Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Hogwarts Legacy

Asiat joista en pitänyt oli itseään toistavat NPCt aina kun menit niiden ohi. Lootti systeemi oli jotenkin turha tähän peliin, olisi edes ollut systeemi jossa saat pitää valitsemasi kuteet eikä tarvi kokoajan vaihtaa sitä ulkonäköä jos ei halua näyttää joltain sekasotkulta.
Vaatteiden ulkonäkö jäi, vaikka niitä poisteli tai myi. Neliöllä vaatteen päällä niin saa valita sieltä halutun ulkonäön. Melkein alusta loppuun vedin samalla ulkonäöllä.
 
Maistunut enemmän kun hyvin. Paljon kaikenlaista näpertämistä löytyy pelistä mikä ainakin itseä kiinnostaa. Ja kosmeettiset palkinnot, tykkään. Hauska muutella hahmon asuja yms.

Tekeminen kartalla on tosiaan niin kuin monessa (ellei kaikissa) lopulta sitä samaa. Mutta mukavan nopeeta kuitenkin. Merlin jutuissa menee sellanen 1-2min, tyhjennät campin 1-2min... Ja taistelu on hauskaa. Sekä lentely, helppoa nopeaa ja hauskaa.

Jos en koskaan olisi tutustunut Potter maailmaan niin en tiedä olisiko mielipide sama, tuskin. Mutta kun genre iskee niin se iskee. Witcher 3 esimerkiksi ei iske ja jotenkin tämä helppo liikkuminen tässä pelissä alkoi muistuttelemaan kyseisen pelin heppaa ja kaikkea sitä vaikeutta oikean sepän löytämisessä joka tekee sitä ja tätä.
 
Peliä takana reilu 40 tuntia ja 4 trial suoritettu. Level taitaa olla 34. Minulla on noin 7v vuoden tauko pelaamiseen, paitsi satunnaiseen FIFA:n online otatuksiin. Tämä peli on kyklä vienyt ihan mennessään ja aihettanut jopa pientä addiktiota :D

Olen lukenut useista Glicheistä pelissä, joillain ilmeisesti ongelmia platina trophyn saamisesessa. Itse olen välttynyt bugeiltaja / glitcheiltä, ennen sivutehtävää Mind Your Own Business. Olin jo päässyt viimeiseen boss taistoon, mutta peli glitchaantui siten, ettei hautuumaalle mennessä cut scene ala ollenkaan, eikä näin ollen myöskään itse taistelu. Asiaan ei auttanut mennä taaksepäin lataamalla aiempi autosave kohta. Aloitin tehtävän alusta, mutta tällä kertaa eteneminen tyssääntyi kohtaan, jossa huone menee ylösalaisin. Katsoin youtubesta, että muillakin ilmeisesti on tuossa samassa kohdassa peli glitchannut, eikä mitään muuta ole tehtävissä, kuin aloittaa tehtävä alusta. Näin teinkin ja samassa kohdassa matka päättyy. Luovutin tehtävän kanssa, enkä enää jaksa aloittaa sitä alusta ottaen huomioon, että kyseessä on aika pitä tehtävä. Toivottavasti tämä joskus korjaantuisi.

Vielä tähän loppuun pikku tipsi, josta toivottavasti on apua. Tuntuuko, että field guidien etsiminen on yhtä tuskaa? Ps5 pelaajille tähän on aika mukava helpotus olemassa. Paina ps näppäintä, mene pelin kohdalla vinkit osioon, valitse collectibles/tms ja valitse field guides. Siellä on video opasteet kaikista field guideista, jotka sinulta puuttuu.
 
Läpi meni PS5:llä!

Rupesin pelaamaan Harry Potter peliä melkein ummikkona, sillä ainoa Harry Potter tuote johon olen tutustunut oli jokin 00-luvun alkupuolen elokuva, jonka vuokrasin videovuokraamosta vhs:nä. Se ei hirveästi haittaa peliin uppoutumista tai estä ihailemasta Tylypahkan komeaa linnaa.

Harry Potter pelissä ei juuri synkistellä, vaan pelissä hauskoja hahmoja piisaa. Sisustuskin on hauskaa kun taulut liikkuvat ja portaat ilmestyvät tyhjästä.

