Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

Jos oikein muistan, niin tuon kyvyn pystyi päivittämään lopulta siihen, että ne keräiltävät esineet näki seinien läpi kun oli tarpeeksi lähellä. Mutta se oli tosiaan sitten vain helpottamaan niiden keräilyä ja esim. riistaa tai ammuksia jne ei edelleenkään nähnyt seinien läpi.


Tuo Aloyn höpöttely kuulostaa kyllä vähän ikävältä, mielelläänhän sitä itse ainakin tovin tutkisi, joten tuolle tosiaan saisi olla jokin asetus kytkeä pois tms. Tomb Raidereissa kuitenkin ollut keskeinen elementti itse tutkia ja selvittää etenemisreittejä.

Ennen lukuisia pätsejä aloy pälpätti kuulemma kaikesta perhosista muurahaisiin, en tiedä oliko ennen pätsejä niissä puzzle mestoissa entistä enemmän pälpätystä vai eikö siihen puututtu sit ollenkaan? Joskus se on vaan niin huvittavaa että niin ilmiselvä asia jonka apinakin tajuis niin aloy pälpättää "hmm, this is the box, this might help me to climb upthere".

Ite kytkeisin ne aloyn ei merkittävät openworld pälpätyksen kokonaan pois päältä jos voisin.
 
Vähän samanlainen ominaisuus on myös se, että tietystä kohtaa hypätessä kun Aloy melkein tipahtaa ja jää roikkumaan yhden käden varaan niin sama melkein tippuminen toistuu joka ikinen kerta kun ko. kohdasta menee. Mulle sopisi paremmin hyppelyt, jossa joko onnistutaan tai tiputaan ilman välimaastoa.

Sinänsä tää peli on ihan ok, mutta jotenkin ei vaan iske. Olen tosin ihan alussa, lv15. Toivottavasti peliin tule edes vähän imua myöhemmin. Nyt tuntuu siltä, että pakko pelata kun tuli ostettua ja olis hölmö vaan myydä pois.

Mun fiiliksiin vaikuttaa myös se, ettei tarina ja keskustelut hahmojen kanssa kiinnosta ollenkaan vaan tulee rämpyteltyä ne aina ohi.
 
Mua taas nimenomaan tarina ja maailma kiinnostaa, on sen verran mysteeri kuitenkin ja mielenkiintinen ja ainutlaatuinen sinänsä että ollaan kun kivikaudella mut kuitenkin tulevaisuudes teknologian kanssa jne, tarina on saannut myös lihaa luiden ympärille, maailman tuktiminen kiehtoo. Miinukset tulee tällähetkellä ja varmasti jatkossa just näistä mainitsemista ylitöpäisestä kädestä pitämisestä ja pelaajan tyhmänä pitämisestä.
 
Mua taas nimenomaan tarina ja maailma kiinnostaa, on sen verran mysteeri kuitenkin ja mielenkiintinen ja ainutlaatuinen sinänsä että ollaan kun kivikaudella mut kuitenkin tulevaisuudes teknologian kanssa jne, tarina on saannut myös lihaa luiden ympärille, maailman tuktiminen kiehtoo. Miinukset tulee tällähetkellä ja varmasti jatkossa just näistä mainitsemista ylitöpäisestä kädestä pitämisestä ja pelaajan tyhmänä pitämisestä.
Kyllä tarina toki minuakin kiinnostaa, mutta sen jaan tuon edellä kommentoineen henkilön kanssa, että nuo keskustelut ovat kyllä tympeän oloisia. Kovin ylinäyteltyjä ja varsin usein sellaista yliärsyttävän makeilevaa paskanjauhantaa. Eli kovin herkästi noista on itsekin tullut painettua eteenpäin äksää rämpyttämällä.

Toki kun Elden Ring tuli, niin tämä peli jäi parinkymmenen tunnin pelaamisen jälkeen tauolle, ja kun lopulta Elden Ring on läpi pelattu, niin sitten olisi kyllä tarkoitus palata tämän pariin. Voi olla kyllä vaikeaa saada tästä erityisiä fiiliksiä Elden Ringin huikean kokemuksen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Itseä taas kaikki dialogi kiinnosti todella paljon, mutta sitä tuntui olevan siellä kaverien kesken aina kerralla niin paljon, että päätin aina session päätteeksi mennä juttelemaan niille ja välillä siinä tais mennä yli 30 minsaa kun sain kaikki käytyä läpi ja siihen olikin hyvä lopettaa ja jatkaa seikkailua taas seuraavana päivänä.
 
