Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

Tätä mä vähä niiku tarkoitin mut sä ilmaisit sen paremmin, kettu just kuolemassa mut hei ohaa näit täs viel kui, oha täs vaikka mitä elukoita ihan turhaa valitusta, murhaan kaikki että saan pussukoita. Ihan kun sielt ei löytyis mitään muita tilperhöörejä millä päivittää niitä. Mut täs kai niiku sanoin yritettiin jotain "elämää" saada maisemiin ja tottakai niitä nyt murhataan että saa kaikkee kivaa sitten.
Pelit ovat pelejä ja niihin kuuluu pelilliset hahmon ja varusteiden kehittämiselementit varsin usein. Eipä noihin yleensä hirveästi lähdetä realistisia ja aukottomia kehystarinoita ympärille rakentamaan, enkä kyllä henkilökohtaisesti sellaisia kaipaisikaan. Jotkut sitten ilmeisesti kiinnittävät kaikkiin mahdollisiin pieniin yksityiskohtiin kovasti huomiota ja odottavat niiltäkin jotenkin täydellisesti mietittyä ja toteutettua kuviota. Itselleni riittää, että peliä on mukava pelata ja, että siinä on koukuttavuutta pelillisesti sekä varsinaisen ydintarinan puolesta. Mutta ennenkaikkea pelit ovat minulle vain ja ainoastaan pelejä, eivätkä millään lailla todellisuuden jatkumoita, joten en kyllä odota tiukkaa immersiota kaikenlaisista pienistä ja sinänsä merkityksettömistä yksityiskohdista.
 
Pelit ovat pelejä ja niihin kuuluu pelilliset hahmon ja varusteiden kehittämiselementit varsin usein. Eipä noihin yleensä hirveästi lähdetä realistisia ja aukottomia kehystarinoita ympärille rakentamaan, enkä kyllä henkilökohtaisesti sellaisia kaipaisikaan. Jotkut sitten ilmeisesti kiinnittävät kaikkiin mahdollisiin pieniin yksityiskohtiin kovasti huomiota ja odottavat niiltäkin jotenkin täydellisesti mietittyä ja toteutettua kuviota. Itselleni riittää, että peliä on mukava pelata ja, että siinä on koukuttavuutta pelillisesti sekä varsinaisen ydintarinan puolesta. Mutta ennenkaikkea pelit ovat minulle vain ja ainoastaan pelejä, eivätkä millään lailla todellisuuden jatkumoita, joten en kyllä odota tiukkaa immersiota kaikenlaisista pienistä ja sinänsä merkityksettömistä yksityiskohdista.
No eipä nuo yksityiskohdat sinänsä maailmaa kaada, kuten sanoit pelit on pelejä. Itseäni lähinnä tympii toi nykyinen crafting -villitys kukkien keräilyineen. Ei siinä mitään, jos vain joissakin peleissä, mutta nykyään järjestään lähes kaikissa avoimen maailman peleissä sama homma. Kivenkova sankari ja maailman pelastaja viettää merkittävän osan ajasta etsien ja keräillen erilaisia kasveja (tulee mieleen vanha kysymys psykologisista testeistä: haluaisitko olla kukkakauppias?). Tähän tietysti oleellisena lisänä vielä tuo oravannahkojen ja möhköfanttien hampaiden kerääminen.

Tuo koukuttavuus on tietysti se juurisyy sille, miksi tätä craftingia ja keräilyä on nykyään niin monessa pelissä. Saadaan peleihin lisää tekemistä ja "syvyyttä", tai toisesta näkökulmasta turhaa näpräämistä. Kun pelien kesto alkaa nykyään olemaan muutenkin jo jopa tarpeettoman pitkä, niin vieläkö tarvitsee tuntikausia elämästä käyttää tällaiseen turhaan adhd:n ruokkimiseen. Eikö niitä varusteita voisi vanhaan malliin joko ostaa kauppiailta tai löytää maailman kolkista. Eikö olisi kivempi löytää vaikka sieltä kyläläisen aarrearkusta jotain oikeasti hyödyllistä sen sijaan, että sieltä löytyy huikeat 5 yksikköä terästä tai kolme hattiwatin kulmakarvaa.

Tää kritiikki ei nyt kohdistu siis pelkästään tähän peliin, eikä tee tästä huonoa. Joskus pitää vaan huutaa pilville.
 
No eipä nuo yksityiskohdat sinänsä maailmaa kaada, kuten sanoit pelit on pelejä. Itseäni lähinnä tympii toi nykyinen crafting -villitys kukkien keräilyineen. Ei siinä mitään, jos vain joissakin peleissä, mutta nykyään järjestään lähes kaikissa avoimen maailman peleissä sama homma. Kivenkova sankari ja maailman pelastaja viettää merkittävän osan ajasta etsien ja keräillen erilaisia kasveja (tulee mieleen vanha kysymys psykologisista testeistä: haluaisitko olla kukkakauppias?). Tähän tietysti oleellisena lisänä vielä tuo oravannahkojen ja möhköfanttien hampaiden kerääminen.

Tuo koukuttavuus on tietysti se juurisyy sille, miksi tätä craftingia ja keräilyä on nykyään niin monessa pelissä. Saadaan peleihin lisää tekemistä ja "syvyyttä", tai toisesta näkökulmasta turhaa näpräämistä. Kun pelien kesto alkaa nykyään olemaan muutenkin jo jopa tarpeettoman pitkä, niin vieläkö tarvitsee tuntikausia elämästä käyttää tällaiseen turhaan adhd:n ruokkimiseen. Eikö niitä varusteita voisi vanhaan malliin joko ostaa kauppiailta tai löytää maailman kolkista. Eikö olisi kivempi löytää vaikka sieltä kyläläisen aarrearkusta jotain oikeasti hyödyllistä sen sijaan, että sieltä löytyy huikeat 5 yksikköä terästä tai kolme hattiwatin kulmakarvaa.

Tää kritiikki ei nyt kohdistu siis pelkästään tähän peliin, eikä tee tästä huonoa. Joskus pitää vaan huutaa pilville.
Heitetään tähän keskusteluun omakin pari senttiä. En ole oikeen missään pelissä pitänyt eläinten ammuskelusta sen takia, että saan sieltä jotain nahkoja, joilla craftailla sitten isompia pussukoita milloin mihinkin. Far Cry tämän idean taisi aikanaan alottaa kolmannessa osassa ja en pitänyt siitä siinäkään. Nopsaa ammuskeli ne pakolliset ja sen jälkeen jätti elukat rauhaan.

Muuten tästä pelistä, kun nyt on vähän enemmän tullut pelattua niin kyllä vain edelleen itselle suurin valituksen aihe on tuo luokaton kiipeily. Se on omasta mielestä jopa huonompaa, kun ekassa osassa, koska siinä sentään oli selkeää mistä voi kiivetä ja mistä ei vaikka olikin rajoittuneempaa. Sitten tämä, että liikkuvuus on välistä ärsyttävän nihkeää ja sekin johtuu isoilta osin tuosta kiipeilyn/maaston nihkeydestä. Esim välistä Alloy jumittaa johonkin 10cm korkuiseen kivenmurikkaan ja sitten vain kaamealla hevosloikalla loikitaan noiden nypyköiden yli. Edelleenkin tässä toimisi ihan valtavan hyvin AC Valhallan tyylinen kiipeily. Se vain tuntuu tuolta osin aivan jäätävän paljon paremmalta, kuin tämä. Mutta tästä on kyllä jauhettu jo aika paljon aiemminkin niin ei siitä sen enempää.

Muuten on ollut ihan kivaa menoa ja uusia hienoja roboja on saatu mukavasti mukaan. Nättihän tämä myös on vaikkakin tuo tietynlainen sumeus ihmetyttää 60fps modessa. Tuokin vähän häiritsee Valhallan jälkeen.
 
Pelit ovat pelejä ja niihin kuuluu pelilliset hahmon ja varusteiden kehittämiselementit varsin usein. Eipä noihin yleensä hirveästi lähdetä realistisia ja aukottomia kehystarinoita ympärille rakentamaan, enkä kyllä henkilökohtaisesti sellaisia kaipaisikaan. Jotkut sitten ilmeisesti kiinnittävät kaikkiin mahdollisiin pieniin yksityiskohtiin kovasti huomiota ja odottavat niiltäkin jotenkin täydellisesti mietittyä ja toteutettua kuviota. Itselleni riittää, että peliä on mukava pelata ja, että siinä on koukuttavuutta pelillisesti sekä varsinaisen ydintarinan puolesta. Mutta ennenkaikkea pelit ovat minulle vain ja ainoastaan pelejä, eivätkä millään lailla todellisuuden jatkumoita, joten en kyllä odota tiukkaa immersiota kaikenlaisista pienistä ja sinänsä merkityksettömistä yksityiskohdista.

No mä alunperin kirjotin hieman huumorilla koko homman, et tullaan johonki kylään tai notskiin ja siel tyypit valittaa köyhyyttää ja miten ei oo mitään ja samalla aloy avaa kaikki jääkaapit ja lootat ja vie kamat ja sit kysyy et mikä täs ny on hätänä, sit teet niille tehtävän ja antavat vielä palkinnoks viimeiset hernensä "this aint much but i want you to have it". Sit just tää elukka homma ku kettu kuolemassa ja ollaan ihan :( ja sit lähetää ampuu vaa kaikkea elävää mikä liikkuu, en mäkä nyt kaipaa peleihin joka ikisen asiaan jotain suurta taustatarinaa ja et miksi nyt aloy tai peleis ylipäänsä tehää jotain epäloogista, se on lähinnä vaan huvittavaa, sekä just se että eikö tosiaan voi pussukoita tai muita millään muulla tavalla päivittää ku murhaamalla oravia, maailmassa joka on täynnä kaikkia superteknologialla varustettua robottia. Toki tässä käytetään lihaa ynnä muuta myös kokkaamiseen, joten siinä kai se looginen selitys on ja tosiaan, olisi kiva niistä vaikka loottiloorista saada jotain muuta kun sipulia ja robottien johtoja.

Ja kuten täs joku sanoi nii lähinnä myös huvittavaa et metsästetää oravaa ja puluja jollain aseilla millä ammutaa robotteja jäis jäljelle vain märkä klöntti, mut ei tähää nyt sopiskaa mikään RDR2 tyyppinen metsästys simulaattori.

Kiipeilystä sen verran et mun mielestä se toimii silloin kun aloy kiipeilee, mut sit kuitenkin välil tulee vastaan jotain vuoria josta vois selkeesti kiivetä mut kun siinä nyt ei ole niitä keltaisia apuviivoja niin aloy jostain kumman syystä sit menettää kiipelykykynsä, paremmin vois sopia tähän että kiipeile mistä vaan, en ole ac valhallaa pelannut mut kuulostaa siltä et siinä voi mennä mistä vaan.

