Hidas se tosiaan on ja kyllä tuossa täytyy olla todella kova palo juniin, että simuihin. Harva tuosta tykkää.
Kerron pelistä tietämättömille hiukan millä tasolla tässä simuillaan.
Kun astut junaan, pidetään ensin 5sek nappia pohjassa et juna saa edes virrat. Sen jälkeen väännetään avaimesta juna käyntiin, klikkaillaan valot oikeaan asentoon, säädetään jarrujen paineet kohdalleen, kuittaillaan keskukselle junan lähdöt jne. Kaiken kaikkiaan varmaan lähes 20 toimintoa suoritetaan junan liikkeelle lähtöön.
Ne on kyllä toki selkeästi opetettu, mutta kaikki on hidasta. Itse ajaminen on todella helppoa ja nautinnollista. Eri junien ajaminen on käsittämättömän erilaista, samoin kuin eri maiden liikennemerkkijärjestelmät.
Sit itse tehtävät ja niiden hitaus. Eli mulla oli yksi tehtävä missä lähdettiin x asemalta junan kyydissä 10km päähän. Itse siis ei ajettu, vaan oltiin kyydissä. Tähän meni noin 15min, kun juna pysähteli välillä.
Klo 19.14 saavuttiin rautatieasemalle, jossa hyppäsin kyydistä pois ja menin vasta siihen junaan jota minä ajoin. Matkustajille ovet auki ja juna lähtövalmiuteen.
Sit ”odota 19.30 asti”. Eli yli vartti odottelua, jonka käytin asemalla haahuiluun ja junan nappuloihin tutustumisessa. Kaiken kaikkiaan siis peliä oli kulunut noin 30min, ennen kuin oikeasti jotain piti tehdä.
19.30 lähdettiin sit kohti määränpäätä, joka oli 55km!!!! päässä ja perillä piti olla 20.01. Matkalla ei siis pysähdytty kertaakaan ja nopeusrajoitukset oli maksimaaliset, jolloin alussa heitti kaasun täysille ja odotti noin 30min, kunnes jarrutti pääteasemalle.
Tehtävä kesti yhteensä tunnin ja ehkä 3min siitä ajasta tehtiin itse jotain. Olin perillä jo 19.55, ja tuli lopussa ruksi aikatauluun. En ymmärrä miksi rankaistiin siitä et olin ajoissa.. Ja uskokaa tai älkää, niin mulla oli kivaa kokoajan. Koska mulle tälläinen peli uppoaa.
Toisessa tehtävässä meninkin Saksassa 11 aseman välisen matkan kaupunjunalla. Jokainen asema oli noin 400-900m välein, pari tais olla 2km etäisyydellä. Kiihdytysten ja jarrutusten pitkien matkojen vuoksi ohjelmaa oli kokoajan ja pysähdykset oli niin nopeita, ettei hengähdys taukoa koko 40min aikana ollut. Aikataulupaine oli valtaisa ja lopussa tuli upea fiilis, kun jokainen asema oli aikataulun puolesta vihreällä.
Näiden lisäksi poika pelaili ja haahuili asemalla keräten keräiltäviä juttuja mitä oli piilotettu asemille. Myös hän ajeli muutaman aseman ja parit tutoriaalit ja 6vuotias osasi homman ja nautti, koska on ihan juna fani.
Kaiken kaikkiaan on upeasti tehty peli ja isoin kritiikki kohdistuu grafiikkaan. Peli pyörii nätisti, peli näyttää itsessään hyvältä, tai ainakin juuri niin hyvältä kun täytyy.
Mutta tärkeimpien juttujen, eli opasteiden ja hallintalaitteiden utuisuus ja onneton resoluutio/tekstuurien tarkkuus on aivan älyttömän huonoa. Yhdellä opastejärjestelmällä tulee toimeen, kun valot on isoja, mutta muissa ne on niin pieniä ettei näe mitään. Pakko katsoa HUD:sta kaikki, mikä on sääli simulaation kannalta.
En myöskään ymmärrä miksi ei voi zoomata kuvaa nähdäkseen esim mittariston infoja.
Lisäksi tuo piirtoetäisyys on tosiaan todella surkuhupaisaa. Normi tilanteessa näet sen 20m eteenpäin raiteita, ei se niin haittaa. Mutta kun tulet tunneliin ja maanalaiseen asemaan, niin onhan se koomisen näköistä kun tunneli on 2m edessä ja loppu on mustaa ruutua. Asema ilmestyy vasta ihan silmien edess ja kaikessa joutuu käyttmäään apuna hudia, koska piirtoetäisyys on järkyttävä.
Uskoisin, että ovat joutuneet Pc puolelta karsimaan grafiikoita todella isolla kädellä ja johtuu siitä, mutta ennemmin vaikka vähän kyykkäävä fps kun ei tässä ole niin sillä väliä ja junat jne rumemmaksi.
99% ollaan ohjaamossa, joten sen tekstuurit tarkemmaksi ja piirtoetäisyys kuntoon, karsikaa muusta ensin.
Mutta kuten sanoin, nämä näin jo 2kk sitten streameistä ja olin niihin varautunut, enkä usko siihen muutosta tulevan.
Näistäkin huolimatta juna/simupelien ystäville aivan pakko-ostos, mutta 99,99% pelaajista ei saa tästä mitään irti. Mikään oikea peli tämä ei kyllä edes ole, vain 110% simulaatio tietyiltä junareiteiltä maailmassa.
Alla pari kuvaa: