Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvä puoli sivustossa on se, että se näyttää arvostelun päiväyksen. Elden Ringin kuusi sivua pitkä arvostelu päivitettiin seuraavana päivänä vielä lisäsivulla neljän tunnin lisätestauksen jälkeen. Mutta tämähän ei estä sinua valehtelemasta minkä kerkeät.
Pääpointtina oli nyt kuitenkin se, että muutit arvostelun varsin pian sen jälkeen, kun alkoi näkyä, että onkin kyse todellisesta arvostelumenestyksestä. Huonommalta tuo vain näyttää sinun kannaltasi, että noin nopeasti kääntyi takki sitten siihen, että piti oikein arvosanaa nostaa. Muutaman viikon huolellisella lisätestaamisella sen ehkä voisi jotenkin ymmärtää. Toki ainakin itselleni vie aikalailla uskottavuutta arvostelijan arvostelukyvyltä, jos ensin kitistään, että ei ole peli oikein mistään kotoisin, ja sitten jonkin ajan päästä se onkin jo ihan hyvä peli, vaikkei edes mitään päivitysuudistuksia ole ehtinyt tulemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pääpointtina oli nyt kuitenkin se, että muutit arvostelun varsin pian sen jälkeen kun alkoi näkyä, että onkin kyse todelllisesta arvostelumenestyksestä. Huonommalta tuo vain näyttää sinun kannaltasi, että noin nopeasti kääntyi takki sitten siihen ,että piti oikein arvosanaa nostaa. Muutaman viikon huolellisella lisätestaamisella sen ehkä voisi jotenkin ymmärtää. Toki ainakin itselleni vie aikalailla uskottavuutta arvostelijan arvostelukyvyltä, jos ensin kitistään, että ei ole peli oikein mistään kotoisin, ja sitten jonkin ajan päästä se onkin jo ihan hyvä peli, vaikkei edes mitään päivitysuudistuksia ole ehtinyt tulemaan.
Mutta kyllähän siihen tuli aika iso pätsi korjaamaan teknisiä ongelmia, joista arvostelussa mainittiin useaan otteeseen
 
Mutta kyllähän siihen tuli aika iso pätsi korjaamaan teknisiä ongelmia, joista arvostelussa mainittiin useaan otteeseen
No, itse ainakin peliä julkaisussa pelasin, enkä kyllä niin suuria eroja huomannut oikein missään vaiheessa, että peliä olisivat mitenkään olennaisesti muuttaneet. Sama ydinpeli kuitenkin, ja aivan ehdoton huippupeli heti julkaisussa.

Arvostelija kyllä kitisi ihan siitä pelin perusasetelmasta ja Fromsoftin olevan vailla visioita ja selkeää suuntaa. Aika pienessä ajassa nousikin tuosta sitten neljään tähteen arvio. Juu taisi nimenomaan perustella jollain teknisillä seikoillakin, vaikka todellisuudessa nillitti enemmänkin muusta alunperin. Mutta eipä siinä mitään. Takki kääntyi joka tapauksessa kiitettävän nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Toki ainakin itselleni vie aikalailla uskottavuutta arvostelijan arvostelukyvyltä, jos ensin kitistään, että ei ole peli oikein mistään kotoisin, ja sitten jonkin ajan päästä se onkin jo ihan hyvä peli, vaikkei edes mitään päivitysuudistuksia ole ehtinyt tulemaan.
Kävin nyt varta vasten lukemassa tuon arvostelutekstiin tulleen päivityksen, jonka myötä arvosanaakin korotettiin. Kyseessä vaikutti olevan selkeästi pelattavuutta parantavat tekniset korjaukset, joten yhden lisätähden antaminen oli mielestäni varsin ymmärrettävää ja perusteltua. Mistään "pakko antaa parempi arvosana, kun muuallakin on kehuttu" -ryhmäpaineesta ei siis ollut kyse.

Näin jälkikäteen voi olla melkoisen vaikeaa päästä itse kokemaan, missä kuosissa PC-versio oli ennen tuota v1.02-päivitystä. Vaikka pelaisi levyltä päivittämätöntä v1.00-konsoliversiota, ei se siltikään välttämättä vastaa kokemusta PC-versiosta ennen pelin julkaisua.