Kävin äskö semmoses teknologia luolas mikälie mitä nyt oli ykkösessäkin, siinä jopa sai miettiä hetken etenemistä vaikka se aloy vähä välii pälpättiki menemään, toivottavasti näitä on enemmän kun pari. Kyl tää on vaan parantunut.

Huvittavaa aina näis openworld peleis kun hahmo saapuu jonkun kotiin tai kylään nii heti ekana katotaa kaikki arkut ja kaapit ja viedään ruuat jääkaapista ja tuhkatkin pesästä sit vaa matka jatkuu.
 
Joo, köyhiltä kyläläisiltä varastaminen tuntuu monissa peleissä vähän oudolta. Toisaalta, kun on koukussa loottamiseen niin minkäs sille mahtaa. Ei se NPC ainakaan niillä tavaroilla mitään tee! Varsinkin tämä Forbidden West on aivan täynnä vielä loottia ja sen jatkuva kerääminen on osa pelimekaanikkaa. Nyt siihen on taas tottunut (koukussa), aluksi se hieman ärsytti.

Mitä enemmän vaan pelaa HFW:tä niin sen enemmän se iskee. Ekat 20h vielä vähän varauksella pelasi eteenpäin, mutta viime ajat on päässyt enemmän syventymään peliin. Pelimaailman monipuolisuus, uudet hahmot, erillaiset aseet, skillit ja varusteet ovat tuoneet hyvin syvyyttä sekä mielenkiintoa pelaamiseen. Juoni ja dialogi iskivät heti alusta itselle.

35h pelattu ja vasta nyt sain Ropecasterin ensimmäistä kertaa. Se oli ensimmäisessä pelissä oma suosikkini, mutta onpahan ainakin tullut nyt pelin alkumatkalla tutustuttua myös moneen muuhun aseeseen.
 
Joo, köyhiltä kyläläisiltä varastaminen tuntuu monissa peleissä vähän oudolta. Toisaalta, kun on koukussa loottamiseen niin minkäs sille mahtaa. Ei se NPC ainakaan niillä tavaroilla mitään tee!
Mikäs siinä varastellessa kun monissa peleissä ne purnukat ja muut on taas ehjinä ja tavaraa täynnä kun käyt sekunnin talon ulkona ja palaat takaisin. Niillä hahmoilla siis mitään hätää ole kun tuollaista taikatavaraa on nurkat täynnä :D

Forbidden Westissä tosin ne arkut eivät spawnaa, joten onhan se vähän kyseenalaista mennä johonkin kylään pöllimään ekana kaikki sisältö arkuista :D
 
35h pelattu ja vasta nyt sain Ropecasterin ensimmäistä kertaa. Se oli ensimmäisessä pelissä oma suosikkini, mutta onpahan ainakin tullut nyt pelin alkumatkalla tutustuttua myös moneen muuhun aseeseen.
Tuo ropecaster on muuten tässä pelissä nerffattu lähes käyttökelvottomaksi. Se oli mullekin ekassa pelissä yksi lemppariaseista, mutta tässä lopulta en juurikaan käyttänyt, kun testailujen jälkeen totesin, ettei vaan toimi.
 
Juu ilmeisesti ropecaster soveltuu tässä lähinnä siihen, että sidot yhden vihollisen laumasta paikoilleen jotta voi keskittyä muihin.
Zero dawnissa sillä sai vaikka thunderjawin tai storm birdin helposti sidottua, mutta tässä tuo tuntui jäävän haaveeksi joten itsekin vain kokeilin sitä pari kertaa ja unohdin.
 
Skyrimissähän se kyläläisten varastaminen ei ollut ihan et viet vaa kaiken, eiks siinä alkanut porukka riehuu? Kauppiailta varastin aina yöllä tai oli joku bugi et ku pisti kattilan myyjän päähän nii se ei huomannut, kämpistä vietiin kamat sit kun porukka nukkui. Tää nyt on lähinnä semmonen huvittava juttu peleissä että tullaan jonkun kotiin, jutellaan hetki ja sit kattellaan kaapit ja laatikot ja viedään kamat.

