Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

Tuli tämä aloitettua muutama päivä sitten. Aiemmin ketjuun jo kirjoittelinkin, että tietoisesti jätin tämän myöhemmälle, sillä Elden Ring iski ikävästi niin lähelle. Ykkösosa on yksi lempipeleistäni, joten odotukset on/oli korkealla.

Nyt on reilu 10 tuntia takana ja peli vaikuttaa kyllä aivan mahtavalta. Niinkuin ounastelinkin, niin peli on sitä tuttua Horizonia, mutta oikeastaan jokaisella osa-alueella on tapahtunut parannuksia. Aloitin pelin very hardilla ja vaikeusaste on tähän asti ollut varsin reilu. Eri aseita ja vihollisten heikkouksia tulee hyödyntää monipuolisesti.

Tässä pelissä oli myös ehkä vaikein valinta ikinä sen välillä pelaanko performance vai graphic modessa. Käytännössä aina valitsen performancen automaattisesti, mutta nyt oli hyvin lähellä, että en valinnut toisin. Graphic mode tarjoilee sellaista silmäkarkkia, että oksat pois. Tähän kun vielä yhdistää tuon performancen suttuisan kuvan, niin valinta oli vaikea. Lopulta performance kuitenkin vei voiton ja onhan sekin varsin näyttävä. Sisätilossa eroa ei juuri huomaa mutta ulkomaailmassa kauempana olevat objektit ovat välillä hyvin blurrattuja. Tämän huomaa selkeästi jos istuu lähempänä näyttöä kuten ylempänä joku kirjoittikin. Kauempaa sohvalla istuessa tuo blurraus ei ollut läheskään yhtä silmiinpistävää.
 
Minäkin pelasin lähes koko pelin performancella, mitä nyt valokuvailusessioita varten vaihdoin grafiikkatilaan. Välillä se "unohtui" hetkeksi päälle valokuvausten jälkeenkin, ja täytyy kyllä sanoa että niin graffatila kuin etenkin valokuvamoodi on kyllä niin hulppean hienon näköistä settiä että henkeään sai välillä haukkoa. Olisi hyvin voinut pelata koko pelinkin graffatilassa, mutta onhan suorituskykytila pelillisesti parempi valinta. Tekee pahaa muille peleille, kun ne eivät meinaa oikein näyttää miltään heti HFW:n jälkeen. :D

Niin, ja hyvää Aloyn syntymäpäivää kaikille! :)
 
Uusin päivitys nerffasi myös kaksi valor kykyä.
Toinen on power shot joka antoi kolmos tasolla täydet ammukset siihen aseeseen joka oli käytössä kun tuon aktivoi. Nyt se ei enää täytä ammuksia.
Toinen on se näkymättömyys valor joka kolmos tasolla antoi 200% damage boostin ja nyt tuo 200% pätee enää silent strike iskuihin ja kaikki muu saa vain 50% boostin.
 
Siinä vaiheessa ku mä pääsen joskus tätä alottaa nii on nerfattu ja böffätty ja muutettu kaikki nii et onko se ees enää se sama horizon mitä muilla oli julkkaris?
 
En nyt laittaisi kovasti painoarvoa noi nerffauksille. Muutama kyky kymmenien joukossa..
Hmm, tuosta on nyt kuukauden päivät(?) kun sain tuon läpi, alkoi tehdä mieli laittaa peli tulille uudestaan kun taas tähän ketjuun eksyin :)
 
Siinä vaiheessa ku mä pääsen joskus tätä alottaa nii on nerfattu ja böffätty ja muutettu kaikki nii et onko se ees enää se sama horizon mitä muilla oli julkkaris?
Testaamatta nyt uusinta päivitystä erikseen, niin ei noilla pikkumuutoksilla isossa kuvassa ole minkään valtakunnan merkitystä. Varsinkaan jos et ole peliä vielä pelannut, väitän että mitään muutoksia et varmasti edes tule ajatelleeksi tai huomanneeksi. Uusin päivitys voi lähinnä siinä tapauksessa tuoda takapakkia, jos on koko pelityylinsä rakentanut jommankumman maksimiin kehitetyn valor skillin varaan joita nyt muokattiin, eikä siinäkään tapauksessa kovin paljon, koska noiden hyödyntäminen on kuitenkin melko rajallista. :)
 
Viimeksi muokattu:
Minä unohdin koko valor skillit enkä käyttänyt niitä alun testailujen jälkeen. Kieltämättä niistä olisi voinut olla hyötyä useinkin mutta jäipä nyt sitten käyttämättä. Osasyynä tuohon lienee se että peli on aika täyteen tungettu kaikenlaisia mekaniikkoja, aseita ja välineitä varsinkin taisteluun liittyen, niin en yhtään ihmettele että osa unohtui. Sekin vielä että sain kykypuut ostettua tappiin reilusti ennen loppua niin senkään takia en edes muistanut että on aika paljon kykyjä ja muuta mitä en ole edes testannut.
 
40 % peliä suoritettu, 65 % päätehtävistä ja taulussa 36 tuntia.

Taitaa omalla pelaamisella mennä lähelle 80-100 tuntia, vaikka alunperin tavoittelin 50 tunnin siivua. On pitänyt otteessaan ja historian selvittäminen on kiinnostanut suuresti. Peli on paikoin vaikeakin, kunnes sain nostettua Aloyn leveliä riittävästi suhteessa tehtäviin. Kyllä tästä on platina kairattava.

Forbidden West on mestariteos. Eroaa AC- ja FarCry-sarjoista kirkkaasti ja on myös Unchartedien ja Tomb Raidereiden otteessaan pitäviä putkijuoksuja parempi. Oleellista on, että tekee kaiken paremmin kuin Zero Dawn-ykkösosa. Peli on "tuore", vaikka suora jatko vanhaakin olisi kelvannut.

EDIT: korjattu kirjoitusvirhe
 
Viimeksi muokattu:
Uskalsin vihdoin itsekin tämän aloittaa nyt kun Elden Ringin sai vihdoin pakettiin ja sulatettua. En edes tajunnut että olin pelaamas tutoriaalia kunnes alkutekstit ilmestyi ruutuun että "jaa nytkö tää alkoi". Vielä pahaa sanoa mitään, muuta kun että näyttäähän tämä aivan perkeleen hyvältä, kontrollit tuntuu myös rautaiselta, jostain kiipeilystä tääl ollu valittamista mut musta se toimii ku rasvattu, en tiie onko sit patcheillä jotain tekemistä. Nyt pääsin vasta forbidden westiin niin katotaa miten hyvin tää vielä aukee tästä.

Hyvältä noin muuten tuntuu, perus horizonilta, mutta katotaa nyt ku saadaan lisää lihaa luiden ympärille ja avattua lisää leluja ja alueita. Dualsensestä tuntuu tämäkin peli ottavan kaiken irti, ohjaimesta tuntee nii iskut kun juoksut ja puskis hiippailut ja vesiputouksien alla seisoessa veden lorotusta jne.

Resolution modessa kokeilin mut ei sit millään pystynyt, eikä mun silmä rehellisesti sanottuna näe mitään merkittävää/lähes mitään eroa performance ja resolution välillä muuta kun että performance vaan tuntuu niin paljon paremmalta pelata että en näe mitää syytä miksi vaihtaisiin huonompaan suorituskykyyn vain silmäkarkin vuoksi mitä en rehellisesti sanottuna ees näe, joten tällä mennään. Kokeilin kyl kytkee resolutionia vähän välii päälle mut ei sit millään, ehkä tää ps5 on nyt hemmotellut mut näillä 60 fpeeässillä että 30 fps tuntuu jotenkin aivan liian tahmaselta.