Joten väitteet siitä, että arvosanaa olisi rukattu viikkojen päästä taikka että pelin päivityksellä ei olisi ollut tekemistä asian kanssa ovat nähdäkseni silkkaa puppua.
 
Kävin nyt varta vasten lukemassa tuon arvostelutekstiin tulleen päivityksen, jonka myötä arvosanaakin korotettiin. Kyseessä vaikutti olevan selkeästi pelattavuutta parantavat tekniset korjaukset, joten yhden lisätähden antaminen oli mielestäni varsin ymmärrettävää ja perusteltua.

Näin jälkikäteen voi olla melkoisen vaikeaa päästä itse kokemaan, missä kuosissa PC-versio oli ennen tuota v1.02-päivitystä. Vaikka pelaisi levyltä päivittämätöntä v1.00-konsoliversiota, ei se siltikään välttämättä vastaa kokemusta PC-versiosta ennen pelin julkaisua.

Joten väitteet siitä, että arvosanaa olisi rukattu viikkojen päästä taikka että pelin päivityksellä ei olisi ollut tekemistä asian kanssa ovat nähdäkseni silkkaa puppua.
Se on sinänsä epäolennaista oliko viikkoja välissä, vai vain päivä. Kummassakin tapauksessa on aika naurettavasta peruuttelusta kyse. Ei se peli olennaisesti muuttunut kummassakaan ajassa. Arvostelijan mielipide kuitenkin muuttui ja hetkessä muuttuikin, ja se onkin se huvittava asia tässä koko kuviossa. Voin suoraan tunnustaa, etten muistanut oliko viikoista vai päivistä kyse. Viikot olisivat sinänsä voineet edes vähän selittää arvosanan muutosta, toki ei sekään sinänsä kovin uskottavaa olisi ollut.

Peliä julkaisusta asti pelanneena voin taas todeta, että on puppua sellainen puhe, että peli olisi kovin merkittävästi muuttunut julkaisusta muutamassa päivässä tai edes viikossakaan. Tai edes siihen hetkeen missä nyt ollaan. Eiköhän siitä kerro sekin, että sai todella kovia arvosanoja suurimmalta osalta arvostelijoita heti julkaisusta alkaen.
 
Tämä on totta, mutta toisaalta ne eri varustetason autot tulevat monesti samalta linjastolta ja niiden "ydin" on sinänsä ihan yhteinen. Käyttämäsi pelibundle on myös kohtalaisesti helpompi järjestää kun voi vaan nakata peli pakettiin. Tässä tapauksessa levyasemattomasta pleikasta ei saa levyasemallista heittämällä pakettiin levyasema. Eli tämä on jostain siltä väliltä.
Autojen kohdalla on vain edelleen se ongelma että ei niihin yhtä helposti itse osteta ja päivitellä/vaihdella lisävarusteita kuin tuohon uuteen PS5-malliin, joten mielestäni yhä automallit on lähempänä originaaleja PS5-malleja kuin näitä uusia.

Yhä siis tarkoitin vain sanoa että ne uudet mallit on pohjimmiltaan molemmat levyasemattomia, toisin kuin alkuperäiset mallit, joista vain toinen oli levyasematon. Mitään samanlaista ei voida sanoa alkuperäisistä malleista vaikka varmasti niissäkin on pitkälti samaa linjastoa alla. Toki originaalistakin varmasti saa levyaseman irti siinä missä mistä tahansa elektroniikasta mutta se tekisi konsolista vajaan/puutteellisen eikä muuttaisi sitä toiseksi "malliksi".

Ehkä se käyttämäni bundle-vertaus ei sitten tässä kohtaa toimi esimerkkinä mutta minusta se on ainakin lähempänä kuin autovertailu. Syynä erityisesti se että autoissa ne varustelutasot on jo merkittävämmällä tavalla eri malleja kuin mitä tuo uusi PS5-mallisto on.

