Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei se kuule ihan noin mene. Nuorelta ja kaikkivoipaiselta kuulostat. Korkeintaan ensimmäistä noista kuitenkin vain olet. Ryhmäpaineen hyväksikäyttäminen ja hyvien työolojen (tai edes normaalien) häikäilemätön laiminlyönti ei ole millään alalla hyväksyttävää. Sitä toki tapahtuu paljon juuri siksi, että fanipojat ja vastaavat tahot viis veisaavat asiasta niin kauan kuin se ei aidosti itseään koske.

Kritisoin nimenomaan sitä, että teet pilaa kyseistä asiaa esiin tuovan viestin yhteydessä nauruhymiöllä siitä miten kyseinen lafka tekee ihmisiä karusti hyväksikäyttämällä hyvännäköistä jälkeä. Tuollainen kielii erittäin ikävästä ja itsekeskeisestä arvomaailmasta. Alkaa silloin silmiin sattumaan, kun lukee tuollaista.

Muu hehkutus täällä on ollut viime aikoina kyseiseen peliin liittyen ihan asiallista, mutta silloin kyllä heitän kommenttia kun näen tuollaista skeidaa. Itse kun nimenomaan työskentelen sen eteen, että ihmisillä olisi asianmukaiset ja oikeudenmukaiset työolot. Äärimmäisen tärkeä asia, toki monen muun tärkeän asian lisäksi. Mutta joo, antaa nyt olla sitten...
Moneen kertaan olen nähnyt sinun liputtavan foorumeilla sitä kuinka pitäisi pysyä aiheessa eikä arvioida postaajaa pelkkien olettamuksien perusteella. Mikä muuttui?

Ei tämä crunch pelkkää mustaa ja valkoista ole ja fakta on kumminkin, että kenellekään joka ND hakeutuu töihin, ei tule yllätyksenä että siellä tarpeen tullen joutuu työskentelemään pitkälle yöhön asti. Tämä tehdään selväksi jo ensimmäisessä haastattelussa.
 
Moneen kertaan olen nähnyt sinun liputtavan foorumeilla sitä kuinka pitäisi pysyä aiheessa eikä arvioida postaajaa pelkkien olettamuksien perusteella. Mikä muuttui?

Ei tämä crunch pelkkää mustaa ja valkoista ole ja fakta on kumminkin, että kenellekään joka ND hakeutuu töihin, ei tule yllätyksenä että siellä tarpeen tullen joutuu työskentelemään pitkälle yöhön asti. Tämä tehdään selväksi jo ensimmäisessä haastattelussa.
Juuri tämä mitä jo aiemmin kirjoitit ja mitä nyt vielä kertaat on todella heikkoa työelämän vääristymien ymmärrystä. Varsinkin nuoria ihmisiä käytetään työelämässä todella härskisti hyväksi ryhmäpaineen, kunnianhimon sekä heidän vanhempiin ja kokeneempiin työntekijöihin nähden herkemmin toteutuvan kaikkivoipaisuuden tunteen kautta.

Moni ihminen on helppo saada suostumaan töissä yllättävän arveluttaviin kuvioihin jos hänen kokemattomuuttaan ja kunnianhimoaan käytetään samanaikaisesti hyväksi. Sitä juuri Naughty Dogin kaltaiset pelifirmat tekevätkin. Eihän se tietenkään pelkästään Naughty Dog ole, joka tätä harrastaa, mutta ovat tällä hetkellä aika kärkipäästä tuossa touhussa kuitenkin.

Puhun näistä asioista nimenomaan vahvalla omakohtaisella kokemuksella. Itsekin aikoinaan olin vastaavanlainen kokematon, mutta kovalla kunnianhimolla varustettu nuorimies, joka innolla meni työskentelemään ICT-alan kuvioihin, joissa juuri tuota crunchaus-tyyppistä toimintaa harjoitettiin. Helposti lähdettiin siitä, että 60 tuntista tai siitä ylikin menevää työviikkoa tehtiin. Työntekijät olivat tyytymättömiä, mutta kukaan ei uskaltanut sanoa tai tehdä mitään, kun ajateltiin siitä olevan vain omalle uralle haittaa ja pomoja haluttiin miellyttää, jotta status ja liksa sitten jossain vaiheessa eläimellisen venymisen seurauksena paranisivat.

Ovet kuitenkin kävivät, kun ihmiset joko itse väsyivät ja tajusivat jossain vaiheessa lähteä, tai sitten heidät savustettiin ulos, kun eivät jaksaneetkaan venyä tarpeeksi työnantajan tahdon mukaan. Tai sitten he vain venyivät, kunnes lopulta sairastuivat ja menettivät työkykynsä. Itsekin lopulta väsyin pahasti kuvioon ja kärsin jonkin sortin burnoutin, jonka seurauksena hakeuduin pois ICT-alan töistä kokonaan.

Nyt olen pian jo 20 vuotta tehnyt työtä suomalaisen työelämän kehittämiseksi, ja vaikka meillä on täällä monella tapaa paljon paremmin asiat työelämässä kuin suuressa osassa muista maista, niin kyllä täälläkin on tuohon crunchaus-tyyppiseen ajatteluun ja toimintaan suuri kiusaus monilla erittäin ahneesti ja lyhytnäköisesti ajattelevilla työnantajilla. Jos näitä kuvioita vain katsotaan sormien läpi eivätkä yhteiskunnan valvovat tahot sekä myös kuluttajat kiinnitä asioihin huomiota, tällainen leviää helposti laajemmaksi yhteiskunnissa.

Suurimmat ongelmat tulevatkin sitten siitä mitä tällainen epäinhimillinen työympäristö aiheuttaa loppuunpalamisten aiheuttamien mielenterveysongelmien sekä niistä jo nuorena aiheutuvien ennenaikaisten eläköitymisten, sekä lisäksi kyseisistä ongelmista kärsivien työntekijöiden mahdollisten lasten epätasapainoisessa ympäristössä varttumisen kautta tulevien ongelmien myötä yhteiskunnalle valtavia haittoja ja kustannuksia.

Siksi olen aika vastahankainen itse tätä nykyistä konsolikehitystä kohtaan, koska kun laitteet koko ajan merkittävästi kehittyvät, niin sitä myötä myös pelit kasvavat jatkuvasti kooltaan valtavasti. Tämä johtaa juuri siihen, että AAA-pelin tekemiseen tarvitaan aivan hillittömästi porukkaa ja pelien tekemiseen menee aina vain enemmän aikaa. Tämä taas johtaa siihen, että erityisesti ahneimmat pelifirmat alkavat yleensä crunchaamaan julmetusti erityisesti isojen nimikkeiden osalta. Peliala on valitettavasti aika ikävässä suuntauksessa juuri näistä syistä ja kaipaisi kyllä alalle parempaa valvontaa ja säännöstelyä. Itse uskon kestävään kehitykseen, jota ei pelialalla tai monella muullakaan alalla tällä hetkellä paljoa toteuteta valitettavasti.

Mutta juu pahasti off-topiciahan tämä. Harmittaa vain se mihin suuntaan Naughty Dog ja monet muutkin pelifirmat ovat viime vuosina menneet.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri tämä mitä jo aiemmin kirjoitit ja mitä nyt vielä kertaat on todella heikkoa työelämän vääristymien ymmärrystä. Varsinkin nuoria ihmisiä käytetään työelämässä todella härskisti hyväksi ryhmäpaineen, kunnianhimon sekä heidän vanhempiin ja kokeneempiin työntekijöihin nähden herkemmin toteutuvan kaikkivoipaisuuden tunteen kautta.

Moni ihminen on helppo saada suostumaan töissä yllättävän arveluttaviin kuvioihin jos hänen kokemattomuuttaan ja kunnianhimoaan käytetään samanaikaisesti hyväksi. Sitä juuri Naughty Dogin kaltaiset pelifirmat tekevätkin. Eihän se tietenkään pelkästään Naughty Dog ole, joka tätä harrastaa, mutta ovat tällä hetkellä aika kärkipäästä tuossa touhussa kuitenkin.

Puhun näistä asioista nimenomaan vahvalla omakohtaisella kokemuksella. Itsekin aikoinaan olin vastaavanlainen kokematon, mutta kovalla kunnianhimolla varustettu nuorimies, joka innolla meni työskentelemään ICT-alan kuvioihin, joissa juuri tuota crunchaus-tyyppistä toimintaa harjoitettiin. Helposti lähdettiin siitä, että 60 tuntista tai siitä ylikin menevää työviikkoa tehtiin. Työntekijät olivat tyytymättömiä, mutta kukaan ei uskaltanut sanoa tai tehdä mitään, kun ajateltiin siitä olevan vain omalle uralle haittaa ja pomoja haluttiin miellyttää, jotta status ja liksa sitten jossain vaiheessa eläimellisen venymisen seurauksena paranisivat.

Ovet kuitenkin kävivät, kun ihmiset joko itse väsyivät ja tajusivat jossain vaiheessa lähteä, tai sitten heidät savustettiin ulos, kun eivät jaksaneetkaan venyä tarpeeksi työnantajan tahdon mukaan. Tai sitten he vain venyivät, kunnes lopulta sairastuivat ja menettivät työkykynsä. Itsekin lopulta väsyin pahasti kuvioon ja kärsin jonkin sortin burnoutin, jonka seurauksena hakeuduin pois ICT-alan töistä kokonaan.

Nyt olen pian jo 20 vuotta tehnyt työtä suomalaisen työelämän kehittämiseksi, ja vaikka meillä on täällä monella tapaa paljon paremmin asiat työelämässä kuin suuressa osassa muista maista, niin kyllä täälläkin on tuohon crunchaus-tyyppiseen ajatteluun ja toimintaan suuri kiusaus monilla erittäin ahneesti ja lyhytnäköisesti ajattelevilla työnantajilla. Jos näitä kuvioita vain katsotaan sormien läpi eivätkä yhteiskunnan valvovat tahot sekä myös kuluttajat kiinnitä asioihin huomiota, tällainen leviää helposti laajemmaksi yhteiskunnissa.

Suurimmat ongelmat tulevatkin sitten siitä mitä tällainen epäinhimillinen työympäristö aiheuttaa loppuunpalamisten aiheuttamien mielenterveysongelmien sekä niistä jo nuorena aiheutuvien ennenaikaisten eläköitymisten, sekä lisäksi kyseisistä ongelmista kärsivien työntekijöiden mahdollisten lasten epätasapainoisessa ympäristössä varttumisen kautta tulevien ongelmien myötä yhteiskunnalle valtavia haittoja ja kustannuksia.

Siksi olen aika vastahankainen itse tätä nykyistä konsolikehitystä kohtaan, koska kun laitteet koko ajan merkittävästi kehittyvät, niin sitä myötä myös pelit kasvavat jatkuvasti kooltaan valtavasti. Tämä johtaa juuri siihen, että AAA-pelin tekemiseen tarvitaan aivan hillittömästi porukkaa ja pelien tekemiseen menee aina vain enemmän aikaa. Tämä taas johtaa siihen, että erityisesti ahneimmat pelifirmat alkavat yleensä crunchaamaan julmetusti erityisesti isojen nimikkeiden osalta. Peliala on valitettavasti aika ikävässä suuntauksessa juuri näistä syistä ja kaipaisi kyllä alalle parempaa valvontaa ja säännöstelyä. Itse uskon kestävään kehitykseen, jota ei pelialalla tai monella muullakaan alalla tällä hetkellä paljoa toteuteta valitettavasti.

Mutta juu pahasti off-topiciahan tämä. Harmittaa vain se mihin suuntaan Naughty Dog ja monet muutkin pelifirmat ovat viime vuosina menneet.
Ymmärrän mitä haet takaa, mutta kannattaa muistaa, että sinun ICT-urasi on aika kaukana siitä urasta mitä videopelien tekeminen on. Tuossa alassa suurin osa ihmisistä on eräänlaisia taiteilijoita jotka saavat valtavaa mielihyvää myös siitä, että he työskentelevät ND:n kaltaisessa yhtiössä jossa työnjälki on lähellä parasta maailmassa ja saavat tämän takia nauttia ihmisiltä saamastaan suitsutuksesta. Eli tässä tapauksessa moni kunnianhimoinen taiteilijanalku nimenomaan hakeutuu ND:lle töihin jotta saavat parhaat mahdolliset suositukset CV:hen. He tietävät mihinkä sitoutuvat.

Eli pidetään viihdealalla tapahtuva crunchaus poissa meidän tavallisten tallaajien päivätyössä tapahtuvasta crunchauksesta, koska ei ole mielestäni ollenkaan sama asia.
 
Ymmärrän mitä haet takaa, mutta kannattaa muistaa, että sinun ICT-urasi on aika kaukana siitä urasta mitä videopelien tekeminen on. Tuossa alassa suurin osa ihmisistä on eräänlaisia taiteilijoita jotka saavat valtavaa mielihyvää myös siitä, että he työskentelevät ND:n kaltaisessa yhtiössä jossa työnjälki on lähellä parasta maailmassa ja saavat tämän takia nauttia ihmisiltä saamastaan suitsutuksesta. Eli tässä tapauksessa moni kunnianhimoinen taiteilijanalku nimenomaan hakeutuu ND:lle töihin jotta saavat parhaat mahdolliset suositukset CV:hen. He tietävät mihinkä sitoutuvat.

Eli pidetään viihdealalla tapahtuva crunchaus poissa meidän tavallisten tallaajien päivätyössä tapahtuvasta crunchauksesta, koska ei ole mielestäni ollenkaan sama asia.
Nohnoh, nyt kyllä puhut taas mitä sattuu. Sinne mahtuu kuule monenmoista tekijää pelien tekemiseen. Osa porukasta toki on todellisia taiteilijoita, mutta kyllä sinne mahtuu todella monenlaista ICT-hemmoa ja koodaria. Ja kyllä ne taitelijatkin intohimostaan huolimatta inhimillisiä työoloja tarvitsevat, jotta jaksavat työtään pitkällä tähtäimellä tehdä.

Mitä teet nyt on selkeää fanipojan idolisointia. Nostat Naughty Dogin aivan tarpeettomasti jalustalle. Ahneus ja äärimmäisen kovat arvot tuossa puljussa vaikuttavat tällä hetkellä. Sinä olet kuitenkin heitä päättänyt fanittaa, joten tunnut hyväksyvän heiltä mitä vain ”taiteen” varjolla, kunhan saat sen kaipaamasi ”taide”-annoksen.

Eikä mielipiteeni tässä nyt perustu pelkästään edes omiin kokemuksiini ICT-alalta, vaan myös Naughty Dogille (ja muillekin pelitaloille) työskennelleiden työntekijöiden kommentteihin siitä miten crunchaus ja epäinhimilliset työolot ovat vieneet ihmisten terveyden ja pilanneeet heidän perhe-elämänsä. Tapahtuu näitä toki paljon muuallakin, mutta kyllä Naughty Dog on nyt erityisesti tällä osa-alueella ”kunnostautunut” viime vuosina.
 
Nohnoh, nyt kyllä puhut taas mitä sattuu. Sinne mahtuu kuule monenmoista tekijää pelien tekemiseen. Osa porukasta toki on todellisia taiteilijoita, mutta kyllä sinne mahtuu todella monenlaista ICT-hemmoa ja koodaria. Ja kyllä ne taitelijatkin intohimostaan huolimatta inhimillisiä työoloja tarvitsevat, jotta jaksavat työtään pitkällä tähtäimellä tehdä.

Mitä teet nyt on selkeää fanipojan idolisointia. Nostat Naughty Dogin aivan tarpeettomasti jalustalle. Ahneus ja äärimmäisen kovat arvot tuossa puljussa vaikuttavat tällä hetkellä. Sinä olet kuitenkin heitä päättänyt fanittaa, joten tunnut hyväksyvän heiltä mitä vain ”taiteen” varjolla, kunhan saat sen kaipaamasi ”taide”-annoksen.

Eikä mielipiteeni tässä nyt perustu pelkästään edes omiin kokemuksiini ICT-alalta, vaan myös Naughty Dogille (ja muillekin pelitaloille) työskennelleiden työntekijöiden kommentteihin siitä miten crunchaus ja epäinhimilliset työolot ovat vieneet ihmisten terveyden ja pilanneeet heidän perhe-elämänsä. Tapahtuu näitä toki paljon muuallakin, mutta kyllä Naughty Dog on nyt erityisesti tällä osa-alueella ”kunnostautunut” viime vuosina.
Ihan yhtä lailla esimerkiksi animaattorit saavat työstään suitsutusta sen perusteella kuinka hyvältä heidän kädenjälkensä näyttää. Eräänlaisia artisteja hekin minun papereissani ovat jättämällä jälkensä peliin vaikka eivät he pelimaailmoja, tarinaa tai musiikkia suunnittelekaan.

Olet varmaankin tietoinen kuinka moni ND:n työntekijä heti tuon kohun jälkeen ilmaisi tukensa studiolle ja toisteli aivan samaa mitä itsekin olen tässä yrittänyt sanoa, että joillekin se on yksinkertaisesti kunnia-asia olla viemässä pelialaa eteenpäin panostuksellaan tämän kaltaisissa megaluokan projekteissa. Vai kuitataanko nekin sillä, että Sony pakotti sanat työntekijöidensä suuhun? Lisäksi olisi kiva kuulla mistä olet kuullut ND:n crunchauksen johtaneen terveysongelmiin tai perheiden rikkoutumiseen?

Ja suotta ristit minua joksikin sokeaksi ND:n fanipojaksi sen perusteella etten ole huutelemassa sinun tapaan boikottia (ja muita naurettavuuksia) pelille joka on käynyt läpi vahvan crunchin. Jos ottaisin tuollaisen kannan, jäisi helvetin moni peli pelaamatta.

Enkä muista sinun huudelleen boikottia esimerkiksi RDR2:lle tai Anthemille suurien crunch-kohun jälkeen. Tässäkin tapauksessa kyllä hienosti osoitat tekopyhyytesi, ihan niin kuin nyt toistamiseen viestissäsi mitä tulee muiden postaajien tarpeettomaan arvioimiseen. Asia jota aikanaan olit niin kovasti vastaan.
 
Ihan yhtä lailla esimerkiksi animaattorit saavat työstään suitsutusta sen perusteella kuinka hyvältä heidän kädenjälkensä näyttää. Eräänlaisia artisteja hekin minun papereissani ovat jättämällä jälkensä peliin vaikka eivät he pelimaailmoja, tarinaa tai musiikkia suunnittelekaan.

Olet varmaankin tietoinen kuinka moni ND:n työntekijä heti tuon kohun jälkeen ilmaisi tukensa studiolle ja toisteli aivan samaa mitä itsekin olen tässä yrittänyt sanoa, että joillekin se on yksinkertaisesti kunnia-asia olla viemässä pelialaa eteenpäin panostuksellaan tämän kaltaisissa megaluokan projekteissa. Vai kuitataanko nekin sillä, että Sony pakotti sanat työntekijöidensä suuhun? Lisäksi olisi kiva kuulla mistä olet kuullut ND:n crunchauksen johtaneen terveysongelmiin tai perheiden rikkoutumiseen?

Ja suotta ristit minua joksikin sokeaksi ND:n fanipojaksi sen perusteella etten ole huutelemassa sinun tapaan boikottia (ja muita naurettavuuksia) pelille joka on käynyt läpi vahvan crunchin. Jos ottaisin tuollaisen kannan, jäisi helvetin moni peli pelaamatta.

Enkä muista sinun huudelleen boikottia esimerkiksi RDR2:lle tai Anthemille suurien crunch-kohun jälkeen. Tässäkin tapauksessa kyllä hienosti osoitat tekopyhyytesi, ihan niin kuin nyt toistamiseen viestissäsi mitä tulee muiden postaajien tarpeettomaan arvioimiseen. Asia jota aikanaan olit niin kovasti vastaan.
Niin, äärimmäisen harva nimenomaan jaksamisongelmista kärsivä työntekijä uskaltaa muuta kuin juuri hokea työnantajamyönteisiä kommentteja, vaikka olisivat aivan jaksamisensa äärirajoilla. Ainakin kun heiltä suoraan julkisesti kysytään. Tiedossahan on, että Naughty Dogin johtavien henkilöiden kanssa jotenkin eri mieltä oleminen tietää hyvin todennäköisesti työntekijälle kenkää. Harva haluaa kuitenkaan kenkää saada vaikka jaksamisongelmista kärsisikin, ellei sitten ole selkeästi jo uusi itselleen mieleinen työpaikka tiedossa. Ja vaikka jotkut työntekijät olisivatkin niin hölmöjä, että tukisivatkin aidosti lausunnoillaan crunchausta harrastavaa työnantajaansa, ei se kuitenkaan poista sitä seikkaa, että crunchausta systemaattisesti harjoittava työnantaja on huono ja epäeettisesti toimiva työnantaja, joka toiminnallaan uhkaa pidemmällä tähtäimellä näiden ymmärtämättömyydessään työnantajaansa kehuvienkin työntekijöiden mielenterveyttä ja yleistä terveyttä.

Todellakin on totta, että peliala on tässä asiassa aika sairas monenkin firman toimesta ja olisi kyllä suositeltavaa, että boikotoitaisiin useampia pelifirmoja jotka tätä systemaattisesti ja käytännössä pakolla harjoittavat. Naughty Dogin eri työntekijöiden negatiivisia kommentteja Naughty Dogista ja juttuja terveyden menettämisestä sekä perheille aiheutuneista ongelmista löytyy kyllä internetistä monestakin paikasta. Mm. Naughty Dogia ja TLoU2:n vuotoja koskevista YouTube-jutuista sekä nettisaiteilta, jotka käsittelevät vastaavia asioita. Olen näitä niin paljon tässä parin viime kuukauden aikana lukenut, että enpä nyt osaa tarkalleen nimetä mitä kommenttia oli missäkin, mutta niitä todellakin löytyy, kun aihetta vähän jaksaa penkoa.

Rockstarin löyhä moraali on toki ollut jo pitkään tiedossa, enkä voi kyllä sanoa olevani mikään suuri kyseisen firman tai sen pelien ystävä. Anthemista en kyllä mitään lähellekään Naughty Dogin crunchauskuvioiden kaltaista ole ainakaan itse mistään kuullut tai lukenut. Toki kyseisen pelin kohdalla riitti muutoin paljon ongelmia sen tekovaiheessa, ja nuo ongelmat aiheuttivat useille pelin tekijöille erittäin kovaa stressiä epäonnistumisen pelon muodossa sekä toki myös jonkin verran aikatauluongelmien puolesta, mutta se on kuitenkin monella tapaa hieman eri juttu kuin mitä nyt on tapahtunut esim. TLoU 2:n suhteen.

Ja toki olen vain kommentoinut sinua Naughty Dog fanipojaksi siksi, että nauramalla ja ylpeillen fanittaen suhtauduit itse postaamaasi artikkeliin, jossa Naughty Dogille työskennellyt henkilö tylysti arvostelee Naughty Dogin crunchauskulttuuria. Aivan kuin et olisi ymmärtänyt lukemaasi, tai et sitten siitä mitään välittänyt, koska Naughty Dog.

Pakkohan tuollaista on kommentoida, vaikka en tosiaan täällä yleensä ketään mielellään arvostele. Tuo meni kuitenkin sinulta niin törkeän pahaksi riman alitukseksi, että nimenomaan ihan sen takia arvostelin sekä sinua, että Naughty Dogia. Olette molemmat sen todellakin ansainneet.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tämä crunch pelkkää mustaa ja valkoista ole ja fakta on kumminkin, että kenellekään joka ND hakeutuu töihin, ei tule yllätyksenä että siellä tarpeen tullen joutuu työskentelemään pitkälle yöhön asti. Tämä tehdään selväksi jo ensimmäisessä haastattelussa.

Tälle ajattelulle on nimikin: victim blaming. "Mitäs menit sinne..." "Mitäs laitoit tuollaisen asun päällesi..." "Mitäs työskentelet siellä, oma vika". :rolleyes:
 
Tälle ajattelulle on nimikin: victim blaming. "Mitäs menit sinne..." "Mitäs laitoit tuollaisen asun päällesi..." "Mitäs työskentelet siellä, oma vika". :rolleyes:
Hmm?

Kantani on edelleen se, että crunchaus on ikävää mutta valitettavasti tarpeellista jos haluamme nähdä ND:n kaltaiselta yhtiöltä pelejä jotka vievät alaa eteenpäin. Tätä ei pelin boikotointi ja pelin paskaksi haukkuminen ennen julkaisua muuksi muuta. Aiheuttaa vain enemmän stressiä ja mahdollisia muita ongelmia työntekijöille kun työ jolle moni antanut niin paljon, yritetään haukkua maanrakoon ennen aikaisesti. Erityisesti kun varmasti suurin osa näistä työntekijöistä nimenomaan itse tekee sen päätöksen työskennellä intohimoisesti pelin parissa jotta tulos olisi paras mahdollinen yleisön silmissä eikä sen takia, että työnantaja käskee. Kuten olen sanonut, ND:n työntekijöillä kumminkin kiitos seisoo aina lopussa ja moni varmasti kokee lopussa kaiken vaivan olleen sen arvoista.

Lähinnä itseäni häiritsee tässä se, että tästä crunchauksesta nousi iso haloo nimenomaan tuon Cooperin "paljastuksien" jälkeen joista esimerkiksi tuo yhden työntekijän sairaalaan joutuminen crunchista johtuneen väsymyksen takia olikin aivan paskapuhetta jonka tämä työntekijä itsekin totesi johtuneen runsaasta kuukautisvuodosta mikä johti pyörtymiseen työpaikalla.

Herralla oli myös sattumoisin juuri oma kirjakin tulossa, joten jokainen voi miettiä kuinka pahasti herralla oli oma lehmä ojassa tässä tapauksessa. Varmasti jotain perää puheissa oli, mutta kyllähän tätä koko juttua on myös paisuteltu ihmisten toimesta koska Naughty Dog, SJW ja yksinoikeuspeli.
 
Eli ammatinvalintakysymys ja silleen. Tämäpä selvä.

Onhan noita paljon muitakin isoja studioita ollut framilla crunchista kuten Riot Games, joten ei tarvitse uhriutua Naughty Dogsin puolesta.
Lisäksi mielestäni outoa vetää jotain yksinoikeus- ja NaughtyDog-kortteja pöytään, ilmeisesti kirjoittajan mielestä asioiden arvostelijat ovat jotenkin kateellisia koska yksinoikeus ja NaughtyDog. Miksi ihmeessä joku olisi kateellinen asiasta jonka voi jokainen kokea ostamalla satasen käytetyn PS4:n ja 60€:n pelin.
 
EI pahemmin ole aikaa innostua pienemmän luokan peleistä, ne hukkuu väkisin massan joukkoon ellei ne oikeasti ole todella laadukkaita. Sen verran paljon pusketaan huippuluokan pelejä nykyään ulos ettei tällaisille ole sijaa omassa pelikokoelmassa.

Jestas. Ihan vinkkinä: peli voi olla oikeasti hyvä ilman mitään miljoonabudjettiakin.
 
Miksi vtussa etusivulle tungetaan spoilaavalla otsikolla arvostelu jo viikkoa ennen kuin peli on edes julkaistu ?
 
Miksi vtussa etusivulle tungetaan spoilaavalla otsikolla arvostelu jo viikkoa ennen kuin peli on edes julkaistu ?
Eihän tuossa mitään spoileria ole.. Kosto tarina on ollu selvä jo pitkän aikaa.. Itse Naughty dog on näin useaan kerran maininnut, että viha ja kosto on pelin aiheet..
 
Kumpi on spoileri, että kyseessä on kostotarina vai että se kärsii jatko-osien perisynneistä :rolleyes:
Miksi otsikko ei voi olla "The Last Of Us Part II - Arvostelu"

Lähes vuosikymmenen odottelun jälkeen minä en ainakaan halua, että joku jonne ilmoittaa etusivulla viikkoa ennen julkaisua ja väistämättömällä fontilla, että "ei se ihan niin hyvä ollutkaan".
 
Lähes vuosikymmenen odottelun jälkeen minä en ainakaan halua, että joku jonne ilmoittaa etusivulla viikkoa ennen julkaisua ja väistämättömällä fontilla, että "ei se ihan niin hyvä ollutkaan".

Jos et halua tietää pelistä yhtään mitään, niin älä käy pelisivustoilla silloin kun arvosteluja julkaistaan. Arvion tarkoitus kun on arvioida peliä.

Ja oletko lukenut tekstiä?
 
Jos et halua tietää pelistä yhtään mitään, niin älä käy pelisivustoilla silloin kun arvosteluja julkaistaan. Arvion tarkoitus kun on arvioida peliä.

Ja oletko lukenut tekstiä?
Sen arvion voi jättää kokonaisuudessaan otsikon taakse. Ei pitäisi olla vaikeaa. Tekstin luin ja valitettavasti myös rivien välistä.
 
Ylös Bottom