Minusta Zeldaa ja Horizonia on ihan turha edes vertailla tällä tavalla, sillä kuten joku sanoi Resident Eviliin ja Dead Spaceen viitaten, on pelejä erilaisia. Minusta osan open worldeistakin pitää olla sellaisia että ei voi mennä mihin vain, oli se sitten estetty vihollisten leveleillä tai eri alueiden seinillä.
Kannattanee myös muistaa että nimenomaan Zeldat on (ainakin minulle) olleet juuri sitä että pitää olla jokin tietty esine ennen kuin voit mennä alueelle X. Senkin vuoksi BotW oli minulle huono Zelda. En kaivannut mitään hiekkalaatikkoa vaan Zeldaa. En pelaa myöskään Minecraftia koska sekin on sellainen "tee itse oma hupisi"-peli ja haluan että pelissä on ns. tehty se tehtävä pelaajalle valmiiksi. Muuten se on pelkkä hiekkalaatikko, jossa leikkiä fysiikoilla tai vastaavaa ja sen viehätys meni minulla jo joskus Half Life 2:n jälkeen ohi. Kaipaan muutakin kuin leikkikentän.
Mua noissa Horizonin kiipeilyissä vähän ärsyttää se, että ne on niin turhia. Kiipeilyssä ei ole mitään riskiä tai haastetta eikä pelaajalla ole mitään valinnanvaraa. Täsmälleen yksi reitti, jota täytyy edetä täsmälleen oikein, ja mokata voi vain tosi kovasti yrittämällä, jos silloinkaan.
Mutta vielä vähemmän on haastetta Zeldan "kiipeile missä vaan ilman rajoja"-kiipeilyssä, jossa ainoastaan pitää yhtä ruudulla näkyvää mittaria tuijottaa tai tippuu. Minusta paljon turhauttavampi ja tylsempi mekaniikka. Muutenkin kaikki mittarien perässä juoksemiset (syönti, juonti, jne.) on todella rasittavia. Ainoa mistä jopa pidän on stamina ja siihen tykästyin Soulsien kautta. Ja okei, staminahan se Zeldan kiipeilymekaniikka on mutta en vain tykkää että ensin annetaan vapaus ja sitten rajoitetaan se noin rasittavalla tavalla ja päälle vielä vesisade.
Eikä tämä ole pelkästään Horizonin tai pelkästään kiipeilyn ongelma, monissa peleissä on nykyään täytteenä "interaktiivisia" jaksoja, joissa pelaaja lähinnä liikuttelee sauvaa ja naputtelee nappeja täsmälleen pelisuunnittelijan määräämässä järjestyksessä. Pelit kuitenkin eroavat muusta viihteessä siinä, että muussa viihteessä ollaan matkustajana, peleissä kuskina. Näissä horizonimaisissa kiipeilyissä ollaan kuskina vähän samaan tapaan kuin jossain pesukadulla: ajetaan auton eturengas kuljetushihnalle ja sitten vain seurataan tapahtumia.
Tämä on totta mutta en edelleenkään pidä Zeldan kiipeilyjä sen enempää "pelaamisena" kuin "interaktiivisa" jaksojakaan. Kummatkin vievät pois siitä viihdyttävämmästä pelaamisesta pois.
Immortalsissa on täysin sama kiipeily kuin BotW:ssa mutta se antaa erikoiskyvyin ja hyppyjen avulla kiertää todella paljon sitä rasittavaa kiipeilyä. Lisäksi lentely elikä liitäminen on sen verran tehokkaampaa että silläkin ohittaa suuren osan kiipeilyistä. Mikä kuitenkin parasta, ei sadetta, joten kiipeilyn rasitteena ei ole kuin staminan loppuminen.
Tämä keskustelu lähti omalta osaltani siitä kun joku toivoi BotW:n kiipeilyä peliin, johon kirjoitin että jos pakko olla sen tyylinen, niin Immortals on parempi koska se on kuin kehitetympi ja sulavoitetumpi versio BotW:n vastaavasta.
Siinä missä joku ei yhtään tykkää "interaktiivisten" kiipeilyjen pelirytmin katkomista, en minä taas yhtään pidä siitä miten turhauttava kiipeily ylipäänsä tekee sen, oli se sitten BotW, Immortals, Uncharted tai Horizon. Ja jos pitää valita, niin otan mahdollisimman vähän turhauttavan vaihtoehdon.
Kuka voi edes sanoa että missään pelissä kiipeily olisi hauskaa pelaamista? Spider-Mania ei lasketa koska tyyppi juoksee seinillä. Itse voin hieman erikoisen vaihtoehdon, sillä Dishonoredeissa olen pitänyt kiipeilystä kattolampuissa ja salareittejä etsien, samoin kuin hyvin samanlaisen pelimekaniikan omaavassa Preyssä. Mutta ei ehkä ole samanlainen kiipeily kyseessä mitä tässä vertaillaan, joten en äkkiä keksi itsekään yhtään mielekästä kiipeilymekaniikkaa.