Taistelu on isossa roolissa pelissä, mutta ei tämä mikään perus fps ole. Taikasauvan loitsut voi kustomoida valikosta ja pitämällä r2 napin puoleen väliin ja painamalla jotain pleikkarin geometrista kuviota voi loihtia eri näköisiä loitsuja. Jotkut loitsut on tarkoitettu lähinnä ongelmanratkontaan ja loitsuja on niin montaa eri laatua etten tainnut muistaa edes kokeilla niitä luokkahuoneen ulkopuolella.

Minulla kesti 37 tuntia läpipeluu. Seuraavassa selostusta miten lopputaistelu meni normaalilla vaikeudella.

Ensi yrittämällä taikajuomat yksinkertaisesti loppuivat kesken, jolloin viimeisemmässä autosavessa oli yksi wiggenweld puteli ja joitain näkymättömyys pulloja. Latasin manuaalisen saven ennen viimeistä tehtävää ja askartelin taskut täyteen taikajuoma pulloja jottei loppuisi kesken. Wiggenweldejä sai muistaakseni yhteensä 25, muita laatuja vähemmän. Matkalla kohti viimeistä pomoa spammasin thunderbrew pulloja ja juoksin keskelle vihollislaumaa, jolloin kaikki möröt kuolivat itsestään ukkosmyrskyyn. Ranrokin ihan viimeisessä muodossa on hyvä olla edurus pullo, jolloin Ranrok ampuu nopeasti niin ettei meinaa keretä tähtäämään elementaalikupliin, mutta edurus estää damagen niin pääsee kuplien kimppuun. Mulla oli myös talentteja taikajuomiin, jolloin ne ovat tehokkaampia.

Innostuin sen verran pelistä, että olen suunnitellut alkaa lukemaan Harry Potter kirjoja. Arvosana: 5/5.

Omia kuvakaappauksia:
 
Noin 15h olen pelannut PS5, pitää kyllä arvostaa sitä että kuin valmis tämä on, varsinkin nyt, ei ole ollut mitään ongelmia.

Ei tämä todellakaan mikään Skyrim ole, tämä on kevyttä velhoilua ja ihan hyvä niin.
 
Täällä ainakin meni tuon uuden päivityksen jälkeen suorituskyky ihan persiilleen Series X:llä. Performance moodissa ihan koko ajan kauheeta nykimistä ja latailua, niin ei tuommoista vaan pysty pelaamaan.

Laitoin palautetta boksin kautta ja toivottavasti korjailevat tuota vielä, jos noi palautteet edes menee kehittäjille asti
 
TOTK jälkeen tässä pitkään miettinyt jotain korviketta, ehdokkaita oli liuta mutta päätin sitten ottaa riskin ja hypätä velho maailmaan. Mulla ei ole mitään taustaa harry potterista ja sen universumista, mutta lähin liikkeelle sillä asenteella että tämä on puhtaasti seikkailupeli jossa on taikoja ym. Ensivaikutelma oli erittäin positiivinen, aikoinaan jo pelin ulkoasu ja maailma kiehtoi mutta epäilin että tulenko tykkäämään kun ei ole mitään hajua koko maailmasta. Onneksi tämä ei kuitenkaan ole mitenkään kai tekemisissä elokuvien kanssa?

Pelistä kyllä huokuu läpi tekijöiden rakkaus harry potteria kohtaa koska nimittäin se näyttää ja tuntuu erittäin hiotulta peliltä eikä joku halpa kyhäys dollarin kiilto silmis helpon rahan perässä (gollum :p ) Jotenkin on myös vahvat TRINE vibat mitä tulee maisemiin ja siihen velhoon joka osaa taikoa mutta 3D maailmassa.
Olen vielä melko alussa, pääsin vasta sinne linnaan ja sielä tehnyt vähän sivutehtäviä, kerättäviä ja pari aivoja vaativaa puzzlee jossa pitää avata ovia, johon piti ottaa google avuksi että mitä täs oikeesti pitää tehää, sit ku sen tajus on kyseessä loppujen lopuks melko helppo puzzle joka vaatii vähintään ala-asteen matikkaa.

