Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kaapeliasiat - RGB/S-Video/SCART/Pelit/DVDt/TV

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Duff
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ostin tun s-video piuhan, mutta ääni johdot ovat todella lyhyet, jonka vuoksi ne ei yletä stereiohin. Eli onko (luulen että on) olemassa johtoja joilla ne saisi pidemmäksi ja mistähän näitä saisi ja mihin hintaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan wavejp
Ostin tun s-video piuhan, mutta ääni johdot ovat todella lyhyet, jonka vuoksi ne ei yletä stereiohin. Eli onko (luulen että on) olemassa johtoja joilla ne saisi pidemmäksi ja mistähän näitä saisi ja mihin hintaan.
Mm. Ljudia diilaa tuommoista 1.5 metristä RCA-jatkoa hintaan 3.20. Ljudia ei vaan toimita alle 26:n tilauksia ja toimituskulujakin tulee mellevästi. Vastaavaa löytyy kyllä lähes kaikista hyvin varustetuista tavarataloista tai elektroniikkapuodeista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan wavejp
Ostin tun s-video piuhan, mutta ääni johdot ovat todella lyhyet, jonka vuoksi ne ei yletä stereiohin. Eli onko (luulen että on) olemassa johtoja joilla ne saisi pidemmäksi ja mistähän näitä saisi ja mihin hintaan.
Kannattaa kysyä lähimmästä elektroniikkatarvikeliikkestä.

t. Ola
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan wavejp
Ostin tun s-video piuhan, mutta ääni johdot ovat todella lyhyet, jonka vuoksi ne ei yletä stereiohin. Eli onko (luulen että on) olemassa johtoja joilla ne saisi pidemmäksi ja mistähän näitä saisi ja mihin hintaan.

Jatkokappaleita löytynee mm. Anttilasta, Mustapörssistä, Hifiliikkeistä yms... Siihen kelpaa ihan tavallinen RCA-piuha jossa toinen pää on naaras ja toinen uros.

Tai sitten ostat pienet välikappaleet joissa molemmat päät naaras, ja lisäksi pari sopivanpituista normaali rca piuhaa jatkoksi.
 
Kiitos kaikille vastanneille. Harmi vaa ku täällä korvessa ei oo oikein yhtään liikettä jossa ois jotain elektroniikkaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan wavejp
Kiitos kaikille vastanneille. Harmi vaa ku täällä korvessa ei oo oikein yhtään liikettä jossa ois jotain elektroniikkaa.

www.partco.fi tuolta löytyy ja vaikka postiennakolla tilaa, niin hinta on varmaan anttilaa halvempi =)
niin ylihintaisia kaapeleita/piuhoja anttilat/mustatpörssit myyvät.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan crashi
www.partco.fi tuolta löytyy ja vaikka postiennakolla tilaa, niin hinta on varmaan anttilaa halvempi =)
niin ylihintaisia kaapeleita/piuhoja anttilat/mustatpörssit myyvät.

www.bebec.fi on myös edukas komponenttien, liittimien yms. ostopaikka. Valmiiden kaapeleiden laadusta en välttämättä menisi takuuseen. Eli kaapeli pitäisi nähdä ennen ostopäätöstä.
 
Näinkö?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan JJarno
Kuulostaa äkkiseltään aika näppärältä systeemiltä, jos ymmärsin oikein... Eli kytkimellä voisi vaihtaa RGB-signaalista komposiittiin ja toisin päin ilman niitä v********ia kaapelin irrotteluja? (siis RGB-piuha saisi olla kokoajan kiinni?)

Yritin etsiä sitä aikaisempaa viestiä jos olisi ollut tarkempia ohjeita, mutta ei sattunut silmään... Siis kertokaapliis kuinka se viritys onnistuu:

1. Mihin väliin se kytkin pitää laittaa? (eli mikä piuha kaapelista katkaistaan? (kuva olis kiva))

2. Mahtuuko se kytkin SCART-liittimeen vai pitäisikö olla joku välikappale? (kuinka helposti liittimen yleensä saa ehjänä auki?)