Sit joskus sisätiloissa ärsyttää kun aloy hyppii ja nysvää jokaisen laatikon ja pöydän päältä kun menee hiemankin lähelle.

Mut olen pelistä jokatapauksessa nauttinut paljon ja hauskaa pelata ja maailma on vaan niin kaunis, tehtävätkin ovat tähän mennes ollut suht vaihtelevia ja monipuolisia, oli se sitten sivutehtävä tai päätehtävä, pitäs viel saada työkaluja auki et pääsis kunnolla koluamaan mappia ja vedenalaista maailmaa.
 
Nyt tuli hieman taas avattua mappia lisää ja voi luoja miten kauniita mestoja täs onkaan, jos pelit arvostettais pelkästään ulkonäön perusteella olis tämä 100/100! Ei siinä voi muuta ku vaa suu ammollaa ihastella, alkanut tulee jo haastettakin vastaan vaikka normilla pelaan ja se riittää, elden ringin jälkeen en todellakaa kaipaa tältä peliltä jotain kauheeta selvitymistä. Tosin ei mul oo aseetkaa vielä päivitetty kun pykälän tai pari, ei oo tullu matskua vastaan. Melko alussa kuitenkin taidan olla vaikka kellossa alkaakin olee jo 30h, sivutehtävien parissa melko paljon tulee häröiltyä ja kaikkee muuta mitä nyt vastaan tulee, sit taas päätehtävä tai pari ja taas ihmetellään.

Photomodea ihan pakko käyttää, vois melkein printata ja kehystää kun ovat niin hienoja vaikka itse otankin niitä. Hyvä peli kaikista niistä pikku virheistä huolimatta, tähään peliin kyllä sopisi elden ring tapainen mystisyys ja jätettäis suosiolla 70% markkereita pois ja annettais pelaajan itse löytää ne salaisuudet varsinkin kun tämä maailma on jo niin mystinen että pidettäis se löytämisen ilo pelaajalla eikä liikaa ohjattais, ehkä sitte Horizon 3 tuo jotain uutta ja mullistavaa, oli miten oli ei tämä nytkään siis todellakaan huono peli ole ja maailman tutkiminen ihan jo sen kauneuden takia koukuttaa.

Tarinakin kiinnostaa paljon ja tykkään myös niistä mainituista tylsistä hahmojen välisistä keskuteluista ja ihan mielellään ne kuuntelen ennen kun lähtee taas maailmalle ihmttelee.
 
Hieman liikaakin on itsellä nyt sivutehtävät, varusteiden parannukset ja maailman tutkiminen vienyt mielenkiintoa. Aloy on jo Lvl 29, mutta pääjuoni vasta Lvl 17 :D

Niin paljon olisi asioita mitä haluaisi pelissä tehdä, mutta toisaalta ei ole kuitenkaan tullut kiire suorittaa tai ähkyä niiden määrästä. Monipuolisempi ja paremmin tasapainossa kuin Ghost of Tsushiman avoinmaailma/sivutekeminen, sekä myös onnistuneesti laajennettu Horizon Zero Dawniin verrattuna.

Näin laadukkaan pelin jälkeen on varmaan aika vaikea mennä takaisin johonkin Ubisoftin kämäiseen copy-paste peliin. Far Cry 6 ilmaisviikonloppu antoi jo siitä vähän esimakua, kun 5h kohdalla oli koko peli käytännössä nähty. Eikä se häikäissyt, vaikka alku ihan ok olikin.
 
Hieman liikaakin on itsellä nyt sivutehtävät, varusteiden parannukset ja maailman tutkiminen vienyt mielenkiintoa. Aloy on jo Lvl 29, mutta pääjuoni vasta Lvl 17 :D

Niin paljon olisi asioita mitä haluaisi pelissä tehdä, mutta toisaalta ei ole kuitenkaan tullut kiire suorittaa tai ähkyä niiden määrästä. Monipuolisempi ja paremmin tasapainossa kuin Ghost of Tsushiman avoinmaailma/sivutekeminen, sekä myös onnistuneesti laajennettu Horizon Zero Dawniin verrattuna.

Näin laadukkaan pelin jälkeen on varmaan aika vaikea mennä takaisin johonkin Ubisoftin kämäiseen copy-paste peliin. Far Cry 6 ilmaisviikonloppu antoi jo siitä vähän esimakua, kun 5h kohdalla oli koko peli käytännössä nähty. Eikä se häikäissyt, vaikka alku ihan ok olikin.

Ghost of tshushiman sivutehtävät/maailman tutkiminen kävin nopeesti äärimmäisen tylsäksi, oli kirjaimellisesti tyylii ne 5 asiaa, juokset ketun perässä, tai istut porealtaaseen tai kiipeet shrinelle tjsp, en ees muista oliko mitään muuta. Jopa se kauneus siel ei enää loppuvaihees paljoa pelastanut, päätehtävät olivat kyllä hyviä. Siihen verrattuna horizon2 maailman tutkiminen on valovuosien päässä.
 
