Tämä juuri. Jos peliä on hauska pelata jo sen vuoksi että liikkuminen on sulavaa ja miellyttävää niin paljon saa muuta anteeksi. Halot ja Destiny esimerkiksi ovat todella hyvän tuntuisia pelejä pelata. Varsinkin tasohyppelyissä tuntuman pitää olla kohdallaan että virheet tuntuvat omilta eikä mekaniikan huonoudelta tms.Kaikki lähtee pelattavuudesta. Kontrollien on syytä toimia viiveettömästi, tarkasti ja oletetusti. Pelihahmon/auton/pelaajan on syytä tehdä halutut asiat kunnolla ja ilman viivettä. Pelaamisen on tultava selkärangasta, eikä pelaajan pidä joutua kikkailemaan kontrollien takia ja taistelemaan pelin mekaniikoita vastaan.
Tässä olenkin viime aikoina kironnut Switchin Super Mario 3D Worldiä, jossa on joko puolivillaiset kontrollit tai Joy-Conit eivät ole tarpeeksi hyvät ohjaimet peliä varten. En muista Tropical Freezessä olleen ongelmia, joten liekö syynä 3D-maailma vai pelin mekaniikat. Kyllä pelin kanssa pärjää mutta nyt tähtimaailmassa on alkanut hieman usein tuntumaan että painallukset ei mene läpi tai ukko jatkaa juoksuaan vaikka ei pitäisi.
Ei aina tarvitse olla tarina vaan pelkkä haaste riittää: millainen haaste on seuraavaksi edessä. Esimerkkinä toimikoon vaikka tuo ylempänä mainittu 3D World, jossa jo kenttien vaihteluus innostaa aina seuraavan kentän pariin katsomaan mitä on seuraavaksi luvassa. Tarinahan tässä on perus-Mariota: Bowser ilkeilee, prinsessoja linnoissa, plaa plaa plaa.Tarina tulee seuraavana. Pelistä loppuu kiinnostus, ellei kohtuullisen tasaisin väliajoin tule niitä "Mitähän seuraavaksi tapahtuu?"-fiiliksiä. Tarina tapahtumineen ja käänteineen pitää otteessaan ja saa aikaan sen tunteen, että "Huomenna haluan taas jatkaa tätä peliä eteenpäin". Pelit ovat kuitenkin sellaista viihdettä ja taidetta, joiden odotetaan luovat sellaista "siellä olemisen tunnetta".
Grafiikalla on merkitystä sen verran että ei nyt ihan mitä tahansa palikoita voi olla. Lisäksi sen olisi hyvä palvella tarkoitusta, esim. heinikot, joihin piiloutua on aina hienompia jos ne edes hieman reagoivat hahmoon eikä tule oloa että kyllähän sen tuolta huomaisi oikeasti.Grafiikallakin on toki oma tärkeähkö osansa, mutta ei se pelkkä pelin ulkonäkö kovin montaa tuntia yksistään jaksa kantaa, vaikka grafiikka olisikin sitä "OMG WOW leuka lattiaan"-tasoa. Ensi-ihmettelyn jälkeen se menettää aika nopeasti viehätysvoimansa, jos kontrollit jättävät toivomisen varaa ja/tai tarina on täydellisen meh.