Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kaapeliasiat - RGB/S-Video/SCART/Pelit/DVDt/TV

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Duff
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
öö siis mitä oon ymmärtäny näistä viesteistä mitä oon lukenut, niin RGB kaapelilla EI näy normaalisti (ilman vihreyttä) ellei ole sitä RegionX levyä tai actionreplayt:ta.. ja jos kuvakaan ei parantunut, ostit varmaan sen rgb-komposiitti kaapelin, tai joku semmonen =), mikä on sama kuin normaali.. luulisin näin, joku joka on varma asiastaan vois tarkentaa =)
 
Kyselin tätä RGB asiaa tuolla audio+video keskustelussa ja asia vaikuttaa todellakin olevan niin, että läheskään kaikki televisiot eivät tue RGBtä. Varsinkin jos on vain 1 scart liitäntä niin kannattaa varmistaa tukeeko tv RGBtä vai ei ennen kuin ostatte kaapelin. Mun tapauksessa vaikuttaa siltä, että mun Schneideri ei tue RGBtä ollenkaan, joten halvalla hyvä RGB kaapeli myynnissä tai vaihtoehtoisesti halutaan ostaa hyvä ja halpa laajakuva televisio. :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jeff
Mun tapauksessa vaikuttaa siltä, että mun Schneideri ei tue RGBtä ollenkaan--

Miten tuo ilmenee? Näkyykö kuvaa ollenkaan, vai tarkoitatko ettei kuvanlaatu parane alkuperäiseen verrattuna?
 
Miten tuo ilmenee? Näkyykö kuvaa ollenkaan, vai tarkoitatko ettei kuvanlaatu parane alkuperäiseen verrattuna?

Kaikki näkyy normaalisti. Dvdt näkyvät normaalisti ja kuva ei parane yhtään. DVD ei käsittääkseni näy normaalisti RGB johdolla jos ei ole Region äksää. Käytännössä vaihto ei huomaa yhtään mistään.
 
Olen ostamassa RGB-kaapelia, ja tahtoisin tietää toimiiko se televisiossani. Aikaisemmin minulla oli modattu PSX, joka oli kytketty RGB-kaapelilla. Tarkoittaako tämä siis, että televisioni tukee RGB:tä? Eihän se modaus olisi toiminut, ellei televisiossani olisi tuota tukea ollut, vai olisiko ?
 
Ei kai PSXn modaus vaatinut mitään erikoisia kaapeleita? Ainakin mulla muistaakseni toimi ihan tavallisilla kaapeleilla.
 
Siis ei minullakaan se modaus suoraan mitään vaatinut, mutta jos pelasi import-pelejä, niin oli RGB-kaapeli välttämätön. Ilman RGB-kaapelia kuva näkyi neljänä raitana ja ilman värejä.
 
Euro AV

PS2:sen ohjevihossa näkyy tollanen Euro AV kaapeli. Mistä sellasen saa ja paljonko maksaa?
 
Itselläni on näköjään tommonen RGB-kaapeli. Kuva on kyllä helvetisti parempi, jos verrataan siihen bulkkipiuhaan, joka tuli koneen mukana. Mutta tekstuurit vilkkuu iloisesti. Esim Gt3:ssa katsomot ovat kuin pieni valoshow. Telkkukin on kyllä 29" Sony, jota katson 3 metrin päästä :D
 
Mitä piuhaa suosittelette?

Mikäköhän piuha olisi paras vaihtoehto kun pääasiassa pelailen pleikkarilla,
mutta joskus katselen myös DVD-leffoja.
Telkkarista löytyy kyllä S-video-liitin.
Kertokaa kokemuksianne eri piuhoista (RGB, S-Video...)
paraneeko kuva huomattavasti peleissä/leffoissa.
ja mistäköhän hyvän piuhan sais mahd. halvalla?
 
Re: Mitä piuhaa suosittelette?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan El Bastardo
Mikäköhän piuha olisi paras vaihtoehto kun pääasiassa pelailen pleikkarilla,
mutta joskus katselen myös DVD-leffoja.
Telkkarista löytyy kyllä S-video-liitin.
Kertokaa kokemuksianne eri piuhoista (RGB, S-Video...)
paraneeko kuva huomattavasti peleissä/leffoissa.
ja mistäköhän hyvän piuhan sais mahd. halvalla?

No ite ostin sonyn oman s-videon ja parannus oli aivan käsittämätön, siis suurempi kuin oletin. GT3 oli täysin eri peli ja jo pelkkä ps2 Browser oli paljon terävämpi ja kirkkaampi. Mutta noita erojahan on telkkareiden välillä ja s-video sekä rgb johdoilla. Moni on kyllä sitä mieltä että ainakin leffat on parempi kattoo s-videolla koska värit ovat hieman hillitymmät ja kuva mukavampi katsoa. Mutta jos kummatkin johdot ovat yhtä tasokkaita niin eron huomaa (jos huomaa) lähinnä sellainen ihminen joka ei seuraa itse peliä/elokuvaa vaan on kiinnostuneempi laadusta joka taas on katsojan silmissä. Mutta jos leffoja katsot (eurooppalaisia) niin suosittelen s-videoo, varmemmin pääset kun otat samalla hyvän ja sonyn.

PS. TV:nä 7/01 ostettu sony 25 s-trinitron
 
RGB paransi kuvaa jopa yli kymmenen vuotta vanhassa Sonyn matkatelkkarissa. Eli suosittelen todellakin!
 
Kaapeliasiaa tämäkin...

Tietääkö kukaan, että välittääkö nämä pleikkareihin myytävät peliohjaimen jatkojohdot myös analogiset napinpainallukset? Eräs myyjä väitti, että PS2selle ei ole tehty yhtään omaa ohjaimen jatkojohtoa vaan, että kaikki myynnissä olevat ohjaimen jatkojohdot on tehty pleikkari ykköselle. Ja pleikkari ykkösessähän ei ollut tätä nappien analogisuutta, joka taas on pleikkari kakkosen ohjaimissa, joten välittääkö jatkojohdot sitä analogisuutta ollenkaan?
Onko jollakin muuten huonoja kokemuksia näistä jatkojohdoista?
 
hmmm, heh. Mietihän vielä kerran =)
Mistä se piuha tietäisi pitäisikö nyt siirtää PSX vai PS2 ohjaimen "tietoa" ;)
 
RGB scartit?

Eli minulla on PS1:sen RGB scart. Tarvitsenko uutta piuhaa saadakseni RGB kuvaa kakkosesta? Vaikuttaako DVD kuvanlaatuun? Entäs peleihin? Paraneeko kuva huomattavasti alkuperäiseen piuhaan verrattuna? Ensisijaisesti laite on kyllä pelaamiseen, DVD playeri on erikseen.
 
Re: RGB scartit?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Nash
Eli minulla on PS1:sen RGB scart. Tarvitsenko uutta piuhaa saadakseni RGB kuvaa kakkosesta? Vaikuttaako DVD kuvanlaatuun? Entäs peleihin? Paraneeko kuva huomattavasti alkuperäiseen piuhaan verrattuna? Ensisijaisesti laite on kyllä pelaamiseen, DVD playeri on erikseen.

PSonen johdot toimivat PS2:lla, niissähän on samanlainen portti takana. RGB muuttaa kuvan vihertäväksi elokuvia katsellessa, mutta pelit näkyvät normalisti. Sinulla kun on DVD-soitin niin kannattaa käyttää sitä PSonen johtoo, niin ei mee turhaan rahaa. Itselläni on s-video (Sonyn oma) ja sen kuva ylitti odotukseni mukana tulevaan johtoon verrattuna, GT3 kirkastui ja terävöityi aivan mielettömästi. Tosin erot huomaa parhaiten hyvillä töllöillä ja yksilöerojakin on noiden johtojen kanssa.

Mutta testaapa sillä komposiitilla eka ja sitten sillä RGB:llä niin varmaan huomaat eron jos telkkarisi ei ole aivan ikäloppu.

