En tiedä tarvitseeko olla jossain "sodassa" "sisällä" (mitä se sitten tarkoittaakaan?) tiedostaakseen mitä Sarkeesian tekee. Ainakin ne ulostulot mitä häneltä olen nähnyt, ovat juurikin näitä "liikaa valkoisia heteromiehiä" tai "tämä sisältö on ongelmallinen". Täällä kun tykätään vaihtaa näkökulmaa toisinpäin, niin mitäs luulette esimerkiksi minulle käyvän, jos sanon että peleissä on liikaa mustia ei-heteronaisia?
Aina joku on etuoikeutetumpi kuin toinen. Mutta ihan totta varmaankin puhut, että suurin osa peleistä ei ole kuullut "ultrafeminismistä" tai sitten ei vain yksinkertaisesti ole kiinnostunut asiasta. En koe itse olevani missään "sodassa", vaikka huomioin myös tämän puolen kulttuurista.
Siitä en tiedä, että onko esimerkiksi SJW-lyhenteen käyttö asiallista. Kuvaava ilmaus se minulle ainakin on. Mielenkiintoinen viidakko nämä termit kyllä ovat, kuten esimerkiksi termi "Simp". Sillähän kuvataan käytännössä sellaista henkilöä (usein miestä), joka tekee liioitellun paljon asioita toisen ihmisen eteen. Peleihin tämä liittyy etäisesti esimerkiksi Twitch-lahjoitusten myötä. Termi on käsittääkseni kuitenkin jo kielletty palvelussa joissain yhteyksissä. Sanotaanko nyt näin, että työni kautta olen nähnyt käytännössä mihin tällainen toiminta perustuu. Illuusio vuorovaikutuksesta hemaisevan naisen kanssa, kun lahjoitat tarpeeksi ropoja hot tub-striimiin. Tällainen läheisyyttä kipeästi kaipaava henkilö ei kuuntele sivullisen neuvoja siitä, että se ruudulla näkyvä ihminen ei välitä sinusta tai sinun tunteistasi. Tämä ei ole kuitenkaan tasa-arvon kannalta merkittävä ongelma, sillä uhrina on useimmiten mies.
Tasa-arvokeskustelu/kulttuurisota/feminismi ym. ei voi kuitenkaan rajoittua vain peleihin, sillä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ovatko sukupuoli/"rotu"kiintiöt vastaus tasa-arvon ongelmiin? Se, että yritys palkka sukupuolen tai ihonvärin perusteella tietyn osan ihmisiä? Kuulostaa aika valikoivalta tasa-arvolta. Ainakin itse luulen, että korjaus tietyn väestöryhmän edustukseen työpaikoilla tulisi korjata siellä varhaislapsuus -> koulutussektorilla työpaikkahaastattelutilanteen sijaan. Entäs sitten viihteessä, tarvittiinko oikeasti esimerkiksi naisten Ghostbusters? Eli siis miesnäyttelijöiden kuuluisaksi tekemä elokuvakaksikko, joka vain muutettiin tasa-arvoisemmaksi vaihtamalla roolit toisinpäin. Käytännössä elokuvan ainoa "ansio" onkin siis se, että miesten sijaan päähahmoja esittävät naiset. Eikö olisi tärkempää tehdä juuri se pesäero miehiin, että naiset osaavat ja kykenevät tekemään sen oman menestyskonseptinsa?
Peleissä vahvoja naishahmoja on ollut pidempään kuin uskalletaan myöntää. Joku näkee alkuperäisessä Lara Croftissa terävätissisen miesfantasioiden kohteen, toinen vahvan ja älykkään naisen, joka ei tarvitse muiden apua. Miksi vahva nainen ei voisi olla myös seksikäs? Pelien osalta puhutaan tälläkin foorumilla paljon siitä, että naishahmoista itketään ja että ongelmaa ei olisi, jos kyseessä olisi valkoinen heteromies päähahmona. Tästä löytyy oikeastaan koominen esimerkki täysin vastakkaisesta suunnasta. Baldur's Gate 3:n kehittäjä Larian Studios tutki monipuolisen hahmoeditorinsa keskimääräistä luotua hahmoa pelaajayhteisössä. Joku varmaan yllättyy, mutta lopputuloksena oli valkoinen mies (heteroudesta en tiedä). Larian Studios kommentoi pelaajien tekemiä valintoja tylsiksi ja asiasta uutisoitiin mm.
näin.
Äärimmäisissä tapauksissa tasa-arvon politisointi ja monetisaatio on johtanut mm. siihen, että alakouluikäiset pojat joutuvat pyytämään anteeksi sukupuoltaan. Samaan aikaan entiset siirtomaavallat joutuvat pyytelemään anteeksi vuosikymmeniä- tai satoja vanhoja tekojaan. Jostain syystä anteeksipyyntöjä vaaditaan lähinnä rikkailta eurooppalaisilta mailta, eikä esimerkiksi Turkilta. Hauskimmissa artikkeleissa jopa Suomea vaaditaan ottamaan vastuuta omista "siirtomaa-ajoistaan", vaikka kärsimme mm. orjuudesta silloiseen väkilukuun suhteutettuna valtavasti. Tasa-arvon ajamisesta on tullut kaupallista ja kannattavaa, sillä "tasa-arvoa" ei uskalleta vastustaa leimautumisen ja canceloitumisen pelossa. Tämäkö nyt on se uudistusliike, jota kovasti kaivataan?
Edelleenkin kuluttaja äänestää lompakollaan. Toisaalta sitten kuulemani perusteella esimerkiksi pelistä ei voi muodostaa mielipidettä pelaamatta peliä. En tiedä miten tuo kuvio sitten toimii käytönnössä.
Pahoittelut sekavasta kirjoituksesta, tämä aihe on minusta kuitenkin mielenkiintoinen. Samaan aikaan en osaa välttämättä esittää omia ajatuksiani haluamallani tavalla tekstimuodossa. Mielenkiintoista, syvällistä ja laadukasta tarinointia aiheella "Equality of outcome vs equality of opportunity" voi kuunnella vaikka Jordan Petersonin esiintymisistä. Hän osaa kertoa aiheesta paljon parempana ja soljuvampana kokonaisuutena kuin satunnaisen Laadunvalvojan tekstit.