Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

Todella ikäviä olivat nämä hunting grounds-tehtävät jo ykkösessä, ja lopulta suuri osa jäi niistä itseltäni tekemättä. Platinankin saavuttaminen jäi niistä lähinnä kiinni. Mutta kun en henkilökokohtaisesti jaksa ollenkaan tuollaisia tiukkoja aikarajakuvioita (muuta kuin kilpa-ajopeleissä toki), niin ei vain jaksa noita hinkata.

Forbidden West on tosiaan mielenkiintoisen juonen ja upean pelimaailman ansiosta alkanut onneksi paremmin maistumaan minullekin. Näihin hunting grounds-tehtäviin en kuitenkaan ole koskenut vielä lainkaan Forbidden Westissä, ja todennäköisesti en tule koskemaankaan. Hyvää metsästysonnea kuitenkin teille, jotka näitä jaksatte hinkata! :)
Muistelin että ekassa ne ei ois ihan näin vaikeita olleet. Tosin lähes ekalla yrittämällä nää on mennyt kun katsonut tubesta mallia platinan toivossa. Tää kyseinen on vaan pirun vaikea. Toinen ärsyttävä tehtävä on ne kuoppahaasteet missä tapellaan ihmisiä vastaan. Ne sain onneksi eilen alta pois. No kaipa tämäkin tästä kaatuu kun ollaan yön yli henkisesti valmistauduttu haasteeseen :D
 
Mä aluksi olin samaa mieltä näistä, mutta loppujen lopuksi pidin hunting groudseista molemmissa peleissä tosi paljon. Niiden kautta oppi taistelustrategioita ja pelimekaniikkoja, jotka olisi muuten menneet täysin ohi.

Areena sen sijaan oli mun mielestä tosi ikävä tässä pelissä. En pitänyt siitä yhtään. Samoin fighting pitit tuli hoidettua hampaat irvessä, kun lähitaistelu ja Aloyn kombot on vaan edelleen niin kömpelöitä.
Juu, ehkä annan itsekin näille kuitenkin mahdollisuuden ja ainakin kokeilen Forbidden Westissäkin sitten vielä näitä. Siltikin nuo aikarajat ovat peleissä aika helposti itselleni luotaantyöntäviä - varsinkin jos ovat tiukkoja, kuten muistelen ykkösessä ainakin joissakin tapauksissa olleen.
 
Vinkkinä noihin Hunting Ground hommiin niin Zero Downissa uppasin Aloyn täysille ja aseet sekä haarniskat myös niin nuo kävi todella helposti, toivottavasti tässä toimii sama.
 
Tuon kyseisen hunting groundsin haaste taisi olla ehkä se vaikein minullekin. Monta kertaa yritin ennen kuin onnistui. Minulla oli ihan kiinni siitä että ei menisi ohi yhtään niitä ammuksia niihin pienempiin dinoihin. Ja tuuria sen kanssa että eivät tao Aloyta kanveesiin ennen kuin ehtii ampua niitä. Sen norsun jätin riehumaan heti kun sain kaksi asetta siitä irti. Sitten ammuin aina lähintä pienempää dinoa ja lopulta se onnistui.

En tiedä oliko edes paras ase käytössä kun siitähän saa irti ainakin kaksi eri asetta. Se, jota käytin, ampui muistaakseni jotain sinisiä palloja ja se oli hidas ampumaan.
No nyt se meni jo tokalla yrityksellä! Kiitos vinkeistä. Aikaisemmin yritin kaataa sitä mammuttia niin eihän siitä tullut mitään.
 
Uutta päivitystä pukkaa jälleen. Tässä v1.13:n muutokset.

Main Quests

Fixed an issue with Main Quest “Reach for the Stars” where progression did not update after restarting the “Clear the rubble with the pullcaster" objective.
Fixed an issue with Main Quest “To the Brink” where Belna would sometimes not spawn after objective “Clear the Daunt: Kill the Machines”.
Fixed an issue with Main Quest “Death’s Door” where progression is blocked after using a “Leaplasher Spark Coil” in an upgrade before the "Gather Resources for the Igniter" objective is active.
Fixed multiple issues with Main Quest “Singularity” where unexpected character behavior might lead to progression blockers.

