Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

Itellä ollut pleikka femmalla sellanen vika, että ruutu välähtää välillä mustaksi. Pelaan 60fps modella.

Ei ilmene muissa peleissä, eikä auttanut edes HDMIn johdon ja HDMI slotin vaihto telkkarissa.

Horizon ja PS5 väittää päivityksien olevan ajan tasalla
 
Itellä ollut pleikka femmalla sellanen vika, että ruutu välähtää välillä mustaksi. Pelaan 60fps modella.

Ei ilmene muissa peleissä, eikä auttanut edes HDMIn johdon ja HDMI slotin vaihto telkkarissa.

Horizon ja PS5 väittää päivityksien olevan ajan tasalla

Itsellä tehnyt samaa. Veikkaan pelin "ominaisuudeksi"
 
Itellä ollut pleikka femmalla sellanen vika, että ruutu välähtää välillä mustaksi. Pelaan 60fps modella.
Oletettavasti liittyy tähän samaan bugiin, johon piti uusimmassa päivityksessä olla korjaus: ”Fixed several instances where loading screens or black screens would trigger unintentionally.”
 
Seuraa lyhyt pätkä kritiikitöntä ylistystä, jonka kirjoittaja ei ole lukenut keskustelua, hyväksyy eriävät mielipiteet mutta ei aio muuttaa omaansa. Pahoittelut siitä.

Peli viimeistelty eilen aamuyöllä. Mitään kattavaa analyysiä en pysty tekemään, muuta kuin että en ole mitään parempaa vielä tähän mennessä pelannut. 133 viimeisintä pelituntiani millä tahansa laitteella on kellotettu tässä pelissä. Nyt on niin tyhjä olo. Ei kaduta lainkaan että ostin sen kalleimman Regalla Editionin, päinvastoin. Sen ansiosta on vielä edes jotakin tutkittavaa, katseltavaa ja kuunneltavaa oheissisällöissä. Eikä tämän yhden läpipeluun hinnaksikaan tullut siltikään kuin hiukan reilut 2€ pelituntia kohden.

Päätin että pyrin tekemään ensimmäisen kierroksen aikana myös aivan kaikki eteen tulevat sivutehtävät ja aktiviteetit. Ajattelin että tarinan jälkeen voisi sitten keräillä vielä puuttuvat trophyt vaikken platinanmetsästystä sen kummemmin harrastakaan, mutta mitä vielä. Vaikka en kertaakaan edes vilkaissut trophylistaa ennen pelin läpäisyä, katselin lopputekstien jälkeen silti platinan kuvaketta. Katsotaan nyt maltanko siirtyä muiden pelien pariin vai vieläkö tulee hetki Horizonissa pyörittyä. Datapointtien keräämistä ja areenataisteluita olisi vielä ainakin mahdollista tehdä.

Aivan huikea peli, ja juuri niin upea kuin odotinkin. Ja odotin todella paljon, vaikka en aivan tarkalleen tiennytkään että mitä. Välttelin viimeisen reilun vuoden aikana parhaani mukaan kaikkia tiedonjyväsiä pelistä, enkä edes julkaisutraileria ollut katsonut loppuun saakka. Kaikkia arvioita, tätä topikkia sekä Guerrillan ja Sonyn somekanavia välttelin kuin ruttoa, ja eri alustojen algoritmit uskovat varmasti vielä hyvän aikaa piilottamani ja estämäni sisällön perusteella että en vihaa mitään niin paljon kuin Horizonia ja PlayStationia. :D Mutta kaikki tämä kannatti tehdä, sillä pienillekään juonipaljastuksille en ollut altistunut, ja useat pelilliset asiatkin tulivat riemukkaina yllätyksinä.

Kertakaikkisen upea pelikokemus, joka enemmän kuin kannatti kokea täysin itse näkemättä ja lukematta mitään etukäteen. Joku voisi todeta että tällä pelillä voi perustella PS5:n hankinnan, mutta minä en ehkä sanoisi niin. Minulle tämä peli perustelee koko pelaamisen harrastuksena.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä pelissä on muuten huvittava kun tekee kaikkea sitä mukaa kun tulee eteen ja sitten päättää jossain vaiheessa tehdä sivutehtäviä alta pois. Tällöin tulee eteen aika tasaisesti tilanteista, joissa Aloy toteaa että on jo aarteet tai tarvittavat kamat hallussa, joten ei muuta kuin tehtävä palautukseen. Eilen tuli vastaan tehtävä, jossa piti mennä vihulaisten tukikohtaan mutta Aloy totesi siihenkin että "joo, oon muuten jo ton tyhjentäny niin voidaan mennä vaan tutkimaan johtolankoja" :D

Mutta loistavasti tehty nämä dialogit että on otettu huomioon nämäkin. Ja täytyy sanoa että näitä on pitänyt melko paljon varmasti miettiä etukäteen.

PS. Inhoan rockbreakereita yhtä paljon tässä mitä ykkösessäkin.
 
Kertonee myös paljon pelin laadusta että, esim cohhcarnagen toistaiseksi vuoden peli titteli ei ole Elden Ringillä vaan se on juuri Horizon Forbidden Westillä :), paljasti viime dropped framessa kun oli puhetta Elden ringistä, sanoi suoraan "että Elden Ring is not my game of the year) :)
 
Risteilin vielä tunnin verran ympäri karttaa, siinä toivossa että jostain vielä löytyisi tekemätön tehtävä, mutta kun mitään ei tapahtunut niin lopulta googletin sivutehtävien määrän. Löytämieni lukujen mukaan olen tehnyt kaikki sivutehtävät ja errandeja yhden enemmän kuin niitä edes pitäisi olla. :D Kai se nyt on vain hyväksyttävä tosiasiat ja siirryttävä muiden jonossa odottavien pelien pariin, vaikka se vähän kipeää tekeekin.

Huomionarvoista ja positiivista muuten endgamen jälkeisessä osiossa:
Loppukohtauksen jälkeen ei tapahdu aikahyppyä, vaan hiekkalaatikko-osuus tapahtuu kokonaisuudessaan pelin tarinan jälkeisessä ajassa. Tekee mahdollisesta DLC:stä sekä tarinan jälkeen mahdollisesti suoritettavista tehtävistä huomattavasti loogisemmin aikajanalle sijoiteltua, kun tapahtumia ei tarvitse Frozen Wildsin tapaan sijoittaa keskelle peruspelin aikajanaa. Pidän yleensäkin tällaisesta ratkaisusta peleissä, päätehtävä kuittaantuu suoritetuksi sen sijaan että se jäisi kummittelemaan hiekkalaatikko-osuuden taustalle.
 
Kertonee myös paljon pelin laadusta että, esim cohhcarnagen toistaiseksi vuoden peli titteli ei ole Elden Ringillä vaan se on juuri Horizon Forbidden Westillä :), paljasti viime dropped framessa kun oli puhetta Elden ringistä, sanoi suoraan "että Elden Ring is not my game of the year) :)
Nää on kyl vähä sellasia et ei se kyl nyt oikeesti kerro pelin laadust yhtää mitää jos joku streameri sitä hehkuttaa.
 
Nää on kyl vähä sellasia et ei se kyl nyt oikeesti kerro pelin laadust yhtää mitää jos joku streameri sitä hehkuttaa.

Tekijät ainakin ovat siitä mielissään :), joten heille se kertoo paljon pelin laadusta, ja sanoisin että heille se on sulka hattuun :), että turha sitä on lähteä yhtään aliarvioimaan, eli ainakaan dev teamille cohhcarnage ei ole mikään "joku streamaaja, niinkun näkyy tuosta twiitistä niin Guerilla gamesin tyypit ovat ainakin mielissään.



Ja siis tottakai sillä on merkitystä todella paljon mainitseeko esim juuri cohhcarnage että onko peli masterpiece vai good game, ihan jo myyntienkin kannalta, näitä streamaajia katselee kumminkin 100 000 ihmiset per päivä :), joten jos he tykkäävät tai hehkuttavat peliä, usein sillä voi olla jopa yhtä iso merkitys kun itse arvosteluilla.
 
