Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kaapeliasiat - RGB/S-Video/SCART/Pelit/DVDt/TV

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Duff
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Re: RRrrrrgb!!!!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan JJarno

Eli, onko tämä RGB-kaapelin kanssa normaalitilanne vai saako saloranp*ska kyytiä?
Normaali tilanne joissain vanhemmissa televisioissa: RGB-laitteen ollessa päällä televisiokuvaa ei voi katsoa.

S-video-tuki vanhemmassa televisiossa ei ole mikään oletus.. Uskonpa, että Salorasi ei ymmärrä S-videota, jolloin se näkyy mustavalkoisena.

t. Ola
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
OK, selvis!

...kaapelinpään vaihtaminen koneeseen on lopulta kuitenkin aika pieni vaiva, kun miettii saatua hyötyä. *ja Salora huokaisee*

(em. kaapeliviritys tosin on pieni "kauneusvirhe" mutta toimii hienosti...)
 
Jos oletetaan, että komposiitti PELIkuva saa asteikolla 1-10 arvosanan 1 ja RGB pelikuva saa arvosanan 10, niin minkä arvosanan antaisitte S-video pelikuvalle?

Ostin telkkarin, joka tukee S-videota, mutta ei ilmeisesti RGBtä, joten olen tässä harkitsemassa josko kannattaisi ostaa S-video kaapeli. Onko muuten niiden laadussa kovin paljon eroa? Onko esim se sonyn oma sikakallis S-video kaapeli ehdottomasti parempi kuin nämä halvemmat vaihtoehdot?
 
S-VIDEO:n arvosanaksi voisi antaa vaikka jonkun väliltä 9-12. Riippuen ihan silmistäsi ja telkkaristasi.
 
No ostin S-video kaapelin ja adapterin. Kuva terävöityi huomattavsti. Väreissä en huomannut muutosta suuntaan taikka toiseen. Pienenä miinuksen ajoittaista värinää joissain kohdissa/väreissä. Yleensä valkoisessa. Voi johtua ehkä tarvike S-video kaapelista. Olen kuullut, että ne ei ole ehkä laadultaan aivn yhtä hyviä kuin esim sonyn alkuperäinen s-video kaapeli. mm kaapeleiden suojauksessa saattaa olla puutteita jne.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan 3D1001
Tarvitseeko ps2:seen jonkun kaapelin jos aikoo katsoo DVD-leffoja? *tyhmä* 8)

Koneen mukana tuleva komposiitti kaapelilla voi katsoa dvd-leffoja. Paremman kuvan saat s-video capulla tai rgb:llä. Rgb:n lisäksi tarvitset Action Replay2 V2 tai Region X:n.

Itse omistan sonyn s-video kaapelin ja olen kuvan laatuun erittäin tyytyväinen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan JussiMan
Koneen mukana tuleva komposiitti kaapelilla voi katsoa dvd-leffoja. Paremman kuvan saat s-video capulla tai rgb:llä. Rgb:n lisäksi tarvitset Action Replay2 V2 tai Region X:n.

Itse omistan sonyn s-video kaapelin ja olen kuvan laatuun erittäin tyytyväinen.

Vielä kysymys, että riittäkö laitteen mukana tuleva kaapeli pelien ja DVD-leffojen katseluun vai pitääkö vielä ostaa jotain? Parempi kuvan/äänenlaatu onkin sitten jo juttu erikseen.. Eli niistä ei tarvitse kertoa mitään. :cool:
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan 3D1001
Vielä kysymys, että riittäkö laitteen mukana tuleva kaapeli pelien ja DVD-leffojen katseluun vai pitääkö vielä ostaa jotain? Parempi kuvan/äänenlaatu onkin sitten jo juttu erikseen.. Eli niistä ei tarvitse kertoa mitään. :cool:

Riittää
 
RGB-johto?

Mites ku mulla TV:ssä on:

1 Scart-paikka

Edessä niille kolmelle johdolle paikat jotka on siinä PS2-perusjohdossa, ilmeisesti siis 2xääni ja 1xvideo

TV:n valinnat on tälläset, siis kaukosäätimellä:

AV1, josta saa myös valinnan AV-RGB. AV1-muodossa toimii tolla 2xääni, 1xvideo -johtohommalla, ilman SCART-palikkaa siis.

AV2, toimii sillä perusjohdolla SCART-palikan kanssa eli siis SCART-paikka.