Ei kyllä kaduta yhtään tämä ostos, 55 euroa fyysisenä ei minusta mitenkään paha hinta. Toivottavasti tämä jaksaa pitää otteessaan eikä läsähä sen alkuhuuman jälkeen mutta uskon että kyllä tästä tulen saamaan rahoille vastinetta ja uuden seikkailun.
 
TOTK jälkeen tässä pitkään miettinyt jotain korviketta, ehdokkaita oli liuta mutta päätin sitten ottaa riskin ja hypätä velho maailmaan. Mulla ei ole mitään taustaa harry potterista ja sen universumista, mutta lähin liikkeelle sillä asenteella että tämä on puhtaasti seikkailupeli jossa on taikoja ym. Ensivaikutelma oli erittäin positiivinen, aikoinaan jo pelin ulkoasu ja maailma kiehtoi mutta epäilin että tulenko tykkäämään kun ei ole mitään hajua koko maailmasta. Onneksi tämä ei kuitenkaan ole mitenkään kai tekemisissä elokuvien kanssa?

Pelistä kyllä huokuu läpi tekijöiden rakkaus harry potteria kohtaa koska nimittäin se näyttää ja tuntuu erittäin hiotulta peliltä eikä joku halpa kyhäys dollarin kiilto silmis helpon rahan perässä (gollum :p ) Jotenkin on myös vahvat TRINE vibat mitä tulee maisemiin ja siihen velhoon joka osaa taikoa mutta 3D maailmassa.
Olen vielä melko alussa, pääsin vasta sinne linnaan ja sielä tehnyt vähän sivutehtäviä, kerättäviä ja pari aivoja vaativaa puzzlee jossa pitää avata ovia, johon piti ottaa google avuksi että mitä täs oikeesti pitää tehää, sit ku sen tajus on kyseessä loppujen lopuks melko helppo puzzle joka vaatii vähintään ala-asteen matikkaa.

Ei kyllä kaduta yhtään tämä ostos, 55 euroa fyysisenä ei minusta mitenkään paha hinta. Toivottavasti tämä jaksaa pitää otteessaan eikä läsähä sen alkuhuuman jälkeen mutta uskon että kyllä tästä tulen saamaan rahoille vastinetta ja uuden seikkailun.
Tavallaan aika huikea päätös pelinkehittäjiltä kertoa tarina Harry Potter -maailmasta, mutta eri aikakauteen sijoitettuna. Potter -fanit saavat edelleen huimasti irti tutusta maailmasta - viittauksia kun riittää aika tavalla. Samaan aikaan kaltaisesi pelaaja voi hypätä peliin tietämättä Harrysta oikeastaan mitään ja nauttia velhoseikkailusta sellaisenaan.

Tämän pelin loistavuus on tässä puolen vuoden aikana omalla kohdalla vähän unohtunut, mutta kun tätä pelivuotta Joulukuussa muistelee, niin kyllä Hogwarts Legacy on siellä yhtenä isoimmista valopilkuista.
 
Nyt on peli saanut hieman lisätunteja, sain nyt vihdoin luutan käyttöön joka helpottaa liikkumista paikasta toiseen. Pakko kyl antaa lisä kehuja pelille, tämä yltää mun kirjoissa helposti Witcher 3 tasolle. Pelistä vaan huokuu läpi kaikki kauneus ja taika ja se soundtrack voi pojat kuulkas. Jotenki niin paistaa läpi kaikki miten tekijät ovat rakkaudella kyhänneet tämän kasaan. Kaikki puzzletki tähää asti olleet tosi hyviä ja salaisuuksia ja salaovia ja luolia tuntuu olevan joka nurkas. Periaattees kaikki jo niin tehty ja nähty mut jotenkin tämä en tiedä johtuuko siitä että itse maailma on mulle niin uusi, mutta kaikki tuntuu uudelta ja freeshiltä mitä en ole ennen nähnyt.

Sitten pelin taistelusta, tästä olis helposti voinut tehää "rämpytä yhtä nappia" tylsää rämpytystä, äkkiseltään voisin verrata taistelusysteemiä spidermaniin nopeisiin komboihin erona vaan se että teet sen taikoja laukomalla aivan törkeen hauskaa. Voit jopa muokata omaa taikasauvaa, vaikka sitä tyylii ei edes näe mutta hauska pikku yksityiskohta.

