Vastaus: Hitman: Absolution [PS3/X360]
Joo, kyllähän tuo valepukusysteemi pistää välillä vihaksi. Sumun läpi epäillään valepukeutujaa ennen, kuin itse edes näkee, missä se sumun läpi kyylääjä luuraa. Toinen huvittava ja suorastaa typerä juttu on se, että jos sinua aletaan epäillä, niin hiipimällä saa epäilyt vähenemään. Siis mitä ihmettä? Koko kiinni jäämisen logiikka toimii ihan eri tavalla, kuin järjellä voisi olettaa. Vihollisen etäisyys ja kauanko se sinua päin ehtii katsoa, ovat ne vaikuttavat tekijät eikä se, miten oikeasti liikut. Valepuvulla voi hieman vähentää kiinni jäämisen riskiä, mutta aika naurettavaa touhu välillä on.
Ongelman juurihan on selvästi kenttien koossa. Vaihtoehtoisia alueita eri valepuvuille ei yksinkertaisesti ole ja koko homma menisi liian helpoksi, jos sopivalla puvulla pääsisi joka paikkaan kenenkään kauheasti epäilemättä. Konsolit eivät ilmeisesti jaksa mallintaa isompia alueita ja sen takia homman nimi on ahtaissa paikoissa kyyristely.
Ei huono peli missään nimessä, mutta vähän jää sellainen grafiikkademon maku suuhun. Näillä grafiikoilla tämä olisi ollut mielestäni vasta seuraavan konsolisukupolven heiniä. Ehkä ne kentätkin oltaisiin saatu vähän isommiksi alueiksi.
Niin ja peliajasta on tähän mennessä yli puolet mennyt kyttien pakenemiseen, mikä on kieltämättä aika turhauttavaa. Ja miksi se kohde pitää antaa tarjoittimella, kuin jollekin idiootille? Hyvä, että ehti tissibaariin sisään, kun ruudussa jo kerrottiin, että kohde löydetty! Itsellä ei ollut siinä vaiheessa vielä hajuakaan, missä se kohde oli, mutta ilmeisesti kamera käväisi siinä suunnassa.
Ehkä siitä contracts-moodista saa tarinaa enemmän irti.
Toiveissa vanhojen pelien HD-julkaisu...
Edit. Pelaan hardilla ja pyrin pelaamaan niin, etten käytä intuitiota tai varsinkaan sitä bullet time hässäkkää ollenkaan. Ne eivät kuulu Hitmaniin.
Edit.2 Kokeilin ekaa kertaa sitä contractsia ja vaikuttaa huomattavasti hauskemmalta, kuin itse tarinapeli. Kenttien koko on edelleen pieni miinus, mutta mahtuu sinne silti variaatioita vähintään kiitettävästi.
Miljöön ja tunnelman luomisesta on pakko antaa täydet pisteet. Esim. sisäänastelut chinatowniin ja tissibaariin ovat fiilikseltään hienoja, kaiken kruunaa oikeasti elävän tuntuinen ympäristö ja loistava ääninäyttely. Naureskelin chinatownin kunkun reaktiolle, kun vedin kyttäkamppeet niskaan siellä diilerin majassa, jotta sain tapon oikeissa kuteissa. Ja sitten vaan kirvestä ohimoon, sweeeett.
