Jotenkin ihmeellistä keskustelua, koska on kyse sit leffasta, pelistä tai mistä vain, niin olen näitä kuvia nähnyt ihan kansissa, mainoksissa, netissä, foorumeilla, chätissä jne someissa lapsesta asti.
Ja ainakaan mikään meta/opencriticin keskiarvo ei kerro yhtään mitään..siis minkään pelin kohdalla. Itse ainakin katson ne isoimmat ja tunnetuimmat arvostelut ja mietin niiden keskiarvoa. Noissa critic sivustoissa kun käytännössä aina ne huonoimmat on joko todella hämärien sivustojen, tai sivustojen jotka normaalisti arvostelee eri alustan pelejä, tai sivustojen jotka ei liity peleihin mitenkään.
Nykyisin moni käyttää myös asteikkoa 1-5, jolloin esim 90:iä ei ole olemassakaan, elleivät sitten käytä puolikkaita tähtiä, mutta yleensä silloinkin 4,5/5 pyöristyy noissa listauksissa 4/5:een kun mittaavat vain numeron osalta, ei puolikkaita. Silloin se on 80%.
Tuollaiset listauksen on eri asteikojen ja sivustojen vuoksi ihan yhtä tyhjän kanssa.
Jos nyt otetaan vaikka keskustelun aloittanut Ghost of Tsushima. Ne sivut mitä itse tulee seurattua, mille itse annan painoarvoa. Suomesta ja ulkomailta, sekä tietyt youtube kanavat, niin ollaan aika pitkälti yli 90% arvioissa. Mut sit ku kattoo listauksista alle 85% arvioita, alkaa tulemaan iso lista sivustoja joita en ole kuullutkaan, tai sivustoja jotka käytännössä antaa aina surkeat arviot alustasta riippumatta yksinoikeuksille. Ja osui eilen jossain listassa jonkun Nintendo sivuston antama 60/100 arviokin. Ei hetkauta sellainen arvio itseä mitenkään.
Ja sit ku aletaan näitä sivustoja lukemaan mitä itse pitää luotettavina omaan pelimakuun nähden, niin siellä tekstissä on sit niitä pieniä ongelmia mainittu joka pelissä. Osa niistä on sellaisia, että toiselle pelaajalle kyseinen vika tiputtaa aina arvosanaa 1-2 pistettä, toisella taas sellainen asia ei merkittävästi muuta fiilistä pelistä suuntaan tai toiseen. Jolloin tekstin lukemalla näkee itse, että okei tää antoi 9/10, mutta luulen et itellä jää kasiin. On se silti hyvä joten ostan.
Ja tälläisiä 9/10, 10/10 hehkutus kuvia nyt pistää jo pelitalot itse twitterissä jne liikenteeseen. Tottakai pistää. Ja kyllä itsekin pistäisin jos oman pelin julkaisisin.