Fashion ihmisille tämä on lahja taivaalta, voit pistää mitä vaa vempeitä päälle mutta näyttää just siltä miltä haluat. Ite olen tykästynyt siihen ihan perus yliopisto "scream" kaapuun, jotenki haluan näyttää kuitenkin ihan perus opiskelijalta. Olin pitkään yrittänyt TOTK jälkee saada jotain tilalle ja tämä on aivan loistava korvike joka ei ehkä ihan yllä siihen tasolle mutta ei se siitä kyllä kauheen kaukanakaa ole! o_O

Grafiikoista ei voi muuta ku antaa kehuja, välillä sitä jää vaa möllöttää, saatu niin taianomainen ulkoasu, se mihin sitä ite voin verrata on LOTR maisemat, olen innostunut pelistä niin paljon että ajattelin jopa tilata Harry Potter Blu Ray boxin joka sisältää kaikki leffat, tämä peli innosti minua tutustumaan koko maailmaan lisää joka syystä tai toisesta on vuosien mittaan jäänyt kokematta.

Miinuksia jos on pakko kaivaa esille niin loottia ehkä tippuu aivan liian tiuhaan tahtiin, ensin löydät esim uudet hanskat "wau nää on paremmat pistän päälle" menee tyyliin 10 min niin löydät taas uudet hanskat jotka on pari pykälää paremmat ja tätä jatkuu tyyliin koko ajan. Nyt olenkin tehnyt niin että en pistä joka kertaa pari pykälää parempaa päälle ihan sen takia ku tiedän että kohta sielt tulee taas pari pykälää parempaa tilalle.

Luutalla lentely alkuu oli jotenki tosi kömpelöö mutta siihen vaikuttaa vain oma osaaminen ja kun hieman harjoittelee alkaa homma sujuu, kyse onneks ei ole vaan paskasta toteutuksesta vaan omasta tottumuksesta.

PS5 ihme pienet lataustauot kun menee ovista, ymmärrän jos tätä pelais ps4.lla, pieni haitta mut luulis ps5 super SSD hoitavat ovien avaukset ilman tommosia latauksia.

Mä ihan mielenkiinnosta haluan nähää sit kun tämä tulee switchille että onko siinä sit tyyliin minuutin lataukset ovien välissä ja miten ylipäänsä tämän näköinen ja kokoinen peli saadaan toimii switchillä joka ei ole cloud versio ja miten paljon joutuvat karsii. Jos saavat edes melkein toimii tämänkin näköisenä ja edes 25 fps on vanha switch vempain todellakin kirjaimellisesti velholaite.

Sivutehtävät tähää asti olleet lähinnä, "moi mulla hätä haetko 10 omenaa jotka hukkasin". Eipä siinä mitään minä haen ja maailmassa häröily ja tutkiminen sen verran hauskaa että toistaseks autan hädässä olevia, toivon kuitenkin edes jotain helmiä sekaan.

Ehkä vielä on "honeymoon" phase päällä, mutta toivon että tämä jatkaa samaan malliin loppuun asti tai ainakin melkein.
 
Noi lataustauot tuli keväällä jonkun päivityksen jälkeen. Julkaisussa niitä ei ollut ja alustana juuri PS5.

Sivutehtävissä on kyllä variaatiota välillä, ei ne kaikki ole niin nopeita. Joskus kävi ärsyttämäänkin niiden vaihtelevaisuus kestossa, siis luulit tekeväsi jotain pientä ja lyhyttä ja niin ei ollutkaan.
 
Peli maistuu edelleen, maistuu niin paljon että maksoin jopa 20euron ryöstöhinnan dark arts packist. Ei se 20e nyt sinänsä paha ole jos ois jotain sisältöäkin :p sillä rahalla mitä sen mukana tulee on kyl nii köyhää etä max 9e ois sopiva hinta tai paremminkin 4,99. Tulee mukana erittäin pähee musta dark arts kaapu joka oli syy miks ostin, sit joku lentävä heppa skini ja yks areena. Mut 20e oisin saanut jo vaikka forbidden west dlc.n. Nyt hinta ollut ihan järkevä minusta.