Minä sanoisin kuitenkin, että ei ole aina kannattavaa. Itsellä tullut työn puolesta vastaan ongelmiakin modulaarisuudesta. Jos sitä yritetään implementoida johonkin, mihin se ei sovi kovin hyvin, kuten pienet volyymit yhdistettynä suureen hajontaan asiakkaiden tarpeissa. Tällöin se tulee herkästi kalliiksi. Ongelmia lähinnä tulee siitä, että modulaarisuus rajoittaa vaihtoehtoja, jolloin olemassa olevilla ratkaisuilla ei voida vastata asiakkaan tarpeisiin. Tällöin joko ei tule kauppoja tai sitten joudutaan tekemään kalliita räätälöityjä ratkaisuja. Mutta pleikka on markkinoita johtava massatuote eikä projektina suoritettava yhden tai muutaman kappaleen tuote, joten tässä sitä ongelmaa ei tietysti ole siinä määrin, vaikka harva(?) pleikkaa aivan täydellisenä pitääkään.
Niin, ei modulaarisuus tietenkään kaikkeen sovi mutta sanoisin silti että modulaarisuutta kannatan aina kun se vain hommaan saadaan järkevästi mukaan.

Näin se on, mutta minun mielestä ihmisten kuuluu itse kantaa vastuu tällaisissa asioissa. Sen verran kuin yhteiskunta holhoaakin, niin tällaisiin asioihin ei tietenkään voi ja kuulukaan puuttua, joten näissä voi jälkikäteen vain syyttää itseään jos rahat ei enää riitäkään. Ja jos ei sitten "saa aikaiseksi" hankkia sitä levyasemaa, niin ei se tarve sitten lopulta tainnut kovin suuri olla. Jos levyasemia valmistetaan ja rahdataan ympäri maailman vähemmän ihan sen takia, että niille ei ole käyttöä, niin se on minusta vain positiivista.
En tarkoittanutkaan että yhteiskunnan tarvitsee puuttua mutta kyllähän nämä puljut tietää miten ihmiset saadaan ohjattua tiettyyn suuntaan. On olemassa isoja määriä ihmisiä, jotka työkseen tutkivat ihmisten ostokäyttäytymistä, logiikkaa jne. ja jos tällainen keittiöpsykologikin pystyy heittämään (ainakin oman arvion mukaan) osuvia arvioita miten nuo hommat luultavasti menee, niin siellä kyllä tiedetään vielä paremmin miten saadaan vaikka porukka siihen digiin siirtymään. Ja veikkaan että se minun arvioni toteutuu melko monen kuluttajan kohdalla.

Eli ihmisen ihmisyyttä käytetään siinä hyväksi.

Ja koko tuo huomio, että molemmat mallit on pohjimmiltaan levyasemattomia, pohjautuu vahvasti omaamaani digin vastustukseen. Eli koen että kun aiemmin osti levyasemallisen version niin todella sai nimenomaan sen mutta nyt saa vain mallin, jossa on - käyttämääsi autovertausta hyödyntäen - levyasema oletuslisävarusteena.
 
Se on sinänsä epäolennaista oliko viikkoja välissä, vai vain päivä. Kummassakin tapauksessa on aika naurettavasta peruuttelusta kyse. Ei se peli olennaisesti muuttunut kummassakaan ajassa. Arvostelijan mielipide kuitenkin muuttui ja hetkessä muuttuikin, ja se onkin se huvittava asia tässä koko kuviossa. Voin suoraan tunnustaa, etten muistanut oliko viikoista vai päivistä kyse. Viikot olisivat sinänsä voineet edes vähän selittää arvosanan muutosta, toki ei sekään sinänsä kovin uskottavaa olisi ollut.