3. Voiko kytkintä sitten huoletta napsutella päälle ja pois vaikka virrat on päällä?


Jos näihin löytyy jo vastaukset, niin pelkkä linkkikin riittää. Kiitos.
Keskustellahan voi myös itsekseen...

1. Kytkimellä katkaistaan nastaan 8 juotettu piuha, eikö?

2. Liittimen avaaminen olikin helppoa, toinen juttu mahtuuko kytkin siihen siististi...

3. Eikös tämä toimi juuri näin kun ei koske maadoituksiin?

Heitähän spacedeep jotain kommenttia, jos näin ei pidä tehdä.
(luin tuolta että olet vastaavan virityksen rakentanut)

Lisätietoa Scartin sisuksista voi hakea esim. täältä

EDIT: vaihdoin kytkimen paikkaa
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Rakentelinpa sitten sen piuhan ja hienosti pelittää. Ruma se on niinku alakerran naapuri mutta ei haittaa mua. Enkä edes yrittäny laittaa kytkintä siihen scarttiin vaan kaivoin laatikosta semmosen JokaMarketin asenna-se-itse-lampunjohtokatkaisimen. Pientä silpomista ja katkaisin asettu "tyylikkäästi" kaapelin ympärille heti scart-liittimen jälkeen (eikä näy telkkarin takaa). Pienellä sormiliikkeellä rgb-tilasta komposiittiin ja toisinpäin - johtojen repiminen ja vaihtelu loppu mun osalta... Eli hemmetin kätevä systeemi ainakin mulle, koska en pysty Salorallani katsomaan tv-kanavia samaan aikaan kun käytän konsolissa "modaamatonta" rgb-piuhaa. Ja homma onnistuu, vaikka olis näissä hommissa yhtä käsi niinkun mä; eipä tarvinu edes kolvailla mitään.
 
Verkkokaupassa olikin vain tavallista RGB-kaapelia, eli tuo tieto hinnastossa oli väärin. No, nyt se on tilauksessa, saapa nähdä milloin tulee.
 
Re: Näinkö?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan JJarno
Keskustellahan voi myös itsekseen...

1. Kytkimellä katkaistaan nastaan 8 juotettu piuha, eikö?

2. Liittimen avaaminen olikin helppoa, toinen juttu mahtuuko kytkin siihen siististi...

3. Eikös tämä toimi juuri näin kun ei koske maadoituksiin?

Heitähän spacedeep jotain kommenttia, jos näin ei pidä tehdä.
(luin tuolta että olet vastaavan virityksen rakentanut)

1. Itse asiassa nastaan 16 menevä jännite on katkaistava jos halutaan TV:n siirtyvän RGB-tilasta vastaanottamaan saman SCARTin kautta tulevaa komposite signaalia. Tämä toimii samalla tavalla jokaisessa TV:ssä.

Nastan 8 toiminta hieman vaihtelee TV:stä riippuen. Yleensä TV valitsee tuon kyseisen liitännän silloin kun nastaan tulee jännite, mutta joissakin tuo valinta jää pakko-ohjatusti päälle niin ettei kanavaa voi vaihtaa (sinulla taisi olla tämä tilanne?). Jos ei tästä toiminnosta ole haittaa niin nastan 8 piuhaa EI kannata katkaista.

2. Jep, SCART on helppo avata. Johdon juuressa oleva holkki kierretään irti jengoista jolloin liittimen kuoret halkeavat kahtia sormilla vetämällä tai ruuvarilla hieman avustamalla. PS2:n piuhassa on vain muutamia johtimia joten liittimen sisällä on tyhjää tilaa. Elektroniikkaliikkeistä löytyy erilaisia pieniä kytkimiä jonka mahtuu hyvin kiinnittämään tuohon. Itse löysin romulaatikosta jonkun matkaradion tms. liukukytkimen mille nakersin sopivan kolon liittimen avautuvalle sivulle. Kun liittimen taas pistää kokoon niin se puristuu sopivasti saumojen väliin eikä tarvinnut muuta kiinnittämistä.

3. Pelkkä johtimen katkaisu kytkimellä riittää, eli ei tarvitse kytkeä mitää mitään maihin.

Sait ilmeisesti jo kytkennän toimimaan halutulla tavalla?
 
