Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä kerroin tosiasioita omasta elämästäni. Ja nimenomaan avasin sitä, mihin asioihin omat näkemykseni perustuivat. Sinä esitit tekstini olevan hurjia väitteitä ja sloganeita. Eli saan itse ainakin sen käsityksen, että yrität kyseenalaistaa tekstini todenperäisyyden. Jokainen väittämäni on niin totta kuin vain voi olla, enkä tuosta tekstistäni löydä mitään muualta poimittuja sloganeita. Kaikki perustuu omiin elämänkokemuksiini ja niistä muodostuneeseen elämänkatsomukseen, jonka kautta olen tehnyt ammattivalintani, sellaiseen työhön, jossa nimenomaan autan kaikenlaisia ihmisiä tasapuolisesti. Kuuluivat he vähemmistöihin tai sitten eivät.

Kerrohan sinä sairaalloisen syytöstesi heittelyn lomasta nyt ihan suoraan, että mitkä asiat tekstissäni olivat hurjia väitteitä? Tai mitkä olivat toistamiani ns. sloganeita? Kerrohan nyt ihan yksityiskohtaisesti, sen sijasta, että heität epämääräisiä nimenomaan valheisiin perustuvia syytöksiä ja katoat taas valheilla ja häikäilemättömillä, mutta epämääräisillä väitteillä luomasi sumuverhon sekaan itseesi tyytyväisenä.
Kukaan ei puhunut sinun henkilökohtaisesta elämästä.

Omia väittämiäsi:
vähemmistöjen erityisesti jalustalle nostamisesta...

Se, että häivytetään biologiset sukupuolet kokonaan ja sanotaan sen olevan tasapuolisuutta, ettei biologisia sukupuolia enää tuoda esiin vaihtoehtoina on kuitenkin valheeseen perustuvaa tasapuolisuutta

... tasapuolisuutta tai tasa-arvoa haetaan sillä, että laitetaan enemmistö ottamaan väkisin vastaan vähemmistöjen asioiden korostunutta esille tuomista ja manipulatiivista normalisointia...

... ei kestetä sitä, että joku ns. normista poikkeava asia on epänormaalia, ja sitten yritetään asiaa kovasti ”normalisoida” ja sitä kautta saada se jotenkin helposti hyväksyttäväksi, kun ei osata hyväksyä sellaista joka on selvästi normista poikkeavaa eli loppujen lopuksi epänormaalia.

... epänormaaliuden ylikorostamisen kautta pitäisi yrittää tehdä asiasta ns. normaalia, vaan pitäisi oppia vain ”kestämään” sitä harvinaisemmin esiintyvää ”epänormaaliutta”. Ja sinänsä olemaan pelkäämättä erilaisuutta, mutta myöskään tuomatta sitä erikseen jalustalle ylikorostuneesti.

... vastustan ylipäätään vähemmistöjen asioiden liiallista erikseen korostamista
Ja tässäkin parin sivun aikana toistuneet väitteet, että nykypäivän peleissä "normaaleja" pelaajia pakotetaan vähemmistöjen säännöillä viihteestä nauttimiseen:
Minultakaan ei ole pois, että hahmonsa saa tehdä muun sukupuoliseksi, jos siltä tuntuu, tai vaikka vaihtoehtoja olisi enemmänkin. Minä nyt olen vain sitä vastaan, että mies ja nainen sukupuolina ja termeinä kovin usein halutaan häivyttää nykymaailmassa. Sinä ja jotkut muut täällä, ette tosiaan tunnu ymmärtävän, että en tietenkään vastusta vähemmistöille annettavia vaihtoehtoja, joihin he voivat identifioitua. Sitä en kuitenkaan hyväksy, että meitä enemmistöön kuuluvia pakotetaan ottamaan niitä vähemmistöjen vaihtoehtoja vastaan, vaikka emme sellaisista olisi sinänsä kiinnostuneita. Ja tämä suuntaus vaan koko ajan laajenee. Erityisesti viihteessä. Ei vähemmistöjen ehdoilla kuulu enemmistöä pakottaa toimimaan, kunhan vähemmistöjen perusoikeudet turvataan. Nämä asiat eivät toisiaan sulje pois, kunhan annetaan niitä valinnan vaihtoehtoja, eikä suljeta pois kokonaan sellaisia enemmistöön liittyviä asioita kuin sukupuoli jne.
Toki kun sinulle on annettu linkkejä, jotka todistavat että tuollaiset pelot ovat ihan tuulesta temmattuja, vastauksesi on ollut jatkuvasti:
Sinun vähemmistöpropagandajärjestöjen prosentit ja tilastot eivät minua kiinnosta sinänsä lainkaan

Kukaan ei puhunut sinun henkilökohtaisesta elämästä.