Peliä julkaisusta asti pelanneena voin taas todeta, että on puppua sellainen puhe, että peli olisi kovin merkittävästi muuttunut julkaisusta muutamassa päivässä tai edes viikossakaan. Tai edes siihen hetkeen missä nyt ollaan. Eiköhän siitä kerro sekin, että sai todella kovia arvosanoja suurimmalta osalta arvostelijoita heti julkaisusta alkaen.
Koska tämä pitää näköjään vääntää rautalangasta: et pelannut peliä ennen day one päivitystä. Arvostelussa hyvin selkeästi otetaan esille muutokset, jotka tulivat päivityksen myötä. Arvostelu tehtiin aiempien versioiden perusteella. Sekin mainitaan kuvien kera. Kaikki se on tekstissä. Kaikki tämä muu syyttely ja vääntely on vaan sinun omaa mielikuvitustasi kun haluat taas riidellä siksi, että jokin peli jota et ole edes pelannut ei saanut sellaista arvosanaa, mitä näköjään sille halusit.
 
Oudointa tässä väännössä on ehkä se että eikös yleinen mielipide ole aika lailla linjassa arvosanan suhteen? En näe senkään kautta oikein syytä tuosta avautua, ellei ole tarkoitus avautua siis jostain muustakin syystä tms.
 
Koska tämä pitää näköjään vääntää rautalangasta: et pelannut peliä ennen day one päivitystä. Arvostelussa hyvin selkeästi otetaan esille muutokset, jotka tulivat päivityksen myötä. Arvostelu tehtiin aiempien versioiden perusteella. Sekin mainitaan kuvien kera. Kaikki se on tekstissä. Kaikki tämä muu syyttely ja vääntely on vaan sinun omaa mielikuvitustasi kun haluat taas riidellä siksi, että jokin peli jota et ole edes pelannut ei saanut sellaista arvosanaa, mitä näköjään sille halusit.
Seliseli. Näinhän se aina menee sinun kohdallasi. Fakta on kuitenkin, että käänsit takkisi varsin paavoväyrysmäisesti. Ei tuollaista muilta arvostelijoilta tullut, vaikka suurin osa on pelin arvostellut samana versiona kuin sinä teit. Ja kyllä sinä moitit peliä nimenomaan siitä, että sen visio oli hukassa, tai jotain vastaavaa. Jännästi se päivässä sitten muuttui. Mutta tämä on toki sinulta nähty järjestään asioissa, joissa itse lähdet vääntämään. Joka tapauksessa Elden Ring on huomattavasti yleisesti arvostetumpi peli, kuin sinä sen arvostelit takinkääntösi jälkeenkään, mutta kai se paikkailusi silti on joillekin uskottava.

Kaikenlaiset asiat toki menevät monille läpi, jos vaan pokkaa ja selityksiä löytyy. Mutta antaa olla, minulle on ainakin parempi, etten enää lue sanaakaan arvosteluistasi tai muistakaan teksteistäsi. Niistä en tosiaan ainakaan itse saa muuta kuin ärsyyntymistä ja huonoa tuulta. Jännästi keneltäkään muulta arvostelijalta en ole mitään tuollaista kokenut. En edes hitustakaan siihen suuntaan.
 
Seliseli. Näinhän se aina menee sinun kohdallasi. Fakta on kuitenkin, että käänsit takkisi varsin paavoväyrysmäisesti. Ei tuollaista muilta arvostelijoilta tullut, vaikka suurin osa on pelin arvostellut samana versiona kuin sinä teit. Ja kyllä sinä moitit peliä nimenomaan siitä, että sen visio oli hukassa, tai jotain vastaavaa. Jännästi se päivässä sitten muuttui. Mutta tämä on toki sinulta nähty järjestään asioissa, joissa itse lähdet vääntämään. Joka tapauksessa Elden Ring on huomattavasti yleisesti arvostetumpi peli, kuin sinä sen arvostelit takinkääntösi jälkeenkään, mutta kai se paikkailusi silti on joillekin uskottava.

Kaikenlaiset asiat toki menevät monille läpi, jos vaan pokkaa ja selityksiä löytyy. Mutta antaa olla, minulle on ainakin parempi, etten enää lue sanaakaan arvosteluistasi tai muistakaan teksteistäsi. Niistä en tosiaan ainakaan itse saa muuta kuin ärsyyntymistä ja huonoa tuulta. Jännästi keneltäkään muulta arvostelijalta en ole mitään tuollaista kokenut. En edes hitustakaan siihen suuntaan.
Kuten jo aiemmin todettiin, se on helppo suuttua kun haluaa vaan haastaa riitaa ja vääntää olkiukkoja vuodesta toiseen.
 
