Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kaapeliasiat - RGB/S-Video/SCART/Pelit/DVDt/TV

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Duff
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
s-video kaapeli

Tilasin viime viikolla verkkokaupasta Interact -merkkisen s-videokaapelin. Sain sen eilen ja yllätys oli erittäin positiivinen. Kaapeli on erittäin jämäkkää tekoa, tukevat liittimet ja paksut johdot. Kuvanlaadun parannus oli melkoinen sekä dvd että pelikäytössä, verrattuna ps2:n mukana tulevaan johdonpätkään. Kaapelin hintakaan ei ollut mielestäni paha, 90mk, kun ottaa huomioon että kyseessä on ns. pro series -kaapeli.

Mustavalkoinen dvd väreiksi

Minulla on s-video kaapeli ja dvd-ajuri 2.1. Ostin region free elokuvan ja se näkyi mustavalkoisena. Vika ilmeisesti siis TV:n yhteensopimattomuus NTSC:n kanssa. Onko minun ainoa vaihtoehto väreihin rgb-kaapeli ja region x?

Yksinkertainen kysymys...

Olen vasta saanut PS2:sen enkä ymmärrä mitään S-video tai RGB piuhoista, olen lukenut FAQ:ta mutta en ymmärrä..
Voinko katsoa DVD:tä peruspaketilla (pakkauksessa tullut johto+scart sovitin->televisioon)??
Kuvanlaadun ei tarvitse olla paras mahdollinen, vaan hyvä "normaali" kuvanlaatu riittää.

Re: Yksinkertainen kysymys...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mi-ki
Olen lukenut FAQ:ta utta en ymmärrä..
Voinko katsoa DVD:tä peruspaketilla (pakkauksessa tullut johto+scart sovitin->televisioon)?

Voit. Kuvanlaatu nippanappa peittoaa vhs-nauhurin.

Re: Re: Yksinkertainen kysymys...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TT1

Eihän tuo nyt pidä paikkaansa ollenkaan. Gurujen pitäisi välillä ajatella ns normaalin käyttäjän tasoltakin.

Toisin sanoen, esim omissä silmissäni eroa VHS:sään on kuin yöllä ja päivällä tuolla vakio piuhalla.

Toki voihan TT:llä olla ziljoonan maksava VHS-nauhuri johon verrata ;)

Re: Re: Yksinkertainen kysymys...

Heh, Golden Eye puhuu?? Kuva on varsin laadukas ja aiheuttaa positiivisen yllätyksen jo vakiopiuhalla. RGB-johdolla on jo sitten hankala erottaa erillislaitteen kuvanlaadusta. Toki jos on fanaatikko niin mikään muu kuin progressiivinen kuva ei kelpaa.

99% väestöstä ei varmasti pysty sanomaan tuleeko kuva pleikkarista vai dvd-soittimesta jos ei tiedä kuvan lähdettä. Loput 1% omistaa jo high-end DVD-soittimen ;).

PS2:n DVD:n virheenkorjaus on se joka jättää toivomisen varaa. Naarmuiset vuokraleffat ei toimi ja muidenkin levyjen kanssa on toisto-ongelmia luvattoman paljon.

Re: Re: Re: Yksinkertainen kysymys...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan XShava

...eroa VHS:sään on kuin yöllä ja päivällä tuolla vakio piuhalla.

Toki voihan TT:llä olla ziljoonan maksava VHS-nauhuri johon verrata ;)

Myönnän toki auliisti kärjistäneeni karkeasti, tosin pyrin nasevasti (näemmä ilmeisen epäonnistuneesti) kiinnittämään huomiota siihen, että muulla kuin vakiopiuhalla kuva paranee merkittävästi.

On kai edelleen kiistatonta, että PS2:n sinänsä hyvälaatuista kuvaa haaskataan komposiittipiuhaan.

Älkääkä nyt ihmeessä leimatko hätiköiden meikäläistä mittarimieheksi - otaksuisin näkemystemme olevan varsin samankaltaisia.

Re: Re: Re: Re: Yksinkertainen kysymys...

Myönnän toki auliisti kärjistäneeni karkeasti, tosin pyrin nasevasti (näemmä ilmeisen epäonnistuneesti) kiinnittämään huomiota siihen, että muulla kuin vakiopiuhalla kuva paranee merkittävästi.

On kai edelleen kiistatonta, että PS2:n sinänsä hyvälaatuista kuvaa haaskataan komposiittipiuhaan.

Älkääkä nyt ihmeessä leimatko hätiköiden meikäläistä mittarimieheksi - otaksuisin näkemystemme olevan varsin samankaltaisia.

Totta, että kuva paranee muulla kuin vakiopiuhalla. Mutta jo tuolla vakiopiuhalla kuva on erinomainen meille tavallisille käyttäjille. Kuten Kani tuossa ylhäällä totesi, aika vaikeaa olisi normaali ihmisen erottaa mistä kuva tulee.

Väitän myös, että suurin osa ei erottaisi onko PS2:sessa kiinni vakiopiuha vai S-video. Sitten jos laitettaisiin samanlaiset vastaanottimet rinnakkain niin silloin.

Re: Re: Re: Re: Re: Yksinkertainen kysymys...

Väitän myös, että suurin osa ei erottaisi onko PS2:sessa kiinni vakiopiuha vai S-video. Sitten jos laitettaisiin samanlaiset vastaanottimet rinnakkain niin silloin.

Lisäisin vielä, että suurin osa ei erottaisi s-videojohdon ja RGB-johdon välisiä eroja ilman kahta tv:tä rinnakkain...

Olen saanut paljon tietoa näiltä palstoilta, kiitos kaikille osan-ottajille, mutta ainut mikä minulla jäi epäselväksi oli se, että käykö rgp-kaapeli mihin tahansa telkkuun missä on scart-liitäntä?

Re: Re: Re: Re: Re: Yksinkertainen kysymys...

Väitän myös, että suurin osa ei erottaisi onko PS2:sessa kiinni vakiopiuha vai S-video.

Minä puolestani väitän, että ken on omistamaansa PS2:a kokeillut rgb- tai s-videopiuhalla, ei enää hevin palaa vakiopiuhan käyttäjäksi.

Empiirisestä testiotoksestani (n=2) toiselle lainasin s-piuhaa ja toiselle rgb:tä, molemmat ryhtyivät muutamassa päivässä hevnetin asiakkaiksi. Jälkimmäiseltä oli lähes mahdotonta saada johtoa takaisin ennen kuin posti oli tilauksen toimittanut.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Yksinkertainen kysymys...

Minä puolestani väitän, että ken on omistamaansa PS2:a kokeillut rgb- tai s-videopiuhalla, ei enää hevin palaa vakiopiuhan käyttäjäksi.

Empiirisestä testiotoksestani (n=2) toiselle lainasin s-piuhaa ja toiselle rgb:tä, molemmat ryhtyivät muutamassa päivässä hevnetin asiakkaiksi. Jälkimmäiseltä oli lähes mahdotonta saada johtoa takaisin ennen kuin posti oli tilauksen toimittanut.

Niinpä, itse ostin S-videopiuhan. Testasin kavereilla kummalla näkyy paremmin. Vaihtelin niitä ja sanoin sitten vakiopiuhan ollessa kiinni että on S-video ja päin vastoin. S-video nimisellä vakiopiuhalla oli kuulemma paljon parempi kuva, vakio nimisellä S-piuhalla.

Siksi toiseksi itse pidän vakiopiuhaa vaikka omistan S-videon. Parampi kuva minunkin mielestä.

Oli poikkeus vahvistaa säännöt ja meitä löytyy moneen lähtöön ;)

Minä väittäisin että s-videojohdossa laatu vaikuttaa eniten kuvanlaatuun. Eli rimpulajohdolta on turha odottaa suurtakaan parannusta kuvaan jos väri-ja valoisuussignaalit vaimenevat, heijastuvat ja kenties jopa ylikuuluvat rutkasti 1,5m johdonpätkässä.

Lisäksi s-videotulo televisioissa on toteutettu toisissa malleissa paremmin, toisissa huonommin. Ja summa summarum, jos on rimpulajohto ja s-video 'sopimaton' tv, ei kannata odottaa häkellyttävää kuvanparannusta.

Miks ihmees sony on pistäny tollasen "heitä tällä vesilintua" piuhan mukaan. Ehkäpä kustannus syistä mutta vielä enemmän ihmetyttää toi kuvan vihreentyminen RGB kaapelilla DVD:t katellessa.

Lainaus ohjekirjasta sivulta 7" PlayStation ja PlayStation2- formaatin ohjelimistoa voi välittää lähtöliitänan kautta kautta sekä RGB- että Y Cb/Pb Cr/Pr -muodossa. PlayStation2 konsoli on kuitenkin suunniteltu ohittamaan järjestelmän kokoonpano valikon Component Video Out -asetus ja välittämään kaikki DVD-video-ohjelmistit Y Cb/Pb Cr/Pr -muodossa."

Jos tuon typerän "suunnittelun" olisi jättänyt tekemättä voisi PS2:lla katella DVD leffoja RGB kaapelilla ihan normaalisti. Nyt ihmisten pitää itkeä ja vaihella piuhoja tai ostaa kalliit piuhat tai lisä vehkeet piuha rumpan välttämiseksi. Luulis et PS2 menis paremmin kaupaksi ilman että DVD leffois on "huono" kuvan laatu vai haluuko sony myydä omia S-Video piuhojaan enemmän.

Muuten onko jollain S-Video piuha laitettuna scart väylään sellaisella sovittimella minkä saa esim expertilt noi 80 mk siin on komposiitti + S-Video liitäntä? Mikä oli lopputulos?

Miten voi olla mahdollista, että mulla näkyy dvd:t rgb:llä ilman vihreyttä?Mutta mun omassa tv:ssä sitten näkyy vihertävänä koko kuva!Ei oo region hommaa ostettu.

Ompa joillain hankalaa! Meillä ei tarvinnut ku laittaa piuhat kiinni ja pelaamaan! kuvanlaatukin on mainio, tarkistimme sen tuomalla VHS telkkarin ja DVD pleikkarin ruudut vierekkain!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tetsoni
Miten voi olla mahdollista, että mulla näkyy dvd:t rgb:llä ilman vihreyttä?Mutta mun omassa tv:ssä sitten näkyy vihertävänä koko kuva!Ei oo region hommaa ostettu.

Kuva lienee sitten komposiittia. Se, missä vaiheessa kuva on muuntunut komposiitiksi, riippuu siitä, minkälainen johto-laitteet -yhdistelmä sinulla on käytössä.

Kun viestistäsi ei selviä, minne johto menee pleikkarista - ehkäpä videoon, muuntimen kautta antennipistokkeeseen tms. - minkälainen televisio on kyseessä jne, on mahdotonta vastata esittämääsi kysymykseen.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tetsoni

Niin, todennäköisesti toisessa tvssä ei sitten ole rgb-tukea scarttiliittimestä huolimatta. Mulla oli sama juttu entisen finlux 28":n kanssa. Uudella tvllä homma pelaa hienosti, on muuten huomattava ero, huh.

Vähänkään laadukkaampaa televisiota käytettäessä RGB on niin selvästi edellä muita signaaleja, että asiasta on oikeastaan edes turha väitellä. S-video on sekin hyvä, mutta pienet yksityiskohdat paljastavat senkin olevan vielä selvästi RGB:tä huonompi, hyvä mittatikku on esim. GT3 ja autojen peräpeilien logot, rekisterikilvet yms...;)

Re*100000000000

Alunperin taisi olla kysymys (kts->Yksinkertainen kysymys) siitä, mikä on kuvanlaatu DVD-käytössä eikä pelejä pelattaessa. DVD:tä voi kyllä aivan hyvin katsella normaali "heitäsillävesilintujapiuhalla", mutta pelejä pelattaessa kuva kyllä paranee molemmilla sekä s-videolla että rgb-piuhalla huomattavasti. Ja ostakaa vaikka kunnon kotiteatterivahvistin niin voitte tunkea vaikka hyppynarun siihen kiinni ja kaikki toimii.

-All the flesh is grass. Smoke a friend every day-

Ylös Bottom