Omia väittämiäsi:

Ja tässäkin parin sivun aikana toistuneet väitteet, että nykypäivän peleissä "normaaleja" pelaajia pakotetaan vähemmistöjen säännöillä viihteestä nauttimiseen:

Toki kun sinulle on annettu linkkejä, jotka todistavat että tuollaiset pelot ovat ihan tuulesta temmattuja, vastauksesi on ollut jatkuvasti:
Minä juurikin puhuin siinä pitkässä viestissäni omasta henkilökohtaisesta elämästäni rankkoja tosiasioita, ja niiden kautta selitin yksityiskohtaisemmin sen, mihin oma elämänkatsomukseni perustuu. Sinä vastasit kyseiseen viestiin ohittamalla kaiken kertomani ja vain toteamalla viestin olleen tekstiseinän, jossa esitän uskomattomia väitteitä ja toistelen vihapuheeseen liitettäviä sloganeita. Eli heität sumuverhon, ja esität syytöksiä avaamatta niitä todellisuudessa mitenkään. Ja teit vielä saman tässä viimeisimmässä viestissäsi. Eli jatkat sumuverhon luomista vastaamatta pyyntöihin asioiden yksilöinnistä nimenomaan siitä tekstistäni, johon vastasit.

En nyt jaksaisi TLoU 2:ta jälleen ottaa esiin, mutta pakko se on, kun niitä esimerkkejä vaaditaan. Eli TLoU 2:ssa pakotetaan pelaaja pelaamaan lesboksi paljastuvalla hahmolla ja samaistumaan häneen. Samassa pelissä pakotetaan samaistumaan maskuliiniseen butch-naiseen, joka tappaa perinteisen maskuliinisen isä-hahmon aiemmin pelissä. Nämä nyt joitakin esimerkkejä siitä pakottamisesta. Jos tuollaisia asioita halutaan pelaajan kokevan, niin niiden pitäisi tapahtua nimenomaan sivuhahmoille, joita ei itse ohjata, tai sitten omille hahmoille pitäisi antaa mahdollisuus tehdä valintoja, joilla voivat määrittää haluavatko samaistua noihin mainittuihin asetelmiin nimenomaan päähenkilöä ohjatessaan. Muuten tuo on päivänselvää pakottamista mainittuihin asioihin samaistumiseen.

Ja nyt sitten kun olet vienyt asiat totaaliseen nitpickingiin siitä, että missä peleissä mitäkin tapahtuu, niin totean vielä, että niitä pelejä, missä hahmonluonnissa ohitetaan sukupuolen valinta kokonaan antamalla tilalle pelkästään body type-vaihtoehdot on tosiaankin tullut jo useita vastaan, mutta on vaikeaa muistaa varmuudella kuitenkaan lukuisten pelien joukosta mitkä pelit ne juurikin olivat. Sen verran paljon pelejä kuitenkin pelaan. Sellainen muistikuva kuitenkin on, että esim. Hogwarts Legacyssa olisi ainakin näin. Sitten uudemmissa peleistä ainakin viimeisimmässä TopSpin pelissä sekä olisiko New World: Aeternumissa ainakin ollut näin. Ihan viime aikoina olen näitä viimeisimpiä pelannut, ja tällainen muistikuva noiden hahmojen luonnista jäi. Silti vaikeaa muistaa yksityiskohtaisesti täysin varmasti ja tarkalleen missä niistä monista pelaamistani peleistä on juuri tuo kokonaan sukupuoleton hahmonvalinta ollut.

Googletin myöskin parissa sekunnissa oheisen tekstin aiheesta.

Siitäkin saa jotakin osviittaa, jos ei osaa itse asioita googlettaa, tai muuteen vaan laiskottaa.

Sinänsä jutussa pistää silmään, että pidetään huonona, että lukittu mies- ja naissukupuoli olisivat lainkaan hahmonluonnissa vaihtoehtoina mukana. Tämä on juurikin sitä mielestäni huolestuttavaa suuntausta. Suon niitä muita vaihtoehtoja toki niitä kaipaaville, mutta toivon todellakin mies- ja naissukupuolten olevan mukana ihan biologisesti perusteltavissa olevina perusvaihtoehtoina. Lisäksi kuitenkin erittäin suuri osa ihmisistä identifioituu juuri noihin sukupuoliin, joten se ei todellakaan ole mitenkään väärin, että ne ovat myös vaihtoehtoina mukana.

