Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps4 ps5
Kaikki lähtee pelattavuudesta. Kontrollien on syytä toimia viiveettömästi, tarkasti ja oletetusti. Pelihahmon/auton/pelaajan on syytä tehdä halutut asiat kunnolla ja ilman viivettä. Pelaamisen on tultava selkärangasta, eikä pelaajan pidä joutua kikkailemaan kontrollien takia ja taistelemaan pelin mekaniikoita vastaan.
Tämä juuri. Jos peliä on hauska pelata jo sen vuoksi että liikkuminen on sulavaa ja miellyttävää niin paljon saa muuta anteeksi. Halot ja Destiny esimerkiksi ovat todella hyvän tuntuisia pelejä pelata. Varsinkin tasohyppelyissä tuntuman pitää olla kohdallaan että virheet tuntuvat omilta eikä mekaniikan huonoudelta tms.

Tässä olenkin viime aikoina kironnut Switchin Super Mario 3D Worldiä, jossa on joko puolivillaiset kontrollit tai Joy-Conit eivät ole tarpeeksi hyvät ohjaimet peliä varten. En muista Tropical Freezessä olleen ongelmia, joten liekö syynä 3D-maailma vai pelin mekaniikat. Kyllä pelin kanssa pärjää mutta nyt tähtimaailmassa on alkanut hieman usein tuntumaan että painallukset ei mene läpi tai ukko jatkaa juoksuaan vaikka ei pitäisi.
Tarina tulee seuraavana. Pelistä loppuu kiinnostus, ellei kohtuullisen tasaisin väliajoin tule niitä "Mitähän seuraavaksi tapahtuu?"-fiiliksiä. Tarina tapahtumineen ja käänteineen pitää otteessaan ja saa aikaan sen tunteen, että "Huomenna haluan taas jatkaa tätä peliä eteenpäin". Pelit ovat kuitenkin sellaista viihdettä ja taidetta, joiden odotetaan luovat sellaista "siellä olemisen tunnetta".
Ei aina tarvitse olla tarina vaan pelkkä haaste riittää: millainen haaste on seuraavaksi edessä. Esimerkkinä toimikoon vaikka tuo ylempänä mainittu 3D World, jossa jo kenttien vaihteluus innostaa aina seuraavan kentän pariin katsomaan mitä on seuraavaksi luvassa. Tarinahan tässä on perus-Mariota: Bowser ilkeilee, prinsessoja linnoissa, plaa plaa plaa.
Grafiikallakin on toki oma tärkeähkö osansa, mutta ei se pelkkä pelin ulkonäkö kovin montaa tuntia yksistään jaksa kantaa, vaikka grafiikka olisikin sitä "OMG WOW leuka lattiaan"-tasoa. Ensi-ihmettelyn jälkeen se menettää aika nopeasti viehätysvoimansa, jos kontrollit jättävät toivomisen varaa ja/tai tarina on täydellisen meh.
Grafiikalla on merkitystä sen verran että ei nyt ihan mitä tahansa palikoita voi olla. Lisäksi sen olisi hyvä palvella tarkoitusta, esim. heinikot, joihin piiloutua on aina hienompia jos ne edes hieman reagoivat hahmoon eikä tule oloa että kyllähän sen tuolta huomaisi oikeasti.
 
On kyllä erikoista, jos ei välitä peleissä pelattavuudesta.

Itselle pelattavuus on ainakin ylivoimainen ykkönen peleissä. Pelissä ei tarvitse edes olla tarinaa ja eihän monessa esim urheilu- tai autopeleissä tai arcade-peleissä olekaan. Joku character action-pelikin voisi olla usein parempi ilman tarinaa. Esim vaikka Gears 2. Muistelisin, että se oli kakkososa, jossa pitkään ensin katsoin cutscenet ja kun aloin skippaamaan cutscenet, muuttui pelin rytmitys huomattavasti paremmaksi omaan makuun. Samaa olen tehnyt monessa muussakin pelissä sen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Tulee vähän mieleen Nichole Sakura, eli Superstore tv-sarjan Cheyenne, tai pelimaailmaa seuraavalle paremmin ehkä tunnettu Until Dawnin Emilynä.

Nichole-Sakura.jpg
 
Aamukahvit nenästä kun pamahti tuo fanimuokkaus ruudulle. Mukava nähdä, että sivilisaation romahtamisen jälkeenkin on gaalaillallisia joita varten pynttäytyä :D
Vois luulla, että kun post-apokalyptinen maailmanloppu on koittanut ja terminaattori elokuvien kauhuskenaario koneiden vallankaappauksesta toteutunut, niin hengissä selviytymisen ohella mielessä ei varsinaisesti pyörisi kulmakarvojen värjäys, ripsien pidennykset, ripsiväri, poskipuna ja huulikiilto, mutta ilmeisesti löytyy pelaajakuntaa, joille nämä on tärkeitä asioita :D:D
 
Aamukahvit nenästä kun pamahti tuo fanimuokkaus ruudulle. Mukava nähdä, että sivilisaation romahtamisen jälkeenkin on gaalaillallisia joita varten pynttäytyä :D

Kyllähän se on selvää ku sivilisaatiot ja muut on peleissä romahtanut niin joka akka meikkaa ja suttaa naamansa Olavi Perkiömäen takia. Hyvien vittujen kevät odottaa joka vuosi ja rintamamiestalot antaa suojaa perspillua vastaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Omasta mielestäni Aloy on näyttänyt enemmän kuin hyvältä tähänkin asti, mutta täytyy kyllä antaa peukkua tuolle fanimuokkaukselle. Todella kaunis lopputulos ja hienosti tehty :)
 
Eipä ole mitään uutta, että Aloyn ulkonäköä kritisoidaan, kun ykkösen aikaan oli samaa vääntöä, mutta eipä Aloyssa mitään vikaa omasta mielestä ollut.

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eipä ole mitään uutta, että Aloyn ulkonäköä kritisoidaan, kun ykkösen aikaan oli samaa vääntöä, mutta eipä Aloyssa mitään vikaa omasta mielestä ollut.


Näin naisena olen ollut Aloysta niin onnellinen: Vihdoinkin naishahmo, joka vastaa edes jotenkuten keskivertonaista eikä ole ruumiinrakenteeltaan pelkkää rintaa ja persettä. Aloyn asukokonaisuudet ilahduttavat vielä enemmän, kun ne tuntuvat olevan samaa tasoa käytännöllisyydeltä kuin pelin mieshahmojenkin asut: ei ole korkeita korkokenkiä, joilla muka pitäisi pinkoa maastossa ja asun pääpointti ei ole vaan näyttää mahdollisimman paljon paljasta pintaa. Kerrankin ei tarvi miettiä, että mahtaa rintoihin sattua tuo juoksentelu ilman kunnon liivejä tuollaisilla meloneilla ja miten ihmeessä nuo korot ei uppoa nurmikkoon.

Muutenkin ainakin ekassa Horizonissa hahmokokoelma oli ilahduttavan monipuolinen: oli muunsukupuolista hahmoa ja homoseksuaalia hahmoa. Huomaa kyllä, että pelistudio on Hollannista, jossa näissä asioissa ollaan valovuosia edellä varsinkin Japania, mutta myös esim. USA:aa. Toivottavasti Guerrilla games tulee pitämään kiinni näistä arvoistaan, joita hahmosuunnitelulla osoittavat eivätkä taivu negatiivisen palautteen vuoksi samaan linjaan, mitä iso osa muusta peliteollisuudesta hahmoissa tyrkyttää.
Ja tuohon meikattuun fanimuokkaukseen liittyen: eieiei :D Miten ihmeessä tuo sopisi maailmaan, jossa ihmisillä ei ole olemassa edes kunnon peilejä? Hampaat suoristettu ja valkaistu ja naamaan käytetty ainakin toistakymmentä erilaista meikkituotetta. Aloy on just hyvä sellaisena kuin on ja toivon kovasti, että tulevaisuudessa peleissä esiintyy yhä enemmän Aloyta eikä kaikkia naishahmoja rakenneta peleihin vaan sen mukaan, mikä (mies)suunnittelijoiden mielestä on mahdollisimman seksikästä.
 
Viimeksi muokattu:
Voisin äkkiseltään väittää myös että valittujen kuvien kuvakulmilla voi olla aika paljon myös tekemistä. Samoin pohdin että ettei nyt vain olisi käynyt niin että ihan tarkoituksella on valittu ykkösestä paras ja kakkosesta huonoin mahdollinen kuva vertailuun?

Mutta eipä tuossa ole mitään objektiivista vertailua yritettykään tehdä.
 
PS.Blogin haastattelussa Sony-pomo Hermen Hulst kertoo pelin tähtäävän joulumarkkinoille. Vielä ei kuitenkaan kannata tuulettaa, koska puolessa vuodessa moni asia ehtii muuttua.

For Horizon, we think we are on track to release this holiday season. But that isn’t quite certain yet, and we’re working as hard as we can to confirm that to you as soon as we can.