No mutta se siitä, nyt on lumimaisemat alla. Tarina jota kuulemma moitittu on minusta varsin mukaansatempaiseva, sivuaktiviteeteis alkaa paistaa läpi se toisto ja monet tehtävät on jotka avaa lisää sivutehtäviä ja kun teet taas jonkun sivutehtävän se avaa lisää niitä kerättäviä sivutehtäviä, kerättäviä onkin huikeat päälle 600 jotain, mutta tähää asti ne ei ole puuduttanut teinhän mä AC valhallassaki kaikki kerättävät joita oli jotain 700, puzzlet vaihtelee on tosi simppeleistä ja välil hieman enemmän aivoja vaativia mut ei kuitenkaa mensan jäsenille tarkoitettuja.

Kaikkea uutta ja koukuttavaa ja ihmettelemistä lykätään sopivaan tahtiin eteen. Dark Artsista tulikin mieleen semmonen että tähän oisi sopinut kun nyrkki silmään Infamous sarjasta tuttu "hyvä/paha" mittari. Tässä ei ikävä kyllä semmosta kai ole? Et vois valita minkä polun valitset ootko dark magic velho vai valoisa reilu jätkä tjsp, enemmän roolipelaamista, enemmän vaikutusta valinnoilla jne. Mutta annetaan nyt jos nyt olen ymmärtänyt että tästä olisi tulossa ehkä pitempi pelisarja anteeksi ekalle pelille ja enemmän ja suuremmin sitten jatkossa. Myös lentämisen rajoitukset sais jatkossa olla poissa, yrität muka vapaasti lentää mitä saakin lähes 90% tehää mut joskus tulee sit seinä vastaan että "tänne et saa enää lentää".

Mut muuten tässä on lähes kaikki eväät valmiina, pikku viilauksilla ja enemmän RPG elementeillä tästä voisi kevyesti saada todella kova peli, mitä se on jo nyt mutta vielä paremmin.

Ohan tässä tämmöselle rakentajalle mukavasti kaikkea sisustamista ym ja on craftausta ja on keittämistä ja kaikkea siltä väliltä. Vielä enemmän kaikkea mysteeriä niin homma on valmis, tässä(kin) pelissä hahmo välillä muistuttaa että "maybe this could work", vaikkei läheskään niin pahasti mitä nyt joissakin peleissä mistä on jo mainittu mitkä pelit ja hamot mumisee jatkuval syötöl ilmiselviä ohjeita, tässä tätä on hyvin maltillisesti mutta kun muutenkin koko maailma on täynnä mysteereitä niin olis vaan parempi antaa pelaajan vaikka kärsiä ja itte keksiä.

Puhtia riittää ja olis tarkoitus putsata pelistä kaikki mitä on tarjolla, sen verran hyvä peli! Hogwarts Legacy sai tehtyä yhden Harry Potter fanin lisää.
 
Nyt on peli platinaa myöten pelattu, tykkäsin kyllä kovasti. Näin yleensä kun tykkään pelata pelit 100% alkoi kyllä mieletön määrä kerättäviä puuduttaa ja tosi paljon oli ns. mapin "fillereitä" jos nyt on ymmärettävä oikea sana. Puhuin jo aikasemmin miten tästä pelistä olisi saanut helposti mysteereitä pursuava Elden Ring tapainen peli mutta ikävä kyllä tekijät valitsivat sen nii sanotun laiskan "ubisoft" kaavan. Lootti oli aivan liian tylsä sekä turha, monet puzzle ovet mitä avas oli niitä copypasteja meet luolaan ja avaat arkun joskus siel luolan sisällä aivoton puzzle, sisällä olematon lootti.

Muutenkin tässä gearilla ei nyt ollut sen suuermpaa merkitystä kun että se nyt kasvatti numeroita, olis voinut olla jonkinlainen kykypuu ja eri talentteja, vaikka niitä olikin mut hyvin suppeasti.

Itse maailma ja tarina jaksoi kantaa, enemmän mysteereitä ja itse löydettäviä asioita. "revelio" taikatemppu toimii tässä kuten missä tahansa assassins creedis ym "eagle" visionina joka paljastaa kaiken edessä olevan sähkön sinisenä että sokeekin tajuu mihin pitää mennä. Myös puzzleissa alkoi piteemmän päälle käymään hermoille joko itse hahmon mölisemät "maybe this could help" tai 5 sekunnin välein mukana ollut milloin kukin NPC, "maybe this light is tellin you somethin" ym jaarituksia.

Tekijöiden pitäisi vaan ihan rohkeesti uskaltaa olla erilaisia eikä turvautua siihen perinteiseen laiskaan tapaan, eipä se muuten haittaa jos kyseessä on joku joka vuotinen tusinasarja, tämä oli sen verran erikoinen tapaus ja maailma joka muutenkin täynnä mysteereitä olis voinut katkasta reilulla kädellä copypaste kerättäviä ja lisätä itse löydettäviä salaisuuksia.

Sivutehtävät enimmäkseen "haetko omenoita pliiis" mutta sekaan mahtui ehkä pari helmeäkin, varsinkin eräs "kauhujen talo" joka muistutti hyvinkin paljon arkham pelistä scarecrow mindfuckia. Näitä olis saanut olla enemmän.

Muuten melko kova paketti, mahdollinen jatko-osa toivon hartaasti rohkeempaa lähestymistapaa ja sitä pelkoa että "ihmiset ei pelaa tätä muuten läpi" ym sontaa. BOTW/TOTK/Elden Ring ovat sen osoittaneet ja ne erottuu massasta ja tästä olisi mahdollista semmoseen. Mutta katotaan nyt jääkö vain haaveeks.

Loppuarvosanaks semmonen kova 7+
 
--Pelistä ja yleisesti pelien kaavoista--
Hyvä teksti ja harmi että tämäkin peli tuohon sortuu. Kehujen puolesta olisin odottanut jotain "enemmän".

Varmasti siis hyvä peli mutta entistä vähemmän kiirettä siis tätä ostamaan. Ehkä tämä AC Valhallan edelle kuitenkin asiassa menee, joten saavat viikingit vielä jonkin aikaa muhia odottamassa vuoroaan. Saa nähdä moneksiko vuodeksi se lopulta sinne jää :D
 
Hyvä teksti ja harmi että tämäkin peli tuohon sortuu. Kehujen puolesta olisin odottanut jotain "enemmän".

Varmasti siis hyvä peli mutta entistä vähemmän kiirettä siis tätä ostamaan. Ehkä tämä AC Valhallan edelle kuitenkin asiassa menee, joten saavat viikingit vielä jonkin aikaa muhia odottamassa vuoroaan. Saa nähdä moneksiko vuodeksi se lopulta sinne jää :D
Peli menee Ubisoft kaavalla, mutta ainakin omaan makuun naamioi tämän sen verran hyvin Harry Potter -lisenssinsä taakse, että nämä tietyt lainalaisuudet ärsytti vähemmän kuin monessa muussa pelissä.

Ihan helposti siis Hogwarts Legacy > AC Valhalla.

Hyviä pointteja @Remeded :llä siinä yllä. Varsinkin tuo lootin määrä oli ehkäpä näin jälkikäteen ajateltuna suhteettoman iso sen hyötyihin nähden.
 
Joo kyllä tämä sen verran erikoinen tapaus oli et jättäisin itekki viel viikinkit veneisiin. Tässä vaan alkoi ne mapin täytteet tuntumaan tosi puuduttavilta muuten loistavalta peliltä jossa itse ainakin tykkäsin tarinasta ja kaikista salaisuuksista ja puzzleista. Taistelu toimii myös tosi hyvin ja törkeen hauska, se viel unohtui josta on mainittu monissa arvosteluissa nimittäin enemmän vihollistyyppejä, olis kiva taistella ja laukoo loitsuja erilaisia vihuja vastaan, nyt taistelit hämähäkkejä, ihmisiä, muutamat "zombiet", ja jotain isoja sammakoita, pikkuörkkejä, joskus harvoin trolleja. Oisko just tyyliin 5 erilaista vihollistyyppiä.
 
Mielestäni todella hyvin näyttäisi pyörivän kun otetaan huomioon että Switchin rauta oli jo 2017 vanhaa.
Odotin paljon pahempaa:
 
Ylös Bottom