Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Indiana Jones and the Great Circle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja R2zapiN
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    pc xsx
Nyt on vihdoin saatu tämäkin alulle. Alustana PS5 Pro ja ensimmäisenä olin kyllä aika vaikuttunut siitä miten hyvältä peli näyttää vaikka se myös pyörii todella sulavasti. Onko tämä yhtä toimiva normi-pleikkarilla ja Series X:lläkin?

Toisaalta sitten taas alun viidakon suhteen tuli aika äkkiä selväksi että erittäin rajatussa putkessahan siinä mennään, joten osansa on varmasti pelimaailman rajauksella.

Varsinainen ensimmäinen kenttä toi heti mieleen Dishonoredin. Tosin rajallisempana versiona, sillä onhan Dishonoredissa vielä monta pykälää laajemmat kentät ja mahdollisuudet etenemiseen. Indyssä oli enemmänkin mausteita Dishonoredin maailmasta ja peli on enemmänkin metroidvaniaa, jossa eri asioiden kautta saa auki reittejä aiempiin paikkoihin tai paikoista toisiin. Mukavan monipuolista joka tapauksessa vaikka skaala tuntuukin ensimmäisen alueen perusteella olevan melko tiivis.

Taistelu on hauskaa, kuten on todettukin. Samoin huvitti jo ekassa hiippailussa se, miten lasipullon rikkoutuminen fasistin päähän ja tämän kaatuessa hajottaman puisen laatikon ääni eivät kumpikaan herättäneet mitään tuntemuksia suunnilleen viiden metrin päässä kävelevän kaverinsa mielessä. No jaa, kaikkea ei voi saada, ei tämä varmaan mitään Hitmania ole tarkoitus ollakaan. Yritin myös heitellä koirapartiota jollain työkalulla mutta parin metrin päähän naaman eteen heitetty tavara ei näitä kiinnostanut pätkääkään. Ok, näillä mennään. Askel-äänien perään tyypit kuitenkin tuntuvat erittäin persoja olevan.

Kentistä löytyvä kama on myös ollut mukavasti pelin maailmaan liittyvää ja ilmeisen vaihtelevaa mutta jollain tapaa se alkoi jo nyt etukäteen väsyttää: "pitääkö" tässä taas kerätä jotain lippulappuja ja nuohota joka paikka vain niiden takia? Ihan eri asia taas oli ensimmäinen mysteeri, jota selvittää, sillä sellaiseen liittyvä löydettävä kama on taas todella mieluista. Sinänsä melko outo tämä väsymys-reaktioni koska esimerkiksi aiemmin mainitussa Dishonoredissa luin ihan mielelläni maailmaa avaavat lappuset. Tosin siinä niissä oli hyvin tasaiseen tahtiin pelimaailmasta vinkkejä antavia asioita, joten ne ehkä menevät jopa enemmän tuohon mysteeri-tehtävän kategoriaan.

Olenkin vielä vähän kahden vaiheilla onko keräiltävät mutta maailmaa enemmän avaavat asiat juuri tässä pelissä lopulta enemmän hyvä vaiko huono asia.

Mitä Indiana Jonesiin tulee, niin tämähän on täyttä asiaa. Ääninäyttely (ja toki myös visuaalinen puoli) siihen liittyen meni läpi heti alusta lähtien mutta iskostui kunnolla vasta kun pääsin ensimmäisen lentovälikuvan jälkeisen kentän loppupäähän ja muistin, ettei tässä ole nyt Harrison itse puhumassa. Jos sitä ei tietäisi, niin sitä ei välttämättä tajuaisi ollenkaan, sillä niin hyvin tuo toimii. En ihmettele että Ford itsekin taisi olla kehunut suoritusta.

Tuli myös kova into katsoa alkuperäiset leffat uusiksi. Ne olen tainnut katsoa viimeksi joskus 10–15-vuotiaana, joten näin vanhemmalla iällä niistä voisi saada jotain enemmänkin irti. Nyt kuitenkin pelaillaan ensin.
 
Eilen taas uppouduin Indyn matkaan ja voi jepulis, mitä ne on siellä MachineGamesilla on oikein touhunneet? Tämähän on ihan helvetin loistava peli ja jotain ihan muuta mitä studiolta olisi odottanut.

Olinhan minä tietty täältä ja muualtakin jo asiasta lukenut. Kehuja oli ja vertauksia vaikka ja mihin omaan pelimakuun sopiviin teoksiin. Mutta että NÄIN loistava. Homman loistavuutta parantaa vielä se, että genre iskee itselle monella tapaa just eikä melkein. Unchartedit ja immersive sim -genre on sitä omaa juttua, joten kun isketään se seikkailu ja tutkimusmatkailu Dishonoredin tyyliseksi seikkailututkimiseksi, niin voiko parempaa cocktailia (kukonhäntää?) enää meikäläiselle edes tehdä?

Alun viidakko-osuuden kulissimaisuus ja putkimaisuus on maailman osalta karissut (mitä toki oletinkin tapahtuvan), sillä kentissä on loistavasti eri reittejä ja vapautta. Tosin kyllä kulissimaisuus siinä mielessä jatkuu, että hahmot tuntuvat lähinnä seisovan paikallaan odottamassa pelaajaa, jolloin aloittavat jauhamaan jotain parin, kolmen lauseen dialogia, jota toistavat loputtomiin. Välillä peli jopa näyttää siltä, että hahmot olisivat bugittaneet paikalleen, sillä niin elottomia nämä ovat. No, pieniä juttuja ja ei ole oikeasti haitannut, vaan lähinnä huvittanut. Verrattuna vaikka GTA:n tai Dishonoredin eläviin tai sen oloisiin maailmoihin, ei tämä pääse kauhean lähelle niitä. Ei kuitenkaan haittaa vaikka onkin niin selvä "pelikulissi" koska homma on muuten niin loistavaa ja viihdyttävää. Turha kuitenkaan odottaa varsinaisesti mitään Hitmanin tai Dishonoredin hiekkalaatikkopelimaailmaa, joka tuntuu elävän ilman pelaajaakin.

Vatikaanin alku myös oli melko paljon rajatumpi mitä se lopulta onkaan, joten aiemmin mainitsemani "Dishonoredia rajatumpi kenttä" ei kyllä enää pidä paikkansa. Ainakin omaan makuun ollut ihan tarpeeksi laaja jo tämä vatikaani tähän mennessä ja oletettavasti tämä on yhä niitä pienempiä alueita.

Taistelu on yhä hauskaa vaikka hiippailua tässä luonnostaan tulee harrastettua. Harvassa on kuitenkin pelit, joissa paljastuminen ei haittaa yhtään, kuten tässä, sillä se rähinöinti vain on niin huvittavaa. Samoin ne erilaiset animaatiot, joita tulee varsinkin hiippailu lomassa ukkoja tainnuttaessa.

Yksi outous tuli vastaan, sillä porukka juoksee kimppuun jos näkee Indyn hyppäämästä vaijereista? Ja yksi koira kävi kimppuun siksi koska laskeuduin tämän viereen jostain ylempää eikä alue ollut mitenkään kielletty? Sitten on heti koko kenttä melkein kimpussa. Pikkujuttuja toki mutta asioita, jotka täytyy sisäistää että osaa varoja näitä. Jossain toisessa pelissä noista olisi ehkä hahmot lähinnä kommentoineet tai reagoineet eikä heti hyökänneet.

Kentistä löytyvästä kamasta olin kahden vaiheilla mutta en enää. Onhan se mielenkiintoista ja hyvää eikä sitä ainakaan vielä ole kokenut työksi tai yhdentekeväksi. Mukavasti menee mysteereiden ohessa kun ei tiedä liittyykö johonkin selvitettävään juttuun vai avaako vain muuten maailmaa.

Yllätyin myös vapaudesta ja miten paljon tuolla on heti alussa eri asioita, joita voi lähteä tekemään. Suoraviivaiseksi tätä ei voi sanoa vaikka tavoitteet melko selkeitä muuten ovatkin.

Enpä odottanut että olisin pelissä kuvaillut kissoja Vatikaanissa mutta niimpä vain sekin on tehty ja vielä viihdytty sen parissa.

Lisättäköön vielä että isoin puute tähän mennessä on se, ettei ole valokuvaustilaa? Peli on ihan hiton nätti. Pleikkarilla ei voi myöskään vain ottaa kuvaa koska peli menee heti taukovalikkoon kun painaa kuvausnappia. Paitsi ehkä jos tekisi sen sillä pikanäppäimellä? Hmm... Olin jo unohtanut sen olemassaolon koska käytän aina valikkoa ottaessani lähinnä videoita eri mittaisena.
 
Yksi outous tuli vastaan, sillä porukka juoksee kimppuun jos näkee Indyn hyppäämästä vaijereista? Ja yksi koira kävi kimppuun siksi koska laskeuduin tämän viereen jostain ylempää eikä alue ollut mitenkään kielletty?

Eihän tuo nyt tavanomaista toimintaa ole vaijereilla liikkuminen tai ruoskan kanssa kiipeily, etenkään papin asussa. Koirakin varmaan säikähtää jos siihen viereen hypähtää joku. Muistaakseni joku patch hiljattain tuota muutti että ruoskan heiluttelu aiheuttaa herkemmin aggressioita muissa.
 
Eihän tuo nyt tavanomaista toimintaa ole vaijereilla liikkuminen tai ruoskan kanssa kiipeily, etenkään papin asussa. Koirakin varmaan säikähtää jos siihen viereen hypähtää joku. Muistaakseni joku patch hiljattain tuota muutti että ruoskan heiluttelu aiheuttaa herkemmin aggressioita muissa.
No ei tietysti mutta pelilogiikan mukaan kukaan ei yleensä käy heti päälle, joten tuollainen äkkipikainen reaktio on siis poikkeus siihen mihin olen peleissä tottunut.

Monesti saa heilua vaikka munasillaan ja ampua kavereita vierestä ja äärimmillään ketään ei kiinnosta. Siis peleissä - jos jäi epäselväksi.

Tosin se koiran reaktio oli siinä ja siinä että voin sen hyväksyä: viereen taivaasta laskeutuva pappi voi saada säikähtämään ja koiran käymään kimppuun mutta toisaalta jos on koulutettu koira, niin ei se tee sellaista siinäkään kohtaa. Olettaisin että poliisikoiraan verrattava piski olisi zen, kunnes käsky käy.

Mutta ehkä annan liian paljon arvoa sille, miten hyvin fasistit koiransa kouluttavat?
 
Läpi meni ja ei nyt oikein lähtenyt.
Tykkään yleensä tän tyylistä peleistä esim. Tomb Raiderit ja Uncharted sarja.
Tää oli kuin vähän noiden huono kopio vaikka molempien esikuvana on kuitenkin ollu Indy leffat.
No, tää ei mua saanut valtaansa kökköine hiiippailu kohtineen ja voi pojat kun olisivat jättäneet noi kuluneet sukellus kohtaukset pois. Jne.
2,5 / 5.

Rakastan Indy leffoja, siis kolmea ensimmäistä ja tämä ei kyllä tehnyt kunniaa niille.
 
Tänään kolmas, vaiko jo neljäs, sessio peliä ohitse ja en vain voi olla ylistämättä ja ihmettelemättä tuota taistelua. Miten se on saatu tuntumaan samalta, miltä se Indy-leffoissa usein tuntui olevan? Sellaista vähän koomista soheltamista, jossa yhteenoton jälkeen on vain hymy huulilla. Tällainen vihulaisten kanssa mätkiminen tavaroiden kanssa on jotain, mitä en muista peleissä nähneeni, saati näin hauskasti toteutettuna. Sleeping Dogs on ehkä lähin mikä tulee mieleen hauskoista taisteluista, joita aina oikein odotti. Sitten taas Arkham- tai souls-peleissä on yleensä todella nautinnolliset ja tiukat taistelumekaniikat mutta ei nekään näin hauskoja yhteenottoja ole. Veijarimaisuus saatu täysin purkkiin!
 
Ainut huono puoli tässä oli, ainakin julkaisussa se, että se seurana oleva tyttö pyöri missä sattuu ja siihen ei Saksalaiset juuri reagoineet. Se vei välillä vähän fiilistä.. En tiedä onko tuo parantunut päivityksillä? Muutenhan tämä on 5/5..
 
Ainut huono puoli tässä oli, ainakin julkaisussa se, että se seurana oleva tyttö pyöri missä sattuu ja siihen ei Saksalaiset juuri reagoineet. Se vei välillä vähän fiilistä.. En tiedä onko tuo parantunut päivityksillä? Muutenhan tämä on 5/5..
Nuo kaverithan on peleissä aina tuollaisia eikä edes Last of Us, joka saanut kehuja asiasta, ole sen suhteen poikkeus. Ellie juoksee ihan missä sattuu ja ilmestyy itsestään välillä paikkoihin, muistaakseni. Itseäni ei siis tuollainen haittaa kun se on tavallaan jo osa pelilogiikkaa: kavereita ei viholliset näe jos pelaaja pysyy itse piilossa. Vähän kuin juonipanssari siis. :D

Eihän se tietty haittaisi jos homma toimisi realistisemmin mutta mieluummin noin kuin että jäisi jatkuvasti kiinni vihulaisten "tutkiin".

Jos pienistä tarvitsee muuten valittaa, niin jo ensimmäisissä Metro-peleissä sai poltettua tulella hämähäkin seittejä. Tässä ei ympäristö kauheasti reagoi mihinkään, joten sen kulissimaisuus korostuu yhä vain entisestään. Kaunishan peli toki yhä on mutta suurin osa siitä maailmasta ei reagoi mihinkään pelaajan tekoihin. Toki en oikeasti tästä siis valita mutta olisihan siinäkin hiottavaa jos jotain haluaa (tai resurssien puolesta voi) vielä hioa.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi outo ja samalla myös ärsyttävä ja/tai huono asia tässä pelissä on tuo, että kentissä on jotain outoa taustahälyä, joka ei tule siellä olevista varsinaisista hahmoista. Häiritsevää kun leiri on tyhjä vihulaisista mutta silti kuuluu työn ääniä, huutoja ja ties mitä mölinää. Aika pieni juttu sinänsä mutta toisaalta ihmettelen miksi tuollainen on peliin edes jätetty. Toki se tuo tunnelmaa ja lisää immersiota mutta siinä kohtaa kun ollaan jossain huitsin nevadassa ja tyhjä leiri on täynnä ääniä, niin onhan se typerää. Häiritsee myös erittäin paljon hiippailussa kun ei osaa sanoa kuuluuko joku ääni vain "taustanauhalta" vai oikeista vihuista.
 
Eilenpä tämä mötkähti läpi. Kentistä tuli tuttuun tyyliini nuohottua kaikki mitä ilman ohjeita osasin. Varmaan jotain 70-80 % kaikesta tuli tehtyä ja kerättyä.

Lopputekstien jälkeen olen ihan suosiolla ostanut karttakirjoja kerättäviin eikä kaduta yhtään. On nimittäin niin erikoisissa paikoissa että vaikka on nuohonnut paikkoja, niin on mennyt ohitse. Pari oli paikoissa, joista ajattelin että "ei kai ne nyt tuonne viitsisi laittaa" ja siellähän sitten oli kamaa. Jossain vetisessä "rotkossa", johon en jaksanut mennä kahlaamaan.

Osa noista mysteereistäkin taisi avautua vasta myöhemmin koska ihan varmasti ei ole mennyt ohi niin montaa mysteeriä mitä noista kentistä nyt myöhemmin löytyi. Olivat vielä niin selvissä paikoissa, tyyliin pöydällä lappu ja muuta kamaa. Vähän tympeä systeemi meikäläisen pelityylille kun olettaa että tietyt paikat on nuohottu niin sitten siellä onkin ilmestynyt joku uusi lappu pöydälle. Samoin se että osa paikoista oli vain välivideoissa ja niitä ei siis voinut edes tutkia ennen kuin myöhemmin. Arvostan enemmän sitä että halutessaan kaiken voisi nuohota heti.

Sitten oli tietysti ne paikat, joihin pääsi vain kun oli edennyt tiettyyn pisteeseen tarinassa tai saanut jonkin esineen, usein jopa myöhemmistä kentistä. Ne nyt oli vielä ihan ok mutta ehkä olisin niihin kaivannut jotain merkintää Indyn muistikirjassa, joka ilmestyisi siis sinne jos sen esteen tai jonkin olisi löytänyt. Indy voisi vielä tokaista jotain, tyyliin "It's locked door that I don't think I can get open at this point" ja merkintä kirjaan. Nyt meni vähän liikaa muistin varassa juoksemiseen ellei ostanut niitä karttakirjoja.

Karttakirjojakin voisi parantaa: nyt karttaan saa vain yhden tyyppisiä kamoja näkyviin vaikka olisi ostanut monta ohjekirjaa. Miksei sekä lippulaput että muinaisjäänteet voi näkyä kartalla jos niihin on ostanut kartat?

Spoilereihin vähän fiiliksiä tapahtumapaikoista sekä juonestakin:

Vatikaanista jäi ehkä lopulta jotenkin parhaat fiilikset. Sopivan tiivis mutta kuitenkin paljon ja monipuolisesti sisältöä tarjoava paikka. Seuraavaksi paras, tai sitten Vatikaania jopa parempi, oli Giza. Egypti pyramideineen vain jotenkin sopii meininkiin. Koko oli tässä myös sopiva vaikka vähän "ahdisti" kun peli aukesi Vatikaanin jälkeen niin reilusti. Lopulta kuitenkin varsin hillitty ja hallittu kokonaisuus, jossa paljon loistavia paikkoja ja hetkiä.

Egyptistä lähdettiinkin sitten putkeen eikä niistä seuraavista parista paikasta kauheasti jäänyt käteen. Juoni ja Himalajan laiva olivat toki ihan hiton eeppistä meininkiä mutta pelillisesti vähän tylsää putkea. Sama koskee Shanghaita, jossa oli toki todella hieno lentelykohta.

Sukhothai taas vähän "ahdisti" kerääjän mieltä kun oli niin paljon viidakkoa ja pieniä saaria. Hieno lokaatio toki tämäkin ja hienoja temppeleitä ja "spotteja" täynnä. Kylä oli toki vähän turhan oloinen mutta ehkä nyt joka paikassa ei voi olla mysteeriä tms. Loppuhuipennos käärmeksen kera ja piilotetussa temppelissä oli sekin huikea.

Viimeinen paikka oli sitten taas aika tylsä. Vain vähän enemmän tutkimista mutta ei kauheasti mitään juonen ulkopuolista tekemistä. Nooan arkki oli tosin taas kova juonijuttu.

Loppu tulikin sitten yllättävän äkkiä, mikä oli lopulta ihan ok. Ei aina tarvitse olla mitään pitkitettyä megapomo-taistelua.

Parasta pelissä oli taistelut. Nyt juostessa kenttiä viimeisten kerättävien perässä on joutunut usean kerran joukkotappeluihin, joiden lopputulokselle ei ole voinut kuin nauraa: Indyn jaloissa kun hyllyy natsien tai fasistien vuori. :D

Yleensä hiippailupeleissä otan uusiksi jos tulee rähinä mutta tässä ne olivat niin nautinnollisia että oli enemmän ilo kun tuli rähinä päälle.

Heti tosin korjaus aiempaan, sillä parastahan oli töniä tai vetää ruoskalla vihuja rotkoihin. Ukot meni ragdoll-moodiin melkein heti kaatuessa ja kompuroivat rinteitä alas. :D

Itse en kaipaisi mitään isoja muutoksia nykyisiin pelimekaniikkoihin. Yksinkertainen on kaunista. Nyt pelissä on mukava ja toimivan simppeli systeemi. Taistelu, ruoskailu ja ylipäänsä liikkuminen on mielestäni just eikä melkein hyvä nyt. Mitä nyt animaatiot välillä venyttävät Indyn käsi tai jalkoja epäergonomisiin asentoihin, mikä ei käytännössä haittaa mitään. Liikkumisessa on myös mukavasti painon tuntoa.

Onhan tämä ihan 10/10. Pieniä viilauksia vain (lähinnä UI-hommiin/karttamerkintöihin) ja kakkoseen "vain" uusi tarina, miljööt ja yhtä runsaasti mysteereitä oheen. Skaala oli juuri hyvä tässä eikä nuo suoraviivaisemmatkaan osiot haitanneet.

Pituudesta (ja rytmityksestä) myös plussaa. Sain ihan riittävästi pelistä irti eikä tarvinnut silti koko elämää sille uhrata, saati grindata samoja juttuja tms.
 
Kun keräsit kaikki kirjat Vatikaanissa, miten löysit maan alla olevan, jonka pitäisi löytyä kun lähtee suihkulähteeltä? Näen sen kartasta, mutta en pääse sen luo luolastossa.
 
Kun keräsit kaikki kirjat Vatikaanissa, miten löysit maan alla olevan, jonka pitäisi löytyä kun lähtee suihkulähteeltä? Näen sen kartasta, mutta en pääse sen luo luolastossa.
Ei mitään muistikuvaa jostain yksittäisestä kirjasta, luultavasti olen senkin löytänyt jo ensimmäisellä vierailulla, sillä en muista itselläni olleen Vatikaanissa enää kirjoja kerättävänä. Ainakaan tuolla päin.

Pikaisen googlauksen perusteella saatat tarkoittaa tappeluringiltä ostettavaa kirjaa.
 
Ei mitään muistikuvaa jostain yksittäisestä kirjasta, luultavasti olen senkin löytänyt jo ensimmäisellä vierailulla, sillä en muista itselläni olleen Vatikaanissa enää kirjoja kerättävänä. Ainakaan tuolla päin.

Pikaisen googlauksen perusteella saatat tarkoittaa tappeluringiltä ostettavaa kirjaa.
Vatikaanissa ei mielestäni ollut mitään kirjoja luolastoissa. Myöskään tämän kartan mukaan siellä ei niitä ole: https://mapgenie.io/indiana-jones-and-the-great-circle/maps/the-vatican
 
Kun keräsit kaikki kirjat Vatikaanissa, miten löysit maan alla olevan, jonka pitäisi löytyä kun lähtee suihkulähteeltä? Näen sen kartasta, mutta en pääse sen luo luolastossa.
Onko puuttuva kirja "Sleight of Hand" tai "Open Season" Combat-osiossa? Multa puuttui toinen noista (en muista kumpi) ja peli ei näyttänyt sen sijaintia oikein.

Tämän Reddit-keskustelun perusteella keksin, että puuttuva kirja oli toinen noista:


Tämän videon avulla löysin sen puuttuvan kirjan:


Jos ei ole kumpikaan noista, niin kannattaa selvittää, minkä niminen kirja puuttuu. Kirjan nimellä löytyy sitten helposti ohjeita sen löytämiseen.
 
Ylös Bottom