Viimeksi muokattu:
Mainokset on kivoja. Onhan striimaajat tärkeitä ja hyvä asia, mutta pelin laadun määrittäminen striimaajien perusteella on vähän liikaa mutkien vetämistä suoraan.

Pitää olla aika tarkkaan perehtynyt kyseisen persoonaan ja sisältöön, että niillä sanoilla on muutakin merkitystä kuin mainostamista. Striimajia on kuitenkin aivan laidasta laitaan ja monilla pääosassa on sisältö, rahan tekeminen tai oma yhteisö. Ei välttämättä tuotteiden arvostelu.

On-topic: Täytyisi koittaa palata HFW maailmaan viikon GT7 pelailujen jälkeen. Alkoi viimeksi tarina pääsemään vauhtiin, kun kartta aukesi ja etsin Sylenin ensimmäistä kertaa. Melko eeppisiä on juonitehtävät ja välianimaatiot.
 
Ihan samaa mieltä. Olisiko minunkin mielipide jotenkin "parempi" jos mulla olisi vaikka twitterissa miljoona seuraajaa verrattuna nyky tilanteeseen jossa en käytä koko palvelua?
Minä näkisin tuon enemmän niin että jos jollakin on 100 000 seuraajaa, niin jotain seurattavaa siinä täytyy tällöin olla. Tästä vetäisin yhtäläisyysviivat siihen että kyllä sen tyypin mielipide painaa enemmän.

On paljon muitakin esimerkkejä, missä ihan "tavallinen" ihminen sanoo jotain mutta silti sen painoarvo on isompi kuin "tavallisen" ihmisen sanomana.

Ja sitten taas toisaalta ymmärrän myös täysin sen että ei se suosio eli seuraajat tee mielipiteistä ja sanomisista automaattisesti parempia. Mutta siinä missä monet varmasti arvostavat esim. jotain arvostelijaa, niin miksei nuo 100 000 seuraajaa olisi voineet kokea että kyseisen tyypin kehut on iso juttu? Eikö se ole sama kuin jokin tunnettu/arvostettu lehti antaa pelille kympin? Mikä se joku japanilainen lehti oli, joka jakaa/jakoi kymppejä hyvin harvoin ja kun niitä sai niin sillä oli iso painoarvo tai ainakin uutisarvo. Näen paljon samaa näissä striimereiden sanomisissa.

Minullakin on jokunen tyyppi, jonka sanomisten perusteella vähintään tsekkaan tuotteen jos antaa kehuja. Ja perustuu siis siihen että olen havainnut näiden olevan usein kanssani samoilla linjoilla, joten saan sieltä hyviä vinkkejä.

Eli sen lisäksi että studio ja peli saa hyvää mainosta, voi oikeasti sille kehittäjälle olla iso arvo sillä että hänen arvostamansa tyyppi tykkää pelistä.
 
Tää voi olla salaliittoteoria mut must tuntuu et joskus tekijät maksaa isoimmille striimajille "sano pari hyvää sanaa meidän pelistä ku pelaat sitä, saat x määrän palkkaa ja keksejä;)" saavat hyvää mainosta jne.

En tiie mut joskus se vaa tuntuu niin läpinäkyvältä, esim tyylii joku lirik ei pelannut division peliä lainkaan mut sit ku tuli survivor dlc nii pelas ja jotenkin niin kehui maasta taivaisiin twitteris miten hänellä oli elämänsä paras hetki ikinä vuosiin kun missään muussa pelissä. Mut kuten sanoin nii salalittoteoria. Vai onko?????? o_O
 
Tää voi olla salaliittoteoria mut must tuntuu et joskus tekijät maksaa isoimmille striimajille "sano pari hyvää sanaa meidän pelistä ku pelaat sitä, saat x määrän palkkaa ja keksejä;)" saavat hyvää mainosta jne.

En tiie mut joskus se vaa tuntuu niin läpinäkyvältä, esim tyylii joku lirik ei pelannut division peliä lainkaan mut sit ku tuli survivor dlc nii pelas ja jotenkin niin kehui maasta taivaisiin twitteris miten hänellä oli elämänsä paras hetki ikinä vuosiin kun missään muussa pelissä. Mut kuten sanoin nii salalittoteoria. Vai onko?????? o_O
Ei ole salaliittoa, streamerit on nykyään yks niistä tehokkaimmista mainosväylistä, nykyajan imurikauppiaita kun tulivat aikanaa ovelle myymää romua ja kyntämään talon emännän jos isäntä oli matkoilla.

Siks yleensä kannattaa varauksella ottaa kaikki streamerien höpinät, heillä kyl pitäis olla velvollisuus sanoa etukätee et milloin on kyseessä sponssattua materiaalia mut kaikki ei tee niin. Ja kyllä sen usein huomaa jo kaukaa jos jotain diiliä on alla.

Onhan EA:llakin se streamer-sponssiprojektinsa jossa pitävät joukon streamereita tyytyväisenä ja nää kehuu EA:n pelit aina taivaisiin.

Välillä joukko streamereit lennätetään jonnekin jenkkilän hotellille appalakeille kehumaan erästä Fallout-peliä, huikee peli kuulemma, julkaisussa huomattiin sen olevan iha puhasta paskaa mut hei streamerit oli tosi tyytyväisiä (ylläpitoon ja palkkakuittiinsa), pakko olla hyvä peli ku mr.tittytwister69 sano niin.

Eli joo, streamerien mielipiteet ei merkkaa mulle yhtää mitää, loppukädes oma testaaminen ja pelissä vietetty aika merkkaa enemmän. Jonkun streamerin valinta vuoden peliks on tyhjää täynnä.

Mainosdiilejä ne on kuitenkin lopulta, ainaki enne julkaisua.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en usko edes arvosteluita, saati muiden mielipiteitä. Pelit ovat kuitenkin niin subjektiivinen asia, että joku peli saattaa olla toiselle vuoden peli ja toiselle pettymys.

Mitä tähän peliin tuleen, niin puuduttaa tämä heti alkuun. Periaatteessa joitain parannuksia tehty, mutta kyllä tämä myös puuduttaa samoin kuin ykkönenkin. Esimerkiksi Zelda ja nyt Elden Ring tekevät Open Worldin vain paljon mielenkiintoisemmin, ettei tämmöisiin ole itsellä paluuta.

Muttajoo, eiköhän tämä joskus tule pelattua läpi. Taistelu on sentään ihan kivaa.
 
Täytyy Cohhia sen verran puolustella et Cohh nyt tuo aina julki et on streami sponsoroitu kyseisellä pelillä ja se sponssi näkyy myös streamissa. Onko sit pelilehtien tai eri saittien arvostelioiden kannat täysin irrallaan sponsoroinnista ? en usko. Taitaa Cohh myöskin pelata eri pelejä todella paljon ja yleensä vie myöskin pelit pelaa alusta loppuun, et tältäkin pohjalta ehkä uskoisin et aika relevantteja mielipiteitä antaa peleistä.
No tämä rupee meneen niin paljon ohi aiheen et antaa olla.
 
Peli läpi 47h kohdalla.

Mikähän pata/cauldron/ tehtävä jäi suorittamatta kun listan mukaan yksi murto puuttuu
valikko näyttää 18/19.

20220314_144330.jpg


GEMINI sunwing näyttää puuttuvan listasta, näkyykö tämä muilla?
 
Viimeksi muokattu:
Seuraava pätsi on saatu uunista ulos, ja v1.08 korjailee mm. tällaisia:

Main Quests

  • Fixed an issue in main quest ‘To The Brink’ where using Silent Strike on a quest-specific Bristleback would teleport the player to Chainscrape.
  • Fixed an issue in main quest ‘The Dying Lands’ where Varl and Zo would sometimes idle outside of Plainsong and block progression.
  • Fixed an issue in main quest ‘The Dying Lands’ where Aloy’s companions would not lead the way after restarting from a specific save.
  • Fixed an issue in main quest ‘The Broken Sky’ where reloading a certain save could sometimes disable fast travel unintentionally.
  • Fixed an issue in main quest ‘Cradle of Echoes’ where loading a save created on the previous patch would cause Aloy to be stuck in the Base.
  • Fixed an issue in main quest ‘Thebes’ where Aloy’s breathing sounds were playing during a cinematic sequence.
  • Fixed an issue in main quest ‘All That Remains’ where restarting from a certain save would cause Aloy to spawn in the Base and unable to leave.
Side Quests

  • Fixed an issue in side quest ‘The Bristlebacks’ where Ulvund didn’t get the memo and stuck around in Chainscrape after the quest was completed.
  • Fixed an issue in side quest ‘What Was Lost’ where Kotallo would sometimes become unresponsive when reloading from a specific save.
  • Fixed an issue in side quest ‘Blood For Blood’ where Kavvoh and Arokkeh could not be interacted with in specific circumstances, blocking progression.
  • Fixed an issue in side quest ‘Forbidden Legacy’ where fast traveling during the Slitherfang encounter would cause the machine to not respawn, thus blocking progression.
  • Fixed an issue in side quest ‘The Roots that Bind’ where the quest objective "Go to the Drumroot" would not complete after damaging the Widemaws from a large distance.
  • Fixed an issue in errand quest ‘Call And Response’ where killing the enemies before receiving the objective to do so could block progression.
World Activities

  • Fixed an issue in Gauntlet Run, where passing the finish line in last place would result in a win in specific circumstances.
  • Fixed several issues with specific Firegleam and Metal Flower icons not being displayed on the map.
  • Fixed an issue where Firegleam icons would not be correctly removed from the map once the related activity was completed.
  • Fixed an issue where fast travel would be disabled in specific circumstances when loading a save made while playing Machine Strike.
UI/UX

  • Fixed an issue where the Machine Strike UI would briefly flicker at the end of a game.
Graphics

  • Fixed an issue where Aloy wouldn’t appear wet anymore after being in water.
  • Multiple graphics fixes and improvements in cinematics.
  • Multiple visual improvements in shadows and clouds.
  • Fixed an issue where Photo Mode controls would be frozen when initiating Photo Mode during a swan dive.
Performance and Stability

  • Multiple crash fixes.
  • Multiple performance and streaming improvements in cinematics.
  • Removed multiple unintentional loading screens and black screens.
  • Fixed multiple instances of streaming and visual popping.
Other

  • Made several improvements to the NPCs’ movement and animations in settlements.
  • Made it easier to tag individual components when using motion aiming and scanning machines.
  • When picking up potions or tools that don't fit in your toolbelt anymore they are now moved to the stash.
  • Several balancing changes to weapons and enemies.
  • Fixed several instances where Aloy could get stuck in geometry.
  • Fixed an issue where the ‘All Machine Types Scanned’ trophy could be easily missed during the final main quest ‘Singularity’.
  • Fix for the mount call sometimes causing the flying mount to be spawned in undesirable positions and in rare cases be unreachable.
  • Several datapoints that are located in areas that the player could not return to are now automatically unlocked upon the player leaving that space.
  • Fixed multiple instances of specific music tracks getting stuck and repeating

Kasvien yms. kimmellykseen ei edelleenkään ole saatu lopullista korjausta, vaan sitä edelleen "tutkitaan". (Digital Foundryn uusimmassa viikkovideossa tuntuivat olevan sitä mieltä, ettei Guerrilla saa sitä millään kuntoon.)

Lähde: Reddit
 
Seuraava pätsi on saatu uunista ulos, ja v1.08 korjailee mm. tällaisia:
...
Jaahas. Pitäisiköhän sitä kohta HFW aloittaa? Ostettu jo julkaisusta, mutta pelasin AC Valhallan alta pois ja olen odotellut pätsien myötä paranevaa pelikokemusta.

Mites kauan porukalla on mennyt platinan kairaamiseen?
 
Ylös Bottom