Ikarugaa ilotikulla~

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Orin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Orin

KonsoliFIN Alumni
Jokainen Ikarugaa pelannut tietää, kuinka ahdistavaa on pelata GameCuben analogisella tatilla äärimmäistä tarkkuutta vaativaa peliä. Digipadista ei sen enempää, sillä Ikarugassa varsinkin tulee painettua joka suuntaan, kun haluaa painaa esimerkiksi oikealle. Kiitos padin pienuuden. Joten... Mitä tarvitset, oi maailmaa pelastava ketjuttaja, saadaksesi kovat pisteet? Ilotikun. Ystäväni kanssa tilasimme amazonista äärimmäisen halvan ja hyvän ilotikun, hintaan 9e (postikulut sisältäen 16e). Ei siinä, että Ikarugan pelaaminen olisi ennen tikun ostoa ollut helvettiä, sillä itseltäni löytyy myös Horin valmistama digiohjain, joka on tutkitusti paras valinta shoottereita ajatellen.

Eräänä päivänä pelatessani, kaverini luki netistä, että Ikarugan johtavat pelaajat - mukaanlukien WIZ - pelaavat peliä joystickillä. Hetken mielijohteesta minä ja ystäväni laitoimme tilauksen tulemaan. Nyt, kun paketti on saapunut ja ensimmäiset testaukset on tehty, voin sanoa, että tikku sopii mitä parhaiten Ikarugan pelaamisen. Pienestä alkujäykkyydestä kärsivä tikku optimoituu muutaman tunnin intensiivisen pelailun jälkeen. Ote on hyvä, näppäimet ovat kookkaita ja mukana on myös turbo-moodi. Kaiken lisäksi tikku on sopivan miehisen kokoinen; lähes kaksi kertaa Cube.

Avautumiseni jälkeen odotan kommentteja teiltä Ikarugan pelaajilta, mikseipä muiltakin shoottereista pitäviltä. Kokemuksia siis ohjaimista ja shoottereista, hyvistä ja huonoista.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Ikarugaa ilotikulla~

Eli kyseessä ovat siis Amazon.co.uk:n ala-kaupan, Games Wholesalen, Logic 3 Arcade Stickit ( vai olisiko korrektia sanoa Stikit? :p ). Ohjain on varsin mittavan kokoinen, olisiko arviolta noin 30cm x 20cm, ja näyttää suhteellisen tyylikkäältä. Tikku on, kuulemani mukaan, kestävä ( mikä on aina plussaa tämän tyyppisissä ohjaimissa ). Mikä parasta, esimerkiksi Ikarugaa on erittäin hyvä pelata kyseisellä ohjaimella - ja jos ei muuten, niin ainakin fiilistelyn vuoksi. Vaikka emme Orinin kanssa ole sitä niinsanottua "Arcade-halli-sukupolvea", ei tikun käyttö tunnu mahdottomalta, vaikka ihan Hori-padin suomiin tuloksiin ei vielä päästä :p

Ehdoton pakkohankinta niin tappelu- kuin shooter-peleistä pitäville. Jos omistat Viewtiful Joen, Ikarugan tai Soul Calibur II:sen, nopeasti rekisteröinti Amazoniin ja vaikkapa Sampon Visa Electron kouraan. Tilaus tuli perille noin viikossa, eli yllättävänkin nopeasti. Suosittelen.

Unreal-Hawk sanoi:
Kumpaakohan on saatavilla konsoleille?
Kumpaakin, jos puhe on Boxista. Mutta joo, puhuitte siis arcade tikusta. Tuli mieleen vain joystick. "Miten sillä voi pelata tappelupeliä?"

Joel-san sanoi:
Kumpaakin, jos puhe on Boxista. Mutta joo, puhuitte siis arcade tikusta. Tuli mieleen vain joystick. "Miten sillä voi pelata tappelupeliä?"

Ai, virallisia tikkuja vai? Ja kun katsoin foorumi-aluetta, huomasin seikkailevani Gamecube-puolella, lukemassa Ikaruga-threadia, josta päättelin: En ole puhumassa/lukemassa Xboxista vaan GC:stä, eikä Ikarugaa ole muilla konsoleilla kuin Dreamcastilla ja Gamecubella. Konsolipiireissä joikkari, tikku, ilotikku, jne. tarkoittavat aina - ellei toisin mainita - Arcade Stickiä.

Olen pelaillut Ikarugaa Horin digipadilla. Kunnollinen arcade-tikku olisi hieno juttu, mutta minulla ei tilausmahdollisuutta. Olisikohan mahdollista pistää pystyyn jonkinlaista kimppatilausta?

Ikaruga Dreamcastilla ja aidolla Arcade Stickillä -> siinä vasta pelinautinto! En vaihtaisi!

Jos vastaavanlainen sticki löytyy Gamecubelle, suosittelen todella lämpimästi. Tuo Soul Calibur -arcadestick näyttää kyllä hyvälle.

Wohoo~! Kaiken tämän surun ja kivun keskellä jaksan iloita niinkin pienestä (ok, suuresta) asiasta kuin aktiivisuudesta! Olen tautinen, täällä vietetään Venetsialaisia ja valuin juuri kotiini - lähes kuolleena. Hienoa, että porukka pelailee yhä shumppeja, varsinkin Ikarugaa. Iloitsen. Tosiaan tuolta amazonista saa tilattua halvalla ilotikun, valmistaja Logitech. 16e ja ei Mastecardia/Visaa, eli tilaamisen pitäisi sujua ongelmitta. Kuten aikaisemmin muut mainitsivatkin, niin stikki on ehdoton juuri shoottereihin ja beat 'em uppeihin, ja suosittelen ostamista. Monen alustan omistajat ei hätää: kaupasta saa halvalla liittiminen, jolla pelaat stikillä (tai muilla ohjaimilla) konsolin kuin konsolin pelejä. Huippuhyvän ohjauksen lisäksi kaupanpäälle aito, oikea ja vastustamaton retro-tunnelma \o/

Olin kohtalaisen pettynyt, kun pivot-näyttöni (sen saa siis käännettyä pystyyn) kääntyykin Ikarugan kannalta juuri väärään suuntaan. Vaikka LCD-näyttö ei olekaan ihan paras juttu DC:n resoluutiolle, olisi se silti ollut kätevä tapa pelata Ikarugaa pystytilassa.

Minä itse pelasin Ikarugaa ihan Cuben perusohjaimella eikä minulla ollut kyllä huolen häivää. Tuollainen Arcade Stick, 60Hz ja TV kyljellään niin meno olisi parhaimmillaan. Ikaruga on kyllä yksi kaikkien aikojen peleistä...

Unreal-Hawk sanoi:
Ai, virallisia tikkuja vai? Ja kun katsoin foorumi-aluetta, huomasin seikkailevani Gamecube-puolella, lukemassa Ikaruga-threadia, josta päättelin: En ole puhumassa/lukemassa Xboxista vaan GC:stä, eikä Ikarugaa ole muilla konsoleilla kuin Dreamcastilla ja Gamecubella. Konsolipiireissä joikkari, tikku, ilotikku, jne. tarkoittavat aina - ellei toisin mainita - Arcade Stickiä.
Kaikkea ei voi tietää. Ei tarvitse hyökätä tietämättömän kimppuun.

Joel-san sanoi:
Soul Calibur 2:sta tikulla. Voi jösses... Mitähän siitäkin tulisi? Samantien ratti.
Soul%20Cali%20Stik.jpg

:)

NapaKettu sanoi:
Minä itse pelasin Ikarugaa ihan Cuben perusohjaimella eikä minulla ollut kyllä huolen häivää. Tuollainen Arcade Stick, 60Hz ja TV kyljellään niin meno olisi parhaimmillaan. Ikaruga on kyllä yksi kaikkien aikojen peleistä...

Olen täysin samaa mieltä kanssasi, NapaKettu. Ikaruga on taideteos. Ja vielä joku päivä, hamassa tulevaisuudessa, se tulee olemaan erittäin harvinainen keräilykappale.

Minkäslaisia piste-ennätyksiä olette saanaeet tässä pelissä?

Ikaruga on mielestäni maailman paras peli, ja tähän mennessä olen pelaillut sitä 300 tuntia.
Tällä hetkellä löytyy Pal-Ikaruga ja Appreciate DVD, tulossa on Jap-Ikaruga.
Sitten vielä Dreamcast-versio niin "kokoelma" alkaa oleen mallillaan...

Ylös Bottom