Oudointa tässä väännössä on ehkä se että eikös yleinen mielipide ole aika lailla linjassa arvosanan suhteen? En näe senkään kautta oikein syytä tuosta avautua, ellei ole tarkoitus avautua siis jostain muustakin syystä tms.
Minkä yleinen mielipide on linjassa arvosanan kanssa? No ei ainakaan kummankaan, ei Elden Ringin tai Lords of the Fallenin kohdalla.
 
Luin tuon pariinkin kertaan enkä oikein päässyt kärryille.
Siis jos oikein ymmärsin, teillä töissä on löydetty kultainen keskitie tuohon dilemmaan? Tuotteistaa, standardoida ja silti tehdä 100% asiakasvaatimusten mukaista? Vaikka mitä perseilyä siellä vaatimuksissa olisi? :D
En mielestäni sanonut, että sellaista olisi löydetty, vaikka toki en avannut asiaa sen enempää. Tuo modularisointiprosessi on kestänyt kauan ja se on vieläkin joiltain osin kesken. Lisäksi sitä on yritetty aikaisemminkin, mutta siitä on silloin luovuttu. Se, että onko tuo toimiva ratkaisu, selvinnee vasta tulevien vuosien aikana. Ja kuten totesin, niin asiakkaan vaatimuksista riippuen - ja kuten lähes jokaisessa projektissa onkin käynyt - asiakkaalla on jotain vaatimuksia, joita ei "listalla" olevilla ratkaisuilla voida toteuttaa. Tämä tarkoittaa sitten räätälöintiä ja jos sen arvioidut kustannukset nostavatkin hintaa liian korkeaksi "standardin" tuotteen listahintaan nähden, niin asiakas menee sitten kyselemään kilpailijalta. Ja siis näistä asiakaskohtaisista lisävaatimuksista ei välttämättä tule uusia standardiratkaisuja tulevaisuutta ajatellen, joten ne eivät siis välttämättä ole 100% standardituotteita jälkikäteen tarkasteltunakaan. Ja toki jos vaatimukset ovat jotain, mitä myyntikään ei usko olevan mahdollista toteuttaa, niin ei sellaista myydä. Mutta monesti rajoittava tekijä on uskoakseni raha ja käytettävissä oleva kapasiteetti. Eli paljonko asiakas on valmis maksamaan räätälöinnistä ja paljonko suunnittelupuolella on kapasiteettiä toteuttaa nuo ratkaisut.

Lisäksi näiden räätälöintihommien vaikutusta kustannuksiin voi olla myyntivaiheessa melko hankala arvioida, kun kyseessä ei ole mikään ihan pieni ja yksinkertainen tuote. Kappalemäärä on myös käytännössä aina yksi tai kaksi, niin skaalautuvuudestakaan ei ole apua. Ja jos kappalemäärä on kaksi, niin toisesta voi silti tulla hieman erilainen kuin ensimmäisestä, kun virheitä on ehditty korjaamaan tai muuten tekemään parannuksia ennen kuin toinen tuote on valmis.

Nämä räätälöintihommat aiheuttavat koko tuotantoketjussa lisäkustannuksia aina suunnittelusta valmistukseen. Etenkin suunnittelussa on ongelmallista, kun tuote on muuten modulaarisesti tehty, niin siellä on tietyt rajoitteet (yleensä ainakin tilankäytölliset, eli toisin sanoen voi olla hyvinkin ahdasta saada mahtumaan räätälöityjä ratkaisuja, kun ympäristö on tilan puolesta optimoitu juuri niille standardiratkaisuille).