Lähde: PS.Blog
 
Uusia tiedonjyväsiä.

- game world is a bit bigger but focus is on density
- you can use Focus scan on humans since they now have armor pieces on them; more aggressive than before
- ..the underwater gameplay is deeper than one might think






Myös 60 FPS modi on nyt varmistettu.

 
Viimeksi muokattu:
Näin naisena olen ollut Aloysta niin onnellinen: Vihdoinkin naishahmo, joka vastaa edes jotenkuten keskivertonaista eikä ole ruumiinrakenteeltaan pelkkää rintaa ja persettä. Aloyn asukokonaisuudet ilahduttavat vielä enemmän, kun ne tuntuvat olevan samaa tasoa käytännöllisyydeltä kuin pelin mieshahmojenkin asut: ei ole korkeita korkokenkiä, joilla muka pitäisi pinkoa maastossa ja asun pääpointti ei ole vaan näyttää mahdollisimman paljon paljasta pintaa. Kerrankin ei tarvi miettiä, että mahtaa rintoihin sattua tuo juoksentelu ilman kunnon liivejä tuollaisilla meloneilla ja miten ihmeessä nuo korot ei uppoa nurmikkoon.

Muutenkin ainakin ekassa Horizonissa hahmokokoelma oli ilahduttavan monipuolinen: oli muunsukupuolista hahmoa ja homoseksuaalia hahmoa. Huomaa kyllä, että pelistudio on Hollannista, jossa näissä asioissa ollaan valovuosia edellä varsinkin Japania, mutta myös esim. USA:aa. Toivottavasti Guerrilla games tulee pitämään kiinni näistä arvoistaan, joita hahmosuunnitelulla osoittavat eivätkä taivu negatiivisen palautteen vuoksi samaan linjaan, mitä iso osa muusta peliteollisuudesta hahmoissa tyrkyttää.
Ja tuohon meikattuun fanimuokkaukseen liittyen: eieiei :D Miten ihmeessä tuo sopisi maailmaan, jossa ihmisillä ei ole olemassa edes kunnon peilejä? Hampaat suoristettu ja valkaistu ja naamaan käytetty ainakin toistakymmentä erilaista meikkituotetta. Aloy on just hyvä sellaisena kuin on ja toivon kovasti, että tulevaisuudessa peleissä esiintyy yhä enemmän Aloyta eikä kaikkia naishahmoja rakenneta peleihin vaan sen mukaan, mikä (mies)suunnittelijoiden mielestä on mahdollisimman seksikästä.
Täsmälleen samaa mieltä. Mä en tiedä millaisessa todellisuudessa pitää elää jos Aloy näyttää rumalta? Ehkä kaunein pelihahmo johon olen törmännyt ja juurikin tuon luonnollisuuden takia. Virkistävä poikkeus pelimaailmassa jossa kauneus mitataan botoxilla ja silikonilla.
Mua viehättää juuri se että Aloy ei tunnu seksuaaliselta hahmolta vaan enemmänkin naapurin tytöltä.

Ja ne asut! HZD:n asut on ehkä parasta mitä olen peleissä nähnyt. Ne on yksinkertaisesti tyylikkäitä ja suunniteltu huolella. Ja näyttää vielä käytännöllisiltä! Yleensä pelien asut keskittyy yksityiskohtiin mutta unohtaa tyylitajun kokonaan. Esim. haarniskat on usein sullottu täyteen kaiken maailman piikkejä ja kotkan päitä yms. mutta ei ne välttämättä tyylikkäitä ole. Horizonissa huomaa että asut on suunnitellut joku jolla on vaatetus-alalta kokemusta.

Muutenkin Horizonin maailma on suunniteltu niin huolellisesti ja täydellisesti ettei mikään "tyylivirhe" pistä silmään. Pieninkin yksityiskohta istuu siihen maailmaan täydellisesti ja on luonteva osa kokonaisuutta. Tähän kun lisää vielä sen että kaikki nämä yksityiskohdat yms. sopii aukottomasti siihen taustatarinaan niin en tiedä mitä sanoa. Peli on loppuun asti hiottu joka osa-alueella.

Tuolla muuten joissakin viesteissä valiteltiin kiipeilystä? Siis sitä että Aloy pystyy kiipeämään vain tiettyjä ennalta määrättyjä reittejä pitkin?
Kertokaas nyt tyhmälle että voiko jossain pelissä kiipeillä mistä haluaa? Vai menikö multa jotain ohi?
 
Ylös Bottom