Nyt tuli hieman taas avattua mappia lisää ja voi luoja miten kauniita mestoja täs onkaan, jos pelit arvostettais pelkästään ulkonäön perusteella olis tämä 100/100! Ei siinä voi muuta ku vaa suu ammollaa ihastella, alkanut tulee jo haastettakin vastaan vaikka normilla pelaan ja se riittää, elden ringin jälkeen en todellakaa kaipaa tältä peliltä jotain kauheeta selvitymistä.
Minä pelasin tämän Horizon 2:n ennen nyt pelaamaani Elden Ringiä ja kertaakaan en muista samanlaisia "wow"-elämyksiä tulleen Aloyn matkassa mitä Elden Ringissä. Olihan siellä toki hienoja paikkoja, tilanteita ja muita mutta esim. roboteista tai muista uutuuksistakaan ei irronnut oikein mitään isompia ylläreitä tai "wow-factoreita". Elden Ringissä jo se ensimmäisen oven avaaminen maailmaan oli kunnon ihmetys vaikka olin kuullut hehkutusta vaikka kuinka paljon. Ja niitä hienoja näkymiä, yllätyksiä ja muuta on riittänyt vielä yli 50 tunnin jälkeen eikä kartasta ole vielä viimeistä about kolmasosaa edes tutkittu.

Ei sillä etteikö siis Horizon 2 olisi myös loistava peli mutta ei se oikein tuolle sinunkin tekstissäsi mukana olevalle verrokille minun kirjoissani pärjää.

Ghost of tshushiman sivutehtävät/maailman tutkiminen kävin nopeesti äärimmäisen tylsäksi, oli kirjaimellisesti tyylii ne 5 asiaa, juokset ketun perässä, tai istut porealtaaseen tai kiipeet shrinelle tjsp, en ees muista oliko mitään muuta. Jopa se kauneus siel ei enää loppuvaihees paljoa pelastanut, päätehtävät olivat kyllä hyviä. Siihen verrattuna horizon2 maailman tutkiminen on valovuosien päässä.
Tämä oli kyllä totta. Ihmettelin että miten sitä Tsushiman maailmaa ja open worldia oli niin kehuttu kun se tosiaan oli aika copypastea. Ei se niin täynnä onneksi ollut kuin ns. Ubi-peleissä mutta silti. Sitten monet niistä tehtävistä oli tylsää juoksemista ketun perässä ja sen liikkeiden odottamista, tylsien haikujen tekemistä (mitä pelaamista se muka edes oli?) tai kylvyssä lillumista.

Bambujen katkominen oli yksi sivutouhu, joita oikeasti odotin. En muista oliko edes muita mieleisiä. Lisärissä ne jousiammunnat oli ihan ok vaikka en tajunnut miten sitä parasta arvosanaa olisi voinut saada.
 
Minä pelasin tämän Horizon 2:n ennen nyt pelaamaani Elden Ringiä ja kertaakaan en muista samanlaisia "wow"-elämyksiä tulleen Aloyn matkassa mitä Elden Ringissä. Olihan siellä toki hienoja paikkoja, tilanteita ja muita mutta esim. roboteista tai muista uutuuksistakaan ei irronnut oikein mitään isompia ylläreitä tai "wow-factoreita". Elden Ringissä jo se ensimmäisen oven avaaminen maailmaan oli kunnon ihmetys vaikka olin kuullut hehkutusta vaikka kuinka paljon. Ja niitä hienoja näkymiä, yllätyksiä ja muuta on riittänyt vielä yli 50 tunnin jälkeen eikä kartasta ole vielä viimeistä about kolmasosaa edes tutkittu.

Ei sillä etteikö siis Horizon 2 olisi myös loistava peli mutta ei se oikein tuolle sinunkin tekstissäsi mukana olevalle verrokille minun kirjoissani pärjää.


Tämä oli kyllä totta. Ihmettelin että miten sitä Tsushiman maailmaa ja open worldia oli niin kehuttu kun se tosiaan oli aika copypastea. Ei se niin täynnä onneksi ollut kuin ns. Ubi-peleissä mutta silti. Sitten monet niistä tehtävistä oli tylsää juoksemista ketun perässä ja sen liikkeiden odottamista, tylsien haikujen tekemistä (mitä pelaamista se muka edes oli?) tai kylvyssä lillumista.

Bambujen katkominen oli yksi sivutouhu, joita oikeasti odotin. En muista oliko edes muita mieleisiä. Lisärissä ne jousiammunnat oli ihan ok vaikka en tajunnut miten sitä parasta arvosanaa olisi voinut saada.

No joo siitä voidaan olla varmaa kaikki samaa mieltä että elden ringin "wow factor" on sitä luokkaa et siihen ei varmasti monet pelit tule yltämään. Kuten joskus sanoin niin elden ringin jälkeen vähän pelotti et irtooko horizonis mitään, onneks irtoo. Toki ei semmosta wow factoria mitä elden ringis, enkä muutenkaan vertais näitä kun ovat niin erilaisia pelejä mutta nyt kun pelaa molempia peräkkäin niin väkisinki sitä haikailee sitä tutkimsen ja löytämisen iloa, horizonissa sitä onneksi on mutta ei samalla tasolla sitten mitenkään.

Mut horizonin pelimaailma on vaan niin kaunis että ihan jo sen takia sen tutkimen on hemmetin koukuttavaa et mitähän mestoi täs viel on, tästä pelistä olisi voinut saada 97 scorea jos tekijät olisivat jotenkin vaan uskaltaneet ottaa isompia riskejä mut lähtivät sille "ubisoft" linjalle, ei nyt ehkä ihan niin pahasti mut kuitenkin se laiskempi tie, mappi täyteen markkereita ja sit kohti niitä pelaajaa ohjataan sen sijaan että olisivat jättänyt sinne niitä mysteereitä kun tähän maailmaan ne vaan sopisi.

