Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Indiana Jones and the Great Circle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja R2zapiN
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    pc xsx
Nyt on vihdoin saatu tämäkin alulle. Alustana PS5 Pro ja ensimmäisenä olin kyllä aika vaikuttunut siitä miten hyvältä peli näyttää vaikka se myös pyörii todella sulavasti. Onko tämä yhtä toimiva normi-pleikkarilla ja Series X:lläkin?

Toisaalta sitten taas alun viidakon suhteen tuli aika äkkiä selväksi että erittäin rajatussa putkessahan siinä mennään, joten osansa on varmasti pelimaailman rajauksella.

Varsinainen ensimmäinen kenttä toi heti mieleen Dishonoredin. Tosin rajallisempana versiona, sillä onhan Dishonoredissa vielä monta pykälää laajemmat kentät ja mahdollisuudet etenemiseen. Indyssä oli enemmänkin mausteita Dishonoredin maailmasta ja peli on enemmänkin metroidvaniaa, jossa eri asioiden kautta saa auki reittejä aiempiin paikkoihin tai paikoista toisiin. Mukavan monipuolista joka tapauksessa vaikka skaala tuntuukin ensimmäisen alueen perusteella olevan melko tiivis.

Taistelu on hauskaa, kuten on todettukin. Samoin huvitti jo ekassa hiippailussa se, miten lasipullon rikkoutuminen fasistin päähän ja tämän kaatuessa hajottaman puisen laatikon ääni eivät kumpikaan herättäneet mitään tuntemuksia suunnilleen viiden metrin päässä kävelevän kaverinsa mielessä. No jaa, kaikkea ei voi saada, ei tämä varmaan mitään Hitmania ole tarkoitus ollakaan. Yritin myös heitellä koirapartiota jollain työkalulla mutta parin metrin päähän naaman eteen heitetty tavara ei näitä kiinnostanut pätkääkään. Ok, näillä mennään. Askel-äänien perään tyypit kuitenkin tuntuvat erittäin persoja olevan.

Kentistä löytyvä kama on myös ollut mukavasti pelin maailmaan liittyvää ja ilmeisen vaihtelevaa mutta jollain tapaa se alkoi jo nyt etukäteen väsyttää: "pitääkö" tässä taas kerätä jotain lippulappuja ja nuohota joka paikka vain niiden takia? Ihan eri asia taas oli ensimmäinen mysteeri, jota selvittää, sillä sellaiseen liittyvä löydettävä kama on taas todella mieluista. Sinänsä melko outo tämä väsymys-reaktioni koska esimerkiksi aiemmin mainitussa Dishonoredissa luin ihan mielelläni maailmaa avaavat lappuset. Tosin siinä niissä oli hyvin tasaiseen tahtiin pelimaailmasta vinkkejä antavia asioita, joten ne ehkä menevät jopa enemmän tuohon mysteeri-tehtävän kategoriaan.

Olenkin vielä vähän kahden vaiheilla onko keräiltävät mutta maailmaa enemmän avaavat asiat juuri tässä pelissä lopulta enemmän hyvä vaiko huono asia.

Mitä Indiana Jonesiin tulee, niin tämähän on täyttä asiaa. Ääninäyttely (ja toki myös visuaalinen puoli) siihen liittyen meni läpi heti alusta lähtien mutta iskostui kunnolla vasta kun pääsin ensimmäisen lentovälikuvan jälkeisen kentän loppupäähän ja muistin, ettei tässä ole nyt Harrison itse puhumassa. Jos sitä ei tietäisi, niin sitä ei välttämättä tajuaisi ollenkaan, sillä niin hyvin tuo toimii. En ihmettele että Ford itsekin taisi olla kehunut suoritusta.

Tuli myös kova into katsoa alkuperäiset leffat uusiksi. Ne olen tainnut katsoa viimeksi joskus 10–15-vuotiaana, joten näin vanhemmalla iällä niistä voisi saada jotain enemmänkin irti. Nyt kuitenkin pelaillaan ensin.
 
Eilen taas uppouduin Indyn matkaan ja voi jepulis, mitä ne on siellä MachineGamesilla on oikein touhunneet? Tämähän on ihan helvetin loistava peli ja jotain ihan muuta mitä studiolta olisi odottanut.

Olinhan minä tietty täältä ja muualtakin jo asiasta lukenut. Kehuja oli ja vertauksia vaikka ja mihin omaan pelimakuun sopiviin teoksiin. Mutta että NÄIN loistava. Homman loistavuutta parantaa vielä se, että genre iskee itselle monella tapaa just eikä melkein. Unchartedit ja immersive sim -genre on sitä omaa juttua, joten kun isketään se seikkailu ja tutkimusmatkailu Dishonoredin tyyliseksi seikkailututkimiseksi, niin voiko parempaa cocktailia (kukonhäntää?) enää meikäläiselle edes tehdä?

Alun viidakko-osuuden kulissimaisuus ja putkimaisuus on maailman osalta karissut (mitä toki oletinkin tapahtuvan), sillä kentissä on loistavasti eri reittejä ja vapautta. Tosin kyllä kulissimaisuus siinä mielessä jatkuu, että hahmot tuntuvat lähinnä seisovan paikallaan odottamassa pelaajaa, jolloin aloittavat jauhamaan jotain parin, kolmen lauseen dialogia, jota toistavat loputtomiin. Välillä peli jopa näyttää siltä, että hahmot olisivat bugittaneet paikalleen, sillä niin elottomia nämä ovat. No, pieniä juttuja ja ei ole oikeasti haitannut, vaan lähinnä huvittanut. Verrattuna vaikka GTA:n tai Dishonoredin eläviin tai sen oloisiin maailmoihin, ei tämä pääse kauhean lähelle niitä. Ei kuitenkaan haittaa vaikka onkin niin selvä "pelikulissi" koska homma on muuten niin loistavaa ja viihdyttävää. Turha kuitenkaan odottaa varsinaisesti mitään Hitmanin tai Dishonoredin hiekkalaatikkopelimaailmaa, joka tuntuu elävän ilman pelaajaakin.

Vatikaanin alku myös oli melko paljon rajatumpi mitä se lopulta onkaan, joten aiemmin mainitsemani "Dishonoredia rajatumpi kenttä" ei kyllä enää pidä paikkansa. Ainakin omaan makuun ollut ihan tarpeeksi laaja jo tämä vatikaani tähän mennessä ja oletettavasti tämä on yhä niitä pienempiä alueita.

Taistelu on yhä hauskaa vaikka hiippailua tässä luonnostaan tulee harrastettua. Harvassa on kuitenkin pelit, joissa paljastuminen ei haittaa yhtään, kuten tässä, sillä se rähinöinti vain on niin huvittavaa. Samoin ne erilaiset animaatiot, joita tulee varsinkin hiippailu lomassa ukkoja tainnuttaessa.

Yksi outous tuli vastaan, sillä porukka juoksee kimppuun jos näkee Indyn hyppäämästä vaijereista? Ja yksi koira kävi kimppuun siksi koska laskeuduin tämän viereen jostain ylempää eikä alue ollut mitenkään kielletty? Sitten on heti koko kenttä melkein kimpussa. Pikkujuttuja toki mutta asioita, jotka täytyy sisäistää että osaa varoja näitä. Jossain toisessa pelissä noista olisi ehkä hahmot lähinnä kommentoineet tai reagoineet eikä heti hyökänneet.

Kentistä löytyvästä kamasta olin kahden vaiheilla mutta en enää. Onhan se mielenkiintoista ja hyvää eikä sitä ainakaan vielä ole kokenut työksi tai yhdentekeväksi. Mukavasti menee mysteereiden ohessa kun ei tiedä liittyykö johonkin selvitettävään juttuun vai avaako vain muuten maailmaa.

Yllätyin myös vapaudesta ja miten paljon tuolla on heti alussa eri asioita, joita voi lähteä tekemään. Suoraviivaiseksi tätä ei voi sanoa vaikka tavoitteet melko selkeitä muuten ovatkin.

Enpä odottanut että olisin pelissä kuvaillut kissoja Vatikaanissa mutta niimpä vain sekin on tehty ja vielä viihdytty sen parissa.

Lisättäköön vielä että isoin puute tähän mennessä on se, ettei ole valokuvaustilaa? Peli on ihan hiton nätti. Pleikkarilla ei voi myöskään vain ottaa kuvaa koska peli menee heti taukovalikkoon kun painaa kuvausnappia. Paitsi ehkä jos tekisi sen sillä pikanäppäimellä? Hmm... Olin jo unohtanut sen olemassaolon koska käytän aina valikkoa ottaessani lähinnä videoita eri mittaisena.
 
Yksi outous tuli vastaan, sillä porukka juoksee kimppuun jos näkee Indyn hyppäämästä vaijereista? Ja yksi koira kävi kimppuun siksi koska laskeuduin tämän viereen jostain ylempää eikä alue ollut mitenkään kielletty?

Eihän tuo nyt tavanomaista toimintaa ole vaijereilla liikkuminen tai ruoskan kanssa kiipeily, etenkään papin asussa. Koirakin varmaan säikähtää jos siihen viereen hypähtää joku. Muistaakseni joku patch hiljattain tuota muutti että ruoskan heiluttelu aiheuttaa herkemmin aggressioita muissa.
 
Eihän tuo nyt tavanomaista toimintaa ole vaijereilla liikkuminen tai ruoskan kanssa kiipeily, etenkään papin asussa. Koirakin varmaan säikähtää jos siihen viereen hypähtää joku. Muistaakseni joku patch hiljattain tuota muutti että ruoskan heiluttelu aiheuttaa herkemmin aggressioita muissa.
No ei tietysti mutta pelilogiikan mukaan kukaan ei yleensä käy heti päälle, joten tuollainen äkkipikainen reaktio on siis poikkeus siihen mihin olen peleissä tottunut.

Monesti saa heilua vaikka munasillaan ja ampua kavereita vierestä ja äärimmillään ketään ei kiinnosta. Siis peleissä - jos jäi epäselväksi.

Tosin se koiran reaktio oli siinä ja siinä että voin sen hyväksyä: viereen taivaasta laskeutuva pappi voi saada säikähtämään ja koiran käymään kimppuun mutta toisaalta jos on koulutettu koira, niin ei se tee sellaista siinäkään kohtaa. Olettaisin että poliisikoiraan verrattava piski olisi zen, kunnes käsky käy.

Mutta ehkä annan liian paljon arvoa sille, miten hyvin fasistit koiransa kouluttavat?
 
Läpi meni ja ei nyt oikein lähtenyt.
Tykkään yleensä tän tyylistä peleistä esim. Tomb Raiderit ja Uncharted sarja.
Tää oli kuin vähän noiden huono kopio vaikka molempien esikuvana on kuitenkin ollu Indy leffat.
No, tää ei mua saanut valtaansa kökköine hiiippailu kohtineen ja voi pojat kun olisivat jättäneet noi kuluneet sukellus kohtaukset pois. Jne.
2,5 / 5.

Rakastan Indy leffoja, siis kolmea ensimmäistä ja tämä ei kyllä tehnyt kunniaa niille.
 
Tänään kolmas, vaiko jo neljäs, sessio peliä ohitse ja en vain voi olla ylistämättä ja ihmettelemättä tuota taistelua. Miten se on saatu tuntumaan samalta, miltä se Indy-leffoissa usein tuntui olevan? Sellaista vähän koomista soheltamista, jossa yhteenoton jälkeen on vain hymy huulilla. Tällainen vihulaisten kanssa mätkiminen tavaroiden kanssa on jotain, mitä en muista peleissä nähneeni, saati näin hauskasti toteutettuna. Sleeping Dogs on ehkä lähin mikä tulee mieleen hauskoista taisteluista, joita aina oikein odotti. Sitten taas Arkham- tai souls-peleissä on yleensä todella nautinnolliset ja tiukat taistelumekaniikat mutta ei nekään näin hauskoja yhteenottoja ole. Veijarimaisuus saatu täysin purkkiin!
 
Ylös Bottom