Viimeksi muokattu:
En nyt jaksaisi TLoU 2:ta jälleen ottaa esiin, mutta pakko se on, kun niitä esimerkkejä vaaditaan. Eli TLoU 2:ssa pakotetaan pelaaja pelaamaan lesboksi paljastuvalla hahmolla ja samaistumaan häneen. Samassa pelissä pakotetaan samaistumaan maskuliiniseen butch-naiseen, joka tappaa perinteisen maskuliinisen isä-hahmon aiemmin pelissä. Nämä nyt joitakin esimerkkejä siitä pakottamisesta. Jos tuollaisia asioita halutaan pelaajan kokevan, niin niiden pitäisi tapahtua nimenomaan sivuhahmoille, joita ei itse ohjata, tai sitten omille hahmoille pitäisi antaa mahdollisuus tehdä valintoja, joilla voivat määrittää haluavatko samaistua noihin mainittuihin asetelmiin nimenomaan päähenkilöä ohjatessaan. Muuten tuo on päivänselvää pakottamista mainittuihin asioihin samaistumiseen.
Kyseessä on lineaarinen ja tarinavetoinen peli. Samanlainen logiikka pätisi siis, että Smurffit yrittävät pakottaa pelaajan "normaalista" poikkeavaan muottiin.
Ja nyt sitten kun olet vienyt asiat totaaliseen nitpickingiin siitä, että missä peleissä mitäkin tapahtuu, niin totean vielä, että niitä pelejä, missä hahmonluonnissa ohitetaan sukupuolen valinta kokonaan antamalla tilalle pelkästään body type-vaihtoehdot on tosiaankin tullut jo useita vastaan, mutta on vaikeaa muistaa varmuudella kuitenkaan lukuisten pelien joukosta mitkä pelit ne juurikin olivat. Sen verran paljon pelejä kuitenkin pelaan. Sellainen muistikuva kuitenkin on, että esim. Hogwarts Legacyssa olisi ainakin näin. Sitten uudemmissa peleistä ainakin viimeisimmässä TopSpin pelissä sekä olisiko New World: Aeternumissa ainakin ollut näin. Ihan viime aikoina olen näitä viimeisimpiä pelannut, ja tällainen muistikuva noiden hahmojen luonnista jäi. Silti vaikeaa muistaa yksityiskohtaisesti täysin varmasti ja tarkalleen missä niistä monista pelaamistani peleistä on juuri tuo kokonaan sukupuoleton hahmonvalinta ollut.
Hogwarts Legacyssa valitaan "witch or wizard" eli noita tai velho alkuvalikosta, joka on sama sukupuolivalinta mutta maailmaan sovitettuna. TopSpin2k25 sai puolestaan haukkuja juuri siksi, että siinä on lukittu tietyt saavutukset sukupuolivalikkojen taakse. New World Aeternumissa ei tosiaan ole perinteistä male/female valikkoa, sillä se painottaa arkkityyppeihin.
Googletin myöskin parissa sekunnissa oheisen tekstin aiheesta.

Siitäkin saa jotakin osviittaa, jos ei osaa itse asioita googlettaa, tai muuteen vaan laiskottaa.
Horizon 5 antaa valita sukupuolen ja pronominit, Animal Crossing ei Nintendon tyyliin anna mitään valintoja vaan pitää kaiken androgyynina, Sims antaa valita sukupuolen, Cyberpunk antaa valita sukupuolen laajemmin kuin mikään muu peli markkinoilla, Hogwarts antaa valita sukupuolen, Battlerite antaa valita sukupuolen, Baldur's Gate antaa valita sukupuolen, Indiepeli Postknight ei anna valita sukupuolta, Dream Daddy antaa valita sukupuolen ja OlliOlli World ei anna valita sukupuolta.

Eli kymmenestä pelistä kolme ei anna suoraa valintaa tähän ja niistä kaksi on indie-pelejä ja kolmas on koko perheelle suunnattu Animal Crossing.

Miten tämä todistaa mitään noista väitteistäsi, että "normaalien" viihteen kulutusta uhataan jollain tavalla? Miten tämä pistää kampoihin GLAADin tutkimuksen "ääripropagandalle", joka kertoo LGBTQ asioiden näkyvän vain parissa prosentissa pelejä?

Jos tuollaisia asioita halutaan pelaajan kokevan, niin niiden pitäisi tapahtua nimenomaan sivuhahmoille, joita ei itse ohjata, tai sitten omille hahmoille pitäisi antaa mahdollisuus tehdä valintoja, joilla voivat määrittää haluavatko samaistua noihin mainittuihin asetelmiin nimenomaan päähenkilöä ohjatessaan.
Miksi? Miksi tämä on tuputtamista mutta jos samat tapahtumat tapahtuisi heteroille miehille ja naisille niin se ei ole? Kaikkia ihmisiä, kun olisi hyvä kohdella yhdenvertaisesti ja kunnioittavasti niinkun olet itsekin sanonut tekeväsi. Etkö todellakaan näe tässä mitään ristiriitaa?

Kyseessä on lineaarinen ja tarinavetoinen peli. Samanlainen logiikka pätisi siis, että Smurffit yrittävät pakottaa pelaajan "normaalista" poikkeavaan muottiin.

Hogwarts Legacyssa valitaan "witch or wizard" eli noita tai velho alkuvalikosta, joka on sama sukupuolivalinta mutta maailmaan sovitettuna. TopSpin2k25 sai puolestaan haukkuja juuri siksi, että siinä on lukittu tietyt saavutukset sukupuolivalikkojen taakse. New World Aeternumissa ei tosiaan ole perinteistä male/female valikkoa, sillä se painottaa arkkityyppeihin.

Horizon 5 antaa valita sukupuolen ja pronominit, Animal Crossing ei Nintendon tyyliin anna mitään valintoja vaan pitää kaiken androgyynina, Sims antaa valita sukupuolen, Cyberpunk antaa valita sukupuolen laajemmin kuin mikään muu peli markkinoilla, Hogwarts antaa valita sukupuolen, Battlerite antaa valita sukupuolen, Baldur's Gate antaa valita sukupuolen, Indiepeli Postknight ei anna valita sukupuolta, Dream Daddy antaa valita sukupuolen ja OlliOlli World ei anna valita sukupuolta.

Eli kymmenestä pelistä kolme ei anna suoraa valintaa tähän ja niistä kaksi on indie-pelejä ja kolmas on koko perheelle suunnattu Animal Crossing.

Miten tämä todistaa mitään noista väitteistäsi, että "normaalien" viihteen kulutusta uhataan jollain tavalla? Miten tämä pistää kampoihin GLAADin tutkimuksen "ääripropagandalle", joka kertoo LGBTQ asioiden näkyvän vain parissa prosentissa pelejä?
Riippuu ihan siitä mitä pelaaja halutaan saada kokemaan nimenomaan päähahmojen näkökulmasta. Jos valitaan seksuaalisen vähemmistön edustajaksi myöhemmin paljastuvan henkilön tarinankaari nimenomaan itse ohjattavalle päähenkilölle, siinä pelin tekijä tekee pelaajan puolesta samaistumismahdollisuuden valinnan. Jos ostan smurffipelin, taidan tietää peliä ostaessani, että ohjaan smurffia, Eli ihan inasen eri asia, kuin yrität nyt selittää.

Ei ole kyse määrästä tai prosenttiosuudesta, vaan suuntauksesta, joka on lisääntymässä. Jo linkittämässäni jutussa todettu näkemys siitä, että on huono juttu, kun mies- ja naissukupuolia on edes lukittuina vaihtoehtoina kertoo tarkalleen siitä, mistä olen koko ajan kirjoittanut.

Mutta olen asiat todistanut sen pohjalta mitä olen väittänytkään. En ole väittänyt kaikissa peleissä olevan tuota, vaan suuntauksen olevan tuohon suuntaan ja yhä enemmän törmääväni tuollaiseen peleissäkin. Eikä nyt sitten lähdetä maalitolppien siirtelyyn tai johonkin omiin tulkintoihin sanomastani, mitä sinä ja kaltaisesi perinteisesti teette. Eiköhän tämä nyt viimeinkin ole tässä. Hyvää uutta vuotta itse kullekin!

Viimeksi muokattu:
Ei ole kyse määrästä tai prosenttiosuudesta, vaan suuntauksesta, joka on lisääntymässä. Jo linkittämässäni jutussa todettu näkemys siitä, että on huono juttu, kun mies- ja naissukupuolia on edes lukittuina vaihtoehtoina kertoo tarkalleen siitä, mistä olen koko ajan kirjoittanut.

