyt oikein oli, että mahdollisimman pienelle osalle lukijoista jää epäselväksi, jolloin sitä 'turhaa vääntöäkin' tulee vähemmän.

Ja tämä toteamus nyt ihan yleisellä tasolla, eikä ketään haukkuen, eikä kenellekään suoraan kuittaillen.
 
Ei tuo mielestäni kontekstia tarvitse että jos ajatusvirralla tuotettua tekstiä ei kirjoittaja jaksa tai ehdi tiivistää niin lukijan pitää löytää se pihvi sieltä.
Näköjään se olisi sen kontekstin tarvinnut kun et vieläkään ymmärtänyt.

Kyse ei ollut siitä etteikö minua ymmärretty vaan siitä että (ilmeisesti) tekstin pituudesta johtuen koettiin minun vauhkoavan. Minun täytyisi siis tiivistää tekstini sen takia ettei tehdä tarpeettomia arvauksia kirjoituksen aikana vallitsevasta mielentilasta, vai?

Minusta se on lukijan vastuulla pysyä aiheessa eikä kirjoittajassa.

Alleviivatakseni siis vielä pointtia: kyse ei ollut siitä etteikö "pihviä" olisi löydetty vaan sieltä kehitettiin myös joku oma "hampurilainen" siihen pihvin ympärille.

Ei tuo liittynyt ns. vauhkoamiseen mitenkään, kirjoitustyyliin lähinnä. Eikä se ole huono asia jos tekstiä syntyy, ei se kaikilta onnistu.
Tiedostamisen idea oli se että jos ei kirjoittaja itsekään jaksa omaa tekstiä ns. editoida niin ei lukijakaan välttämättä jaksa sitä niin tarkasti lukea.
En missään kohtaa sanonut ettenkö editoisi viestejäni. Tarkoitin vielä tarkempaa tiivistämistä ja läpikäyntiä. Koen kuitenkin että tällaisen vapaa-ajan foorumilla ei ole pakko mennä liiallisuuksiin vaan riittää että teksti on ymmärrettävää.

Se on sitten kyllä lukijan vastuulla tekeekö tekstistä jotain ihan muitakin tulkintoja mitä sinne on kirjoitettu.

Ehkä tämä on vain henkilökohtainen ongelma, siksi se täällä onkin...
En tiedä viittaatko että jokin tässä on minun vaiko sinun henkilökohtainen ongelma mutta oletan että sinun, joten vastaan siihen:

Et ole väärässä siinä etteikö kirjoittajalla olisi vastuu kirjoittaa ymmärrettävästi. Ja ehkä epäonnistuin alunperin siinä, koska tarkoitin että tekstejäni voisi tiivistää vielä siitä, mitä ne nyt on. En siis tarkoittanut ettenkö pyrkisi niitä editoimaan ja oikolukemaan. Teen niin aina.

Mutta tarkoitin että niitä voi aina varmasti tiivistää myös lisää - varsinkin jos pelkästään pituuden vuoksi tehdään ihan turhia tulkintoja. Mutta kuten jo kirjoitin, ihan loputtomiin ei jaksa tai ehdi kun ottaa huomioon mihin nämä tekstit tulee.

Itse näen asian niin, että kyllä se on kirjoittaja, joka on vastuussa omasta tekstistään ja viestistään niin, että siitä tulee ymmärrettävä ja se viestin ajatus ja pääpointti selviää sieltä lukijalle mahdollisimman selvästi. Jos lukija joutuu arvailemaan ja tulkitsemaan, niin siitä niitä väärinkäsityksiä ja väärin ymmärtämisiä sitten tulee.
Tässä kohtaa ei edelleenkään ollut kyse siitä että lukijan olisi pitänyt arvailla tai tulkita mitään vaan lukija oli tehnyt täysin aiheen ulkopuolisen "tulkinnan" siitä että olisin "vauhkonnut".

Kysyn siis yhä että onko se tosiaan kirjoittajan vastuulla jos toinen saa analysoitua toisen tunnetilan ja kommentoi sitä aiheen sijasta? Miten se liittyy edes ymmärrettävyyteen?

Voitte itse käydä sen tekstin lukemassa ja kokeilla ymmärrättekö sitä.

Jos lukija joutuu viestiä lukiessaan miettimään "Mitähän tässä nyt oikein halutaan sanoa?", niin silloin näen, ettei viestin alkuperäinen kirjoittaja ole ollut riittävän selväsanainen tai johdonmukainen.
Vaan kun kyse ei ole tästä.

Itse näen, että rautalankaa ja ratakiskoa on parempi käyttää liikaa kuin liian vähän.
Tässä tapauksessa siis olisi täytynyt mainita jossain kohtaa että "en vauhkoa"? Vai miten tuo tulkinta oltaisiin estetty? :D

Noin muuten kyllä koen ja pyrin kirjoittamaan asiani mahdollisimman selkeästi. Tässä kuitenkaan kyse ei ollut asiasta vaan kirjoittajan mielentilan kommentoimisesta.

Sen verran usein olen huomannut tällä foorumilla kuitenkin sitä "rivien välistä lukemista ja tulkitsemista", että parempi vaan mahdollisimman selvästi selittää ja vaikka vielä viestin loppuun erikseen mainita, mikä se pääpointti nyt oikein oli, että mahdollisimman pienelle osalle lukijoista jää epäselväksi, jolloin sitä 'turhaa vääntöäkin' tulee vähemmän.
En oikeasti tiedä miten olisin voinut välttyä "vauhkoajaksi" nimittelyltä. Viestini asia on kirjoitettu niin ymmärrettäväksi kuin siinä hetkessä olen ehtinyt ja silti on koettu että tekstiä voidaan kutsua "vauhkoamiseksi".

Ja tämä toteamus nyt ihan yleisellä tasolla, eikä ketään haukkuen, eikä kenellekään suoraan kuittaillen.
Niin, no ihan asiallinen huomautus ehkä yleisellä tasolla mutta samalla kun kuulutetaan kirjoittajan vastuuta niin soisi sitä vastuuta suotavan myös lukijalle. Erityisesti nyt, kun minusta yhä tuntuu ettei tuota keskustelun aloittavassa viestissä ollutta lainattua viestiäni oltu edes ymmärretty.

PS. Ja nytkin tästä vastauksesti vain tuli näin pitkä. Onko se ymmärrettävää? Väittäisin että kyllä. Onko se vauhkoamista koska tekstiä on paljon? Sanoisin että johtopäätös, jota on turha tehdä koska sillä ei ole mitään merkitystä asiaan, oli se sitä tai ei.
 
Tuon jostain Nintendo-ketjusta tämän tähän:
F-4lGPpXIAATSKh

Nintendon digikaupassa alkaa tämän viikon torstaina alennukset. Tuliskohan Famicom Detective ekaa kertaa tarjoukseen?

Nintendon kampanjan alkamispäivä kirvoitti seuraavan mielipiteen mutta kommentoin asiaa siis yleisesti:

Ei sillä, ettäkö olisin alennuksia ja vastaavaa vastaan, mutta oikeasti: Black Friday on vasta ensi viikolla. Ne vitsit black monthista alkaa hipomaan todellisuutta.

Kaiken huippu on se että samalla kun perjantai onkin viikko tai pari, ovat varsinaiset alennukset aika usein melko samaa mitä normaalit viikottaiset tarjouksetkin. Kädenlämpöistä settiä.

Sitten tulee cyber monday, joka tarkoittaa käytännössä black fridaylta jääneitä tarjouksia, jos niitä vielä on.

Väsynyttä hommaa.

Ja siitä huolimatta sitä taas seuraa useampaakin paikkaa, joissa noita listataan. Kyllä sinne siis jotain hyvääkin mahtuu sekaan.
 
Ei sillä, ettäkö olisin alennuksia ja vastaavaa vastaan, mutta oikeasti: Black Friday on vasta ensi viikolla. Ne vitsit black monthista alkaa hipomaan todellisuutta.

Kaiken huippu on se että samalla kun perjantai onkin viikko tai pari, ovat varsinaiset alennukset aika usein melko samaa mitä normaalit viikottaiset tarjouksetkin. Kädenlämpöistä settiä.

Sitten tulee cyber monday, joka tarkoittaa käytännössä black fridaylta jääneitä tarjouksia, jos niitä vielä on.

Väsynyttä hommaa.

Ja siitä huolimatta sitä taas seuraa useampaakin paikkaa, joissa noita listataan. Kyllä sinne siis jotain hyvääkin mahtuu sekaan.
Olet oikeassa, mutta ainakin viime vuonna oli kyllä hyviä tarjouksia. Paljon parempia kuin muina kuukausina, joten kyllä Black Friday -päivä/viikko/kuukausi on edelleen se paikka milloin kannattaa tarkkaan tiiruilla hyviä diilejä.

Esim. viime vuonna oli Nintendon omia pelejä (ja Switch pelejä muutenkin) 29,95€, mikä on hyvin harvinaista. Omista ostoksista tähän hintaan viime vuonna Xenoblade Chronicles 3(julkaistu 29.7.2022). Samoin oli kohtuu uusia tehokonsoleiden pelejä siellä kolmenkympin tuntumassa. Omista ostoksista muistan ainakin 8.11.2022 julkaistun Sonic Frontiersin, joka irtosi Black Fridayna 32,95€. Sitten oli vielä näitä ihan älyttömiä Last of Us 2 tai Bloodborne 3,95€/kpl tarjouksia.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, onhan tämä mennyt jo kohtalaisen koomiseksi. Singles' Day, Black Friday ja Cyber Monday pitävät huolen siitä, että kulutushysteria on huipussaan lähes koko marraskuun. Toisaalta tuskinpa tätä tulee itse boikotoitua, kun ylipäätään tulee ostettua asioita lähinnä tarjoushintaan.
En näe asiaa mitenkään koomisena, eiks tarjoukset oo vaan hyvä asia. Itse en ainakaan pe heti puolenyön aikaan jaksa alkaa mitään tarjouksia kyttäämään, hyvä vaan että tulee pidemmälle ajalle tarjoukset. Ja jos mitään ostettavaa ei ole, niin sit ei osta mitään. Itse ootan jos tulis LG G3 tarjoukseen, kun on turhan kallis ovh.
 
En minäkään siitä tykännyt kun oli jotain alennuksia, jotka tuli pitkin yötä jne. mutta ei tämä toinenkaan "ääripää" kauhean järkevä ole että "musta perjantai" kestää pari viikkoa :P

Alennuksista kyllä tykkään ja toki BF on se aika kun on potentiaalisesti vähän parempiakin tarjolla mutta kaikkeen parin viikon hehkutukseen ja muuhun paisutukseen ja venytykseen nähden on nämä olleet viime vuosina aika kädenlämpöisiä.

Ja totta kai paljon kiinni siitä mitä on hakemassa myös.
 
En näe asiaa mitenkään koomisena, eiks tarjoukset oo vaan hyvä asia. Itse en ainakaan pe heti puolenyön aikaan jaksa alkaa mitään tarjouksia kyttäämään, hyvä vaan että tulee pidemmälle ajalle tarjoukset. Ja jos mitään ostettavaa ei ole, niin sit ei osta mitään. Itse ootan jos tulis LG G3 tarjoukseen, kun on turhan kallis ovh.
"Tarjoukset"

Suuri osa noista "tarjouksista" on vain halpoja, ala-arvoisia tuotteita, joilla houkutellaan ostamaan ja edellisvuosien poistuvia tuotteita viemästä tilaa varastoista, sekä tuotteita, joiden hintaa on pidetty keinotekoisesti korkealla koko syyskauden.
 
^
Oikeesti ihan helvetin paska bändi, mutta biisi toimii pelissä koska se on tehty ihan irti bändin normaalista tuotannosta, eli peliä varten:).

Taitaa olla kyllä Järven lempi bändi, koska eikö tää ollut jo Max Paynessakin..


^hirveää paskaa tuokin. Ihmetyttää että kukaan edes moista voi julkaista
Itseasiassa, jos nyt tarkemmin miettii.. En ole nähnyt yhtään hyvää biisiä sinun tänne postaavan. Kaikki on pelkkää hevonpaskaa.
1700857554897.png

Mutta jatka samaan malliin Kurpitsa :) Well done
 
Ylös Bottom