Eli siis telkussa toimis RGB-kaapeli, sen jo tajusin mut nyt tarttis vähän vastauksia:

Eli onko RGB johto se joku EURO-AV?
Ja millaiseen liitäntään se RGB-johto tulee kiinni?
Ja minkä näkönen se on ku Anttilast ei löytyny ku S-video ja RF-kaapeli.

Eikä sitten juttua vihreästä ruudusta leffojen kanssa! Niitä katson SCARTilla eri telkkarista.
 
Ja tuli tässä vielä mieleeni...

Mitä eroa siis ulkonäöllisesti ja muuten on SCART- ja RGB-johdoilla kun mielestäni ainakin Playstation.comissa Euro-AV johto oli SCART.
 
Mitä eroa siis ulkonäöllisesti ja muuten on SCART- ja RGB-johdoilla kun mielestäni ainakin Playstation.comissa Euro-AV johto oli SCART.
Juurihan minä sen tuossa edellisessä viestissä sanoin, että piuhat ovat samanäköiset ulospäin ja erot löytyvät sisältä. Eli RGB johto on SCART johto ja siten näyttää scart johdolta. Komposiitin ja RGBn erot löytyvät piuhan sisltä, eikä ulkopuolelta.
 
SCART (=Euro-AV) on siis liitintyyppi.
RGB, S-Video, komposiitti jne. ovat sitten erilaisia videosignaalityyppejä, joita kaikkia voidaan yleensä syöttää televisoon SCART-liittimen kautta.
S-Video-johdoissa voi SCART:in sijasta olla yksi miniDIN-liitin kuvalle ja kaksi RCA-liitintä äänelle (miniDIN näyttää about samalta kuin näppiksen tai hiiren liitin ja RCA-liittimiä löytyy yleensä stereolaitteista).
Komposiitti-johdosta (jollainen tulee mm. Pleikkarin mukana) löytyy RCA-liittimet kuvalle ja äänelle.
Kaikkiin näihin löytyy sovittimia, joilla ne saadaan tarvittaessa kiinni TV:n SCART-reikään (TV:n pitää tietysti tukea ko. signaalia).
Toisissa RGB-johdoissa on RCA-ulosotot kuvalle ja äänelle, mutta niistä tulee sitä samaa komposiittia kuin alkuperäiselläkin johdolla eli kuva ei (ainakaan paljoa) parane.

Voit sekoittaa lisää päätäsi vaikka tuolla: http://www.multimedia.jyu.fi/opinnot/kurssimateriaalit/mmaa26/av_liittimet/av_liittimet.html
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jos käytätte S-video piuhaa, niin onko pelien kuvan mielestänne täysin häiriötön. Olen liittänyt konsolin Sonyn omalla S-video piuhalla Panasonic TX-PK3:een, enkä ole täysin tyytyväinen. Kuvan on kyllä ihan terävä, mutta välillä siinä menee häiritseviä juovia pystysuunnassa. Juovat ovat keskeltä jompaan kumpaan suuntaan pyöristyneitä, ikäänkuin aaltoilevia. Onko kukaan muu törmännyt tähän?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan nasse
Jos käytätte S-video piuhaa, niin onko pelien kuvan mielestänne täysin häiriötön. Olen liittänyt konsolin Sonyn omalla S-video piuhalla Panasonic TX-PK3:een, enkä ole täysin tyytyväinen. Kuvan on kyllä ihan terävä, mutta välillä siinä menee häiritseviä juovia pystysuunnassa. Juovat ovat keskeltä jompaan kumpaan suuntaan pyöristyneitä, ikäänkuin aaltoilevia. Onko kukaan muu törmännyt tähän?

Itse olen sellainen ylitarkka tiiristelijä ja itse huomasin omassa kokoonpanossani sellaisia vaaleita vaakasuoria palkkeja kun kuva oli täysin musta ja peli-DVD pyöri asemassa. Pelien aikana ei ole ollut mitään häiriöitä.

Ja minulla siis Sonyn oma S-video.

Eihän televisiosi läheisyydessä ole mitään "häiriökenttiä", esim. kaiuttimia tms.?
 
Ise olen täysin tyytyväinen samaisen johtoon. Pystytkö vielä hieman tarkemmin selittään, heitä joku peli vaik.
 
Ylös Bottom