Vastaus: inFamous - keskustelu pelistä
Lainaan vanhaa tekstiäni.
Colen teoilla ei monesti ollut minkäänlaista merkitystä tehtävän lopullisen "arvosanan" kanssa. Esim. The Arrest tehtävän jälkeen tuli teksti "action have made more heroic", vaikka kyseisessä tehtävässä tapoin tarkoituksella todella monta siviiliä/vihua bio leechillä ja olin huolimaton siviilejä kohtaan. Ja näitä karma kummallisuuksia tapahtui TODELLA usein.
Hömm... Noiden tehtävien arvosanat tulivat puhtaasti sen perusteella, mitä itse TEHTÄVÄSSÄ oli tavoitteena ja kumman valinnan teit, jos oli mahdollista valita. Jos tehtävän ideana olisi ollut esim. tappaa 20 siviiliä, niin siitä tulee automaattisesti pahaa karmaa, aivan sama vaikka olisit pelastanut Suomen väkiluvun verran samaisia siviilejä tehtävän aikana.
Vähän sama asia kuin jos vaikka Fallout 3:ssa olisit ottanut vastaan tehtävän, jossa pitää räjäyttää kaupunki, joka on täynnä ihmisiä. Aivan sama vaikka pelastaisit koko muun maailman ennen kuin räjäytät kaupungin, sinä tulet silti saamaan itse tehtävän suorittamisesta pahaa karmaa.
Itse musiikissa ei ollut mitään vikaa, ei todellakaan. Ärsytykseksi muodostui juuri musiikin poissaolo. Empire Cityn tutkiminen tuppasi käymään pidemmän session jälkeen tylsäksi, kun ainoat äänilähteet olivat Colen sähkövoimien suhinat ja vihollisten muminat, vielä kun ottaa huomioon melko tylsän pelimaailman - shardien kerääminen alkoi nopeasti puuduttamaan.
Minä kyllä pidin siitäkin, ettei koko ajan soinut musiikki. Tuulen tuiverrus kerrostalon katolla auttoi luomaan tunnelmaa.
Kommentissani ehkä välittyi huonosti mitä hain takaa. En toivonut sateenkaari-landiaa, vaan toivoin omaperäisyyttä Empire Cityyn. Synkkä/epävarma/kolkko maailma on mahdollista luoda laajemmalla väripaletilla ja omaperäisyydellä, nyt kaupunki jäi "mehh" tasolle.
Oltiinhan tuossa jonkin verran käytetty mielikuvitustakin, vaikka väripaletti olikin harmaasävytteinen. Ja olihan siellä niitä neonvärisiä kylttejä ja kaikkea tuomaan hieman persoonallisuutta ja väriä maailmaan. Kyllä tuo oli pelimaailmana huomattavasti kiinnostavampi kuin Fallout 3 tai 3D GTA:t (jos nyt samanlaisia open-city pelejä haetaan). Ja pimeällä oli jopa ihan tunnelmallinen paikka. Rakennuksienkin arkkitehtuuri oli paikoitellen ihan hienoa, silloinkin jos vertaa ihan real life arkkitehtuuriin vaikkapa Oulussa.
Täälläpäin ongelmia esiintyi, jälleen kerran tyydyn lainaamaan vanhaa kommenttiani.
Kahden läpipeluu kerran aikana mm. tapasin kuolemattomia vihollisia, gps kartta ei näyttänyt tehtävän kohteita/vihollisia, jolloin ainoa keino oli tehtävän uudelleen alottaminen. Peli jäätyi 3-4 kertaa totaalisesti (eli pääsi tasapeliin Fallout 3:n jota kylläkin olen pelannut yli 100tuntia). Sitten oli niitä pikku bugeja... Tiedä oliko inFamousin levy täynnä pahaa karmaa, kun 200h Wastelandin tutkiminen aiheutti paljon vähemmän hampaiden kiristelyä, kuin inFamousin kolme läpipeluukertaa.
Noh, minulla:
-0 kuolematonta vihollista kolmen läpipeluukerran aikana
-0 kertaa, että kartta ei olisi näyttänyt tehtävän kohdetta
-0 jäätymistä
Ainut bugi, jonka ainakaan millään lailla noteerasin, joka minulla tuli vastaan oli sellainen, jossa Colen kädet venyivätt ööh... "äärettömyyteen" saakka aina kun hyppäsi roikkumaan johonkin. Colesta siis lähti sivuille päin sellaiset jumalattoman pitkät kellertävänmustat putket. Muuten ei tullut edes pieniä bugeja vastaan. Falloutissa oli paljon enemmän pientä bugitusta, puhumattakaan niistä vähän isommista, ja esim. jotkut GTA:tkin ovat olleet lähtökohtaisesti paljon bugisempaa kamaa kuin inFamous.