Hieman lisää RGB-kaapelin modailua

JJarno heittikin jo linkin:

http://www.fruitcake.plus.com/Sinclair/Spectrum128/SCARTCable/Spectrum128SCARTCable2.htm

Mistä näkyy SCARTin pinnijärjestys ja lisäksi minkälaista signaalia niihin syötetään. LaajakuvaTV:ssä nastaa 8 voi käyttää myös kuvasuhteen valintaan (siis 4:3 tai 16:9). Ainakin lainassa ollut digiboksi vaihtoi automaattisesti TV:n kuvasuhteen sen mukaan kumpaa moodia valittu digikanava lähetti.

Oma RGB-kaapeli on PSX:stä, eli väriltään harmaa. Ainakaan siinä ei ollut nastaa 8 kytketty lainkaan. En tiedä onko varsinaisesti PS2:lle tarkoitetuissa kytketty vai ei.

No joka tapauksessa, PS2 ei tue tuota automaattista kuvasuhteen valintaa vaikka konsolin konfiguraatiossa ja peleissä valitaan kumpaa kuvasuhdetta käytetään. Tuo aikaisemmin mainittu nastaan 16 tuleva signaali on pelkkä +5v. jännite ja on päällä aina silloin kuin konsolikin. Jos haluat että laajakuvatelkka siirtyy automaattisesti 16:9 tilaan kun PS2 laitetaan päälle niin juota yhteen piuhalla SCARTin nastat 8 ja 16.

Testasin miten Finluxi toimi tuon kytkennän jälkeen. Jos TV:ssä 4:3 tila ja joku kanava näkyvissä, niin se siirtyi 16:9 tilaan ja näyttämään PS2:n kuvaa kun konsolin käynnistää. Kuvasuhde ei jää pakko-ohjatusti päälle vaan TV:n zoomauksia voi säädellä normaalisti. Kun PS2:n sammuttaa niin aikaisemmin valittuna ollut kanava tuli taas näkyviin ja takaisin 4:3 tilaan niinkuin piti. Kätevää, :)

Vanhanmallisen TV:n toimintaan tämä kytkentä ei *pitäisi* vaikuttaa mitenkään. Speksien mukaan jännite pitäisi olla yli +9.5v jotta TV osaisi valita liitännän kun siihen kytketty laite (siis PS2, DVD, videot, digiboksi yms.) laitetaan päälle.

Jos kaapelissa on tuo aikaisemmin mainittu mun ja JJarnon tekemä kytkin RGB/komposite valintaa varten niin tämän modauksen kanssa kuvakoon automaattinen 16:9-valinta toimii vain RGB-tilassa. Jos taas haluat että se toimii myös komposite-tilassa niin silloin pitääkin vetää piuha kytkimelle tulevasta johdosta nastaan 8 (eikä siis nastasta 16).
 
En ole mikään tekniikan ihme ja äskeinen viestisi meni vähä niinku ohi, mutta omassa 21" TV:ssä (joka EI ole laajakuva-tv) on kuva 4:3 ja kun laitan PS2:n päälle, tulee kuvaksi 16:9 mikä tässä tapauksessa vain "litistää" kuvaa, eli pienentää korkeutta. Ja käytössä musta eli PS2:n RGB-kaapeli.

Eli kerroppa minun tilanteesta, saisiko tuon jotenkin silleen että TV:ssä ja PS2:ssa olisi aina kuva 4:3 ettei aina konsolin käynnistyttyä tarvii painaa kaukosta nappia kuvan muuttamiseksi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Rakuuna
Eli kerroppa minun tilanteesta, saisiko tuon jotenkin silleen että TV:ssä ja PS2:ssa olisi aina kuva 4:3 ettei aina konsolin käynnistyttyä tarvii painaa kaukosta nappia kuvan muuttamiseksi.

Enpä keksi muuta kuin avata kaapelin SCART-liitin ja katsoa onko nasta 8 kytketty. Jos on, niin siihen menevän piuhan voisi katkaista. Riippuu hieman TV:stä onko tuosta mitään haittavaikutuksia. Eräs vanha Salora osaa vaihtaa RGB:lle kun PS2:n käynnistää ja liittimeen tulee RGB-signaali. Nykyinen Finlux taas ei osaa, joten se yrittää näyttää konsolin ja TV-kanavan kuvaa päällekkäin kunnes vaihdan käsin "kanavaa".