Side Quests

Fixed an issue with Side Quest “The Bristlebacks” where progression did not update after examining the Bristleback carcass prior to talking to the Carja Magistrate.
Fixed an issue with Side Quest “The Bristlebacks” where progression might be blocked due to objective "Kill the Bristlebacks" not updating in the mine.
Fixed an issue with Side Quest “Drowned Hopes” where the progression is blocked if using an alternate route to get to the pryable rocks.
Fixed an issue with Side Quest “Lofty Ambitions” where the Stormbird might get stuck in the terrain, blocking progression.
Fixed an issue with Side Quest “Lofty Ambitions” where the merchant Abadund will not have his prompt after quest completion.
Fixed an issue with Side Quest “Signal Spike” where progression did not update due to interacting with NPCs in Side Quest “The Wound in the Sand”.
Fixed an issue with Side Quest “Signal Spike” where Aloy can get stuck underwater during the “Go to the Source of the Signal” objective.
Fixed an issue with Side Quest “A Soldier’s March” where objective “Scan for Penttoh’s Tracks” will not trigger if players arrive on a Sunwing nearby marker for objective “Climb the Mountain”.
Fixed an issue with Side Quest “A Soldier’s March” where objective “Kill the Frostclaw” would not update and block progression.
Fixed multiple issues with Side Quest “The Blood Choke” where Atekka would get stuck or disappear.
Fixed multiple issues with Side Quest “In the Fog” where progression did not update after killing the Clawstrider.
Fixed an issue with Side Quest “In the Fog” where progression did not update after following Garokkah to the Memorial with alerted machines.
Fixed an issue with Side Quest “Forbidden Legacy” where progression did not update due to Alva being unresponsive on the ”Follow Alva to the Atbay Headquarters” objective.
Fixed an issue with Side Quest “Forbidden Legacy” where a gap between two buildings was blocking progression.

World Activities

Fixed an issue in Cauldron IOTA where the objective “Override the Tallneck” would not update on completion.
Fixed an issue in Cauldron CHI where overridden machines would act hostile towards Aloy.
Fixed an issue in Contracts “Property Retrieval” where progression was blocked upon reloading the activity with all Relics found.
Fixed an issue in Contracts “Alarm Antennas” where the objective would not update if Aloy has three Antennas before completing the “Gather Scrounger Alarm Antennas” objective.
Fixed an issue in Contracts “Rollerback Salvage” where an additional Shellsnapper might spawn.
Fixed an issue in Rebel Camp “Breached Rock” where progression is blocked when killing Rebel leader before objective “Enter the Bunker” is complete.
Fixed an issue in Melee Pits where NPCs would wear the wrong armor.
Fixed an issue where Aloy might get stuck near the entrance of Arrowhand.
Fixed an issue in Black Box: Isle of Spires where the signal will remain active after picking up the box.
Fixed an issue in Signal Tower where some players had an issue picking up Signal Lens.
Fixed an issue where loading a save with previously tracked items as jobs might lead to a crash.

Machines

Fixed an issue where the Tideripper might get its Water Hose Sweep attack interrupted.
Fixed an issue where machines would not react to a dead ally.
Added Apex Grimhorn spawn points outside of missions.

UI/UX

Fixed icons for multiple Coils and Weaves.
Fixed more Metal Flowers icons remaining on the map.
Fixed Silent Strikes being counted twice in the Combat Statistics menu.
Fixed multiple seams on the World Map.

Performance and Stability

Multiple streaming fixes in game and in cinematic.
Multiple crash fixes.

Other

Fixed an issue where Aloy’s shadow might be dimmed when melee attacking or using her Focus.
Fixed an issue where “Fiberzest” and “Vigorstem” can not be obtained after the pouch is full.
Fixed multiple locations where “Install Vine Cutter Module” Icons were not appearing.
Multiple audio fixes and improvements.
Multiple fixes to Aloy’s animations.
Multiple localization and subtitles fixes and improvements.
Multiple fixes to controls
Multiple fixes and improvements to body and facial animations in cinematics.