Monesti viel sillee et on tyylii tehtävä "can you help me im so poor they stole my teddy bear" sit hyväksyt tehtävän ja viet kamat kaapeista.
 
Skyrimissähän se kyläläisten varastaminen ei ollut ihan et viet vaa kaiken, eiks siinä alkanut porukka riehuu? Kauppiailta varastin aina yöllä tai oli joku bugi et ku pisti kattilan myyjän päähän nii se ei huomannut, kämpistä vietiin kamat sit kun porukka nukkui. Tää nyt on lähinnä semmonen huvittava juttu peleissä että tullaan jonkun kotiin, jutellaan hetki ja sit kattellaan kaapit ja laatikot ja viedään kamat.

Monesti viel sillee et on tyylii tehtävä "can you help me im so poor they stole my teddy bear" sit hyväksyt tehtävän ja viet kamat kaapeista.
Joo ja Spelunkyissä ei kannata kauppiaalle ryttyillä oikein millään tavalla :D

Mutta niin, tämä on kyllä niitä tutuimpia pelikliseitä ja erityisesti Zeldasta olen nähnyt monia pilakuvia tämän tiimoilta.
 
Yks semmonen "vihreät puolue" homma mikä täs on kans jännää et maailma on loppunut/loppumassa (taas :mad:) elämä jo kertaalleen kuollut ja kaikki elämä kadonnut maan päältä mut silti se aloy vaa nirhaa oravia ja possuja ja kettuja kun mikäkin eläinvihaaja että sais nyt jotain pussukoita päivitetty toki se syökin niitä (vie kokille et teeppä nyt mulle soosia!), luulis nyt että se elämä on tosi tärkeetä ja eiks olis jotain muita purnukoita mistä vois nyt päivittää ku murhaamal elukoita. Täs toki nyt varmaa yritetään jotain köyhän miehen RDR metsästystä tai vastaavaa et on sitten kun true hunter tjsp.

En tiie, ei mul mitään metsästystä vastaan jos se on tehty jotenki loogisesti miksi pitää metsästää (RDR1-2) mut luulis et tässä maailmassa se elämä olis jotenkin tärkeetä. Ehkä mul on mennyt tarinassa sit jotain ohi et ne robotit sit jotenkin pölyttää ja synnyttää uutta elämää maailmaa mitä voi uudestaan tuhota, no joo menee jo poliitiikan puolelle. :p

Mut muuten peli kyl on maistunut yhä enemmän, enkä tiedä onko Aloy nyt jotenkin kyllästynyt antamaan ylitöpäisiä ohjeita, ehkä se oli joku alku et selitetää oikee kunnolla, tai sit siihen on tottunut jo. Toki se pälpättää edelleen menemään että "hmm whats up there" mut nytkin olin eräässä ruinessa ja siel oli aika fiksusti ripoteltua puzzlei ympäriinsä ja ovikoodi oli annettu vaa vinkki että "code is when this building was created" tai jotain sellaista, siinä oli jo ihan mielenkiintoista setvitellä. Toivottavasti vastaavia ja haastavimpia tulos lisää ja uskoisin että on.

Välil on vaan niin kaunista katseltavaa et sitä vaa haahuilee ja ihastelee mitä guerillan pojat ovat saannu aikaseks, puut ja vesiputoukset ja tuuli lepattaa ja aurinko laskee, pikku purot ja järvet, siitä sit napsii kuvia ja möllöttää maisemia ja siitä taas jatkaa seikkailua.
 
Ehkä mul on mennyt tarinassa sit jotain ohi et ne robotit sit jotenkin pölyttää ja synnyttää uutta elämää maailmaa mitä voi uudestaan tuhota, no joo menee jo poliitiikan puolelle. :p

Luonnon kunnostaminen oli juurikin niiden koneiden alkuperäinen tehtävä.
 