Ilmeisesti sulla on kohtuullisen uusi TV joka siis yrittää ehh.. emuloida laajakuvaa silloin kun liittimeen tulee sen kuvasuhdetta vastaava signaali.
 
Heti alkuun sanon että minulla on kaksi PS2:n RBG AV-out kaapelia, musta ja harmaa. Sanoivat että ei niissä ole eroa kuin väri, ongelma sama molemmilla...

Koneessa kiinni musta, joten avasin tuon harmaan... nastasta 8 lähti siihen nippuun johto, eli menee kaapeliin? Mutta sitten meni lyhyt johto nastaan 16 ja sen päällä oli ikään kuin jonkinlainen suojakuori.

Mitä tämä siis merkitsee?
 
Re: Hieman lisää RGB-kaapelin modailua

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan spacedeep
Jos haluat että laajakuvatelkka siirtyy automaattisesti 16:9 tilaan kun PS2 laitetaan päälle niin juota yhteen piuhalla SCARTin nastat 8 ja 16.

Ahaa, nyt ymmärrän. Minulla nuo ovat jo valmiiksi yhteen juotetut, eli TV siirtyy sen tähden 16:9 tilaan vaikkei ole laajakuvatelevisio.

Eli jos katkaisen nastat 8 ja 16 yhdistävän piuhan, TV:ni pitäisi pysyä samassa 4:3 tilassa kuin TV:tä katsottaessakin.

Ymmärsinkö oikein?
 
Philips 28PT5121

Mun TVssä on edessä s-video liitännät ja takana 2 scart liitäntää. Kanavat muistaakseni Ext 1, Ext 2 ja Ext 2 y/c. Manuaali kadonnut jo ajat sitten. Kun liitin RGBn kakkosscarttiin ei vihreyttä DVDssä, joten ilmeisesti komposiittina. Kun taas liitin RGB-kaapelin ykkösscarttiin kuuluu ääni, muttei kuvaa. Tai itse asiassa kuva välähtää aina kun vaihdan joltain muulta kanavalta tälle kanavalle, mutta muuten mustaa. Olisiko jollain Philips tuntijalla ohjeita...
 
Re: Re: Näinkö?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan spacedeep
Sait ilmeisesti jo kytkennän toimimaan halutulla tavalla?
Kyllä vaan, mutta kiitoksia silti näistä tiedoista. Oman telkun kanssa paras vaihtoehto oli tosiaan laittaa se kytkin siihen 8-nastaan tulevaan piuhaan. Mun kaapelissa 8 ja 16 oli yhdistetty jonkin kokoisella vastuksella (en muista enää kuinka niitä väriraitoja laskettiin...) ja kytkimellä saadaan nyt siis 8 ja 16 "pois pelistä".

Oman kaapelin tilasin muistaakseni Konsolinetistä ja on juuri PS2:lle tarkoitettu.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Rakuuna
Eli jos katkaisen nastat 8 ja 16 yhdistävän piuhan, TV:ni pitäisi pysyä samassa 4:3 tilassa kuin TV:tä katsottaessakin.

Ymmärsinkö oikein?
Jos ei ole ihan varma miten oma telkku käyttäytyy, niin itse työntelin niitä nastoja vaan sisäänpäin (vaatii pikkuruuvaria tms. siihen nastan "kielekkeeseen") ja testasin eri vaihtoehdot ennenkun katkoin mitään. (Tosin varovainen saa olla ettei vahingossa revi niitä piuhoja irti juotoksista.)

Mulle (Saloralleni) ei käyny toi 8-16 katkaisu, pelasi kyllä eli siirtyi 4:3 tilaan mutta tv ja konsolisignaalit tulivat päällekkäin(?) eli ei hyötyä... Kokeilemalla se silti selviää.

...

Ja toi mun kytkinratkaisu on kyllä naurettavan näkönen, mutta äärettömän tukeva ja näppärä käyttää...
 
Ylös Bottom