Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Iältään varttuneemmat eli yli 30-vuotiaat pelaajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Blackdawn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jos hiihtämistä harrastaisin niin sitä kiertäisin itsekin talvisin. Äkkiseltään kartalta kun katselin niin korkeimman ja matalimman kohdan korkeusero on jotain 25m paikkeilla.
Suolijärven maastossa se tuli itsekin aikoinaan juoksenneltua lenkkiä kesäisin, ja miksei joskus hiihdeltyäkin talvisin, mutta muistaakseni silti juoksulenkillä tuli käytyä selvästi enemmän. Tuosta nyt toki on jo yli 20 vuotta aikaa. Silloin kun vielä tuli siis Herwoodissa asuttua. Toki siellä käydään pojan kanssa edelleen vuosittain ainakin kesäisin, kun äitini, eli pojan mummu siellä vieläkin asuu. Itse kyllä pidän paikasta, ja tykkäsin aikoinaankin asua. Ihan liian ikävän maineen sai joskus aikoinaan. Täydellistä paikkaa ei toki missään liene, mutta hyvin on Hervantaa joka tapauksessa kehitetty oikeaan suuntaan monella tapaa vuosien varrella.

Kyllähän sitä tulee ihan liikaa pelattua mutta: eläkeläisellä on aikaa. :) Sen olen huomannut että liian pitkä pelaaminen vaikuttaa pelin suorittamiseen. Ensimmäinen tunti menee lämmitellessä ja siitä kaks tuntia on sitä parasta flowta ja sitten alkaa suoritus heikkenemään.
Mä pelaan aika paljon noita suurstrategia-pelejä (joissa suurin osa ajasta kuluu pelkkään miettimiseen) ja muutaman tunnin pelaamisen jälkeen alkaa pää olemaan jo niin sekaisin ettei siinä edes huomaa mitä ympärillä tapahtuu. Tauot tekevät siis hyvää ihan pelin kulun kannalta.

Kelpaako tuore blogini tähän ketjuun? Aiheena on verkkopelaajia taannoin viihdyttänyt julkaisu MAG – Massive Action Game, jonka parissa tuli koettua paljon hyviä hetkiä ennen servereiden sulkeutumista noin kymmenen vuotta sitten.

Edit. Laaman lisäksi myös @kriswel puhui MAGista taannoin ja sen pohjalta innostuin lopultakin kirjoittamaan aiheesta.

33-vuotias. Eka oli PS1, sitten PS2, Xbox 360. Parit käyttis PC:t eli perus nettipelejä ja nykyisellään on ollut pari peli-PC:tä joista toinen myyty ja toinen tuorehko jokapäiväisessä käytössä ja 2 Nintendo Switchiä. Tietty suurin osa pelatuista peleistä on nykyisellään Xbox game pass, Steam ja Epic ja Nintendo Online kautta ja en omista kuin muutaman fyysisen kopion Switchille.

Juu, ennen PS1 sain testaa Commodore 64 mutta se ei ollut oma mutta lapsena yksi iltapäivä sitä tuli käytettyä.

Täähän on hauska ketju johon voisin avata omaa taustaa. Ikääntyminen ja vapaa-ajan käyttö pelaamiseen on aina vähän problemaattinen yhtälö, heh. Tällä hetkellä 37 vuotta mittarissa ja 1,5 vuotiaan tytön isänä on pelaamistottumukset pakostikin hieman muuttuneet. Pelaaminen on jo lapsuudesta asti ollut rakas harrastus, NES aikakaudelta alkanut, siitä luontevasti SNES, PSX jne... Sonyn leirissä oltu viimeiset 20+ vuotta, Nintendolta lähinnä käsikonsolit sekä PC ollut myös enemmän tai vähemmän läsnä, nykyisin vähemmän ja vois sanoa että 99% konsolipelaaja oon ihan vain käytännön helppouden vuoksi.

Missään vaiheessa elämää ei ole näkynyt kyllästymisen merkkejä pelaamiseen. Perheellisenä on välillä haastavaa löytää riittävästi aikaa, pääasiallisesti pelaaminen jää keskimäärin päivätasolla johonkin 2-3 tuntiin. Muksun päikkäri ajat ja myöhäis ilta / yö on niitä kuningas hetkiä. Tosin, tietoisesti pyrin välttämään valvomista liikaa, ehkä pari kolme päivää viikossa pystyy valvomaan pidempään ja pelaamaan ettei ota liian koville (etätyö auttaa aika paljon kun työmatkoja ei juuri ole). Sellainen sopiva tasapaino on löytynyt. Muutenkin terveelliset elämäntavat on aika lähellä sydäntä, joten vapaa-aikaa menee myös lenkkeilyyn ja kuntoiluun. Välillä jos tulee joku uusi hyvä peli, joutuu vaan tekeen raakoja valintoja ja nipistämään terveydestä että nyt jää parit treenit väliin kun haluaa pelata, mutta sitä se on, valintojen maailma ja aikaa on rajatusti.

Tsekkasin vähän aikaa sitten PSN profiilini trophy logia PSNprofilesin kautta (on muuten hauska tapa ns. "muistella menneitä" ja tehdä analyysiä), aina vuodesta 2008 asti tähän päivään. Vaikka kokonais pelaamiseen käytetty aika on nykyisin paljon vähäisempi versus hurjien sinkku aikojen niin en ole koskaan ollut mikään "kerralla himopelaaja". Login mukaan monia isoja rpg pelejä läpäisty useamman viikon sisällä. Välillä saattanut olla taukojakin mutta yleensä palattu takaisin kuukauden tai parin päästä.

Vertasin itseäni myös hieman muutamaan läheiseen ystävään, pelitottumukset on aika erilaisia ollut aina. Moni kaveri ei välttämättä pelaa puoleen vuoteen tai vuoteen mitään mutta sitten kun tulee joku megapeli mistä innostuu niin sitten vedetään 100 tuntia muutamaan viikkoon. Itse en kykene sellaiseen. Itselläni tottumukset ollut aina (myös sinkku aikoina) että pelataan "tasaisen tappavasti". Aika vähän sellaisia päiviä tulee ettei olisi pelannut yhtään mitään. Pelaamattomia viikkoja hyvin vähän. Pelaamattomia kokonaisia kuukausia ei varmaan koskaan?
Muistan myös että ennen vaikka aikaa olisi ollut loputtomasti pelata, saattoi jopa tarkoituksella hidastaa jonkun uuden pelin pelaamista ettei se loppuisi kesken tai menisi ns. uutuuden viehätys liian nopeasti.

Mites muut perheelliset vanhukset? Mikä klo aika päivästä on parasta peliaikaa? Mitä teette kun tulee se kauan odotettu mega peli?

Mites muut perheelliset vanhukset? Mikä klo aika päivästä on parasta peliaikaa? Mitä teette kun tulee se kauan odotettu mega peli?
Olen pelaamistottumiksiltani hyvin samanlainen kuin sinä. Mieluummin tasaisen tappavasti kuin 100 tuntia viikossa kerran puoleen vuoteen. Täällä tosiaan mittarissa 39 vuotta ja pienen vauvan isä. Mutta sama taktiikka se on ollut aina. Pelaan ennemmin joka päivä vähän kuin kerralla 12 tuntia. Parisuhteen myötä pelaaminen on painottunut iltoihin ja öihin. Olen aikamoinen iltakukkuja, joten tällainen taktiikka toimii ihan luontevasti. Näin en yleensä haukkaa yhteisestä ajasta vaimon kanssa pelaamiseen juurikaan (jos ei sitten pelata yhdessä), vaan pelaan pääsääntöisesti kun muu väki nukkuu. Eikä tämä siis ole minulle mitenkään hankalaa. Voin hyvin mennä aamuyön alkutunteina nukkumaan ja herätä kahdeksalta töihin.

Megapelin julkaisu ei yleensä vaikuta juurikaan pelitottumuksiin. Tottakai sitä kauan odotettua peliä haluaisi pelata heti, mutta se kyllä yleensä myös onnistuu. Viimeistään illalla.

Isäksi tuleminen ei vielä ole näkynyt peliajassa oikeastaan ollenkaan. Vauva on niin pieni, että se nukkuu silloin kun ylipäätään muutenkaan pelaisin. Enkä itseasiassa usko, että jatkossakaan tulee näkymään mitenkään erityisen paljon, kun oma pelaaminen on niin ilta- ja yöpainotteista joka tapauksessa.

Edit. Niin se unohtui sanoa ettei täälläkään ole minkäänlaisia kyllästymisen merkkejä, vaikka pelailut aloiteltu joskus pikkupoikana Sega Master Systemillä. Melkein sanoisin, että into pelaamiseen on vaan lisääntynyt kun vuosia on tullut lisää.

Illalla ehtii pelailla usein siinä Pikku Kakkosen aikaan mutta muuten pääasiassa yleensä 19.30/20 -> 21. Hyvinkin tarkasti. Sen jälkeen katsellaan ohjelmia ja sitä ennen ei pysty kun lapset pyörii jaloissa. Viikonloppunakin ne painottuu ilta-aikaan mutta silloin saattaa päiväsaikaankin ehtiä pelailla.

Isomman lapsen kanssa on myös pelihetket erikseen, jolloin on nyt pelailtu pääasiassa Fortniteä. Näitä pelitunteja on tällä hetkellä neljästi viikossa. Silloin kun ei huoli/tarvitse minua peleihinsä niin tulee pelattua omia pelejä.

Aika hitaasti sitä nykyään saa pelejä läpi mutta toisaalta yksi merkittävä syy on sekin, että pelit on paisuneet niin järjettömän kokoisiksi.

40v ja pelaan päivittäin, kun olen omassa mökissä. Tytär 17v asuu äitinsä luona ja oma kihlattu asuu myös eri osoitteessa. Kun olen kihlattuni luona en palaa, vaikka siel on ps3. Sillä katsellaan leffoja, eikä silloin tee mieli pelata. Eniten tässä iässä harmittaa, ettei rytmipelit oo enää se oma juttunsa. Tällä tarkoitan tasohyppelyt ja sun muut.

40v ja pelaan päivittäin, kun olen omassa mökissä. Tytär 17v asuu äitinsä luona ja oma kihlattu asuu myös eri osoitteessa. Kun olen kihlattuni luona en palaa, vaikka siel on ps3. Sillä katsellaan leffoja, eikä silloin tee mieli pelata. Eniten tässä iässä harmittaa, ettei rytmipelit oo enää se oma juttunsa. Tällä tarkoitan tasohyppelyt ja sun muut.
En ole huomannut että rytmipeleissä tai muissakaan peleissä olisin iän myötä huonompi. Sanoisin että varsinkin autopeleissä tietty iän tuoma harkintakyky on jopa tuonut parempia tuloksia kisoissa. Toki en ole pitkään aikaan pelannut mitään kunnon rytmipeliä, vaikkapa Guitar Heroa. Siinä voisi olla peli, että harjoituksen puute näkyy enemmän kuin se että on vanha.

Ylös Bottom