Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

Olen jupissut konsolisukupolvista jo ihan riittävän monessa topikissa, mutta todetaan että olen samaa mieltä muutamien ylläolevien kanssa. Nykyään ei haittaa vaikkei uutuuskonsoleita saakaan julkaisussa, kun "next gen" alkaa aina selvällä viiveellä ja eka vuosi ja risat pelataan grafiikkapäivityksiä vanhoista peleistä.

Se jäi aiemmin sanomatta, että tuo "skannaa niin näet missä voi kiivetä" epäilyttää ja antaa olettaa, että kiipeily on jälleen rajattu vain pieniin "tässä on keltainen reuna"-kohtiin. Seikkailun tuntua voi toki saada peliin lisää monilla muilla eri tavoilla - esim. jo pelkästään vedenalaiset osiot voivat tuoda paljon vaihtelua, jos niitä on muutenkin kuin satunnaisesti edessä.
 
Komppaan edellisiä eli hemmetin hyvältä näyttää, mutta saa nähdä mitä tulee kun nelonen kuitenkin vielä ”jarruttelee”.

Täytyy varmaan ykkösosa pelata vielä ennen tämän julkaisua läpi uudemman kerran, että on tarina tuoreessa muistissa. Ykkösen lisäosaa en ole pelannutkaan niin sieltä löytyy ihan tuntematontakin materiaalia.
 
Tässä vähän laajempaa vertailua ekan ja tokan osan välillä, on siellä selkeitä parannuksia ja saa nähdä onko kaikki mukana myös PS4 versiossa. Hahmojen naama animaatiot varsinkin on parantunut paljon, sekä myös miten kasvillisuus reagoi Aloyin liikkeeseen, nämä oli kaksi isointa teknistä murhetta itselle. Mukana myös simuloitua 60 FPS kuvaa.

 
Joo itsekin lukenut tuosta että alunperin oli suunniteltu viime sukupolvelle. Voihan sen takia tietysti jarrua olla mutta nähdyn perusteella en oikein ymmärrä huolta tämän suhteen. Omaan silmään tuo antoi eniten osviittaa nykyisestä genistä kuin yksikään peli tähän asti. Tosin Spiderman Miles Moralesissa rt on aika namu kun kaupungissa ollaan mikä on täynnä ikkunoita/heijastavaa pintaa. Lähinnä kiinnostaa kuinka PS4 handlaa tän :D
 
Digital Foundry käy demoa läpi ja kummastelee miten tämä tulee pyörimään PS4
 
Meinasin jo aikaisemmin kirjoittaa tuosta Alloyn "korostus" valaistuksesta, noh, DF huomioi sen videossaan.. omaan silmään näyttää tyhmältä, epäsopivalta ympäristöön ja toivottavasti on efekti vaan vahingossa jäänyt välianimaatioista päälle..
 
toi ei liity mitenkään tähän peliin
Ei ehkä suoraan mutta nimenomaan peleissä se foleyn teko on varmasti vielä elokuviakin merkittävämpi juttu. Erityisesti kun tehdään ääniä asioille, joita ei oikeasti voi äänittää vaan ne äänet pitää keksiä jostain. Minusta tuollainen on todella mielenkiintoista vaikka ei suoraan tähän peliin liitykään.

Varmasti pelienkin suhteen löytyy samanlaista videota mutta en tiedä löytyykö juuri tästä pelisarjasta.
 
Ei grafiikat ole ennenkään hyvää peliä tehneet, mutta onhan tuota nättiä katsella. On ne melkoisia teknisiä jeesuksia nuo Guerrillan kodaajat.

Horizon Zero Dawn taisi olla edellinen peli, jonka ostin täyteen hintaan ja tämä saattaa olla seuraava. Eka osa kun oli kuitenkin itselleni edellisen sukupolven paras peli.
Kyllä niillä grafiikoilla on todella iso merkitys. Itselle 80% ja loput pelattavuudelle. Tarinan merkitys 0.
 
Kyllä niillä grafiikoilla on todella iso merkitys. Itselle 80% ja loput pelattavuudelle. Tarinan merkitys 0.
Itellä kyllä täysin päinvastoin: pelattavuus 50%, tarina 35%, grafiikka 10%, äänet 5%.

Lupaavakin tarina voi jäädä kesken jos pelattavuus on ihan schaissea, ja taas jos pelattavuus on todella hyvä niin tarinankaan ei tartte olla hääppönen. Näyttävä grafiikka on aina mukava bonus, jos pelattavuus ja tarina on kunnossa, mutta yhtään peliä en ole grafiikan takia ostanut.
 
Itselleni taas riittää, että edes yksi elementti pelistä on erinomaisella tasolla jotta sen pelin jaksaa pelata loppuun asti.

Esimerkkeinä vaikkapa The Last Guardian joka oli pelattavuudeltaan varsin kehno, mutta tarina ja hahmot olivat sen verran mielenkiintoisia, että peli tuli pelattua loppuun asti. Ja hyvä, että pelasin sillä pelin loppu oli todella mieleenpainuva.