Ehkä se käyttämäni bundle-vertaus ei sitten tässä kohtaa toimi esimerkkinä mutta minusta se on ainakin lähempänä kuin autovertailu. Syynä erityisesti se että autoissa ne varustelutasot on jo merkittävämmällä tavalla eri malleja kuin mitä tuo uusi PS5-mallisto on.
Samaa mieltä, että on se levyasema selvästi helpompi ja nopeampi sinne pleikkaan saada kuin asentaa autoon ilmastointi. Mutta minun mielestä autojen mallit ovat edelleen sinänsä samassa määrin samoja kuin nämä slimmipleikatkin, vaikka varustelutaso olisikin eri. Syy tähän on ehkä se, että autot ovat muutenkin paljon suurempia ja monimutkaisempia tuotteita, joten eroavaisuudet skaalautuvat myös ylöspäin.

Yhä siis tarkoitin vain sanoa että ne uudet mallit on pohjimmiltaan molemmat levyasemattomia, toisin kuin alkuperäiset mallit, joista vain toinen oli levyasematon. Mitään samanlaista ei voida sanoa alkuperäisistä malleista vaikka varmasti niissäkin on pitkälti samaa linjastoa alla. Toki originaalistakin varmasti saa levyaseman irti siinä missä mistä tahansa elektroniikasta mutta se tekisi konsolista vajaan/puutteellisen eikä muuttaisi sitä toiseksi "malliksi".
Niin, eli siellä on pohjimmiltaan sitten vain yksi malli ja se levyasema tekee siitä tavallaan kaksi mallia. Äh, nyt antaa minun puolesta olla :D Samaa mieltä olen, että nyt siellä on sinänsä yksi perusmalli, johon sen levyaseman voi sitten laittaa. Fättien kanssa emolevy oli jo itsessään sen verran erilainen, että modaamalla lisätyn levyaseman yhdistäminen vaati kolvin käyttämistä ja silti PS5 ei sitä tunnistanut, vaikka siihen virrat eräs modaaja onnistuikin saamaan.

En tarkoittanutkaan että yhteiskunnan tarvitsee puuttua mutta kyllähän nämä puljut tietää miten ihmiset saadaan ohjattua tiettyyn suuntaan. On olemassa isoja määriä ihmisiä, jotka työkseen tutkivat ihmisten ostokäyttäytymistä, logiikkaa jne. ja jos tällainen keittiöpsykologikin pystyy heittämään (ainakin oman arvion mukaan) osuvia arvioita miten nuo hommat luultavasti menee, niin siellä kyllä tiedetään vielä paremmin miten saadaan vaikka porukka siihen digiin siirtymään. Ja veikkaan että se minun arvioni toteutuu melko monen kuluttajan kohdalla.
Epäilemättä siellä on tätäkin asiaa mietitty ja pyritty maksimoimaan tuotot juurikin kokonaisuuden kannalta.

Eli ihmisen ihmisyyttä käytetään siinä hyväksi.
Mielestäni markkinointi pohjautuu aika pitkälti tähän, tai ainakin tehokkuuteen pyrkivä markkinointi. Hyvähän se olisi aina kriittisesti tarkastella mainoksia ja etenkin tarjouksia, mutta tuleehan sitä kyllä itsekin välillä oltua "mainostuksen uhri", joskus ehkä puolitahallaankin.
 
Minkä yleinen mielipide on linjassa arvosanan kanssa? No ei ainakaan kummankaan, ei Elden Ringin tai Lords of the Fallenin kohdalla.
Aika kädenlämpöinen vastaanotto tuolla Lordsilla oli silloin kun sitä katsoin.

Ja linjassa erityisesti sen kanssa että pettymys odotuksiin nähden.
 
Arvostelu on aina sen tekijän mielipide ja mielipiteeseen on jokaisella oikeus. Jokaisella on myös erilainen pelimaku ja jokainen kiinnittää huomioita vähän erilaisiin asioihin ja ominaisuuksiin peleissä, arvottaa niitä eri tavalla.
Jos tällaiselle saitille kirjoittelee peliarvosteluja joista muut muodostavat mielipiteensä pelistä, pitäisi kuitenkin olla objektiivisempi eikä antaa omien mieltymysten vaikuttaa liikaa arvosteluun. Tarkoitan että arvostelu ei saa olla täysin mielipiteeseen nojaava vaan sen täytyy olla myös objektiivinen.
 