Ehkä sit jossain 100 tuumaselta töllöltä naama kiinni ruudus huomais jotain eroa. Mut tosiaan saa olla kyllä melko huikeita graafisia eroja performance ja resolution välillä, muuten en näe mitään syytä miksi valita huonompi suorituskyky. Ehkä mun silmät sit ei vaan osaa erottaa. Jokatapauksessa, peli näyttää huikeelta molemmilla, tosin siin toisessa se vielä pyörii hyvin.
 
Nyt on reilu 25 tuntia peliä takana ja olen kyllä aivan alussa vielä. Peli paranee vain kokoajan ja tarina on kyllä iskenyt koukun syvälle. Pakko mainita musiikit vielä erikseen, jotka ovat olleet huikeita.

Eilen kaatui ensimmäinen Jyryleuka vai mikä tämä ykkösestä tuttu T-Rex nyt suomeksi olikaan :D. Olin etukäteen pelännyt tämän kyseisen robokopin kohtaamista, kun very hardilla pelaan, mutta yllättävän helposti se kaatui. Kerran kuolin ja huomasin, että kyllähän se one shottaa, eli tarkkana saa olla. Buildini alkaa kuitenkin olla jo aika hyvä tässä kohtaa, joten isompiakin koneita uskaltaa nyt haastaa.

Muutamia bugeja yms. on tullut vastaan mutta varsin maltillisesti vielä. Aloyn tukka on ehkä sellainen, joka nyt eniten on tässä pistänyt silmään. Eilen tipuin myös maansisään ja jouduin lataamaan edellisen tallennuksen. Dialogivalinnat ovat olleet heikohkoja tähän asti, kun vertaa muihin vastaaviin peleihin. Usein reaktiot keskusteluissa ovat varsin kummallisia ja epäuskottavia. Esimerkiksi yksi kaveri oli hyvin tuohtunut Aloylle ja selkeästi valmiina käymään aseisiin, mutta valitsemalla sen sydän vaihtoehdon dialogissa, Aloy leperteli jotain, että olet jo saanut tarpeeksi jne. niin kaverin tunnetila muuttui 2 sekunnissa raivoisasta rauhalliseksi ja hän poistui vihellellen paikalta.. En todellakaan olisi kuvitellut tuon tilanteen päättyvän noin.
 
Musiikista pitää kyl antaa itsekin plussaa, aivan eeppinen soundtrack. Sitten kysymys, olenko vieläkin vasta jossain tutoriaali alueella mut eikö tässä ole vuorokausi aikoja? Aurinko porotellut jo ties kuinka monta tuntia.

Tätä ja Elden Ringiä ei missään nimeessä voi keskenään verrata, mutta sanotaan nyt pari asiaa. Jotenkin on niin virkistävää vaihteeksi taas pelata että mapissa oikeesti näkyy ne kysymysmerkit ja että minne pitää mennä ja mitä pitää tehää, Elden Ring mappi ja mysteerit toimii vain siinä pelissä ja souls peleissä jossa ideana on just ne kaikki ihmettelyt ja mysteerit, mutta vastaava ei kyllä mitenkään voisi toimia muissa openworld peleissä.

Vaikka kuinka tykkäsin siitä miten Elden Ring teki asiat oikein siinä omassa pelissä ja genressään, on tämä jotenkin niin eläväisempi kaikkineen keskuteluineen ja siviileineen. Mutta taas esim Elden Ring ei toimisi mitenkään vastaavasti että mapissa näkyisi kysymysmerkit ja markkerit että minne pitää mennä ja tehää, olihan siinä jotkut asiat mutta ei samalla tavalla mitä esim nyt vaikka HFW.

Joten yhen pelin loistavat asiat ei välttämättä toimisi toisessa pelissä.
 
Sitten kysymys, olenko vieläkin vasta jossain tutoriaali alueella mut eikö tässä ole vuorokausi aikoja? Aurinko porotellut jo ties kuinka monta tuntia.
On vuorokaudenajat. Samaa mieltä tuosta, että virkistävää pelata tällaista erityyppistä avoimen maailman RPG:ta Elden Ringin perään. Molemmat tekee omia juttujaan täysin eri tavalla ja kummassakin on hyvät puolensa.
 
Mites ne koneiden eri versiot.. Onko tietyille koneille ja niiden versiolle oma yksittäinen paikka mistä löytää vaan useampi vaihtoehto + tuurista kiinni että millon löytyy? Meinaan jos tuurista kiinni sitten en saa varmaan ikinä hankittua niitä muutamaa konetta mitkä multa puuttuu
 
Mites ne koneiden eri versiot.. Onko tietyille koneille ja niiden versiolle oma yksittäinen paikka mistä löytää vaan useampi vaihtoehto + tuurista kiinni että millon löytyy? Meinaan jos tuurista kiinni sitten en saa varmaan ikinä hankittua niitä muutamaa konetta mitkä multa puuttuu

Sen verran mitä vähä itseltäni spoilannut niit kaikki koneet ovat skannattavissa openworldis lukuunottamatta se yks tai pari jotka ovat kuulemma vain jossain vikassa tehtävässä joita ei spawnaa openworldiin. Eli jos ne missaa ei voi saada kaikkia.
 
40 % peliä suoritettu, 65 % päätehtävistä ja taulussa 36 tuntia.

Taitaa omalla pelaamisella mennä lähelle 80-100 tuntia, vaikka alunperin tavoittelin 50 tunnin siivua. On pitänyt otteessaan ja historian selvittäminen on kiinnostanut suuresti. Peli on paikoin vaikeakin, kunnes sain nostettua Aloyn leveliä riittävästi suhteessa tehtäviin. Kyllä tästä on platina kairattava.

Forbidden West on mestariteos. Eroaa AC- ja FarCry-sarjoista kirkkaasti ja on myös Unchartedien ja Tomb Raidereiden otteessaan pitäviä putkijuoksuja parempi. Oleellista on, että tekee kaiken paremmin kuin Zero Dawn-ykkösosa. Peli on "tuore", vaikka suora jatko vanhaakin olisi kelvannut.

EDIT: korjattu kirjoitusvirhe
Tuli sitten painettua tiukempi viikonloppu pelin parissa, kun sääkin tarjosi pelkkää sisällä oloa.

Platina tienattu Zero Dawnin kaveriksi. Pelistä suoritin 68 % ja tauluun tuli 54 tuntia. Performance-mode oli ehdoton, koska muuten peli olisi ollut diashowta. Täytyy vain ihmetellä, miten sitä aiemmin pelejä pelasi, vaikka ruudunpäivitys liikkui 25-30 kuva/sekunti tasolla o_O

Todella hyvä peli! Menee ehdottomasti pelien parhaimmistoon, vaikka uutuusarvoa ei ollut kuin Zero Dawnissa. Aloy on päähenkilönä minusta paras koskaan peleissä kohtaamani. Luonnollisen oloinen, hyvätahtoinen, tunteitaan näyttävä ja hyvin pidettävä persoona. Myös kumppanit olivat mahtava lisäys keskusteluineen päivineen. Välidialogit ovat muuten kehittyneet huimasti kasvonpiirteiden ja kehonkielen osalta. Nimittäin parempi puoliskokin asiaa kehui ja hän ei peleistä välitä pätkääkään.

Tuplasti suurempi konemäärä oli plussaa ja toi vaihtelua. Toisaalta aseiden ja varusteiden määrä ei lämmittänyt, kun tiettyjä samoja suosikkeja tuli pääosin käytettyä. Maailma oli monipuolinen ja toimiva. Kiipeily oli hieman kankeaa ja Aloylla oli tapana jäädä taisteluissa jumiin puiden juuriin jne. Isossa kuvassa ei haitannut juurikaan.

Platina tuli aika hyvin vapaalla pelaamisella. Aloin viimeisen neljänneksen aikana vilkuilemaan platinaan tarvittavia asioita ja siten muutama sivutehtävä ja työ + muuta sälää piti suorittaa. Homma myös vaati noin 45 min farmausta, jotta sai tason 50 auki. Aloitin tasolta 46 XP-grindauksen ja kokosin pojot metsästysmaalla robonorsua kaatamalla viritetyllä räjähdyspiikillä, joita tarvittiin 6 kpl/tappo. Vaihdoin tason tarinaksi tätä varten. .

10-/10 ja kumarrus Horizon-tiimiä kohtaan.
 
Mä en muutenkaa tajuu et mikä tarve on nerfata yksinpelin aseita? Toki jos se nyt on jotenkin ylivoimasen tehokas tai peliä rikkova, ymmärrän nyt moninpelin OP aseiden nerfaukset mut mitä tai ketä se haittaa yksinpelissä?
Joo tää on kieltämät vähä hassua täs pelis, varsinki ku voit ite säätää vaikeusastee sellaseks et isoinki kone kaatuu ku heittää kävyllä.
 
Tuli sitten painettua tiukempi viikonloppu pelin parissa, kun sääkin tarjosi pelkkää sisällä oloa.

Platina tienattu Zero Dawnin kaveriksi. Pelistä suoritin 68 % ja tauluun tuli 54 tuntia. Performance-mode oli ehdoton, koska muuten peli olisi ollut diashowta. Täytyy vain ihmetellä, miten sitä aiemmin pelejä pelasi, vaikka ruudunpäivitys liikkui 25-30 kuva/sekunti tasolla o_O

On sitä itsekin ihmetellyt miten on vuosia kestänyt diashowta, noh peeceellähä nämä fpeeässät on itsestäänselvyyksiä mut nyt konsolipelaajat kuten minä on ps5 myötä hemmoteltu niin että ei oo kyllä paluuta meikäläisel 30fps sit millään. Kyllähän 30fps tottuu kun ei oo paremmasta tietoa, mutta jos saa valita niin ei enää ikinä.
 
Resoluutio vs. ruudunpäivitys-keskusteluun: olisin valinnut mieluusti ruudunpäivityksen mutta sen kanssa se grafiikka oli jotenkin outoa. Näytti aina jokin (ruoho tai kasvillisuus muistaakseni ainakin) sellaiselta mössöltä. Päädyin sitten pelaamaan paremmalla resoluutiolla. Ja minä näin kyllä selvän eron niissä. Huomasin kyllä myös eron sulavuudessa, mikä harmitti toki kun en sitä voinut valita, mutta se mössöisyys ärsytti enemmän.

Oma ruutu on 55" ja katselen alle kahden metrin päästä.

Elden Ring mappi ja mysteerit toimii vain siinä pelissä ja souls peleissä jossa ideana on just ne kaikki ihmettelyt ja mysteerit, mutta vastaava ei kyllä mitenkään voisi toimia muissa openworld peleissä.
Uskallan olla eri mieltä. Ei tarvita kuin jotain muuta kuin copypastetettua sisältöä ja pelkkä maailma maamerkkeineen riittää. Se peli voi olla muutakin kuin Elden Ring tai Souls kunhan se ei ole sitä että joka paikassa on ne samat jutut odottamassa.

Moni on kehunut Breath of the Wildia tästä myös mutta minä pidin sitä nimenomaan pelinä, jossa joka paikassa oli samat viholliset (vähän eri värisinä välillä) ja "salaisuudet". Vasta Elden Ringissä tajusin mistä oikeasti puhutaan kun sanotaan että pelin maailma houkuttelee tutkimaan. Toki sitä on ollut vuosiakausia jo Soulseissa (ja muissakin peleissä) mutta en niitä laske mukaan koska eivät ole samalla tapaa open worldejä kuin nyt verratut teokset.
 
Viimeksi muokattu:
Resoluutio vs. ruudunpäivitys-keskusteluun: olisin valinnut mieluusti ruudunpäivityksen mutta sen kanssa se grafiikka oli jotenkin outoa. Näytti aina jokin (ruoho tai kasvillisuus muistaakseni ainakin) sellaiselta mössöltä. Päädyin sitten pelaamaan paremmalla resoluutiolla. Ja minä näin kyllä selvän eron niissä. Huomasin kyllä myös eron sulavuudessa, mikä harmitti toki kun en sitä voinut valita, mutta se mössöisyys ärsytti enemmän.

Oma ruutu on 55" ja katselen alle kahden metrin päästä.


Uskallan olla eri mieltä. Ei tarvita kuin jotain muuta kuin copypastetettua sisältöä ja pelkkä maailma maamerkkeineen riittää. Se peli voi olla muutakin kuin Elden Ring tai Souls kunhan se ei ole sitä että joka paikassa on ne samat jutut odottamassa.

Moni on kehunut Breath of the Wildia tästä myös mutta minä pidin sitä nimenomaan pelinä, jossa joka paikassa oli samat viholliset (vähän eri värisinä välillä) ja "salaisuudet". Vasta Elden Ringissä tajusin mistä oikeasti puhutaan kun sanotaan että pelin maailma houkuttelee tutkimaan. Toki sitä on ollut vuosiakausia jo Soulseissa mutta en niitä laske mukaan koska eivät ole samalla tapaa open worldejä kuin nyt verratut teokset.

Mun silmä ei äkkiseltään kyl mitenkään huomaa performance ja resoluution väillä muuta eroa kun että toinen on diashow, toki jos pelais hetken aikaa sil resoluutiol ja sit vaihtais ehkä sit ku silmä tottuis nii näkis erot.

Nii mitä tulee maailmaan niin toki muut pelit voi ottaa mallia joistakin asioista, mutta mä en voisi kuvitella jaksavani joka openworld pelissä vaan ihmetellä että mihii sitä nyt pitäs mennä, toki markkerit ja kysymysmerkit voi jättää pois/vähemmälle. Mutta Eldern Ring/Souls peleis se sopii kun nyrkki silmään koska pelit ovat muutenkin täynnä mysteereitä joita löydetään jos löydetään.


Kuvitellaan vaikka GTA jossa pitäs ajaa autolla ja sit sitä ajellaan ympäriinsä ihemttelemässä minne sitä pitää ajella, näin karkeesti verrattuna. Toki tommonen yliampuva kädestä pitäminen saa puolestani jäädä vähemmälle ja annetaa pelaajan löytää ne salaisuudet, mut kuten sanoin se toimii hemmetin hyvin elden ringis/souls peleis. Ei välttämättä muissa openworld peleis, ei ainakaan noin hyvin jemmattuna.

Eikä mulla ole oikeestaan markkereita vastaan mitään, kuten joskus jo sanoin niitä voi olla vaikka koko mappi täynnä, eri asia on sit se että kun sinne markkeriin saapuu se voisi olla jotain mitä pelaaja ei vaan tiedä, eikä niin että sen viiden markkerin jälkeen käy jo selväksi että tässä kierrätetään vaan näitä samoja juttuja eri skineillä. Elden Ring asetti riman kyl korkeelle ja muut saavat ottaa sieltä niitä hyviä eväitä malliksi.

Mut tässä pelissä ei ole nämä markkerit ja kädestä pitämiset mitenkään pilannut löytämisen ja seikkailun fiilistä, kuten jo sanoin jopa virkistävää elden ringin jälkeen vain mennä ja vertaan näitä nyt ihan sen takia kun pelaan näitä peräkkäin, heti kun saapui elden ringistä tänne niin väkisin sitä hieman vertailee.
 
Ylös Bottom