Yks semmonen "vihreät puolue" homma mikä täs on kans jännää et maailma on loppunut/loppumassa (taas :mad:) elämä jo kertaalleen kuollut ja kaikki elämä kadonnut maan päältä mut silti se aloy vaa nirhaa oravia ja possuja ja kettuja kun mikäkin eläinvihaaja että sais nyt jotain pussukoita päivitetty toki se syökin niitä (vie kokille et teeppä nyt mulle soosia!), luulis nyt että se elämä on tosi tärkeetä ja eiks olis jotain muita purnukoita mistä vois nyt päivittää ku murhaamal elukoita. Täs toki nyt varmaa yritetään jotain köyhän miehen RDR metsästystä tai vastaavaa et on sitten kun true hunter tjsp.
Ei kun tässähän on sama kuin oikeastikin: ihmisten elämä on absoluuttisen arvokasta vaikka olisi kituva vanhus tai sairas mutta eläimiä saa tuhota niin paljon kuin haluaa jos jokin uusi pussukka on siitä palkkiona. Luontoa eivät sentään tuhoa kuten oikeasti mutta varmaan vain siksi koska tuossa ollaan ylitetty jo reilummin kaikki rajat ja alkaa olemaan haittaa jo ihmiselämällekin.

Minua tuo eläinten lahtaaminen huvitti lähinnä sen vuoksi että jotain pientä oravaa taotaan samalla raivolla ja aseilla kuin jotain thunder jawta :D Vähän veikkaan että ei olisi kuin märkä läntti oikeasti jäljellä noiden aseiden takomisten jäljiltä.

mut nytkin olin eräässä ruinessa ja siel oli aika fiksusti ripoteltua puzzlei ympäriinsä ja ovikoodi oli annettu vaa vinkki että "code is when this building was created" tai jotain sellaista, siinä oli jo ihan mielenkiintoista setvitellä. Toivottavasti vastaavia ja haastavimpia tulos lisää ja uskoisin että on.
No jaa, nuokin teoriassa vaativammat puzzlet on sitä että skannaat vain ympäristön tiedostot niin siellä ne vastaukset on joko suoraan tai yhdisteltävinä. Vähän oli itselleni pettymys että ei tarvinnut oikeasti kauheasti nähdä vaivaa vaan homma meni tasohyppelyllä ja skannauksella. Se tietenkin on pelin perusjuttuja ja pidin siitä tasohyppelystä ja laatikoiden ja muiden kanssa värkkäämisestä mutta kun usein se vastaus oli heti naaman edessä olevassa tiedostossa niin mietti että mikä järki olla ollenkaan kun se vastaus on niin lähellä/helppo.
 
Tuli pelattua läpi n. viikko sitten.. n.100h pyörin tuolla jos laskuriin on luottamista. Hieno peli se oli.. ei tietty täydellinen.
Suurimmat miinukset kiipeilyn jäykkyys ja kulmikas/nykivä/nahkea eteneminen vähänkään kivisemmässä kohdassa.. sulavuus puuttui. Välillä kävely ja juokseminen hyytyi johonkin 20cm korokkeeseen jne. Robotaisteluissa tuntui että eivät ole päässeet eroon siitä jaloissa pyörimisestä.. aloyllä ei ollut oikein mitään kykyjä hallita lähitaisteluja tai päästä tilanteista pois. Ihmisten kanssa taistelu oli keinotekoisesti painotettu lähitaisteluun vaikka loppupuolella sai nuoliin jne tehoa että tuohon ei tarvinnut turvautua. Lähitaistelu lisäys ei edes ollut mikään hyvä vaan ne kaikki miljoona komboa oli ihan mahdottomia hallita tai muistaa -> käyttökelvottomia. Kokeilin tuossa äsken kuoppa harjoittelussa saada aikaan Spinning Scythe liikkeen (R1-R1-pause-R1-R1) niin vaikka kuin yritin eri tahdeilla niin meni varmaan 30x yrittäessä.. lyöntejähän ei voi ketjuttaa naputtamalla eli tuo - ja pausen ero on joku mikälie.. ei mitään logiikkaa.
Sitten ne miljoona eritason träppiä ja potionia..koko sen inventaarion selaaminen ja oikean löytäminen ihan tuskaa taistelun kohdalla.. en saanut mitään selkoa miten tuossa järjestely toimisi tai pitäisikö jotain valikosta pudottaa pois... ihan turhan monimutkainen ja noiden käyttö jäin minimiin kyllä.

Vähänkään kovempi asevirittely on kyllä kiusallaan tehty vaikeaksi, yhtään saatua Legendary asetta en saanut päivitettyä kun on vaikka minkämoista materiaalia tarvitsevia jo eka tasolla ja kun pitkälti nuo aseet tuli todella myöhäisessä vaiheessa niin käyttö jäi tasan nollaan.. vaivalla päivitetyt violetit oli jo kovempia niin ei vaan riittänyt into enää pelin loppupuolella käyttää aikaa joidenkin harvinaisten materiaalien etsiskelyyn.

Pari dronea olisi haettavana vielä mutta kun yksi on niin tuskaisessa paikassa metsässä ja 5x yritetty hyppy siihen ei vaan tunnu ulottavan niin jääkön sekin sitten. Vista pointit on myös niin herkkiä oikealle paikalle joten puolet taisi jäädä, ei vaan viitsi nysvätä millin tarkasti.

Nyt en sitten tiedä onko jotain sivutehtäviä tekemättä.. ne kun ei oikein näy missään ellei ole ao. paikassa.. yksi ! merkki kyllä juuri ilmestyi..pitää kurkata se vielä.
 
Peli kun peli jos on jotain älyttömiä komboja ja miljoona asetta, niin opettelen yleensä jotain 3 tai 4 mielestäni parasta ja meen sit sillä enkä ees ala stressaa niistä miljoonasta muusta mitä ois tarjolla, ehkä kokeilen kerran tai pari. Aseita hyviä semmosia ois kyl kiva kokeilla aikasemmin kun vasta ihan pelin lopussa, ite vedin vihreellä jousella vaik kui pitkään kunnes vaihoin sinisee ja sitäki päivitetty vasta kerran, sitku saan sen päivitetty nii varmaa alkaa tulee violetteja ym vastaan nii sit taas alusta et tuskin itselläki riitä motivaatiota alkaa päivittää mitää legendaarisia loppuvaiheessa.

Peli kyllä edelleen maistuu hyvin, teen päätehtävän tai pari ja sit teen "omia juttuja" seikkailua ja ihmettelyä, pari sivutehtävää tai errandia välii ja sit taas jatkan, pakkokin kun pitää saada leluja auki jotta voin tutkia kunnolla kaikkia mestoja joihin ei vielä pääse jne.
 
Ihmisvihuil ei tunnu olevan ollenkaa täs aivoja, onko aika kullannut muistot mut mun mielestä ykkösessä ei ollut ihan näin tolloa väkee. Siinä istun puskassa ja heitän vaa kiviä ja sit ne tulee kaikki jonossa siihen "Hmm whats this, must be an animal" sit murhaan yhen, heitän kiven "hmm whats this". Toista kunnes rebel camp on murhattu. Sit joskus siinä vaan möllöttävät tai joskus sit huutelevat jotain et "im gonna kill you" vaikka oot ihan siin vieressä. Ei kyl mitään TLOU2 tasoa, tai sinnepäinkään, enemmän ehkä Ghost Of Tshushiman tasoa, vähän muka jotain ettivät ja yrittävät.

Ykköses tykkäsin vetää sniikkailemal kun tuntui et siinä sil oli jotain merkitystä, kyl tässäkin yritän mut tuntuu et voi vaa mennä ja murhata kaikki kun piekset yhtä niin toinen vaa huutele ihmeissään jossain eikä osaa tehää mitään asialle. Onneks nää ei nyt kuitenkaa ole täs pelis pääroolissa, mut ois kivaa vaihtelua robottisodan jälkeen.
 
Joo, köyhiltä kyläläisiltä varastaminen tuntuu monissa peleissä vähän oudolta. Toisaalta, kun on koukussa loottamiseen niin minkäs sille mahtaa. Ei se NPC ainakaan niillä tavaroilla mitään tee! Varsinkin tämä Forbidden West on aivan täynnä vielä loottia ja sen jatkuva kerääminen on osa pelimekaanikkaa. Nyt siihen on taas tottunut (koukussa), aluksi se hieman ärsytti.

Yks semmonen "vihreät puolue" homma mikä täs on kans jännää et maailma on loppunut/loppumassa (taas :mad:) elämä jo kertaalleen kuollut ja kaikki elämä kadonnut maan päältä mut silti se aloy vaa nirhaa oravia ja possuja ja kettuja kun mikäkin eläinvihaaja että sais nyt jotain pussukoita päivitetty toki se syökin niitä (vie kokille et teeppä nyt mulle soosia!), luulis nyt että se elämä on tosi tärkeetä ja eiks olis jotain muita purnukoita mistä vois nyt päivittää ku murhaamal elukoita. Täs toki nyt varmaa yritetään jotain köyhän miehen RDR metsästystä tai vastaavaa et on sitten kun true hunter tjsp.

Nää lootin kerääminen ja elukoiden lahtaaminen on kyllä vähän sellasia juttuja, että mietityttää eikö näitä avoimen maailman pelejä voi enää mitenkään muuten toteuttaa? Joka pelissä nykyään saat keräillä kaikenmaailman horsmia ja risuja, ja keitellä ties mitä rohtoja. Ei vaan juurikaan nappais, mutta pakko mikä pakko. Kaveri on hengenhädässä ja karmeessa kiipelissä ties missä, mutta mitä näkyykö tuolla suopursuja, pakko mennä keräämään ne eka. Kettu on kuollut punaiseen vitsaukseen, voi surkeuden surkeus, mutta katos tuolla juoksee vielä elävä yksilö, pakko tappaa se heti isompaa ammuspussia varten. Sitten tietysti juuri tuo, että heimo ottaa päähahmon vieraanvaraisesti vastaan, ja ei muuta kun penkaamaan kaikkien nurkat. Sitten taas keräillään risuja, ja lisää risuja, ja vielä vähän lisää risuja.

GTA:t taitaa olla niitä harvoja pelejä, joissa ei tartte vielä luojan kiitos mitään kukkia keräillä, ja toivon sydämeni pohjasta, ettei niin tarvitse tehdä jatkossakaan. Pelit kun voivat nääs toimia vallan mainiosti ilmankin moista kirousta.

Helpotti vähän, ei tartte lähtä potkii roskiksia...
 
Nää lootin kerääminen ja elukoiden lahtaaminen on kyllä vähän sellasia juttuja, että mietityttää eikö näitä avoimen maailman pelejä voi enää mitenkään muuten toteuttaa? Joka pelissä nykyään saat keräillä kaikenmaailman horsmia ja risuja, ja keitellä ties mitä rohtoja. Ei vaan juurikaan nappais, mutta pakko mikä pakko. Kaveri on hengenhädässä ja karmeessa kiipelissä ties missä, mutta mitä näkyykö tuolla suopursuja, pakko mennä keräämään ne eka. Kettu on kuollut punaiseen vitsaukseen, voi surkeuden surkeus, mutta katos tuolla juoksee vielä elävä yksilö, pakko tappaa se heti isompaa ammuspussia varten. Sitten tietysti juuri tuo, että heimo ottaa päähahmon vieraanvaraisesti vastaan, ja ei muuta kun penkaamaan kaikkien nurkat. Sitten taas keräillään risuja, ja lisää risuja, ja vielä vähän lisää risuja.

GTA:t taitaa olla niitä harvoja pelejä, joissa ei tartte vielä luojan kiitos mitään kukkia keräillä, ja toivon sydämeni pohjasta, ettei niin tarvitse tehdä jatkossakaan. Pelit kun voivat nääs toimia vallan mainiosti ilmankin moista kirousta.

Helpotti vähän, ei tartte lähtä potkii roskiksia...

Tätä mä vähä niiku tarkoitin mut sä ilmaisit sen paremmin, kettu just kuolemassa mut hei ohaa näit täs viel kui, oha täs vaikka mitä elukoita ihan turhaa valitusta, murhaan kaikki että saan pussukoita. Ihan kun sielt ei löytyis mitään muita tilperhöörejä millä päivittää niitä. Mut täs kai niiku sanoin yritettiin jotain "elämää" saada maisemiin ja tottakai niitä nyt murhataan että saa kaikkee kivaa sitten.
 
Ylös Bottom