Jos tällaiselle saitille kirjoittelee peliarvosteluja joista muut muodostavat mielipiteensä pelistä, pitäisi kuitenkin olla objektiivisempi eikä antaa omien mieltymysten vaikuttaa liikaa arvosteluun. Tarkoitan että arvostelu ei saa olla täysin mielipiteeseen nojaava vaan sen täytyy olla myös objektiivinen.
Objektiivista arvostelua ei ole olemassa. Arvostelu itsessään subjektiivinen kannanotto, joka perustuu kirjoittajan omiin näkemyksiin ja tietoihin.
 
Jos tällaiselle saitille kirjoittelee peliarvosteluja joista muut muodostavat mielipiteensä pelistä, pitäisi kuitenkin olla objektiivisempi eikä antaa omien mieltymysten vaikuttaa liikaa arvosteluun. Tarkoitan että arvostelu ei saa olla täysin mielipiteeseen nojaava vaan sen täytyy olla myös objektiivinen.
Lihavoitua ihmettelen suuresti. Omien mieltymysten mukaanhan pelejä arvostellaan, "miten minä pelin koen, mitä minä siitä pidän, ajattelen". Omat kokemukset ja näkemykset pelistä kootaan tekstin tai videon muotoon, eikä jonkun muun kuviteltuja kokemuksia. Jos pelissä tulee vastaan ominaisuuksia tai asioita, jotka ovat omien mieltymysten vastaisia, tai joista ei itse pidä, niin totta maar sellaiset ominaisuudet saavat vaikuttaa annettuun arvosanaan. Se on sitten lukijan tehtävä päättää, antaako hän yhtä paljon (miinus)arvoa sille asialle. Jos hypoteettisessa arvostelussa on kritisoitu vaikka pelin teknistä toteutusta(esim. epätasainen ruudunpäivitys) tai grafiikkaa(vaikkapa katoilevia tekstuureja, popupia jne.), niin se on sitten lukijan asia omakohtaisesti päättää, vaikuttavatko nuo hänen päätökseensä ostaa peli vai ei. Arvostelu on aina sen kirjoittajan näkemys pelin plussista ja miinuksista ja lukija sitten itse päättää, kuinka paljon mikäkin plussa ja miinus hänen ostopäätökseensä vaikuttaa.

Pelaajia ja lukijoita on monenlaisia kuitenkin ja on ihan hyvä, että on olemassa sellaisiakin arvosteluja, jotka ovat sellaisten pelaajien tuottamia, jotka eivät ole esim. pelin genren mestareita tai jopa vuosikymmeniä sitä genreä pelanneita. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa juuri From Softwaren vaikeat pelit. On hyvä lukea sellaisiakin arvosteluja, jotka tulevat pelaajilta, jotka eivät ole vaikeiden pelien mestareita. Sellaiset arvostelut tarjoavat keskivertopelaajalle erilaisia näkemyksiä kuin vaikeiden pelien mestareiden toteamukset. Sama juttu vaikka tappelupelien kohdalla. Nekin ovat vaikeita pelejä kovilla vaikeustasoilla tai pitkään genreä pelanneita online-vastustajia vastaan, joten on ihan kiva, jos saa lukea "perus pottusormen" näkemyksiä siitä, kuinka peli heidän taidoillaan toimii ja viihdyttää.
 
Ei niitä arvosteluja pidä lukea kun piru raamattua. Itte koitan kattoa että mitä on mainittu hyviä juttuja, huonoja juttuja ja sitten sen perusteella sitten arvioin että kuinka iso merkitys milläkin asialla on mulle. Ne arvosanat on yleensä yhden tekeviä, kun jotenkin aattelen että se nyt on vaan sen arvostelijan mielipide ja mielipiteet on kun persreikä, jokaisella on omansa, mutta ei ole suotavaa hieroa sitä sillai väkisin muiden naamaan.
 
Ei niitä arvosteluja pidä lukea kun piru raamattua. Itte koitan kattoa että mitä on mainittu hyviä juttuja, huonoja juttuja ja sitten sen perusteella sitten arvioin että kuinka iso merkitys milläkin asialla on mulle. Ne arvosanat on yleensä yhden tekeviä, kun jotenkin aattelen että se nyt on vaan sen arvostelijan mielipide ja mielipiteet on kun persreikä, jokaisella on omansa, mutta ei ole suotavaa hieroa sitä sillai väkisin muiden naamaan.
Itse en ole vuosiin katsonut arvosteluja ja videot peleistä riittää joiden ansiosta pystyn myös tekemään päätöset
 
Jos antaa pelille yhden tähden lisää peliä parantavien päivitysten jälkeen, niin se on takinkääntämistä? Juujuu.
Niin, kannattaa sitten lukea uudelleen se arvostelu. Siinä nimittäin moititaan peliä varsin paljon. Ei teknisistä seikoista ollut ensisijaisesti kiinni, vaan koko peli ja sen toteutus. Ja Fromsoftin todettiin olevan eksyksissä vanhassa ja vision puuttuvan. Sitten yhtäkkiä se arvosana tosiaan nousikin käytännössä päivässä, vaikka oli tuollaisia perustavanlaatuisia asioita vahvasti moitittu. Eivät nuo asiat päivityksellä muuttuneet. Ja edelleenkin valtaosa arvostelijoista antoi heti arvostelukappaleelle aivan hiton kovat arvosanat, koska keskiarvo huiteli Metacriticissa jo heti alkuun jossain 96 ja jopa 97 paikkeilla. Ja 96:eenhan se lopulta asettuikin.

Kyllä tuossa Itkosen arvostelussa ja sen arvosanan muuttumisessa on todellakin huvittava ja halpa kaiku, kun vertaa siihen miten Elden Ringiä on arvioitu ja arvostettu alun pienistä teknisistä ongelmista huolimatta. Itse en pidä Itkosen ylipäätään kärjistävästä, provosoivasta ja usein meuhkaavasta arvostelutyylistä, joka on angstia ja agendaa pullollaan. Elden Ring on siitä vain jäävuoren huippu.

Ymmärrän täysin kun yksi kirjoittaja totesi siitä, että arvostelijan olisi hyvä olla objektiivisempi. Itse en toki näe asiaa kuitenkaan sinänsä niin, että kukaan voi olla täysin objektiivinen, mutta pitääkö hitto soikoon aina hakea ääripäitä ja olla niin pirun provosoiva ja huomionhakuinen? Sellainen ärsyttää somessa, mediassa ja sitten tällaisten erinäisten puolueettomien julkaisujen toiminnassa.

Mutta toki se on helpointa, että omalla kohdallani en ainakaan enää lue kyseisen henkilön kirjoituksia. Kuten jo aiemmin totesin, kertoo varsin paljon, että hän on ainoa kirjoittaja konsolifinistä, jonka arvosteluja ja provosoivaa sekä loppumattoman itseriittoista kirjoitustyyliä en voi sietää. Itse asiassa molempien Suomen pelilehtien tilaajana Itkonen on sielläkin kirjoittavista kaikista toimittajista ainoa, joka aiheuttaa tällaisia tuntemuksia. Toki monenkin arvosteluista olen voinut olla eri mieltä, mutta kun ne kirjoitetaan fiksusti, hauskasti ja ilman tuota jatkuvaa angstia, kärjistystä, ylimielisyyttä ja huomionhakuisuutta, niin eihän se todellakaan ole ongelma lukea arvosteluja, joista voin sinänsä olla eri mieltäkin.

Mutta kuten jo totesin, asia on klaari sillä, että jätän jatkossa Itkosen kirjoitukset omaan arvoonsa. Itse asiassa päätinkin juuri, että teen hänestä nyt ensimmäisen foorumilaisen, joka pääsee foorumilla omalta osaltani blokkiin. Periaatteessa olen tällaista vastaan, vaikka en jostain kirjoittajista pitäisikään. Nyt on kuitenkin kyseisen henkilön kohdalla saavutettu se ääripää, joka on minulle liikaa. Siihen vaaditaan todellakin paljon, koska näin tapahtuu nyt ensimmäisen kerran yli kymmenvuotisen Foorumin jäsenyyteni aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom