Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Invert vai normaali tähtäys??

Mogi

New Member
Invert mouse, eikun siis tatti

Kun tuon Halon sain sitten vihdoinkin ja olen noin vajaa pari tuntia sitä mättänyt. Aikaisemmin en ole konsoleilla(Lue: padilla) pelannut 1st-person-pelejä, joten se tähtäily on vielä vähän hakusessa.

Heräsi sitten sellainen kysymys, että onko konsolien 1st/3rd -person peleissä yleisesti käänteisominaisuutta sille tatitille, jolla tähdätään/katsellaan muailmaa? Eli siis kun työnnän tattia ylös niin sitten katse kääntyy alas ja päinvastoin. Itse aloitin pelaamana Haloa tällä asetuksella, joka ei muistaakseni ollut defaulttina. Ajattelin vaan, että olisi hyvä oppia se tyyli, jota käytetään yleisesti.
 
Kyllä tuohon Invert-optioon törmää tietyissä peleissä, mutta henk. koht. suosittelisin varmuudeksi opettelemaan sillä mielestäni loogisemmalla vaihtoehdolla, eli kun väännetään tattia ylös, tähtäin myös nousee ylös. ;)
 
Itselleni ei ole vielä tullut yhtään peliä (PC, PS2, XBox) vastaa, jossa "invert" toimintoa, tai eri ohjainkonfiguraatioita ei olisi...eli sen puolesta on aivan turha opetella "yleistä tyyliä"...itselle invert on alusta asti ollut se ainoa oikea.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hakkiz
Kyllä tuohon Invert-optioon törmää tietyissä peleissä, mutta henk. koht. suosittelisin varmuudeksi opettelemaan sillä mielestäni loogisemmalla vaihtoehdolla, eli kun väännetään tattia ylös, tähtäin myös nousee ylös. ;)

Tuohan nyt on jumalattoman epäloogista. Mieti nyt kun olet vaikkapa lentokoneen puikoissa ja yrität nousta, äijähän mällää heti maahan ;P
 
Näissä ihmissimulaattoreissa kuitenkin "ohjataan" katsetta. Eli kun nostat katsetta niin silloin nostat klyyvaria ylöspäin ja päinvastoin. Lentokoneessa kun liikuttaa siivekettä ylös niin ilmavirta lyöpi nokan alas.

Toisinsanoen jossain peleissä invertti ihan OK, jossain taas ei. Esimerkiksi Enclaven demossa meinasi mennä hermo, kun katse toimi invertoidusti, enkä löytänyt mahdollisuutta muutta sitä (ja kyseessähän oli siis demo-versio). Jos vaikka sankarin niska on senverran jumissa että päätä pitää liikuttaa kypärään upotetuilla siivekkeillä? ;)
 
Itse en ole ikinä oppinut invertin käyttöä peleissä... paitsi kun alla on jokin lentovehje. Mutta ihan hyvä hommahan se on, että tuommoisia juttuja löytyy asetuksista, että on mistä valita.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan vilho
Näissä ihmissimulaattoreissa kuitenkin "ohjataan" katsetta. Eli kun nostat katsetta niin silloin nostat klyyvaria ylöspäin ja päinvastoin.

Eikun kun jos päätä kallistaa taaksepäin/tattia vetaa taaksepäin niin kuvan pitää nousta ylös. Tämä on tosiaakin makuasia ja onneksi lähes kaikissa peleissa on ollut invert ja normal vaihtoehdot.
 
Ok, siis useimmissa(?) Xbox-peleissä on mahdollisuus vaihtaa sitä. Sanokaapa nyt ihan suoraa, että missä Xbox-pelissä ei ole sitä mahdollisuutta, jos sellaista edes löytyy.
 
itse pelaan tietokoneella räiskintäpelejä ilman invert toimintoa ja Haloa pelaan padilla invert päällä ja kummallakin sujuu.. eli kummalakin sujuu ilman harmeja.
 
Aluksi tuo hämäs itseänikin, mutta nopeesti siihen tottui ja sitten lakkasin ajattelemasta (siis sitä kummin päin se menee, en siis menettänyt tajuani). Kaikkeen tottuu, myös p*skan makuun. ;)
 
Tää on tää ikuisuus kysymys, mistä saa aina hyvät väittelyt ja rähinät päälle. Omasta mielestä "invert" (lue normaali) on ainoa oikea tapa ja omien havaintojen mukaan selvä vähemmistö pro-luokan pelaajista käyttää sitä "väärinpäin" moodia. :p

Yleensä nääs, jos halua katsoa vaikka lattiaa niin mihin suuntaan pää käntyy? Aivan, eteenpäin...ja peleissä siis saman kuuluu tapahtua vääntämälla tattia/hiirtä eteenpäin. Eller hur?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Gimble
"invert" (lue normaali)
Aivan :D
Itse olen tullut siihen tulokseen, että logiikkaa vähemmän ymmärtävät eivät ymmärrä, että se invertoitu on loogisesti oikea vaihtoehto <- hyvin ymmärrettävää :)
Mutta tottakai mielipide on vapaa...
Vielä sellainen, että jos suunnittelijat aikanaan olisivat todenneet, että homman pitää toimia toisinpäin niin lentokoneissa ohjaus toimisi varmaan toisinpäin eikä tässä "invert" asennossa.
 
Tuli taas todettua, että ihmisen pää on ihmeellinen. Vedin ensin Max Paynen läpi invert pois päältä. Aluksi kun sen demoa oli pelannut invert -päällä niin pelaamisesta ei meinannut tulla mitään. Sitten hankin Enclaven ja pelasin sitä pari päivää huomaamatta että invert oli päällä. No rupesin sitten kokeilemaan Max Paynea alusta vaikeimmalla tasolla ihan huvikseen. Ja kas kummaa, en osannut pelata enää ollenkaan ilman inverttiä. :)
 
Nämä on näitä...

Aikoinaan Quake 1:stä tuli ensin pelattua invert mouse päällä. Sitten huomaamatta se jäikin pois käytöstä, enkä tänä päivänäkään osaa invert mousea käyttää...

Haloa padillä pelatessa invert kyllä tuntuu äärettömän loogiselta heti ensihetkistä alkaen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan darkven
sitten törmää peleihin kuten sof missä on valittavana myös invert horizontal ;)

Ei kai nyt sentään. Eli kun tattia kääntää vasemmalle niin katse siirtyy oikealle??? Toivottavasti ko. pelissä on hyvät conffausmahdollisuudet.
 
Päinvastoin vai normaalisti

Elikkäs... Kuuluukohan tämä varmasti tänne...?
No niin, elikkäs pelaatko FPS-pelejä päinvastaisella y-akselilla vai aivan normaalilla? Itse pelailen päinvastaisella ja tulikin mieleeni, olisikohan se normaalilla helpompaa. Eikös harjoittelu tee mestarin? Hehee...:p
 
Ylös Bottom