Mutta olen asiat todistanut sen pohjalta mitä olen väittänytkään. En ole väittänyt kaikissa peleissä olevan tuota, vaan suuntauksen olevan tuohon suuntaan ja yhä enemmän törmääväni tuollaiseen peleissäkin. Eikä nyt sitten lähdetä maalitolppien siirtelyyn tai johonkin omiin tulkintoihin sanomastani, mitä sinä ja kaltaisesi perinteisesti teette. Eiköhän tämä nyt viimeinkin ole tässä. Hyvää uutta vuotta itse kullekin!
GLAADin tutkimus toteaa, että näin ei ole, vaan määrät ovat ihan yhtä vähäisiä kuin ennenkin. Linkkaamasi artikkeli jopa todistaa tämän, sillä ainoastaan indie-pelit edustavat erilaista tapaa tehdä asiat. Linkkaamasi artikkeli myös kehuu tuota suuntausta koska se antaa vapaat kädet pelaajille, ja kuten monikin täällä on todennut: vapaus on aina hyvä asia.

Jälleen kerran hyökkäät ja luot keinotekoista "ymmärrätte väärin" argumenttia, kun väitteillesi esitetään vastineita. Kukaan ei väitä etteikö muutosta ole tapahtumassa - yhteiskunta muuttuu jatkuvasti ja toivottavasti aina parempaan suuntaan - mutta se ei ole tapahtumassa kuten sen koet. Nytkin esittämäsi väite, että jotain on muutettu "normaalien" elämää vaikeuttaen tai heidän tapoja estäen, ei pidä paikkaansa. Kaikissa paitsi yhdessä massiivimoninpelissä oli valtavirran julkaisuista ne samat valikot kuin ennenkin.

Eli seuraavalla kerralla kun väität, että "vähemmistöpropagandajärjestöt" kertovat omaa juttuaan, ehkä kannattaa miettiä miksi näin pieni asia pelottaa/suututtaa tällä tasolla.

GLAADin tutkimus toteaa, että näin ei ole, vaan määrät ovat ihan yhtä vähäisiä kuin ennenkin. Linkkaamasi artikkeli jopa todistaa tämän, sillä ainoastaan indie-pelit edustavat erilaista tapaa tehdä asiat. Linkkaamasi artikkeli myös kehuu tuota suuntausta koska se antaa vapaat kädet pelaajille, ja kuten monikin täällä on todennut: vapaus on aina hyvä asia.

Jälleen kerran hyökkäät ja luot keinotekoista "ymmärrätte väärin" argumenttia, kun väitteillesi esitetään vastineita. Kukaan ei väitä etteikö muutosta ole tapahtumassa - yhteiskunta muuttuu jatkuvasti ja toivottavasti aina parempaan suuntaan - mutta se ei ole tapahtumassa kuten sen koet. Nytkin esittämäsi väite, että jotain on muutettu "normaalien" elämää vaikeuttaen tai heidän tapoja estäen, ei pidä paikkaansa. Kaikissa paitsi yhdessä massiivimoninpelissä oli valtavirran julkaisuista ne samat valikot kuin ennenkin.

Eli seuraavalla kerralla kun väität, että "vähemmistöpropagandajärjestöt" kertovat omaa juttuaan, ehkä kannattaa miettiä miksi näin pieni asia pelottaa/suututtaa tällä tasolla.
Sumuverho, sumuverho - ja sitten ahh, niin suuri tyytyväisyys itseensä. Sen luin tuosta tekstistäsi. Älä vastaa minulle turhaan enää. Pääsit kaltaistesi, eli @shamaniac ja @Murdoc kanssa uudelleen sivuutettavieni joukkoon. Lisään itse asiassa lynch mobin etujoukoista samalla kertaa ainakin @Fabre#4 , @LännenMies tuohon listalle, jotta vältytään näiltä turhilta jankkauksilta jatkossa. Suosittelen kyseisiä sankareita laittamaan myös minut omalle sivuutuslistalleen, niin ei ahista sielläkään niin paljon mahdolliset tulevat kommenttini aiheesta.

Viimeksi muokattu:
Sumuverho, sumuverho - ja sitten ahh, niin suuri tyytyväisyys itseensä. Sen luin tuosta tekstistäsi. Älä vastaa minulle turhaan enää. Pääsit kaltaistesi, eli @shamaniac ja @Murdoc kanssa uudelleen sivuutettavieni joukkoon. Lisään itse asiassa lynch mobin etujoukoista samalla kertaa ainakin @Fabre#4 , @LännenMies tuohon listalle, jotta vältytään näiltä turhilta jankkauksilta jatkossa.
Kovin tulee yksinäistä olemaan, kun lyöt kaikki sinun kanssasi eri mieltä olevat sivuutettujen listalle :D Noh, onhan se tapa tuokin elää omassa kuplassa ajatustensa kanssa.

Näistä sivuutuksen mainostuksista kyllä aiemmin lupailtiin jäähyjä mutta ilmeisesti säännöt ovat höllentyneet jossain kohtaa?

Nyt on kyllä hämmentävä väite. TLOU on tarinavetoinen ”putkijuoksu” jossa seurataan valmiiksi käsikirjoitettua tarinaa. Ei pelin ideana ole että jokainen ihminen pääsee samautumaan päähahmoon. Ymmärtäisin tuon närkästymisen jos peliä markkinoitaisiin roolipelinä jossa voit tehdä juuri haluamasi hahmon ja silloin valittavana olisi ainostaan lesbo lihaksikas nainen. Silloin tuota voisi varmaan pitää tällaisena ”tuputuksena tai pakotuksena”.

Nämä että vähemmistöt pitäisi olla sivuhahmoina onkin sitten taas sen tason ajatuksen juoksua että huhhuh.

Viimeksi muokattu:
Nyt on kyllä hämmentävä väite. TLOU on tarinavetoinen ”putkijuoksu” jossa seurataan valmiiksi käsikirjoitettua tarinaa. Ei pelin ideana ole että jokainen ihminen pääsee samautumaan päähahmoon. Ymmärtäisin tuon närkästymisen jos peliä markkinoitaisiin roolipelinä jossa voit tehdä juuri haluamasi hahmon ja silloin valittavana olisi ainostaan lesbo lihaksikas nainen. Silloin tuota voisi varmaan pitää tällaisena ”tuputuksena tai panostuksena”.
No muttakun hahmot ei ole hänen mielestään ”normaaleja” niin se on tietenkin tuputusta…

Miksi? Miksi tämä on tuputtamista mutta jos samat tapahtumat tapahtuisi heteroille miehille ja naisille niin se ei ole? Kaikkia ihmisiä, kun olisi hyvä kohdella yhdenvertaisesti ja kunnioittavasti niinkun olet itsekin sanonut tekeväsi. Etkö todellakaan näe tässä mitään ristiriitaa?
Olet jo sivuutettujen listalla, mutta tämä tuli nyt silti vielä luettua. Vastauksena se, että en todellakaan näe tuota esittämääsi eriarvoisuutta. Tietyt asiat tässä maailmassa menevät ensisijaisesti enemmistön ehdoilla, ja niin kuuluukin olla, kuuluin minä tai sinä siihen enemmistöön tai emme. Ei kaikkea voi tasa-arvoistaa tai tasapäistää. Silti uskon itsekin siihen, että jokainen yksilö ansaitsee perusoikeudet ja valinnan mahdollisuudet, kun niitä valintoja on oikeasti annettavissa, kuuluivat he vähemmistöön tai sitten enemmistöön. Vähemmistön ehdoilla ei kuitenkaan kuulu laittaa enemmistöä toimimaan, niissä asioissa, joissa ei sitä yksilön valinnan mahdollisuutta ole.
Nyt on kyllä hämmentävä väite. TLOU on tarinavetoinen ”putkijuoksu” jossa seurataan valmiiksi käsikirjoitettua tarinaa. Ei pelin ideana ole että jokainen ihminen pääsee samautumaan päähahmoon. Ymmärtäisin tuon närkästymisen jos peliä markkinoitaisiin roolipelinä jossa voit tehdä juuri haluamasi hahmon ja silloin valittavana olisi ainostaan lesbo lihaksikas nainen. Silloin tuota voisi varmaan pitää tällaisena ”tuputuksena tai panostuksena”.

Nämä että vähemmistöt pitäisi olla sivuhahmoina onkin sitten taas sen tason ajatuksen juoksua että huhhuh.
Silloin, kun et itse pääse valintaa tekemään. Puolestani päähenkilö, saa toki olla valinnaisesti mitä tahansa seksuaalista suuntautuneisuutta, kunhan tuo valinnan vapaus annetaan pelaajalle nimenomaan pelin alussa. En halua tai aio samaistua mihinkään vähemmistöihin, joihin en koe voivani samaistua. Ja nyt en sitten puhu mistään smurffeista tai muistakaan mielikuvitusolennoista, joita tiedetään ohjattavan heti pelin alusta alkaen.

Tiedoksi myös, että Oblivionissa, Skyrimissä ja muissa roolipeleissä, joissa voi valita ihmisrodun tai minkä tahansa muun rodun, valitsen aina ihmisrodun, enkä mitään mielikuvitusrotuja, kuten liskoihmisiä tai vastaavia. Ja todellisuuteen liityvissä asioissa valitsen kaljun sekä omia kasvonpiirteitäni muistuttavan naaman, jotta hahmo olisi sellainen mihin voin edes jotenkin samaistua. Tuossakin teen nimenomaan itse sen valinnan sen pohjalta mihin pystyn ja haluan pelissä identifioitua. Ja edelleen suon tuon valinnan mahdollisuuden ihan kenelle tahansa, riippumatta siitä kuuluuko johonkin vähemmistöön tai ei.

Viimeksi muokattu:
Riippuu ihan siitä mitä pelaaja halutaan saada kokemaan nimenomaan päähahmojen näkökulmasta. Jos valitaan seksuaalisen vähemmistön edustajaksi myöhemmin paljastuvan henkilön tarinankaari nimenomaan itse ohjattavalle päähenkilölle, siinä pelin tekijä tekee pelaajan puolesta samaistumismahdollisuuden valinnan. Jos ostan smurffipelin, taidan tietää peliä ostaessani, että ohjaan smurffia, Eli ihan inasen eri asia, kuin yrität nyt selittää.
Tähän keskusteluun ei varmaan kannattaisi koskea pitkällä tikullakaan, mutta sen verran haluan korjata, että kyllähän Ellien seksuaalinen suuntautuminen oli tiedossa jo ennen Last of Us part 2:sta. Left Behind lisäosa valotti hyvinkin selvästi kumman sukupuolen edustajista Ellie tykkää.

Jos taas ei ole tuota lisäosaa pelannut, eikä missään vaiheessa törmännyt siitä käytävään keskusteluun, niin toki se silloin saattoi tulla yllätyksenä. Kuitenkaan se ei ollut missään nimessä ensimmäinen kerta, kun Ellien seksuaalinen suuntautuminen tuli esiin. Eli ei Ellie "paljastunut" myöhemmin vaan oli vähintäänkin puoliksi kaapista ulkona jo ennen part 2:sta. Näin ollen päätös pelin pelaamiseen sellaisella hahmolla on ihan omissa käsissä.

Tähän keskusteluun ei varmaan kannattaisi koskea pitkällä tikullakaan, mutta sen verran haluan korjata, että kyllähän Ellien seksuaalinen suuntautuminen oli tiedossa jo ennen Last of Us part 2:sta. Left Behind lisäosa valotti hyvinkin selvästi kumman sukupuolen edustajista Ellie tykkää.

Jos taas ei ole tuota lisäosaa pelannut, eikä missään vaiheessa törmännyt siitä käytävään keskusteluun, niin toki se silloin saattoi tulla yllätyksenä. Kuitenkaan se ei ollut missään nimessä ensimmäinen kerta, kun Ellien seksuaalinen suuntautuminen tuli esiin. Eli ei Ellie "paljastunut" myöhemmin vaan oli vähintäänkin puoliksi kaapista ulkona jo ennen part 2:sta. Näin ollen päätös pelin pelaamiseen sellaisella hahmolla on ihan omissa käsissä.
Kyllä ja ainakin itse mielsin Ellien jo heti ekassa osassa samaa sukupuolta mieltäväksi vaikkei sitä eksplisiittisesti siinä taidettu sanoakkaan.

Kyllä ja ainakin itse mielsin Ellien jo heti ekassa osassa samaa sukupuolta mieltäväksi vaikkei sitä eksplisiittisesti siinä taidettu sanoakkaan.
Mainitsin aikaisemmin hahmon luontevasta pelimaailmaan sopimisesta, niin tässäpä hyvä esimerkki. Ei asiaa tarvitse ääneen sanoa, etteikö se kävisi selväksi peliä pelatessa. Se on hyvää kirjoittamista. Ja jos ei viimeistään Left Behindin tapahtumien jälkeen ymmärrä kenestä Ellie tykkää, niin sitten ei vaan seurannut mitä pelissä tapahtuu.

Ei sitä silti Left Behindissa alleviivattu ja pidetty keskiössä samaan tapaan, kuin tehtiin TLoU 2:ssa.
Eikä se päätös ollut pelaajan omissa käsissä, kun se ainoa ohjattava selkeä perinteinen heteropäähahmokin tapettiin alkuvaiheessa kakkosta, eikä muuten taidettu häntä edes lainkaan ohjata kakkosessa, joka muistaakseni oli myös monelle pettymys, Ellie oli itse asiassa vähemmän ohjattavana päähahmona ykkösessä, joten aika erilaiseen kuvioon pakotettiin kakkosessa pelaaja, joka oli erityisesti pitänyt Joelista hahmona ja pystynyt nimenomaan häneen samaistumaan ykköstä pelatessaan.
Nämä tässäkin keskustelussa esiintyvät asiat ja erityisesti TLoU 2een liittyen sekä sen tarinankerrontaan ja sen manipulatiivisuuteen liittyen, ovat aiheuttaneet sen, että olen erittäin varuillani sen suhteen haluanko enää juurikaan vahvasti tarinavetoisia putkijuoksuja pelatakaan. En niiden suuri ystävä ole aiemminkaan ollut, mutta näillä nykysuuntauksilla entistäkin vähemmän.

Viimeksi muokattu:
Ei sitä silti Left Behindissa alleviivattu ja pidetty keskiössä samaan tapaan, kuin tehtiin TLoU 2:ssa.
Koko lisäosa keskityy Ellien ja Rileyn suhteen ympärille. Riley vie Ellien vikoille treffeille, jossa hän soittaa tälle "I got you babe" kappaletta ja suutelee tätä, kun Ellie ja hän riitelevät Rileyn päätöksestä lähteä Firefliesin matkaan ja hylätä heidän orastava suhde.

Vähemmistön ehdoilla ei kuitenkaan kuulu laittaa enemmistöä toimimaan, niissä asioissa, joissa ei sitä yksilön valinnan mahdollisuutta ole.
Yksilön valinta on myös se ettei osta tai pelaa kyseistä peliä. Et voi väittää että sinut on pakotettu tekemään jotain mitä et halua jos kuitenkin itse päätät jatkaa pelaamista.

Jos et halua mieltäsi näistä asioista pahoittaa tulevaisuudessa niin ehkä kannattaa alkaa seuraamaan sitä woke-listaa, joka tänne aiemmin linkitettiin, ja välttelemään kaikkia pelejä joissa sinut "pakotetaan" pahojen asioiden äärelle.

Mitä sillä on väliä pidettiinkö asiaa keskiössä vai ei? Vastasin siihen että Ellien seksuaalinen suuntautuminen olisi jotenkin tullut yllätyksenä part 2:ssa ja näin ollen pelaajat pakotettu pelaamaan hahmolla, jolla eivät halua pelata. Left Behind käsitteli käytännössä kokonaan kahden tytön välistä suhdetta. Kun seuraa mitä he tekivät ja miten käyttäytyivät, niin kyllä siitä pitäisi pystyä aika selvästi päättelemään missä mennään.

Joten kun siis jo ensimmäisessä Last of Usissa ja sen lisäosassa pelattiin Elliellä ja jo siellä kävi selväksi kenestä hän tykkää, niin tämähän oli silloin tiedossa ennen kakkososaa. Jos ei siis missään nimessä halua pelata naishahmolla, joka tykkää toisista naisista, niin sen valinnan pystyi tekemään ennen pelin ostamista.

Part 2:n tarinankuljetuksen muista asioista löydän minäkin kritisoitavaa, mutta jos oli yhtään markkinointimateriaalia katsonut ja ykkösosan lisäreineen pelannut niin aika selvästi oli tiedossa millaisella hahmolla siinä tullaan pelaamaan.

Yksilön valinta on myös se ettei osta tai pelaa kyseistä peliä. Et voi väittää että sinut on pakotettu tekemään jotain mitä et halua jos kuitenkin itse päätät jatkaa pelaamista.

Jos et halua mieltäsi näistä asioista pahoittaa tulevaisuudessa niin ehkä kannattaa alkaa seuraamaan sitä woke-listaa, joka tänne aiemmin linkitettiin, ja välttelemään kaikkia pelejä joissa sinut "pakotetaan" pahojen asioiden äärelle.
Täällä taitaa mielensä olla kuitenkin pahoittaneet enemmän jotkut muut kuin minä. Kiitos sinänsä liikuttavasta huolenpidostasi. Ja juu, näinhän se menee, että jos sama suunta jatkuu Naughty Dogin peleissä, niin ostamattahan ne jäävät jatkossa. Korkeintaan pilkkahintaan alelaarista, jos kuitenkin pelattavuus kovalla tasolla. Sekään ei noissa heidän tuotoksissaan ole erityisellä tasolla ollut aikoihin.

Ylös Bottom