Lähde: Reddit
 
Kohta kohti kiellettyä länttä. Vähän tekisi mieli odottaa strategia oppaan tuloa, mutta katsotaan malttaakko.


Eilen sain päätökseen Frozen Wildsin ja viimeisenä hommana hunting groundsin. Muutaman kerran olin sitä yrittänyt ja ei ollut tullut mieleen, että vaikeustasoa voisi tosiaan laskea. Homma muuttui sen myötä todella helpoksi ja viimeiset trophyt tuli hankittua. Muuten pelasin pelin normaalilla vaikeustasolla.
 
Uutta päivitystä pukkaa jälleen. Tässä v1.13:n muutokset.



Lähde: Reddit
Ei näkynyt listassa vieläkään korjausta tähän bugiin:


Näitä tanssivia kuolleita vastustajia on tullut omassa pelissäkin vastaan jo useita kertoja. Tarina-vaikeustaso + tehokas tulinuoli ihmisvastustajaan saa noita usein aikaan. Vastustajat eivät ilmeisesti aina muista, että ensimmäisestäkin osumasta voi jo kuolla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei näkynyt listassa vieläkään korjausta tähän bugiin:


Näitä tanssivia kuolleita vastustajia on tullut omassa pelissäkin vastaan jo useita kertoja. Helppo vaikeustaso + tehokas tulinuoli ihmisvastustajaan saa noita usein aikaan. Vastustajat eivät ilmeisesti aina muista, että ensimmäisestäkin osumasta voi jo kuolla.

Kertaakaan ei tuollaista ole itselläni tapahtunut. Ja muutenkaan en taaskaan ole bugeihin tässäkään pelissä juuri lainkaan törmännyt. Erikoista kyllä, jos tuohonkin bugiin on joku useinkin törmännyt. Nyt kuitenkin itsellänikin taitaa olla melkein 44 tuntia peliä jo takana. Toki en helpoimmalla tasolla pelaa, joten voisiko sitten siitä johtua?
 
Kertaakaan ei tuollaista ole itselläni tapahtunut. Ja muutenkaan en taaskaan ole bugeihin tässäkään pelissä juuri lainkaan törmännyt. Erikoista kyllä, jos tuohonkin bugiin on joku useinkin törmännyt. Nyt kuitenkin itsellänikin taitaa olla melkein 44 tuntia peliä jo takana. Toki en helpoimmalla tasolla pelaa, joten voisiko sitten siitä johtua?
Latasin nyt YouTubeen muutaman lyhyen videon hauskimmista bugeista, joita on itsellä tullut vastaan:
 
Latasin nyt YouTubeen muutaman lyhyen videon hauskimmista bugeista, joita on itsellä tullut vastaan:

Itsekin oon onnistunut välttymään bugeilta. Ainoastaan kerran olen tippunut jonnekin rakennuksen sisään mistä ei päässyt pois. Mutta tyylikkäät hiekkafysiikat tuossa Ekassa klipissä. Tyyppi surffailee pois ni jää laudankin jäljet hiekkaan
 
Kertaakaan ei tuollaista ole itselläni tapahtunut. Ja muutenkaan en taaskaan ole bugeihin tässäkään pelissä juuri lainkaan törmännyt. Erikoista kyllä, jos tuohonkin bugiin on joku useinkin törmännyt. Nyt kuitenkin itsellänikin taitaa olla melkein 44 tuntia peliä jo takana. Toki en helpoimmalla tasolla pelaa, joten voisiko sitten siitä johtua?

Mulla joku 90h takana ja normilla pelaan enkä myöskään ole kertaakaa törmänny tommosee bugiin. Lähes kaikki rebel outpostit tehny ja ihmiset niistä murhannut eikä mitää tanssimisia tullut vastaan. Et on se jännä et ihmiset pelaa samaa peliä niin luulis että ihmisillä olis myös ne samat bugit.

Enkä ole muutenkaan törmännyt bugeihin, ainkaa sellaisiin mitä nyt muistaisin mainita. Ainoa mikä on jääny mieleen ku eräässä dialogissa aloyn silmät muljahti johonki kallon taakse ja pysyivät siinä, näkymä oli kun manaaja leffasta.
 
Itse olen kerran tippunut maan sisään cut-scenen alussa, sen keskustelun jälkeen montusta ylös nouseminen osoittautui mahdottomaksi. Näki kyllä samalla vähän seinien läpi miten pelimaailma on tehty. Ja kerran myös Aloy jäi leijumaan ilmaan puolen metrin korkeuteen ja kaikki liikkuminen tapahtui sen jälkeen levitaation avulla. Se oli ihan hauskan näköistä :D

Lisäksi pelin alussa onnistusin löytämään jostain vuoresta läpinäkyviä isoja kivenlohkareita niin pääsi sitten kävelemään tyhjän päällä, kyllä siitäkin onnistuin hetkeksi löytämään kaikkea hauskaa kokeiltavaa ja vähän erilaisia kuvia sai myös otettua.

Muita ei muistu mieleen, mutta onhan peliä toki päivitetty tosi paljon ja vielä aika säännöllisesti. Paljon korjattavaa ollut siinä mielessä. Ja sinäänsä ihan hyvä, että hitaamalla pelitahdilla päässyt nauttimaan kaikista päivityksistä.
 
Nyt on maailma pelastettu ja päätarina saatu päätökseen, enää sit mapin putsausta sivutehtävistä ja puuttuvista trophyistä. Et pelaattavaa vielä riitää, tykkäsin kyllä kaikin puolin pelistä jokseenkin taiteluväsymys alkoi painaa päälle loppua kohti. Legendaarisia aseita olisin toivonnut paljon enemmän tai paljon aikasemmin kun ihan lopussa, lootti olisi myös saanut olla ns jännittävämpää kun vaan niitä sipuleita ja johtoja laatikoista ja kultaharkkoja mitä myy vendoreille.

Ihan hyvin olisi voinut olla vaikka niissä lukuisissa runeissa jotain jännää loottia, sen sijaa siinä kerättiin jotain artifact palluroita mitälie jotka olivat täysin turhia.

Legendaarisen armorin ja pari asetta sain melko loppuvaiheessa ja päivitin niitä pykälän tai pari, mut en näe mitää syytä niitä tappiin vetää. Aseita oli paljon kaikenlaisia mut ihan jousella tuli vedettä varmaa 98% ajasta, mitä nyt hieman kokeili jotain muita siinä välillä. Melee taisteluihin oli tuotu miljoona eri komboa josta muisti käyttää tasan 0! Eikä pahemmin muutenkaa tullut melee käytettyy oli vastassa ketä tahansa, hidastus päälle ja jouskaril piäähän.

Sivutehtävät laadukkaita ja päätarina piti otteessaa ja pelinmaailma kaunista joka ikistä pientä yksityiskohtaa myöten, maailma on niin kaunis ja mystinen mutta olisi niin kaivannut kaikkea mysteeri puzzleja ym sinne lisäksi, jo monesti mainittu Aloyn ylenpalttinen "hmm whats this" helpotti ne vähätkin puzzlet mitä oli niin että kaksi vuotiaski osaa. Mielentkiintoisia mestoja mappi täynnä mut niis mestois ei ole sit pahemmin niiden sipulien ja johtojen lisäksi mitään ns jännää loottia mitä olisin toivonnut.

Mutta kaikenkaikkiaan erinoimainen peli ja sitä oli hauskaa pelata, puutteita löytyy, mutta mikään ei kuitenkaan pilannut fiilistä. Erinomainen mutta ei täydellinen jatko-osa, mutta tästä on hyvä jatkaa!
 
Menihän tämä vihdoin läpi 71 tunnin jälkeen, 90% tehtynä ja yksi puuttuva trophy platinaa varten tekemättä. Varsin tuhti paketti, mutta erittäin hyvin hiottu kokonaisuus.

Päätarina yllätti positiivisesti, ekan osan jälkeen en odottanut että saataisiin yhtä hyvää tarinaa, mutta tykkäsin jatko-osan twisteistä ehkä jopa enemmän. Samoin side questeissa oli hyviä tarinoita jotka kertoivat maailmasta ja eri heimoista. Ääninäyttely oli todella laadukasta, vaikka dialogi välillä ehkä ui siellä siirapissa.

Taisteleminen koneita vastaan toimi loppuun asti. Itsellä usein pelien combat osuudet loppua kohti menettää täysin kiinnostuksen, mutta tässä niinkuin ekassakin osassakin, robotteja mielellään jaksoi mäiskiä menemään. Ihmisvihut olikin taas niin pakkopullaa alusta asti, vaikka tähän olikin koetettu keksiä uusia taistelutapoja, niin aikalailla ihmisiä vastaan tuli vaan ammuttua päähän, muutama kätevä melee kikka jäi niistä montuista mieleen.

Koneiden murto/ratsastus tuntui puolivillaisesti toteutetulta. Monesti kävi niin kun mursi yhden koneen laumasta agressiiviseksi, niin se vaan seisoi ja otti turpaan, auttamatta sen enempää. Ja ratsastus, varsinkin noilla isoimmilla koneilla oli todella tahmeaa ja hidasta, mielummin tuli sitten jalan liikuttua.
Samoin kiipeilyn kanssa välillä saattoi kirosanoja päästä, kun tuntui että Aloy ei tartu kohtaan mistä selvästi piti saada kiinni, ja seuraavalla yrittämällä Aloy sitten nappaakin siitä keltaisesta palkista kiinni. Mutta annettakoon se anteeksi, peli kuitenkin on sen verran laaja, ja suurimmaksi osaksi kiipeily oli erittäin vaivatonta. Ja yleisestikin Aloyn kontrollit toimi mielestäni todella hyvin.

Komppaan ylempää tuota, että loot oli tylsää. Vei innostuksen kun näki arkun missä on oranssia kamaa sisällä, ja siellä aina oli niitä kultaharkkoja tms. mistä sai vain valuuttaa. Vähän jäi myös auki että mitä sillä vihreällä kristallilla teki, peli yritti äänitehosteilla saada niiden keräyksen tuntumaan tärkeältä, mutta lopussa taskut oli vain niitäkin täynnä.

Mutta tosiaan vaikka pelistä löytyykin valitettavaa, niin kyllä tämä kokonaisuutena on valtavan hieno seikkailu, itselle toistaiseksi vuoden paras peli. Niin voishan sen vielä mainita, että ihan nättihän tämä peli myös on.
 
Major Update: mm. New Game+ ja Performance tilan parannus.

Raportit kertoo, että performance tila olisi vihdoin hyvällä tasolla. Pitää huomenna vilkaista itsekin. 40fps tila ja VRR-tuki on Guerillalla kehitteillä.

Viimeisen viikon aikana olen taas tykitellyt Forbidden Westiä eteenpäin, 70h mittarissa ja San Francisco lähestyy ensimmäistä kertaa. Hieman on Aloy päässyt ylikehittymään, kun päätarina on vasta lvl 26 ja puolestaan Aloy on lvl 44. Kiva, jos pelin loppuosan pääsee nyt nauttimaan paremmasta performance tilasta. Tekemistä, kun riittää kartalla vielä vaikka kuinka paljon!

Tarinat, hahmot sekä maailma sykähdyttää aina vaan enemmän ja enemmän, mutta pelin taistelu on pettymys Horizon Zero Dawniin verrattuna.
 
Ai että, en malta odottaa miltä performance nyt näyttää. Myös transmog on oikein mieluisa lisäys!
 
Pikaisen testauksen perusteella en huomannut muuta eroa performance ja grafiikka tilan välillä kuin että performance tila on selkeästi tarkempi kun vähän kauemmas kattoo, varmaan puuttuu kaikennäköisiä turhia efektejä kuten depth of field ja muuta.
 
Hyvältä näyttää performance tila. Ja juu on tosiaan jopa hieman yliterävä kauas katsoessa, mutta sitä nyt ei oikein normaalissa pelatessa huomaa.

Iso muutos on kuitenkin tuulessa. Pusikot, puut, heinät ja lehdet heiluvat enää minimaallisesti. Ilmeisesti sillä saatu shimmering pienemmäksi, kun liikettä on vain vähemmän.
 
Jaha pitääpä itsekkin testata joku päivä miltä näyttää
 
Ylös Bottom