Sitten on taas MGS5 joka oli tarinaltaan todella huono ja jopa keskeneräinen näin jälkeenpäin ajateltuns, mutta kun se pelattavuus hipoi täydellisyyttä niin sitä tavallaan sulki silmänsä keskinkertaiselle tarinalle ja pelasi peliä ihan puhtaasti sen gameplayn takia.
 
Itellä kyllä täysin päinvastoin: pelattavuus 50%, tarina 35%, grafiikka 10%, äänet 5%.

Lupaavakin tarina voi jäädä kesken jos pelattavuus on ihan schaissea, ja taas jos pelattavuus on todella hyvä niin tarinankaan ei tartte olla hääppönen. Näyttävä grafiikka on aina mukava bonus, jos pelattavuus ja tarina on kunnossa, mutta yhtään peliä en ole grafiikan takia ostanut.
Samat fiilikset. Pelattavuus ja tarina ottavat selkeästi isoimmat prosentit. Tietysti on kiva jos peli on vielä nätti tähän päälle, mutta nättiäkään peliä ei jaksa pelata jos pelattavuus tökkii tai tarina ei kiinnosta.
 
Itselleni taas riittää, että edes yksi elementti pelistä on erinomaisella tasolla jotta sen pelin jaksaa pelata loppuun asti.
Tämä ehkä lähimpänä omaa näkemystä, sillä tarkennuksella että maailman paraskaan grafiikka ei kanna yhtään mihinkään. Donkey Kong Country on viimeinen kerta kun grafiikka on jaksanut aiheuttaa ennakkohypeä.

Nykyään se, että peli edes yrittää tehdä jotain uutta kantaa jo itsessään hyvin paljon eteenpäin. Toki siihen päälle tarvitaan muutakin.

Ps. Last Guardianin olisi kyllä ihan suosiolla voinut jättää kesken, mutta tulipa pelattua loppuun :D
 
Itselle tarina on 50%, grafiikka 40%, pelattavuus kunhan on ok, niin se riittää.. Eli 10%..Eli ulkoasu ja kerronta tärkeimmät..
 
Onhan graafinen ulkoasu tärkeä ja yleensä se ensivaikutelma pelistä, että tottakai jonkinlainen standardi ulkoasussa on. Mutta en kyllä muista että peli olisi itselläni koskaan kesken jäänyt koska se olisi ollut liian ruma. Syynä yleensä ollut se että pelattavuus on alkanut tökkimään tai tarinaan kiinnostus on täysin lopahtanut.
Mutta toki sitten jos peli on susiruma, niin kyllähän se ennakkoon ostohimoja lannistaa, että ulkoasulla on enemmän pelin myyntiin vaikutus, ja sitten tarina/pelattavuus ratkaisee, onko peli läpipeluun arvoinen.

Mutta Forbidden West näyttää ihan tajuttoman upealta. Ensimmäisen osan heikointa antia eli ihmisvihollisia vastaan tönkköä taistelua ilmeisesti parantaneet, ja Aloy näyttää muutenkin entistä sulava liikkeisemmältä. Sekä tarinaan on luottoa että homma pysyy jälleen kiinnostavana loppuun asti.

Saisivat vaan piru vie ilmoittaa että pääseekö tähän jo tänä vuonna käsiksi, mutta ei sinällään haittaa jos täytyy viilata ensi vuoden puolelle.
 
Kyllä niillä grafiikoilla on todella iso merkitys. Itselle 80% ja loput pelattavuudelle. Tarinan merkitys 0.
Makuasia sanoi koira, kun p*llejaan nuoli. Naurettavat prosentit silti :D

Kaikki lähtee pelattavuudesta. Kontrollien on syytä toimia viiveettömästi, tarkasti ja oletetusti. Pelihahmon/auton/pelaajan on syytä tehdä halutut asiat kunnolla ja ilman viivettä. Pelaamisen on tultava selkärangasta, eikä pelaajan pidä joutua kikkailemaan kontrollien takia ja taistelemaan pelin mekaniikoita vastaan. Tekninen toteutus menee samaan kategoriaan pelattavuuden alle, 2020-luvulla ei sallita enää pelejä kaatavia bugeja ja pelin rikki olemista.

Tarina tulee seuraavana. Pelistä loppuu kiinnostus, ellei kohtuullisen tasaisin väliajoin tule niitä "Mitähän seuraavaksi tapahtuu?"-fiiliksiä. Tarina tapahtumineen ja käänteineen pitää otteessaan ja saa aikaan sen tunteen, että "Huomenna haluan taas jatkaa tätä peliä eteenpäin". Pelit ovat kuitenkin sellaista viihdettä ja taidetta, joiden odotetaan luovat sellaista "siellä olemisen tunnetta".

Grafiikallakin on toki oma tärkeähkö osansa, mutta ei se pelkkä pelin ulkonäkö kovin montaa tuntia yksistään jaksa kantaa, vaikka grafiikka olisikin sitä "OMG WOW leuka lattiaan"-tasoa. Ensi-ihmettelyn jälkeen se menettää aika nopeasti viehätysvoimansa, jos kontrollit jättävät toivomisen varaa ja/tai tarina on täydellisen meh.

Ne meikäläisen prosentit? Pelattavuus ja tekninen toteutus 50 %, tarina 30 % ja grafiikka+äänet 20 %.
 
Ylös Bottom