Edes ne ylitöpäiset alyon puzzleohjeet olisivat suosiolla voineet jättää pois, mut otettiin sitten se varma linja että jokainen vauvasta vaariin osaa ne ratkasta.
 
No joo siitä voidaan olla varmaa kaikki samaa mieltä että elden ringin "wow factor" on sitä luokkaa et siihen ei varmasti monet pelit tule yltämään. Kuten joskus sanoin niin elden ringin jälkeen vähän pelotti et irtooko horizonis mitään, onneks irtoo. Toki ei semmosta wow factoria mitä elden ringis, enkä muutenkaan vertais näitä kun ovat niin erilaisia pelejä mutta nyt kun pelaa molempia peräkkäin niin väkisinki sitä haikailee sitä tutkimsen ja löytämisen iloa, horizonissa sitä onneksi on mutta ei samalla tasolla sitten mitenkään.

Mut horizonin pelimaailma on vaan niin kaunis että ihan jo sen takia sen tutkimen on hemmetin koukuttavaa et mitähän mestoi täs viel on, tästä pelistä olisi voinut saada 97 scorea jos tekijät olisivat jotenkin vaan uskaltaneet ottaa isompia riskejä mut lähtivät sille "ubisoft" linjalle, ei nyt ehkä ihan niin pahasti mut kuitenkin se laiskempi tie, mappi täyteen markkereita ja sit kohti niitä pelaajaa ohjataan sen sijaan että olisivat jättänyt sinne niitä mysteereitä kun tähän maailmaan ne vaan sopisi.

Edes ne ylitöpäiset alyon puzzleohjeet olisivat suosiolla voineet jättää pois, mut otettiin sitten se varma linja että jokainen vauvasta vaariin osaa ne ratkasta.
"It's a market-tested, risk-adverse product that most people will enjoy and only a few will truly love or despise" totesi eräs arvostelija tästä.
En ole tätä peliä pelannut, mutta sopii hiukan sovellettuna melkein kaikkiin Sony Studios -kokemuksiini since PS3-aikakausi.
Ei siinä, monet näistä itselleni "ihan ok"-tekeleistä ovat sellaisia, joita monet ovat rakastaneet ja sama pätee varmasti myös Horizoneihin.
 
Tänään tuli useamman tunnin verran tätä jatkettua Elden Ringin mittaisen tauon jälkeen, ja on kyllä sanottava, että nyt ei kyllä kolahda tämä peli sitten millään. Toki vähän ehkä epäkiitollinen asetelma pelata tätä Elden Ringin jälkeen, kun kyseinen peli oli kuitenkin itselleni kaikkien aikojen paras pelikokemus. Toisaalta kyllä ne tekijät, jotka tässä nyt tökkivät ovat ihan tämän pelin itsensä aiheuttamia. Siis kaikki tapaamani hahmot ovat järjestään todella ärsyttäviä, enkä ole minkäänlaista sympatiaa kokenut yhtäkään hahmoa kohtaan. Tämä on kuitenkin varsin tarinapainotteinen peli, joten olisi tärkeää löytää hahmoja, jotka aidosti kiinnostavat ja joita voisi jopa sympatiseerata. Jopa ykkösessä hyvänä ja ihan sympaattisena hahmona pitämäni Aloy on jotenkin onnistuttu pilaamaan ja onnistuttu tekemään hänetkin varsin ärsyttävän tuntuiseksi hahmoksi. Jotenkin hän tuntuu kommenteissaan liian usein ylimieliseltä ja myös varsin usein suorastaan hölmöltä.

Suurimpana ongelmana koen edelleen näissä hahmoissa, että niiden puheet ja eleet ovat aivan karmealla tavalla ylinäyteltyjä. Eleet ja ilmeet ovat suorastaan huvittavan makeilevia ja ylitsevedettyjä. Ja kaikki näkemäni kohtaukset ovat ylipäätään setupin puolesta kuin jostain Hollywoodin surkeimpien arkistojen ö-luokan elokuvista. Ohjaus ja näyttely ovat yksinkertaisesti armotonta kuraa ainakin omaan makuuni. Kai tämä sitten monelle on hyvää viihdettä, mutta alkaa kyllä suorastaan rasittaa pelin pelaaminen aina, kun mennään alueille missä pitää alkaa muiden hahmojen kanssa kommunikoimaan. Itse taistelut ja maastossa seikkaileminen toimivat toki vähintään yhtä hyvin kuin ykkösessäkin, mutta jotenkin nekään eivät enää kolahda samalla tavalla kuin aikoinaan ykkösessä. Siinäkin alkoi intoni loppupuolella peliä kohtaan hiipumaan, joten kai tämä negatiivinen tuntemukseni nyt siihenkin liittyy, ettei oikein uutta ole peli ainakaan vielä tuohon ykkösen pelattavuuteen nähden tarjonnut. Kyllä tämä nyt varsin kovalta pettymykseltä tuntuu, ja saattaa olla, että jää pitkällekin tauolle. No, varmaan huomenna yritän vielä muutaman tunnin jatkaa, mutta jos tuntemukset eivät tästä selvästi muutu, niin kesken jää kyllä, ainakin joksikin aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mulle tää kolahtaa ihan kympillä. Itselle tällä hetkellä goty. Se yksityiskohtien määrä mitä tähän on käytetty on aika helvetin kova, aina luonnosta koneisiin. Ekassa osassa vesi ja hahmojen ilmeet ei ollut kaksisia mutta tässä toimii. Yleensä mulle iskee ähky open world peleissä mutta tää pitää tiukasti otteessaan vieläkin vaikka loppumetreillä ollaan. Eihän nuo keskustelut kaikkien kanssa kovin mielenkiintoisia ole mutta jos ottaa sen dialogin määrän huomioon mitä tähänkin on laitettu niin enemmän mä skippasin vaikka witcherissä kuin tässä.
 