PS. Jos kuitenkin haluat katsoa kaikkia alueita (ellei sitten soittimesi sitä jo tee), niin DVD-Region X:llä lähtevät vihreys ja aluesuojaus poistuu.
 
en ois uskonu että RGB johto parantaa kuvaa niin paljon.
aikasemmin mä mietinki sitä että eikö ne pelintekijät edes simppeleitä tekstejä saa kirjotettuu ilman suttuja.
mutta se vika oliki johdossa, ois pitäny tajuta ostaa tuo RGB johto paljon aikaisemmin.
 
Re: Euro AV

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan niilo
PS2:sen ohjevihossa näkyy tollanen Euro AV kaapeli. Mistä sellasen saa ja paljonko maksaa?

Sehän on aivan tavallinen RGB-Scart -piuha. Scart-liitintä kutsutaan myös Euro-liittimeksi. Kaupasta saa ja kannattaa hankkia. Ja on muuten ihme kun porukka täällä väittää s-videota paremmaksi kuin RGB, ei se ihan niin ole.. Ja jotkut vielä puhuu s-vhs-johdoista. ei vaan ole tollasta olemassakaan(super-vhs videojärjestelmä!) Älkää ihmiset neuvoko muita jos ette itsekään tiedä asiasta. Täälläkään ei olis ku kymmenen viestiä jos jokainen ei tyrkyttäs omaa viritelmäänsä parhaana ratkasuna ja jakais vääriä/kyseenalaisia neuvoja. Vois joku oikeesti käydä vähän tätäkin palstaa läpi ja karsia väärät tiedot pois. Olis apua tarvitsevilla helpompaa kun ei tulis sataa neuvoa jotka on kaikki ristiriitasia.
 
Huonolaatuinen RGB-kaapeli voi olla varmasti huonompi kuin hyvälaatuinen S-video-kaapeli.

Sen lisäksi televisioissa on eroja kuinka liitännät on toteutettu. Periaatteessa teknisesti paras kuva on mahdollista toteuttaa yleisesti kotona käytössä olevista tavoista seuraavassa järjestyksessä 1. RGB, 2. S-video, 3. komposiitti. Mutta kuten sanottu eroja on myös televisioissa että kaapeleissa.
 
onhan toi totta, mä nyt puhuinkin ihan tekniikan kannalta. Jos laitteet on syvältä niin eihän siitä tietenkään mitään tule... ;) Mutta noita kaapeleita ostaessa kannattaa tosiaan olla tarkkana. Hinnalla ja laadulla ei ole oikein mitään tekemistä keskenään, eikä kaikki ole miltä näyttää. Esim noi RGB-johdot jotka lupaa näyttävänsä DVDtkin väreissä (eikä missään tietenkään mainita että silloin käytetään tavallista komposiittikuvaa RGB:n sijasta..) Saa olla aika tarkkana kaupassa, etenkin kun kaikki myyjät ei tiedä/halua kertoa mistä on kysymys ja mikä kannattaa ostaa.
Ja koska telkkareissakin on eroja, kannattaa melkein testata esim kavereiden johdoilla mikä viritelmä näyttää parhaalta, tai miksei sopisi vaikka sen rennon pelikauppiaan kanssa että testaa paria erilaista johtoa ja palauttaa huonomman vaihtoehdon huomenna kauppaan. Tai vaihtaa sen johonkin peliin. Kyllä kunnon kauppiaan kanssa pystyy aina jonkin sopimuksen tekemään, jos vaan suunsa avaa. Tämähän ei tietenkään toimi postimyynnissä tai siellä stockmannin/citymarketin/anttilan/tms kassalla ;)
Oman kokemukseni perusteella melkein jokainen vähänkään uudempi eurooppalainen tv kyllä tukee RGB-kuvaa, ja se yleensä myös näyttää hyvältä. esim S-Video on huomattavasti yleisemmin toteutettu "sinne päin"-periaatteella..
 
Ylös Bottom