On kyllä nyt tuntunut huippuhyvältä tuon itselleni tympeän tutoriaalin jälkeen. Täyttä silmäkarkkia kaikin puolin, ja ai että kun palautuu kyllä nyt mieleen kuinka loistavat pelimekaniikat jo ykkösessä oli. Ja tässä tuntuisi vielä olevan entistäkin paremmat. On tämän pelaaminen nyt täyttä nautintoa, kun ei tarvitse ennalta määrättyä putkea enää kulkea ja voi fiilistellä maisemia tutkiessa ja erilaisia paikkoja ja tehtäviä etsiessä.

Se on kun se kuherruskuukausi on ohi niin huippuhyvä muuttukin yhtäkkiä täysin paskaksi.
Tänään tuli useamman tunnin verran tätä jatkettua Elden Ringin mittaisen tauon jälkeen, ja on kyllä sanottava, että nyt ei kyllä kolahda tämä peli sitten millään. Toki vähän ehkä epäkiitollinen asetelma pelata tätä Elden Ringin jälkeen, kun kyseinen peli oli kuitenkin itselleni kaikkien aikojen paras pelikokemus. Toisaalta kyllä ne tekijät, jotka tässä nyt tökkivät ovat ihan tämän pelin itsensä aiheuttamia. Siis kaikki tapaamani hahmot ovat järjestään todella ärsyttäviä, enkä ole minkäänlaista sympatiaa kokenut yhtäkään hahmoa kohtaan. Tämä on kuitenkin varsin tarinapainotteinen peli, joten olisi tärkeää löytää hahmoja, jotka aidosti kiinnostavat ja joita voisi jopa sympatiseerata. Jopa ykkösessä hyvänä ja ihan sympaattisena hahmona pitämäni Aloy on jotenkin onnistuttu pilaamaan ja onnistuttu tekemään hänetkin varsin ärsyttävän tuntuiseksi hahmoksi. Jotenkin hän tuntuu kommenteissaan liian usein ylimieliseltä ja myös varsin usein suorastaan hölmöltä.

Suurimpana ongelmana koen edelleen näissä hahmoissa, että niiden puheet ja eleet ovat aivan karmealla tavalla ylinäyteltyjä. Eleet ja ilmeet ovat suorastaan huvittavan makeilevia ja ylitsevedettyjä. Ja kaikki näkemäni kohtaukset ovat ylipäätään setupin puolesta kuin jostain Hollywoodin surkeimpien arkistojen ö-luokan elokuvista. Ohjaus ja näyttely ovat yksinkertaisesti armotonta kuraa ainakin omaan makuuni. Kai tämä sitten monelle on hyvää viihdettä, mutta alkaa kyllä suorastaan rasittaa pelin pelaaminen aina, kun mennään alueille missä pitää alkaa muiden hahmojen kanssa kommunikoimaan. Itse taistelut ja maastossa seikkaileminen toimivat toki vähintään yhtä hyvin kuin ykkösessäkin, mutta jotenkin nekään eivät enää kolahda samalla tavalla kuin aikoinaan ykkösessä. Siinäkin alkoi intoni loppupuolella peliä kohtaan hiipumaan, joten kai tämä negatiivinen tuntemukseni nyt siihenkin liittyy, ettei oikein uutta ole peli ainakaan vielä tuohon ykkösen pelattavuuteen nähden tarjonnut. Kyllä tämä nyt varsin kovalta pettymyksestä tuntuu, ja saattaa olla, että jää pitkällekin tauolle. No, varmaan huomenna yritän vielä muutaman tunnin jatkaa, mutta jos tuntemukset eivät tästä selvästi muutu, niin kesken jää kyllä, ainakin joksikin aikaa.
 
Se on kun se kuherruskuukausi on ohi niin huippuhyvä muuttukin yhtäkkiä täysin paskaksi.
Niin, tai sitten vaan alkanut koko ajan enemmän ja enemmän ärsyttämään nuo hahmot ja niiden dialogit ja varsinkin se näyttely niissä. Alkoi tosin taas tuntumaan kyllä hieman paremmalta, kun kuitenkin tuon kirjoitukseni jälkeen hetken jatkoin pelaamista ja pelasin tuollaisen Cauldronin loppuun asti. Ihan hyvä loppubossi ja muutenkin tuossa kohdassa peliä oli tunnelma kohdillaan. Tämä peli vaatii kyllä itselleni sen, että välttelen noita dialogeja kuin ruttoa. Niin paljon myötähäpeää ja ärsytystä ne aiheuttavat järjestään. Ja osansa kyllä siihen, ettei Horizon 2 ole nyt oikein napannut, on varmasti silläkin, että mikä tuntui ennen Elden Ringiä pelissä hyvältä, ei välttämättä ainakaan heti sen jälkeen tunnukaan enää ollenkaan niin hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, tai sitten vaan alkanut koko ajan enemmän ja enemmän ärsyttämään nuo hahmot ja niiden dialogit ja varsinkin se näyttely niissä. Alkoi tosin taas tuntumaan kyllä hieman paremmalta, kun kuitenkin tuon kirjoitukseni jälkeen hetken jatkoin pelaamista ja pelasin tuollaisen Cauldronin loppuun asti. Ihan hyvä loppubossi ja muutenkin tuossa kohdassa peliä oli tunnelma kohdillaan. Tämä peli vaatii kyllä itselleni sen, että välttelen noita dialogeja kuin ruttoa. Niin paljon myötähäpeää ja ärsytystä ne aiheuttavat järjestään. Ja osansa kyllä on varmasti silläkin, että mikä tuntui ennen Elden Ringiä hyvältä, ei välttämättä ainakaan heti sen jälkeen tunnukaan enää ollenkaan hyvältä.
Valittelet kuitenkin pelin dialogeja paskoiksi ja sanot, että ei tunnu Eldenin jälkeen hyvältä. Milläs tavalla Eldenissä tuo dialogi? Käytännössä sitä ei juuri ole ja sen mitä on niin eipä tuolle voi oikeen mitään arvoa antaa. Sitä samaa epämääräistä sössötystä mitä se on ollut sieltä Demon Soulsista lähtien Frommin peleissä. Ennemmin ymmärtäisin jos peli tuntuisi paskalta muutenkin tai tuo maailma tuntuisi huonolta Eldenin jälkeen mutta hiukkasen ihmetyttää, kun puhutaan dialogista ja sanotaan, että tuntuu Eldenin jälkeen paskalta. Oli tuo dialogi paskaa tai ei niin ainakin se osa-alue on valovuosia Eldenin vastaavaa edellä.
 
Valittelet kuitenkin pelin dialogeja paskoiksi ja sanot, että ei tunnu Eldenin jälkeen hyvältä. Milläs tavalla Eldenissä tuo dialogi? Käytännössä sitä ei juuri ole ja sen mitä on niin eipä tuolle voi oikeen mitään arvoa antaa. Sitä samaa epämääräistä sössötystä mitä se on ollut sieltä Demon Soulsista lähtien Frommin peleissä. Ennemmin ymmärtäisin jos peli tuntuisi paskalta muutenkin tai tuo maailma tuntuisi huonolta Eldenin jälkeen mutta hiukkasen ihmetyttää, kun puhutaan dialogista ja sanotaan, että tuntuu Eldenin jälkeen paskalta. Oli tuo dialogi paskaa tai ei niin ainakin se osa-alue on valovuosia Eldenin vastaavaa edellä.
No en todellakaan verrannut sinänsä dialogia Elden Ringiin. Tarkoitin, ettei pelinäkään ole Horizon 2 tuntunut kovin hyvältä Elden Ringin jälkeen. Mutta dialogi on kuitenkin se asia, mikä tuossa Horizon kakkosessa on sinänsä ärsyttävää kuraa mielestäni. Tai siis lähinnä se ylinäyttely sekä äänenkäytössä, ilmeissä että eleissä. Elden Ringissä on niin paljon vähemmän dialogia, että vähän hankala noita pelejä on sen osalta verrata. Mutta sen verran nyt kuitenkin vertaan, että kyllä Elden Ringin näyttelijöiden äänenkäyttö on aivan hitokseen parempaa ja vähemmän myötähäpeää aiheuttavaa, kuin mitä Horizon kakkosessa. Joskus vähemmän on enemmän - tai parempi.

Todettakoon vielä sekin, että en noin ylipäätään ole koskaan ollut pelien elokuvamaisuuden ystävä. En varsinkaan pidä noista erillisistä videocutsceneistä, vaikka ne olisi laadukkaastikin näytelty, saatikka jos ne ovat tuollaista ylinäyteltyä tökeröä hömppää, kuten Horizon Forbidden Westissä niin kovin usein on.

Pitäisin mielellään elokuvat ja pelit tiukasti erillään, ja suoraan sanoen olen aika lailla tympääntynyt vuosien varrella koko elokuva-konseptiin, joka on jotenkin kovin jäykkä, kaavamainen ja ennalta-arvattava. En siis kovin usein nykyään katso elokuvia. Vielä harvemmin olen elokuvan jälkeen voinut todeta nauttineeni siitä. Paljon useammin olen niin sentään voinut todeta pelien osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en ole huomannut tässä mitään ylinäyttelyä dialogissa, päinvastoin. Huomattavasti parempi kuin ekassa. Osa ihmisistä on innostuneempia kuin toiset mikä on ihan ymmärrettävää. Just tuossa basessa juttelin kaikkien kanssa ja en kyllä mielestäni mitään ylinäyttelyä huomannut. Metal Gear sarjassa on ylinäyttelyä, ei tässä. Tosin se vähän kuluu MGS:ään. Oisko tuosta ylinäyttelystä antaa jokin video esimerkki missä se tulee esiin että mäkin ymmärtäisin mistä on kyse tai onko tää tullut vaikka jossain arvostelussa esiin? Mua oikeasti kiinnostaa millä tapaa se eroaa vaikka assassins creed, last of us tai vaikka GTA sarjoihin nähden? Ehkä mä sit oon vaan niin puusilmä että en huomaa tätä?
 
Viimeksi muokattu:
Mä en ole huomannut tässä mitään ylinäyttelyä dialogissa, päinvastoin. Huomattavasti parempi kuin ekassa. Osa ihmisistä on innostuneempia kuin toiset mikä on ihan ymmärrettävää. Just tuossa basessa juttelin kaikkien kanssa ja en kyllä mielestäni mitään ylinäyttelyä huomannut. Metal Gear sarjassa on ylinäyttelyä, ei tässä. Tosin se vähän kuluu MGS:ään. Oisko tuosta ylinäyttelystä antaa jokin video esimerkki missä se tulee esiin että mäkin ymmärtäisin mistä on kyse tai onko tää tullut vaikka jossain arvostelussa esiin? Mua oikeasti kiinnostaa millä tapaa se eroaa vaikka assassins creed, last of us tai vaikka GTA sarjoihin nähden? Ehkä mä sit oon vaan niin puusilmä että en huomaa tätä?
Jos et ylinäyttelyä tässä pelissä tosiaankaan huomaa, niin ei se varmasti minun selitykselläni se asia sinulle mitenkään muutu. Ohessa kuitenkin vielä lainaus aiemmasta tekstistäni. En nyt sitä tämän paremmin osaa varmaankaan alkaa avata, miten koen tuon ylinäyttelyn ja hahmojen ärsyttävyyden. Sen voin ehkä vielä todeta, että sellainen rosoisuus ja aitous vain silmiinpistävästi puuttuu. Hahmot puhuvat kovin ylitehostetusti ja ovat sellaisia siirappisen makeilevia. Toki tällainen on varsin normaalia Hollywood-elokuvissa ja näyttää varsin usein olevan sama juttu näissä Sonyn kovin elokuvallisissa nykyajan suurissa tuotoksissa, joten jos niiden näyttelystä yleensä pitää, niin kai tämäkin sitten tuntuu hyvältä ja jopa luontevalta.

Tänään tuli useamman tunnin verran tätä jatkettua Elden Ringin mittaisen tauon jälkeen, ja on kyllä sanottava, että nyt ei kyllä kolahda tämä peli sitten millään. Toki vähän ehkä epäkiitollinen asetelma pelata tätä Elden Ringin jälkeen, kun kyseinen peli oli kuitenkin itselleni kaikkien aikojen paras pelikokemus. Toisaalta kyllä ne tekijät, jotka tässä nyt tökkivät ovat ihan tämän pelin itsensä aiheuttamia. Siis kaikki tapaamani hahmot ovat järjestään todella ärsyttäviä, enkä ole minkäänlaista sympatiaa kokenut yhtäkään hahmoa kohtaan. Tämä on kuitenkin varsin tarinapainotteinen peli, joten olisi tärkeää löytää hahmoja, jotka aidosti kiinnostavat ja joita voisi jopa sympatiseerata. Jopa ykkösessä hyvänä ja ihan sympaattisena hahmona pitämäni Aloy on jotenkin onnistuttu pilaamaan ja onnistuttu tekemään hänetkin varsin ärsyttävän tuntuiseksi hahmoksi. Jotenkin hän tuntuu kommenteissaan liian usein ylimieliseltä ja myös varsin usein suorastaan hölmöltä.

Suurimpana ongelmana koen edelleen näissä hahmoissa, että niiden puheet ja eleet ovat aivan karmealla tavalla ylinäyteltyjä. Eleet ja ilmeet ovat suorastaan huvittavan makeilevia ja ylitsevedettyjä. Ja kaikki näkemäni kohtaukset ovat ylipäätään setupin puolesta kuin jostain Hollywoodin surkeimpien arkistojen ö-luokan elokuvista. Ohjaus ja näyttely ovat yksinkertaisesti armotonta kuraa ainakin omaan makuuni. Kai tämä sitten monelle on hyvää viihdettä, mutta alkaa kyllä suorastaan rasittaa pelin pelaaminen aina, kun mennään alueille missä pitää alkaa muiden hahmojen kanssa kommunikoimaan. Itse taistelut ja maastossa seikkaileminen toimivat toki vähintään yhtä hyvin kuin ykkösessäkin, mutta jotenkin nekään eivät enää kolahda samalla tavalla kuin aikoinaan ykkösessä. Siinäkin alkoi intoni loppupuolella peliä kohtaan hiipumaan, joten kai tämä negatiivinen tuntemukseni nyt siihenkin liittyy, ettei oikein uutta ole peli ainakaan vielä tuohon ykkösen pelattavuuteen nähden tarjonnut. Kyllä tämä nyt varsin kovalta pettymykseltä tuntuu, ja saattaa olla, että jää pitkällekin tauolle. No, varmaan huomenna yritän vielä muutaman tunnin jatkaa, mutta jos tuntemukset eivät tästä selvästi muutu, niin kesken jää kyllä, ainakin joksikin aikaa.
Kun jatkoin eteenpäin pelissä, niin parani kyllä asetelmat merkittävästi erittäin mielenkiintoisesti rakentuvan sci-fi-juonen ansiosta. Ja itse asiassa Aloyn ja Gaian väliset keskustelut tuntuivat ensimmäistä kertaa luontevilta keskusteluilta pelissä, eikä niissä paistanut se niin kovin usein esille tuleva lipevä ja ylitehostettu ylinäyttely. Kyllä tämä tällä erää sentään jatkuu, koska alkoi juoni sinänsä kiinnostaa, ja jopa ensimmäiset luontevammat keskustelut tuli kuultua/nähtyä. Myös hyvä pomotaistelu antoi lisää luottoa tulevaan. Pelimaailma on toki itsessään varsin näyttävä ja mielenkiintoinenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom